Spring naar bijdragen

Een vriendelijke goede dag!


Aanbevolen berichten

Vanmorgen viel me iets op. Ik was een broodje aan het bestellen bij een pompstation en merkte bij me zelf op dat ik bij het afrekenen al wel 3 keer dank je en dank u wel zei. Bij het op eten van het broodje was ik een beetje de andere mensen aan het observeren en bemerkte dat ze allemaal best wel beleefd waren bij de kassa. Ik dacht na over de Nederlanders. Eigenlijk zijn we best wel beleefd, gemanierd en ook vriendelijk. We gaan als gelijken met elkaar om en spreken elkaar beleefd aan. Op het werk help je elkaar collegiaal. Het is niet ieder voor zich, je gunt een ander ook wat. Wat dat betreft best nog wel een cultureel christelijk gemanierde land!

Kom je echter dieper in het stof en kom je persoonlijker tot de mensen, dan komen de verschillen tussen wat Jezus leerde en hoe de mensen nu leven aan het licht. Het seksuele moraal, hoe er gedacht wordt over ethische grote kwestisch. Hoe er gedacht wordt over God, Jezus, de Heilige Geest.. Hoe ver naastenliefde in de praktijk gaat. Hoe je jouw levens invult en wat jouw levensdoel is...

Ik dacht, is dit niet misschien juist de tactiek van de duivel? Een cultuur creëren waarin iedereen sociaal en gemanierd met elkaar omgaat, zo op het eerste gezicht, waardoor mensen er graag aan mee willen doen... om vervolgens de onvoorwaardelijke Goddelijke liefde dat opofferingsgezind van aard is langzaam om te buigen naar een menselijke namaakvorm van liefde, waarin steeds meer het individualisme de kop op komt steken. Het valt niet op, er heerst een zekere vorm van ongenoegen en vereenzaming in de maatschappij, waarbij steeds meer mensen buiten de boot vallen en er niet meer aan mee kunnen doen, maar door het "ogenschijnlijke hoge moraal van de Nederlanders" tuinen wij er toch met ons allen er in en worden er gemakkelijk in mee gezogen.

Voor je het weet zeg je een vriendelijke goede dag tegen de buurman en een dank u wel bij het tankstation voor je brood, help je netjes collegiaal jouw collega op het werk.. maar eenmaal thuis.. vraag jij je toch af, waarom je toch zo weinig bezoek krijgt in het weekend. Terwijl je lui achter je pc en de tv zit en geen zin hebt om zelf de deur uit te gaan...

Is dat geen "duivelse" dilemma?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vanmorgen viel me iets op. Ik was een broodje aan het bestellen bij een pompstation en merkte bij me zelf op dat ik bij het afrekenen al wel 3 keer dank je en dank u wel zei. Bij het op eten van het b

Volgens mij is elkaar vriendelijk goedendag zeggen gewoon een vorm van beschaafd met elkaar omgaan en zit daar verder niet zo vee achter.

1 uur geleden zei Gaitema:

Je trapt er dus niet in ?

Niet altijd. Ben net terug van een wandeling met de hond. Onderweg kwam ik iemand tegen die ik al lange tijd niet meer heb gesproken en heb een half uur gepraat met deze man. Opvallend onderdeel van het gesprek was dat hij geen voorstander is van stelen van minder bedeelden, maar stelen van mensen die meer hebben is geen punt. Ik had besloten om dit gesprek met andere woorden dan "Jooow" af te sluiten, maar betrapte me er op dat na het toewensen van een prettige dag toch als laatste groet het mij zo bekende "Jooow" ontglipte...

In principe een onverschillige reactie van mij waar ik noch deze man noch mijzelf mee verder help.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan dus nog steeds niet citeren...

Wil reageren op de openingspost.

Hele interessante observatie Gaitema. Heb het met interesse gelezen.

Woon al meer dan 20 jaar in Rio en kom zo nu en dan eens in Nederland voor een aantal maanden. Ik kijk er als volgt naar.

Nederland is inderdaad buitengewoon welvarend maar daarbij mag rustig vermeld worden dat het Nederlandse volk ook decennia lang keihard heeft gewerkt om dit niveau te bereiken. Een zegen hierbij is natuurlijk vrede en een functionerende staatsinrichting.

Het gevoel wat mij, gedurende de afgelopen maanden in Nederland, bekroop is dat nederlanders vol onbehagen zitten. Schijnbaar klopt er iets niet maar wat dan precies is nog niet duidelijk. Wel wordt daar naarstig naar gezocht, in de vele praatprogrammas maar ook in de huiskamer - desnoods achter de pc. Is het Europa/Brussel, de privacy, de erosie in de zorg, de individualisering, de mondigheid van wat vroeger allochtonen heette,  de groei van islam, de vergrijzing, de angst voor wat men nu heeft te verliezen, de leegloop in de kerken, de babyboomers danwel millenials, of  - in christelijke kring - dan toch de "duivel"???

Het beleefd dank je wel zeggen is idd niet meer (maar ook niet minder) een vorm van afsluiten. Afsluiten van een gesprek of kortstondige ontmoeting maar ook het zich afsluiten voor een verder of dieper ingaan op. Dit komt uiteraard vanwege de enorme tijdsdruk waar mijnsinziens  iedere nedelander onder staat maar ook, denk ik, het niet willen weten van wat die ander vind omdat het hoogstwaarschijnlijk anders is dan je eigen mening.

Mijn punt is, dat in het hele kleine Nederland een dermate multi/pluraal/diverse bevolking leeft dat er nauwelijks of geen aansluiting meer gevonden wordt met iemand die het helemaal met je eens is. In ieder gesprek, op alle meningen, visies, en opinies komt een lawine van ja-maars (in het gunstigste geval) danwel een stroom aan persoonlijke verwensingen. Ik denk dat mensen hierdoor hebben besloten (al dan niet bewust) om gewoon beleefd te blijven en daarna heel snel weer door te gaan met je eigen ding.

mijn 2 cent

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

2 uur geleden zei thom:

Ik denk dat er zoveel welvaart is hier, dat het niet een ieder voor zich hoeft te zijn, omdat er zat is om te gunnen. Wanneer je het laatste wat je hebt weg moet geven, is daar gewoon het menselijke om dat te willen houden. 

Ik heb er met anderen er wel eens over gehad. In de rijkste wijken is vaak (niet altijd) het laagste animo voor goede doelen. De genen die wel actief zijn, kunnen daarin weer heel actief zijn. Zowel bestuurlijk als geven aan giften. De crisis heeft ook weer meer mensen in beweging gezet, hoewel je breed genomen ook ziet dat er vergrijzing zit in de vrijwilligerswerk. Hoewel Nederland wel weer redelijk actief is in verhouding met de omliggende landen. 

Je hebt ook nog cultuurverschillen. In veel "warme culturen" zie je dat goede doelen weer minder georganiseerd zijn, terwijl weer meer onderling in de directe milieu gedeeld wordt, met familie, buren en vrienden. Het idee van goede doelen die actief zijn, wordt er al snel gezien als het werk van "blanke missionarissen".  Dat vooroordeel liep mijn exvriendin tegen aan, die als jongerenwerker en missionaris voor Jeugd met een Opdracht actief is in Nederland. In het begin kreeg ze gewoon weinig steun in de Rwandesche kringen, omdat ze én niet blank én een vrouw is. 

Citaat

Vind ik weer een leuke zin die laatste, maar zal wel een schrijffoutje zijn, dat ´jouw levens´. 

Het was inderdaad een typefout, die ik ook ontdekte en bewust heb laten staan. Een mens kan meerdere levens leiden?

2 uur geleden zei thom:

Wat voor broodje was dat? Grapje. Ik heb hetzelfde gedrag, lekker veilig achter de pc..

Een ongezonde saucijzenbroodje ?

Citaat

Ik zie hier geen dilemma in, maar een natuurlijk gedrag, in een steeds meer benauwende tijd.

Heb ik ook wel eens last van ?

Maar dat werkt verstikkend voor de samenleving, vrees ik.

2 uur geleden zei thom:

Ik heb begrepen van de mens, dat als het erop aankomt wij allen als de beesten kunnen zijn, en reageren of toeslaan vanuit de onderbuik, zonder hart of hoofd. Het systeem van de mens heeft overdenkingen, en gevoelens, maar ook die ego´kwaliteiten´ of het instinct van het vluchten of vechten.

Het net sluit zich wat dat betreft en worden we steeds meer afhankelijk van de maatschappij, met zijn regering en grote industrieen, chemtrails en vacinatiespropaganda, die zich weer laten aansturen door de elite en de weredbank. De mensheid is de dupe, doordat deze misbruikt wordt, en steeds meer moet afdragen ten kosten van de individuele vrijheid.

We worden hierin gemakkelijk in mee gezogen, omdat de Nederlanders een slaafs volkje is dat meent dat de witjassen, de politici en de banken er voor óns zijn en het beste met ons voor hebben, terwijl we door hen via de media worden voorgelogen en er een continu consumeergedrag gestimuleerd wordt én propaganda voor oorlogvoering.

Zo maar even..?

 

? Zo gaat dat ja

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Niet altijd. Ben net terug van een wandeling met de hond. Onderweg kwam ik iemand tegen die ik al lange tijd niet meer heb gesproken en heb een half uur gepraat met deze man. Opvallend onderdeel van het gesprek was dat hij geen voorstander is van stelen van minder bedeelden, maar stelen van mensen die meer hebben is geen punt. Ik had besloten om dit gesprek met andere woorden dan "Jooow" af te sluiten, maar betrapte me er op dat na het toewensen van een prettige dag toch als laatste groet het mij zo bekende "Jooow" ontglipte...

In principe een onverschillige reactie van mij waar ik noch deze man noch mijzelf mee verder help.

Herkenbaar. Mensen reageren vaak ook kortzichtig, valt me op.

59 minuten geleden zei Cybelle Hawke:

 

Mijn punt is, dat in het hele kleine Nederland een dermate multi/pluraal/diverse bevolking leeft dat er nauwelijks of geen aansluiting meer gevonden wordt met iemand die het helemaal met je eens is. In ieder gesprek, op alle meningen, visies, en opinies komt een lawine van ja-maars (in het gunstigste geval) danwel een stroom aan persoonlijke verwensingen. Ik denk dat mensen hierdoor hebben besloten (al dan niet bewust) om gewoon beleefd te blijven en daarna heel snel weer door te gaan met je eigen ding.

mijn 2 cent

Daar kon je wel eens gelijk aan hebben. Je ziet hierin ook weer, dat er iets ingeslopen is, waarvan men zich niet ten volle van bewust is. Mensen zijn op zich best wel van goede wil.. maar "wat" is er nu werkelijk aan de hand hé?

Mijn ex was een Rwandees. Ze is als zendeling in Nederland, maar heeft eigenlijk de pest aan Nederland. Ik was met haar in Rwanda, in de hoofdstad Kigali. Ze werd daar veel aangesproken op straat. Thuis kwam snel bezoek, vanuit overal vandaan. Er kwam zomaar een neef uit Congo even binnen wandelen, die ze al sinds de jaren 90 niet meer gezien hadden. Spontaan, was in de buurt.. Agenda's gebruiken ze niet. Je belt niet op. Je hoeft niet uitgenodigd te worden. Je gaat gewoon! Hier in Nederland zie je dat toch een stuk minder.. Agenda's zijn vol en de mensen zitten veilig in hun eigen havens. Zij mist die warmte van Rwanda! 

 

Heeft ook een beetje met het klimaat te maken. Daar is het warm en leven de mensen buiten. Hier is het koud en leven de mensen binnen. 

In de zomers proef je zelfs hier wel wat een verbetering ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben al sinds een tijdje bezig gewoon iedereen die ik tegen kom vriendelijk te groeten. Mijn kleine bijdrage. :) Soms wordt er lichtelijk verbaasd gereageerd maar over het algemeen groeten mensen gewoon terug. Het valt me daarbij op dat verschillende mensen erbij lachen, of ze het wel prettig (of grappig of ondeugend) vinden. En een enkele keer, in de trein bijvoorbeeld, leidt het tot een goed gesprek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Gaitema:

Een vraag: hoe kunnen we als christenen in deze maatschappij het beste ons Licht laten schijnen? Gezien onze observaties? 

Ik heb de Bijbel er eens op na geslagen en kom daarin het volgende tegen:

Wandelt met wijsheid bij degenen, die buiten zijn, den bekwamen tijd uitkopende. Uw woord zij te allen tijde in aangenaamheid, met zout besprengd, opdat gij moogt weten, hoe gij een iegelijk moet antwoorden. (Kol.4:5-6)

Ik zal eens vragen aan de mensen die ik met "Jooow" groet of ze zich aangenaam en met zout besprengd weten. Of ze het gevoel krijgen met een gerust hart vragen te kunnen stellen aan mij.

Deze kom ik ook nog tegen:

En verwerp de vragen, die dwaas en zonder lering zijn, wetende, dat zij twistingen voortbrengen. En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, en die de kwaden kan verdragen;  Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen, die tegenstaan; of hun God te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid; En zij wederom ontwaken mochten uit den strik des duivels, onder welken zij gevangen waren tot zijn wil. (2Tim.2:23-26)

Het valt me nog niet mee allemaal.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het valt me nog niet mee allemaal.

? Inderdaad. We komen nogal tot de kern van Gods Vaderhart voor een wereld dat in duisternis gehuld is, om ze te redden. Het begint met genade en dan vormt het ons naar Zijn beeld. Verrekte interessant wat je gevonden hebt. Dus toch geen Jooo! Maar een vriendelijke goede dag ?, en dan de rest...

Tja, onderwijzen van mensen die in duisternis gaan... dat is me wat.. 

 

Gisteren (op mijn verjaardag) had ik mijn zager op bezoek (die ook jarig was). Hij heeft er een zooitje van gemaakt de afgelopen maanden. Raakte aan de drugs, bedroog mensen om aan geld te komen voor het drugs. Werd agressief. Kwam in aanraking met de politie. Raakte zijn rijbewijs kwijt en moest nu een advocaat in de handen nemen. Een boete, kosten voor de advocaat en een proces! Heel wat ellende verder en zware financiële gevolgen met enorme betaalachterstanden. Door christenen wel tot bewustzijn gekomen dat hij moest kappen met het spul en dat lijkt nu goed te gaan. Hij vreesde dat mijn vrouw (zijn zus) en ik hem zouden veroordelen. Maar we hoorden geïnteresseerd zijn verhaal aan en oordeelden niet. Dat vond hij erg fijn... Hij geloofd dat God hem zal helpen. Hij staat op de wachtlijst voor Stichting De Hoop

6 uur geleden zei Willempie:

Ik ben al sinds een tijdje bezig gewoon iedereen die ik tegen kom vriendelijk te groeten. Mijn kleine bijdrage. :) Soms wordt er lichtelijk verbaasd gereageerd maar over het algemeen groeten mensen gewoon terug. Het valt me daarbij op dat verschillende mensen erbij lachen, of ze het wel prettig (of grappig of ondeugend) vinden. En een enkele keer, in de trein bijvoorbeeld, leidt het tot een goed gesprek. 

Vriendelijk blijven helpt dus ?

7 uur geleden zei thom:

Ik denk dat het niets met wat voor maatschappij het te maken heeft waarin de ontwikkeling van het Licht zich plaatsvindt.

Het is aan de mens zelf. En het ´verander de wereld, begin bij jezelf´ kan daarin gezien worden, dat als de mens zelf verandert, de wereld verandert omdat die anders gezien wordt.

Heb je naaste lief als jezelf, gaat mee in die verandering van jezelf; hoe meer inzicht des te meer meegaand met de ander. Meegaand als meer mededogen omdat de situatie van onszelf in de wereld meer helder wordt en daarmee van ons allemaal.

Interessant. Je plaatst je dan eigenlijk in de beleving en de behoeften van de ander en probeert daarmee de juiste verbinding te maken, als ik het goed begrijp. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Gaitema:

Dus toch geen Jooo! Maar een vriendelijke goede dag ?, en dan de rest...

Ik kan ook heel vriendelijk "Joow" zeggen natuurlijk. Het is de toon die de muziek maakt denk ik. Op zich vind het wel lekker bekken, net als "Moi".

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En, had ie een mooie zaag bij zich met scherpe tanden? 

Oeps 

7 uur geleden zei thom:

Het eigenlijke doel of wezen van het Evangeliseren, is niets anders dan het Licht laten schijnen, dat is ook de strekking van wat je vroeg.

Dat gaat hen aan, die hiernaar zoeken of door geraakt worden.

Mededogen kunnen geven kan zover er mededogen is, en dat is weer mogelijk door het veranderen door inzicht. Inzicht verkrijgen in onze situatie maakt dat er feedback komt in plaats van kritiek op de ander.

Feedback kunnen geven, is het naast de ander lopen. Feedback kunnen geven vanuit het Licht, is het evangeliseren om dat het Licht het Leven is.

Wie kan van zichzelf zeggen dat hij het Licht en het Leven is. Dat doet niemand, dat kan niemand. Dat is weer het interessante aan Matth.25 over de rechtvaardigen en de bokken.

In die zin, zal wanneer de mens verandert, de wereld veranderen omdat de kritiek over de ander als ´het boven de ander staan ´ verdwijnt of doorzien wordt, en het mededogen toeneemt omdat we allen in deze wereld dolen, in wat voor omstandigheden dan ook, als verdwaalde zielen.

Daarmee is de Waarheid spreken geen kritiek, maar simpelweg de Waarheid.☺️

Maar wie spreekt de Waarheid, dan alleen het Licht en het Leven zelf..

 

 

 

Mededogen. Dat lijkt me heel belangrijk. Het Licht zelf in voor ons is Jezus en het is dan de kunst om met zijn liefde in de wereld te kijken en te handelen.

8 uur geleden zei Trajecto:

Oei oei, maar alsnog gefeliciteerd, Gaitema!

Dank je ☺️

9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik kan ook heel vriendelijk "Joow" zeggen natuurlijk. Het is de toon die de muziek maakt denk ik. Op zich vind het wel lekker bekken, net als "Moi".

Vroeger zei ik wel eens "hai", maar toen zei iemand dat dat voor homo's is, dus nu zeg ik "hai", als ik een homo zie. Dat zeg ik dan ook heel vriendelijk met een liefdevolle blik. Daarom noemen ze me ook wel Gerrie Glitter. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Vroeger zei ik wel eens "hai", maar toen zei iemand dat dat voor homo's is, dus nu zeg ik "hai", als ik een homo zie. Dat zeg ik dan ook heel vriendelijk met een liefdevolle blik. Daarom noemen ze me ook wel Gerrie Glitter. 

Ik heb even geoefend met vriendelijk "Jooow" zeggen, het heeft een bepaalde klank die wat verwijfd over zou kunnen komen. Ik zeg het nu gewoon vrolijk en stevig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Willempie:

Ik ben al sinds een tijdje bezig gewoon iedereen die ik tegen kom vriendelijk te groeten. Mijn kleine bijdrage. :) Soms wordt er lichtelijk verbaasd gereageerd maar over het algemeen groeten mensen gewoon terug. Het valt me daarbij op dat verschillende mensen erbij lachen, of ze het wel prettig (of grappig of ondeugend) vinden. En een enkele keer, in de trein bijvoorbeeld, leidt het tot een goed gesprek. 

Ik doe het ook. Vriendelijk goedemiddag wensen als ik met de hondjes aan het lopen ben of in de bus. Het heeft me al een hoop leuke contacten opgeleverd. Het wordt gewoon erg gewaardeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb even geoefend met vriendelijk "Jooow" zeggen, het heeft een bepaalde klank die wat verwijfd over zou kunnen komen. Ik zeg het nu gewoon vrolijk en stevig.

Goed zo. Als christen moet je autoriteit uitstralen. Anders lok je ook nog zakkenrollers en lok je vrouwen die jou de baas zijn. ?

1 uur geleden zei thom:

Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie het meer zoals het voor mij schijnt in de wet hieronder in de tekst, en zet ons hiermee in het Licht IN de Drie-eenheid zelf, of dat is het streven naar. Daar doel ik wel vaker op, wij kunnen niets dan de Geest het werk laten doen in ons, en daardoor de wet vervullen; 4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

 

Romeinen 8 schrijft dit;

1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.

3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.

4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.

6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;

 

 ' Het Licht zelf in voor ons is Jezus en het is dan de kunst om met zijn liefde in de wereld te kijken en te handelen.' verplaatst in mijn ogen de nodige ontwikkeling in ons zelf, naar een blijven kijken en handelen van of door een fenomeen buiten onszelf, zeg maar de kunst afkijken. 

Ja, Hij is een voorbeeld, maar Hem navolgen daarover schrijft Rom. 8 dat het een wet is die in ons vervuld wordt.

 ''Want de wet des Geestes des levens IN Christus Jezus''..is een kijken en handelen dóór die wet des Geestes, vanuit die wet en komt ie weer tót die wet. Uit Hem, door Hem en tot Hem.

Het kijken en handelen IS het leven en vrede tonen..."heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.''

Kortom; wij kunnen niets dan alleen de overgave aan 'de wet des Geestes des levens in Christus Jezus'.

Een innerlijke ontwikkeling die uit moet draaien op het Licht laten schijnen zónder de inmenging van het eigen belang. Ik denk dat het mededogen daarom zodanig mededogen is, dat het werkelijk Geest zoekt Geest in de ander is. Oftewel het Licht raakt het Licht in de ander.

Maar goed, ik moet nu grasmaaien..?

 

 

 

 

 

Ja, dat hoef ik niet. Ik heb kunstgras op mijn balkon haha! Mijn vrouw zette daar gisteren een hete pan op, die net van de kookplaat af kwam. Dat is niet wijs! Maar het is een manier om kunstgras in te korten, bleek..

 Wat je zegt, is ook wat ik van Jezus leer. Hij deed of zei niets voor of uit zichzelf. Alles kwam uit God de Vader en was voor God de Vader en Zijn kinderen.

Hij zocht het verlorene, om het de juiste weg te wijzen. 

Mijn zwager was dus net aan de drugs. Een mooi voorbeeld hoe de duivel (of noem het kwaad) werkt. De begeerte van het vlees dus. Je krijgt een kick. Een heerlijke ervaring! Echter wat hem niet verteld werd, dat het hem flink in de problemen zou brengen! Daar betaald hij nu de rekening voor.

Vandaar: de wet van het vlees brengt je na het genot een flinke kater.

De wet van de Geest bewaart het beste voor later :)  Zie daar, de beste wijn wordt voor het laatst bewaard.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb even geoefend met vriendelijk "Jooow" zeggen, het heeft een bepaalde klank die wat verwijfd over zou kunnen komen. Ik zeg het nu gewoon vrolijk en stevig.

Een andere vraag. Hoe komt het eigenlijk dat er zo veel incest is in de zware kringen?

Ik had er wel eens met mijn vrouw er over. Ze denkt dat het komt omdat de mannen er echt veel te vertellen hebben, de baas zijn in het gezin en dat dit een soort machtsstrijd is, waarbij ze over vrouwen heersen. Het gebeurd gelukkig niet in de meerderheid van de gezinnen.

De rijken in dure huizen onder hen, moet wel van gezegd worden dat ze ook erg veel geld geven aan de kerk en reformatorische goede doelen. Waarbij de armere gezinnen van de kerk maandelijks flink veel geld krijgen om hun grote gezinnen te kunnen onderhouden en om te voorkomen dat de moeder ook moet werken voor de kost. Je hoeft (en mag) je ook niet te verzekeren. Als er schade is, wordt het door de kerk vergoed. Wel een goed werkend systeem op dat gebied.

De kinderen krijgen ook een opvoeding, waarbij ze niet aan de jongerenculturen van drank, drugs en wereldse muziek meedoen en ze daardoor niet snel de kerk verlaten. Natuurlijk zijn er ook veel jongeren die stiekem die dingen wel doen, maar toch komt het met veel van hen het uiteindelijk wel weer goed, naar hun maatstaven betreft.

Mijn vrouw komt uit die kringen. Ze is het bewust ontvlucht, maar vindt wel dat er ook veel goeds van te zeggen valt. Ze zegt: je kan beter bij de Gereformeerde Gemeente horen, dan geen geloof hebben. Ze vindt de bijbelbelt wel beter, dan plaatsen die geseculariseerd zijn. Ik vind dat eigenlijk ook wel..

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Een andere vraag. Hoe komt het eigenlijk dat er zo veel incest is in de zware kringen?

Ik weet niet of dit opgaat in alle gevallen, maar als je gelooft in de uitverkiezing en er heilig van overtuigd bent dat je in de hemel komt omdat je een speciaaltje bent in Gods ogen die geen aandeel heeft in het wedergeboren worden, wat let je dan om je aardse lusten te botvieren ten koste van anderen? Een logisch gevolg van arrogantie i.m.o.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik weet niet of dit opgaat in alle gevallen, maar als je gelooft in de uitverkiezing en er heilig van overtuigd bent dat je in de hemel komt omdat je een speciaaltje bent in Gods ogen die geen aandeel heeft in het wedergeboren worden, wat let je dan om je aardse lusten te botvieren ten koste van anderen? Een logisch gevolg van arrogantie i.m.o.

Wat ik hoor uit die kringen, is juist een enorme angst voor de hel. Ze geloven dat slechts een enkeling in de kerk uitverkoren is om naar de hemel te gaan, terwijl de meerderheid naar de hel gaat. Ik krijg eerder de indruk dat ze dan denken: "ik ben toch al verloren, dan maakt het niet uit!"

Mijn vrouw en ik hebben in Bennekom gewoond. We liepen daar langs een loei van een huis met 3 dure auto's voor op de oprit. Mijn vrouw wist dat ze van de Gereformeerde Gemeente waren. Ik keek er een beetje naar en vroeg me af hoe die mensen dan dachten... Waarop ze zei "Vroom en Dreesman". Vroom op de zondag en door we week lopen ze te schoppen, want later gaan we naar de hel, dus moeten we er nu maar van genieten..

De vader van mijn zwager is net overleden (hoorde bij de Gereformeerde Gemeente in Opheusden). Hij heeft vreselijk gestreden tegen de dood en vreesde dat hij verloren zou gaan! Hij was als de dood naar de hel te gaan. Echter in de laatste week zei hij opeens: "er is voor mij ook nog wel hoop." Mijn zwager heeft tegen zijn vader iedere keer er op ingepraat dat hij de Heer kon zoeken door de bijbel te lezen, maar zijn vader vond dat een te lichte gedachte van zijn christelijk gereformeerde zoon. Volgens hem kan je helemaal niets en moet je maar geluk hebben dat God je redt. 

3 uur geleden zei Cybelle Hawke:

Wat zijn zware kringen en welke vorm van incest komt daar zoveel voor?

Wat zware kringen zijn, is subjectief. Mijn familie vind mij al een tikkeltje zwaar, vermoed ik. 

Waar we over praten is de Bevindelijk Gereformeerden (SGP stemmers). Je ziet dat in de bevindelijk gereformeerde kringen van Urk 1 op de 5 meiden en vrouwen slachtoffer is van insect. Vaak door hun vader en/ of broer/broers. Daarbij gaat het van orale handelingen tot verkrachtingen. Dat zie je overal in de bijbelbelt sterk. Sommige plaatsen zijn wel erger. Mijn vrouw is in die kringen opgegroeid en heeft ook op veel plaatsen in Nederland gewoond. In Zeeland woonde ze ook en daar zijn wantoestanden wel iets erger, dan in de Veluwe waar we nu wonen. Dan heeft ze in dit geval juist weer over wat anders, namelijk pesterijen en het buitensluiten door kinderen van kinderen die net iets anders zijn. In geval van mijn vrouw, waren zij thuis lezend. Dat is een groep die niet naar de kerk gaat, omdat ze geloven dat er geen enkele goede kerk meer te vinden is. Ze lazen dan thuis de bijbel en de boeken van verschillende protestantse kerkvaders uit lang vervlogen tijden. Ook de leer van Johannes Calvijn. 

Zij waren thuis lezend, omdat hun moeder was afgeknapt op de Gereformeerde Gemeente in Nederland, waar ze een tijdje naar toe ging. Dat is de zwaarst reformatorische kerk die in Nederland bestaat. Ze vond ten eerste dat er in die kerk de liefde van God ontbrak en verder dat het allemaal onder de mensen "gelaat, gewaad en gepraat" was. Mooi van buiten, maar leeg van binnen. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Wat ik hoor uit die kringen, is juist een enorme angst voor de hel. Ze geloven dat slechts een enkeling in de kerk uitverkoren is om naar de hemel te gaan, terwijl de meerderheid naar de hel gaat. Ik krijg eerder de indruk dat ze dan denken: "ik ben toch al verloren, dan maakt het niet uit!"

Echt vreselijk. Het eerste gedeelte klopt wel, slecht een enkeling gaat naar de hemel. De andere gaan niet naar een hel maar naar de Paradijs aarde.

mattheus 5:5 Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid