Spring naar bijdragen

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?


Aanbevolen berichten

Op 26-6-2018 om 20:33 zei Noel:

Gewoon geloven. Niet in debat, niet tegen elkaar op. 

Volgens Socrates is een niet onderzocht leven het niet waard om geleefd te worden. Maar als je het onderzocht hebt hoef je niet meer moeilijk te doen.

Maar Socrates geloofde niet in aparte religies en de meeste mensen op dit forum wel. Daarom praat men graag over hóe men moet of mag geloven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei zendeling:
Op ‎26‎-‎6‎-‎2018 om 20:33 zei Noel:

Gewoon geloven. Niet in debat, niet tegen elkaar op. 

Volgens Socrates is een niet onderzocht leven het niet waard om geleefd te worden. Maar als je het onderzocht hebt hoef je niet meer moeilijk te doen.

Maar Socrates geloofde niet in aparte religies en de meeste mensen op dit forum wel. Daarom praat men graag over hóe men moet of mag geloven. 

Daarnaast wordt de uitspraak van Socrates hier nogal misbruikt. Hij heeft alleen het onderstreepte gezegd. De zin erna is er bij verzonnen en geeft eigenlijk aan dat @Noel de eerste zin én Socrates niet snapt: Een leven loopt van begin tot eind en de reflectie daarvan stopt niet, op het moment dat je die tussendoor eens hebt gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dat beloof ik De tweede zin is inderdaad voor eigen conto, en een logisch vervolg op onderzoek als je resultaten hebt. Een onderzocht leven waarvan je nooit resultaten hebt is even zinloos als een niet onderzocht leven. Denk je niet?

@zendeling Dat men graag praat wil ik best geloven. Dat het verschil maakt geloof ik meestal niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Noel:

@Dat beloof ik De tweede zin is inderdaad voor eigen conto, en een logisch vervolg op onderzoek als je resultaten hebt. Een onderzocht leven waarvan je nooit resultaten hebt is even zinloos als een niet onderzocht leven. Denk je niet?

Nee, dat vervolg is niet logisch, zoals ik reeds heb uitgelegd, maar ik zal nog een poging doen.

Je vind als vertaling ook vaak "Een leven zonder reflectie …. " of "een leven zonder zelfonderzoek...."
Verder gaat socrates er altijd van uit dat je niets vanzelfsprekend moet nemen, maar altijd doorvragen.
Ik hoop dat je nu begrijpt hoe deze spreuk bedoeld was en dat je achtervoegsel " als je het onderzocht hebt hoef je niet meer moeilijk te doen" volledig de plank mis slaat.
Vandaar mijn opmerking in mijn eerste post: je snapt de spreuk én Socrates niet. Je zult altijd bezig moeten zijn met reflectie en zelfonderzoek, volgens hem.

bewerkt door Dat beloof ik
spelling
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 1-7-2018 om 17:57 zei zendeling:

Maar Socrates geloofde niet in aparte religies en de meeste mensen op dit forum wel. Daarom praat men graag over hóe men moet of mag geloven. 

The “Second Birth”: Awakening of Soul Intuition

Hidden Truth in Jezus’ Parables

And the disciples came, and said unto him, Why speakest  thou unto them in parables? He answered and said unto them, because it is given unto you to know the mysteries of the Kingdom of heaven, but to them it is not given....Therefore speak I to them in parables: because they seeing see not; and hearing they hear not, neither do they understand” (Matthew 13:10,11,13)

When Jesus was asked by his disciples why he taught the people in the subtle illustrations of parables,  he answered , “Because it is so ordained that you who are my real disciples, living a spiritualized life and disciplining your actions according to my teachings, deserve by virtue of your inner awakening in your meditations to understand the truth of the arcane mysteries of heaven and how to attain the kingdom of God, Cosmic Consciousness hidden behind the vibratory creation of cosmic delusion.”

”But ordinary people, unprepared in their receptivity, are not able either to comprehend or to practice the deeper wisdom-truths.  From parables, they glean according to their understanding simpler truths from the wisdom I sent out to them. By practical application of what they are able to receive they make some progress towards redemption.”...

How do the receptive perceive truth, whereas the unreceptive “seeing see not; and hearing they hear not, neither do they understand”?  The ultimate truths of heaven and the kingdom of God,  the reality that lies  behind sensory perception and beyond the cogitation of the rationalizing mind, can only be grasped by intuition - awakening the intuitive knowing, the pure comprehension, of the soul.

“There was a man of the Pharisees named Nicodemus, a ruler of the Jews : the same came to Jesus by night and said unto him, “Rabbi, we know that thou art a teacher come from God: for no man can do these miracles that thou  doest except God be with him.”

Jesus answered and said unto him, "Verily verily, I say unto thee, except a man be born again, he cannot see the kingdom of God”.

Nicodemus said unto him, “How can a man be born when he is old? Can he enter the second time into his mother’s womb and be born?” Jesus answered, “Verily verily I say unto thee, except a man be born of water end of the Spirit,  he canno could work the super laws that govern the in the life of all beings and all things t enter into the kingdom of God.  That which is born of the flesh is flesh; and that which is born of the Spirit is spirit.  Marvel not that I said unto thee, ‘Ye must be born again. The wind bloweth where it  listeth , and thou hearest the sound thereof, but canst not tell whence it cometh, and whither it goeth: so is every one that is born of the Spirit” (John 3:1-8).

Nicodemus visited Jesus secretly in the night for he feared social criticism. It was an act of courage for one of his position to approach the controversial teacher and to declare his faith inJesus’ divine stature. He reverently affirmed his conviction that only a master who had actual God-communion could work the superlaws that govern the inner life of all beings and all things . In reply Christ forthrightly directed Nicodemus’ attention to the heavenly Source of all phenomena in creation - mundane as well as “miraculous” -  pointing out succinctly that anyone can contact that Source and know the wonders that proceed therefrom, even as Jesus himself did, but undergoing the spiritual “second birth” of intuitional soul-awakening.

The superficially curious crowds attracted by displays of phenomenal powers received only scantily from the wisdom trove of Jesus, but the manifest sincerity of Nicodemus elicited from the master determinate guidance that emphasized the Supreme Power and Goal on which man should concentrate. Miracles of wisdom to enlighten the mind are superior to miracles of physical healing and the subjugation of nature; and the even greater miracle is the healing of the root-cause of every form of suffering: delusive ignorance that obscures the unity of man’s soul and God. That primordial forgetfulness is vanquished only by Self-realization, through the intuitive power by which the soul directly apprehended its own nature as individualized Spirit and perceives Spirit as the essence of everything. 

All bona fide revealed religions of the world are based on intuitive knowledge. Each has an exoteric or outer particularity, and an esoteric or inner core. The exoteric aspect is the public image, and includes moral precepts and a body of doctrines, dogmas, dissertations, rules, and customs to guide the general populace of its followers.  The esoteric aspect includes methods that focus on actual communion of the soul with God.  The exoteric aspect is for the many; the esoteric is for the ardent few. It is the esoteric aspect of religion that leads to intuition, the firsthand knowledge of Reality. 

The lofty Sanatana Dharma of the Vedic  philosophy of ancient India - summarized in the Upanishads and in the six classical systems of metaphysical knowledge,  and peerlessly encapsulated in the Bhagavad-Gita  - is based on intuitional perception of the Transcendental Reality.  Buddhism with its various methods of controlling the mind and gaining depth in meditation, advocates intuitive knowledge to realize the transcendence of nirvana. Sufism in Islam anchors on the intuitive mystical experience of the soul.  Within the Jewish religion are esoteric teachings based on inner experience of the Divine, evidenced abundantly  in the legacy of the God- illumined Biblical prophets. Christ’s teachings are fully expressive of that realization. The apostle John’s Revelation is a remarkable disclosure of the soul’s intuitional perception of deepest truths garbed in metaphor.

The “second birth”,  the necessity of which Jesus speaks, admits us to the land of intuitional perception of truth. The New Testament may not of been scribed with the word “intuition” but it is replete with references to intuitive knowledge. Indeed the 21 verses describing Nicodemus’ visitpresent, in condensed epigrammatic sayings so typical of Oriental scripture, Jesus’ comprehensive esoteric teachings relating to the practical attainment of the infinite kingdom of blissful divine consciousness.

These verses have been largely interpreted in support of such doctrines as baptism of the body by water as a prerequisite for entering God‘s kingdom after death (John 3:5);  that Jesus is the only “son of God” (John 3:16);  that mere “belief” in Jesus is sufficient for salvation,  and that all are condemned who do not so believe (John 3:17-18). 

 Such exoteric reading of scripture engulfs in dogma the universality of religion. A panorama of unity unfolds in an understanding of esoteric truth. 

 

Paramahansa Yogananda; Behold, the Kingdom of God Is Within You - Understanding the Hidden Teachings of the Gospels. / The Yoga of Jesus; p.43-46.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vertaling van bovenstaande:

De "tweede geboorte": het ontwaken van de intuïtie van de ziel.

Verborgen waarheid in de gelijkenissen van Jezus

En de discipelen kwamen en zeiden tot hem: Waarom spreekt gij tot hen in gelijkenissen? Hij antwoordde en zei tot hen, omdat het aan u is gegeven om de mysteriën van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar aan hen wordt het niet gegeven ... Daarom spreek ik tot hen in gelijkenissen: omdat zij ziende niet zien; en horende horen zij niet, en zij verstaan ook niet ”(Mattheüs 13: 10,11,13)

Toen Jezus door zijn discipelen werd gevraagd waarom hij de mensen onderwees via subtiele illustraties van gelijkenissen, antwoordde hij: "Omdat het zo is ingesteld dat u die mijn echte discipelen bent, een vergeestelijkt leven leidt en uw acties disciplineert volgens mijn leringen, en het door de deugd van je innerlijke ontwaken via je meditaties verdient om de waarheid van de mysteriën van de hemel te begrijpen en hoe je het koninkrijk van God kunt bereiken, Kosmisch Bewustzijn verborgen achter de vibrerende creatie van kosmische begoocheling.  

“Maar gewone mensen, die niet voorbereid zijn in hun ontvankelijkheid, kunnen de diepere wijsheid-waarheden niet begrijpen of in praktijk brengen. Uit gelijkenissen halen zij naar hun begrip eenvoudiger waarheden uit de wijsheid die ik hun heb gezonden. Door praktische toepassing van wat ze kunnen ontvangen, boeken ze enige vooruitgang in de richting van verlossing. ”...

Hoe komt het dat de ontvankelijke waarheid waarneemt, terwijl de niet-ontvankelijkem 'ziende niet zien; en horende niet horen en zij ook niet verstaan?” De ultieme waarheden van de hemel en het koninkrijk van God, de realiteit die schuilgaat achter zintuiglijke waarneming en voorbij het denken van de rationaliserende geest, kunnen alleen worden begrepen door intuïtie - het intuïtieve weten, het pure begrip van de ziel.

"Er was een man van de Farizeeën genaamd Nicodemus, een heerser van de Joden: dezelfde kwam 's nachts naar Jezus en zei tegen hem:" Rabbi, wij weten dat u een leraar van God bent: want niemand kan deze wonderen doen die u doet, tenzij God met hem is. '

Jezus antwoordde en zei tegen hem: "Voorwaar, ik zeg u dat, tenzij iemand wedergeboren wordt, hij het koninkrijk van God niet kan zien".

Nicodemus zei tegen hem: 'Hoe kan een mens worden geboren als hij oud is? Kan hij een tweede keer in de baarmoeder van zijn moeder ingaan en worden geboren? ”Jezus antwoordde:“ Voorwaar, ik zeg u, tenzij iemand wordt geboren uit het water van de Geest, kan hij het koninkrijk van God niet binnen gaan. Dat wat uit het vlees is geboren, is vlees; en dat wat uit de Geest is geboren, is geest. Verwonder u niet dat ik tegen u zei: 'U moet wedergeboren worden.’ De wind waait waarheen hij wil en u hoort het geluid ervan, maar kunt niet zeggen waar hij vandaan komt en waarheen hij gaat: zo is het met iedereen die uit de Geest is geboren. '(Johannes 3: 1-8).

Nicodemus bezocht Jezus 's nachts stiekem omdat hij vreesde voor sociale kritiek. Voor iemand van zijn positie was het een daad van moed om de controversiële leraar te benaderen en zijn geloof in de goddelijke gestalte van Jezus uit te spreken. Hij bevestigde eerbiedig zijn overtuiging dat alleen een meester die werkelijke God-gemeenschap had, de superwetten kon werken die het innerlijke leven van alle wezens en alle dingen besturen. Als antwoord richtte Christus de aandacht van Nicodemus op de hemelse Bron van alle verschijnselen in de schepping - zowel van de wereldse als de ‘wonderbaarlijke' - erop wijzend dat iedereen contact kan maken met die Bron en de wonderen die daaruit voortvloeien kennen, net zoals Jezus zelf, door het ondergaan van de spirituele 'tweede geboorte' van intuïtief ontwaken van de ziel.

De oppervlakkig nieuwsgierige menigten aangetrokken door vertoningen van fenomenale krachten ontvingen slechts schaars van de wijsheid van Jezus, maar de manifeste oprechtheid van Nicodemus ontlokte de meester bepaalde leiding die de Allerhoogste Macht en het Doel benadrukte waarop de mens zich zou moeten concentreren. Wonderen van wijsheid om de geest te verlichten zijn superieur aan wonderen van fysieke genezing en de onderwerping van de natuur; en het nog grotere wonder is de genezing van de grondoorzaak van elke vorm van lijden: misleidende onwetendheid die de eenheid van de ziel van de mens en God verduistert. Die oorspronkelijke vergeetachtigheid wordt alleen overwonnen door Zelfrealisatie, door de intuïtieve kracht waarmee de ziel haar eigen aard als geïndividualiseerde Geest direct begrijpt en Geest als de essentie van alles waarneemt.

Alle bonafide onthulde religies van de wereld zijn gebaseerd op intuïtieve kennis. Elk heeft een exoterische of uiterlijke bijzonderheid en een esoterische of innerlijke kern. Het exoterische aspect is het publieke imago en omvat morele voorschriften en een geheel van doctrines, dogma's, geschriften, regels en gebruiken om de algemene bevolking van zijn volgelingen te leiden. Het esoterische aspect omvat methoden die zich richten op de werkelijke gemeenschap van de ziel met God. Het exoterische aspect is voor velen; het esoterische is voor de vurige enkelingen. Het is het esoterische aspect van religie dat leidt tot intuïtie, de kennis uit de eerste hand van de realiteit.

De verheven Sanatana Dharma van de Vedische filosofie van het oude India - samengevat in de Upanishads en in de zes klassieke systemen van metafysische kennis en op ongeëvenaarde wijse opgenomen in de Bhagavad-Gita - is gebaseerd op de intuïtieve perceptie van de Transcendentale Realiteit. Boeddhisme met zijn verschillende methoden voor het beheersen van de geest en het verkrijgen van diepte in meditatie, pleit voor intuïtieve kennis om de transcendentie van nirvana te realiseren. Soefisme in de islam verankert op de intuïtieve mystieke ervaring van de ziel. Binnen de Joodse religie zijn esoterische leringen gebaseerd op innerlijke ervaring van het Goddelijke, overvloedig aangetoond in de erfenis van de door God verlichte Bijbelse profeten. De leringen van Christus geven volledig uiting aan dat besef. De Openbaring van de apostel Johannes is een opmerkelijke onthulling van de intuïtieve perceptie van de ziel van de diepste waarheden, gewikkeld in metaforen.

De 'tweede geboorte', de noodzaak waarover Jezus spreekt, laat ons toe tot het land van de intuïtieve perceptie van waarheid. Het Nieuwe Testament is misschien niet voorzien van het woord 'intuïtie', maar het staat vol met verwijzingen naar intuïtieve kennis.  De 21 verzen die het bezoek van Nicodemus beschrijven, presenteren inderdaad in beknopte epigrammatische uitspraken die zo typerend zijn voor de Oosterse schrift, Jezus' uitgebreide esoterische leringen met betrekking tot de praktische verwezenlijking van het oneindige koninkrijk van zalig goddelijk bewustzijn.

Deze verzen zijn grotendeels dusdanig geïnterpreteerd dat ze doctrines zouden ondersteunen als de doop van het lichaam door water als een voorwaarde voor het betreden van Gods koninkrijk na de dood (Johannes 3: 5); dat Jezus de enige "zoon van God" is (Johannes 3:16); dat louter 'geloof' in Jezus voldoende is voor redding, en dat iedereen veroordeeld wordt die dat niet gelooft (Johannes 3: 17-18).  Zo'n exoterische schriftlezing vertroebelt de universaliteit van religie door dogma. Een panorama van eenheid ontvouwt zich in een begrip van esoterische waarheid.


Paramahansa Yogananda; Behold, the Kingdom of God Is Within You - Understanding the Hidden Teachings of the Gospels. / The Yoga of Jesus; p.43-46.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Plume:

Toen Jezus door zijn discipelen werd gevraagd waarom hij de mensen onderwees via subtiele illustraties van gelijkenissen, antwoordde hij: "Omdat het zo is ingesteld dat u die mijn echte discipelen bent, een vergeestelijkt leven leidt en uw acties disciplineert volgens mijn leringen, en het door de deugd van je innerlijke ontwaken via je meditaties verdient om de waarheid van de mysteriën van de hemel te begrijpen en hoe je het koninkrijk van God kunt bereiken, Kosmisch Bewustzijn verborgen achter de vibrerende creatie van kosmische begoocheling.  

“Maar gewone mensen, die niet voorbereid zijn in hun ontvankelijkheid, kunnen de diepere wijsheid-waarheden niet begrijpen of in praktijk brengen. Uit gelijkenissen halen zij naar hun begrip eenvoudiger waarheden uit de wijsheid die ik hun heb gezonden. Door praktische toepassing van wat ze kunnen ontvangen, boeken ze enige vooruitgang in de richting van verlossing. ”...

Ben toch wel benieuwd naar de bron van deze zgn woorden van Jezus. In reactie op de tweede alinea: dienen mensen zichzelf te verlossen en zo ja, is Jezus dan niet de Verlosser?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Bastiaan73:
13 uur geleden zei Plume:

Toen Jezus door zijn discipelen werd gevraagd waarom hij de mensen onderwees via subtiele illustraties van gelijkenissen, antwoordde hij: "Omdat het zo is ingesteld dat u die mijn echte discipelen bent, een vergeestelijkt leven leidt en uw acties disciplineert volgens mijn leringen, en het door de deugd van je innerlijke ontwaken via je meditaties verdient om de waarheid van de mysteriën van de hemel te begrijpen en hoe je het koninkrijk van God kunt bereiken, Kosmisch Bewustzijn verborgen achter de vibrerende creatie van kosmische begoocheling.  

“Maar gewone mensen, die niet voorbereid zijn in hun ontvankelijkheid, kunnen de diepere wijsheid-waarheden niet begrijpen of in praktijk brengen. Uit gelijkenissen halen zij naar hun begrip eenvoudiger waarheden uit de wijsheid die ik hun heb gezonden. Door praktische toepassing van wat ze kunnen ontvangen, boeken ze enige vooruitgang in de richting van verlossing. ”...

Ben toch wel benieuwd naar de bron van deze zgn woorden van Jezus. In reactie op de tweede alinea: dienen mensen zichzelf te verlossen en zo ja, is Jezus dan niet de Verlosser?

Ik vermoed dat de bron ligt in Marcus 4:10 en Lucas 8: 9, maar op die plaatsen staat een veel eenvoudiger tekst. Als de discipelen vragen waarom Jezus gelijkenissen vertelt, krijgen ze als antwoord  -Lucas versie, de van Marcus is iets anders verwoord- :

Citaat

Jullie mogen de geheimen van het Koninkrijk van God kennen, maar anderen krijgen alles in gelijkenissen te horen. Opdat ze zien zonder inzicht en horen zonder te begrijpen.  

Daar maakt @Plume zelf iets volledig anders van, waarbij hij er allerlei zaken bij haalt die er niets mee te maken hebben.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daar maakt @Plume zelf iets volledig anders van, waarbij hij er allerlei zaken bij haalt die er niets mee te maken hebben.

Voor heel veel mensen blijkt het heel moeilijk om te bevatten dat geld gratis is, het wil zo eenvoudig mogelijk zeggen dat er in een economie nooit sprake kan zijn van enig geldtekort. Aan de basis wel te verstaan, en wanneer we deze basis verlaten dan gebeurt er iets dat eerder begint te lijken op een mysterie dan dat je het enige waarachtigheid zou willen toedichten. Hoopvol kijken we uit naar de toekomst, een toekomst waarin de nieuwe GGZ pleit voor derde orde veranderingen en een paradigmashift.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-7-2018 om 15:09 zei Dat beloof ik:

Nee, dat vervolg is niet logisch, zoals ik reeds heb uitgelegd, maar ik zal nog een poging doen.

Wat logisch betreft, het grote verschil tussen een tabula rasa en een traditionele schuldkwijtschelding? Heel simpel eigenlijk, bij een schuldkwijtschelding is er een goodwill nodig van de schuldeiser die een verlies boekt ten belope van de kwijtschelding. Bij een tabula rasa is dat niet, de schuldenaar hoeft dan niets meer te betalen en de schuldenaar krijgt al z’n geld terug. Hoezo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid