Spring naar bijdragen

Jezus en Thomas


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 114
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor mij bestaat de relevantie hieruit dat ik mezelf wel herken als een tweelingbroer van Thomas. De man van de kritische vraagstelling en hoe vaak heb ik wel niet sceptisch gestaan tov de waarheid. T

Ik vraag me af waarop sommigen hun stelling baseren dat Thomas zou hebben gezondigd. In de Schrift vind je het nergens terug. Jezus geeft inderdaad aan dat zij die geloven zonder te zien zalig zijn, m

De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben den Heere gezien. Doch hij zeide tot hen: Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steke in het teken der nagelen, en

45 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wellicht was het wel de liefde voor hun Verlosser, maar was die liefde nog niet volkomen

Dat heb je denk ik goed gezien. 

1 uur geleden zei thom:

Dat leek mij eerst ook, maar als het hele verhaal van de Zoon begint met Pinksteren, als uitdrukking van het aangeraakt/bezwangerd worden door de Geest, zie ik daaropvolgend het verloop van de christelijke feesten, of mijlpalen, als een volgorde voor de gebeurtenissen/inwijdingen in de mens met uiteindelijk weer het Pinksteren als eindfeest/mijlpaal van de wedergeboorte/opstanding van de Geest-mens zelf, de Nieuwe Schepping; als de Phoenix die uit zijn as herrijst.

1 Kor.15

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Daar ben ik het wel mee eens. Zo letterlijk op je woorden afgaand.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wellicht was het wel de liefde voor hun Verlosser, maar was die liefde nog onvolkomen.

Ik heb iets gevonden op internet, maar hierin geeft het NBG toch weer een nieuwe betekenis:

http://www.nbv.nl/vertaalaantekeningen/?cid=text.John.sec_30

Citaat

Joh. 21:15-19]

15Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus» aan: ‘Simon, zoon van Johannes», heb je mij lief», meer dan de anderen hier»?’ Petrus» antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd».’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ 16Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief»?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd».’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ 17en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me»?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd».’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen. 18Waarachtig, ik verzeker je: toen je jong was deed je zelf je gordel om en ging je waarheen je wilde, maar wanneer je oud wordt zal een ander je handen grijpen, je je gordel omdoen en je brengen waar je niet naartoe wilt.’ 19Met deze woorden duidde hij aan hoe Petrus zou sterven tot eer van God. Daarna zei hij: ‘Volg mij.’

Uit: Nieuwe Bijbelvertaling

© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Uitleg NBG:

De Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) volgt de woordvariatie in de brontekst. De werkwoorden agapaô en fileô worden onderscheiden door de varianten ‘liefhebben’ (voor: agapaô) en ‘houden van’ (voor: fileô). Sommige uitleggers zien een inhoudelijk verschil tussen de twee werkwoorden: fileô zou gebruikt worden om ‘alledaagse liefde’ aan te duiden, terwijl agapaô een hogere vorm van liefde, de ‘christelijke liefde’, zou aanduiden. Toch klopt dit niet. De woorden fileô en agapaô worden in het Johannesevangelie als synoniemen gebruikt. Bovendien geeft de tussenzin in Johannes 21:17 een (indirecte) weergave van de vraag die Jezus drie keer heeft gesteld met behulp van het werkwoord fileô: ‘Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield (fileô).’ Het gaat bij agapaô en fileô niet om twee verschillende soorten of vormen van liefde. De betekenis van de woorden ligt dicht bij elkaar. De NBV heeft daarom een goede keuze gemaakt, door enerzijds het verschil in woordgebruik nauwkeurig te weerspiegelen in de vertaling en anderzijds in het Nederlands woorden te kiezen die qua betekenis dicht bij elkaar liggen: liefhebben en houden van.

Dit betekend dan weer dat er sprake zou zijn van de juiste liefde van Petrus voor Jezus. 

 

 

Een evangelische voorganger gaf trouwens dit:

Citaat

Spreker: Peter Hazenoot

Peter slaat de Bijbel open op Johannes 21. Daaraan vooraf gaat Johannes 20 waar Jezus, na zijn wederopstanding, de ongelovige Thomas ontmoet. In hoofdstuk 21 verschijnt Jezus weer aan zijn discipelen nu bij het meer van Tiberias. Petrus, na Jezus verloochend te hebben, twijfelt. Hij heeft altijd gevist, het was zijn beroep, dus vissen kan hij en zo besluit hij nu de twijfels in hem omhoogkomen, dat weer te gaan doen en hij vraagt de anderen mee. Zo vissen zij de gehele nacht, maar ze vangen niet een vis. Dat is een groot wonder. Kan hij nu ook al niet meer vissen? Dan staat Jezus op de kant en vraagt hen:”hebben jullie een vis?”. Petrus ziet Jezus en springt meteen overboord. Vanuit zijn nood wendt hij zich tot Jezus. Zich bewust van zijn nood weet Petrus dat alleen Jezus kan helpen.

Wat doen wij na gezondigd te hebben? Kruipen we weg of zoeken we Jezus? Zoek Jezus , geef de duivel geen voet. Immers alles bestaat uit en door en in Jezus en alles is gemaakt voor en door en tot Jezus. Na gegeten te hebben neemt Jezus Petrus apart en vraagt: “Petrus, heb je me lief?”. Dat vraagt Jezus tot driemaal toe. Vanuit de grondtekst lezen we dat Jezus vraagt naar de agape-liefde, de  onvoorwaardelijke liefde, de alles opofferende liefde. Petrus antwoord: “ja Heer gij weet dat ik u liefheb”. Hier lezen we in de grondtekst het woord phileos oftewel broederlijke liefde. De liefdeswijze die zegt "ik geef jou, dan geef jij mij". Zo zie je dat Petrus op een ander niveau antwoord, dan het niveau van waaruit Jezus zijn vraag stelt. De communicatie loopt langs elkaar tussen Petrus en Jezus. Echter God daalt neer tot ons. De derde keer als Jezus de vraag stelt vraagt hij Petrus: “Heb je Mij lief (phileos)?”. Jezus weet dat Petrus nog niet agape-lief kan hebben omdat Petrus nog niet uit God geboren is.

In de eerste brief van Johannes hoofdstuk 4 lezen we in vers 7: Geliefde broeder en zusters (dit zijn de wedergeboren Christenen) laten wij elkaar agape-liefhebben, want de agape-liefde, de alles-opofferende liefde, komt uit God voort. Ieder die dat doet is uit God geboren. Zoals we op onze website van onze gemeente lezen worden we aangespoord te groeien in liefde voor God, in liefde voor elkaar en in liefde voor de mensen om ons heen. Dat kun je alleen als je dicht bij God leeft. De vraag is: Hoe dicht leef je in de nabijheid van God?

In vers 8 lezen we : God is liefde. Wat betekent het dat God liefde is? Wij mogen zijn die we zijn, zo heeft God het bedoeld. Zoals het gebed van een pas tot geloof gekomene puur en ongecultiveerd. Wie niet agape-lief heeft is nog niet uit God geboren. Wanneer je dat nog niet hebt zoek dan een oudste en bidt tot je het vindt. Ga naar God met angst en pijn ipv te vluchten. In de psalmen lezen we dat God zegt : Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen! In johannes 3:3 zegt Jezus tegen Nicodemus: Alleen wie opnieuw geboren wordt kan het koninkrijk van God zien. Vervolg 1 johannes 4:8; Want God is agape-liefde. God offert alles op. God verlangt niet iets terug. God gaf alles al aan het kruis. In openbaring 5:7 lezen we: U bent verzekerd! Agape-liefde is mogelijk na wedergeboorte.

Hoe schrijnend is God’s pijn? Begrijpen wij wat God heeft geofferd? Begrijpen wij God’s pijn? Want God is agape-liefde. Vers 9: Hierin is God’s liefde geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door Hem zouden leven. 10: Het wezenlijke van de agape-liefde is niet dat wij God hebben liefgehad maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn zoon heeft gezonden om onze zonden te verzoenen. Alleen Jezus wilde zijn leven geven voor onrechtvaardige mensen. God geeft je een nieuwe natuur en vanuit die nieuwe natuur heb je deel aan Gods natuur. Laten wij zó elkaar liefhebben, als delen van Het Lichaam van Christus.

https://www.kerkmetpassie.nl/cms/zo-is-dan/767-agapeliefde

 

14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus je bent het met hem eens dat wedergeboorte een proces is ipv een instant gebeuren?

Ik ben niet op de hoogte van wat Esoterisch er precies mee wordt bedoeld, maar kan wel reageren vanuit mijn eigen visie.

Je hebt twee belangrijke momenten waarin God een nieuw moment in ons laat aanbreken.

De start: dat is pinksteren. Het eindstation: het paradijs.

We moeten het er wel over eens zijn dat een christen die de Heilige Geest vanwege Pinksteren nu uitgestort heeft gekregen, nog niet gearriveerd is. Hij moet geestelijk nog groeien. Vandaar dat het vuur waar we door moeten in ons leven er is, om ons te zuiveren.

 

De wedergeboorte is onder christenen bekent geraakt als aanduiding voor gedoopt worden of tot geloof komen. Verschillende visies daarop, afijn. Dat is bekend. Echter duidt wedergeboorte ook op de komst van de grote Sabbath. De vooruitverwijzing naar het moment waarop alles aan Jezus onderworpen zal zijn en Hij zich onderwerpt aan de Vader. Dan zullen we allemaal één zijn. Jezus in ons. Wij in Hem en God in ons. Dat is ook een vervulling van het beeld naar de wedergeboorte. Het verwijst naar het beide. De wedergeboorte is pas echt volledig, wanneer de duivel werkelijk geen enkele invloed meer op ons heeft. In het Paradijs dus. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Ik heb iets gevonden op internet, maar hierin geeft het NBG toch weer een nieuwe betekenis:

http://www.nbv.nl/vertaalaantekeningen/?cid=text.John.sec_30

Dit betekend dan weer dat er sprake zou zijn van de juiste liefde van Petrus voor Jezus. 

Ik schaar mij achter de door hen aangeduide "sommigen" en maak onderscheid tussen agape en filia.

13 minuten geleden zei Gaitema:

De wedergeboorte is onder christenen bekent geraakt als aanduiding voor gedoopt worden of tot geloof komen. Verschillende visies daarop, afijn. Dat is bekend. Echter duidt wedergeboorte ook op de komst van de grote Sabbath. De vooruitverwijzing naar het moment waarop alles aan Jezus onderworpen zal zijn en Hij zich onderwerpt aan de Vader. Dan zullen we allemaal één zijn. Jezus in ons. Wij in Hem en God in ons. Dat is ook een vervulling van het beeld naar de wedergeboorte. Het verwijst naar het beide. De wedergeboorte is pas echt volledig, wanneer de duivel werkelijk geen enkele invloed meer op ons heeft. In het Paradijs dus. 

Thom spreekt over wedergeboorte in het kader van zelfrealisatie...

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Gaitema:

Kortom: De Liefde van God gaat verder, dan ze op dat moment machtig waren.

Echte Liefde verwacht het altijd van God..

De Goddelijke liefde is wat Jezus heeft laten zien aan het kruis en zoekt wat het beste is voor de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Los hier van. Wat verder gegoogeld:

 

Wikipedia:

Voorstelling van een agapefeest in de catacomben van de H. Marcellinus en Peter, Rome

Agape (Grieks: ἀγάπη) is een Grieks woord, dat in het Nederlands vaak vertaald wordt met 'liefde'.

Dit wordt vaak gezien als een verarming van het woord in zijn volledige betekenis. Met a'ga·pe wordt een door beginselen geleide of beheerste liefde bedoeld. Ze kan al dan niet genegenheid en warme gevoelens inhouden. Deze liefde richt zich op de behoeften van de ander, zoekt wat het beste voor de ander is en laat de ander de vrije keus om die liefde te beantwoorden of niet.

 

(…)

Liefde in soorten[bewerken]

Er zijn meer soorten liefde te onderscheiden:[4]

Genegenheid (affection) (Grieks storge, zoals tussen ouders en kinderen). Het woord komt in de Bijbel niet voor, de zaak zelf wel.[5]

Vriendschap (friendship) (Grieks filia; de Bijbel spreekt vaak van filadelfia, liefde als broeders en zusters onderling)

De geslachtelijke liefde (eros). Hier kan onderscheid gemaakt worden tussen zuiver lichamelijke aantrekkingskracht, die soms maar weinig met liefde te maken heeft, verliefdheid die heftig maar vluchtig kan zijn, en de liefde als in een goed huwelijk. Ook hier geldt dat de zaak zelf in de Bijbel voorkomt, maar het woord in het Nieuwe Testament niet en in de Septuagint maar zelden. Merkwaardig is dat in het boek Hooglied, waar je het woord eros zou verwachten, in de Griekse vertaling liefde agape wordt genoemd.

Liefde als keus (agape), zoals hierboven beschreven.

 

Ook interessant ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Gaitema:

Wat zegt het calvinisme? Ik heb geen idee eigenlijk. Sydodaal van oorsprong, zijn we slecht ingelicht als iets wat lichtere vogels ?

Voor zover het relevant is aangaande het onderwerp van dit topic, stelt het calvinisme dat God bepaald wie er in Hem gaan geloven en wie er naar de hel gaan. Met een zeer mechanisch wereldbeeld als gevolg van dit onveranderlijk besluit dat Hij genomen zou hebben voor Hij de mens schiep. Jezus is dus niet voor iedereen gestorven, maar enkel voor de uitverkorenen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Voor zover het relevant is aangaande het onderwerp van dit topic, stelt het calvinisme dat God bepaald wie er in Hem gaan geloven en wie er naar de hel gaan. Met een zeer mechanisch wereldbeeld als gevolg van dit onveranderlijk besluit die Hij genomen zou hebben voor Hij de mens schiep. Jezus is dus niet voor iedereen gestorven, maar enkel voor de uitverkorenen.

Ja, dat kreeg ik nog mee. Niet erg populair meer onder de lichtere vogels. Echter een beetje de weg kwijt over wat nu de waarheid is. Erg veel meningen, pluriform, je kent het probleem. Die leer ben ik gelukkig niet echt mee groot gebracht. Ik snap ook wat je bedoeld. Als God zo zou zijn, dan is er geen sprake meer van een Agapeliefde. ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit topic is weer open. enige berichten zijn uit het topic verwijderd.

Let op!  Er is enige tijd minder naar gekeken in welk gedeelte van het forum een topic liep en daardoor staan er ook in dit topic wel berichten die minder goed passen in het forumgedeelte waarin het loopt. Zoals gezegd zijn er enige berichten verwijderd maar dat is alleen gebeurd bij de meest recente reacties. Vanaf nu gaat er meer aandacht aan besteed worden of een reactie past in het subforum waarin het topic loopt.

Het topic staat in het gedeelte Geloof en er geldt de Apostolische Geloofsbelijdenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid