Spring naar bijdragen

Nicea en de Apostolische Geloofsbelijdenis


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Thinkfree:

Haha.. nee, waar het mij om gaat is dat men argumenten gebaseerd vanuit de bijbel onderuit wil halen met ja maar de allereerste christenen deden het anders.

Terwijl de allereerste christenen het boek geschreven hebben, onder inspiratie van de heilige geest met de verzekering van God dat hij zijn woord bewaard tot in eeuwigheid. 

Het was maar een vraag. Ik lust zelf ook wel een biertje met dit weer. :) Met het boek bedoel je de boeken van het Nieuwe Testament? Daar staan die kerkdogma's toch niet in? Die kwamen later. Als ze er wel in hadden gestaan waren de latere kerkdogma's en credo's volkomen overbodig geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nee, die mensen zijn er niet. Besef ook: Eer Abraham was, BEN IK. Abraham heeft Jezus ontmoet. Zo moeilijk is het allemaal niet. Enige dat je moet aannemen is dat Jezus er altijd was. Daarom is het zo

Hoe bedoel je dit, antoon? Begrijp je personen in dit forum die vanwege hun opvoeding in de Drie-ene God geloven? De Drie-ene God is de ware God. Zou het kunnen dat jij misleid bent? Beste antoon, de

Zojuist zei Willempie:

Het was maar een vraag. Ik lust zelf ook wel een biertje met dit weer. :) Met het boek bedoel je de boeken van het Nieuwe Testament? Daar staan die kerkdogma's toch niet in? Die kwamen later. Als ze er wel in hadden gestaan waren de latere kerkdogma's en credo's volkomen overbodig geweest. 

Zou het ook zo kunnen zijn dat wij gaandeweg de tijd meer inzicht kregen in wat geschreven staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Goed om te vernemen, ik hoop van harte dat je bijdraait. Ik heb hier wat leesvoer voor je wat wellicht interessant is om door te spitten. Wederom in het Engels, maar dat ben je inmiddels wel gewend van mij.

http://www.middletownbiblechurch.org/holyspir/index.htm

Thanks. Mijn Engels is beter dan mijn Nederlands dus daarover hoef je je geen zorgen te maken. :) 

11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zou het ook zo kunnen zijn dat wij gaandeweg de tijd meer inzicht kregen in wat geschreven staat?

Ik denk dat de eerste christenen heel goed inzicht hadden, vooral omdat ze de apostelen om uitleg konden vragen en dat uiteraard ook deden. Ik denk eerder dat de latere menselijke denkconstructies de Griekse filosofie probeerden te beconcurreren, of misschien ook wel juist tegemoet te komen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. (1Joh.5:7)

Het Comma Johanneum, is later toegevoegd en hoort niet in de Bijbel thuis. In goede moderne vertalingen zoals NBV staat het ook niet meer. Het is een corruptie.

6 uur geleden zei Willempie:

Alles is door de Heilige Geest geïnspireerd, ook het stukje dat jij citeerde. 

Een toevoeging komt niet van de Heilige Geest. Elke wetenschapper is het er over eens.

5 uur geleden zei Willempie:

dat komt omdat die de kerkdogma's vervangen hebben door hun eigen dogma's die, in mijn ogen, te absurd zijn om er veel woorden aan vuil te maken.

Zoals?

5 uur geleden zei Willempie:

Ik denk zelf dat de Heilige Geest van God uitgaat. Soms wordt in de Bijbel de Geest vereenzelvigd met God zelf (God is ook Geest). Maar joden hebben de Geest van God nooit als een zelfstandig persoon naast God gezien, ook niet in de tijd van Jezus. De Heilige Geest wordt beschouwd als de adem van God, maar ook als meer en krachtiger dan dat. Het is in elk geval on-Bijbels om de Heilige Geest als zelfstandige persoon te aanbidden. Het is niet on-Bijbels om Jezus te aanbidden maar de normale gang van zaken is dat we bidden tot God, in de naam van Jezus en in de kracht en onder leiding van de Heilige Geest, zoals dat trouwens in de meest gangbare kerken ook wordt gedaan. Dus is de Heilige Geest God? Ja en nee

Zo geloven wij het dus ook en deze uiteenzetting  klopt volledig.

4 uur geleden zei Thinkfree:

De allereerste christenen van voor christus hebben het oude geschreven, en de allereerste christenen na Christus het nieuwe. mocht je weer over de "allereerste christenen " beginnen, kom op.

Wat een flauwekul. Hoe kan je nu Christenen hebben vóór Christus. Het OT is een verzameling boeken geïnspireerd door Gods Heilige Geest. Het gaat in hoofdzaak over Gods speciale volk, de Joden. Het is voornamelijk het Oude Verbond. Het kondigd ook de Messias aan die de hele wereld zou bevrijden. Bijv de opstanding komt er ook in voor, maar veel minder duidelijk dan in het NT. Het NT gaat verder waar het OT ophoud. Het OT en het NT kan je ook niet los van elkaar zien. Maar de eerste Christenen hebben niet het OT geschreven hoor, alleen de canon hebben ze samengesteld, die overeenkomt met de Joodse.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Het Comma Johanneum, is later toegevoegd en hoort niet in de Bijbel thuis. In goede moderne vertalingen zoals NBV staat het ook niet meer. Het is een corruptie.

Ow, zit dat zo. Vroeger had men het dus allemaal bij het verkeerde eind en verdwenen ze allemaal in de hel. Ownee, die bestaat niet volgens jullie, komt dat even goed uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Willempie:

Ik denk eerder dat de latere menselijke denkconstructies de Griekse filosofie probeerden te beconcurreren, of misschien ook wel juist tegemoet te komen.

Dat was inderdaad aan de gang. Het Griekse denken stond hoog in aanzien. Eigenlijk heeft de Bijbel een eenvoudige boodschap. Filosofen hebben dan ook geprobeerd de tekst van de Bijbel in een Griekse context te zetten. Plato bijv had veel invloed. Hij had al een soort drieëenheidsleer bedacht. Ook onsterfelijke ziel is ontstaan uit het Griekse denken.

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ow, zit dat zo. Vroeger had men het dus allemaal bij het verkeerde eind en verdwenen ze allemaal in de hel. Ownee, die bestaat niet volgens jullie, komt dat even goed uit.

Nee natuurlijk niet. God vergeeft dat wel. Het is lastig voor je om toe te geven dat de SV corruptie bevat, en het Comma is niet het enige. En nee, we geloven zeker niet in de hel. We geloven namelijk in een God van liefde en het staat gewoon niet in de Bijbel. Het is weer aantoonbaar een corruptie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Nee natuurlijk niet. God vergeeft dat wel. Het is lastig voor je om toe te geven dat de SV corruptie bevat, en het Comma is niet het enige. En nee, we geloven zeker niet in de hel. We geloven namelijk in een God van liefde en het staat gewoon niet in de Bijbel. Het is weer aantoonbaar een corruptie.

Ik snap toch werkelijk waar niet waar unitariërs zich druk over maken wat waarheid betreft. Het komt uiteindelijk toch allemaal wel goed immers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik begrijp de reacties, toch staat er in de schrift zelf dat we nu al in dit leven moeten onderzoeken wat  eeuwig leven kan bewerken

ROMEINEN 9:13 Want „een ieder die de naam van Jehovah aanroept, zal gered worden”. 14 Hoe zullen zij echter hem aanroepen in wie zij geen geloof hebben gesteld?i Hoe zullen zij vervolgens geloof stellen in hem van wie zij niet hebben gehoord? Hoe zullen zij vervolgens horen zonder dat iemand predikt? 15 Hoe zullen zij vervolgens prediken indien zij niet zijn uitgezonden?k Zoals er staat geschreven: „Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken.

 

JOHANNES 17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij
hebt uitgezonden, Jezus Christus

bewerkt door antoon
spelfouten
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Willempie:

Bijvoorbeeld dat het bestuur van de enige ware kerk van Jezus zich in New York bevindt.

Ik denk dat elke kerk van zichzelf denkt dat ze de ware kerk zijn.
Verder moet een kerkbestuur moet nu eenmaal ergens zetelen, dat kan New York zijn of Barneveld, dat maakt zoveel niet uit.
Dat zegt verder niets. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Verder moet een kerkbestuur moet nu eenmaal ergens zetelen, dat kan New York zijn of Barneveld, dat maakt zoveel niet uit.
Dat zegt verder niets. 

Er lijkt een taboe op Amerika te rusten, als het uit de states komt heeft men vaak bijgedachten, het is zeer juist wat je zegt, ergens moet het hoofdkantoor zijn

bewerkt door antoon
spelfouten
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Dat is dan een onjuiste gedachte. Er zijn heel veel kerken die met elkaar samenwerken voor een gemeenschappelijk doel.

Het is een juiste gedachte. Er wordt wel samengewerkt, maar niet met iedereen en men blijft zelf de eigen kerk in stand houden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei antoon:

Er lijkt een taboe op Amerika te rusten, als het uit de states komt heeft men vaak bijgedachten, het is zeer juist wat je zegt, ergens moet het hoofdkantoor zijn

Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om het (zelf aangestelde) bestuur van DE ENIGE WARE KERK VAN JEZUS. En nogmaals, dit is zo absurd dat ik er verder geen woorden aan vuil wil maken.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik snap toch werkelijk waar niet waar unitariërs zich druk over maken wat waarheid betreft. Het komt uiteindelijk toch allemaal wel goed immers.

Hangt er vanaf. Als je als gelovige verkeerde zienswijzen voorgeschoteld krijgt en er zijn geen andere bronnen dan kan je de gelovige niet aanrekenen dat hij iets verkeerds gelooft. In zo’n geval zal God dat wel vergeven in mijn overtuiging. Maar als je klip en klaar de juiste zienswijze hebt gehoord en je gaat toch je eigen gang dan wordt het een ander verhaal. Als je Marcus 12 vanaf vers 28 leest dan is het Godsbeeld wel heel erg belangrijk. Ik denk dat deze tekst voor zichzelf spreekt.

Een van de schriftgeleerden was dichterbij gekomen en had de discussie gevolgd. Hij besefte dat Jezus hun een uitstekend antwoord had gegeven en vroeg hem: ‘Wat is het eerste van alle geboden?’  29 Jezus antwoordde: ‘Het eerste is: “Luister, Israël. Jehovah, onze God, is één Jehovah,  30 en je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel, je hele verstand en je hele kracht.”  31 Het tweede is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.” Er is geen gebod dat belangrijker is dan deze geboden.’  32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Meester, u hebt goed gesproken en wat u zegt is waar: “Hij is één, en buiten hem is er geen ander.”  33 Hem liefhebben met je hele hart, je hele verstand en je hele kracht, en je naaste liefhebben als jezelf is veel meer waard dan alle volledige brandoffers en slachtoffers.’  34 Toen Jezus merkte dat de man een verstandig antwoord had gegeven, zei hij tegen hem: ‘Je bent niet ver van Gods Koninkrijk.’ Niemand durfde hem verder nog een vraag te stellen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Hangt er vanaf. Als je als gelovige verkeerde zienswijzen voorgeschoteld krijgt en er zijn geen andere bronnen dan kan je de gelovige niet aanrekenen dat hij iets verkeerds gelooft. In zo’n geval zal God dat wel vergeven in mijn overtuiging. Maar als je klip en klaar de juiste zienswijze hebt gehoord en je gaat toch je eigen gang dan wordt het een ander verhaal.

Wat voor verhaaltje wordt het dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

“Luister, Israël. Jehovah, onze God, is één Jehovah,

Dit is een volkomen onjuiste vertaling. Ik ben niet eens bereid om hier verder over te discussiëren. Ga maar eens naar de Hebreeuwse tekst en lees wat de juiste vertaling van die tekst is. En anders doe je dat maar niet. Moet je zelf weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Wat een flauwekul. Hoe kan je nu Christenen hebben vóór Christus. 

Net zoals dat je mensen hebt van voor christus die de hemel bewonen.

Je lijkt het woord christenen en joden nogal te willen scheiden. Christenen is een algemene term van mensen uit alle culturen en volken, (ook joden) Joden zijn een bepaald volk.

Het grote verschil zit hem in het accepteren van de Messias. 

Het feit dat je niet begrijpt dat de naam christen maar een etiket is zal ik het je nog sterker vertellen, Adam en Eva waren de allereerste christenen.

Of ga je straks aangekomen in de hemel tegen Adam zeggen, weg jij want jij bent geen christen ?

Hoe benoem jij het gehele volk in de hemel in 1 woord  straks, ook de mensen van voor christus ?

Zijn er mensen die zonder de christen kunnen komen waar hij is ?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Willempie:

Dit is een volkomen onjuiste vertaling.

Hoezo? De Statenvertaling  zo

‘Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!’
‭‭Op het woord HEERE na is het bijna hetzelfde.

10 minuten geleden zei Thinkfree:

Net zoals dat je mensen hebt van voor christus die de hemel bewonen.

Er gingen geen mensen naar de hemel hoor. Bijv Handelingen 2:34 zegt duidelijk dat David niet naar de hemel is opgestegen. Kon ook niet want Christus had Zijn zoenoffer nog niet gebracht en de mensen nog niet verlost.

  34 David is weliswaar niet naar de hemel opgestegen, maar toch zegt hij: “Jehovah heeft tegen mijn Heer gezegd: ‘Ga aan mijn rechterhand zitten  35 totdat ik je vijanden aan je voeten leg als een voetenbank.’”  

Je verwart gelovigen met Christenen denk ik. Een Christen is een volgeling van Christus. Hij probeerd zoveel mogelijk in de voetsporen van Zijn Meester te lopen en ziet Jezus als verlosser. Hoe kan iemand nu in iemands voetsporen lopen als die persoon er nog niet was.

 

10 minuten geleden zei Thinkfree:

Of ga je straks aangekomen in de hemel tegen Adam zeggen, weg jij want jij bent geen christen ?

Die kom ik niet in de hemel tegen maar op een Nieuwe aarde, maar dat terzijde. Nu is het wel zo dat Jezus ook voor mensen vóór hem is gestorven, dus de hele mensheid. Dus Adam zou zo maar een Christen kunnen worden. Dus wellicht heb je daar gelijk in. Op de nieuwe aarde is iedereen Christen. Maar daarvoor was hij geen Christen hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei sjako:

Er gingen geen mensen naar de hemel hoor. Bijv Handelingen 2:34 zegt duidelijk dat David niet naar de hemel is opgestegen. Kon ook niet want Christus had Zijn zoenoffer nog niet gebracht en de mensen nog niet verlost.

Oh.. en Elia dan ? 

19 minuten geleden zei sjako:

34 David is weliswaar niet naar de hemel opgestegen, maar toch zegt hij: “Jehovah heeft tegen mijn Heer gezegd: ‘Ga aan mijn rechterhand zitten  35 totdat ik je vijanden aan je voeten leg als een voetenbank.’”  

Elia ?

20 minuten geleden zei sjako:

Je verwart gelovigen met Christenen denk ik. Een Christen is een volgeling van Christus. Hij probeerd zoveel mogelijk in de voetsporen van Zijn Meester te lopen en ziet Jezus als verlosser. Hoe kan iemand nu in iemands voetsporen lopen als die persoon er nog niet was.

Denk dat het sleutelwoord geloof is...

God benoemd in het o.t genoeg mensen die wandelden naar Gods hart. 

Het christen zijn zit in het hart, niet in het uiterlijk na-apen van iemand. Zoals jij aangeeft.

Dat is iets van alle tijden

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Thinkfree:

Christenen is een algemene term van mensen uit alle culturen en volken, (ook joden) Joden zijn een bepaald volk.

Het grote verschil zit hem in het accepteren van de Messias. 

Inderdaad, christenen geloven dat Jezus Christus die Messias was, en dat kan dus pas nadat die veronderstelde Jezus Christus er was.

26 minuten geleden zei Thinkfree:

Het feit dat je niet begrijpt dat de naam christen maar een etiket is zal ik het je nog sterker vertellen, Adam en Eva waren de allereerste christenen.

Dat laatste kan dus niet.

27 minuten geleden zei Thinkfree:

Of ga je straks aangekomen in de hemel tegen Adam zeggen, weg jij want jij bent geen christen ?

Dat denk ik niet, want Sjako noch Thinkfree bepalen wie daar zit en waarom.

27 minuten geleden zei Thinkfree:

Hoe benoem jij het gehele volk in de hemel in 1 woord  straks, ook de mensen van voor christus ?

Flubelwabbel. Maakt dat uit ?

28 minuten geleden zei Thinkfree:

Zijn er mensen die zonder de christen kunnen komen waar hij is ?

 Misschien moet je deze vraag even zodanig formuleren dat hij voor anderen ook begrijpelijk is. Hier is geen hout van te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:
31 minuten geleden zei Thinkfree:

Zijn er mensen die zonder de christen kunnen komen waar hij is ?

 Misschien moet je deze vraag even zodanig formuleren dat hij voor anderen ook begrijpelijk is. Hier is geen hout van te maken.

Zijn er mensen die zonder de christus in de hemel kunnen komen ?

PS: zijn ook geen vragen voor een atheïst 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Zijn er mensen die zonder de christus in de hemel kunnen komen ?

Nee, die mensen zijn er niet. Besef ook: Eer Abraham was, BEN IK. Abraham heeft Jezus ontmoet. Zo moeilijk is het allemaal niet. Enige dat je moet aannemen is dat Jezus er altijd was. Daarom is het zo belangrijk te geloven dat Jezus GEEN geschapen wezen is. Daarom is het godslastering te ontkennen dat Jezus God is. Daarom wilden de joden Hem stenigen. Daarom werd Hij beschuldigd van toverij. Daarom wordt tegenwoordig door velen ontkend dat Hij God is. Daarom wordt Hij door velen gezien als een profeet, een goed mens, een geschapen wezen, of zelfs een aartsengel. Allemaal godslastering. Jezus IS God. Wie dat ontkent, gelooft niet in de ware Jezus!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid