Spring naar bijdragen

Wat bindt ons?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wat ons bindt is ons mens zijn. Ik moet bij de vraag ook denken aan Martin Buber’s boek “Ik en Jij”. Bubers gedachtengang is niet altijd eenvoudig te volgen en ik moet hem eigenlijk eens herlezen

@Kaasjeskruid, Vermoedens, laat jij je in met vermoedens? Mongolen (mensen met het downsyndroom) geboren door dat er vermoedelijk zoveel incest is? Je beweerd nogal wat. En die zwart geklede hoer

7 minuten geleden zei WdG:

Hoe leg jij dan Gods woorden uit? "Want zo wie den wil van God doet, die is Mijn broeder, en Mijn zuster". Doet iedereen volgens jou Gods Wil? Of bedoelt Hij iets anders?

Jij gelooft in de bijbel. Ik geloof in eenheid en onvoorwaardelijke liefde. Verschillende uitgangspunten.

Voor mij is de bijbel niet Gods woord.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei HJW:

Voorlopig ben je er dus nog niet 1 tegen gekomen. Helder ?

Ik sta nogal wantrouwend in de gemeenschap alhier. Dit heeft alles te maken met het feit dat er achter gesloten gordijnen verschrikkelijke dingen gebeuren, het kerkhof ligt vol met voortijdig overleden baby's en peuters, het gemiddelde aantal mongolen ligt hoger dan het landelijk gemiddelde, wat mij doet vermoeden dat incest hier hoogtij viert. De slijterij doet hier gouden zaken en het merendeel van de kerkgangers gaat geheel in het zwart naar de kerk en gelooft dat ze uitverkoren zijn zonder daar zelf een aandeel in te hebben. Vrouwen die er als in het zwart geklede hoeren bijlopen. Tijdens het wandelen met de hond kom ik regelmatig stelletjes tegen die stiekem hun lusten bevredigen. De vrije wil wordt als ketters beschouwd. Het barst hier van de hele rijke mensen, maar tegelijkertijd heeft de gemeente de grootste schuldenlast per hoofd inwoner in vergelijking met de rest van de gemeentes in de provincie. Er zitten een aantal zaken heel erg scheef hier. Wellicht dat ik iemand ben tegen gekomen die mijn broeder is, maar de voornoemde zaken vormen een grote barrière om deze ook daadwerkelijk te kunnen zien. En iedereen hier zegt dat ze in God geloven...

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Komend uit de gereformeerde kerk (synodaal) kwam ik in de orthodox evangelische gemeente waar ik later lid van werd. Naast me zat een vrouw die mij aansprak met "zuster" en het raakte mijn hart. Later toen ik jarenlang lid was van die gemeente vlogen de woorden zuster en broeder me om de oren en zei het me niet veel meer. Maar zeker is het Bijbels en kan het -horen bij die Ene- betekenen. Ik vergelijk het met mensen waar je zoveel raakvlakken mee hebt, of zo elkaar aanvoelend dat je van"maatje''  spreekt. En maatjes zijn hangt niet van wel of niet geloven af.

Wat mij bind aan christenen van allerlei denominaties is toch nog de oprechtheid die ik bij vele tegen kom; ook de oprechtheid om te zeggen dat het soms moeilijk is, dat er twijfel kan zijn. En ik kom ze tegen in allerlei kerken, buiten kerken er is verwantschap met christelijke maatties.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik sta nogal wantrouwend in de gemeenschap alhier. Dit heeft alles te maken met het feit dat er achter gesloten gordijnen verschrikkelijke dingen gebeuren, het kerkhof ligt vol met voortijdig overleden baby's en peuters, het gemiddelde aantal mongolen ligt hoger dan het landelijk gemiddelde, wat mij doet vermoeden dat incest hier hoogtij viert. De slijterij doet hier gouden zaken en het merendeel van de kerkgangers gaat geheel in het zwart naar de kerk en gelooft dat ze uitverkoren zijn zonder daar zelf een aandeel in te hebben. Vrouwen die er als in het zwart geklede hoeren bijlopen. Tijdens het wandelen met de hond kom ik regelmatig stelletjes tegen die stiekem hun lusten bevredigen. De vrije wil wordt als ketters beschouwd. Het barst hier van de hele rijke mensen, maar tegelijkertijd heeft de gemeente de grootste schuldenlast per hoofd inwoner in vergelijking met de rest van de gemeentes in de provincie. Er zitten een aantal zaken heel erg scheef hier. Wellicht dat ik iemand ben tegen gekomen die mijn broeder is, maar de voornoemde zaken vormen een grote barrière om deze ook daadwerkelijk te kunnen zien. En iedereen hier zegt dat ze in God geloven...

Nee, niet iedereen beweert dat. De ellende zegt niks over de vraag of iemand jouw broeder of zuster is. De moordenaar aan het kruis is jouw broeder. Waarom?

17 minuten geleden zei HJW:

Jij gelooft in de bijbel. Ik geloof in eenheid en onvoorwaardelijke liefde. Verschillende uitgangspunten.

Voor mij is de bijbel niet Gods woord.

Dat betekent dat de geloofsbelijdenis geen bindende factor voor ons is of kan zijn. We praten over totaal verschillende zaken. Daarom zullen wij er niet uitkomen. Ik blijf bij mijn standpunt: de Bijbel is Gods Woord. Jij blijft dit ontkennen, ofwel: einde discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ons bindt is ons mens zijn.

Ik moet bij de vraag ook denken aan Martin Buber’s boek “Ik en Jij”. Bubers gedachtengang is niet altijd eenvoudig te volgen en ik moet hem eigenlijk eens herlezen, maar zover ik hem begrepen heb en het me herinner, stelt Buber dat de mens de wereld beziet in Ik-Jij en Ik-Het relaties. Ik-Jij relaties kun je hebben met je medemens, Ik-Het relaties heb je met “dingen”. Alleen in een Ik-Jij relatie is een echte dialoog en ontmoeting mogelijk. Het probleem wat Buber ziet, en ik denk dat hij gelijk heeft, is dat we vaak in een Ik-Het relatie treden met onze medemens waardoor een echte dialoog en ontmoeting niet mogelijk is. Zodra je je medemens als een Het ziet (bv doordat hij een ander geloof aanhangt dan jij en je daarop focust) gaat het dus mis en is van samenbinden geen sprake meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei WdG:

 

Dat betekent dat de geloofsbelijdenis geen bindende factor voor ons is of kan zijn. We praten over totaal verschillende zaken. Daarom zullen wij er niet uitkomen. Ik blijf bij mijn standpunt: de Bijbel is Gods Woord. Jij blijft dit ontkennen, ofwel: einde discussie.

En toch blijf je reageren....

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei WdG:

Dat betekent dat de geloofsbelijdenis geen bindende factor voor ons is of kan zijn. We praten over totaal verschillende zaken. Daarom zullen wij er niet uitkomen. Ik blijf bij mijn standpunt: de Bijbel is Gods Woord. Jij blijft dit ontkennen, ofwel: einde discussie.

Je conclusie zal dus moeten zijn dat dit niet iets is dat alle mensen bindt.
En dat was toch de titel die je aan dit topic gaf.
Dan had je een andere titel moeten geven, nu blijkt die misleidend te zijn.
Waarom doe je dat ?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hobble-Frank:

Wat ons bindt is ons mens zijn.

Zodra je je medemens als een Het ziet (bv doordat hij een ander geloof aanhangt dan jij en je daarop focust) gaat het dus mis en is van samenbinden geen sprake meer.

Inderdaad: het mens zijn, het medemens zijn.

En die focus op de verschillen en de ander daar op afrekenen.

Juist de verschillende kleuren maken de regenboog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik sta nogal wantrouwend in de gemeenschap alhier. Dit heeft alles te maken met het feit dat er achter gesloten gordijnen verschrikkelijke dingen gebeuren, het kerkhof ligt vol met voortijdig overleden baby's en peuters, het gemiddelde aantal mongolen ligt hoger dan het landelijk gemiddelde, wat mij doet vermoeden dat incest hier hoogtij viert. De slijterij doet hier gouden zaken en het merendeel van de kerkgangers gaat geheel in het zwart naar de kerk en gelooft dat ze uitverkoren zijn zonder daar zelf een aandeel in te hebben. Vrouwen die er als in het zwart geklede hoeren bijlopen. Tijdens het wandelen met de hond kom ik regelmatig stelletjes tegen die stiekem hun lusten bevredigen. De vrije wil wordt als ketters beschouwd. Het barst hier van de hele rijke mensen, maar tegelijkertijd heeft de gemeente de grootste schuldenlast per hoofd inwoner in vergelijking met de rest van de gemeentes in de provincie. Er zitten een aantal zaken heel erg scheef hier. Wellicht dat ik iemand ben tegen gekomen die mijn broeder is, maar de voornoemde zaken vormen een grote barrière om deze ook daadwerkelijk te kunnen zien. En iedereen hier zegt dat ze in God geloven...

@Kaasjeskruid,

Vermoedens, laat jij je in met vermoedens? Mongolen (mensen met het downsyndroom) geboren door dat er vermoedelijk zoveel incest is? Je beweerd nogal wat. En die zwart geklede hoeren, daarmee bedoel je vrouwen die behoren tot streng orthodoxe geloofsgroepen? Vaak geloven die vrouwen niet eens dat ze zelf uitverkoren zijn en dat is niet makkelijk. Mijn schoonmoeder behoorde tot die zwart geklede vrouwen, maar ze was een lieve en wijze vrouw. Ze wist het gesprek met haar gescheiden, niet meer gelovige kinderen en kleinkinderen gaande te houden.

Gut en ook nog tijdens de wandeling vrijende stelletjes tegen komen; wat een avontuur. Ach je bent jong en je wilt wat. Maar waar jij toch woont? Een bijzondere omgeving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ons bindt is dat we (voorlopig) de enige levenssoort op deze planeet vormen die bestaat uit mensen die zich actief versneld richting hun geestelijke oorsprong terug kunnen bewegen (of tijdelijk juist de verkeerde kant op als afzonderlijke mensen die keuze maken).

Dieren en andere levende wezens kunnen zich alleen heel traag onder de wil van God terug naar hun geestelijke oorsprong bewegen, maar kunnen daar nog zelf geen invloed op uitoefenen, wij kunnen dat voorlopig als enige soort wel. Als de evolutie verder voortschrijdt kunnen wellicht ook bepaalde mensapen, dolfijnen of honden die richting uitgaan, maar voorlopig zijn wij hier de enigen met die mogelijkheid en dat verbindt ons op een bijzondere wijze met elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Lobke:

@Kaasjeskruid,

Vermoedens, laat jij je in met vermoedens?

Deze vermoedens worden bevestigd door gesprekken die ik heb gehad met aantal jeugdigen uit de directe omgeving. De jeugd is ook meer dan gemiddeld bezig met drugs en alcohol. Het vervelende bij deze kwesties is dat je er zelf nooit bij bent en daar zorgen ze ook wel voor. Verder vertrouw ik op mijn deductievermogen. Er bestaan hier vijf kerken met allemaal dezelfde calvinistische grondslag en de ene kerk waarschuwt voor en verkettert de andere kerken. Wat als griep begint aan de ene kant van het dorp eindigt als kanker aan de andere kant van het dorp. Ze gaan maar lekker een ander voor de gek houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De jeugd is ook meer dan gemiddeld bezig met drugs en alcohol.

Toch zit er wel wat in wat @Kaasjeskruid zegt. Je ziet het bij ons in Krabbendijke ook. Is ook zo’n gereformeerd dorp. De jeugd misdraagt zich daar ook. Ander voorbeeld is Volendam waar ook massaal drugs gebruikt wordt. In Kruiningen vecht de dominee de kerk uit. Goes had ook een heel sterke gereformeerde dominee. Hij heeft maar liefst 3 rusthuizen getild. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Toch zit er wel wat in wat @Kaasjeskruid zegt. Je ziet het bij ons in Krabbendijke ook. Is ook zo’n gereformeerd dorp. De jeugd misdraagt zich daar ook. Ander voorbeeld is Volendam waar ook masssaal drugs gebruikt wordt. In Kruinignen vecht de dominee de kerk uit. Goes had ook een heel sterke gereformeerde dominee. Hij heeft maar liefst 3 rusthuizen getild. 

En je punt is ?

Gereformeerden deugen niet ?

Waarom altijd de negatieve punten bij anderen benoemen ? Word je daar een beter mens van. Iets met splinter en balk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei WdG:

Nee, niet iedereen beweert dat.

Ik bedoel met "hier" mijn woonplaats en omgeving. Het valt mij moeilijk om onbevooroordeeld op een ander af te stappen.

9 uur geleden zei WdG:

De ellende zegt niks over de vraag of iemand jouw broeder of zuster is.

Wel als die ellende wordt veroorzaakt door iemand die zegt een broeder te zijn. Dan ben ik van mening te maken te hebben met een onechte christen ipv een eerlijke zondaar.

9 uur geleden zei WdG:

De moordenaar aan het kruis is jouw broeder. Waarom?

Omdat hij erkende dat hij terecht gestraft werd voor de zonde die hij heeft gedaan, namelijk het vermoorden van een ander, en zich afhankelijk opstelde van het offer van Jezus die daar onschuldig hing. Jezus vind geloof bij deze man en beloofd hem dat hij samen met Hem in het paradijs zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Even voor de scherpe noot. Volgens mij staat er niet dat hij een moordenaar was. Ja hij was een misdadiger, maar zijn misdaad wordt er niet vermeld. 

En zij kruisigden met Hem twee moordenaars, een aan Zijn rechter-, en een aan Zijn linker zijde. (Mar.15:27)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus toch, dan had ik mij vergist. Je hebt wel eens van die bijbelse weetjes datjes. Zoals dat de haan niet 3 keer kraaide, maar gewoon kraaide, nadat er 3 keer gelogen was. Dat het niet bekend was of het wel drie wijzen waren die uit het oosten kwamen en dat Maria van Magdala geen hoer hoefde te zijn geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Dus toch, dan had ik mij vergist.

Niet per se. Het Griekse grondwoord dat hier gebruikt wordt is "leistes", wat zoveel betekent als iemand die met gebruikmaking van openlijk geweld rooft en plunderd.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Niet per se. Het Griekse grondwoord dat hier gebruikt wordt is "leistes", wat zoveel betekent als iemand die met gebruikmaking van openlijk geweld rooft en plunderd.

Dan heb ik het daar dus van. Mogelijk een verkeerde Bijbelvertaling dus, zoals wel vaker ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid