Spring naar bijdragen

Vergeving, verbittering, genezing


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Gaitema:

Dat weet ik niet. Ik herken uit zijn geloofsovertuiging dat heel veel inspiratie komt van Derek Prince. Waar deze inspiratie vandaan kwam, weet ik niet.

Derek Prince was een zeer gerespecteerd Bijbelleraar, een broeder in geloof. Dit topic heeft er trouwens niks mee te maken, hoewel het me niet zou verbazen dat Derek Prince en ik hetzelfde hierover zouden denken. Er zijn inderdaad meerdere auteurs. Wanneer ik GEEN bron vermeld, is het van eigen hand. Echter, in het vervolg zal ik, als ik iets van eigen hand gebruik, de bron vermelden, ook als ik zelf de auteur was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar wel overbodig. Iets meer onderlinge vertrouwen in plaats van achterdochtigheid zou wel een aanwinst zijn op dit forum. 

Maar goed, we hebben het nog steeds niet over de inhoud. Ik heb wel een reactie gegeven. Misschien willen jullie daarop reageren.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

Ja, maar wel overbodig. Iets meer onderlinge vertrouwen in plaats van achterdochtigheid zou wel een aanwinst zijn op dit forum. 

Maar goed, we hebben het nog steeds niet over de inhoud. Ik heb wel een reactie gegeven. Misschien willen jullie daarop reageren.

Ik ben het met je eens, Gaitema. En, er is inderdaad sprake van achterdochtigheid. sjako ziet diverse vragen als strikvragen, is wel gebleken, terwijl het hele gewone vragen zijn. Het woord "strikvraag" is van hem afkomstig.

Ik heb inhoudelijk gereageerd, Gaitema! Ik deel je mening!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Ja, maar wel overbodig

Het is gewoon een regel hier wanneer je iets citeert de bron erbij vermeldt. 

Respect voor copyrights. Als je iets plaatst dat niet door jou geschreven is, geef dan een exacte bronvermelding.

1 uur geleden zei WdG:

Ik ben het met je eens, Gaitema. En, er is inderdaad sprake van achterdochtigheid. sjako ziet diverse vragen als strikvragen, is wel gebleken, terwijl het hele gewone vragen zijn. Het woord "strikvraag" is van hem afkomstig.

En weer onnodig baschen en beledigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei sjako:

Het is gewoon een regel hier wanneer je iets citeert de bron erbij vermeldt. 

Respect voor copyrights. Als je iets plaatst dat niet door jou geschreven is, geef dan een exacte bronvermelding.

En weer onnodig baschen en beledigen.

Hij citeerde zijn eigen woorden, die hij op zijn site heeft gezet. Dan hoef je strikt genomen geen bron te gebruiken, want het "zijn" zijn eigen woorden. Daarom is het overbodig.

Het probleem is dat je hem niet vertrouwt.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Gaitema:

Hij citeerde zijn eigen woorden, die hij op zijn site heeft gezet. Dan hoef je strikt genomen geen bron te gebruiken, want het "zijn" zijn eigen woorden. Daarom is het overbodig.

Dat moet hij er dan even bijzetten, dat is alles.

47 minuten geleden zei Gaitema:

Het probleem is dat je hem niet vertrouwt.

Ik beslis niet in mijn eentje. Dat doen we samen. Dat om te voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van de moderatie en dat is hier dus niet het geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Gaitema:

Het probleem is dat je hem niet vertrouwt.

Je slaat de spijker op de kop, Gaitema! Het blijkt ook uit termen als "strikvraag". Verder komen we er toch niet uit, dus, maar terug naar het onderwerp.

7 uur geleden zei Gaitema:

Echter wat je inhoudelijk er over zegt klopt hoe dan ook. Verbittering kan jouw contact met God in de weg staan en ook dat heeft invloed op de ontwikkeling van de gaven van de Geest.  Echter moet ik er wel bij zeggen dat dit niet perse altijd hoeft. Iemand die de gaven van de Geest heeft is niet volmaakt rein.

Geen mens is natuurlijk volmaakt rein. De Bijbel leert ons dat we moeten streven (Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie). De gaven ontvangen we om de wereld te bereiken, elkaar te bemoedigen en te helpen. Opvallend is dat het in een en dezelfde zin genoemd wordt: de liefde najagen en streven naar de gaven van de Geest! Het is dus niet of. Hoe denk je dat we kunnen streven naar de gaven van de Geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei WdG:

Je slaat de spijker op de kop, Gaitema! Het blijkt ook uit termen als "strikvraag". Verder komen we er toch niet uit, dus, maar terug naar het onderwerp.

Geen mens is natuurlijk volmaakt rein. De Bijbel leert ons dat we moeten streven (Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie). De gaven ontvangen we om de wereld te bereiken, elkaar te bemoedigen en te helpen. Opvallend is dat het in een en dezelfde zin genoemd wordt: de liefde najagen en streven naar de gaven van de Geest! Het is dus niet of. Hoe denk je dat we kunnen streven naar de gaven van de Geest?

Dat is een hele goede vraag. Het is denk ik het bezig zijn met de dingen van God. Dat houdt in, dat we Gods wil in alles zoeken. Biddend vragen om Zijn bijstand, maar ook doelgericht erin actie ondernemen. Voor mensen bidden die ziek zijn. Hen de handen opleggen. Vragen naar Gods stem, dat Hij tot ons spreken zal. Biddend de bijbel open slaan en als Salomo bidden om wijsheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Gaitema:

Dat is een hele goede vraag. Het is denk ik het bezig zijn met de dingen van God. Dat houdt in, dat we Gods wil in alles zoeken. Biddend vragen om Zijn bijstand, maar ook doelgericht erin actie ondernemen. Voor mensen bidden die ziek zijn. Hen de handen opleggen. Vragen naar Gods stem, dat Hij tot ons spreken zal. Biddend de bijbel open slaan en als Salomo bidden om wijsheid. 

100% mee eens!

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei WdG:

100% mee eens!

Ik moet je trouwens na geven, dat je een goede dikke huid hebt. Ik kan me gemakkelijk gekwetst voelen en dan boos worden. Wat ik van jou leer, dat is om er boven te staan. Boven de kritiek van anderen. Dat kan denk ik soms ook tegen je werken, door je volledig af te sluiten voor mogelijk goede kritiek, maar het is vaak wel het geen, waardoor je niet vervalt in woedeuitbarstingen, als waar ik wel eens last van heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Ik moet je trouwens na geven, dat je een goede dikke huid hebt. Ik kan me gemakkelijk gekwetst voelen en dan boos worden. Wat ik van jou leer, dat is om er boven te staan. Boven de kritiek van anderen. Dat kan denk ik soms ook tegen je werken, door je volledig af te sluiten voor mogelijk goede kritiek, maar het is vaak wel het geen, waardoor je niet vervalt in woedeuitbarstingen, als waar ik wel eens last van heb.

Laat God in je werken, Gaitema! Zelfbeheersing is een vrucht van de Geest. Je bent mijn broeder, je bent een wedergeboren Christen. We moeten allemaal (jij en ik dus ook) God toestaan dat Hij door de Heilige Geest in ons werkt. Ik wens je Gods Zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei WdG:

Laat God in je werken, Gaitema! Zelfbeheersing is een vrucht van de Geest. Je bent mijn broeder, je bent een wedergeboren Christen. We moeten allemaal (jij en ik dus ook) God toestaan dat Hij door de Heilige Geest in ons werkt. Ik wens je Gods Zegen.

Dank je wel. Je mag me trouwens ook gewoon zegenen, in plaats van te wensen dat ik Gods zegen krijg ?

Ik zegen iedereen hier in Jezus' naam! ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

Een kleine moeite ?

Heb je trouwens wel eens last van verbittering gehad? Hoe ging je daar mee om? Los van, dat wij onderling ook wel eens strijd hadden ?

Strijd komt voor. Ik zeg altijd dat je niet kunt voorkomen dat je conflicten hebt. Conflicten heb je vaak met mensen die juist dicht bij je staan. De duivel wil niks lievers dan mensen uit elkaar halen. Met mensen die verder van je af staan, heb je meestal minder vaak conflicten. Voor mij is geloven ook iets heel praktisch! Jaren geleden hadden we discussies met mensen m.b.t. "vergeving". Moeten we iemand vergeven, die niet om vergeving vraagt? Moeten we iemand vergeven die geen spijt heeft? Ja, eigenlijk wel. Ik ken mensen die verbitterd zijn, omdat ze nog steeds anderen iets kwalijk nemen, zelfs als de boosdoener al overleden is! Zo kan je nog steeds boos zijn op Hitler of andere vreselijke mensen. Wat voor zin heeft het? Je kunt de daden veroordelen. Maar, mensen niet. Vergeven doe je eigenlijk voor jezelf, dat heb ik wel geleerd. Als je mensen niet vergeeft, kan je verwachten dat mensen jou ook niet vergeven. En, hoe zit het met God? Bidden we niet "vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren"? Nu geloof ik niet in het naleven en najagen van regeltjes. Wij KUNNEN niet vergeven, zoals God ons vergeeft. De intentie is duidelijk. Vergeven kan je ook met je verstand doen, emoties volgen vanzelf. En, soms helpt tot tien tellen ook wel eens. Als dat niet helpt, tel tot twintig of tot honderd.... En, ja, jaren geleden speelde zeker de vraag m.b.t. vergeving en bitterheid. Hoe ik daarmee omging? Niet goed, maar, aldoende leert men. Ik heb geleerd problemen bij God neer te leggen. Ik ben Zijn kind, dus mijn problemen zijn Zijn problemen. HIJ lost alles op, en, DAT werkt! Ik neem niemand iets kwalijk, bitterheid ken ik niet. Alle EER komt uitsluitend Jezus (God) toe!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog iets anders. Ik las net in het boek "Zegen of vloek" van Derek Prince die je me cadeau gaf de volgende wijsheid:

Citaat

Marcus 11:24 "Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft dat gij het hebt ontvangen, en het zal u geschieden."

In dit soort gebed zijn twee onderscheiden fasen, die als oorzaak en gevolg met elkaar verband houden: ontvangen en hebben. Ontvangen is de oorzaak, waarop hebben als resultaat volgt. Het ontvangen ligt in de verleden tijd, en het hebben in de toekomst. Ontvangen vindt plaats wanneer we bidden. Het hebben volgt op een tijdstip en op een wijze die alleen door God worden bepaald. Maar het principe dat door Jezus beklemtoond wordt, is: Als wij niet ontvangen op het moment dat wij bidden, dan hebben wij geen zekerheid dat we ooit zullen hebben.

Blz. 219

Dit valt me vaker op met gebeden. Dat de verhoring later volgt, dan het moment dat er om gebeden is. Ook bij het bidden om genezing, vindt genezing niet altijd direct of  direct volledig plaats.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Nog iets anders. Ik las net in het boek "Zegen of vloek" van Derek Prince die je me cadeau gaf de volgende wijsheid:

Dit valt me vaker op met gebeden. Dat de verhoring later volgt, dan het moment dat er om gebeden is. Ook bij het bidden om genezing, vindt genezing niet altijd direct of  direct volledig plaats.

Klopt. Derek Prince getuigt er zelf ook van. Hij is, toen hij nog leefde, een lange weg gegaan. Alles draait om vertrouwen. Geloven we God? Jazeker, dat doen we! Maar, hebben we daarnaast ook ongeloof? Helaas wel, jij ook, ik ook. Soms geloven we de wereld, of de visie van zgn. deskundigen. Als er een griep heerst, zijn sommigen "bang" het ook te krijgen. Het is een vorm van ongeloof. Ik denk dan wel eens aan Petrus, een man met groot geloof. Hij geloofde en vertrouwde Jezus, liep over het water. Toen keek hij naar zijn omstandigheden, en twijfelde (ongeloof). Hij zonk. Nu zeggen mensen dat er een storm kwam, misschien was dat de reden. Probeer maar eens met prachtig weer over water te lopen....?! Petrus vertrouwde Jezus, maar toch had hij ongeloof! Wat deed Jezus? HIJ stak Zijn Hand uit! Zo werkt het nu ook! Als wij God vertrouwen, steekt Hij zijn Hand uit, keer op keer, keer op keer! Ook als wij twijfelen, ook als wij ongeloof hebben. Alle EER komt uitsluitend Jezus toe! Met Hem zijn we meer dan overwinnaars!

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei WdG:

Strijd komt voor. Ik zeg altijd dat je niet kunt voorkomen dat je conflicten hebt. Conflicten heb je vaak met mensen die juist dicht bij je staan. De duivel wil niks lievers dan mensen uit elkaar halen. Met mensen die verder van je af staan, heb je meestal minder vaak conflicten. Voor mij is geloven ook iets heel praktisch! Jaren geleden hadden we discussies met mensen m.b.t. "vergeving". Moeten we iemand vergeven, die niet om vergeving vraagt? Moeten we iemand vergeven die geen spijt heeft? Ja, eigenlijk wel. Ik ken mensen die verbitterd zijn, omdat ze nog steeds anderen iets kwalijk nemen, zelfs als de boosdoener al overleden is! Zo kan je nog steeds boos zijn op Hitler of andere vreselijke mensen. Wat voor zin heeft het? Je kunt de daden veroordelen. Maar, mensen niet. Vergeven doe je eigenlijk voor jezelf, dat heb ik wel geleerd. Als je mensen niet vergeeft, kan je verwachten dat mensen jou ook niet vergeven. En, hoe zit het met God? Bidden we niet "vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren"? Nu geloof ik niet in het naleven en najagen van regeltjes. Wij KUNNEN niet vergeven, zoals God ons vergeeft. De intentie is duidelijk. Vergeven kan je ook met je verstand doen, emoties volgen vanzelf. En, soms helpt tot tien tellen ook wel eens. Als dat niet helpt, tel tot twintig of tot honderd.... En, ja, jaren geleden speelde zeker de vraag m.b.t. vergeving en bitterheid. Hoe ik daarmee omging? Niet goed, maar, aldoende leert men. Ik heb geleerd problemen bij God neer te leggen. Ik ben Zijn kind, dus mijn problemen zijn Zijn problemen. HIJ lost alles op, en, DAT werkt! Ik neem niemand iets kwalijk, bitterheid ken ik niet. Alle EER komt uitsluitend Jezus (God) toe!

Mooi. Alle eer aan Hem inderdaad. Ik heb zelf geleerd wat een vorm van vijanden lief hebben inhoudt. Namelijk behalve het kunnen vergeven ook uit medelijden kunt hopen, dat je vijanden het Licht van Christus dat ze missen mogen leren kennen. Want een vijand die jou vijandig is, terwijl je liefde geeft, mist hierin Gods Licht en verkeerd in armoede. Ik heb trouwens ook een mooi beter woord voor "welvaard" van boven gevonden. Namelijk een woord dat God mijn vrouw gaf. Hij beloofde ons dat we zullen leven in "overvloed". Wie wil geen overvloed van Gods zegen ontvangen? 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Mooi. Alle eer aan Hem inderdaad. Ik heb zelf geleerd wat een vorm van vijanden lief hebben inhoudt. Namelijk behalve het kunnen vergeven ook uit medelijden kunt hopen, dat je vijanden het Licht van Christus dat ze missen mogen leren kennen. Want een vijand die jou vijandig is, terwijl je liefde geeft, mist hierin Gods Licht en verkeerd in armoede. Ik heb trouwens ook een mooi beter woord voor "welvaard" van boven gevonden. Namelijk een woord dat God mijn vrouw gaf. Hij beloofde ons dat we zullen leven in overvloed. Wie wil geen overvloed van Gods zegen ontvangen? 

Inderdaad. Onder welvaart versta ik "overvloed". En, zeker moeten we onze vijanden vergeven. Ook moeten we onze vijanden liefhebben. Pas wel op dat we onze tijd niet verspillen. Interessant om eens te bekijken (Engels met Nederlandse ondertiteling, kort stukje):

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei WdG:

Klopt. Derek Prince getuigt er zelf ook van. Hij is, toen hij nog leefde, een lange weg gegaan. Alles draait om vertrouwen. Geloven we God? Jazeker, dat doen we! Maar, hebben we daarnaast ook ongeloof? Helaas wel, jij ook, ik ook. Soms geloven we de wereld, of de visie van zgn. deskundigen. Als er een griep heerst, zijn sommigen "bang" het ook te krijgen. Het is een vorm van ongeloof. Ik denk dan wel eens aan Petrus, een man met groot geloof. Hij geloofde en vertrouwde Jezus, liep over het water. Toen keek hij naar zijn omstandigheden, en twijfelde (ongeloof). Hij zonk. Nu zeggen mensen dat er een storm kwam, misschien was dat de reden. Probeer maar eens met prachtig weer over water te lopen....?! Petrus vertrouwde Jezus, maar toch had hij ongeloof! Wat deed Jezus? HIJ stak Zijn Hand uit! Zo werkt het nu ook! Als wij God vertrouwen, steekt Hij zijn Hand uit, keer op keer, keer op keer! Ook als wij twijfelen, ook als wij ongeloof hebben. Alle EER komt uitsluitend Jezus toe! Met Hem zijn we meer dan overwinnaars!

Dat doet me aan nog iets denken. Jezus trad als Rabbijn op. In die tijd kregen kinderen godsdienstonderwijs van Rabbijnen. Als een kind de leer van de Rabbijn uit zijn hoofd kon leren en ook de hele thenach uit zijn hoofd kon stampen, dan zei de rabbijn "volg mij" tegen het kind, en werd het kind opgeleid tot Rabbijn in zijn leer. Jezus zei juist tegen twee vissers die visser zijn geworden na afgewezen te zijn door de Rabijnnen om in de leer te gaan: "volg Mij". Jezus zei daarmee: " Ik zie jullie geschikt om mijn leer uit te dragen en de wonderen te doen, die ik doe." Daarom wist Petrus: "ik ben in de leer bij Jezus. Hij geloofd dat alles wat Hij doet en uitdraagt, ook door mij gedaan en uitgedragen kan worden. Hij loopt op het water, dus kan ik dat ook! Dit geloof liet hem ook lopen op het water, tot dat de twijfel toe sloeg.

18 minuten geleden zei WdG:

Inderdaad. Onder welvaart versta ik "overvloed". En, zeker moeten we onze vijanden vergeven. Ook moeten we onze vijanden liefhebben. Pas wel op dat we onze tijd niet verspillen. Interessant om eens te bekijken (Engels met Nederlandse ondertiteling, kort stukje):

 

Iets om over na te denken ja. Dank je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid