Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In een ander topic kwam de (vermeende) opname van de gemeente naar voren. @Desidwilde daar verder niet op ingaan, vanwege off-topic gehalte.

Vandaar dit topic met als eerste aan Desid de vraag naar de onderbouwing van zijn overtuiging.

Altijd geïnteresseerd in nieuwe info.

En dan zullen de andere meningen ook wel komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik geloof er niet in en ik kan er ook vrij weinig mee. Zeker in de context van de grote verdrukking: Als je nagaat hoe er bepaalde christenen door een hel gegaan zijn, lijkt met name die 'left behind'

De Bijbel geeft geen eenduidige heldere uitleg die erop wijst dat de Opname van de gemeente ver in tijd voor de Parousia zou zijn; dat is een eeuwen later ontwikkeld idee die geen algemene aanhang hee

De voorstelling van de opname van de gemeente die in tijd ver verwijderd is van de de parousia (komst) is bedacht in de 19e eeuw door extremistische predikers die in de bijbel een spoorboekje van de eindtijd zagen. De opname is met name gebaseerd op 1 Tessalonicenzen 4: (NBV)

15 Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan.16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.

Maar waar het hier in feite over gaat is het ontháál van de Heer op aarde. Het woord dat voor de 'ontmoeting' met de Heer wordt gebruikt ('tegemoet'), is hetzelfde als wordt gebruikt bij het onthalen van generaals en keizers in een stad. Dus bij de komst van de Heer, de oordeelsdag, gaan de gelovigen de lucht in (kennelijk getransformeerd in een geestelijk lichaam) om de Heer te onthalen. Zo zijn ze veilig als het oordeel over de wereld stormt, en kunnen ze daarna met de Heer op de nieuwe aarde terecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Desid:

Maar waar het hier in feite over gaat is het ontháál van de Heer op aarde. Het woord dat voor de 'ontmoeting' met de Heer wordt gebruikt ('tegemoet'), is hetzelfde als wordt gebruikt bij het onthalen van generaals en keizers in een stad. Dus bij de komst van de Heer, de oordeelsdag, gaan de gelovigen de lucht in (kennelijk getransformeerd in een geestelijk lichaam) om de Heer te onthalen. Zo zijn ze veilig als het oordeel over de wereld stormt, en kunnen ze daarna met de Heer op de nieuwe aarde terecht.

Dank voor de info. Tot op dit moment spreekt nog niemand dit tegen.

Heb je ook de namen van de eersten van de 19e eeuw ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-5-2018 om 20:07 zei HJW:

En dan zullen de andere meningen ook wel komen.

Ik geloof er niet in en ik kan er ook vrij weinig mee. Zeker in de context van de grote verdrukking: Als je nagaat hoe er bepaalde christenen door een hel gegaan zijn, lijkt met name die 'left behind' boeken wellicht een verlossing uit hun lijden. Niet alleen vroeger, maar denk bijvoorbeeld aan de kampen N.Korea. Ik denk dat menig christen zoiets heeft in die kampen van  euh ja, leuk die antichrist, wat boeit die gast? Wij zitten al jaren in een hel... 
Afgezien daarvan vind ik dat de bijbelteksten die het zouden onderbouwen ontzettend multi-interpretabel zijn en dat het eigenlijk tot de laatste paar eeuwen eigenlijk niet echt voor komt als interpretatie. En ik vind het ook niet lekker lopen met het christelijk geloof. Christendom is toch best wel een religie waarmee je niet veilig bent van verdrukking en zo haar martelaren kent die (vreedzaam!) hun leven voor hun overtuiging geven. En het geloof dat er ooit een tijd zal komen dat het anders zal zijn (nieuwe hemel en aarde).  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben inmiddels dus evangelisch, maar mijn geloof is niet heel veel veranderd door de jaren heen. Wat betreft de opname geloof ik ook dat de theorie die je vaak hoort van opname en dan de grote verdrukking inderdaad niet lekker loopt met de realiteit van alle dag. Ik geloof ook niet dat je eerst de opname hebt en later weer Zijn wederkomst, wat ik dan ook hoorde. De Opname = Zijn wederkomst en komt na de grote verdrukking, die nuttig is om mensen tot Jezus te brengen. Echter als de antichrist ons dreigt te verslaan, dan maakt God er met Zijn wederkomst er een einde aan. Dan krijg je inderdaad na dat we Hem in de hemel te gemoed gaan, de genadeklap op aarde. Wie er achtergebleven zijn, zullen het dan niet overleven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-5-2018 om 21:59 zei Gaitema:

Ik ben inmiddels dus evangelisch, maar mijn geloof is niet heel veel veranderd door de jaren heen. Wat betreft de opname geloof ik ook dat de theorie die je vaak hoort van opname en dan de grote verdrukking inderdaad niet lekker loopt met de realiteit van alle dag. Ik geloof ook niet dat je eerst de opname hebt en later weer Zijn wederkomst, wat ik dan ook hoorde. De Opname = Zijn wederkomst en komt na de grote verdrukking, die nuttig is om mensen tot Jezus te brengen. Echter als de antichrist ons dreigt te verslaan, dan maakt God er met Zijn wederkomst er een einde aan. Dan krijg je inderdaad na dat we Hem in de hemel te gemoed gaan, de genadeklap op aarde. Wie er achtergebleven zijn, zullen het dan niet overleven. 

Hebben we dat niet al eerder gehad?

QiYJnJ5.png

Link naar bericht
Deel via andere websites

Henoch is opgenomen vóór de grote overstroming. Elia is eveneens opgenomen en wordt door sommigen als een beeld voor de Kerk gezien, waarna Elisa komt, met dubbele kracht, die dan de mantel van Elia overneemt. Elisa zou dan een beeld van Israël kunnen zijn. Ondanks alle ellende die christenen en anderen al hebben meegemaakt en nog meemaken, denk ik dat de Kerk nog steeds een weerhoudende factor is op deze aarde. Pas nadat de Kerk tijdelijk van deze aarde weg is gehaald, kan het beest zich ten volle openbaren, lijkt me. Maar de Bijbel leert ons gelukkig ook dat er nog een ontelbare schare uit de grote verdrukking komt, die geweigerd heeft het beeld van het beest te aanbidden en zich heeft laten reinigen door het bloed van Jezus. Ik denk dat joden tijdens die periode een grote rol gaan spelen, waarmee God dan gelijk zijn wonderbaarlijke plan met Israël voltooit. Dat begint met de twee getuigen te Jeruzalem, waarvan de ene Elia is en de ander Mozes of Henoch, en de 144.000 gezalfden of verzegelden die dan de wereld intrekken om aan alle mensen zo duidelijk als het maar mogelijk is het evangelie te verkondigen en te waarschuwen voor het beest en zijn teken. Zo begrijp ik het althans. Zolang de Kerk nog aanwezig is kan de vijand niet echt zijn gang gaan. Zodra de Kerk weg is breekt pas goed de pleuris uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-5-2018 om 21:24 zei Desid:

(kennelijk getransformeerd in een geestelijk lichaam)

Heb daar ook eens over nagedacht. Het zou best kunnen. Het is een persoonlijke gedachte hoor. Jezus kreeg als eersteling die uit de doden is opgewekt ook een geestelijk lichaam. Een vleselijk lichaam kan namelijk niet door dichte deuren en kan ook niet ineens verdwijnen. Blijkbaar krijgen wij een ander opstandingslichaam dan dat we nu hebben. Wellicht hadden Adam en Eva dat ook. Ze waren zich ook eerst niet bewust dat ze naakt waren bijv. Misschien kregen ze na de zondeval een vleselijk lichaam zoals wij dat nu hebben. Aan de andere kant gebruikte God een rib van Adam om Eva te maken, dus dat klinkt dan weer vleselijk. Kortom we weten het eigenlijk niet, maar leuk om over te speculeren.

Op 24-5-2018 om 23:03 zei Olorin:

Zeker in de context van de grote verdrukking:

Wij geloven dat de gezalfden dan naar de hemel gaan, vlak voor de grote verdrukking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Aan de andere kant gebruikte God een rib van Adam om Eva te maken, dus dat klinkt dan weer vleselijk.

Het Hebreeuwse woord betekent ook zijde. God neemt dus dus de vrouwelijke zijde uit de mens (die tot dat moment niet verdeeld was in vrouwelijk en mannelijk) en maakt daar een vrouw van. Opdat zij weer worden tot één. De functie van de dualiteit is de eenwording, die God en de mens de allergrootste vreugde verschaft.

5 uur geleden zei sjako:

Wij geloven dat de gezalfden dan naar de hemel gaan, vlak voor de grote verdrukking.

En wij geloven dat dit de bruidsgemeente van het Lam betreft, de Kerk dus die op dat moment nog op de aarde aanwezig is. Jezus haalt dus zijn bruid op. Er staat nergens dat dit een relatief kleine groep van gezalfden betreft. Het gaat gewoon over alle mensen die Hem liefhebben.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei thom:

Dat is precies de kern waar het NT mee komt als je dit zo kan gaan lezen. 

Niet de kern, de kern is het herstel van Gods voornemen voor de hele mensheid. Het herstel van het Paradijs en de goede verhouding met onze Vader Jehovah. Verder is de kern het accepteren van Jezus' zoenoffer en er geloof instellen en er naar leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei thom:

Herstel IS de transformatie van de mens.

Dat is een gevolg. Ik denk dat de voornaamste reden het heiligen van Gods Naam is. Hij wil en zal Zijn oorspronkelijke voornemen, een volmaakt Paradijs met volmaakte mensen, verwezenlijken. En Hij wil zoveel mogelijk mensen redden. Daarvoor heeft Hij zijn Redder, Jezus, naar de aarde gestuurd om voor ons de losprijs te betalen. En Jezus heeft dat helemaal vrijwillig voor ons gedaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dat is een gevolg. Ik denk dat de voornaamste reden het heiligen van Gods Naam is.

Dat is op zich al een apart topic waard, het belang van de mantra, '(Geliefde) Abba, Jouw Naam worde Geheiligd'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Zijn Naam in ons. Dat is heiligen, heel maken, herstellen wat eens was. 

Dat gaat over nu, in de gelovige zelf.

Ja, maar het gaat in eerste instantie toch niet over de mens, maar over God? De mens staat natuurlijk het dichtst bij jezelf en de beleving zal zeker zo aanvoelen. Het onze Vader begint niet voor niets met 'Uw naam worde geheiligd. '

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Over God. In ons.

Ja, dat is ook een nieuwe schepping en is er een onderdeel van naar mijn opinie. 2kor 5:17 zegt dat ook

Als iemand in eendracht met Christus is, dan is hij dus een nieuwe schepping. De oude dingen zijn voorbijgegaan. Kijk! Er zijn nieuwe dingen ontstaan.

Maar ik heb het meer over de herschepping van deze aarde en het herstel van alle dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

 

Nee, je had het over de mens en mensheid. 

Zoals de mens herstelt, herstelt de wereld. En als de mens veranderen kan in een nieuwe schepping, zo vergaat het de wereld. Het is, zoals de WG ook schrijft, bijna zover..toch?

 

 

Het gaat samen de aarde brengt zijn opbrengst voort en dat in volmaakte vorm, de mens herstelt zich tot volmaaktheid ook daar door. Ezechiel en openbaring geven treffende inlichtingen.

kijk eens bij vruchtbomen in de 2 boeken, als ik tijd heb zal ik het plakken , het zijn prachtige beschrijvingen

 

Openbaring 22
22:01 Hij liet me een rivier van levengevend water zien, helder als kristal. Die stroomde vanuit de troon van God en van het Lam
22:02 over het midden van haar hoofdstraat. Aan beide kanten van de rivier stonden levensbomen die 12 keer per jaar vrucht droegen — elke maand gaven ze hun vruchten. En de bladeren van de bomen waren voor de genezing van de volken. (Ezechiël 47:12)

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk kan je het zo zien Thom, het punt is echter kan je het in overeenstemming brengen met de overige geinspireerde schrift , de tekst is wel in overeenstemming met de verschillende bewoordingen over de belofte verder in de schrift , ook in overeenstemming met de beginning, het is als een paradijs begonnen, door de zondeval ging de volmaaktheid verloren, Jezus heeft met het loskoop offer bewerkstelligd dat we weer in een goede verhouding tot de schepper kunnen geraken. Jesaja spreekt ook over de nieuwe wereld, Petrus haalt het aan. een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.  

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:

We kunnen inderdaad al in de zevende dag leven. En daarna komt de achtste dag! Halleluja!!

Dan zou ik eerder denken dat we aan het eind van de zesde leven, want de zevende  was de rustdag en Jezus wordt de Heer van de Sabbath genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Ja, maar het gaat in eerste instantie toch niet over de mens, maar over God? De mens staat natuurlijk het dichtst bij jezelf en de beleving zal zeker zo aanvoelen. Het onze Vader begint niet voor niets met 'Uw naam worde geheiligd. '

Je richt je idd met je eigen zelf op het gebed 'Abba, Jouw Naam worde Geheiligd', maar jij bent het zelf die dit doet en je doet dit omdat je aan Abba gelijkvormig wilt worden zoals Jesjoea dat al vóór jou was. Kortom, je heiligt Zijn naam, niet met het doel om Hém heilig te maken (Hij is dat al), maar het Zelf. Je zegt met dit gebed eigenlijk, 'in alles is Abba (Papa/Baba) aanwezig, Liefde is overal en in alles'. Het is een mystiek gebed, want je leert jezelf ermee de Geliefde (Abba) in alles te zien, voelen en ervaren.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites

Jehovah was is en blijft natuurlijk heilig, daar kunnen wij aardse stervelingen niets aan veranderen. Wat wij moeten doen en wat JG doet is zijn naam wederom heiligen in verband met zijn voornemen, ook in verband met verkeerde zienswijzen die in de loop der tijden zijn ontstaan. zoals de moderne theologie die vaak een andere God doen voorkomen, een God naar hun denkbeeld  

Jezus gaf het aan en  zij het ''Uw naam worde geheiligd'' dat dat zou niet nodig zijn als er geen dwingende reden toe bestaat

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Dan zou ik eerder denken dat we aan het eind van de zesde leven, want de zevende  was de rustdag en Jezus wordt de Heer van de Sabbath genoemd.

schreef Sjako

Inderdaad er staat niets voor niets in de bijbel, met  typologie  worden er vaak grotere verbanden in de schrift weergegeven

bewerkt door antoon
toevoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Jehovah was is en blijft natuurlijk heilig, daar kunnen wij aardse stervelingen niets aan veranderen. Wat wij moeten doen en wat JG doet is zijn naam wederom heiligen in verband met zijn voornemen, ook in verband met verkeerde zienswijzen die in de loop der tijden zijn ontstaan. zoals de moderne theologie die vaak een andere God doen voorkomen, een God naar hun denkbeeld  

Jezus gaf het aan en  zij het ''Uw naam worde geheiligd'' dat dat zou niet nodig zijn als er geen dwingende reden toe bestaat

Jezus/Jesjoea spreekt zelf nooit over "Jehova" maar altijd over Abba of Heilige Geest of God. Het is voor een mens niet mogelijk om God in Zijn ware gedaante te zien, daarvoor is de menselijke geest te beperkt, je kunt de oceaan niet meten met maatbekers uit je keukenkastje. Hoe Jezus/Jesjoea precies zijn volgelingen opdroeg dit gebed 'Abba, Jouw Naam worde Geheiligd' te gebruiken weten we niet, maar hij heeft het wel aangewezen als een van de beste manieren om te bidden en je mag aannemen dat het gebruik van dit gebed helpt om de Heerschappij van God in je leven te realiseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Dan zou ik eerder denken dat we aan het eind van de zesde leven, want de zevende  was de rustdag en Jezus wordt de Heer van de Sabbath genoemd.

Aan de zevende dag is nooit een eind gekomen (lees maar) en de Bijbel vermaant ons de sabbatsrust in te gaan en niet in de zesde dag te blijven hangen (lees maar). Dat geldt voor ons gelovigen. Maar voor deze wereld in zijn geheel is de sabbat natuurlijk een beeld voor het duizendjarig vredesrijk. De Bijbel spreekt over dingen die er in ons gebeuren maar ook over dingen die er met deze wereld gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Jezus gaf het aan en  zij het ''Uw naam worde geheiligd'' dat dat zou niet nodig zijn als er geen dwingende reden toe bestaat

Dit betekent zo ontzettend veel meer dan een juiste uitspraak van een naam! Ik vind het, eerlijk gezegd, nogal banaal om te denken dat het nu juist daarom zou gaan en daar een hoofdzaak van te maken. "Als je de juiste uitspraak maar kent van JHWH, wordt daarmee Zijn naam geheiligd." Het lijkt me op een soort toverformule. Heel vleselijk allemaal en misleidend. Sorry! Jezus deed dat niet en de apostelen evenmin. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Dit betekent zo ontzettend veel meer dan een juiste uitspraak van een naam! Ik vind het, eerlijk gezegd, nogal banaal om te denken dat het nu juist daarom zou gaan en daar de hoofdzaak van te maken. Het lijkt me op een soort toverformule. Heel vleselijk allemaal en misleidend. Sorry! 

Van mij mag je het zo bezien, ik oordeel volstrekt niet , Jezus en de eerste christenen hielden zich ermee bezig om op die basis te onderwijzen. Trouwens van God him zelf kwam het ook af. 

Vertel eens wat het meer zou betekenen, en waar de misleiding precies is, in je eigen bewoordingen of haal teksten aan 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid