Spring naar bijdragen

Geboren en wedergeboren


Aanbevolen berichten

In een andere discussie gingen @thomen ik redelijk off-topic, dus vandaar even een nieuw topic.

Thom, aantal vragen:

1. zijn we ooit geboren, of zijn we er altijd al geweest. Hebben we altijd al onderdeel uitgemaakt van de Bron of zijn we een latere schepping

2. Als we altijd al onderdeel van de Bron waren, waren we dan altijd alles al 

3. Kunnen we alleen in dit aardse leven wedergeboren worden 

4. Wat gebeurt er na dit leven als je in dit leven wedergeboren bent. Is dat dan het laatste leven hier geweest.

5. Wat gebeurt er met de ziel die maar weigert wedergeboren te worden. Houdt het ooit op

6. Zal iedereen uiteindelijk wedergeboren zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei thom:

1.We zijn er altijd al geweest, het Leven was het Licht der mensen, volgens Joh.1

Mee eens. We zijn er altijd al geweest. Vraag is dan hoe je wedergeboren kunt worden als je nooit geboren bent....

4 uur geleden zei thom:

2. Ja, maar zonder het dualisme, de boom van goed en kwaad, onderzocht te hebben.

De Bron heeft een beperkte kennis ? Dan moet de Bron dus niet alleen groeien in termen van Liefde, maar ook in termen van kennis. En waar komt die kennis dan vandaan, waar is die uit voortgekomen als die niet uit de Bron komt ?

4 uur geleden zei thom:

 

 

4 uur geleden zei thom:

3. Ja, en nee. Het ene dat noemen ze het reïncarneringsproces, in het vlees., en het andere, éénmalig, het incarneren, wat een geestelijke aangelegenheid is.

Helder wat je bedoelt.

4 uur geleden zei thom:

4. Nee, het leven stopt niet. De dood is een overgaan in een andere sfeer. Wanneer het geestelijk wedergeboren is, begint de strijd tussen het vlees en de Geest doorheen de Zoon. Er is een uitspraak; ''Al wordt Christus 1000x in Bethelehem geboren, maar niet in u, dan nog bent u verloren.'' Wanneer de Ziel wedergeboren wordt, is de Verlosser daar.

Verloren ? Wat houdt dat in ? 

En de strijd begint pas na de wedergeboorte ?

Ik vraag me wel eens af waar die fixatie op strijd toch vandaan komt

4 uur geleden zei thom:

5. De ziel wordt niet wedergeboren in het reïncarneren als weigering maar als voortgang in het proces van de mens in deze wereld, een karma aangelegenheid wat de ziel in wezen is, maar blijft afhankelijk van deze natuur. Wanneer de ziel geestelijk wedergeboren wordt, is deze niet meer afhankelijk van de natuur, omdat dit uit God geboren wordt, uit het goddelijke, vandaar weder-geboorte zien als het ''incarneren''; Geest in het vlees, of de Zoon in het lichaam geboren.

Ik geloof niet in karma. 

4 uur geleden zei thom:

6. Dat is wederom een keus, die begint met Pinksteren..;-)

Dus wedergeboren worden is pas mogelijk sinds pinksteren. En al die levens voor die tijd ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei thom:

Nee, de keus is er door Pinksteren; de opwekking door Geest. Of gewekt worden door Geest.

Maar als de keuze er DOOR pinksteren was, dan kan ie er toch niet VOOR pinksteren zijn geweest ?

Tenzij je pinksteren als individuele gebeurtenis ziet in elke incarnatie/ziel. 

52 minuten geleden zei thom:

Daarom schrijf ik wel eens Geest zoekt Geest.

Dus Geest is Geest kwijt.

52 minuten geleden zei thom:

Het doel gemist hebben, wat de vertaling is van in zonden leven. Dat is gebonden blijven aan deze natuur.

Het doel missen. Dat is inderdaad een betere uitleg.

53 minuten geleden zei thom:

Dan pas wordt het systeem van wat ons in leven houdt, bedreigt in zijn bestaan. En reageert daarop.

 Het systeem (Bron?) wordt bedreigd in zijn bestaan ? Nogmaals snap ik de fixatie niet. Vaak lijkt het erop dat de mens zich fixeert op een strijd en zijn geloofsleven daardoor laat kleuren. Voor mij blijft het de strijd tegen windmolens. Je maakt het jezelf vreselijk moeilijk en dat allemaal geheel onnodig.

55 minuten geleden zei thom:

Nee, de kennis is er, alleen de mens van Licht en Leven had daar niets mee te hoeven maken, werd ontraden, maar de wilsmogelijkheid daarvoor, de keus, was er wel.

Hier denk je weer in afgescheidenheid: het wordt ontraden. Dat klinkt alsof de één tegen de ander iets zegt.

Maar waarom wordt het ontraden ? Het was beter geweest als we de aardse gang niet hadden gemaakt ?

56 minuten geleden zei thom:

We waren er als het Leven en het Licht. Dat wordt herboren door inbreng van de Geest.

De term "wedergeboren, herboren" is verwarrend als er niet eerder sprake is geweest van een geboorte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid