Spring naar bijdragen

Hoe stellen we ons het hiernamaals voor?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Willempie:

Nee, de volgelingen van de Gezalfde die daarvoor geschikt zijn en die zich voor die taak op deze aarde en in deze wereld door gehoorzaamheid aan de Heilige Geest hebben laten scholen en niet weerspannig zijn geweest.

Precies, en dat zijn de Gezalfden. Als Koning wordt je gezalfd in oude tijden.

2 uur geleden zei Willempie:

Dat zullen er vast geen miljarden zijn.

Nee, 144.000 volgens de Bijbel. Ze komen uit het geestelijke Israël. Zie m'n uitleg een eindje hiervoor. Dus Israël met de geënte 'heidense' takken.

1 uur geleden zei Robert Frans:

Als ik voor jou bid, bemiddel ik dan tussen jou en Christus, of bidden we dan gewoon samen voor jouw intenties?

Natuurlijk mag je voor elkaar bidden, maar wij leven hier op aarde. Het katholicisme leert toch dat er overal specifieke heiligen zijn in de hemel, maar ik vind dat niet terug.

2 uur geleden zei Robert Frans:

Nu zul je misschien vast denken: "Ja maar, lieve Frans, dat zijn dan ook geen echte christenen, omdat zij immers de bijbel op onbijbelse wijze bestuderen." Maar dat vinden die christenen ook weer van jou en het WTG. Kortom, ook díé opstelling gaat geen duidelijkheid verschaffen, helaas.

Ik ga jou echt niet veroordelen, integendeel ik mag jou graag. Maar als Christenen mogen wij toch bespreken hoe wij bepaalde dingen beredeneren? Dat is alleen maar goed. Ook voor het wederzijds begrip.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 183
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Neem alle teksten over de hemel en de hemelse gaven die jullie uitsluitend toepassen op de 144.000 gezalfden. Pas die vervolgens toe op alle gedoopte gelovigen. Alsjeblieft, hier heb je tweeduizend ja

Volg je de bijbel dan kan je weten dat het hiernamaals op deze aarde plaatsvind met een mega tuin zelfvoorzienend voor iedereen zoals de bedoeling was met Adam.

Zonder lineaire tijd. Zonder tijdsbesef. En met iedereen. Of je nou in dit aardse leven christen bent geweest, of moslim, of atheïst of hindoe. Zonder wie dan ook is het niet compleet. En met Sjako. O

37 minuten geleden zei sjako:

Je doelt op Jesaja 2?

Nee.

4.De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).

37 minuten geleden zei sjako:

In vers 25 legt hij uit dat op de manier Israël gered wordt, door er 'heidense' takken erop te enten. Dat wil zeggen 'niet Joodse' takken. Dat zijn de Christenen. Israël is dan niet meer gelijk aan het oorspronkelijke vleselijke Israël. Wij noemen dat het geestelijke Israël. Daarom verschillen de stammen in Openbaring 7 met die van het natuurlijk Israël.

Dat is nu een typisch staaltje inlegkunde. Antoon zou het filosofie en prietpraat noemen.

Hij heeft het over takken die geënt zijn op de wortels (het volk Israel). God heeft een eeuwigdurend verbond gesloten en als jouw theorie klopt heeft Hij Zijn woord gebroken. Gelukkig zijn een hoop christelijke groeperingen teruggekomen op die vreselijke vervangingsleer.

Eeuwigdurend verbond: Genesis 17 vers 7

En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u

Geconfirmeerd in Psalm 105 vers 10:

Welken Hij ook gesteld heeft aan Jakob tot een inzetting, aan Israël tot een eeuwig verbond

37 minuten geleden zei sjako:

Broeders, om te voorkomen dat jullie wijs worden in je eigen ogen, wil ik dat jullie op de hoogte zijn van dit heilige geheim: Israël werd gedeeltelijk ongevoelig, en dat zal zo blijven totdat het volledige aantal heidenen is binnengekomen.  26 Op die manier zal heel Israël worden gered. Zoals er staat geschreven: ‘De bevrijder zal uit Sion komen en de goddeloosheid van Jakob wegnemen.

Je mag de joden dus wel dankbaar zijn. Zonder hen was jij niet binnengekomen. Als dank daarvoor roof je hun huisraad.

21 minuten geleden zei sjako:

 

Nee, 144.000 volgens de Bijbel. Ze komen uit het geestelijke Israël. Zie m'n uitleg een eindje hiervoor. Dus Israël met de geënte 'heidense' takken.

Nee, zij komen uit het volk Israel, dan is het ook in lijn met de messiasverwachting dat iedereen zich tot het jodendom zal bekeren bij zijn komst. Israel is het volk Israel, jij behoort tot de heidense takken. Zo ligt het allemaal op lijn. En blijft het logisch. De joden zijn het uitverkoren volk en God heeft een plan met hen dat hij, betrouwbaar als Hij is, zal uitvoeren. Als uitvloeisel van een eeuwig verbond dat Hij met hen heeft gesloten. De messias zal allen bekeren tot het jodendom en de 144.000 komen uit de stammen van het natuurlijke volk Israel. Jij mag meedoen, als onderdeel van de heidense tak. 

De stammen worden grotendeels genoemd en dat zou onzinnig zijn als het de geestelijke stammen zouden zijn. Want waarom diverse stammen noemen als daar niets achter zit ? Wat is de geestelijke stam Juda, waar staat die voor ? En wie is dan de geestelijke stam Manasse ?

1 uur geleden zei thom:

Tja..beginnen dan maar bij het begin. In den beginne..kan je kiezen tussen het verhaal van Adam in Genesis, of het verhaal van het Leven en het Licht wat de mens was..in Joh. 1

@thomTja, hier kan ik niet zoveel mee. Maak het eens concreet.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Willempie:

Op wat voor grond kun je stellen dat de genoemde stammen van Israël niet de genoemde stammen van Israël betreffen?

Jij kent de bijbel beter dan ik.

Weet jij of het in de bijbel voorkomt dat, als er een specifiek naam genoemd wordt, dat deze dan geestelijk gelezen dient te worden. Zijn de geslachtsregisters geestelijk te lezen. Wordt ooit ergens een stam van de joden genoemd en dat je dat symbolisch of geestelijk moet lezen ?

Kortom: komt de theorie van Sjako ergens anders in de bijbel voor ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Natuurlijk mag je voor elkaar bidden, maar wij leven hier op aarde. Het katholicisme leert toch dat er overal specifieke heiligen zijn in de hemel, maar ik vind dat niet terug.

Patroonheiligen inderdaad. Is meer een volksdevotie en dus facultief van aard. Je kunt altijd elke heilige vragen om waar dan ook voor te bidden.
Wel kan het heel mooi zijn om een patroonheilige voor je gezin of voor jezelf te hebben. Dan heb je als het ware een hemelse broeder of zuster die met je meetrekt en naar je omziet.
En dat wij op aarde leven is enkel meer een gebrek aan onzer zijde dan die aan de zijde van de hemel. Zij zijn immers volmaakt, wij niet.
Als zij dus niet voor ons zouden kunnen bidden, hoe zouden wij dat dan nog kunnen doen? En als zij dood zouden zijn, hoeveel te meer moeten wij dan wel niet dood zijn?

1 uur geleden zei sjako:

Ik ga jou echt niet veroordelen, integendeel ik mag jou graag. Maar als Christenen mogen wij toch bespreken hoe wij bepaalde dingen beredeneren? Dat is alleen maar goed. Ook voor het wederzijds begrip.

Ik weet ook wel dat je mij niet veroordeelt. :) Alleen je geeft aan dat Openbaringen heel duidelijk eenduidig te interpreteren zou zijn, terwijl dat aantoonbaar niet zo is. Er zijn immers vele, véle bijbeltijgerende kerkgemeenschappen die de bijbel op uiteenlopende manieren interpreteren en het over slechts één ding eens zijn: de anderen hebben er niets van begrepen. En daar reageerde ik even op.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Dit beschrijft het moment van kiezen voor de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad, het dualisme.

Daarmee vervalt de boom van het Leven in ons, en de weg hiernaar terug wordt bewaakt.

Maar dit is al zo vaak voorgekauwd. 

Dat klopt, dat is allemaal uitvoerig uitgekauwd.

Maar ik probeer te achterhalen WAAROM ik voor die boom gekozen heb....

Wat daarna gebeurt, daarover zijn jouw gedachten mij helder. Maar ik zoek het waarom van het beginpunt van deze reis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Nee.

4.De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).

Jeremia 31:31-34 Er komt een dag’, verklaart Jehovah, ‘dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het huis van Israël en met het huis van Juda.  32 Het zal anders zijn dan het verbond dat ik met hun voorouders sloot op de dag dat ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden, “mijn verbond dat ze verbroken hebben, hoewel ik hun echte meester was”, verklaart Jehovah.’ 33 ‘Dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van Israël zal sluiten’, verklaart Jehovah. ‘Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en in hun hart schrijven. Ik zal hun God worden en zij zullen mijn volk worden.’ 34 ‘En niemand zal zijn naaste en zijn broeder nog onderwijzen door te zeggen: “Ken Jehovah!” Want ze zullen mij allemaal kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen’, verklaart Jehovah. ‘Ik zal hun overtredingen vergeven en aan hun zonden zal ik niet meer denken.’

Vers 31 Er zal een nieuw verbond worden gesloten met Israël en Juda.

Idd het Mozaische zal worden opgeheven en de wet van de Christus zal daarvoor in de plaats komen. Geen wet gegrift in steen maar in harten.

Vers 32. Israël heeft eenzijdig het verbond verbroken door de Messias af te wijzen. 

Vers 33 Het nieuwe verbond maakt plaats voor een wet stelsel wat op harten is geschreven. De wet van Christus doet veel meer beroep op je geweten, veel meer in beginselen dan op harde wetten.

Vers 34 iedereen zal het ware geloof kennen waardoor er geen bijbelstudies meer nodig zijn want de hele wereld is dan vervuld van de kennis van Jehovah. Er staat niet dat dit het Jodendom is. Jezus heeft de wet vervult en kan worden afgeschaft. De wet diende om naar de Christus te leiden. De wereld zal de ware kennis hebben.

1 uur geleden zei Willempie:

Op wat voor grond kun je stellen dat de genoemde stammen van Israël niet de genoemde stammen van Israël betreffen?

Zoek de laatste twee maar eens op. Ze bestaan niet.

@HJW Zacharia 8:23 Het gewaad van een Jood slaat op de Gezalfden. De tien mannen uit alle talen en volken zijn de grote schare. Ze staan onder dezelfde bescherming als de Jood en trekken ook voordeel van het zoenoffer van Christus. De Gezalfden vormen de kern van de Christelijke gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei sjako:

Idd het Mozaische zal worden opgeheven en de wet van de Christus zal daarvoor in de plaats komen. Geen wet gegrift in steen maar in harten.

Je bedoelt dat verraderlijke hart ?

God sluit het verbond met de joden, er staat hier niets over heidenen. Zij blijven dus Zijn volk in het nieuwe verbond.

52 minuten geleden zei sjako:

Vers 32. Israël heeft eenzijdig het verbond verbroken door de Messias af te wijzen. 

God neemt het initiatief tot het verbond. Er staat niet dat de joden dat zullen gaan verbreken.

52 minuten geleden zei sjako:

Vers 33 Het nieuwe verbond maakt plaats voor een wet stelsel wat op harten is geschreven. De wet van Christus doet veel meer beroep op je geweten, veel meer in beginselen dan op harde wetten.

Weer dat verraderlijke hart ? In vers 33 staat: het verbond dat ik met Israel zal sluiten. Het joodse volk dus. Geen enkele aanleiding om in dit vers dit als geestelijk te lezen.

52 minuten geleden zei sjako:

Vers 34 iedereen zal het ware geloof kennen waardoor er geen bijbelstudies meer nodig zijn want de hele wereld is dan vervuld van de kennis van Jehovah. Er staat niet dat dit het Jodendom is. Jezus heeft de wet vervult en kan worden afgeschaft. De wet diende om naar de Christus te leiden. De wereld zal de ware kennis hebben.

Iedereen zal dan de God van de joden kennen. En dus joods worden. Dat is de betekenis van de tekst.

52 minuten geleden zei sjako:

 

@HJW Zacharia 8:23 Het gewaad van een Jood slaat op de Gezalfden. De tien mannen uit alle talen en volken zijn de grote schare. Ze staan onder dezelfde bescherming als de Jood en trekken ook voordeel van het zoenoffer van Christus. De Gezalfden vormen de kern van de Christelijke gemeente.

Het gewaad van een jood slaat op de gezalfden. Waaruit blijkt dat ? 

Die tien zijn de grote schare. En die zeggen: wij willen ons bij u aansluiten. Dus de schare wil zich bij de joden aansluiten.

Wat er staat is dat ze zich bij de joden willen aansluiten. Meer niet. Ze willen dus joods worden. Net zoals als iemand zich bij de JG wil aansluiten, dan wil die gewoon JG worden. Punt.

Ook Zacharia 14 verzen 9 en 16 zijn helder.

 

Je geeft aan dat de laatste 2 stammen niet bestaan. Die andere 10 dus wel. Wat is dan de geestelijke betekenis van bijvoorbeeld de stam Juda ?

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW:

Weet jij of het in de bijbel voorkomt dat, als er een specifiek naam genoemd wordt, dat deze dan geestelijk gelezen dient te worden. Zijn de geslachtsregisters geestelijk te lezen.

Men hoeft niet geestelijk te lezen, maar men kan het wel (bv in de kabbala gebeurt dat). De meeste eigennamen in de Joodse bijbel hebben een betekenis die ook geestelijk verdiept kan worden. Het begint al met de eerste mensen, Adam (= mens), Eva (= bron van leven), Kaïn (= verworvene), Abel (= ijlheid, in het Hebreeuws hewel, hetzelfde woord wordt b.v. ook gebruikt in Prediker "Alles is lucht en leegte"). De strijd tussen Kaïn en Abel zou je zo kunnen uitleggen als een strijd die plaatsvindt in elk mens tussen materiële verlangens (Kaïn, die de grond bewerkt en materie verwerft en God materie aanbiedt, Die dat afwijst ten gunste van Abels offer) en geestelijke (Abel). Als materiële verlangens zo de boventoon gaan voeren bij de mens dat hij in feite zijn geest doodt, rest de mens niets anders dan "dolen en dwalen" door de wereld (Gen 4:12).

Ook de geslachtsregisters in Genesis kunnen een diepere betekenis hebben. De Hebreeuwse bijbel is origineel alleen met medeklinkers geschreven (wat tevens gedeeltelijk de vele interpretatiemogelijkheden in het Jodendom verklaart). De medeklinkers in het Hebreeuws hebben ook een getalswaarde. De naam van God is JHWH, in getallen is dat 10-5-6-5. In Genesis worden 4x geslachtsregisters begonnen met de woorden "dit zijn de geboorten" ('ele toldoth) en 6x met "en dit zijn de geboorten" (we-'ele toldoth). Als je kijkt naar het aantal geslachten dat volgt onder de 4x "dit zijn de geboorten" dan zul je zien dat het precies volgens het schema 10-5-6-5 is (enkel bij deze geslachten worden ook de leeftijden vermeld, maar dat terzijde) en zo dus de naam van God in cijfers wordt gespeld.

bewerkt door Hobble-Frank
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei thom:

Oké, dat heb ik gemist. Ik zal me er niet verder tegenaanbemoeien..?

Bemoei je er rustig tegen aan. Ik heb die neiging ook wel. ?

36 minuten geleden zei Hobble-Frank:

Men hoeft niet geestelijk te lezen, maar men kan het wel (bv in de kabbala gebeurt dat). De meeste eigennamen in de Joodse bijbel hebben een betekenis die ook geestelijk verdiept kan worden. Het begint al met de eerste mensen, Adam (= mens), Eva (= bron van leven), Kaïn (= verworvene), Abel (= ijlheid, in het Hebreeuws hewel, hetzelfde woord wordt b.v. ook gebruikt in Prediker "Alles is lucht en leegte"). De strijd tussen Kaïn en Abel zou je zo kunnen uitleggen als een strijd die plaatsvindt in elk mens tussen materiële verlangens (Kaïn, die de grond bewerkt en materie verwerft en God materie aanbiedt, Die dat afwijst ten gunste van Abels offer) en geestelijke (Abel). Als materiële verlangens zo de boventoon gaan voeren bij de mens dat hij in feite zijn geest doodt, rest de mens niets anders dan "dolen en dwalen" door de wereld (Gen 4:12).

Ook de geslachtsregisters in Genesis kunnen een diepere betekenis hebben. De Hebreeuwse bijbel is origineel alleen met medeklinkers geschreven (wat tevens gedeeltelijk de vele interpretatiemogelijkheden in het Jodendom verklaart). 

Op deze wijze ga je inderdaad een laag dieper, en misschien zelfs wel twee. En dan kan ik die volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Op deze wijze ga je inderdaad een laag dieper, en misschien zelfs wel twee. En dan kan ik die volgen.

Joodse interpretaties zijn zeer uitgebreid en gaan zeker in de kabbala vele lagen dieper. Als je alleen al kijkt naar een kabbalistische interpretatie van de eerste paar woorden van Genesis ... In de Zohar b.v. wordt veel super letterlijk gelezen (en vervolgens vergeestelijkt). Zo wordt "In het begin schiep God (Beresjiet bara Elohiem) zo gelezen dat God geschapen wordt door "In het begin". Het creërende is niet in eerste instantie God maar het Ein Sof (het niets, een onkenbaar creatief vormend principe dat oneindig is) waaruit als de oervonk "Begin" voortkomt, waaruit vervolgens God (Elohiem) voortkomt, die vervolgens de bron is van waaruit de overige schepping wordt voortgebracht. 

Wat ook belangrijk is om in het oog te houden is dat in het Jodendom de bijbel niet alleen een verslag is over een ver verleden. Tijd speelt in die zin een andere rol dat alles wat in de Thora staat ook in het hier en nu gebeurt.

Om de fascinerende rijkdom van de Joodse literatuur echt te doorgronden en te begrijpen moet je Hebreeuws kennen (helaas). Vertalingen zijn wat dat betreft zeer beperkt. 

bewerkt door Hobble-Frank
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW:

God sluit het verbond met de joden, er staat hier niets over heidenen. Zij blijven dus Zijn volk in het nieuwe verbond.

Er staat dat er een nieuw verbond wordt gesloten. Dat nieuwe verbond wordt gesloten met als middelaar Jezus Christus. Ik heb toch uitgelegd dat er nieuwe takken worden geënt aan de hoofdstam Israël. Dat nieuwe verbond geld dus niet enkel voor het natuurlijke Israël maar voor alle geënte takken, de heidenen. De heidenen zijn de niet-Joden. Dat zijn dus de Christenen. Jehovah zal hun God worden. Dus dat kan niet over het natuurlijk Israël gaan want die hadden Jehovah al als God.

3 uur geleden zei HJW:

God neemt het initiatief tot het verbond. Er staat niet dat de joden dat zullen gaan verbreken.

Dan lees je niet goed.

3 uur geleden zei sjako:

Het zal anders zijn dan het verbond dat ik met hun voorouders sloot op de dag dat ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden, “mijn verbond dat ze verbroken hebben, hoewel ik hun echte meester was”, verklaart Jehovah.’ 

 

3 uur geleden zei HJW:

Het joodse volk dus.

Niet perse. Als je Paulus zijn woorden goed interpreteert dan weet je dat wat nu Israël is, Israël + de Christenen  is. Nogmaals het is anders vreemd als God zegt, ik zal hun God worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW:

Iedereen zal dan de God van de joden kennen. En dus joods worden. Dat is de betekenis van de tekst.

Ja klopt, Mensen die straks zullen leven in de nieuwe wereld zullen allemaal de ware God Jehovah kennen. Jehovah is de schepper van de hele mensheid. Hij zal niet enkel een piepklein landje redden, maar de hele wereld. Iedereen zal het ware geloof kennen en dat is niet perse het Juduisme. Dat ze het Joodse geloof zullen aannemen staat nergens.

3 uur geleden zei HJW:

Die tien zijn de grote schare. En die zeggen: wij willen ons bij u aansluiten. Dus de schare wil zich bij de joden aansluiten.

Het gezalfde overblijfsel is de kern van de Gemeente van Christus. De Christenen die een aardse hoop hebben, dus de niet-gezalden (betere uitdrukking dan grote schare) sluiten zich aan bij de Gezalfden. Kom er later nog wel op terug want het is al laat.

3 uur geleden zei HJW:

Sjako gaf eerder aan dat het hart niet te vertrouwen is. Dus nee, niet de bekende weg.

Klopt heb ik gezegd, maar hier is de Heilige Geest aan het werk. Dat is wat anders dan op jezelf vertrokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moderatie:

Topic heeft vooral in de latere posts niet echt veel connectie met het bericht van Lobke naar aanleiding waarvan sjako dit topic opende.

Lobkes bericht luidde:

Op 31-5-2018 om 00:01 zei Lobke:

Het gaat al zolang over wie er wel of niet naar de hemel zal gaan. Mijn ouders hoewel niet heel orthodox worstelden er ook mee . Zelf heb ik ooit heel erg verlangt naar de hemel, daar waar geen rouw of tranen meer zouden zijn.

Nu weet ik het niet meer wat de Hemel is en ...wat ik me er bij voorstellen kan. Wie herkent dat ook?

 

Mijns inziens is dit veel meer een vraag in het kader van beleving en emotie en dat een plek geven en vragen wie herkenning vindt in wat Lobke zegt.

De berichten waar jullie nu mee bezig zijn, is meer het uitpluizen van Bijbelverzen -- uitzoeken wat "de leer" zou zeggen; niet zozeer wat het je doet.

Of sjako, de topicstarter, die bedoeling die er volgens mij was, wil maken tot thema van het topic, is aan hem. (Wellicht is er nu al te lang een andere weg bewandeld.)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

De berichten waar jullie nu mee bezig zijn, is meer het uitpluizen van Bijbelverzen -- uitzoeken wat "de leer" zou zeggen; niet zozeer wat het je doet.

Het gaat er ook om wat de bedoeling is  van de schepper bij hem alleen en bij zijn boek kunnen we de juiste inlichtingen verkrijgen, je gaat toch ook geen inlichtingen vragen over de kleur van behang bij de loodgieter

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

Ja klopt, Mensen die straks zullen leven in de nieuwe wereld zullen allemaal de ware God Jehovah kennen. Jehovah is de schepper van de hele mensheid. Hij zal niet enkel een piepklein landje redden, maar de hele wereld. Iedereen zal het ware geloof kennen en dat is niet perse het Juduisme. Dat ze het Joodse geloof zullen aannemen staat nergens.

Ik zal eindigen met on-topic reageren, maar wel inleidend nog hier op ingaan.

De ware God is de God van de joden. En dat geloof is dus wel gewoon het judaisme. Als ik me aansluit bij de God van de JG's, dan is dat niet Allah of Vishnu. Maar dan is het per definitie de God van de JG's met de overtuigingen van de JG's. En moeilijker dan dat is het niet.

8 uur geleden zei sjako:

Er staat dat er een nieuw verbond wordt gesloten. Dat nieuwe verbond wordt gesloten met als middelaar Jezus Christus. Ik heb toch uitgelegd dat er nieuwe takken worden geënt aan de hoofdstam Israël. Dat nieuwe verbond geld dus niet enkel voor het natuurlijke Israël maar voor alle geënte takken, de heidenen. De heidenen zijn de niet-Joden. Dat zijn dus de Christenen. Jehovah zal hun God worden. Dus dat kan niet over het natuurlijk Israël gaan want die hadden Jehovah al als God.

Dat klopt. NAAST de joden wordt jij ook uitgenodigd als extra, heidense, tak aan de stam. Maar dat is jou niet voldoende. Jij wilt de boom overnemen en wilt de joodse takken wegsnijden. En of de God van de joden dat op prijs stelt.......

En wat is de reactie van God als de joden het verbond verbreken ? Hij gaat een nieuw verbond met ze sluiten. Hij keert zich niet van hen af, maar maakt een nieuw verbond. Het is en blijft Zijn volk. 

8 uur geleden zei sjako:

Niet perse. Als je Paulus zijn woorden goed interpreteert dan weet je dat wat nu Israël is, Israël + de Christenen  is. Nogmaals het is anders vreemd als God zegt, ik zal hun God worden.

Dat klopt, dus Israel=Israel + heidenen. Maar wat jij doet is Israel = christenen. En dat is onbijbels.

Nog even terugkomend op de slip van de joodse man, want dat is wel essentieel in deze discussie:

De tekst geeft aan dat de anderen zich bij de joden willen aansluiten. Als ik me bij jou meld, en zeg dat ik me bij jou wil aansluiten, dan is de conclusie onvermijdelijk dat ik dan dus aangeef JG te willen worden. Andere conclusie lijkt mij lastig.

Dan loop je dus tegen het probleem aan dat jouw overtuiging en de bijbeltekst niet meer met elkaar overeenkomen en dan kun je twee dingen doen: de schrift volgen en je overtuiging aanpassen of aan je overtuiging vasthouden en de schrift daarop aanpassen. Jij kiest duidelijk voor het tweede.

Wat jij doet is niet de tekst volgen, maar jouw overtuiging als leidend nemen en daar de tekst dienstbaar aan laten zijn. Je maakt de bijbel ondergeschikt.

Met als gevolg dat jij uitgenodigd bent in het joodse huis, de uitnodiging aanneemt en vervolgens de joodse man zijn eigen huis uit zet. En vervolgens stelt dat hij alleen op jouw voorwaarden weer binnen mag komen.

Je moet je toch ernstig afvragen of de God van de joden jou dat in dank zal afnemen. Want je zegt wel tegen WdG dat hij zich een keer zal moeten verantwoorden, maar dat geldt dan ook voor jou. Dan sta jij voor de Schepper en moet dan uitleggen dat jij Zijn volk de deur uit hebt gezet. En dan gaat jouw manier van redeneren je niet meer helpen, denk ik.

Ik zou althans niet graag op dat moment in jouw schoenen staan. 

 

59 minuten geleden zei antoon:

Het gaat er ook om wat de bedoeling is  van de schepper bij hem alleen en bij zijn boek kunnen we de juiste inlichtingen verkrijgen, je gaat toch ook geen inlichtingen vragen over de kleur van behang bij de loodgieter

@antoondat klopt. Maar in het geval van de tenach ben jij de loodgieter en zijn de joden de behangers. Wat jij doet is dat je naar de behanger gaat en hem wel eens even duidelijk gaat maken dat die behanger de ballen verstand heeft van de kleur van het behang en dat jij als loodgieter hem wel eens even de waarheid zult verkondigen.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites

HJW Sjako en ook mijn persoontje hebben te teksten gegeven en  uitgelegd, van niemand zie ik verder een uitlegging met teksten, wel eigen meningen, en hoe iets voelt, dat voelen kan ik overigens wel begrijpen, daar heb ik ook mee te maken gehad, jammerlijk is alleen dat God zijn woord heeft uitgedragen duidelijk voor iedereen leesbaar, en ik kan je nu al zeggen dat hij geen rekening houdt met wat iemand graag wil of waarbij hij zich prettig voelt, hij voert progressief gewoon zijn plan uit. in dat opzicht ben ik een loodgieter die zijn gekregen door de schepper vakkennis uitdraagt.

Je wilt niet graag in de schoenen van Sjako staan, ik weet niet hoe het bij hem overkomt , ik heb daarbij niet het gevoel van op de man spelen, kan er een beetje bij lachen, bedenk echter dat wij niets anders doen dan de opdracht van Jezus uitvoeren, dus  zijn woorden uitdragen. als ik jou was zou ik je mening nog eens overdenken, ook de uitleggingen die gegeven zijn, dat gaat op voor iedereen trouwens.

Citaat

De ware God is de God van de joden. En dat geloof is dus wel gewoon het judaisme. 

Was de God van de Joden, geef een argument dat je gelijk zou hebben.

Citaat

Dat klopt. NAAST de joden wordt jij ook uitgenodigd als extra, heidense, tak aan de stam. Maar dat is jou niet voldoende. Jij wilt de boom overnemen en wilt de joodse takken wegsnijden. En of de God van de joden dat op prijs stelt.......

Wellicht heb je het niet helemaal begrepen, Sjako zal je graag ten dienst zijn met antwoorden, het Joden dom was de boom of tak, het Joodse samenstel eindigde maar de tak (oorsprong) stond er nog, van daaruit werden nieuwe takken geënt dat waren de natien die het nieuwe verbond gestalte gaven individuele Joden konden ook deelnemen maar de natie als geheel was afgedaan. letterlijke uitspraken en profetiën bewijzen het. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

De ware God is de God van de joden

Wij als Christelijke groepering vereren exact dezelfde God, JHWH, inderdaad ook de God van de Joden.

1 uur geleden zei HJW:

Dat klopt. NAAST de joden wordt jij ook uitgenodigd als extra, heidense, tak aan de stam. Maar dat is jou niet voldoende. Jij wilt de boom overnemen en wilt de joodse takken wegsnijden. En of de God van de joden dat op prijs stelt.......

Het wordt een nieuw volk. Er is geen onderscheid meer tussen Joden en heidenen. Joden kunnen er dus net zo goed bijhoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei antoon:

HJW Sjako en ook mijn persoontje hebben te teksten gegeven en  uitgelegd, van niemand zie ik verder een uitlegging met teksten

Absurde uitspraak. Ik kom met meerdere teksten over de bekering tot het jodendom en geef Romeinen 11 aan. En dan doe jij deze uitspraak ? Zegt wel iets over jou.

38 minuten geleden zei antoon:

wel eigen meningen, en hoe iets voelt, dat voelen kan ik overigens wel begrijpen, daar heb ik ook mee te maken gehad, jammerlijk is alleen dat God zijn woord heeft uitgedragen duidelijk voor iedereen leesbaar

Het is inderdaad duidelijk leesbaar. Maar jullie maken er wat anders van dan wat er staat.

38 minuten geleden zei antoon:

en ik kan je nu al zeggen dat hij geen rekening houdt met wat iemand graag wil of waarbij hij zich prettig voelt, hij voert progressief gewoon zijn plan uit. in dat opzicht ben ik een loodgieter die zijn gekregen door de schepper vakkennis uitdraagt.

Het eerste klopt. God voert gewoon Zijn plan uit en trekt zich weinig aan wat jij leuk vindt of je prettig bij voelt. 

Het tweede is weer je typische onbescheidenheid. Superioriteitsgevoelens. Onbijbels. Heel hard roepen dat je vakkennis hebt en dat eindeloos herhalen verandert niets aan je niveau van je kennis. Ik toets je kennis over de kleur van het behang. En dan blijk jij, als loodgieter, inderdaad geen bal te snappen van de kleur van het behang. Dat zou moeten leiden tot bescheidenheid. Mocht je je kennis willen verhogen over het behang, dan dien je je te melden bij de behanger. En moeilijker dan dat is het niet.

38 minuten geleden zei antoon:

Was de God van de Joden, geef een argument dat je gelijk zou hebben.

Is de God van de joden. Geef een bijbeltekst dat God niet meer de God van de joden is. Ik heb al aangetoond dat Hij dat wel is.

Dus nu mag je je eigen woorden waarmaken: geef eens een bijbeltekst waarin staat dat God niet meer de God van de joden is.

38 minuten geleden zei antoon:

Wellicht heb je het niet helemaal begrepen, Sjako zal je graag ten dienst zijn met antwoorden, het Joden dom was de boom of tak, het Joodse samenstel eindigde maar de tak (oorsprong) stond er nog, van daaruit werden nieuwe takken geënt dat waren de natien die het nieuwe verbond gestalte gaven individuele Joden konden ook deelnemen maar de natie als geheel was afgedaan. letterlijke uitspraken en profetiën bewijzen het. 

Kom dan eens met profetien en letterlijke uitspraken. Het jodendom is de tak, de heidenen mogen er een nieuwe tak bij zijn. Geen vervanging, maar uitbreiding.

Het nieuwe Israel volgens Paulus is Israel + heidenen. Uitbreiding, geen vervanging.

38 minuten geleden zei antoon:

Je wilt niet graag in de schoenen van Sjako staan, ik weet niet hoe het bij hem overkomt , ik heb daarbij niet het gevoel van op de man spelen, kan er een beetje bij lachen, bedenk echter dat wij niets anders doen dan de opdracht van Jezus uitvoeren, dus  zijn woorden uitdragen. als ik jou was zou ik je mening nog eens overdenken, ook de uitleggingen die gegeven zijn, dat gaat op voor iedereen trouwens.

Lachen om Gods oordeel ?

Wat ik deed is Sjako een spiegel voor houden. Hij roept stoer richting WdG dat die zich zal moeten verantwoorden voor zijn gedrag. Als je consequent redeneert geldt dat dan ook voor Sjako zelf. En dan ? 

Je geeft daarnaast helemaal geen uitleg. Je strooit met algemeenheden. 

13 minuten geleden zei sjako:

Wij als Christelijke groepering vereren exact dezelfde God, JHWH, inderdaad ook de God van de Joden.

Inderdaad, de God van de joden. Jij bent daarbij gast aan tafel, je mag erbij aanschuiven. Niet de oorspronkelijke bewoner verdringen en wegjagen. Wees blij dat je MAG aanschuiven. Bescheidenheid zou je dan sieren. Niet de bewoners verstoten.

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Trajecto:

Of sjako, de topicstarter, die bedoeling die er volgens mij was, wil maken tot thema van het topic, is aan hem. (Wellicht is er nu al te lang een andere weg bewandeld.)

Wat ik hier wil bespreken is wat het beeld van een ieder is van het hiernamaals en dat probeer ik persoonlijk aan de hand van de Bijbel uit te leggen. De Bijbel heeft toch wat meer autoriteit als m'n 'gevoel', anders wordt het luchtfietserij. Dus om een beeld te krijgen van wat ons te wachten staat ontkom je niet aan 'de leer'.

1 minuut geleden zei HJW:

Absurde uitspraak. Ik kom met meerdere teksten over de bekering tot het jodendom en geef Romeinen 11 aan. En dan doe jij deze uitspraak ? Zegt wel iets over jou.

Hij heeft het tegen jou. Jij komt met weerwoord en dat is prima. Maar ik mis ook een beetje de anderen in deze discussie. Het is belangrijk zat. Niet zo happen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Wat ik hier wil bespreken is wat het beeld van een ieder is van het hiernamaals en dat probeer ik persoonlijk aan de hand van de Bijbel uit te leggen. De Bijbel heeft toch wat meer autoriteit als m'n 'gevoel', anders wordt het luchtfietserij. Dus om een beeld te krijgen van wat ons te wachten staat ontkom je niet aan 'de leer'.

Maar "de leer" blijkt iedereen anders uit te leggen. En dan ga je checken: waar kun je iets vinden. En als blijkt dat je op andere punten de teksten naar je eigen hand wilt zetten en niet wilt lezen wat er staat, dan doet dat geen goed voor je geloofwaardigheid bij jouw persoonlijke uitleg van andere teksten.

En dan wordt het inderdaad luchtfietserij en filosofie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid