Spring naar bijdragen

Hypocrieten in de kerk.


Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei sjako:

Ik vind dit zo'n misvatting. Wat is wedergeboren worden?

De wedergeboorte gebeurt bij het doopsel, als je door water en Geest, in het "bad van de wedergeboorte," gereinigd wordt van alle zonde en verenigd met Christus als een kind van God. En net zoals bij de natuurlijke geboorte, kan de wedergeboorte niet ongedaan gemaakt worden; dat merkteken blijft voor altijd op je ziel zitten.
Sommige gelovigen gaan er inderdaad vanuit dat de wedergeboorte altijd met een bijzondere ervaring gepaard moet gaan, maar dat hoeft lang niet altijd. Gods handelen staat los van wat wij wel of niet kunnen ervaren. Wie gedoopt is, is wedergeboren en kan Gods verdere gaven ten volle ontvangen als hij Hem blijft navolgen in gebed, sacrament en naastenliefde. Dat is een eenvoudige zekerheid die veel vrede kan brengen, omdat je immers nooit aan Gods handelen hoeft te twijfelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is goed om je niet teveel bezig te houden met hoe andere mensen binnen of buiten de kerk zouden zijn. Net zoals het in een ziekenhuis ook dwaas zou zijn om als patiënt je af te vragen of de andere

@Jacco, Ja, ik ken ze ook mensen die gelovig zijn maar zo'n angst voor de dood hebben/hadden. Jouw oma, jij hebt haar gekend en waarschijnlijk heeft ze intens gebeden, maar ze kende alleen de lee

Christus wel. En Paulus ook. Want niet iedereen kan alle gaven bezitten. Hij verdeeld zijn gaven over alle broeders en zusters, zodat de ene geroepen is tot verkondiging, de andere tot het stichten va

10 minuten geleden zei Mullog:

JG's  zijn van de bureaucratie.

Valt mee hoor. Er is wel een duidelijke structuur, maar dat moet er in mijn ogen ook wel zijn. Het gaat niet om een of ander theekransje.

21 minuten geleden zei WdG:

Zij die niet geloven (ofwel niet wedergeboren zijn!)

Mijn oma was diepgelovig, maar ze had niet het gevoel wedergeboren te zijn, als zoveel oprechte gelovige personen. Dus blijkbaar is het wat anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei sjako:

Mijn oma was diepgelovig, maar ze had niet het gevoel wedergeboren te zijn, als zoveel oprechte gelovige personen. Dus blijkbaar is het wat anders?

Als je het goed vindt, gaan we niet over je oma discussieren. Overigens voor mij bestaat het begrip diepgelovig niet. Je bent wedergeboren of je bent het niet. Je kunt niet meer wedergeboren zijn.

Sommige Jehovah's getuigen hebben panische angst of ze het "wel redden". Ik spreek uit ervaring, door de vele gesprekken die ik heb gevoerd, en nog steeds voer, met Jehovah's getuigen. Slechts een enkeling denkt wedergeboren te zijn, of zegt het te weten. De meesten zijn niet wedergeboren, denken ze, en velen twijfelen ook of ze het uiteindelijk wel gaan redden. Opvallend is ook dat een flink deel van diegenen die uiteindelijk ervan overtuigd waren wedergeboren te zijn, uitgesloten werden! Waarom? Omdat de leiding beweerde dat ze niet wedergeboren waren. Wedergeboorte is niet een "gevoel", het is een KEUZE, heel simpel! Enkele getuigen waarmee ik sprak (inmiddels ex-getuigen), voelen zich nu bevrijd, omdat ze de keuze hebben kunnen maken. In een ander topic ga ik hier ook nog even op in!

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei WdG:

Zij die geloven (ofwel wedergeboren zijn) worden beloond.

Beloning impliceert m.i. dat er voor gewerkt is. Wedergeboorte is en kan geen beloning zijn daarom. Het is een gift waarvoor door een ander gewerkt is, namelijk Jezus en deze ontvangen wij om niet. De werken uit dankbaarheid die volgen op deze gave, zijn de daden die beloond zullen worden. We krijgen nu eenmaal niet allemaal dezelfde positie in het hiernamaals. Zie de gelijkenis van de ponden uit Lukas 19.

27 minuten geleden zei sjako:

Mijn oma was diepgelovig, maar ze had niet het gevoel wedergeboren te zijn, als zoveel oprechte gelovige personen. Dus blijkbaar is het wat anders?

Blijkbaar zit de kerk vol met wedergeboren en niet wedergeboren mensen. De laatste categorie zitten daar als hypocrieten i.m.o.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei sjako:

Ik vind dit zo'n misvatting. Wat is wedergeboren worden? Oprechte mensen ervaren dat ze niet wedergeboren zijn en denken dat ze verloren zijn of erger nog naar de hel gaan. Goed voorbeeld is m'n oma. Het lieve mens is meerdere keren opgenomen geweest in de psychiatrie om deze angst. Ieder die geloof stelt in Jezus en doet wat hij van je vraagt is in principe gered. Maar juist in het 'geloof stellen' zit de crux. 

Ook hiervoor: als je het goed vindt, gaan we niet over je oma discussieren. Overigens voor mij bestaat het begrip diepgelovig niet. Je bent wedergeboren of je bent het niet. Je kunt niet meer wedergeboren zijn.

En, ik herhaal: sommige Jehovah's getuigen hebben panische angst of ze het "wel redden". Jehovah's getuigen geloven niet dat je gered bent door slechts Jezus als Verlosser te aanvaarden. Er is veel angst onder Jehovah's getuigen, ik noem het een binding.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Beloning impliceert m.i. dat er voor gewerkt is. Wedergeboorte is en kan geen beloning zijn daarom. Het is een gift waarvoor door een ander gewerkt is, namelijk Jezus en deze ontvangen wij om niet. De werken uit dankbaarheid die volgen op deze gave, zijn de daden die beloond zullen worden. We krijgen nu eenmaal niet allemaal dezelfde positie in het hiernamaals. Zie de gelijkenis van de ponden uit Lukas 19.

Blijkbaar zit de kerk vol met wedergeboren en niet wedergeboren mensen. De laatste categorie zitten daar als hypocrieten i.m.o.

Ik ben het met je eens dat wedergeboorte een gift is. Ben jij wedergeboren, Kaasjeskruid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Geestelijk hebben we onderhoud en genezing nodig.

Ik stelde je trouwens nog een vraag, sjako, die je gemakkelijk met "ja" of "nee" kunt beantwoorden. Ben jij wedergeboren?

Wat me trouwens opvalt is dat je regelmatig vragen niet beantwoordt. Ik weet dat je het forum als een platform voor prediking ziet, maar, het is toch echt de bedoeling om met elkaar in gesprek te gaan! Ik stel het daarom op vraag dat je vragen beantwoordt. Het kan je ontgaan, daarom herhaal ik de vraag. En, NEE, het is GEEN strikvraag! Overigens lijkt het erop dat je, als je geen antwoord wilt geven, vragen als strikvragen betiteld. M.i. uit je daarmee wantrouwen jegens andere forumdeelnemers. Is dat de bedoeling?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ja man.

Dank je voor je duidelijke antwoord! Ik ben ook wedergeboren, broeder! Het valt me op dat je direct, to the point, antwoord geeft! sjako kan de vraag niet zo gemakkelijk beantwoorden. Ik kan niet anders concluderen dat Jehovah's getuigen niet begrijpen wat de wedergeboorte inhoudt!

Zojuist zei thom:

Met andere woorden, is het gepast om hiernaar te vragen?

 

Zeker. Het is een cruciale vraag. Ben jij wedergeboren, thom?

Overigens geloof ik dat ook onder wedergeboren Christenen meningsverschillen kunnen zijn. Maar, je WEET dat je wedergeboren komt. De rest volgt daaruit. Hoe zit het met meningsverschillen?

Aanvaard dan wie zwak is in het geloof, maar niet om over meningsverschillen te strijden.

We kunnen dus van mening verschillen. We kunnen niet over de basis-keuze twisten: Jezus is God. HIJ is de Verlosser. HEM aannemen betekent dat je wedergeboren bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Ik kan niet anders concluderen dat Jehovah's getuigen niet begrijpen wat de wedergeboorte inhoudt!

Daarom kan ik ook geen lid worden van deze groepering. Ze erkennen Jezus niet als God met alle consequenties van dien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei thom:

Hierover heb ik je al een paar keer aangesproken. Dit schrijven creëert afstand

Het getuigt van separatie, essentieel en logisch gevolg van dogma's. Ben je het niet eens met die dogma's, dan kun je inderdaad beter op afstand blijven ipv synthesedenken door te willen voeren. In een gezonde gemeente die staat voor zijn dogma's zul je dan ook op afstand worden gehouden als synthese je wens is. Gelukkig maar wat mij betreft.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Slechts een enkeling denkt wedergeboren te zijn, of zegt het te weten.

Klopt, omdat dit te maken heeft of je gezalfd bent of niet. Het heeft niks met angst te maken. Je inzitten voor je geloof door bijv velddienst wil niet zeggen dat je panisch bent of je het wel zal halen.

54 minuten geleden zei WdG:

k stelde je trouwens nog een vraag, sjako, die je gemakkelijk met "ja" of "nee" kunt beantwoorden. Ben jij wedergeboren?

Als je naar de betekenis kijkt wat het echt betekent, dan is mijn antwoord 'nee', want ik heb een aardse hoop. Of ik alle vertrouwen heb of ik gered ben door het loskoopoffer van Jezus dan zeg ik volmondig, JAZEKER.

54 minuten geleden zei WdG:

Wat me trouwens opvalt is dat je regelmatig vragen niet beantwoordt

Welke vraag heb ik dan niet beantwoord? Ik zit niet constant achter het forum. Ik heb ook nog een ander leven he.

53 minuten geleden zei WdG:

Ik kan niet anders concluderen dat Jehovah's getuigen niet begrijpen wat de wedergeboorte inhoudt!

Wij denken dat juist wel te weten, dus is het een verschil in inzicht. Zullen we het daar maar op houden?

50 minuten geleden zei thom:

Het is de onwetendheid én de ijdelheid dit steeds te benoemen of te bevragen.

Vergeet onzekerheid niet!

49 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daarom kan ik ook geen lid worden van deze groepering. Ze erkennen Jezus niet als God met alle consequenties van dien.

Ook daarin verschillen we van mening. Als de drieëenheid niet waar is, dan doe je zowel God als Jezus tekort. Het is niet voor niets dat bijv Joden er absoluut nooit in zullen geloven, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Messiaans belijdende Joden geloven in de meeste gevallen het net als JG.

59 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De laatste categorie zitten daar als hypocrieten i.m.o.

Bedoel je nou dat mijn Gereformeerde oma hypocriet was??

53 minuten geleden zei WdG:

Ik kan niet anders concluderen dat Jehovah's getuigen niet begrijpen wat de wedergeboorte inhoudt!

Maak er anders een topic over. Dan kan ik er dieper op in gaan.

1 uur geleden zei WdG:

Wedergeboorte is niet een "gevoel", het is een KEUZE, heel simpel!

En wat versta jij dan onder de uitverkiezing?? Die leer leert toch dat je geen keuze hebt, maar of je wel of niet wedergeboren bent. Voor de duidelijkheid, deze leer hangen wij niet aan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Bedoel je nou dat mijn Gereformeerde oma hypocriet was?

Als nu het geloof in God een zeker weten is, dan lijkt het mij vreemd dat iemand zijn hele leven lang twijfelt. Daarmee zeg ik niet dat een Christen niet eens kan twijfelen, maar het is zeker geen constante twijfel. Dus lijkt het mij logisch dat iemand die constant twijfelt en er zelfs depressief van wordt, God niet kent.

1 uur geleden zei sjako:

En wat versta jij dan onder de uitverkiezing?

Het is Gods beslissing die voor de tijd begon genomen werd, om diegenen uit te kiezen tot zaligmaking die vrijwillig hun hoop in Christus vestigen. En dus niet om krachtdadig alle mensen te binden tot een toestand van invaliditeit van geboorte af aan om vervolgens op een of andere onweerstaanbare wijze enkel de uitverkorenen te redden en de rest te verdoemen naar de hel.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Als nu het geloof in God een zeker weten is, dan lijkt het mij vreemd dat iemand zijn hele leven lang twijfelt. Daarmee zeg ik niet dat een Christen niet eens kan twijfelen, maar het is zeker geen constante twijfel. Dus lijkt het mij logisch dat iemand die constant twijfelt en er zelfs depressief van wordt, God niet kent.

Dat ze het verkeerd zag kan ik wel beamen, maar dat ze niet gelovig was niet.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het is Gods beslissing die voor de tijd begon genomen werd, om diegenen uit te kiezen tot zaligmaking die vrijwillig zijn hoop in Christus vestigt. En dus niet om krachtdadig alle mensen te binden tot een toestand van invaliditeit van geboorte af aan om vervolgens op een of andere onweerstaanbare wijze enkel de uitverkorenen te redden en de rest te verdoemen naar de hel.

Zo wordt het wel gezien door veel mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Zo wordt het wel gezien door veel mensen.

Ik weet niet of het er veel zijn, maar deze mensen (mensen die geloven in de onweerstaanbare genade dus) maken van God een crimineel i.m.o.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Mullog:

JG's  zijn van de bureaucratie.

Valt mee hoor. Er is wel een duidelijke structuur, maar dat moet er in mijn ogen ook wel zijn. Het gaat niet om een of ander theekransje.

Ik bedoelde niet zozeer de JG organisatie maar meer jullie regeltjes dat je niet in aanmerking komt voor de hemel als je een verjaardag of feestdag viert, als je naar de stembus gaat, als je een bloedtransfusie krijgt en weet ik al niet wat er verder nog is. Voor een buitenstaander als ik allemaal regeltjes die je doen afvragen of God geen belangrijkere zaken heeft om een gelovige op te beoordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Dat ze het verkeerd zag kan ik wel beamen, maar dat ze niet gelovig was niet.

@Jacco,

Ja, ik ken ze ook mensen die gelovig zijn maar zo'n angst voor de dood hebben/hadden. Jouw oma, jij hebt haar gekend en waarschijnlijk heeft ze intens gebeden, maar ze kende alleen de leer van de uitverkiezing en dat zit diep. Maar ik geloof ( dat zeg ik als "niet wedergeboren christen" dus een neppert) dat God haar met ontferming bewogen aanzag en hoorde. Ze was een gelovige vrouw en staat er niet ergens in de Bijbel dat God geen bidder laat staan?

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Wij denken dat juist wel te weten, dus is het een verschil in inzicht. Zullen we het daar maar op houden? 

Dit zeg je nu over de wedergeboorte en dit lijkt mij een prima insteek.

Ik stel voor dat jijzelf ook bij andere onderwerpen dit weet op te brengen richting anderen.

 

Bij voorbeeld een uurtje geleden over de drieeenheid.

Citaat

Door te zeggen dat de drieeenheid door mensen is verzonnen ?

Hier ineens een verschil van inzicht en het daar maar op houden ?

Of donderdag om 9.27 uur in het Vervolgtopic waarheid

Wij zijn bij lange na niet de enige die de drieëenheid ontkennen. Het is een leugen om vooral de Joden af te houden van het Christendom

Waarom is de drieeenheid dan geen verschil van inzicht waar je dan maar bij moet laten ?

 

Nou het quoten gaat niet lekker.

De twee zinnen beginnend met

"Door te zeggen dat" en

"Wij zijn bij lange na niet" zijn de quotes van Sjako

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lobke:

Ja, ik ken ze ook mensen die gelovig zijn maar zo'n angst voor de dood hebben/hadden. Jouw oma, jij hebt haar gekend en waarschijnlijk heeft ze intens gebeden, maar ze kende alleen de leer van de uitverkiezing en dat zit diep. Maar ik geloof ( dat zeg ik als "niet wedergeboren christen" dus een neppert) dat God haar met ontferming bewogen aanzag en hoorde. Ze was een gelovige vrouw en staat er niet ergens in de Bijbel dat God geen bidder laat staan?

Lieve @Lobke Je bent geen neppert hoor. Ja, dat lag zeker aan de leer van de uitverkiezing. Heel erg allemaal. Maar ik ben er ook zeker van dat ze straks een opstanding zal krijgen. We hebben het er vaak over gehad, maar het zat idd erg diep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Maar ik voel niet de drang om onderscheid te maken tussen mijn broeders.

Christus wel. En Paulus ook. Want niet iedereen kan alle gaven bezitten. Hij verdeeld zijn gaven over alle broeders en zusters, zodat de ene geroepen is tot verkondiging, de andere tot het stichten van een gezin, weer een ander tot studie, etc.

17 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik kan en wil mij niet laten corrigeren door iemand die God niet erkent als zijn God.

Daar doe je alleen maar jezelf mee tekort.

17 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Of gebrek aan lef.

Waarom zou iemand dan lef nodig moeten hebben om jou te corrigeren?

17 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur. (Mat.5:22)

Laat ik mezelf ook maar niet voor dwaas uitmaken.

Laat niemand zichzelf iets wijs maken. Als iemand onder u wijs meent te zijn volgens de opvattingen van deze wereld dan moet hij dwaas worden om de ware wijsheid te leren.
-1 Kor. 3,18

Want ons, apostelen, heeft God, dunkt mij, de minste plaats aangewezen, die van ter dood veroordeelden. Wij zijn een schouwspel geworden voor heel de wereld, voor engelen en voor mensen: wij zijn dwaas ter wille van Christus, gij zijt zo verstandig in Christus: wij zijn zwak, gij sterk; gij geëerd, wij geminacht.
-1 Kor. 4,9-10

Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Het is jouw keuze of je de weg van zelfverloochening en nederigheid wil gaan of niet. Of je het Kruis wil ontvluchten met allerlei uitwegen of haar van harte op je wil nemen.
Uiteindelijk heb je in Gods Rijk niets aan attitude, aan wel of geen lef. Uiteindelijk telt daar enkel liefde en mededogen, zachtmoedigheid en vreugde. Daar geschiedt Gods wil, niet dat van jou, tenzij je je geheel met Gods wil vereenzelvigd. En daar kun je nu alreeds mee beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Christus wel. En Paulus ook. Want niet iedereen kan alle gaven bezitten. Hij verdeeld zijn gaven over alle broeders en zusters, zodat de ene geroepen is tot verkondiging, de andere tot het stichten van een gezin, weer een ander tot studie, etc.

Bestaat er dan ook de gave van aanspreken van anderen op zijn fouten?

2 minuten geleden zei Robert Frans:

Waarom zou iemand dan lef nodig moeten hebben om jou te corrigeren?

Niet omdat ik een taaie noot zou zijn om te kraken, maar omdat er moed voor nodig is om jezelf te onderzoeken en onvolkomenheden te constateren om daar vervolgens verbetering in aan te brengen, alvorens op een ander af te stappen. Stel dat ik een sigaret opsteek na de kerkdienst en er komt iemand op mij af die zegt dat ik dit niet behoor te doen want je beschadigd daarmee je lichaam die niet van jou is maar van God. Vervolgens trekt deze een zak drop los om het gewicht van 180 kilo aan vet te onderhouden zo niet te vergroten... Zo iemand kan ik niet serieus nemen.

9 minuten geleden zei Robert Frans:

Laat niemand zichzelf iets wijs maken. Als iemand onder u wijs meent te zijn volgens de opvattingen van deze wereld dan moet hij dwaas worden om de ware wijsheid te leren.
-1 Kor. 3,18

 

10 minuten geleden zei Robert Frans:

Want ons, apostelen, heeft God, dunkt mij, de minste plaats aangewezen, die van ter dood veroordeelden. Wij zijn een schouwspel geworden voor heel de wereld, voor engelen en voor mensen: wij zijn dwaas ter wille van Christus, gij zijt zo verstandig in Christus: wij zijn zwak, gij sterk; gij geëerd, wij geminacht.
-1 Kor. 4,9-10

In wiens ogen zijn wij dwaas?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-5-2018 om 16:01 zei Kaasjeskruid:

Bestaat er dan ook de gave van aanspreken van anderen op zijn fouten?

Niet iedereen is daar even goed in, maar de gaven van de Geest zullen daar zeker bij helpen.

Op 15-5-2018 om 16:01 zei Kaasjeskruid:

Niet omdat ik een taaie noot zou zijn om te kraken, maar omdat er moed voor nodig is om jezelf te onderzoeken en onvolkomenheden te constateren om daar vervolgens verbetering in aan te brengen, alvorens op een ander af te stappen.

Op die manier. Maar het is natuurlijk niet meteen gezegd dat je zelf eerst volmaakt moet zijn, om een ander te kunnen aanspreken. Geen mens is volmaakt en ook onvolmaakte mensen kunnen toch goede, zinvolle dingen zeggen. En om dat laatste gaat het uiteindelijk. Niet de boodschapper is van belang, maar de boodschap.

Op 15-5-2018 om 16:01 zei Kaasjeskruid:

Stel dat ik een sigaret opsteek na de kerkdienst en er komt iemand op mij af die zegt dat ik dit niet behoor te doen want je beschadigd daarmee je lichaam die niet van jou is maar van God. Vervolgens trekt deze een zak drop los om het gewicht van 180 kilo aan vet te onderhouden zo niet te vergroten... Zo iemand kan ik niet serieus nemen.

Maar hetgeen hij zegt toch wel. Want hij heeft dan wel gelijk over die sigaret. En daar gaat het uiteindelijk om voor jou. Hoe diegene zijn eigen lichaam wel of niet beschadigd, is voor jouw persoonlijk ontwikkeling niet relevant.
Als hetgeen hij zegt gewoon waar is, dan heb je geen excuus om daar niet naar te luisteren. Natuurlijk zou je dan op vriendelijke wijze diegene op diens eigen gedrag kunnen wijzen als dat gepast is ("Terecht dat je dat zegt, ik probeer er ook mee te stoppen. Maar mag ik jou ook een raad geven?"), maar je kunt zijn woord niet zomaar negeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Robert Frans:

Niet iedereen is daar even goed in, maar de gaven van de Geest zullen daar zeker bij helpen.

De gave der onderscheiding wordt mogelijk gemaakt omdat we de Heilige Geest ontvangen hebben. Deze gave is wat mij betreft dan ook voor een ieder beschikbaar en niet voor enkelen in het bijzonder. Immers Paulus schreef de Korintiërs niet voor niets aan in zijn brief met:

Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus. (1Kor.2:15-16)

Er bestaan geen Christenen die niet geestelijk zijn. Onderscheidingsvermogen zonder oordelen is geen onderscheidingsvermogen. Immers om onderscheid te maken tussen goed en fout zal er geoordeeld moeten worden.

28 minuten geleden zei Robert Frans:

Op die manier. Maar het is natuurlijk niet meteen gezegd dat je zelf eerst volmaakt moet zijn, om een ander te kunnen aanspreken. Geen mens is volmaakt en ook onvolmaakte mensen kunnen toch goede, zinvolle dingen zeggen.

Daar ben ik het mee eens, niemand is volmaakt. En dat kan ook geen stokpaardje zijn om dan maar niet meer te oordelen of om de oordelende ander mee om de oren te slaan om hem zodoende de mond te snoeren.

29 minuten geleden zei Robert Frans:

En om dat laatste gaat het uiteindelijk. Niet de boodschapper is van belang, maar de boodschap.

Toch ben ik van mening dat de boodschap beter over komt als men ook niet dezelfde fout maakt.

30 minuten geleden zei Robert Frans:

Maar hetgeen hij zegt toch wel. Want hij heeft dan wel gelijk over die sigaret. En daar gaat het uiteindelijk om voor jou. Hoe diegene zijn eigen lichaam wel of niet beschadigd, is voor jouw persoonlijk ontwikkeling niet relevant.
Als hetgeen hij zegt gewoon waar is, dan heb je geen excuus om daar niet naar te luisteren. Natuurlijk zou je dan op vriendelijke wijze diegene op diens eigen gedrag kunnen wijzen als dat gepast is ("Terecht dat je dat zegt, ik probeer er ook mee te stoppen. Maar mag ik jou ook een raad geven?"), maar je kunt zijn woord niet zomaar negeren.

Ik snap je punt gedeeltelijk. Toch vraag ik mij af waarom Jezus dan zegt om eerst de balk uit eigen ogen te verwijderen, alvorens aan de splinter van een ander te gaan peuteren. Dat er gewezen behoort te worden op fouten, dat lijkt me duidelijk en heel fatsoenlijk. Niet oordelen echter werkt apathie in de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De gave der onderscheiding wordt mogelijk gemaakt omdat we de Heilige Geest ontvangen hebben. Deze gave is wat mij betreft dan ook voor een ieder beschikbaar en niet voor enkelen in het bijzonder. Immers Paulus schreef de Korintiërs niet voor niets aan in zijn brief met:

Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus. (1Kor.2:15-16)

Er bestaan geen Christenen die niet geestelijk zijn. Onderscheidingsvermogen zonder oordelen is geen onderscheidingsvermogen. Immers om onderscheid te maken tussen goed en fout zal er geoordeeld moeten worden. 

Dat is waar, maar als het gaat om het daadwerkelijk iemand op pastoraal en geestelijk niveau te begeleiden, of een kerk of gemeente als een herder te helpen in haar geestelijke ontwikkeling en het gelovig onderricht, heeft Christus daartoe wel degelijk specifieke mensen geroepen. Want Paulus schrijft ook dat er verschillende gaven zijn die aan verschillende gelovigen toebedeeld worden. Niet iedereen kan een herder en leraar zijn en dat hoeft ook niet.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Toch ben ik van mening dat de boodschap beter over komt als men ook niet dezelfde fout maakt.

Vanzelfsprekend. Daarom wordt je ook opgedragen om Christus na te volgen en dus hetgeen te doen wat je zelf verkondigd. Je moet het mensen zo gemakkelijk mogelijk maken om in jou Christus te herkennen. Maar de Waarheid blijft wel los staan van de zonde, zij is niet van haar afhankelijk om waar te zijn. Jezus zelf zei al tegen zijn leerlingen: doe wat de schriftgeleerden zeggen, maar handel niet naar hun daden.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik snap je punt gedeeltelijk. Toch vraag ik mij af waarom Jezus dan zegt om eerst de balk uit eigen ogen te verwijderen, alvorens aan de splinter van een ander te gaan peuteren. Dat er gewezen behoort te worden op fouten, dat lijkt me duidelijk en heel fatsoenlijk. Niet oordelen echter werkt apathie in de hand.

Je kunt denk ik al veel duidelijkheid hierin vinden door er vanuit te gaan dat Jezus' woorden allereerst voor jouzelf bedoeld zijn. Jijzelf behoort die balk uit jouw eigen oog te verwijderen en als er een balkdragende medezondaar nodig is om je op jouw balk te wijzen, dan zij het zo. De balk blijft de balk, wie hem ook aanwijst. Je hoeft zijn woorden dus niet toe te passen op de ander, als deze jou ergens op wijst, maar enkel op je eigen innerlijke groei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Doet mij weer denken aan de horizontale balk van het kruis,(kruis als de symboliek van de gelovige mens en zijn proces,) die de natuurlijke mens verbeeldt. 14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Zolang deze natuur in ons bepaalt tussen goed en kwaad, gaat het over niet-geestelijke zaken, dus is het gewoon de ijdelheid wat de ijdelheid (ver)oordeelt.

Zou je ipv het neerplempen van een groot stuk tekst uit de Bijbel wat zorgvuldiger je exegese willen toepassen? Deze vage benadering kan je alle kanten mee op en getuigt niet van schikken naar de geloofsbelijdenis van Nicea, de christen verbeeld zich namelijk helemaal niets. Er wordt in de betreffende tekst aan christenen geschreven die niet meer volgens de oude natuur leven. Houdt er rekening mee dat je hier in de afdeling geloof bezig bent. Jou exegese is gestoeld op Jezus heeft het voorgedaan ipv Jezus heeft het voor ons gedaan.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

en als er een balkdragende medezondaar nodig is om je op jouw balk te wijzen, dan zij het zo.

Dan kunnen we de woorden van Jezus omtrent eerst de balk uit eigen ogen verwijderen wel schrappen uit de Bijbel, als het toch wel mag. Let wel, ik ben geen voorstander van elkaar constant lopen bekritiseren en elk splintertje proberen te ontdekken. Wie zo in het leven staat is nog maar weinig of niet geconfronteerd geweest met zijn eigen gebreken en tekortkomingen die als levensgrote balken in de weg staan. Daarbij komt dat ik van mening ben dat we nooit alleen maar naar de negatieve zaken mogen kijken en daarbij de positieve zaken uit het oog verliezen. Zodoende sta ik al meer open voor correctie van een hypocriet als deze toegeeft er eentje te zijn en er graag mee aan het werk wil. Dan help ik mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid