Spring naar bijdragen

De verschillen van Joodse en Christelijke zienswijzen


Aanbevolen berichten

51 minuten geleden zei sjako:

Het slachtoffer wat Jezus bracht was een uniek slachtoffer omdat hij dat als zondeloos mens kon. Voorheen was er geen mens zonder de erfzonde. Dat is het grote verschil.

Christenen zien het als een vervulling van Jesaja 53:7 7 Hij kreeg het zwaar te verduren en liet zich kwellen,maar hij deed zijn mond niet open. Hij werd als een schaap naar de slacht geleid,als een ooi die stil is bij haar scheerders,en hij deed zijn mond niet open.

Ik denk niet dat alle moderne christenen dit zo nog zien, maar het is wel een prachtige mythische voorstelling van zaken die joodse christenen destijds de geruststelling gaf dat hun nieuwe godsdienstvorm een verbeterde versie was van hun oude godsdienstvorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 306
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Is daar iets mis mee? In het Jodendom wordt het verschillend interpreteren van teksten juist aangemoedigd. Joden “lernen” Thora, Talmoed, etc. Dat “lernen” doe je nooit alleen maar met met meerdere pe

Het kan nooit kwaad zaken kritisch te onderzoeken. Als je dan kijkt naar het ontstaan van het jodendom en dat zij al zaken hebben overgenomen van omringende godsdiensten maakt het erg onwaarschijnlijk

Maar @sjakodit is toch geen onderbouwing ? Alleen zeggen dat ze het fout zagen en vervolgens dingen aangeven die geen onderdeel uitmaakten van de messias verwachting. Kun jij profetieën aang

13 minuten geleden zei zendeling:

Ik denk niet dat alle moderne christenen dit zo nog zien, maar het is wel een prachtige mythische voorstelling van zaken die joodse christenen destijds de geruststelling gaf dat hun nieuwe godsdienstvorm een verbeterde versie was van hun oude godsdienstvorm.

Ik lees Jezus niet in Jesaja 53:7. Jezus was radicaal luidruchtig en had honderden soms duizenden mensen die hem volgde - wat niet gek was voor bepaalde rabbi's die yeshiva's hadden of studenten. Maar wel op te merken dat Jezus heel erg jong was voor een rabbi met volgelingen, waar 50+ meer de algemene leeftijd was

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei nikie90:

Ook erfzonde is geen concept in tenach.

Nee, niet direct, maar je kan het toch beredeneren? Hoe komt het volgens jou dan dat mensen dood gaan terwijl aan Adam de eeuwigheid werd beloofd?

1 uur geleden zei nikie90:

Ook dit is een katholieke interpretatie.

Je moet verschil maken met de Christelijke interpretatie en de Katholieke. Paulus kwam wel degelijk met de erfzonde en toen bestond er nog geen katholieke kerk.

1kor 15:20 Maar Christus is wel uit de dood opgewekt, als de eersteling van hen die zijn gestorven.  21 Omdat de dood er is gekomen door een mens (Adam) komt ook de opstanding van de doden er door een mens (Jezus).  22 Want zoals in Adam iedereen sterft, zo zal ook in de Christus iedereen levend gemaakt worden.  

Dus je ziet dat het concept van erfzonde veel ouder is dan de Katholieke kerk. 

1 uur geleden zei nikie90:

zondeloos de wet houden - is geen concept in het jodendom),

Is dat zo? 2 kronieken 6:36 zegt dat er geen mens zonder zonde is

36Als ze tegen u zondigen (want er is geen mens die niet zondigt), en u woedend op ze bent en u ze aan een vijand overlevert, en hun veroveraars ze als gevangenen wegvoeren naar een land ver weg of dichtbij, Het gaat het een beetje ver hier, maar er gaan veel meer teksten in de tenach over dit concept. De Wet is er om te laten zien dat mensen zondig zijn. Geen mens kan de Wet volmaakt onderhouden.

2 uur geleden zei nikie90:

je eigen nieuwe testament spreek je tegen in bijvoorbeeld Lukas 1:6 zegt dat er waren die de wet perfect hielden.

Voor zover dat menselijk mogelijk was natuurlijk. Zacharias kon een tijd niet praten omdat hij Gabriel niet geloofde.

20 Maar luister! Je zult zwijgen en niet kunnen praten tot de dag waarop deze dingen gebeuren, omdat je mijn woorden niet hebt geloofd. Toch zullen die op de vastgestelde tijd in vervulling gaan.’  

Hij werd dus min of meer gestraft omdat hij tegen God inging. Een zonde lijkt mij.

 

1 uur geleden zei zendeling:

Ik denk niet dat alle moderne christenen dit zo nog zien, 

Bestaan er dan moderne Christenen, of zijn het Christenen die het oorspronkelijke Christendom verdraaien kan je je afvragen.

1 uur geleden zei nikie90:

Jezus was radicaal luidruchtig en had honderden soms duizenden mensen die hem volgde - wat niet gek was voor bepaalde rabbi's die yeshiva's hadden of studenten.

Deze profetie van Jezus slaat op Zijn rol als slachtoffer. Hij deed gewillig afstand van Zijn menselijke leven en vertrouwde erop dat God Hem weer tot leven zou wekken. Toen Petrus voor Hem opkwam door het oor van de soldaat eraf te slaan, genas Hij dat oor. Hij verzette zich niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei sjako:

Is dat zo? 2 kronieken 6:36 zegt dat er geen mens zonder zonde is

Voor zover dat menselijk mogelijk was natuurlijk. Zacharias kon een tijd niet praten omdat hij Gabriel niet geloofde.

Bestaan er dan moderne Christenen, of zijn het Christenen die het oorspronkelijke Christendom verdraaien kan je je afvragen.

Deze profetie van Jezus slaat op Zijn rol als slachtoffer. Hij deed gewillig afstand van Zijn menselijke leven en vertrouwde erop dat God Hem weer tot leven zou wekken. Toen Petrus voor Hem opkwam door het oor van de soldaat eraf te slaan, genas Hij dat oor. Hij verzette zich niet.

Ja daarom zeg ik het juist.

Er zijn andere voorbeelden maar ik dacht ik zal NT gebruiken. Maar Kaleb, Josia, Daniel, Job, ..

Ja maar Jesaja gaat over Israel, dat is nogal duidelijk als je voorafgaande hoofdstukken leest. Ook hier weer is het de katholieke interventie met tekst te twisten om het over Jezus te maken. En ja dit zijn allemaal katholieke dogma's en/of van Paul. Als je een katholieke bijbel pakt, zie je dat startende bij Genesis zaken al worden getwist om alles over Jezus te maken, en dit zijn allemaal dogma's die jij ook gelooft. In feite ben je een soort 2e hands katholiek (bedoel dat niet lullig). Maar je beseft niet dat al wat je gelooft over Jezus die zijn katholiek, behalve dan dat je niet in de drie-eenheid gelooft of de gelijkheid van Maria. In feite dus is de katholieke kerk superieur, want je probeert in veel gevallen te concurreren met hun eigen doctrines

Kortom er is geen christendom zonder Paul of de katholieke kerk. Dus je staat niet los van ze al denken veel dat, zoals protestanten. Maar uiteindelijk houden ze vast aan veel katholieke dogma. Kortom alles wat je vergelijkt met Jezus in de tenach, dat zijn katholieke inventies waarvan het één en het ander gestart is bij Paul

 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Ik ben overtuigd dat mijn uitleg moet kloppen. Het zou allemaal te toevallig zijn dat het op het jaar precies helemaal klopt.

Ik ben benieuwd, het zou de eerste berekening zijn van Jehova's getuigen die klopt. Ze hebben een reputatie hoog te houden op het gebied van niet kloppende tijdsberekeningen.

 

Citaat

Maar wacht mijn uitleg maar eens even af voordat je commentaar geeft.

Maar wellicht had je dan ook beter kunnen wachten met je bewering totdat je uitleg er bij zit. 

Zullen we wel afspreken dat een week 7 dagen heeft en dat Daniel dat ook wist ?

 

Citaat

Hoe komt het volgens jou dan dat mensen dood gaan terwijl aan Adam de eeuwigheid werd beloofd?

Hoe komt het dat je steeds maar zaken uit de Bijbel verkeerd presenteert ? Bij mijn weten staat  niet in het scheppingsverhaal dat aan Adam de eeuwigheid werd beloofd.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei nikie90:

Maar Kaleb, Josia, Daniel, Job, ..

Ja, dat waren voorbeeldige personen. Maar allemaal dragen we die erfzonde mee, ook Daniël, Job etc. Maar ze hadden wel de opstandingshoop.

Bijv Job 14:13 13 O, verberg mij in het Graf (Sjeool),verstop mij tot uw woede voorbij is. Stel een tijdslimiet voor mij vast en denk dan weer aan mij! 14 Als een mens sterft, kan hij dan weer leven?Ik zal wachten, al de dagen van mijn dwangarbeidtot mijn verlossing komt.  15 U zult roepen en ik zal u antwoorden.Naar het werk van uw handen zult u verlangen.

of Daniël 12:1-4

12 In die tijd zal Michaël (andere naam voor Jezus) opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van jouw volk. Er zal een moeilijke tijd aanbreken (eindtijd) zoals er niet is geweest sinds er een volk is ontstaan tot die tijd. In die tijd zal jouw volk ontkomen, iedereen die geschreven blijkt te staan in het boek.  2 Velen van hen die in het stof van de aarde slapen, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven en anderen tot schande en eeuwige verachting. 3 Degenen die inzicht hebben, zullen zo helder stralen als het uitspansel van de hemel, en degenen die de velen tot rechtvaardigheid brengen als de sterren, voor altijd en eeuwig. 4 Houd de woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het grondig onderzoeken, en de ware kennis zal overvloedig worden.’

Je ziet aan deze teksten dat ze moesten wachten op een bepaalde verlossing. Daniël had het over Michael of de Mensenzoon. Daniël 7;13 De therm Mensenzoon bracht Jezus op zichzelf van toepassing.

 

54 minuten geleden zei nikie90:

Ja maar Jesaja gaat over Israel,

Omdat de Messias ook Israël gaat bevrijden. 

56 minuten geleden zei nikie90:

In feite dus is de katholieke kerk superieur,

Hoe kom je daar nu bij. Lees nog eens Daniël dat ik net geciteerd heb. In de eindtijd zal de kennis overvloedig worden. Blijkbaar zou er in de eindtijd dus een opbloei zijn van de waarheid. 

58 minuten geleden zei nikie90:

Maar uiteindelijk houden ze vast aan veel katholieke dogma.

In het begin was de Katholieke kerk ok. Maar in de loop van de eeuwen zijn een hoop verkeerde dogma’s de kerk binnengeslopen, tenminste dat is onze opvatting. Dus lang niet alle Katholieke dogma’s zijn verkeerd.

1 uur geleden zei nikie90:

Kortom alles wat je vergelijkt met Jezus in de tenach, dat zijn katholieke inventies waarvan het één en het ander gestart is bij Paul

Paulus was de woordvoerder van Christus in die tijd. Hij verzon het niet zelf, maar werd geïnspireerd door Gods heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Ja, dat waren voorbeeldige personen. Maar allemaal dragen we die erfzonde mee, ook Daniël, Job etc. Maar ze hadden wel de opstandingshoop.

Bijv Job 14:13 13 O, verberg mij in het Graf (Sjeool),verstop mij tot uw woede voorbij is. Stel een tijdslimiet voor mij vast en denk dan weer aan mij! 14 Als een mens sterft, kan hij dan weer leven?Ik zal wachten, al de dagen van mijn dwangarbeidtot mijn verlossing komt.  15 U zult roepen en ik zal u antwoorden.Naar het werk van uw handen zult u verlangen.

of Daniël 12:1-4

12 In die tijd zal Michaël (andere naam voor Jezus) opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van jouw volk. Er zal een moeilijke tijd aanbreken (eindtijd) zoals er niet is geweest sinds er een volk is ontstaan tot die tijd. In die tijd zal jouw volk ontkomen, iedereen die geschreven blijkt te staan in het boek.  2 Velen van hen die in het stof van de aarde slapen, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven en anderen tot schande en eeuwige verachting. 3 Degenen die inzicht hebben, zullen zo helder stralen als het uitspansel van de hemel, en degenen die de velen tot rechtvaardigheid brengen als de sterren, voor altijd en eeuwig. 4 Houd de woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het grondig onderzoeken, en de ware kennis zal overvloedig worden.’

Je ziet aan deze teksten dat ze moesten wachten op een bepaalde verlossing. Daniël had het over Michael of de Mensenzoon. Daniël 7;13 De therm Mensenzoon bracht Jezus op zichzelf van toepassing.

 

Omdat de Messias ook Israël gaat bevrijden. 

Dat is de christelijke kijk inderdaad dat Jezus deze zaken zal doen in zijn tweede komst. Maar de joodse zienswijze is dat het leugens en twistzaken zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zullen we wel afspreken dat een week 7 dagen heeft en dat Daniel dat ook wist ?

Tijd wordt veelal symbolisch gebruikt. Dus dat mag dus ook in een berekening zo gebruikt worden.

4 minuten geleden zei nikie90:

Maar de joodse zienswijze is dat het leugens en twistzaken zijn. 

Wie is Michael dan volgens jou en wat bedoelde Job met zijn verlossing? Je moet toch ook een beetje zelf nadenken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-4-2018 om 22:30 zei sjako:

Met de discussie met @nikie90 en ook wel bij andere discussies kom ik het verschil tussen de zienswijze tussen Christenen en Joden van bepaalde Hebreeuwse geschriften nogal eens tegen. 

De Joden erkennen de halve bijbel (Nieuw testament genaamd) niet. Het klinkt als moslims die  over het verschil in zienswijze tussen van de geschriften van christenen en moslims gaan praten terwijl de doorsnee christen de koran niet als een goddelijk geschrift erkent. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

De Joden erkennen de halve bijbel (Nieuw testament genaamd) niet. Het klinkt als moslims die  over het verschil in zienswijze tussen van de geschriften van christenen en moslims gaan praten terwijl de doorsnee christen de koran niet als een goddelijk geschrift erkent. 

Maar voor Jezus staan er zoveel verwijzingen in het OT dat je er niet omheen kan als je eerlijk bent. 

1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Niet als je een berekening maakt waarvan je beweert dat hij exact klopt.

Zal er een beetje op vooruit lopen. De profetie laat zien wanneer de Messias zou komen (zijn bediening), hoeveel jaar dat zijn bediening zou duren, dat de Messias zou worden afgesneden, dat een aantal jaar (ook exact) zou duren dat Jeruzalem en de tempel verwoest zou worden. 

Zou je die dagen letterlijk nemen dan is er niks gebeurd of er was geen belangrijke gebeurtenis die een profetie waard was. Neem je de (bijbelse) jaarweken dan kom je exact op de datum dat Jezus Zijn bediening begon. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei sjako:

Wie is Michael dan volgens jou en wat bedoelde Job met zijn verlossing? Je moet toch ook een beetje zelf nadenken?

Micheal is een engel die staat voor Israel. Job heeft het erover dat G-d hoe dan ook zijn verlossing zal zijn al breekt G-d hem zal hij alsnog in G-d vertrouwen. Hier zal merendeel mensen G-d haten in plaats van vasthouden. Het gaat hier niet om in 'de hemel te bereiken' of 'eeuwig leven in de hemel'.

45 minuten geleden zei sjako:

Maar voor Jezus staan er zoveel verwijzingen in het OT dat je er niet omheen kan als je eerlijk bent. 

Je leest met een katholieke bril. Hoe kan je G-d begrijpen in tenach als je denkt dat alles over Jezus gaat? Waarom denk je dat Israel je als een vijand ziet is omdat je G-d niet meer herkent maar alleen Jezus

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Maar voor Jezus staan er zoveel verwijzingen in het OT dat je er niet omheen kan als je eerlijk bent. 

Fout. De juiste bewering is dat er voor christenen zoveel verwijzingen in het OT staat dat je als christen er niet omheen kunt. Eerlijkheid speelt hier geen rol, objectiviteit wel. En dan valt het wel reuze mee met die verwijzingen en wordt het eerder hoe je wilt interpreteren dan hoe je zou kunnen interpreteren. Ofwel de wens wordt al snel de vader van de gedachte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Bestaan er dan moderne Christenen, of zijn het Christenen die het oorspronkelijke Christendom verdraaien kan je je afvragen.

Je hebt in Nederland allerlei typen moderne christenen. Ten eerste, het is verwarrend om te spreken over "oorspronkelijk christendom" zonder dat je exact aangeeft wat je daarmee bedoelt.

Er zijn altijd, ook al in de eerste eeuwen, verschillende vormen van het Christendom geweest, dat blijkt alleen al uit de grote verschillen in doctrine en details binnen het NT. 

Als moderne christenen hun geloof op allerlei manieren pogen aan te passen aan de tijdgeest, dan is daar niets mis mee. We hebben hier gelukkig geen christelijke IS die met zwarte maskers op alles naar een mythische ideaaltijd terug wil brengen.

Alle teksten in het NT die en detail teruggrijpen op de Joodse geschriften zijn door christenen zelf bedacht en vervolgens (ten dele) Jezus zelf (en zelfs ook Paulus) in de mond gelegd. Je hebt dus te maken met bewuste projectie om het geloof te rechtvaardigen als "voortkomend uit en vervangend voor het joodse geloof". Binnen de Koran hebben ze dat (in mijn ogen wat slinkse) gedrag gecopieerd.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor wat Jesaja 53 betreft, voor zover die bij joden bekend is, wordt er door sommigen aangenomen dat die profetie Israël betreft. Er zijn inderdaad overeenkomsten. Het Joodse volk heeft ontzettend geleden, vele malen meer dan enig ander volk. Er is in de Joodse traditie echter ook sprake van de lijdende Gezalfde. Er zijn er twee, namelijk de Gezalfde, zoon van Jozef, en de Gezalfde, zoon van David. Ik heb zelf de gedachte dat Jeshua, de zoon van Jozef, de prijs betaald heeft voor Israël en de heidenen die Hem willen aanvaarden en dat het volk Israël die rol heeft vervuld voor de heidense volkeren. Ik heb hier over gesproken met de zoon van Friedrich Weinreb, die zeer goed op de hoogte is van het joodse gedachtegoed, en die gedachte lijkt ook wel te leven bij joden die Jeshua als de Gezalfde aanvaarden. Het zou dus zo kunnen zijn dat het niet óf óf is maar én én. Overigens zie ik geen enkele aanwijzing dat de engel Michaël dezelfde is als de Gezalfde, zoals het WTG beweert. Michaël voert, vooral in de eindtijd waarin we nu leven, de hemelse strijdmachten aan die Israël verdedigen tegen alle aanvallen van Satan en zijn (veelal onwetende) bondgenoten. De Gezalfde komt (terug) op de aarde om Israël te verlossen, Satan te verslaan, plaats te nemen op Zijn rechtmatige troon te Jeruzalem en de wereld te regeren. Dan blijken de twee Gezalfden, de zoon van Jozef en de zoon van David, toch één en dezelfde te zijn. Hij trad op in de ene hoedanigheid in een bepaalde tijd en in de andere in de eindtijd. Lang niet alle joden staan deze gedachte tegen. Ik heb er gesproken die zeiden: "Ik hoop dat het waar is."  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb zelf de gedachte dat Jeshua, de zoon van Jozef, de prijs betaald heeft voor Israël en de heidenen die Hem willen aanvaarden en dat het volk Israël die rol heeft vervuld voor de heidense volkeren

Ja, dat heeft Hij ook, maar hoe zie jij dat dan? Ik vind het altijd zo vaag hoe de meeste Christenen dit uitleggen. Er moet toch een wettelijke basis voor zijn?

8 minuten geleden zei Willempie:

Het zou dus zo kunnen zijn dat het niet óf óf is maar én én.

Ja, dat zou goed kunnen. Sommige profetieën van Jesaja kan je op verschillende manieren uitleggen en allemaal zijn ze waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Overigens zie ik geen enkele aanwijzing dat de engel Michaël dezelfde is als de Gezalfde, zoals het WTG beweert

Je ziet in Openbaring dat Michael het leger engelen aanvoert. Andere teksten geven echter aan dat Jezus dit zou doen. 1Thes 4:16 zegt dat de Heer uit de hemel zal neerdalen met de stem van een aartsengel. Dat verwijst ook weer naar Michael, de andere naam van Jezus in de hemel. Het verhaal is nog wat uitgebreider, maar dit is de reden. We zijn er trouwens niet de enige in die dit denken.

18 minuten geleden zei Willempie:

Dan blijken de twee Gezalfden, de zoon van Jozef en de zoon van David, toch één en dezelfde te zijn. Hij trad op in de ene hoedanigheid in een bepaalde tijd en in de andere in de eindtijd

Dat zou kunnen kloppen. We spreken ook over twee eindtijden. De eindtijd van het Joodse verbondsvolk met het einde van de stamregisters, de tempel en de vernietiging van Jeruzalem en de eindtijd naar de nieuwe wereld toe.

6 minuten geleden zei Willempie:

Wat bedoel je precies met een wettelijke basis? 

Als Jezus voor ons sterft dan moet er toch een basis zijn waarop dat kan. Hoe kon hij dit? Wij leggen het uit als een zoenoffer dat gelijk was aan de zonde van Adam. Het heft elkaar op bedoel ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Voor wat Jesaja 53 betreft, voor zover die bij joden bekend is, wordt er door sommigen aangenomen dat die profetie Israël betreft. Er zijn inderdaad overeenkomsten. Het Joodse volk heeft ontzettend geleden, vele malen meer dan enig ander volk. Er is in de Joodse traditie echter ook sprake van de lijdende Gezalfde. Er zijn er twee, namelijk de Gezalfde, zoon van Jozef, en de Gezalfde, zoon van David. Ik heb zelf de gedachte dat Jeshua, de zoon van Jozef, de prijs betaald heeft voor Israël en de heidenen die Hem willen aanvaarden en dat het volk Israël die rol heeft vervuld voor de heidense volkeren. Ik heb hier over gesproken met de zoon van Friedrich Weinreb, die zeer goed op de hoogte is van het joodse gedachtegoed, en die gedachte lijkt ook wel te leven bij joden die Jeshua als de Gezalfde aanvaarden. Het zou dus zo kunnen zijn dat het niet óf óf is maar én én. Overigens zie ik geen enkele aanwijzing dat de engel Michaël dezelfde is als de Gezalfde, zoals het WTG beweert. Michaël voert, vooral in de eindtijd waarin we nu leven, de hemelse strijdmachten aan die Israël verdedigen tegen alle aanvallen van Satan en zijn (veelal onwetende) bondgenoten. De Gezalfde komt (terug) op de aarde om Israël te verlossen, Satan te verslaan, plaats te nemen op Zijn rechtmatige troon te Jeruzalem en de wereld te regeren. Dan blijken de twee Gezalfden, de zoon van Jozef en de zoon van David, toch één en dezelfde te zijn. Hij trad op in de ene hoedanigheid in een bepaalde tijd en in de andere in de eindtijd. Lang niet alle joden staan deze gedachte tegen. Ik heb er gesproken die zeiden: "Ik hoop dat het waar is."  

Jesaja 44:21 is één van de. Verder zit Jesaja vol het gaat duidelijk om Israël, Zion, Jerusalem. Maar het probleem is met veelal cherry picking dat er geen omkijk is naar het besproken onderwerp van het boek in dit geval Jesaja. Conclusies trekken en projecteren. Als het niet zo zou zijn dat Israel de knecht is zou dat betekenen dat alles aan flarden wordt getrokken en dan is niets meer logisch en slaat Jesaja 53 helemaal nergens meer op. ....'Maar als Jezus maar in het plaatje past'.... De ergernis is niet eens naar Jezus gericht maar naar de mensen die twisten deze boeken tot iets wat het niet is en dat andere mensen doen leren. Bijna elke christen denkt in deze wijze dat het allemaal over Jezus gaat, daarom mijn lichte frustratie hierover want hoe kan je dan Jesaja begrijpen of andere boeken begrijpen als men dingen leest die er niet in staan? Aan de andere kant dankjewel @sjako voor het ter sprake brengen en openhartigheid. En ik loop nu ook meer te rammelen.

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Zou je die dagen letterlijk nemen dan is er niks gebeurd of er was geen belangrijke gebeurtenis die een profetie waard was. Neem je de (bijbelse) jaarweken dan kom je exact op de datum dat Jezus Zijn bediening begon. 

Om op de gewenste einddatum uit te komen, moet ie niet alleen moet je de betekenis van 'weken' aanpassen. Ook het begrip 'jaar' moet je anders zien. En ook de begindatum van Daniel moet je vergeten. Dan vertrek je vanaf een ander moment: Antraxerxes geeft aan Nehemia toestemming om Jeruzalem te bouwen, en dan moet je nog ergens 5 jaar smokkelen om niet op het jaar 38 uit te komen. Dán kom je met een vrachtwagen fantasie op jouw 'exacte' datum uit. Dat heeft helemaal niets meer te maken met een exacte berekening, maar alles een aangepaste gewenste berekening die maar op 1 doel uit mag komen.
Verder kijk ik erg uit naar de manier waarop je in je berekening hebt verwerkt dat Daniel stelt dat de gezalfde ná de 69e week, dus in de 70e week, is vermoord.

Weet je, de JG hebben nu in 1878, 1881, 1914, 1918, 1925 en 1975 met jouw 'exacte berekening' de Armageddon afgekondigd.  Wat is er nóg meer nodig om een berekening als totale miskleun af te serveren ? Bespaar jezelf dus de moeite, buiten de JG zijn er niet veel die dit serieus nemen of die hier mee zijn te overtuigen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Bespaar jezelf dus de moeite, buiten de JG zijn er niet veel die dit serieus nemen of die hier mee zijn te overtuigen.

Toevallig zijn wij niet de enigen die deze berekening zo zien. Het is veel breder aangenomen dan dat je nu aangeeft. Sterker nog, ik denk niet eens dat wij dit gevonden hebben, maar dat het algemeen bekend was. Op YouTube heb ik deze berekening ook gezien door een heel andere groepering, welke weet ik niet meer. Maar het kwam precies overeen.

Hierbij de link. Het wordt hier heel gedetailleerd uitgelegd. Hou bijv er rekening mee dat vroeger een jaar 360 dagen bevatte.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Hierbij de link. Het wordt hier heel gedetailleerd uitgelegd. Hou bijv er rekening mee dat vroeger een jaar 360 dagen bevatte.

En dat heb je je helemaal suf gerekend en ben je eindelijk op het gewenste tijdstip uitgekomen en dan wordt er potdorie een kleitablet gevonden die de hele geschiedenis verschuift en moet je je op allerlei kronkels, aannames, fantasien en andere verzinsels gaan storten om die of weg te redeneren of weer passend te maken. Wat natuurlijk niet lukt. (ik doel op VAT 4958 die @antoon en ik in dit topic uitgebreid bediscusieerd hebben)

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Weet je, de JG hebben nu in 1878, 1881, 1914, 1918, 1925 en 1975 met jouw 'exacte berekening' de Armageddon afgekondigd.  Wat is er nóg meer nodig om een berekening als totale miskleun af te serveren ? Bespaar jezelf dus de moeite, buiten de JG zijn er niet veel die dit serieus nemen of die hier mee zijn te overtuigen.

Er zullen wel altijd mensen blijven die gevoelig zijn voor mythisch denken (werkelijkheid verwarren met symbolische of warrige teksten). Je moet ze dat niet aanrekenen, het is vooral te wijten aan de mensen die dit soort teksten toelieten in het Nieuwe Testament (en die wisten ook niet beter).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid