Spring naar bijdragen

Jezus is de geneesheer


Aanbevolen berichten

In de bijbel staat dat Jezus de Geneesheer is. Dat als je ziek bent, dat je dan naar een oudste moet gaan, die je de handen oplegt om voor genezing te bidden. 

Op dit forum is gisteren een verbod op het geloof in Jezus als Geneesheer uitgesproken. Laten we eens kijken wat de bijbel over genezing zegt. 

Ps: dit betekend niet dat we verbieden om naar de dokter te gaan. Het lijkt me wijs ook naar de dokter te gaan, omdat je niet weet of bidden altijd gaat werken en mogelijk gebruikt God de dokter ook voor genezing.

Jacobus 5:14

Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere. 15 En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden. 16 Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.

1 Korinthe 12: 9

En een ander Geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegave van genezingen, door dezelfde Geest;

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

nog een aantal mooie Bijbelteksten:

"Ik, de HERE, ben uw Heelmeester." (Exodus 15)  - dus al OUDE TESTAMENT, niks te maken met de apostelen!!!!!
"Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader." (naar Johannes 14)
"Genees de zieken en zeg tegen de mensen: Het koninkrijk van God is dicht bij u." (naar Lukas 10)
"Hij genas hen van alle ziekten en kwalen. Ze brachten hem ALLEN die er slecht aan toe waren, mensen met allerlei ziekten en pijnen, bezetenen, lijders aan vallende ziekte en verlamden, en hij maakte hen beter." (naar Mattheüs 4)
"Ze brachten verlamden, blinden, kreupelen en doofstommen mee en nog veel andere zieken en legden die aan zijn voeten neer. En hij genas hen." (naar Mattheüs 15)
"Blinden en verlamden kwamen daar bij hem en hij genas hen." (naar Mattheüs 21)

 

Ik geloof dat dit letterlijk bedoeld is. Jezus is vandaag de dag nog steeds onze geneesheer, ook als je bij de dokter geneest, komt dat doordat Jezus ook de normale genezingen mogelijk maakt. Zonder God bestaat er geen enkele genezing. God beheerd de schepping en is de Schepper. Buiten Hem om bestaat er geen genezing. Hij heeft het in de hand hoe ons leven verloopt. Hoe lang we hier zijn en of we tegenslagen en ziektes overleven. Jezus beloofd het in Zijn Woord. Hij is duidelijk de Geneesheer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Op dit forum is gisteren een verbod op het geloof in Jezus als Geneesheer uitgesproken. Laten we eens kijken wat de bijbel over genezing zegt. 

Wel even duidelijk citeren wat er gezegd is, Gaitema:

Citaat

Dat het niet de bedoeling is om ziektes te gaan bestrijden met geloof en niet met medische zorg is denk ik bekend.

Er is dus geen sprake van een verbod. Er wordt iets gezegd over "bedoelingen". Misschien kan je daar verder op ingaan, Gaitema? Is het Gods bedoeling dat we ziektes bestrijden met geloof, of is dat Gods bedoeling niet.

Voor de duidelijkheid, en ook dat is bekend (!): ik zou iemand nooit medische zorg afraden. Ik blijf dat niet herhalen, omdat ook dit bekend is.

Ik geloof dat Jezus wel degelijk oproept zieken te genezen: "Genees zieken, reinig melaatsen, wek doden op, drijf demonen uit. U hebt het voor niets ontvangen, geef het voor niets." (Matt 10)

Er is een verband tussen gebed en genezingen. Ik citeer Jakbus: bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. 

In Lukas 8 wordt een direct verband gelegd tussen geloof en genezing. Het gezag wilde het niet aannemen, en lasterde Jezus (ook tegenwoordig gebeurt dit nog): "Toen de vrouw zag dat zij niet onopgemerkt was, kwam zij bevend naar Hem toe, en nadat zij voor Hem neergevallen was, vertelde zij voor heel het volk om welke reden zij Hem aangeraakt had en dat zij onmiddellijk genezen was..... kwam er iemand van het huis van het hoofd van de synagoge en zei tegen hem: Uw dochter is gestorven; val de Meester niet lastig. Maar toen Jezus dat hoorde, antwoordde Hij hem: Wees niet bevreesd, geloof alleen, (ofwel verband tussen geloof en....) en zij zal behouden (behouden wordt later duidelijk gemaakt in Lukas 8!) worden. En zij lachten Hem uit, omdat zij wisten dat zij gestorven was. (Jezus werd uitgelachen! Ook dit gebeurt tegenwoordig nog!) Maar toen Hij hen allen naar buiten gestuurd had, pakte Hij haar hand en riep: Kind, sta op! En haar geest keerde terug en zij stond onmiddellijk op; (behouden is hier dus wel degelijk een genezing!) en Hij gaf opdracht dat men haar te eten zou geven."

Jesaja zegt dat Jezus voor onze kwalen gemarteld is, door Hem zijn we genezen: "door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen."

Nog een tekst waaruit blijkt dat er sprake is van een verband tussen geloof en genezing. En, let op! De betreffende persoon was letterlijk blind (dus niet "slechts geestelijk"): Ga heen, uw geloof heeft u behouden. En meteen werd hij ziende en volgde Jezus op de weg.

Je noemt Jakobus, volkomen terecht: "Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere."

De Bijbel leert dat Gods Woord medicijn is voor ons lichaam (Spreuken)

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er zijn honderden argumenten waarom er wel degelijk een verband is tussen geloof en genezing. Ik bestrijd dus dat ziekte niet met geloof bestreden mag worden.

 

2 minuten geleden zei Gaitema:

nog een aantal mooie Bijbelteksten:

"Ik, de HERE, ben uw Heelmeester." (Exodus 15)  - dus al OUDE TESTAMENT, niks te maken met de apostelen!!!!!
"Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader." (naar Johannes 14)
"Genees de zieken en zeg tegen de mensen: Het koninkrijk van God is dicht bij u." (naar Lukas 10)
"Hij genas hen van alle ziekten en kwalen. Ze brachten hem ALLEN die er slecht aan toe waren, mensen met allerlei ziekten en pijnen, bezetenen, lijders aan vallende ziekte en verlamden, en hij maakte hen beter." (naar Mattheüs 4)
"Ze brachten verlamden, blinden, kreupelen en doofstommen mee en nog veel andere zieken en legden die aan zijn voeten neer. En hij genas hen." (naar Mattheüs 15)
"Blinden en verlamden kwamen daar bij hem en hij genas hen." (naar Mattheüs 21)

Ik ben het volledig met je eens, Gaitema! Sterker nog, als God niets meer zou doen, zou IEDEREEN doodziek zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies. Het is wel de bedoeling dat we het evangelie van Jezus gewoon kunnen vertellen en zoals je zegt: de dokter bezoeken zal je niemand afraden.

Als ons verteld wordt dat het hier niet de bedoeling is om dat te delen, dan zie ik dat wel als haast verbieden. Ik maak me daar wel zorgen over.

Misschien is dit forum dan niet meer de plek om het ware evangelie van Jezus helemaal open en eerlijk te kunnen delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Gaitema:

In de bijbel staat dat Jezus de Geneesheer is. Dat als je ziek bent, dat je dan naar een oudste moet gaan, die je de handen oplegt om voor genezing te bidden. 

Het sacrament van de ziekenzalving inderdaad. Dat Jezus onze Geneesheer is, betwijfeld geen christen hier. Maar wel dat Hij ook gegarandeerd je van alle medische en psychiatrische ziekten en aandoeningen zou genezen, als je maar precies op die en die wijze bidt met precies die en die gesteldheid. En dat het impliciet of expliciet altijd aan jou ligt als je toch niet zou genezen, want God geneest immers altijd.

Het genoemde sacrament behelst dan ook de bijzondere vereniging van de gelovige met Christus, zodat hij (of zij) het lijden in rust en vrede kan opdragen aan Hem en genezen wordt van alle zonde en onrust. Niet zelden bevordert het ook inderdaad de medische genezing en heel, heel soms vindt er ook daadwerkelijk een wonderlijke medische genezing plaats, maar het doel is en blijft de genezing van de ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Willempie:

Ja, maar ook gewoon doen in de kerken, zonder er een circus van te maken. Veel chistenen zijn er veel te bang voor geworden. Mijn indruk.

Binnen de katholieke kerk is de ziekenzalving dan ook nog altijd een gewoon gebruik, iets dat je als katholiek kunt aanvragen als je ernstig ziek bent, een zware operatie of therapie moet ondergaan of als je op je sterfbed ligt. Meestal vraagt men het aan bij stervensgevaar.
Sommige parochies organiseren daarbij af en toe een viering waarbij meerdere gelovigen gezamenlijk de ziekenzalving kunnen ontvangen.
Het is een mooi en vrij eenvoudig ritueel waarbij je de handen opgelegd krijgt en je op het voorhoofd en je handen gezalfd wordt met speciale olie. Indien nodig en mogelijk kan er een biecht aan vooraf gaan en als je op sterven ligt kun je daarna ook de heilige communie ontvangen als voedsel voor de laatste reis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Robert Frans:

Binnen de katholieke kerk is de ziekenzalving dan ook nog altijd een gewoon gebruik, iets dat je als katholiek kunt aanvragen als je ernstig ziek bent, een zware operatie of therapie moet ondergaan of als je op je sterfbed ligt. Meestal vraagt men het aan bij stervensgevaar.
Sommige parochies organiseren daarbij af en toe een viering waarbij meerdere gelovigen gezamenlijk de ziekenzalving kunnen ontvangen.
Het is een mooi en vrij eenvoudig ritueel waarbij je de handen opgelegd krijgt en je op het voorhoofd en je handen gezalfd wordt met speciale olie. Indien nodig en mogelijk kan er een biecht aan vooraf gaan en als je op sterven ligt kun je daarna ook de heilige communie ontvangen als voedsel voor de laatste reis.

Mooi! In de Protestantse beweging is daar blijkbaar grotendeels afstand van gedaan en binnen de Pinksterbeweging is daar m.i. weer een overdreven reactie op gekomen, met als gevolg circusachtige vertoningen die de zaak vaak belachelijk maken (mijn mening). Het mooiste dat ik heb gezien was in een charismatische Baptistengemeente (in Afrika) waar voor de zieken werd gebeden, vóór de dienst, met inderdaad wonderlijke genezingen tot gevolg, maar zonder dat dit overdreven werd benadrukt en rondgebazuind. Dat leidt immers zo af. Het gaat inderdaad in de eerste plaats om onze geestelijke gezondheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Willempie:

Mooi! In de Protestantse beweging is daar blijkbaar grotendeels afstand van gedaan en binnen de Pinksterbeweging is daar m.i. weer een overdreven reactie op gekomen, met als gevolg circusachtige vertoningen die de zaak vaak belachelijk maken (mijn mening). Het mooiste dat ik heb gezien was in een charismatische Baptistengemeente (in Afrika) waar voor de zieken werd gebeden, vóór de dienst, met inderdaad wonderlijke genezingen tot gevolg, maar zonder dat dit overdreven werd benadrukt en rondgebazuind. Dat leidt immers zo af. Het gaat inderdaad in de eerste plaats om onze geestelijke gezondheid.

Mooi voorbeeld. Charismatische gemeentes gaan er ook verschillend mee om. In Ede (de evang.gem. waar we kerkten) ging het zo als bij de char. Baptisten. Zij hadden er een aparte gebedsruimte voor, waar je tijdens de dienst naar toe kon. Soms genezen daar mensen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid