Spring naar bijdragen

Heeft het jodendom afgedaan voor God


Aanbevolen berichten

@antoon

In een ander topic geef je aan dat God de God van de joden was en niet meer is en dat het joodse volk heeft afgedaan.

Je stelt dat hierover profetieen zijn en letterlijke uitspraken. Dit is een belangrijk onderwerp.

Conform je eigen woorden:

Je zal je boude bewering met argumentatie vergezeld moeten laten gaan, nu is het schreeuwen waar niemand wat aan heeft

 

Kom eens met de profetieen en de letterlijke uitspraken en stop eens met filosofie en prietpraat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@sjako   Om te beginnen is het van belang om de gehele bijbel te bezien. Beginnend met de tenach. De tenach is er helder over dat God een speciale band heeft met het joodse volk. 

Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis geven zou. Er is nogal een verschil tussen staan op een vast fundament en de waarheid die erin is verbor

Blijf je aan de gang dat heb ik gedaan, er valt natuurlijk meer over te zeggen maar de duidelijke basis voor deze leerstelling is gegeven met tig bijbelteksten , je zou er goed over na moeten denken, maar ik begrijp dat je nog meer wilt, en dat recht ontzeg ik je niet, ik kom er waarschijnlijk nog een keer op terug, wacht ook nog even andere meningen hier af.

bewerkt door antoon
toevoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei antoon:

Blijf je aan de gang dat heb ik gedaan, er valt natuurlijk meer over te zeggen maar de duidelijke basis voor deze leerstelling is gegeven met tig bijbelteksten , je zou er goed over na moeten denken, maar ik begrijp dat je nog meer wilt, en dat recht ontzeg ik je niet, ik kom er waarschijnlijk nog een keer op terug, wacht ook nog even andere meningen hier af.

Ik doe niets anders dan wat jij met de drie-eenheid doet. Nog even vragen.

Je hebt namelijk geen enkele profetie genoemd en geen enkele letterlijke uitspraak. Je bazelt een hoop, maar hebt geen enkele onderbouwing aangeleverd. Ik hoef niet nog meer, ik wil gewoon eens een begin. Want zelfs daar kom je niet mee.

En dan komt de gebruikeljke JG tactiek: wacht nog even andere meningen af.

Met andere woorden: uitstel, en daarmee afstel.

Conclusie: er is geen bijbelse onderbouwing dat de joden afgedaan hebben voor God. Je houdt je dus bezig met prietpraat en filosofie. Luchtfietserij en gezwam, om maar eens wat termen te gebruiken waar je zelf zo graag mee strooit.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich een interessante vraag. Je zou de vraag ook kunnen omkeren "heeft God afgedaan voor het Joodse volk?" of breder trekken "heeft de mensheid afgedaan voor God?" of "heeft God afgedaan voor de mensheid?". Ik weet dit heeft alles niets te maken met de intentie van de vraag van HJW, maar de vraag op zich triggerde bij mij weer de gedachte aan een Chassidisch verhaal. Misschien vinden sommigen het niet leuk die Joodse verhaaltjes maar ik deel deze toch even:

Citaat

Verstoppertje spelen

Rabbi Baruchs kleinzoon Jechiël speelde eens met een andere jongen verstoppertje. Hij verstopte zich goed en wachtte tot zijn vriendje hem opzocht. Toen hij lang gewacht had, kwam hij uit zijn schuilplaats; maar de ander was nergens te zien. Nu bemerkte Jechiël dat deze vanaf het begin af niet naar hem had gezocht. Daarover barstte hij in tranen uit, kwam huilend de kamer van zijn grootvader binnengehold en beklaagde zich over zijn slechte speelkameraadje. Toen stroomden rabbi Baruch de tranen uit de ogen en hij zei: ‘Zo spreekt God ook: “Ik verstop mij, maar niemand wil mij zoeken.” ‘

Bron: Chassidische Vertellingen, Martin Buber (Servire, 1967)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hobble-Frank:

Op zich een interessante vraag. Je zou de vraag ook kunnen omkeren "heeft God afgedaan voor het Joodse volk?" of breder trekken "heeft de mensheid afgedaan voor God?" of "heeft God afgedaan voor de mensheid?". Ik weet dit heeft alles niets te maken met de intentie van de vraag van HJW, maar de vraag op zich triggerde bij mij weer de gedachte aan een Chassidisch verhaal. Misschien vinden sommigen het niet leuk die Joodse verhaaltjes maar ik deel deze toch even:

Ik vind dit soort verhalen altijd zeer interessant.

Je hoeft geen groot profeet te zijn om te voorspellen wat er nu gaat gebeuren.......

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei HJW:

Je hoeft geen groot profeet te zijn om te voorspellen wat er nu gaat gebeuren.......

Je denkt afstel? Dat maakt toch ook niet zo veel uit?

Ik wil de vraag nog wel even beantwoorden. Als ik de bijbel volg is het onmogelijk dat het Jodendom afgedaan heeft voor God. Als ik mijn eigen gedachten volg ... ten eerste is God voor mij geen persoon met persoonlijke gevoelens, en ten tweede kijkt mijn God niet naar nationaliteit, leeftijd, ras, godsdienst, politieke gezindheid, seksuele voorkeur of geslacht. Mijn God discrimineert niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hobble-Frank:

Je denkt afstel? Dat maakt toch ook niet zo veel uit?

Ik wil de vraag nog wel even beantwoorden. Als ik de bijbel volg is het onmogelijk dat het Jodendom afgedaan heeft voor God. Als ik mijn eigen gedachten volg ... ten eerste is God voor mij geen persoon met persoonlijke gevoelens, en ten tweede kijkt mijn God niet naar nationaliteit, leeftijd, ras, godsdienst, politieke gezindheid, seksuele voorkeur of geslacht. Mijn God discrimineert niet. 

Dat zal idd afstel worden. Wat opvalt is dat @antoon zelf niets onderbouwt en iedereen generiek aan de kant schuift.

Inhoudelijk heeft hij gewoon te weinig te bieden voor een discussie en op een discussie forum is dat lastig.

Bijbels gezien heeft het jodendom ook niet afgedaan. 

Jouw godsbeeld en de mijne komen aardig overeen. Met dien verstande dat in mijn optiek wij onlosmakelijk onderdeel zijn van het goddelijke en ik weet niet of dat in jouw optiek ook zo is.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei HJW:

Dat zal idd afstel worden. Wat opvalt is dat @antoon zelf niets onderbouwt en iedereen generiek aan de kant schuift.

Nou en? Uiteindelijk moet hij dat helemaal zelf weten. Het zegt misschien wel iets over hem en het is wat lastig discussiëren maar je moet oppassen dat wat je ziet als zijn probleem niet het jouwe wordt door je er nodeloos over op te winden. 

Citaat

Jouw godsbeeld en de mijne komen aardig overeen. Met dien verstande dat in mijn optiek wij onlosmakelijk onderdeel zijn van het goddelijke en ik weet niet of dat in jouw optiek ook zo is.

In mijn optiek is alles met elkaar en met het goddelijke verbonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hobble-Frank:

Nou en? Uiteindelijk moet hij dat helemaal zelf weten. Het zegt misschien wel iets over hem en het is wat lastig discussiëren maar je moet oppassen dat wat je ziet als zijn probleem niet het jouwe wordt door je er nodeloos over op te winden. 

In mijn optiek is alles met elkaar en met het goddelijke verbonden.

Wat doe je op een discussieforum als je niet in staat bent om te discussiëren ? Uurtjes inleveren voor de interne predikingsoverzichten ?

Ik wind me niet zozeer meer op, maar constateer.

Maar het is wel een kansloos project, dat besef ik. Soms meer dan anders. 

 

Ik constateer ook dat jouw optiek en de mijne wel erg op elkaar lijken.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW:

Wat doe je op een discussieforum als je niet in staat bent om te discussiëren ? Uurtjes inleveren voor de interne predikingsoverzichten ?

Ik wind me niet zozeer meer op, maar constateer.

Maar het is wel een kansloos project, dat besef ik. Soms meer dan anders. 

 

Ik constateer ook dat jouw optiek en de mijne wel erg op elkaar lijken.....

Hier in Zeeland noemen we dat roepen voordat je geslagen wordt. @antoon heeft helemaal nog niet inhoudelijk gereageerd, hij is daar waarschijnlijk nog niet aan toegekomen.

Ik wil zeggen dat geen enkel volk heeft afgedaan bij God, alleen het exclusieve verbond met Israël is veranderd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Hier in Zeeland noemen we dat roepen voordat je geslagen wordt. @antoon heeft helemaal nog niet inhoudelijk gereageerd, hij is daar waarschijnlijk nog niet aan toegekomen.

Ik wil zeggen dat geen enkel volk heeft afgedaan bij God, alleen het exclusieve verbond met Israël is veranderd. 

Na maandenlange ervaring met hoe Antoon zaken niet onderbouwt en generiek anderen terzijde schuift is het geen moeilijke voorspelling.

Je constateert terecht dat hij helemaal nog niet inhoudelijk heeft gereageerd. Zelf beweert hij daarentegen dat hij dat wel degelijk heeft gedaan. En dat is dus niet correct. Blij dat je het met mij eens bent.

Vanuit het NT is idd af te leiden dat het exclusieve verbond is aangepast. Het verbond met het joodse volk blijft bestaan, de heidenen mogen er nu ook bij.

Ook hier zijn we het, op NT basis eens. Antoon beweert echter iets geheel anders.

Dus dan mag ik toch vragen naar een onderbouwing ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

in andere topics heb ik inhoudelijk gereageerd met ook ook  teksten uit het NT. de strekking van het vraagstuk was ongeveer hetzelfde als hier

 

modbreak Trajecto: Dan graag hier even opnieuw een opsomming geven; eventueel een stukje kopiëren van een antwoord van je ergens anders.

Dit is een nieuw topic en ik ga niet uitzoeken wat je ergens anders zei. Dit topic is niet informatief als je alleen vaag verwijst naar elders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei antoon:

in andere topics heb ik inhoudelijk gereageerd met ook ook  teksten uit het NT. de strekking van het vraagstuk was ongeveer hetzelfde als hier

Niet correct.

Maar om alle misverstanden uit de wereld te helpen:

zou je dan de profetieën en de letterlijke uitspraken uit de bijbel over dit onderwerp hier nog een keer neer willen zetten. Ik kan ze namelijk niet vinden. En Sjako zag ze ook al niet.

Dan kunnen we het daar over hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW:

Het verbond met het joodse volk blijft bestaan, de heidenen mogen er nu ook bij.

Het priesterschap is alleen wel veranderd en daardoor ook vrij fundamenteel het verbond zelf. In plaats van het Aäronitische priesterschap hebben we nu te maken met het eeuwig priesterschap van Christus in de orde van Melchisedek, waar alle priesters van de Kerk in delen. De Brief aan de Hebreeën gaat daar uitgebreider op in.
Christus heeft zo een nieuw hogepriesterlijk verbond gesloten met geheel de mensheid en het verbond is daardoor volledig inclusief geworden. Niet langer je aardse afstamming telt daarbij, maar de wedergeboorte door het doopsel.

Neemt niet weg dat het joodse volk nog altijd een speciale plaats inneemt in Gods barmhartigheid en Hij met haar een bijzonder plan heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei HJW:

@antoon

In een ander topic geef je aan dat God de God van de joden was en niet meer is en dat het joodse volk heeft afgedaan.

Je stelt dat hierover profetieen zijn en letterlijke uitspraken. Dit is een belangrijk onderwerp.

Conform je eigen woorden:

Je zal je boude bewering met argumentatie vergezeld moeten laten gaan, nu is het schreeuwen waar niemand wat aan heeft

 

Kom eens met de profetieen en de letterlijke uitspraken en stop eens met filosofie en prietpraat.

Grappig om te zien om welke futiele marginale onzin religieuze mensen zich soms druk kunnen maken.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

In mijn ogen pure zelfverheffing. 

[...]

De orde van Melchisedek is een goddelijke orde, en dat is dus aan God. En daarmee kom je vanzelf weer bij de Kerk als innerlijke Kerk.

En van jezelf de Kerk maken zou géén zelfverheffing zijn?

Het priesterschap door Christus ingesteld heeft niets met zelfverheffing te maken. Net zoals Israël zichzelf niet verhief toen het zich als uitverkoren volk betitelde, omdat God haar immers die status gaf. En net zoals een gehuwd paar zichzelf niet verheft, omdat het huwelijk de liefde van Christus voor zijn Kerk verbeeldt.
Als God iemand tot zijn dienst roept, dan doet Hij dat niet opdat de ontvanger zich erop zou kunnen roemen, maar omdat Hij in zijn barmhartigheid van mensen gebruik wil maken voor zijn heilswerk. De priester draagt dan ook een grote verantwoordelijkheid en weet zich als het goed is dan ook geheel afhankelijk van Gods genade.

Daarbij, zoals Thorgrem terecht aangeeft, deelt uiteindelijk elke gedoopte gelovige in het algemeen priesterschap, omdat elke gelovige diens werk en diens lijden kan opdragen aan God en namens Christus de blijde boodschap mag en moet verkondigen.
Wij mogen ons kinderen van God noemen, wij mogen gemeenschap met Hem hebben door de heilige sacramenten en wij mogen de meest prachtige, koninklijke gaven ontvangen, in alle liefde en nederigheid. En sommige mensen roept Hij daarbij tot een bijzondere dienst, zoals het priesterschap, het huwelijk of het monastieke leven.

Het is dan niet aan ons om zijn grootse genadegaven af te doen als eigen zelfverheffing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Thorgrem:

Aldus de Q fantast. ?

Dingen die er wérkelijk toe doen zien ze dan weer niet.

Geen wonder dat ze elkaar wereldwijd naar het leven staan.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Trajecto:

heeft het zin dat op te zoeken en hier veel mensen   die op de man spelen en er niet op ingaan en dat zien  zien als een volwaardig argument, sorry maar dit vind ik ook een beetje  vreemd, het is mijn topic niet ik bracht hier tot nu toe nog niets in en nu wordt ik opgetrommeld om iets op te zoeken, afijn. het zij zo. ik ben ondertussen heel wat gewend. ik zal het opzoeken en aanvullen in die mate dat het past bij dit topic.

 

Citaat

Geen wonder dat ze elkaar wereldwijd naar het leven staan.

dat is zo maar JG doen dat niet wel volgen we de bijbelse opdracht na, om met  bijbels onderwijs te laten zien wat de bijbel nu werkelijk inhoudt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je christendom dan vergelijkt met Thora zij doen alles tegendraads. Wie heeft er dan werkelijk afgedaan? En dat terwijl Rome eigenlijk niets te maken had met de Israeliten kunnen ze niet eens afdoen, ze doen af aan hun bemoeienis wat je uitspraak nog ironischer maakt.

Israel was niet afgedaan. Nee zij zijn door een afgod natie (ra ra wie dat waren) geïnfiltreerd.

Dan kan je zeggen omdat Israel Thora niet hield is Israel afgedaan. Dat kan je enigste geldige argument zijn (ik help je wel een handje Antoon). Dan kan ik wel met zoveel argumenten er tegen in. 

Ja studeer je maar even goed in als je je uitspraak wilt verdedigen 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid