Spring naar bijdragen
HJW

Opname gemeente

Aanbevolen berichten

In een ander topic kwam de (vermeende) opname van de gemeente naar voren. @Desidwilde daar verder niet op ingaan, vanwege off-topic gehalte.

Vandaar dit topic met als eerste aan Desid de vraag naar de onderbouwing van zijn overtuiging.

Altijd geïnteresseerd in nieuwe info.

En dan zullen de andere meningen ook wel komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De voorstelling van de opname van de gemeente die in tijd ver verwijderd is van de de parousia (komst) is bedacht in de 19e eeuw door extremistische predikers die in de bijbel een spoorboekje van de eindtijd zagen. De opname is met name gebaseerd op 1 Tessalonicenzen 4: (NBV)

15 Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan.16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.

Maar waar het hier in feite over gaat is het ontháál van de Heer op aarde. Het woord dat voor de 'ontmoeting' met de Heer wordt gebruikt ('tegemoet'), is hetzelfde als wordt gebruikt bij het onthalen van generaals en keizers in een stad. Dus bij de komst van de Heer, de oordeelsdag, gaan de gelovigen de lucht in (kennelijk getransformeerd in een geestelijk lichaam) om de Heer te onthalen. Zo zijn ze veilig als het oordeel over de wereld stormt, en kunnen ze daarna met de Heer op de nieuwe aarde terecht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Desid:

Maar waar het hier in feite over gaat is het ontháál van de Heer op aarde. Het woord dat voor de 'ontmoeting' met de Heer wordt gebruikt ('tegemoet'), is hetzelfde als wordt gebruikt bij het onthalen van generaals en keizers in een stad. Dus bij de komst van de Heer, de oordeelsdag, gaan de gelovigen de lucht in (kennelijk getransformeerd in een geestelijk lichaam) om de Heer te onthalen. Zo zijn ze veilig als het oordeel over de wereld stormt, en kunnen ze daarna met de Heer op de nieuwe aarde terecht.

Dank voor de info. Tot op dit moment spreekt nog niemand dit tegen.

Heb je ook de namen van de eersten van de 19e eeuw ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-5-2018 om 20:07 zei HJW:

En dan zullen de andere meningen ook wel komen.

Ik geloof er niet in en ik kan er ook vrij weinig mee. Zeker in de context van de grote verdrukking: Als je nagaat hoe er bepaalde christenen door een hel gegaan zijn, lijkt met name die 'left behind' boeken wellicht een verlossing uit hun lijden. Niet alleen vroeger, maar denk bijvoorbeeld aan de kampen N.Korea. Ik denk dat menig christen zoiets heeft in die kampen van  euh ja, leuk die antichrist, wat boeit die gast? Wij zitten al jaren in een hel... 
Afgezien daarvan vind ik dat de bijbelteksten die het zouden onderbouwen ontzettend multi-interpretabel zijn en dat het eigenlijk tot de laatste paar eeuwen eigenlijk niet echt voor komt als interpretatie. En ik vind het ook niet lekker lopen met het christelijk geloof. Christendom is toch best wel een religie waarmee je niet veilig bent van verdrukking en zo haar martelaren kent die (vreedzaam!) hun leven voor hun overtuiging geven. En het geloof dat er ooit een tijd zal komen dat het anders zal zijn (nieuwe hemel en aarde).  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben inmiddels dus evangelisch, maar mijn geloof is niet heel veel veranderd door de jaren heen. Wat betreft de opname geloof ik ook dat de theorie die je vaak hoort van opname en dan de grote verdrukking inderdaad niet lekker loopt met de realiteit van alle dag. Ik geloof ook niet dat je eerst de opname hebt en later weer Zijn wederkomst, wat ik dan ook hoorde. De Opname = Zijn wederkomst en komt na de grote verdrukking, die nuttig is om mensen tot Jezus te brengen. Echter als de antichrist ons dreigt te verslaan, dan maakt God er met Zijn wederkomst er een einde aan. Dan krijg je inderdaad na dat we Hem in de hemel te gemoed gaan, de genadeklap op aarde. Wie er achtergebleven zijn, zullen het dan niet overleven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-5-2018 om 21:59 zei Gaitema:

Ik ben inmiddels dus evangelisch, maar mijn geloof is niet heel veel veranderd door de jaren heen. Wat betreft de opname geloof ik ook dat de theorie die je vaak hoort van opname en dan de grote verdrukking inderdaad niet lekker loopt met de realiteit van alle dag. Ik geloof ook niet dat je eerst de opname hebt en later weer Zijn wederkomst, wat ik dan ook hoorde. De Opname = Zijn wederkomst en komt na de grote verdrukking, die nuttig is om mensen tot Jezus te brengen. Echter als de antichrist ons dreigt te verslaan, dan maakt God er met Zijn wederkomst er een einde aan. Dan krijg je inderdaad na dat we Hem in de hemel te gemoed gaan, de genadeklap op aarde. Wie er achtergebleven zijn, zullen het dan niet overleven. 

Hebben we dat niet al eerder gehad?

QiYJnJ5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Henoch is opgenomen vóór de grote overstroming. Elia is eveneens opgenomen en wordt door sommigen als een beeld voor de Kerk gezien, waarna Elisa komt, met dubbele kracht, die dan de mantel van Elia overneemt. Elisa zou dan een beeld van Israël kunnen zijn. Ondanks alle ellende die christenen en anderen al hebben meegemaakt en nog meemaken, denk ik dat de Kerk nog steeds een weerhoudende factor is op deze aarde. Pas nadat de Kerk tijdelijk van deze aarde weg is gehaald, kan het beest zich ten volle openbaren, lijkt me. Maar de Bijbel leert ons gelukkig ook dat er nog een ontelbare schare uit de grote verdrukking komt, die geweigerd heeft het beeld van het beest te aanbidden en zich heeft laten reinigen door het bloed van Jezus. Ik denk dat joden tijdens die periode een grote rol gaan spelen, waarmee God dan gelijk zijn wonderbaarlijke plan met Israël voltooit. Dat begint met de twee getuigen te Jeruzalem, waarvan de ene Elia is en de ander Mozes of Henoch, en de 144.000 gezalfden of verzegelden die dan de wereld intrekken om aan alle mensen zo duidelijk als het maar mogelijk is het evangelie te verkondigen en te waarschuwen voor het beest en zijn teken. Zo begrijp ik het althans. Zolang de Kerk nog aanwezig is kan de vijand niet echt zijn gang gaan. Zodra de Kerk weg is breekt pas goed de pleuris uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-5-2018 om 21:24 zei Desid:

(kennelijk getransformeerd in een geestelijk lichaam)

Heb daar ook eens over nagedacht. Het zou best kunnen. Het is een persoonlijke gedachte hoor. Jezus kreeg als eersteling die uit de doden is opgewekt ook een geestelijk lichaam. Een vleselijk lichaam kan namelijk niet door dichte deuren en kan ook niet ineens verdwijnen. Blijkbaar krijgen wij een ander opstandingslichaam dan dat we nu hebben. Wellicht hadden Adam en Eva dat ook. Ze waren zich ook eerst niet bewust dat ze naakt waren bijv. Misschien kregen ze na de zondeval een vleselijk lichaam zoals wij dat nu hebben. Aan de andere kant gebruikte God een rib van Adam om Eva te maken, dus dat klinkt dan weer vleselijk. Kortom we weten het eigenlijk niet, maar leuk om over te speculeren.

Op 24-5-2018 om 23:03 zei Olorin:

Zeker in de context van de grote verdrukking:

Wij geloven dat de gezalfden dan naar de hemel gaan, vlak voor de grote verdrukking.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Aan de andere kant gebruikte God een rib van Adam om Eva te maken, dus dat klinkt dan weer vleselijk.

Het Hebreeuwse woord betekent ook zijde. God neemt dus dus de vrouwelijke zijde uit de mens (die tot dat moment niet verdeeld was in vrouwelijk en mannelijk) en maakt daar een vrouw van. Opdat zij weer worden tot één. De functie van de dualiteit is de eenwording, die God en de mens de allergrootste vreugde verschaft.

5 uur geleden zei sjako:

Wij geloven dat de gezalfden dan naar de hemel gaan, vlak voor de grote verdrukking.

En wij geloven dat dit de bruidsgemeente van het Lam betreft, de Kerk dus die op dat moment nog op de aarde aanwezig is. Jezus haalt dus zijn bruid op. Er staat nergens dat dit een relatief kleine groep van gezalfden betreft. Het gaat gewoon over alle mensen die Hem liefhebben.

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:
Op ‎20‎-‎5‎-‎2018 om 21:24 zei Desid:

(kennelijk getransformeerd in een geestelijk lichaam)

Heb daar ook eens over nagedacht. Het zou best kunnen. Het is een persoonlijke gedachte hoor. Jezus kreeg als eersteling die uit de doden is opgewekt ook een geestelijk lichaam. Een vleselijk lichaam kan namelijk niet door dichte deuren en kan ook niet ineens verdwijnen. Blijkbaar krijgen wij een ander opstandingslichaam dan dat we nu hebben. Wellicht hadden Adam en Eva dat ook. Ze waren zich ook eerst niet bewust dat ze naakt waren bijv. Misschien kregen ze na de zondeval een vleselijk lichaam zoals wij dat nu hebben. Aan de andere kant gebruikte God een rib van Adam om Eva te maken, dus dat klinkt dan weer vleselijk. Kortom we weten het eigenlijk niet, maar leuk om over te speculeren.

Dat is precies de kern waar het NT mee komt als je dit zo kan gaan lezen. 

Dit is wat ik ook poog te brengen in al mijn reacties.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei thom:

Niet de kern, de kern is het herstel van Gods voornemen voor de hele mensheid. Het herstel van het Paradijs en de goede verhouding met onze Vader Jehovah. Verder is de kern het accepteren van Jezus' zoenoffer en er geloof instellen en er naar leven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei thom:

Niet de kern, de kern is het herstel van Gods voornemen voor de hele mensheid.

Herstel IS de transformatie van de mens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei thom:

Dat is een gevolg. Ik denk dat de voornaamste reden het heiligen van Gods Naam is. Hij wil en zal Zijn oorspronkelijke voornemen, een volmaakt Paradijs met volmaakte mensen, verwezenlijken. En Hij wil zoveel mogelijk mensen redden. Daarvoor heeft Hij zijn Redder, Jezus, naar de aarde gestuurd om voor ons de losprijs te betalen. En Jezus heeft dat helemaal vrijwillig voor ons gedaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dat is een gevolg. Ik denk dat de voornaamste reden het heiligen van Gods Naam is.

Dat is op zich al een apart topic waard, het belang van de mantra, '(Geliefde) Abba, Jouw Naam worde Geheiligd'.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
17 uur geleden zei thom:

Dat is een gevolg. Ik denk dat de voornaamste reden het heiligen van Gods Naam is.

Zijn Naam in ons. Dat is heiligen, heel maken, herstellen wat eens was. 

Dat gaat over nu, in de gelovige zelf.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Ja, maar het gaat in eerste instantie toch niet over de mens, maar over God? De mens staat natuurlijk het dichtst bij jezelf en de beleving zal zeker zo aanvoelen. Het onze Vader begint niet voor niets met 'Uw naam worde geheiligd. '

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei thom:

Ja, maar het gaat in eerste instantie toch niet over de mens, maar over God? De mens staat natuurlijk het dichtst bij jezelf en de beleving zal zeker zo aanvoelen. Het onze Vader begint niet voor niets met 'Uw naam worde geheiligd. '

Over God. In ons.

Zo lees ik ook Joh. 17

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Over God. In ons.

Ja, dat is ook een nieuwe schepping en is er een onderdeel van naar mijn opinie. 2kor 5:17 zegt dat ook

Als iemand in eendracht met Christus is, dan is hij dus een nieuwe schepping. De oude dingen zijn voorbijgegaan. Kijk! Er zijn nieuwe dingen ontstaan.

Maar ik heb het meer over de herschepping van deze aarde en het herstel van alle dingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei sjako:
23 uur geleden zei thom:

Niet de kern, de kern is het herstel van Gods voornemen voor de hele mensheid.

2 minuten geleden zei sjako:

Maar ik heb het meer over de herschepping van deze aarde en het herstel van alle dingen.

Nee, je had het over de mens en mensheid. 

Zoals de mens herstelt, herstelt de wereld. En als de mens veranderen kan in een nieuwe schepping, zo vergaat het de wereld. Het is, zoals de WG ook schrijft, bijna zover..toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Nee, je had het over de mens en mensheid. 

Zoals de mens herstelt, herstelt de wereld. En als de mens veranderen kan in een nieuwe schepping, zo vergaat het de wereld. Het is, zoals de WG ook schrijft, bijna zover..toch?

Het gaat samen de aarde brengt zijn opbrengst voort en dat in volmaakte vorm, de mens herstelt zich tot volmaaktheid ook daar door. Ezechiel en openbaring geven treffende inlichtingen.

kijk eens bij vruchtbomen in de 2 boeken, als ik tijd heb zal ik het plakken , het zijn prachtige beschrijvingen

Openbaring 22
22:01 Hij liet me een rivier van levengevend water zien, helder als kristal. Die stroomde vanuit de troon van God en van het Lam
22:02 over het midden van haar hoofdstraat. Aan beide kanten van de rivier stonden levensbomen die 12 keer per jaar vrucht droegen — elke maand gaven ze hun vruchten. En de bladeren van de bomen waren voor de genezing van de volken. (Ezechiël 47:12)

bewerkt door antoon

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei antoon:

Openbaring 22
22:01 Hij liet me een rivier van levengevend water zien, helder als kristal. Die stroomde vanuit de troon van God en van het Lam
22:02 over het midden van haar hoofdstraat. Aan beide kanten van de rivier stonden levensbomen die 12 keer per jaar vrucht droegen — elke maand gaven ze hun vruchten. En de bladeren van de bomen waren voor de genezing van de volken. (Ezechiël 47:12)

Dit gaat over een beschrijving van de nieuwe mens zelf, de Levensboom. In actie.

Noem het de 8e scheppingsdag, die als 1000 jaar is?

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk kan je het zo zien Thom, het punt is echter kan je het in overeenstemming brengen met de overige geinspireerde schrift , de tekst is wel in overeenstemming met de verschillende bewoordingen over de belofte verder in de schrift , ook in overeenstemming met de beginning, het is als een paradijs begonnen, door de zondeval ging de volmaaktheid verloren, Jezus heeft met het loskoop offer bewerkstelligd dat we weer in een goede verhouding tot de schepper kunnen geraken. Jesaja spreekt ook over de nieuwe wereld, Petrus haalt het aan. een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.  

bewerkt door antoon

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei antoon:

Natuurlijk kan je het zo zien Thom, het punt is echter kan je het in overeenstemming brengen met de overige geinspireerde schrift , de tekst is wel in overeenstemming met de verschillende bewoordingen over de belofte verder in de schrift , ook in overeenstemming met de beginning, het is als een paradijs begonnen, door de zondeval ging de volmaaktheid verloren, Jezus heeft met het loskoop offer bewerkstelligd dat we weer in een goede verhouding tot de schepper kunnen geraken. Jesaja spreekt ook over de nieuwe wereld, Petrus haalt het aan. een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.  

Genesis 1 beschrijft de scheppingsdagen. En de 7e is nu wellicht aflopend.. noem het volbrengend, waarin het ´heiligen´ de boventoon voert.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Genesis 1 beschrijft de scheppingsdagen. En de 7e is nu wellicht aflopend.. noem het volbrengend, waarin het ´heiligen´ de boventoon voert.

We kunnen inderdaad al in de zevende dag leven. En daarna komt de achtste dag! Halleluja!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:
4 uur geleden zei thom:

We kunnen inderdaad al in de zevende dag leven. En daarna komt de achtste dag! Halleluja!!

En dan, over de Sabbath, en over Joh.17 komt het heiligen samen;

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelven.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

10 uur geleden zei thom:
11 uur geleden zei sjako:
Op ‎4‎-‎6‎-‎2018 om 16:46 zei thom:

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid