Spring naar bijdragen

Verstandiger dat ik weer ga


Aanbevolen berichten

Met goede moed twee welen geleden weer begonnen op dit forum. Ik zou me niet meer laten verleiden tot reacties op negativiteit en me richten op waar ik in geloof en positiviteit.

Na twee weken kan ik niet anders dan constateren dat me dat voor een te groot deel niet is gelukt.

En dat kan ik alleen mijzelf kwalijk nemen. Sommige triggers zijn voor mij te groot om te weerstaan en dat zou mijn probleem moeten zijn. En dat is niet hoe ik wil zijn.

Ik denk dat ik definitief niet geschikt ben om op een christelijk forum te reageren.

Zoals gezegd: sommige triggers zijn te sterk.

Niet meer doen.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kun je leren sommige triggers te weerstaan als je jezelf er niet af en toe aan bloot stelt? 

Ik ken je alleen van diverse fora waar ik als meelezer je naam tegenkom maar zoals gezegd, ik lees je bijdrages met interesse en zou het jammer vinden als je weer gaat net nu ik me aangemeld heb als lid ☹️.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hobble-Frank:

Hoe kun je leren sommige triggers te weerstaan als je jezelf er niet af en toe aan bloot stelt? 

Ik ken je alleen van diverse fora waar ik als meelezer je naam tegenkom maar zoals gezegd, ik lees je bijdrages met interesse en zou het jammer vinden als je weer gaat net nu ik me aangemeld heb als lid ☹️.

Ik heb me eraan blootgesteld en het gaat weer fout. En daar baal ik meer van dan je je kunt voorstellen.

Wel prettig om te horen dat je mijn andere bijdragen met interesse leest. Ik denk erover na.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien wat meer relativeren? En niet proberen discussies persé te willen winnen en gelijk te hebben? Ik heb daar overigens ook moeite mee hoor.

Bedenk dat discussiefora slechts een beperkt aantal deelnemers hebben en ook al denk je een discussie te winnen en gelijk te hebben op een forum dan wil dat nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk gelijk hebt. Ergens op de wereld is er namelijk vast iemand die het nog beter weet.

bewerkt door Hobble-Frank
Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik een van de triggers trachten te verduidelijken:

andere mensen kunnen genieten van klassieke muziek. Of een schilderij. Zij zien daar schoonheid in . Dat heb ik dan weer niet.

Ik kan genieten van een gedegen en consistente onderbouwing van een standpunt/geloofsovertuiging.

Dat heeft voor mij inherente schoonheid. Of het ook mijn standpunt of geloofsovertuiging is, is voor mij eigenlijk secundair.

Zo verschil ik fundamenteel met Robert Frans qua overtuiging, maar geniet ik als hij weer eens op zijn magistrale wijze uitlegt hoe hij zijn geloof beleeft en tot overtuigingen komt.

Je voelt hem vast aankomen: een niet-deugdelijke onderbouwing of niet kloppende/inconsistente onderbouwing is mij een ware gruwel.

En dat heeft niets te maken met gelijk willen hebben.

Je mag van mij rustig in de erfzondeleer geloven of al dan niet in de drie-eenheid. Vind het allemaal prima.

Maar die inconsistenties en ondeugdelijke zaken.....pffffff.

En als vragen daarover dan ook nog stelselmatig genegeerd worden dan geeft dat bij mij een versterkend effect.

En dan nog de vraag: als je je verzet tegen intolerantie, ben je dan intolerant ?

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er ook wel last van dat mijn emoties getriggered kunnen worden door oneerlijke reacties, maar al doende leert men en weglopen heeft alleen zin als je voor je gevoel de controle teveel kwijt bent en een adempauze nodig hebt.

Bij mij helpt het soms om oneerlijke reacties in een bepaalde drogreden-categorie te herkennen en dat te benoemen. Daarmee heb ik het niet genegeerd maar is ook duidelijk waarom ik er verder niet op in hoef te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei HJW:

Je voelt hem vast aankomen: een niet-deugdelijke onderbouwing of niet kloppende/inconsistente onderbouwing is mij een ware gruwel.

En dan nog de vraag: als je je verzet tegen intolerantie, ben je dan intolerant ?

Ik kan een flink stuk met je meegaan, HJW. Op basis daarvan keur ik bijvoorbeeld de evolutietheorie af. Het is een gruwel, een theorie die niet-deugdelijk onderbouwd is. Toch is er een flink aantal mensen dat wel in deze theorie gelooft, omdat zij van mening zijn dat de onderbouwing wel deugdelijk is. Zelfs het begrip "deugdelijke onderbouwing" is voor de meeste (alle?) mensen een relatief en subjectief begrip.

We bevinden ons hier in levensbeschouwing, en dat biedt jou wellicht meer bewegingsruimte. Hier gaan we niet uit van een geloofsbelijdenis, voor zover ik weet. Groot verschil tussen jou en mij is dat ik de Bijbel als waar beschouw. De Bijbel is naar mijn mening (in levensbeschouwing dus een mening) deugdelijk onderbouwd. Gevolg is dat ik zaken totaal anders benader dan jij. Dat kan en dat mag. Misschien moet je dat eens accepteren? Misschien moet je accepteren dat er mensen zijn die het fascisme afkeuren, zelfs duivels noemen. Sterker nog, dat doe je waarschijnlijk. Ik denk dat je zeer intolerant staat t.o. fascisme, net zoals ik. En dan komt er een groot grijs gebied. Een mens hoeft en kan niet alles tolereren. Als iemand gelooft in de Drie-ene God, en dat is in de rubriek "Geloof" toch een uitgangspunt, dan kan en mag niet verwacht worden dat het ontkennen van Deze God getolereerd wordt. Je kunt er over discussieren, maar, verwacht dan wel stevige reacties. Kan je daar niet tegen, beperk je dan tot de rubriek "Levensbeschouwing".

Ooit was ik actief in een islam-forum. Tja, je voelt het al aankomen?? Ik trok mijn conclusies.....

Toch begrijp ik je punt. Ik begrijp heel goed dat je goede bedoelingen hebt. Ik ga graag met je in gesprek, maar wel binnen de regels van het forum, en, je kunt niet verwachten dat ik mijn geloof verloochen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HJW,

Neem even een adempauze...... Niet meteen de benen nemen, want er komen betere tijden. Laat forummen gewoon je hobby blijven, je vind het interessant en je ergert je. Zo gaat het ons allen want een forum is niet real-life!!  Het zou erg zijn als we in het echte leven zo met elkaar omgaan en dan kijk ik naar mij zelf. Hier spuw ik soms vuur, geloofsgesprek heb ik verlaten maar in het echt ben ik zeer zachtmoedig. Zalig ws niet..:) maar er komen weer mooie gesprekken en je hand in eigen boezem steken doe je. Dat is goed!!!! BLIJF!!!!(P)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei HJW:

Oke. Dan blijf ik en ga maar eens trachten de triggers onder controle te houden.

Lijkt me een goed idee want je manier van reageren richting sjako was inderdaad onder de maat en speelt bovendien een intrigant als WdG in de kaart. Maar aldoende leert men dus blijf proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei dingo:

Lijkt me een goed idee want je manier van reageren richting sjako was inderdaad onder de maat en speelt bovendien een intrigant als WdG in de kaart. Maar aldoende leert men dus blijf proberen. 

Manier van reageren en de lengte was niet goed, inhoudelijk sta ik er nog steeds achter. Van WdG distantieer ik mij 200%. Ik zie wat hij doet en heb/had daar geen enkele binding mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid