Spring naar bijdragen

seculier gedweep met de (orthodoxe) islam


Aanbevolen berichten

Zoals we ongetwijfeld wel weten zitten moslims nu in de ramadan, de islamitische vastenperiode.

Wat me al enige jaren opvalt, en wat vandaag toevallig ook in de media is opgepikt, is het gedweep daarmee door seculier Nederland. Zoals de politie die iftars houd en daarmee de neutraliteit schend. De NTR die een ramadan journaal uitzend. En het algehele gedweep van diverse (vaak) seculiere partijen met de extreme vorm van de ramadan.

Op deze manier wint de orthodoxe islam meer en meer, en blijft er minder ruimte voor seculiere of vrijzinnige moslims laat staan ex-moslims.

Enkele artikelen;

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2052618/zorgen-om-hype-rond-ramadan

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2052690/religie-moet-privezaak-blijven

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-vrij-links-moet-trouw-zijn-aan-zijn-vrijzinnige-seculiere-wortels~b9273dcf/

 

Waarom hebben wij er decennia over gedaan om Nederland seculier te maken, opdat het prettig is voor iedereen om het vervolgens de orthodoxe islam te ontarmen als ware het een troetelbeer die vertederd moet worden? Waar zijn die legio aan cabaretiers die decennia (soms leuke, soms goedkope) moppen hebben gemaakt over het christendom? Waar zijn de (vaak linkse) partijen die zich decennia afgezet hebben tegen de verstikkende vormen van het christendom, waarom dwepen die nu met de orthodoxe islam?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is ramadan orthodox? Het is fundamenteel in de islam. Je kan jezelf moeilijk een moslim noemen zonder de 'vijf pillaren'. 

Als ik het zie zijn beide christendom en islam verboden om te praktiseren vanuit Thora. Maar als ik hier los van mag beschouwen vind ik het juist positief dat er minder spot is en wat meer aandacht voor een grote en jonge generatie Nederlandse moslims. 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei nikie90:

Waarom is ramadan orthodox? Het is fundamenteel in de islam. Je kan jezelf moeilijk een moslim noemen zonder de 'vijf pillaren'. 

Het is niet per definitie orthodox. De invulling die er aan gegegeven wordt in sommige kringen en die gepromoot wordt is dat echter wel.

 

Citaat

Als ik het zie zijn beide christendom en islam verboden om te praktiseren vanuit Thora.

Daar heeft dit topic niets mee van doen. Dit topic gaat niet om religieuze vrijheden of beperkingen.

Citaat

Maar als ik hier los van mag beschouwen vind ik het juist positief dat er minder spot is en wat meer aandacht voor een grote en jonge generatie Nederlandse moslims. 

Je vind het dus oké dat seculier Nederland de (orthodoxe) islam promoot als positief. In dit geval wat je aanhaalt dus de ramadan wat in de vorm die toegepast wordt binnen de orthodoxe islam gevaarlijk is voor de volksgezondheid, en daarnaast dat oa defensie en politie (2 essentiële neutrale organisaties voor de staatsinrichting) zich hiermee bezighouden. Waarvan akte.

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Het is niet per definitie orthodox. De invulling die er aan gegegeven wordt in sommige kringen en die gepromoot wordt is dat echter wel.

Er zit gewoon een groot deel van het electoraat in. Dus vervreemden kost zetels. En dus wordt er geknuffeld. En moeilijker dan dat is het volgens mij niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

In welk opzicht?

Het is toch van belang dat men zich niet gedemoniseert en in een hokje gepropt voelt lijkt me. 

 

2 uur geleden zei Thorgrem:

 

Je vind het dus oké dat seculier Nederland de (orthodoxe) islam promoot als positief. In dit geval wat je aanhaalt dus de ramadan wat in de vorm die toegepast wordt binnen de orthodoxe islam gevaarlijk is voor de volksgezondheid, en daarnaast dat oa defensie en politie (2 essentiële neutrale organisaties voor de staatsinrichting) zich hiermee bezighouden. Waarvan akte.

Ik zie het niet zo extreem. Ik denk juist voor iedereen zijn belang dat het juist belangrijk is dat iedereen zich prettig kan voelen en daardoor meer participatie en minder risico. Ook goed voor defensie en politie. Ik zeg daarmee niet gooi de grens maar open. 

1 uur geleden zei HJW:

Er zit gewoon een groot deel van het electoraat in. Dus vervreemden kost zetels. En dus wordt er geknuffeld. En moeilijker dan dat is het volgens mij niet.

 

Geen getalenteerde politici hier dat is wel duidelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei nikie90:

Ik ga niet zomaar speculeren. Ik merkte alleen op dat ik het wel positief vindt dat er wat aandacht voor is

Ik vraag ook niet om een speculatie, maar om een oplossing. Of ben je tevreden met de aandacht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp werkelijk niet dat het Ramadan journaal als een probleem wordt gezien. Enkele weken geleden was nog de jaarlijkse passion te zien op de nederlandse tv, daar hoorde ik ook niemand over. 
Daarnaast vraag ik mij af wat @Thorgrem bedoelt met 'het gedweep van seculiere partijen met de extreme vorm van ramadan'.
Van dat laatste zou ik graag een voorbeeld willen, welk beeld heb je hier nu bij, want eerlijk gezegd zie ik dat niet.

Dit topic lijkt me eerder een poging om eens tegen de ramadan aan te schoppen omdat het nu eenmaal een ander geloof is.
Met extremisme heeft de ramadan in ieder geval niets te maken; toch worden de termen extremisme en orthodox wordt in dit topic al een paar keer genoemd, zonder 1 duidelijk voorbeeld daarvan. 
Als seculier Nederlander, constateer ik dat ons land voornamelijk gebaseerd is op Christelijke gewoonten en feestdagen.
Als er dus al een groep is die recht heeft om te klagen over overdreven aandacht voor feesten van een bepaalde religie, dan is dat iedereen behalve de Christenen. 

Komende dagen heeft iedereen weer verplichte vrije dagen, omdat de Christenen Pinksteren vieren. Ik kan me heel goed voorstellen, als je een andere religie hebt, dat je er problemen mee hebt dat je verplicht de feestdagen van het christendom vrij moet nemen, terwijl je dat bij de feestdagen van je eigen religie niet zo is.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit topic lijkt me eerder een poging om eens tegen de ramadan aan te schoppen omdat het nu eenmaal een ander geloof is.

 

Vervelend voor je. Maar als je de artikelen, vooral die van de Volkskrant, eens leest snap je het topic vast beter. Succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Vervelend voor je. Maar als je de artikelen, vooral die van de Volkskrant, eens leest snap je het topic vast beter. Succes.

Ik vraag gewoon aan jou wat je bedoelt met 'het gedweep van seculiere partijen met de extreme vorm van ramadan'. Als je het je te veel moeite is om daar antwoord op te geven, bedoel je dit topic dan wel serieus ?  

De moeite heb ik wel genomen om het artikel van de Volkskrant te lezen, maar dan nog blijft mij totaal onduidelijk wat je bedoelt. De woorden 'islam' of 'ramadan' komen er niet in voor. Wel een goed stuk overigens, het geeft goed weer waar een neutrale overheid voor staat.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-5-2018 om 14:02 zei Dat beloof ik:

Ik vraag gewoon aan jou wat je bedoelt met 'het gedweep van seculiere partijen met de extreme vorm van ramadan'. Als je het je te veel moeite is om daar antwoord op te geven, bedoel je dit topic dan wel serieus ?  

De moeite heb ik wel genomen om het artikel van de Volkskrant te lezen, maar dan nog blijft mij totaal onduidelijk wat je bedoelt. De woorden 'islam' of 'ramadan' komen er niet in voor. Wel een goed stuk overigens, het geeft goed weer waar een neutrale overheid voor staat.

Dezelfde vragen kwamen ook bij mij op, maar klaarblijkelijk is de TS alweer gevlogen. Geeft je idd te denken of hij zijn eigen topic wel serieus neemt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Appie B:

Dezelfde vragen kwamen ook bij mij op, maar klaarblijkelijk is de TS alweer gevlogen. Geeft je idd te denken of hij zijn eigen topic wel serieus neemt. 

Het lijkt op deze manier er inderdaad op dat @Thorgrem maar wat roept vanuit zijn onderbuik, zonder het te kunnen of willen onderbouwen. Dat is jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dbi negeer ik over het algemeen. Die kan als nieuw-atheïst slechts trollen. Appie B, heb je de artikelen gelezen? En hoe zie jij de ontwikkelingen van de afgelopen, laten we zeggen 20 jaar bij seculiere partijen als de PvdA en GL en seculie publieke omroepen? Hoe hebben deze zich ontwikkeld als partijen die religiekritisch zijn tot het ontarmen van de orthodoxe islam? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Dbi negeer ik over het algemeen. Die kan als nieuw-atheïst slechts trollen. Appie B, heb je de artikelen gelezen? En hoe zie jij de ontwikkelingen van de afgelopen, laten we zeggen 20 jaar bij seculiere partijen als de PvdA en GL en seculie publieke omroepen? Hoe hebben deze zich ontwikkeld als partijen die religiekritisch zijn tot het ontarmen van de orthodoxe islam? 

Persoonlijk denk ik niet dat de orthodoxe islam omarmt wordt. Ze krijgen mogelijkheden om de ramadan goed uit te voeren. Het is inderdaad geen: -godsdienst hou je maar achter de deur- maar vrijheid van godsdienst. In Nederland is dat mogelijk, gelukkig.. Zou dat er niet meer zijn dan zouden christenen in eigen vlees snijden. Ook christenen hebben die vrijheid lief. Moslims die radicaliseren lijkt me een groter probleem.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Dbi negeer ik over het algemeen. Die kan als nieuw-atheïst slechts trollen. Appie B, heb je de artikelen gelezen? En hoe zie jij de ontwikkelingen van de afgelopen, laten we zeggen 20 jaar bij seculiere partijen als de PvdA en GL en seculie publieke omroepen? Hoe hebben deze zich ontwikkeld als partijen die religiekritisch zijn tot het ontarmen van de orthodoxe islam? 

Het artikel van de Volkskrant heb ik gelezen en ook ik heb geconstateerd dat daar niks over de islam en de Ramadan staat. De andere twee artikelen kon ik slechts gedeeltelijk lezen (de rest was verborgen onder een betaalverzoek). De kritiek op de politie die iftars bezoekt/houdt kan ik enigszins begrijpen. Dat de NTR een Ramadanjournaal uitzendt, vind ik niet opmerkelijk. Er leven een hoop moslims in Nederland. Er zijn genoeg andere programma's met religieuze inhoud over het christendom, hindoeïsme etc.. 

Ik zou graag voorbeelden willen zien van  "gedweep van seculiere partijen met de orthodoxe islam". Ik denk niet dat je het verdedigen van de rechten van moslims om hun geloof uit te oefenen moet verwarren met het verdedigen van het geloof zelf. Ikzelf heb ook kritiek op de islam (en andere geloven), maar ik vind dat iedereen het recht heeft te geloven wat zij wil en dat zou ik ook verdedigen. Er is een extreemlinkse minderheid die doorslaat in woord en daad, waarbij kritiek op islam wordt gezien als racisme. In Nederland valt dat reuze mee denk ik, maar in Engeland is het doorgeslagen. Daar wordt m.i. de vrijheid van meningsuiting aangetast doordat kritiek op islam (door een deel van de bevolking) wordt bestempeld als racisme. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp je wel.

nederlandse cultuur is van traditie een joods/christelijke achtergrond en dat gaat stukje voor stukje steeds minder worden..

Christelijke feestdagen staan onder druk om deels te worden ingeruild voor dagen zoals het Suikerfeest. Ik herinner me het incident van de schoolfoto nog vers. Sommige mensen kunnen denken so what, dat is het leven met andere culturen nu eenmaal. Maar waarom dan geen hindoe feestdagen, Chinees nieuwjaar, joodse feestdagen dezelfde aandacht geven?   Ik denk omdat de mensen daartoe van nature bescheiden zijn  en beseffen dat ze zich in een mate moeten aanpassen. Sommige  culturen hebben het in zich om bescheidenheid te preken en het niet van de daken hioeven te schreeuwen. De islam doet dit letterlijk.

 

en ik geef toe mij daar niet prettig bij de voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei guardianofretro:

Ik begrijp je wel.

nederlandse cultuur is van traditie een joods/christelijke achtergrond en dat gaat stukje voor stukje steeds minder worden..

Christelijke feestdagen staan onder druk om deels te worden ingeruild voor dagen zoals het Suikerfeest. Ik herinner me het incident van de schoolfoto nog vers. Sommige mensen kunnen denken so what, dat is het leven met andere culturen nu eenmaal. Maar waarom dan geen hindoe feestdagen, Chinees nieuwjaar, joodse feestdagen dezelfde aandacht geven?   Ik denk omdat de mensen daartoe van nature bescheiden zijn  en beseffen dat ze zich in een mate moeten aanpassen. Sommige  culturen hebben het in zich om bescheidenheid te preken en het niet van de daken hioeven te schreeuwen. De islam doet dit letterlijk.

 

en ik geef toe mij daar niet prettig bij de voelen.

Dat is misplaatst en wel om 2 redenen. 

Als de school waar uw kind op zit, de schoolfotograaf zou uitnodigen op Kerstfeest of tweede Pinksterdag, dan zou U daar ook wat van zeggen. Welnu, dit is hetzelfde. Daarnaast heeft Nederland van zichzelf nooit geroepen dat we een Joods/Christelijke traditie hadden, tot na wo2. Voor die tijd werden Joden keihard gediscrimineerd. De protestanten in dit land gingen daarbij van dezelfde geschriften van Luther uit, als waar Hitler zich op baseerde. (en ik bedoel daar helemaal niets anders mee dan dat wat er staat, geen dubbele bodem).  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid