Spring naar bijdragen

Jezus en Thomas


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Gaitema:

Ik weet niet wat een apostel is eerlijk gezegd, maar wel dat wat je hier zegt echt calvinistisch is.

Galaten 1 zegt het eigenlijk

Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld door mensen of via een mens, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die hem uit de dood heeft opgewekt,  

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 114
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor mij bestaat de relevantie hieruit dat ik mezelf wel herken als een tweelingbroer van Thomas. De man van de kritische vraagstelling en hoe vaak heb ik wel niet sceptisch gestaan tov de waarheid. T

Ik vraag me af waarop sommigen hun stelling baseren dat Thomas zou hebben gezondigd. In de Schrift vind je het nergens terug. Jezus geeft inderdaad aan dat zij die geloven zonder te zien zalig zijn, m

De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben den Heere gezien. Doch hij zeide tot hen: Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steke in het teken der nagelen, en

7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

 

Je vrouw mag dat wel, maar @Kaasjeskruid niet ? Vreemd.

Mijn vrouw zal dat niet doen. We kunnen heel wat ervaringen met God vertellen, waarin Hij onbegrijpelijk omgaat met ons en dit al geregeld woedend maakt en zelfs ernstig deed twijfelen of dit allemaal wel van God is, of dat God ons aan het bedonderen is. Achteraf pas bleek wat er aan de hand was. We moeten dan ook door behoorlijk veel slijk heen in dit leven. steeds weer leek alles om ons heen in elkaar te donderen. Dan weer leken we op straat te belanden, dan weer ernstig geld te kort te komen, dan weer leek ons dochter te sterven. Etc.. etc.. Het liep echter allemaal goed af. zoals het in de Psalmen staat: "Velen zijn de tegenslagen der rechtvaardigen en uit die alle redt de Heere hen" Psalm 34

 

God laat ons allemaal door onze vuren heen gaan. Hij beloofd ons geen voorspoedige reis, maar wel een behouden aankomst. 

5 minuten geleden zei sjako:

Galaten 1 zegt het eigenlijk

Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld door mensen of via een mens, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die hem uit de dood heeft opgewekt,  

O ja, 1 van de 12. Nu weet ik het weer. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

 

Je vrouw mag dat wel, maar @Kaasjeskruid niet ? Vreemd.

Mijn vrouw zal dat niet doen.

Je schrijft dat je vrouw gelaatskenmerken van zichzelf in Jezus herkent, en je verwijt Kaasjeskruid dat hij menselijke maatstaven oplegt een Jezus' verschijningen.  Dat is hetzelfde, het is precies wat je vrouw ook doet. Daarom mijn commentaar "waarom je vrouw wel en Kaasjeskruid niet".

Deze beweringen kloppen niet met elkaar. Net zoals met 'het menselijk lichaam kan zichzelf herstellen' niet klopt met 45.000 kankerdoden per jaar. Je kunt als reactie naar mij gaan wijzen of, zoals je begeleider doet, jezelf alleen richten op positieve mensen. Bedenk je wel dat 'positieve' mensen de moeite niet willen nemen om je aan te spreken op zaken die niet kloppen. Wat je ziet als negatieve mensen, zijn juist degenen die je wel aanspreken op zaken die niet kloppen. Als je jezelf dus wilt verbeteren, is mijn advies om ook eens te luisteren naar mensen die de moeite nemen om wat je schrijft, daadwerkelijk op inhoud te bekijken, in plaats van alleen maar ja te knikken.
Dat je het gevoel hebt door heel veel slijk heen te moeten gaan, heeft misschien daar wel mee te maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Gaitema:

Daar heb je een punt. Het is ook niet niks. Hij moest geloven dat Jezus uit de dood was opgestaan. Ik snap wel dat dit erg moeilijk is.

Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden. En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kome Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben. En waar Ik heenga, weet gij, en den weg weet gij. Thomas zeide tot Hem: Heere, wij weten niet, waar Gij heengaat; en hoe kunnen wij den weg weten? (Joh.14:1-5)

Thomas had het kunnen weten. Maar zijn somberheid had de overhand en daardoor miste hij het hele punt. Hij was de weg kwijt en verblind voor het licht aan het einde van de donkere tunnel. Gelukkig zwijgt Thomas niet en spreekt zijn zorgen uit. Waarop Jezus hem heel duidelijk de weg voorhoud:

Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij. (Joh.14:6)

De spil van het evangelie. Jezus is heel duidelijk geweest en herhaalt nog eens wat er gaat gebeuren:

Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik. (Joh.14:28)

Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden... Dit vind ik wel een lastig vers want de reactie van Thomas is verre van blij immers. Kan men daarom beweren dat Thomas Jezus niet liefhad?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je schrijft dat je vrouw gelaatskenmerken van zichzelf in Jezus herkent, en je verwijt Kaasjeskruid dat hij menselijke maatstaven oplegt een Jezus' verschijningen.  Dat is hetzelfde, het is precies wat je vrouw ook doet. Daarom mijn commentaar "waarom je vrouw wel en Kaasjeskruid niet".

Deze beweringen kloppen niet met elkaar. Net zoals met 'het menselijk lichaam kan zichzelf herstellen' niet klopt met 45.000 kankerdoden per jaar. Je kunt als reactie naar mij gaan wijzen of, zoals je begeleider doet, jezelf alleen richten op positieve mensen. Bedenk je wel dat 'positieve' mensen de moeite niet willen nemen om je aan te spreken op zaken die niet kloppen. Wat je ziet als negatieve mensen, zijn juist degenen die je wel aanspreken op zaken die niet kloppen. Als je jezelf dus wilt verbeteren, is mijn advies om ook eens te luisteren naar mensen die de moeite nemen om wat je schrijft, daadwerkelijk op inhoud te bekijken, in plaats van alleen maar ja te knikken.
Dat je het gevoel hebt door heel veel slijk heen te moeten gaan, heeft misschien daar wel mee te maken. 

Dat soort slijk heb ik weinig last van. De slijk waar ik over heb is veel van financieel, materieel en medische aard.

Maar wat is jouw mening, in plaats van mij te vragen mijn geloof op te geven? 

Daarbij: er zijn maar weinig mensen  die ons geloven. Dat zijn we al wel gewend. Ik zal daarom hier ook weinig ervan delen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden. En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kome Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben. En waar Ik heenga, weet gij, en den weg weet gij. Thomas zeide tot Hem: Heere, wij weten niet, waar Gij heengaat; en hoe kunnen wij den weg weten? (Joh.14:1-5)

Thomas had het kunnen weten. Maar zijn somberheid had de overhand en daardoor miste hij het hele punt. Hij was de weg kwijt en verblind voor het licht aan het einde van de donkere tunnel. Gelukkig zwijgt Thomas niet en spreekt zijn zorgen uit. Waarop Jezus hem heel duidelijk de weg voorhoud:

Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij. (Joh.14:6)

De spil van het evangelie. Jezus is heel duidelijk geweest en herhaalt nog eens wat er gaat gebeuren:

Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik. (Joh.14:28)

Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden... Dit vind ik wel een lastig vers want de reactie van Thomas is verre van blij immers. Kan men daarom beweren dat Thomas Jezus niet liefhad?

Zelf vind ik Thomas' reactie heel begrijpelijk. Hij kan zich niet voorstellen dat hij zijn Heer zou verliezen. Daarbij strookte het ook niet bij het idee dat men toen had van een Messias, als iemand die de Romeinen zou komen verslaan.

Jezus spiegelt hoe hij zou moeten reageren, als hij zou begrijpen wat Jezus zou gaan doen. Thomas begrijpt het echter nog niet. 

9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Matthias verving Judas dmv loting.

Dan hebben we dus 13 apostelen.

Thomas

?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Gaitema:

Zelf vind ik Thomas' reactie heel begrijpelijk. Hij kan zich niet voorstellen dat hij zijn Heer zou verliezen. Daarbij strookte het ook niet bij het idee dat men toen had van een Messias, als iemand die de Romeinen zou komen verslaan.

Jezus spiegelt hoe hij zou moeten reageren, als hij zou begrijpen wat Jezus zou gaan doen. Thomas begrijpt het echter nog niet.

Ik vroeg niet of het een begrijpelijke reactie was, maar of het een liefdeloze reactie was.

28 minuten geleden zei Gaitema:

 Dan hebben we dus 13 apostelen.

Inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Net zoals met 'het menselijk lichaam kan zichzelf herstellen' niet klopt met 45.000 kankerdoden per jaar. 

Dit is volledig off topic maar vooruit, begrijpend lezen is blijkbaar ook een kunst.

Het sleutelwoord in de zin "het menselijk lichaam kan zichzelf herstellen" is kan. Contextueel betekent het niets meer dan dat iets mogelijk is, niet dat het altijd moet gebeuren. Gaitema zegt dus niets verkeerd. Het menselijk lichaam beschikt immers over een immuunsysteem dat er voor zorgt dat bv een wondje aan de hand of een verkoudheid uit zichzelf geneest. Ook de lage rugpijn waar Gaitema last van heeft zal met rust uit zichzelf genezenAls je er over nadenkt is dat een groot wonder.

Bij de behandeling van kanker wordt overigens van dit zelfherstellend vermogen van het menselijk lichaam steeds meer gebruik gemaakt, kijk maar naar de immunotherapie die volop in ontwikkeling is.

Voordat je andere mensen meent te moeten wijzen op zaken die volgens jou niet kloppen zou je misschien eens moeten werken aan dat wat bij jezelf niet helemaal klopt. Iemand die voortdurend achterom kijkt naar wat hij zegt achter zich gelaten te hebben houdt zichzelf namelijk voor de gek.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hobble-Frank:

Dit is volledig off topic maar vooruit, begrijpend lezen is blijkbaar ook een kunst.

Het sleutelwoord in de zin "het menselijk lichaam kan zichzelf herstellen" is kan. Contextueel betekent het niets meer dan dat iets mogelijk is, niet dat het altijd moet gebeuren. Gaitema zegt dus niets verkeerd. Het menselijk lichaam beschikt immers over een immuunsysteem dat er voor zorgt dat bv een wondje aan de hand of een verkoudheid uit zichzelf geneest. Ook de lage rugpijn waar Gaitema last van heeft zal met rust uit zichzelf genezenAls je er over nadenkt is dat een groot wonder.

Bij de behandeling van kanker wordt overigens van dit zelfherstellend vermogen van het menselijk lichaam steeds meer gebruik gemaakt, kijk maar naar de immunotherapie die volop in ontwikkeling is.

Voordat je andere mensen meent te moeten wijzen op zaken die volgens jou niet kloppen zou je misschien eens moeten werken aan dat wat bij jezelf niet helemaal klopt. Iemand die voortdurend achterom kijkt naar wat hij zegt achter zich gelaten te hebben houdt zichzelf namelijk voor de gek.

 

En bovendien is ons lichaam voortdurend bezig om genetische mutaties te repareren of, indien dit niet mogelijk is, uit te schakelen. Indien niet, zouden we allemaal al heel snel door kanker overlijden. Maar ons huidige lichaam blijft vergankelijk.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik vroeg niet of het een begrijpelijke reactie was, maar of het een liefdeloze reactie was.

Inderdaad.

Okido. Ik denk dus niet dat het een liefdeloze reactie was. Mijn argumenten staan in mijn vorige bericht. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Gaitema:

Ik denk dus niet dat het een liefdeloze reactie was. Mijn argumenten staan in mijn vorige bericht. 

Je geeft aan begrip te hebben voor zijn reactie. Maar daarmee geef je nog niet aan van welke aard zijn reactie was. Was het een reactie die getuigde van liefde?

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Je geeft aan begrip te hebben voor zijn reactie. Maar daarmee geef je nog niet aan van welke aard zijn reactie was. Was het een reactie die getuigde van liefde?

Ja wel. Echter zei ik ook waar Jezus op doelde en vanuit liefde zou dan anders gereageerd worden. Thomas' liefde kwam voor vanuit onwetendheid. Het mist zo zijn doel. Misschien heb je hier wel het verschil tussen menselijke liefde en Goddelijke Liefde. In de brontekst is de Goddelijke Liefde ook een andere woord.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Gaitema:

Ik heb wel over Thomas en Jezus verder na gedacht. Ik ben tot een diepere conclusie gekomen. Als we het hebben over de "Goddelijke liefde", dan heb je het over "onvoorwaardelijke liefde voor God en de naaste". Liefde dat Gods doel nastreeft. In dit geval: Jezus moest daarvoor sterven aan het kruis. Satan is echter er op gericht dat niet Gods doelen na gestreefd wordt, maar de doelen van de mensen.  Bijvoorbeeld dat de vrienden van Jezus Hem wilden redden van de kruisdood is iets wat menselijke doelen na streeft, maar niet Gods doel na streeft. God vraagt dus van Thomas dat hij met de liefde Gods doel na streeft. Als hij dus Gods liefde heeft, dan laat hij Jezus die weg naar het kruis gaan. Thomas reageerde vrij menselijk met liefdevolle bedoelingen, maar de liefde van God kan het niet zijn, waarvan uit hij reageerde, want God wilde juist Jezus de weg naar het kruis laten gaan. Thomas had daar mee onbedoeld de verkeerde liefde. Puur uit onwetendheid, maar toch.. Het kan verkeren.

Dus Thomas had liefde voor de persoon Jezus als mens, maar had Hem niet lief als Verlosser. Dat klinkt aannemelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus Thomas had liefde voor de persoon Jezus als mens, maar had Hem niet lief als Verlosser. Dat klinkt aannemelijk.

Dat denk ik. Ze maakten zich er eerder om bezorgd, dan dat zij zich er om verheugen. Ze hadden toen ook nog niet door hoe Jezus hun verlosser zou worden. 

Jezus onderwees hen ook in de liefde, wat dat inhoudt. Ze spanden zich ook in om zo te leven. De kracht van het sterven, opstaan en de Heilige Geest met Pinksteren óm hen in "die" liefde te kunnen laten leven, is hen nog niet bekend. "De" goddelijke Liefde zal ook vooral vermoed ik met Pinksteren in hen gaan werken. Maar misschien draaf ik iets door en ligt de waarheid ergens in het midden ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

De Liefde van God gaat verder dan ze op dat moment machtig waren..om dit in onszelf als mogelijkheid te kunnen zien.

Ik reageer met een zin waarvan voor mij de betekenis van die gedachte het compleet maakt.

Wat jij doet nu Kaasjeskruid, iets citeren wat half is, is rotzooi schoppen.

 

Misschien is het verschil ook wel, dat dit volgens ons (de mogelijkheid) nog niet voor Pinksteren mogelijk was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Gaitema:

Ergens tussen zwart en wit, als het om voor en na Pinksteren gaat. Want denk jij?

Op Pinksteren, tien dagen na Zijn hemelvaart. Wat mij met het volgende dilemma laat zitten; als ze de Heilige Geest nog niet ontvangen hadden in die tussentijd, waren de discipelen dan wel van Jezus aan het houden als hun Verlosser, of was het liefde en blijdschap voor de mens Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Op Pinksteren, tien dagen na Zijn hemelvaart. Wat mij met het volgende dilemma laat zitten; als ze de Heilige Geest nog niet ontvangen hadden in die tussentijd, waren de discipelen dan wel van Jezus aan het houden als hun Verlosser, of was het liefde en blijdschap voor de mens Jezus?

Dat is een goede vraag. Daar zat ik ook aan te denken. Ook omdat Jezus aan Petrus 3 maal vroeg of hij Hem lief had en hij vroeg hem ook naar de Goddelijke Liefde. Het zou mooi zijn als iemand met kennis daar over er op reageert. Ik geloof dat Petrus redelijk bescheiden reageerde met een ander woord voor liefde. Een menselijke vorm vanuit zijn bewust zijn, dat de Goddelijke Liefde het geen was, wat Jezus liet zien aan het kruis, waar hij niet aan tippen kon. Het bewustzijn vanuit grote demoedigheid, was bij hem aanwezig. Ze waren zich bewust van wie Jezus was en wat Hij gedaan had. Hoe ver hun liefde toen was weet ik niet goed te zeggen. Lastige vraag. 

Anders moeten we daar naar op zoek op internet. Ik kan ook mijn handboek bij de bijbel erbij na gaan slaan.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid