Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Nav dit artikel; http://m.standaard.be/cnt/dmf20180710_03606520//

"De Jehova’s getuigen, ook u kent ze misschien vooral van de huisbezoeken die de leden van de gemeenschap verplicht moeten afleggen om nieuwe zieltjes te winnen. Daarbij houden die leden echter vaak aantekeningen bij met informatie die ze tijdens hun van-huis-tot-huisverkondigingen inwinnen. Dat kan uw naam of adres zijn, maar ook uw geloofsovertuiging of gezinssituatie."

Zijn er meer situaties te bedenken waarbij kerken/gemeneenten informatie verzamelen die herleidbaar zijn tot een persoon zonder dat hij/zij daar toestemming voor heeft gegeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Bonjour:

Volgens mij mogen kerken nog steeds het bevolkingsregister raadplegen.

Indien dat al het geval is dan is die uitzondering schijnbaar geoorloofd aangezien de wetgevende macht er aan meewerkt. Zorgverzekeringen, pensioenfondsen, deurwaarders enz doen dit overigens ook. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de RK ook nog doopgegevens beheert. Dat deden ze altijd totdat iemand zich daadwerkelijk liet uitschrijven. Ik denk niet dat bij het bereiken van de meerderjarige leeftijd de ingeschrevenen een brief krijgen met de vraag of ze nog ingeschreven willen staan. 

 

Ik weet trouwens niet of de AVG op kerken van toepassing is. Volgens mij wordt er steeds de term 'bedrijven' gebruikt.

bewerkt door Bonjour
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bonjour:

Ik denk dat de RK ook nog doopgegevens beheert. Dat deden ze altijd totdat iemand zich daadwerkelijk liet uitschrijven. Ik denk niet dat bij het bereiken van de meerderjarige leeftijd de ingeschrevenen een brief krijgen met de vraag of ze nog ingeschreven willen staan. 

 

Ik weet trouwens niet of de AVG op kerken van toepassing is. Volgens mij wordt er steeds de term 'bedrijven' gebruikt.

Het doopregister van kerken zou idd een puntje van aandacht kunnen zijn. Iemand enig idee hoe dit in elkaar steekt al dan niet juridisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Thorgrem:

Of mensen gewoon niet meer lastigvallen. Veel makkelijkere oplossing voor iedereen. 

Dus de opdracht gaat en onderwijst de volken vindt jij maar lastigvallen. Daar zal je straks verantwoording voor moeten afleggen. Het is een directe opdracht die voor alle Christenen geldt. Dit besluit over de AVG is een van de zoveelste aanvallen van satan om dit werk dwars te liggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Thorgrem:

Of mensen gewoon niet meer lastigvallen. Veel makkelijkere oplossing voor iedereen. 

Dat klopt. Er is ook geen bijbelse opdracht te vinden waarin staat dat je telkens naar dezelfde mensen moet gaan.

Misschien is de AVG wel een geheugensteuntje van God hiervoor.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Die Lotte is wel erg aanmatigend door te stellen dat God niet boven de AVG staat. We zullen dingen beter uit ons hoofd moeten gaan doen. Het zijn meestal niet meer dan wat geheugensteuntjes.

God mag dan misschien boven de AVG staan maar de Jehova's Getuigen doen dat zeker niet. Over aanmatigend gesproken.

11 uur geleden zei Thorgrem:

Zijn er meer situaties te bedenkenOngelezen bijdragen waarbij kerken/gemeneenten informatie verzamelen die herleidbaar zijn tot een persoon zonder dat hij/zij daar toestemming voor heeft gegeven?

Kerken worden nog steeds geinformeerd via het SILA (volgens dit artikel). Gemeenten beheren het bevolkinsregister dus die verzamelen de wettelijk vastgelegde informatie. Volgens mij is die informatie alleen maar toegangkelijk als wettelijk is vastgelegd dat die informatie door de betreffende organisatie gebruikt mag worden. Je hebt het dan vooral over (semi)overheid die die informatie alleen voor specifieke doelen mag gebruiken. Ik heb zelf weleens te maken gehad met het koppelen van informatiesystemen aan het GBA en dat is aan zeer strikte en strenge regels gebonden. Dat is niet iets als steek de netwerkkabel maar in de outlet en hier heb je de informatie., terwijl het technisch niet zo heel moeilijk is.

 

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Zeg ik dat dan? Ik heb even geïnformeerd. Het wordt allemaal netjes binnen de wet geregeld. 

Niet echt, geef ik toe, maar je wekt naar mijn mening wel de indruk. Maar er zijn wel meer dingen waar van je kunt zeggen dat God er niet boven staat, verkeersregels bijvoorbeeld, mocht Hij een ritje in een auto willen maken. ;)

Je schrijft dat het allemaal netjes binnen de wet geregeld wordt. Maar zonder context is dat een lege opmerking. Betekent dit bijvoorbeeld dat informatie van niet leden, of administraties daarvan, of geheugensteuntjes daar zijn aangemeld en zijn goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegeven? Wat is er allemaal netjes binnen de wet geregeld?

Volgens mij is het probleem niet dat een JG een lijstje met namen en adressen heeft, dat heb ik ook van mijn vrienden en familie e.d. Volgens mij is het probleem dat dit bij een JG een lijstje is binnen een organisatie die daar gebruik van kan maken. En ik zou niet willen dat ik op een lijstje sta waarvan ik doel en gebruik niet kan controleren (los van of ik dat doe). Een van de redenen dat in het GBA niet meer geregistreerd wordt van welke kerkelijke gezindte men is, is om iets als de Jodenvervolging in de tweede wereldoorlog te bemoeilijken. Dat wordt aardig ondergraven als er bij de JG lijsten met dat soort informatie zouden circuleren.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Niet echt, geef ik toe, maar je wekt naar mijn mening wel de indruk

Ik citeerde enkel die mevrouw. JG zullen zich altijd aan de wet houden. 

2 uur geleden zei Mullog:

Maar zonder context is dat een lege opmerking

Klopt, de inhoud weet ik ook nog niet. Ik weet enkel dat het geregeld wordt. 

2 uur geleden zei Mullog:

Betekent dit bijvoorbeeld dat informatie van niet leden, of administraties daarvan, of geheugensteuntjes daar zijn aangemeld en zijn goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegeven? Wat is er allemaal netjes binnen de wet geregeld?

Er worden geen administraties bijgehouden van niet-leden. De prediking gaat aan de hand van zgn gebiedjes. Dat zijn blokjes gebied waarvan de mensen systematisch bezocht worden. De enige registratie zijn de 'niet-bel adressen'. Bij mijn weten worden er dus geen administraties bijgehouden van niet-leden. Het enige wat bewaard wordt zijn briefjes voor de verkondiger persoonlijk, als geheugensteuntje. Die briefjes komen dus niet in andere handen terecht. Het gaat met de AVG om deze geheugensteuntjes blijkbaar. Hoe dit opgelost wordt weet ik nog niet. Waarschijnlijk wordt er toestemming gevraagd, maar dat weet ik dus nog niet zeker. 

2 uur geleden zei Mullog:

En ik zou niet willen dat ik op een lijstje sta waarvan ik doel en gebruik niet kan controleren (los van of ik dat doe).

Maak je maar niet druk. Die lijstjes bestaan niet. Nooit gezien. Er worden ook geen adressen van niet-leden bewaart. Enige wat bewaart wordt zijn niet-bel-adressen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Mullog:

God mag dan misschien boven de AVG staan maar de Jehova's Getuigen doen dat zeker niet. Over aanmatigend gesproken.

Kerken worden nog steeds geinformeerd via het SILA (volgens dit artikel). Gemeenten beheren het bevolkinsregister dus die verzamelen de wettelijk vastgelegde informatie. Volgens mij is die informatie alleen maar toegangkelijk als wettelijk is vastgelegd dat die informatie door de betreffende organisatie gebruikt mag worden. Je hebt het dan vooral over (semi)overheid die die informatie alleen voor specifieke doelen mag gebruiken. Ik heb zelf weleens te maken gehad met het koppelen van informatiesystemen aan het GBA en dat is aan zeer strikte en strenge regels gebonden. Dat is niet iets als steek de netwerkkabel maar in de outlet en hier heb je de informatie., terwijl het technisch niet zo heel moeilijk is.

 

Aan je link te zien is dat dus netjes geregeld.

Een ander scrum team bij mij op de werkvloer is bezig geweest met de VGA in een deel van de software, oa BSN nummer eruit slopen. Zo simpel zijn dit soort zaken niet.

11 uur geleden zei sjako:

Dus de opdracht gaat en onderwijst de volken vindt jij maar lastigvallen. Daar zal je straks verantwoording voor moeten afleggen. Het is een directe opdracht die voor alle Christenen geldt. Dit besluit over de AVG is een van de zoveelste aanvallen van satan om dit werk dwars te liggen. 

Zoals het WTG het invult vind ik dat zeer zeker lastig vallen ja. Daar wil ik straks wel verantwoording voor afleggen hoor. God zij dank hoef ik daarvoor geen verantwoording af te leggen aan een lokaal kerkfiguur die zichzelf belangrijk voelt en er stasi praktijken op nahoud met lijstjes om te controleren of kerkleden wel hun verplichte taakjes doen die opgelegd zijn door het hoofdkantoor.

Privacy wetgeving wegzetten als van satan afkomstig geeft wel een beetje aan hoe ver je in de ban bent van het WTG. Maak je los en wees vrij in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:
9 uur geleden zei Mullog:

Niet echt, geef ik toe, maar je wekt naar mijn mening wel de indruk

Ik citeerde enkel die mevrouw. JG zullen zich altijd aan de wet houden. 

Over aanmatigend gesproken. Hoe haal je het in je hoofd, met de hele affaire kindermisbruik die nog speelt, om dit te beweren. Dan leef je echt op een andere planeet. In jullie ouderlingen boek staan de regels hoe om te gaan met ongewenst gedrag, een normale rechtsgang moet daarbij worden vermeden. "het gerecht van de ongelovigen". Je zit hier dus gewoon keihard te liegen als je zegt dat JG zich altijd aan de wet houden. Daar ben ik niet zo snel in, maar dat gedraai van JG's komt me zo langzamerhand de keel uit. 

2 uur geleden zei Thorgrem:
12 uur geleden zei Mullog:

God mag dan misschien boven de AVG staan maar de Jehova's Getuigen doen dat zeker niet. Over aanmatigend gesproken.

Kerken worden nog steeds geinformeerd via het SILA (volgens dit artikel). Gemeenten beheren het bevolkinsregister dus die verzamelen de wettelijk vastgelegde informatie. Volgens mij is die informatie alleen maar toegangkelijk als wettelijk is vastgelegd dat die informatie door de betreffende organisatie gebruikt mag worden. Je hebt het dan vooral over (semi)overheid die die informatie alleen voor specifieke doelen mag gebruiken. Ik heb zelf weleens te maken gehad met het koppelen van informatiesystemen aan het GBA en dat is aan zeer strikte en strenge regels gebonden. Dat is niet iets als steek de netwerkkabel maar in de outlet en hier heb je de informatie., terwijl het technisch niet zo heel moeilijk is.

 

Aan je link te zien is dat dus netjes geregeld.

Niet dus. De kamer heeft een motie aangenomen waarin werd besloten de koppeling op te heffen, de minister zegde toe dit per 1-1 te regelen en vervolgens gaat het domweg niet door om de christelijke partijen in de regering tevreden te houden.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

een normale rechtsgang moet daarbij worden vermeden

Dit geldt enkel voor geschillen tussen leden onderling, bijv bij een zakelijke overeenkomst tussen broeders. Als daar een geschil ontstaat, dan moet eerst worden getracht buiten de wereldse rechtsgang om dit op te lossen. Naar een wereldse rechtbank gaan van twee broeders is een blamage. 

Wat betreft het kindermisbruik, laten we nu eerst maar eens het 'onafhankelijk' onderzoek maar eens afwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Dit geldt enkel voor geschillen tussen leden onderling, bijv bij een zakelijke overeenkomst tussen broeders. Als daar een geschil ontstaat, dan moet eerst worden getracht buiten de wereldse rechtsgang om dit op te lossen. Naar een wereldse rechtbank gaan van twee broeders is een blamage. 

Wat betreft het kindermisbruik, laten we nu eerst maar eens het 'onafhankelijk' onderzoek maar eens afwachten.

Dat eerste is wel mooi en dat gebeurt ook in andere denominaties. Ik heb het ook meegemaakt dat er in een kerk tussen twee leden een zakelijk geschil was waar ze niet uitkwamen. De zaak is toen voorgelegd aan de raad van oudsten. Die namen een beslissing en de betrokken zakenlieden namen daar genoegen mee. Probleem opgelost.

Wat het laatste betreft, dat komt helaas veel meer voor dan in het nieuws komt. Veel misbruikte kinderen schamen zich te veel om erover te praten. Het komt helaas ook voor dat onschuldige mensen worden veroordeeld. Een zeer moeilijke zaak waar m.i. veel te gemakkelijk over wordt geoordeeld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Wat betreft het kindermisbruik, laten we nu eerst maar eens het 'onafhankelijk' onderzoek maar eens afwachten.

Is er dat dan, wanneer is dat gestart, wie zitten er in de onderzoekscommissie ?

Je laatste melding was een link naar deze interessante blog ( https://tegenwichtblog.com/2018/06/06/onafhankelijk-onderzoek-misbruik-jehovahs-getuigen-niet-nodig-niet-proportioneel/ ) waarbij je nu de melding krijgt

Citaat

Oeps! Die pagina kon niet worden gevonden.

en geen spontaan bericht dat er wat onderzocht gaat worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Is er dat dan, wanneer is dat gestart, wie zitten er in de onderzoekscommissie ?

Als ik het nieuws een beetje volg dan is de Tweede Kamer unaniem voor een onafhankelijk onderzoek, dus dat komt er.

2 uur geleden zei Mullog:

Je laatste melding was een link naar deze interessante blog ( https://tegenwichtblog.com/2018/06/06/onafhankelijk-onderzoek-misbruik-jehovahs-getuigen-niet-nodig-niet-proportioneel/ ) waarbij je nu de melding krijgt

Ja, dan zal die pagina weggehaald zijn. Kan er ook niks aan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:
14 uur geleden zei Mullog:

Is er dat dan, wanneer is dat gestart, wie zitten er in de onderzoekscommissie ?

Als ik het nieuws een beetje volg dan is de Tweede Kamer unaniem voor een onafhankelijk onderzoek, dus dat komt er.

Het was helaas nodig dat de tweede kamer daar wat van vond, omdat het bestuur van de JG niet mee wilde werken!

https://nos.nl/artikel/2239683-hele-tweede-kamer-wil-misbruikonderzoek-jehovah-s-getuigen.html   

En dat maakt je opmerking dat JG zich altijd aan de wet zullen houden duidelijke onzin.

modbreak Trajecto: Gaarne wat gematigder formuleren. Als er zo'n onderzoek komt wachten we af wat de uitkomst zal zijn.

(Natuurlijk is het niet het moment om te zeggen dat er bij de Jehovah's getuigen nooit de wet overtreden wordt, maar nu vóór zo'n onderzoek beweren dat iemand duidelijke onzin sprak die zoiets eerder misschien eens zei is ook niet nodig.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid