Spring naar bijdragen

Een vriendelijke goede dag!


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Gaitema:

Wat ik hoor uit die kringen, is juist een enorme angst voor de hel. Ze geloven dat slechts een enkeling in de kerk uitverkoren is om naar de hemel te gaan, terwijl de meerderheid naar de hel gaat. Ik krijg eerder de indruk dat ze dan denken: "ik ben toch al verloren, dan maakt het niet uit!"

Mijn vrouw en ik hebben in Bennekom gewoond. We liepen daar langs een loei van een huis met 3 dure auto's voor op de oprit. Mijn vrouw wist dat ze van de Gereformeerde Gemeente waren. Ik keek er een beetje naar en vroeg me af hoe die mensen dan dachten... Waarop ze zei "Vroom en Dreesman". Vroom op de zondag en door we week lopen ze te schoppen, want later gaan we naar de hel, dus moeten we er nu maar van genieten..

De vader van mijn zwager is net overleden (hoorde bij de Gereformeerde Gemeente in Opheusden). Hij heeft vreselijk gestreden tegen de dood en vreesde dat hij verloren zou gaan! Hij was als de dood naar de hel te gaan. Echter in de laatste week zei hij opeens: "er is voor mij ook nog wel hoop." Mijn zwager heeft tegen zijn vader iedere keer er op ingepraat dat hij de Heer kon zoeken door de bijbel te lezen, maar zijn vader vond dat een te lichte gedachte van zijn christelijk gereformeerde zoon. Volgens hem kan je helemaal niets en moet je maar geluk hebben dat God je redt. 

Wat zware kringen zijn, is subjectief. Mijn familie vind mij al een tikkeltje zwaar, vermoed ik. 

Waar we over praten is de Bevindelijk Gereformeerden (SGP stemmers). Je ziet dat in de bevindelijk gereformeerde kringen van Urk 1 op de 5 meiden en vrouwen slachtoffer is van insect. Vaak door hun vader en/ of broer/broers. Daarbij gaat het van orale handelingen tot verkrachtingen. Dat zie je overal in de bijbelbelt sterk. Sommige plaatsen zijn wel erger. Mijn vrouw is in die kringen opgegroeid en heeft ook op veel plaatsen in Nederland gewoond. In Zeeland woonde ze ook en daar zijn wantoestanden wel iets erger, dan in de Veluwe waar we nu wonen. Dan heeft ze in dit geval juist weer over wat anders, namelijk pesterijen en het buitensluiten door kinderen van kinderen die net iets anders zijn. In geval van mijn vrouw, waren zij thuis lezend. Dat is een groep die niet naar de kerk gaat, omdat ze geloven dat er geen enkele goede kerk meer te vinden is. Ze lazen dan thuis de bijbel en de boeken van verschillende protestantse kerkvaders uit lang vervlogen tijden. Ook de leer van Johannes Calvijn. 

Zij waren thuis lezend, omdat hun moeder was afgeknapt op de Gereformeerde Gemeente in Nederland, waar ze een tijdje naar toe ging. Dat is de zwaarst reformatorische kerk die in Nederland bestaat. Ze vond ten eerste dat er in die kerk de liefde van God ontbrak en verder dat het allemaal onder de mensen "gelaat, gewaad en gepraat" was. Mooi van buiten, maar leeg van binnen. 

Wat een ervaringen allemaal.

Wat ik eerlijk gezegd wat merkwaardig vind, is dat onder de bewoners, zoals jouw echtgenote, min of meer gewoon bekend is dat incest veelvuldig voorkomt in de directe woon- of kerkomgeving.....

Is er bij jullie geen tuchtcommissie of een ander inspecterend orgaan dat dergelijke algemeen bekende feiten die zich binnen de gemeenschap afspelen van hoger hand aanpakt?

 

bewerkt door Cybelle Hawke
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vanmorgen viel me iets op. Ik was een broodje aan het bestellen bij een pompstation en merkte bij me zelf op dat ik bij het afrekenen al wel 3 keer dank je en dank u wel zei. Bij het op eten van het b

Volgens mij is elkaar vriendelijk goedendag zeggen gewoon een vorm van beschaafd met elkaar omgaan en zit daar verder niet zo vee achter.

16 minuten geleden zei Cybelle Hawke:

Wat een ervaringen allemaal.

Wat ik eerlijk gezegd wat merkwaardig vind, is dat onder de bewoners, zoals jouw echtgenote, min of meer gewoon bekend is dat incest veelvuldig voorkomt in de directe woon- of kerkomgeving.....

Is er bij jullie geen tuchtcommissie of een ander inspecterend orgaan dat dergelijke algemeen bekende feiten die zich binnen de gemeenschap afspelen van hoger hand aanpakt?

 

Helaas gebeurd er vrij weinig aan. Ze hebben in de kerken geen tuchtcommissie. Er kan wel bij de kerkenraad aangeklopt worden, maar dat gebeurd niet vaak. Als er aangeklopt wordt, dan is de man vaak in zijn voordeel en wordt de klacht vaak niet gelooft. Slechts een enkele keer wordt iemand op zijn gedrag aangesproken en het komt sporadisch voor dat er iemand uit de kerk wordt gezet. Misschien dat in de hervormde kerk (zwaarste hoek) iets sneller er wat aan gedaan wordt, maar dat weten we niet zeker.

Het is helaas nogal een gesloten gemeenschap.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Helaas gebeurd er vrij weinig aan. Ze hebben in de kerken geen tuchtcommissie. Er kan wel bij de kerkenraad aangeklopt worden, maar dat gebeurd niet vaak. Als er aangeklopt wordt, dan is de man vaak in zijn voordeel en wordt de klacht vaak niet gelooft. Slechts een enkele keer wordt iemand op zijn gedrag aangesproken en het komt sporadisch voor dat er iemand uit de kerk wordt gezet. Misschien dat in de hervormde kerk (zwaarste hoek) iets sneller er wat aan gedaan wordt, maar dat weten we niet zeker.

Het is helaas nogal een gesloten gemeenschap.

Ik vind het een heel beladen getuigenis Gaitema.

Ik twijfel niet zozeer aan het waarheidsgehalte maar ik ben geschokt, type ontsteld, te lezen wat je zoal, bijna casual, over je eigen gestelde vraag aan informatie doorgeeft.

Ik wil geen tijd verspillen aan proberen te begrijpen wat mensen beweegt om sexueel te misbruiken of te verkrachten (incestueus of niet). Daders moeten strafrechtelijk worden vervolgd, of zij nu belijdenis hebben gedaan, in een kerkenraad zitten of gewoon man zijn.

 

bewerkt door Cybelle Hawke
een ingeving die ik toch nog wil toevoegen!
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mijn vrouw niet. Die zouden ze volgens haar moeder hebben afgeschaft. Alles laten ze nu toe.

Als er toch nog eentje is, dan gaat het er niet eerlijk aan toe.. zou ook kunnen.

58 minuten geleden zei Cybelle Hawke:

Ik vind het een heel beladen getuigenis Gaitema.

Ik twijfel niet zozeer aan het waarheidsgehalte maar ik ben geschokt, type ontsteld, te lezen wat je zoal, bijna casual, over je eigen gestelde vraag aan informatie doorgeeft.

Ik wil geen tijd verspillen aan proberen te begrijpen wat mensen beweegt om sexueel te misbruiken of te verkrachten (incestueus of niet). Daders moeten strafrechtelijk worden vervolgd, of zij nu belijdenis hebben gedaan, in een kerkenraad zitten of gewoon man zijn.

 

Ik vond het zelf ook schokkend, toen ik er van hoorde. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Volgens mijn vrouw niet. Die zouden ze volgens haar moeder hebben afgeschaft. Alles laten ze nu toe.

Niet alles geloven wat je vrouw zegt dus. Hoe werkt dat bij jullie in de gemeente? Wat gebeurt er daarzo als er een grove zonde wordt bedreven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Niet alles geloven wat je vrouw zegt dus. Hoe werkt dat bij jullie in de gemeente? Wat gebeurt er daarzo als er een grove zonde wordt bedreven?

Wij zijn evangelisch. In de PKN hadden we er wel 1.  Haar moeder kon het ook mis hebben, maar wat doen zij dan aan de wantoestanden in de Ger Gem etc..?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Wij zijn evangelisch.

En hoe werkt dat in evangelische kringen dan?

1 minuut geleden zei Gaitema:

Haar moeder kon het ook mis hebben, maar wat doen zij dan aan de wantoestanden in de Ger Gem etc..?

Ook de GKV kent tucht en er zullen ongetwijfeld meer gemeentes zijn die dit toepassen. Althans, ik hoop het van harte. Hoe dit precies in zijn werk gaat, verschilt per gemeente en per geval neem ik aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En hoe werkt dat in evangelische kringen dan?

Goede vraag. Verschild per gemeente denk ik. Je kan altijd er bij oudsten en het bestuur terecht.

23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ook de GKV kent tucht en er zullen ongetwijfeld meer gemeentes zijn die dit toepassen. Althans, ik hoop het van harte. Hoe dit precies in zijn werk gaat, verschilt per gemeente en per geval neem ik aan.

De GKV twijfel ik niet aan. De PKN had bij ons nog een dominee afgezet om een dergelijke zaak. 

 

1 uur geleden zei Cybelle Hawke:

Ik vind het een heel beladen getuigenis Gaitema.

Ik twijfel niet zozeer aan het waarheidsgehalte maar ik ben geschokt, type ontsteld, te lezen wat je zoal, bijna casual, over je eigen gestelde vraag aan informatie doorgeeft.

Ik wil geen tijd verspillen aan proberen te begrijpen wat mensen beweegt om sexueel te misbruiken of te verkrachten (incestueus of niet). Daders moeten strafrechtelijk worden vervolgd, of zij nu belijdenis hebben gedaan, in een kerkenraad zitten of gewoon man zijn.

 

Volgens Wikipedia moeten ze wel een tuchtcommissie hebben, als ze onder orthodoxe protestanten vallen. Goede vraag waarom het toch veel mis gaat. Ik ben het met je eens dat het moet aangepakt worden. Toch gebeurdt het kennelijk vaak niet.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Maar goed, zou je als je een slachtoffer bent naar een tuchtcollege stappen?

Een ander probleem binnen de calvinistische kerkgenootschappen is dat men de visie aanhangt dat alle slechte dingen die gebeuren uit Gods hand komen en op de een of andere manier zijn bedoeld tot meerdere eer en glorie van Hemzelf. Als slachtoffer mag je dus niet op zoek gaan naar Zijn verborgen bedoelingen met alle onheil dat is geschied, maar behoor je dit te accepteren en gewoon te laten rusten. Want wie ben jij dat je God kunt begrijpen? Echter nooit zullen ze God de schuld geven van de zonden die mensen begaan. Daarbij vertrouwend op een behoorlijk complexe filosofische verklaring welke compatibilisme wordt genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas zijn mijn vrouw en een vriendin  van haar zelf ook slachtoffers. Beiden hebben hun daders (een vader en een broer) vergeven. Het komt helaas voor wat Kaasjeskruid zegt. Wat ik hoor, komt van mijn vrouw. Ik hoor trouwens van meerderen hoe vreselijk reformatorische scholen zijn en kinderen in de buurten. Die verhalen hoor uit eerste hand van mensen uit Ede, Veenendaal en Rijssen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Dat klinkt niet best. Bij de hersteld hervormden gaat dat gelukkig nog niet zo ver, als ik zo op de verhalen af ga.  

In elke kerk waar de Bijbel wordt uitgelegd adhv de Dordtse leerregels hangt men deze filosofie aan. Dus ook in de HHG. Bij doorvragen kreeg ik, als belijdend lid van de GKV nota bene, steevast te maken met het antwoord dat ik calvinisme niet snapte. Waarop ik dan concludeerde dat Jezus vast een calvinist moest zijn geweest.

22 minuten geleden zei Gaitema:

Ik hoor trouwens van meerderen hoe vreselijk reformatorische scholen zijn en kinderen in de buurten.

Ik ben een van die kinderen geweest en heb heel wat heibel veroorzaakt. Die gereformeerde dwangbuis hield mij niet in toom.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

In elke kerk waar de Bijbel wordt uitgelegd adhv de Dordtse leerregels hangt men deze filosofie aan. Dus ook in de HHG. Bij doorvragen kreeg ik, als belijdend lid van de GKV nota bene, steevast te maken met het antwoord dat ik calvinisme niet snapte. Waarop ik dan concludeerde dat Jezus vast een calvinist moest zijn geweest.

 

Dat is dan wel een vreemde uitleg, die ze geven. Je moet wel heel ver gaan, als dat ook van toepassing is op misdaden. Ik neem aan dat ze er achter staan dat er een wet is in dit land, waaraan gehouden dient te worden. Waarbij je anders te maken krijgt met de justitie. 

Citaat

Ik ben een van die kinderen geweest en heb heel wat heibel veroorzaakt. Die gereformeerde dwangbuis hield mij niet in toom.

En dan was je nog niet eens de zwaarste. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Gaitema:

Dat is dan wel een vreemde uitleg, die ze geven. Je moet wel heel ver gaan, als dat ook van toepassing is op misdaden. Ik neem aan dat ze er achter staan dat er een wet is in dit land, waaraan gehouden dient te worden. Waarbij je anders te maken krijgt met de justitie.

Niet alleen gereformeerden hangen de calvinistische doctrines aan. Vele baptisten zijn, hoewel ze het vaak zelf niet door hebben, gewoon calvinisten. John Piper is zo'n voorbeeld van een baptist. Hij schrijft het volgende puur calvinistische statement:

God’s having even brought about the Nazis’ brutality at Birkenau and Auschwitz as well as the terrible killings of Dennis Rader and even the sexual abuse of a young child

https://www.desiringgod.org/messages/all-the-good-that-is-ours-in-christ-seeing-gods-gracious-hand-in-the-hurts-others-do-to-us

23 minuten geleden zei Gaitema:

En dan was je nog niet eens de zwaarste. 

Nee, maar wel zo slim om te zien dat in wezen de kern overal hetzelfde is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Lobke:

Natuurlijk zal er incest zijn ook in streng orthodoxe kringen zoals ook Urk die heeft. Maar ik vind het nogal een aantijging (zonder bewijzen). Eigenlijk is dit gewoon laster, we kunnen er niets mee, want het is "van horen zeggen''.

Het komt voor. Ik ken persoonlijk een geval. Een man heeft een kind bij zijn dochter verwekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Niet alleen gereformeerden hangen de calvinistische doctrines aan. Vele baptisten zijn, hoewel ze het vaak zelf niet door hebben, gewoon calvinisten. John Piper is zo'n voorbeeld van een baptist. Hij schrijft het volgende puur calvinistische statement:

God’s having even brought about the Nazis’ brutality at Birkenau and Auschwitz as well as the terrible killings of Dennis Rader and even the sexual abuse of a young child

https://www.desiringgod.org/messages/all-the-good-that-is-ours-in-christ-seeing-gods-gracious-hand-in-the-hurts-others-do-to-us

Nee, maar wel zo slim om te zien dat in wezen de kern overal hetzelfde is.

Die mensen slaan dan wel door. Zou niet best zijn dat God dit bracht. Maar zelfs dan, geloven ze toch vast wel dat je het niet ongestraft kunt laten. Immers stuurt God dat ook dan aan.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Als christen probeer ik het beeld wat de bijbel schetst in de praktijk te plaatsen. 

Wat ik zelf interessant vind, is dat Nederlanders zowel beschaafd als individualiserend zijn. 

Het is niet dat ze nu calvinistisch gezegd door en door slecht en tot geen enig goeds in staat op mij overkomen. 

Veel is denk ik een grijs gebied. Deels licht, deels duister. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Die mensen slaan dan wel door. Zou niet best zijn dat God dit bracht. Maar zelfs dan, geloven ze toch vast wel dat je het niet ongestraft kunt laten. Immers stuurt God dat ook dan aan.

Lees de Institutie van Calvijn boek III, hoofdstuk 23, paragraaf 1 maar eens.

Daar kun je lezen dat het heel slecht is om te onderzoeken waarom God iets doet. De wil van God kan niets anders dan goed zijn... En wil je toch weten waarom Hij iets wil, dan ben je op zoek naar iets groters en hogers dan Zijn wil en dat kan niet gevonden worden.

Sla daar je kroost maar mee om de oren nadat je ze verkracht hebt. Wedden dat ze de mond wordt gesnoerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Lees de Institutie van Calvijn boek III, hoofdstuk 23, paragraaf 1 maar eens.

Daar kun je lezen dat het heel slecht is om te onderzoeken waarom God iets doet. De wil van God kan niets anders dan goed zijn... En wil je toch weten waarom Hij iets wil, dan ben je op zoek naar iets groters en hogers dan Zijn wil en dat kan niet gevonden worden.

Sla daar je kroost maar mee om de oren nadat je ze verkracht hebt. Wedden dat ze de mond wordt gesnoerd.

Ja precies, de refo's die er misbruik van maken. Echter zal niet iedere calvinist zo denken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Gaitema:

Ja precies, de refo's die er misbruik van maken. Echter zal niet iedere calvinist zo denken. 

Gelukkig niet, althans in die zin dat niet ieder calvinist incestueus bezig zal gaan. Echter werkt het wel zaken in de hand en de tucht wordt zo ook een wassen neus.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid