Spring naar bijdragen

Hoe te bidden, vasten en diensten verlenen?


Aanbevolen berichten

In Q-lite schrijft Jezus voor hoe zijn volgelingen dienst moeten verlenen, moeten vasten en hoe ze moeten bidden.

Hij doet dat in:

Q / Matteus 6: 3-4, 17-18, 6-8 (Sondergut)

3 Als je een daad van goedheid verricht, laat je linkerhand niet weten 4 wat je rechterhand doet; je goede daad moet geheim zijn, en je Vader die ziet wat er in het geheim gedaan wordt, zal je belonen.

17 Als je vast, zalf je 18 hoofd en was je gezicht, opdat men niet kan zien dat je vast, maar enkel je Vader die ziet wat geheim is, zal je belonen.

6 Als je bidt, ga alleen de kamer in, sluit de deur, en bid tot je Vader die daar in de geheime plaats is; en je Vader die ziet wat er in het geheim gebeurt, zal je belonen.

7 Bazel in je gebeden niet door zoals de heidenen, die zich indenken dat hoe meer ze zeggen, hoe waarschijnlijker het is dat ze 8 gehoord worden. Doe ze niet na. Je vader weet al wat je behoeften zijn voordat je hem vraagt.

Q 11: 2 / Lucas 11: 2b-4 = Matteus 6: 7, 9-13

2a  Als je bidt, zeg:

2b Geliefde Vader (Abba), Laat Jouw Naam worden geheiligd (niet in Marcion); Marcion en de vroege Lucas prefereren: Laat Jouw Heilige Geest komen. Matteus en de latere Lucas prefereren: Laat Jouw Heerschappij komen. [-]Laat Jouw Wil worden gedaan. (niet in Marcion of Lucas)

======

Jezus geeft hier gedetailleerde instructies, waarbij de nadruk wordt gelegd op het mystieke, esotherische karakter van de dienstverlening, het vasten en ook het bidden. Het is allemaal naar binnen gericht, aan de Ene, de Geliefde Vader (Abba). De instructies over hoe te bidden zijn gedetailleerd, het wordt in feite verboden om zelf maar wat te verzinnen, maar enkel te verzoeken om de Heilige Geest of de Heerschappij (Realisatie) van God en de rest over te laten aan Zijn wil.

Gaan veel christenen de mist in door niet meer regelmatig te vasten, niet dagelijks in het geheim zoveel mogelijk goede daden te doen en door tóch om andere dingen te bidden dan door Jezus werd voorgeschreven?

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke vraag.

Wat al deze teksten met elkaar gemeen hebben is dat wanneer je iets doet voor de Vader, het ook echt voor de Vader moet zijn en niet om goede sier te maken bij 'buitenstaanders'. De Farizeeën hadden soms nogal eens de gewoonte om midden op straat te gaan staan bidden om te laten zien hoe vroom ze wel niet zijn. Maar dat is dus niet de bedoeling. Als je een daad van goedheid verricht, bijv. je geeft geld aan armen, doe het dan op een manier dat niemand het anders ziet. Dan doe je het voor God en niet om goede sier te maken bij mensen.

En dat geldt dus ook voor vasten. Niemand hoeft te weten dat je dat doet, dan alleen God. Je doet het voor Hem. 

Wanneer je bid doe dat met je eigen woorden, met wat in je hart leeft. Zie God als je Vader, een Vriend. Je mag God alles vertellen wat in je leeft. Maar vertel Hem ook als jij blij bent met iets. Niet alleen bidden wanneer je een probleem hebt of zo. Want dan gebruik je God als een butler. Een goede relatie bouw je op met iemand wanneer je hem alles vertelt, fijne dingen maar ook moeilijke dingen. Zo is het ook met God. Als je telkens maar een uit je hoofd geleerde mantra opzegt dat is dat inhoudloos. 

1 uur geleden zei zendeling:

2b Geliefde Vader (Abba), Laat Jouw Naam worden geheiligd (niet in Marcion); Marcion en de vroege Lucas prefereren: Laat Jouw Heilige Geest komen. Matteus en de latere Lucas prefereren: Laat Jouw Heerschappij komen. [-]Laat Jouw Wil worden gedaan. (niet in Marcion of Lucas)

Het hoeft dus niet letterlijk in deze woorden, maar in de geest van deze woorden. Het is een modelgebed. Maar letterlijk opzeggen is ook niet verkeerd, als je het maar niet altijd doet. Een persoonlijke relatie met God kan je alleen krijgen door Hem te vertellen waar je mee zit, waar je dankbaar voor bent etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Leuke vraag.

Wat al deze teksten met elkaar gemeen hebben is dat wanneer je iets doet voor de Vader, het ook echt voor de Vader moet zijn en niet om goede sier te maken bij 'buitenstaanders'. De Farizeeën hadden soms nogal eens de gewoonte om midden op straat te gaan staan bidden om te laten zien hoe vroom ze wel niet zijn.

Volgens Zendeling blijk je nu ineens heel esoterisch te zijn !

Daarnaast een welgemeende, niet-denigrerende opmerking. Misschien dat je hem oppikt.

Daar waar het geldt voor vasten, bidden en goede gaven, geldt het ook voor andere zaken.

Jij en andere JG’s hebben de neiging om “goede sier” te maken en luidruchtig in het openbaar kenbaar te maken dat JG’s:

- geen oorlog voeren

- de enige goede slaaf zijn

- zo goed de leringen van de eerste christenen volgen

- de Geest hebben

- dat zij als enige langs de deuren gaan

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Ook voor deze punten geldt dan: doe het in het verborgene. Want ook dan geldt voor degene die dat hardop roepen: zij hebben hun loon reeds.

Doe het in het verborgene en dan zul je je beloning krijgen.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei sjako:

Wanneer je bid doe dat met je eigen woorden, met wat in je hart leeft. Zie God als je Vader, een Vriend. Je mag God alles vertellen wat in je leeft. Maar vertel Hem ook als jij blij bent met iets. Niet alleen bidden wanneer je een probleem hebt of zo. Want dan gebruik je God als een butler. Een goede relatie bouw je op met iemand wanneer je hem alles vertelt, fijne dingen maar ook moeilijke dingen. Zo is het ook met God. Als je telkens maar een uit je hoofd geleerde mantra opzegt dat is dat inhoudloos. 

Het hoeft dus niet letterlijk in deze woorden, maar in de geest van deze woorden. Het is een modelgebed. Maar letterlijk opzeggen is ook niet verkeerd, als je het maar niet altijd doet. Een persoonlijke relatie met God kan je alleen krijgen door Hem te vertellen waar je mee zit, waar je dankbaar voor bent etc.

Je zegt vaak dat je bijbelgetrouw bent (of zoiets), maar waar zie jij staan dat je af mag wijken van de voorgeschreven manier van bidden? in mijn traditie gebruiken ze ook ongeveer deze manier van bidden (geen christendom), maar is geen enkele sprake van op een andere wijze bidden. 

Natuurlijk heb je ook een persoonlijke relatie met God en heb je daardoor mogelijk al of niet expliciete innerlijke "dialogen", maar mag je dat ook onder bidden verstaan? Jezus zegt immers duidelijk dat God al van te voren weet wat je nodig hebt en je Hem dus nooit iets (werelds) hoeft te vragen.

Een klein beetje moeite heb ik hier met het gebruik van het woord 'beloning' in deze gezegden. Bij een mystieke liefdesrelatie doet de volgeling alles uit belangeloze liefde voor de Meester, voor de Geliefde Vader. Ook bij het vasten, diensten verlenen en bidden is de ideale volgeling niet uit op een beloning maar enkel op het belangeloos liefdevol dienen van de Heer. Al hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat er dan niet ook (automatisch) een beloning volgt (zonder dat de volgeling er op uit is).

Hoe verhoudt zich dit allemaal tot de fundamentalistisch-evangelische slogan dat Jezus al voor je zonden gestorven zou zijn en vasten, dienen of bidden helemaal niets meer uitmaken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei HJW:

Jij en andere JG’s hebben de neiging om “goede sier” te maken en luidruchtig in het openbaar kenbaar te maken dat JG’s:

Dus iedereen die evangeliseert maakt 'goede sier' volgens jou? Je moet om in contact te komen met mensen wel zichtbaar zijn. Dat doen we niet om goede sier te maken. Het is een opdracht om naar de mensen te gaan, en ja, dan val je soms op in deze tijd. Mattheus 5:15 zegt bijv dat Christenen het licht der wereld zijn. Een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen worden. Iemand die een lamp aansteekt, zet die niet onder een korenmaat, maar op een standaard, zodat het licht op iedereen in het huis schijnt.

22 minuten geleden zei zendeling:

Je zegt vaak dat je bijbelgetrouw bent (of zoiets), maar waar zie jij staan dat je af mag wijken van de voorgeschreven manier van bidden?

Dan heb je niet begrepen wat Jezus daar zegt. De heidenen gebruiken veel, en dezelfde woorden. Het woordje bazelen vind ik een beetje vrij vertaald. Mt 6:7 staat : Zeg niet steeds dezelfde dingen zoals de heidenen......

Dus je moet niet steeds dezelfde dingen zeggen, maar wel in de geest van het modelgebed. Dus de aspecten moeten er als het ware in terug komen.

22 minuten geleden zei zendeling:

Natuurlijk heb je ook een persoonlijke relatie met God en heb je daardoor mogelijk al of niet expliciete innerlijke "dialogen", maar mag je dat ook onder bidden verstaan?

God wilt dat je met Hem bezig bent. Het is geen eenrichtingsverkeer. Hij wilt een Vader voor je zijn. 

22 minuten geleden zei zendeling:

Bij een mystieke liefdesrelatie

Jij noemt het mystiek, ik een relatie die je met God hebt en niet met mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Dus iedereen die evangeliseert maakt 'goede sier' volgens jou? Je moet om in contact te komen met mensen wel zichtbaar zijn. Dat doen we niet om goede sier te maken. Het is een opdracht om naar de mensen te gaan, en ja, dan val je soms op in deze tijd.

Dat zegt HJW niet, hij zegt dat JG er vrij luidruchtig over doen... En dat kan ik in ieder geval niet ontkennen, hoeveel keer ik al niet gehoord heb: "wie getuigt er de dag van vandaag?" wel om eerlijk te zijn ken ik zo goed als geen Christen die zijn geloof niet uitdraagt, en vaak met meer succes in ieder geval dan de JG... Kijk b.v. naar de pinkstergemeente die niet veel vroeger dan de JG is opgekomen en inmiddels het half miljard leden benaderd. Dat komt er niet door stil in een hoekje plaats te nemen, maar actief andere mensen aan te moedigen naar hun kerk te gaan en er iets te voelen... Zo zat ik dit weekend b.v. de film "The case for Christ" te bekijken over de bekering van Lee Strobel, en het eerste waar een verpleegster het over had nadat ze het kind van het atheïstisch koppel had gered was Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:

Dus iedereen die evangeliseert maakt 'goede sier' volgens jou?

Geenszins. Het gaat om het zeer nadrukkelijk vermelden van je (in jouw ogen) goede dingen in het openbaar. En daar bovenop jezelf hoger achten dan een ander:

wij voeren geen oorlog, anderen doen dat wel.

Wij zijn de enige getrouwe slaaf. Echter: Je kunt ook een getrouwe slaaf in stilte zijn, zonder dat wereldkundig te maken.

Wij hebben de Geest, anderen niet.

Wij gaan langs de deuren, anderen zien we dat niet doen. Je kunt ook langs de deuren gaan zonder dat hier op het forum elke keer nadrukkelijk te noemen. 

 

Jezus geeft aan hoe hij over dat soort gedrag denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei sjako:

Dus iedereen die evangeliseert maakt 'goede sier' volgens jou? Je moet om in contact te komen met mensen wel zichtbaar zijn. Dat doen we niet om goede sier te maken. Het is een opdracht om naar de mensen te gaan, en ja, dan val je soms op in deze tijd. Mattheus 5:15 zegt bijv dat Christenen het licht der wereld zijn. Een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen worden. Iemand die een lamp aansteekt, zet die niet onder een korenmaat, maar op een standaard, zodat het licht op iedereen in het huis schijnt.

Mjah, maar op jullie website en in jullie lectuur doen jullie soms best wel een beetje (erg) aan zelfverheffing hoor. Dan lees ik weer dat JG zulke betrouwbare werknemers zijn, zulke hulpvaardige mensen in tijden van nood, dat ze zo goed zoveel uren het evangelie verkondigen, dat ze zo dapper weerstand bieden tegen vervolgingen, etc. En dat het liefst natuurlijk met statistieken en concrete voorbeelden.
Waarschijnlijk willen jullie hiermee alleen maar mede-JG bemoedigen en inspireren om ook zo te handelen, maar voor buitenstaanders blijft het gewoon openlijk verkondigen wat voor goeds jullie allemaal wel niet doen en hoe liefdevol en compassievol jullie wel niet zouden zijn. Dus tja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dan heb je niet begrepen wat Jezus daar zegt. De heidenen gebruiken veel, en dezelfde woorden. Het woordje bazelen vind ik een beetje vrij vertaald. Mt 6:7 staat : Zeg niet steeds dezelfde dingen zoals de heidenen......

Dus je moet niet steeds dezelfde dingen zeggen, maar wel in de geest van het modelgebed. Dus de aspecten moeten er als het ware in terug komen.

God wilt dat je met Hem bezig bent. Het is geen eenrichtingsverkeer. Hij wilt een Vader voor je zijn. 

Jij noemt het mystiek, ik een relatie die je met God hebt en niet met mensen.

Er staat letterlijk in het Grieks: 'me battologesete', wat ongeveer vertaald wordt als je moet "niet op stotterwijze" dingen zeggen, misschien bedoeld als ritualistisch herhalen (in plaats van met de innerlijke beleving van je hart). Maar het betreft al een vertaling vanuit het Aramees, dus wat er precies gestaan heeft of gezegd is blijft onduidelijk. Maar daarachter wordt nog wel gezegd dat God al weet wat je nodig hebt voordat je het vraagt. En dat lijkt mij duidelijk genoeg. Er staat nergens dat je uitgebreid met God moet "spreken" al of niet innerlijk, laat staan Hem om dingen vragen. Er staat ook niet bij dat je moet bidden "in de geest van het modelgebed", dat maak jij er zelf van. Noch staat er bij dat je met "God bezig moet blijven" of dat dit slecht zou zijn. Je moet dus heel erg uitkijken dat je niet zelf dingen gaat invullen die er niet staan.

De liefdevolle relatie met God is er een in je eigen innerlijk en nergens anders (aldus de woorden van Jezus zelf daarover). Die esoterische,naar binnen gerichte methode noemt men ook wel mystiek.

2 uur geleden zei sjako:

Het hoeft dus niet letterlijk in deze woorden, maar in de geest van deze woorden. Het is een modelgebed. Maar letterlijk opzeggen is ook niet verkeerd, als je het maar niet altijd doet. Een persoonlijke relatie met God kan je alleen krijgen door Hem te vertellen waar je mee zit, waar je dankbaar voor bent etc.

Ik zie daar staan dat deze letterlijke woorden essentieel zijn en dat je er juist níet van af moet wijken. Dat laatste is nergens voor nodig, God weet alles al wat je gedaan hebt en waar je mee zit en wat de toekomst brengt. Deze gebeden (meervoud) hebben een bepaalde functie in je dagelijks handelen en zijn dus geen ritualistisch gebed, je zegt ze niet zomaar achter elkaar op (zoals in een kerk), maar apart in bepaalde situaties. Ze behoren bij een esotherische of mystieke levenswijze. Door deze "gebeden" richt je je steeds opnieuw op Degene waar alles uit voort komt en niet op je eigen willetje. Door het gebruik van deze spreuken verplaats je het middelpunt van je bestaan, van je wezen naar dat van de Heilige Geest doordat ze je in allerlei situaties er steeds opnieuw aan herinneren dat het échte middelpunt en doel dáár gezocht moet worden. Zo werkt mystiek, dat je automatisch wordt waar je steeds aan moet denken.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Misschien kunnen we het over het topic hebben in plaats om weer eens de JG aan te vallen.

Niemand valt hier de JG aan op dit onderwerp, er wordt slechts geconstateerd en wel op een heel normale, kalme manier.

Wat betekent het voor jou persoonlijk dat de JG dit wel met vertoon doen, terwijl Jezus oproept om het in stilte te doen ? Niet als aanval, maar gewoon als vraag.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei HJW:

Niemand valt hier de JG aan op dit onderwerp, er wordt slechts geconstateerd en wel op een heel normale, kalme manier.

Wat betekent het voor jou persoonlijk dat de JG dit wel met vertoon doen, terwijl Jezus oproept om het in stilte te doen ? Niet als aanval, maar gewoon als vraag.

Elk onderwerp wordt aangepakt om JG aan te vallen en ik doe daar niet meer aan mee. Je discussieert maar eens normaal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Elk onderwerp wordt aangepakt om JG aan te vallen en ik doe daar niet meer aan mee. Je discussieert maar eens normaal. 

Er is niemand die hier aanvalt. Maar ik snap je probleem wel:

jij geeft aan dat je volgens de bijbel leeft, maar nu blijkt dat dat niet altijd het geval is. Jezus zegt namelijk iets anders dan wat jij doet en wat er op de JG website staat.

En dat mag toch gewoon geconstateerd worden ? Jij ziet zelf ook wel in dat het niet klopt en niet met elkaar in overeenstemming is. Als je dat wel had gevonden, zou je wel inhoudelijk gereageerd hebben. Maar dat zie ik niet gebeuren.

Maar wat als je toegeeft dat het inderdaad niet met elkaar in overeenstemming is ? Tja, dan zul je moeten veranderen, en zul je je evangelisatie moeten gaan aanpassen. En dan zul je ook moeten toegeven dat er zaken op de JG site staan die niet in lijn met de bijbel zijn. En dat is natuurlijk een brug te ver.

En dan kies voor je de bekende strategie: de slachtofferrol en naar anderen gaan wijzen. Anderen vallen aan en discussieren niet normaal. 

En dat terwijl er geen onvertogen woord is gevallen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het vrijwel negeren van de instructies van Jezus over hoe te bidden, vasten en dienstverlenen, een paralel heeft in het negeren van zijn instructies over het verlaten van je (biologische) familie bij het je aansluiten bij de missie van Jezus en in de instructies over het leven zonder bezittingen.

Dit toont aan dat de missie van het Christendom die van Jezus zelf op wezenlijke punten heeft verdrongen en vervangen door eentje die beter aanvaardbaar was voor de romeins-hellenistische samenleving van de tweede eeuw.

Maar misschien zaten de Ebionieten nog een tijdlang dichterbij de oorspronkelijke missie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW:

jij geeft aan dat je volgens de bijbel leeft, maar nu blijkt dat dat niet altijd het geval is. Jezus zegt namelijk iets anders dan wat jij doet en wat er op de JG website staat.

Nee, jij weet het allemaal zo goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Nee, jij weet het allemaal zo goed.

Ik heb niet meer dan gedachten, ideeën, hoop, verwachtingen en een hoop onduidelijkheden. Ik heb al een aantal keren aangegeven niets echt te weten.

Ik verkondig geen waarheden. Hooguit dat wat ik nu denk en voel.

Maar dan nog kun je wel zien of anderen leven volgens dat wat ze zelf zeggen.

En ik zie dan hier bij jou een discrepantie. En dat constateer ik dan.

En inhoudelijk komt er geen reactie van je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid