Spring naar bijdragen

Jezus en Thomas


Aanbevolen berichten

Zojuist zei WdG:

Waarom geldt een deel van de opdracht dan wel voor jou?

Jij maakt er meerdere gedeeltes van. Ik lees daar 1 opdracht. De tekenen en wonderen die in die tijd volgden zijn een gevolg van die opdracht, bedoeld om het fundament te leggen. Dat fundament ligt er inmiddels al geruime tijd en hoeft niet nog eens gelegd te worden. Mensen die zich apostelen noemen in deze tijd zijn dan ook bedriegers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 114
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor mij bestaat de relevantie hieruit dat ik mezelf wel herken als een tweelingbroer van Thomas. De man van de kritische vraagstelling en hoe vaak heb ik wel niet sceptisch gestaan tov de waarheid. T

Ik vraag me af waarop sommigen hun stelling baseren dat Thomas zou hebben gezondigd. In de Schrift vind je het nergens terug. Jezus geeft inderdaad aan dat zij die geloven zonder te zien zalig zijn, m

De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben den Heere gezien. Doch hij zeide tot hen: Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steke in het teken der nagelen, en

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Mensen die zich apostelen noemen in deze tijd zijn dan ook bedriegers.

Waar baseer je dat op? In Efeze 4 noemt Paulus vijf functies die door Christus zijn gegeven aan de gemeenten: apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars. Zijn er volgens jou tegenwoordig ook geen profeten, evangelisten, herders en leraars meer?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei WdG:

Waar baseer je dat op? In Efeze 4 noemt Paulus vijf functies die door Christus zijn gegeven aan de gemeenten: apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars. Zijn er volgens jou tegenwoordig ook geen profeten, evangelisten, herders en leraars meer?

Apostelen zijn er in twee soorten; je hebt het apostelambt en het apostelschap. In Efeziërs 4 wordt verwezen naar het apostelschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af waarop sommigen hun stelling baseren dat Thomas zou hebben gezondigd. In de Schrift vind je het nergens terug. Jezus geeft inderdaad aan dat zij die geloven zonder te zien zalig zijn, maar dat betekent niet dat je meteen zondigt als je nog niet zover bent. Er staat ook niet dat Jezus boos op hem werd of hem beschuldigde van ongeloof; Hij kan zijn woorden heel wel op vriendelijke, barmhartige wijze hebben uitgesproken.
Toen Thomas voor het eerst van de andere apostelen hoorde dat Jezus zou zijn opgestaan, was het niet meer dan normaal dat hij dat zelf ook wilde zien. De apostelen hadden immers ook zijn wonden gevoeld en zich zo ervan vergewist dat Hij het echt was. Ook zij geloofden Hem aanvankelijk immers niet.

Maar weinigen kunnen werkelijk geloven zonder te zien. Velen verlangen toch naar wonderen of tekenen, naar inspirerende gedachten en mooie gevoelens, of menen dat het geloof op die en die manier zichtbaar behoort te zijn.
Sommigen menen zelfs dat je enkel de Geest kan hebben ontvangen als je bijvoorbeeld in tongen spreekt! Ook zij moeten dus eerst zien, voordat zij geloven; zij herkennen Hem schijnbaar niet in het verborgene.
Nu geeft Christus ons natuurlijk enige zichtbaarheid in de heilige sacramenten en in de zichtbare Kerk op aarde, maar ook daarbinnen voltrekt het werkelijke wonder zich in het verborgene. Wij zien Hem met de ogen van het geloof en de liturgie is enkel een uiting daarvan.

Dat we echter nog niet zo volmaakt gelovig zijn, dat we nog niet zonder mooie gedachten, herinneringen, verlangens en voorspoedigheden uitsluitend en alleen God kunnen beminnen, betekent niet meteen dat we daarmee zondigen tegen Hem.
Een baby zondigt immers ook nog niet tegen diens ouders, als het nog niet kan doen wat zij het kind opdragen.
Het betekent dat God ons liefdevol bij de hand wil nemen, ons de tekenen wil geven die wij nodig hebben, en ons uiteindelijk wel in die richting wil laten groeien. Hij zal dan steeds iets meer in het verborgene handelen, steeds minder mooie gevoelens of gedachten geven, totdat je ze niet meer nodig hebt. En je regelmatig natuurlijk weer even op de goede weg zetten en opnieuw met je beginnen waar nodig.

Thomas hoefde enkel zijn wonden te voelen en kwam daardoor meteen tot geloof. En bad zelfs om meer geloof. Dit geeft al aan dat hij helemaal niet zondig was, maar enkel een extra zetje van Hem nodig had. Een zetje die Hij elk mens van goede wil wil geven, van het zien van een kruisbeeld tot het horen van een mooi, bemoedigend woord of het ingeven van een bijzondere gedachte.
Wat een troost moet het voor Thomas zijn geweest om zijn allerliefste Heer te mogen zien, horen en zelfs aanraken! En wat een troost mogen wij in Thomas vinden, als Jezus ons ook liefdevol zijn wonden toont en ons uitnodigt Hem te belijden als zijn Heer en zijn God!
Laten we daarom niet oordelen over Thomas, alsof wij meer geloof dan Hem zouden hebben, maar laat hem een bron van inspiratie en bemoediging zijn.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert Frans mooi gezegd. Natuurlijk zondigde Thomas niet. Maar ze hadden natuurlijk ook een hoop meegemaakt net. Hun Meester en Messias die een en al liefde was was opgepakt, gemarteld en gedood op een verschrikkelijke manier. Hij had het misschien heel anders voorgesteld. Hij was wellicht zeer bedroefd en gedesillusioneerd. En daar is dan ineens Jezus, liefdevol als anders en begripvol voor Thomas. Elke twijfel was weg bij hem toen hij zijn handen op de wonden mocht leggen. Ik denk dat dit op de een of andere manier nog steeds gebeurd. De Geest van God stuurt soms de zaken zo aan dat elke twijfel bij ons verdwijnt. Zelf meegemaakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎20‎-‎5‎-‎2018 om 08:53 zei Willempie:

God houdt zich niet aan onze regels. Zelf ben ik door God ooit gedwongen om naar Hem te luisteren doordat Hij me op een bovennatuurlijke wijze toesprak. Hoe God mensen beweegt en overtuigt is niet aan ons om te bepalen. Zie bijvoorbeeld de bekering van Paulus.

Dat gaat God vaker doen, naarmate je nog dichter bij Hem komt. Ik heb een vrouw die geregeld zo wordt aangesproken door God. Hij geeft letterlijk opdrachten om op te volgen.

11 uur geleden zei Robert Frans:

Ik vraag me af waarop sommigen hun stelling baseren dat Thomas zou hebben gezondigd. In de Schrift vind je het nergens terug. Jezus geeft inderdaad aan dat zij die geloven zonder te zien zalig zijn, maar dat betekent niet dat je meteen zondigt als je nog niet zover bent. Er staat ook niet dat Jezus boos op hem werd of hem beschuldigde van ongeloof; Hij kan zijn woorden heel wel op vriendelijke, barmhartige wijze hebben uitgesproken.
Toen Thomas voor het eerst van de andere apostelen hoorde dat Jezus zou zijn opgestaan, was het niet meer dan normaal dat hij dat zelf ook wilde zien. De apostelen hadden immers ook zijn wonden gevoeld en zich zo ervan vergewist dat Hij het echt was. Ook zij geloofden Hem aanvankelijk immers niet.

Maar weinigen kunnen werkelijk geloven zonder te zien. Velen verlangen toch naar wonderen of tekenen, naar inspirerende gedachten en mooie gevoelens, of menen dat het geloof op die en die manier zichtbaar behoort te zijn.
Sommigen menen zelfs dat je enkel de Geest kan hebben ontvangen als je bijvoorbeeld in tongen spreekt! Ook zij moeten dus eerst zien, voordat zij geloven; zij herkennen Hem schijnbaar niet in het verborgene.
Nu geeft Christus ons natuurlijk enige zichtbaarheid in de heilige sacramenten en in de zichtbare Kerk op aarde, maar ook daarbinnen voltrekt het werkelijke wonder zich in het verborgene. Wij zien Hem met de ogen van het geloof en de liturgie is enkel een uiting daarvan.

Dat we echter nog niet zo volmaakt gelovig zijn, dat we nog niet zonder mooie gedachten, herinneringen, verlangens en voorspoedigheden uitsluitend en alleen God kunnen beminnen, betekent niet meteen dat we daarmee zondigen tegen Hem.
Een baby zondigt immers ook nog niet tegen diens ouders, als het nog niet kan doen wat zij het kind opdragen.
Het betekent dat God ons liefdevol bij de hand wil nemen, ons de tekenen wil geven die wij nodig hebben, en ons uiteindelijk wel in die richting wil laten groeien. Hij zal dan steeds iets meer in het verborgene handelen, steeds minder mooie gevoelens of gedachten geven, totdat je ze niet meer nodig hebt. En je regelmatig natuurlijk weer even op de goede weg zetten en opnieuw met je beginnen waar nodig.

Thomas hoefde enkel zijn wonden te voelen en kwam daardoor meteen tot geloof. En bad zelfs om meer geloof. Dit geeft al aan dat hij helemaal niet zondig was, maar enkel een extra zetje van Hem nodig had. Een zetje die Hij elk mens van goede wil wil geven, van het zien van een kruisbeeld tot het horen van een mooi, bemoedigend woord of het ingeven van een bijzondere gedachte.
Wat een troost moet het voor Thomas zijn geweest om zijn allerliefste Heer te mogen zien, horen en zelfs aanraken! En wat een troost mogen wij in Thomas vinden, als Jezus ons ook liefdevol zijn wonden toont en ons uitnodigt Hem te belijden als zijn Heer en zijn God!
Laten we daarom niet oordelen over Thomas, alsof wij meer geloof dan Hem zouden hebben, maar laat hem een bron van inspiratie en bemoediging zijn.

Je hebt een punt. Het is ook net hoe je iets benoemd. Ik moest denken aan "zondigen vanuit onwetendheid". Het is als verkeerd een raam in elkaar zetten, omdat je niet een opleiding tot timmerman hebt gehad. Dat is zonde van die raam. Maar het is je niet echt kwalijk te nemen. Daarbij geloof ik dat God ook niet oordeelt over fouten die we maken. Hij kijkt er vanuit genade naar en snapt ook dat we dingen moeten leren, door ervaringen op te doen. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

Er staat helemaal niet dat Thomas zijn handen in de wonden legt!

Johannes 20:27 Vervolgens zei hij tegen Thomas: ‘Leg je vinger hier en zie mijn handen, en steek je hand in mijn zij. Twijfel niet langer maar geloof.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Robert Frans:

Ik vraag me af waarop sommigen hun stelling baseren dat Thomas zou hebben gezondigd.

De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben den Heere gezien. Doch hij zeide tot hen: Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steke in het teken der nagelen, en steke mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven. (Joh.20:25)

Thomas zegt hier toch echt niet te geloven, dus is er sprake van ongeloof. Waar ik me wel in kan vinden is dat er bij Thomas geen sprake van ongeloof was in die zin zoals de Bijbel over het algemeen over ongeloof spreekt: willens en wetens ontkennen van het bestaan van Jezus en Zijn werk. Ik verwijt Thomas zijn ongeloof dan ook niet, sterker; ik kan het me levendig voorstellen. Ook ik kan ook een zwartkijker zijn en mopperend uit de hoek komen en weet mij een tweelingbroer. Echter is het niet het pessimisme dat over een kam geschoren moet worden met de twijfel die Jezus van het lijf houd. Nee, als het met Jezus niks is, dan kan de rest Thomas ook gestolen worden en ook daarin herken ik mezelf. Alles of niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Gaitema:

Je hebt een punt. Het is ook net hoe je iets benoemd. Ik moest denken aan "zondigen vanuit onwetendheid". Het is als verkeerd een raam in elkaar zetten, omdat je niet een opleiding tot timmerman hebt gehad. Dat is zonde van die raam. Maar het is je niet echt kwalijk te nemen. Daarbij geloof ik dat God ook niet oordeelt over fouten die we maken. Hij kijkt er vanuit genade naar en snapt ook dat we dingen moeten leren, door ervaringen op te doen. 

Thomas heeft een uitmuntende Leraar gehad en zou donders goed moeten weten hoe dat raam in elkaar te zetten. Hij deed dat niet wegens ongeloof en niet vanuit onkunde. Dat ik Thomas geen verwijt maak is niet omdat ik dit ongeloof niet als zonde beschouw. Elke keer als ik twijfel en weer wordt opgericht door God, dan belijd ik mijn ongeloof en hou mezelf niet de hand boven het hoofd en vraag ik God of Hij mijn ongeloof te hulp komt. Dat is belangrijk om te doen en maakt je sterker. De tweeling is geen maatje, maar een beeld van de oude natuur van de mens. Deze zal echt afgelegd moeten worden.

8 minuten geleden zei sjako:

Dat moet je dan voor jezelf uitmaken. Ik denk het wel. Het was Jezus zelf die het vroeg, en zoals @Kaasjeskruid aangaf zou hij het niet eerder geloven. Maar we weten het dus niet zeker.

Ik heb nergens beweert dat Thomas ook daadwerkelijk zijn handen in de littekens van Jezus heeft gelegd. Als ik hier al een uitspraak over zou moeten doen, dan ben ik van mening dat hij dit niet heeft gedaan. Immers Thomas respondeerde met een vocaal antwoord:

En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh.20:28)

Een nieuw mens aan het woord! De betere helft van de tweeling.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Thomas heeft een uitmuntende Leraar gehad en zou donders goed moeten weten hoe dat raam in elkaar te zetten. Hij deed dat niet wegens ongeloof en niet vanuit onkunde. Dat ik Thomas geen verwijt maak is niet omdat ik dit ongeloof niet als zonde beschouw. Elke keer als ik twijfel en weer wordt opgericht door God, dan belijd ik mijn ongeloof en hou mezelf niet de hand boven het hoofd en vraag ik God of Hij mijn ongeloof te hulp komt. Dat is belangrijk om te doen en maakt je sterker. De tweeling is geen maatje, maar een beeld van de oude natuur van de mens. Deze zal echt afgelegd moet worden.

Daar heb je een punt. Het is ook niet niks. Hij moest geloven dat Jezus uit de dood was opgestaan. Ik snap wel dat dit erg moeilijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steke in het teken der nagelen, en steke mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven.

Ik bedoelde deze tekst. Maar is het zo belangrijk of hij dat gedaan heeft of niet. Hij herkende Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Ik bedoelde deze tekst. Maar is het zo belangrijk of hij dat gedaan heeft of niet. Hij herkende Jezus.

Er staat:

Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd (Joh.20:29)

En niet:

Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij aangeraakt hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd (Sjako 20:29)

Zien was genoeg om het hart van Thomas te breken en er volgt een krachtige geloofsbelijdenis:

En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh.20:28)

God laat niet varen het werk van Zijn handen en zoekt Zijn verdwaalde schapen echt wel op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-5-2018 om 20:34 zei Kaasjeskruid:

Jij maakt er meerdere gedeeltes van. Ik lees daar 1 opdracht. De tekenen en wonderen die in die tijd volgden zijn een gevolg van die opdracht, bedoeld om het fundament te leggen. Dat fundament ligt er inmiddels al geruime tijd en hoeft niet nog eens gelegd te worden. Mensen die zich apostelen noemen in deze tijd zijn dan ook bedriegers.

Ik weet niet wat een apostel is eerlijk gezegd, maar wel dat wat je hier zegt echt calvinistisch is. Dood zonde. Het staat nergens in de bijbel dat die gaven alleen voor toen waren. Bovendien hielden die stroom van wonderen 3 eeuwen aan, voor het minder werd. Verdwenen is het echter nooit. 

Daarbij, ik heb enkele dromen van God gehad en mensen zien genezen bij Jan Zijlstra. Maar er genazen ook 2 mensen in de PKN gemeente bij dominee Van Dijken waar ik zat en in de evangelische gemeente De Schuilplaats  waar we in Ede zaten meerderen. 

Van stichting Open Doors kreeg ik in hun bladen mee dat heel veel moslims tot geloof komen, door Jezus in dromen te zien. In landen als Saoedi Arabië en Syrië. In streken waar geen evangelist komt ook.

Ik gun het je zo, dat je meer van Gods werk zou kunnen geloven. De gereformeerden hebben wel iets van jou afgenomen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Gaitema:

ik heb mensen zien genezen bij Jan Zijlstra. Maar er genazen ook 2 mensen in de PKN gemeente bij dominee Van Dijken waar ik zat en in de evangelische gemeente De Schuilplaats  waar we in Ede zaten meerderen.

Ik ben ook naar Jan Zijlstra geweest en heb mijn geld teruggevraagd na afloop. Dit werd geweigerd.

13 minuten geleden zei Gaitema:

Van stichting Open Doors kreeg ik in hun bladen mee dat heel veel moslims tot geloof komen, door Jezus in dromen te zien.

Hebben ze Jezus ook tot in detail beschreven en zag Hij er steeds hetzelfde uit? Die moslims zijn over het algemeen vooral bezig om het Christelijk geloof te bombarderen en als daar leugens voor nodig zijn dan mag dat van allah. Voor hetzelfde geld zijn het infiltranten met een compleet andere agenda.

13 minuten geleden zei Gaitema:

Ik gun het je zo, dat je meer van Gods werk zou kunnen geloven. De gereformeerden hebben wel iets van jou af genomen.

Ik geloof dat God nog steeds en altijd mensen kan genezen. Maar die verschrikkelijke nadruk die er op wordt gelegd bij de charismaten en pinksterachtigen, gaat ten koste van de kern en van mensen die nooit zullen genezen van hun lichamelijke aandoeningen. Het is een fabeltje dat iedereen geneest van ziektes en fris en fruitig sterft. En iedereen die anders beweert, neemt God niet serieus, maar zijn eigen wensdenken.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ben ook naar Jan Zijlstra geweest en heb mijn geld teruggevraagd na afloop. Dit werd geweigerd.

Dan heb je andere ervaringen dan ik. Vreemd dat je geld moest betalen. Ik heb hem 3 keer gratis mee gemaakt. Wel dat er een collecte is. Mijn vrouw heeft er bevrijdingen van trauma's gekregen. Echter valt dat als bewijs niet aan te tonen natuurlijk. Ze voelde zich echter werkelijk verlost. Dat scheelt ook een hoop psygische klachten.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hebben ze Jezus ook tot in detail beschreven en zag Hij er steeds hetzelfde uit? Die moslims zijn over het algemeen vooral bezig om het Christelijk geloof te bombarderen en als daar leugens voor nodig zijn dan mag dat van allah. Voor hetzelfde geld zijn het infiltranten met een compleet andere agenda.

Denk je dat God geen kinderen heeft in moslimlanden? In Libanon lopen kerken vol met ex moslims. We hebben ze trouwens ook in Ede in de kerk gehad. In Iran zijn honderden duizenden moslims bekeerd tot het christendom en komt veel al samen in kleine huiskerkjes van maximaal 7 personen ongeveer, omdat dat daar dan nog gedoogd wordt. In Saoedi Arabië zijn ze hun levens niet zeker als ze christen worden, maar er zijn toch bekeerlingen. Hoe Jezus er volgens hen uit zag krijg ik meestal niet mee. Mijn vrouw kan wel uit ervaring vertellen dat Jezus zich verschillend laat zien. Zij ziet Jezus soms.. 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

 

Ik geloof dat God nog steeds en altijd mensen kan genezen. Maar die verschrikkelijke nadruk die er op wordt gelegd bij de charismaten en pinksterachtigen, gaat ten koste van de kern en van mensen die nooit zullen genezen van hun lichamelijke aandoeningen. Het is een fabeltje dat iedereen geneest van ziektes en fris en fruitig sterft. En iedereen die anders beweert, neemt God niet serieus, maar zijn eigen wensdenken.

Mooi dat je in genezingen gelooft. ?

Pinksterkerken gaat het me nu niet om. Trouwens, die zijn ook tot op een zekere hoogte pluriform. Ze denken niet overal het zelfde en zijn niet overal het zelfde. Over elke kerk valt wel iets negatiefs te zeggen. Mijn vrouw en ik zijn daarom ook geen lid meer van de PKN. We zitten nu bij iets wat tussen baptist en pinksters in zit.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Gaitema:

Echter valt dat als bewijs niet aan te tonen natuurlijk.

Zodra er ledematen beginnen aan te groeien en mongolen verlost worden van hun extra chromosoom, ben ik om. Tot dan toe hou ik het op marketingstrategie en illusionisme.

16 minuten geleden zei Gaitema:

Denk je dat God geen kinderen heeft in moslimlanden?

Tuurlijk geloof ik dat een moslim tot bekering kan komen. Alleen die praatjes over Jezus zien vertrouw ik niet. En al helemaal niet als Hij er steeds anders uit ziet, door dat te beweren kun  je alle kanten op behalve een specifieke. Manipulerende praatjes vind ik het. Laten we het maar over Thomas hebben, voor zover je mij nu niet ook als eentje beschouwd.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zodra er ledematen beginnen aan te groeien en mongolen verlost worden van hun extra chromosoom, ben ik om. Tot dan toe hou ik het op marketingstrategie en illusionisme.

Dat vind ik ook typerend aan jouw reacties, die ik tot nu toe ook op dergelijke wonderen (die getuigd worden op dit forum) zie. Je gaat zonder bewijs er van uit dat ze bedriegers zijn.  Ik moet zeggen, ik geloofde alles ook niet direct, vanwege mijn gereformeerde opvoeding. Het eerste wat ik tegen kwam was een exorcist uit de Rooms katholieke kerk, die vertelde over zijn bediening. Ik was 15 jaar en trof hem in een tent op het Flevo totaalfestival. Het heeft een tijd gekost voor ik zeker wist dat het waar was wat hij zei. Mijn moeder zei eerst toen ik over hem vertelde: "je moet niet alles geloven, wat ze jou zeggen." Over wonderen vroeg ik als kind nog aan mijn moeder waarom ze in Jezus' tijd wel gebeurden en vandaag niet meer. Ze zei daarop dat dit is omdat we nu de bijbel hebben en daar alles in staat. We hebben die wonderen niet meer nodig om te geloven. 

Echter is het haar broer geweest die al 10 jaar niet meer naar de kerk ging, die haar zei dat zijn vriend bij de vol evangelische gemeente van kanker genezen was, na voor hem te bidden. 

Dit gebeurde later ook in onze PKN gemeente. Op een thema avond zei ds. J.J. van Dijken: "Zoals Jezus vroeger deed, geneest Hij ook nu nog mensen van kanker." Een oude man in de bijeenkomst voelde ter plekke terwijl hij luisterde, hoe een kankergezwel die hij had verdween. Hij had een tijd daarvoor het bericht gehad dat hij kanker had en weer chemokuren moest hebben. Hij had dat al eens eerder gehad en chemokuren gehad. Hij zag er vreselijk tegen op het weer te moeten doormaken en bad daarom veel of Jezus alstublieft hem wilde genezen, omdat hij geloofde dat Hij het zou kunnen. Hij smeekte het de Heer in zijn gebeden, om zo niet weer die vreselijke kuren te moeten doormaken.  Ik heb de dominee daarover gesproken. Een artikel van dit wonder had immers in het kerkblad gestaan, zonder er bij vermeld wie de man was en bij welke dominee het plaats vond. De dominee gaf bij ons op de Bijbelkring aan, dat het bij hem was. Hij vertelde dat de man enorm met het wonder worstelde en het eerst niet in het kerkblad wilde laten zetten, omdat zijn vrouw ook ziek is geworden en niet genas.

 

We begrijpen niet waarom God dan weer wel en dan weer niet geneest. Naar mijn weten genas Jezus ook geen mongolen en groeiden bij Hem ook geen ledematen aan. Hoe weet je zeker dat je Hem destijds wel geloofd zou hebben, als je nu geen enkele christen met een dergelijke getuigenis gelooft? 

 

Citaat

Tuurlijk geloof ik dat een moslim tot bekering kan komen. Alleen die praatjes over Jezus zien vertrouw ik niet. En al helemaal niet als Hij er steeds anders uit ziet, door dat te beweren kun  je alle kanten op behalve een specifieke. Manipulerende praatjes vind ik het. Laten we het maar over Thomas hebben, voor zover je mij nu niet ook als eentje beschouwd.

Zo gemakkelijk kom je niet van me af. Je riep elders dat ik ergens voor weg rende, terwijl ik hier ondanks het verbod van mijn hulpverlening en mijn vrouw toch op dit forum zit en steeds serieus inhoudelijk gereageerd heb. Ik zou het moedig vinden als je nu niet zelf weg loopt en ook mijn woorden verdraagt. 

Ik zei dat mijn vrouw Jezus steeds anders ziet. Hij past zich aan, aan onze voorstellingsvermogen van wie Jezus is. Mijn vrouw ziet Jezus met verschillende kleuren ogen bijvoorbeeld. Ook ziet ze enkele gelaatskenmerken van zichzelf in Hem. Hij laat zich wel steeds zo zien, dat je weet dat Hij Jezus is. Maar bedenk ook dit: "Jezus heeft geen menselijk lichaam meer, want Hij is God en Hij is overal! Daarom kan Hij zich verschillend laten zien." Aan de Emmaüsgangers liet Jezus zich anders zien, dan dat Hij in het boek Openbaringen te zien is.

Een getuigenis kwam bij Open Doors binnen, over de zelfde droom die Moslims op meer dan 10 plaatsen, op het zelfde moment in totaal verschillende Moslimslanden hadden over Jezus. Dat betekend dus dat ze van verschillende kanten de zelfde getuigenis op het zelfde moment kregen binnenstromen. Daar kan je zo Open Doors op na vragen. Dat zijn ze vast niet vergeten.

Er zijn omgevingen waar alleen maar moslims wonen, op enkele christenen na. De christenen die er zijn, hebben ieders een droom van Jezus gehad, waardoor ze christen zijn geworden. Evangelisten komen er niet en over christenen zijn alleen de leugens bekend, die de Islam er over verspreidt. 

Al met al vind ik dat je menselijke maatstaven oplegt aan wonderen en Jezus' verschijningen. Als het daar niet aan voldoet, dan zijn al de christenen met deze getuigenissen opeens bedriegers. Echter dwing je zo God om zich aan jouw beeld ervan aan te passen. Denk je nu werkelijk zelf dat God zijn werk aan jou zal aanpassen?

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Gaitema:

Mijn vrouw ziet Jezus met verschillende kleuren ogen bijvoorbeeld. Ook ziet ze enkele gelaatskenmerken van zichzelf in Hem.

 

16 minuten geleden zei Gaitema:

Al met al vind ik dat je menselijke maatstaven oplegt aan wonderen en Jezus verschijningen.

Je vrouw mag dat wel, maar @Kaasjeskruid niet ? Vreemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid