Spring naar bijdragen

Het Koninkrijk van God


Aanbevolen berichten

37 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat gebeurt er dan met die mensen volgens diegene die daar wel over gaat?

Maakt het wat uit hoe je daadwerkelijk leeft als na de dood toch alles goed komt, hoe dan ook? En ben jij nu niet gewoon wat aan het pochen over hoe goed jij wel niet leeft? Wat kan mij dat nu schelen hoe jij erover denkt als na de dood er geen straf is. Dan bepaal ik toch lekker zelf wel hoe ik leef en wat ik geloof.

Daar gaat de natuur over volgens de wetten en methoden die Jezus beschrijft, dat is geen menselijke beslissing.

Na de dood gaat de ziel van een normaal mens even terug in de schoot van God (zoals ook iedere nacht tijdens de diepe slaap) tot aan de volgende incarnatie. Hoe je precies reincarneert hangt af van je vroegere levenswijze (wat je deed of naliet). Het is dus helemaal niet zo dat "alles toch goed komt", maar uiteindelijk natuurlijk wel, iedereen komt uiteindelijk uit in het eindpunt in de Heerschappij van God, de een gaat die weg sneller dan de andere.

Je manier van denken klopt dus niet vanuit de idee dat de lichamelijke dood geen eindpunt is maar slechts een tussenperiode tussen twee levens. Straffen ervaar je alleen tijdens je leven, alleen noem ik dat geen straffen (en Jezus ook niet), maar onprettige ervaringen eventueel op grond van je negatieve acties uit een ver of minder ver verleden. Prettige ervaringen zou jij misschien beloningen noemen (Jezus spreekt overigens wel van "beloning", maar hij heeft het meer over het eindpunt in de Heerschappij van God en niet over wereldse "beloningen"), maar dat zijn gewoon prettige ervaringen, al of niet in reactie op je positieve acties uit het verleden.

Jij weet helemaal niet hoe ik leef, dus van pochen kan sowieso geen sprake zijn. In dit topic gaat het niet over een persoonlijke levenswijze maar over onze visie op het begrip 'Heerschappij van God' en daar mag iedereen openlijk over praten.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 91
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

1. Daar waar God tegenwoordig is en Zijn wetten en Zijn gerechtigheid worden onderhouden. 2. Bij de Vader, en Zijn Zoon Jezus, en in alle mensen die vervuld zijn van de Heilige Geest. 3. Van

1. Dat is de Kerk en de innerlijke tegenwoordigheid van Christus in de sacramenten en het gebed. 2. We kennen de strijdende Kerk op aarde, strijdend tegen de zonde, de lijdende Kerk in het va

Die bede kan echter ook een belijdenis zijn. We belijden dan dát zijn Rijk komt, wat inderdaad gebeurt als we de mis opdragen en als we ons al biddend en goeddoenend aan Christus overgeven. Maar sowie

12 uur geleden zei sjako:

Is het niet zo dat er verschillende stromingen zijn binnen het Katholisisme? Jezuïeten hebben bijv een ander uitgangspunt dan andere stromingen.

Er zijn verschillende orden, congegraties, broederschappen, spirituele bewegingen, etc. Zowel heel formeel als wat informeler, van eeuwenoud tot erg jong. Ze leggen elk hun eigen accenten in de geloofsbeleving, van actief in de samenleving dienend tot contemplatief voor de samenleving biddend, maar zijn wel ten volle in communio met de bisschop van Rome en belijden dus dezelfde katholieke leer.

13 uur geleden zei sjako:

Waarom is het preterisme ontstaan binnen de Katholieke kerk. Ik zie een hoop preteristische trekken binnen de Katholieke kerk. Bijv het duizendjarig Rijk. Ik ben daar 100% zeker van dat dit in de toekomst ligt, maar alleen de Katholieke kerk zegt dat dit de kerk is. Waarom?

Dat is geen preterisme, maar eerder het amillennialisme, in tegenstelling tot de eigen vorm van het millennialisme dat het WTG aanhangt. Daarbij was en is het protestantisme ook grotendeels amillennialistisch, hoewel met een andere kijk op de rol van de Kerk ofwel de Gemeente, en zijn de millennialistische en dispensationalistische ideeën voornamelijk in de negentiende eeuw tot bloei gekomen binnen de toen nieuwe evangelische bewegingen.
Ook het WTG is in die tijd ontstaan.
Het preterisme leert dat de wederkomst al geweest is en dat doet de katholieke Kerk nogmaals niet. Als je gelooft dat de wederkomst nog moet komen, dan ben je dus per definitie níét preteristisch, ongeacht hoe je naar het duizendjarig vredesrijk kijkt.
Net zoals je toch ook geen Jehovah's Getuige bent als je het WTG niet erkent als getrouwe en beleidvolle slaaf ofwel als Gods besturend lichaam op aarde, ook al zou je verder grotendeels haar leer volgen. Dit even puur bedoeld als gelijkenis.

Het Duizendjarig Vredesrijk is te identificeren met de huidige tijd van de Kerk, omdat Christus nu alreeds zijn overvloedige vrede en gaven uitdeelt aan zijn gelovigen en nu alreeds als Koning over zijn Kerk regeert. En zo samen met zijn kinderen strijdt tegen de Draak, die erop uit is de Kerk op aarde, de verborgen Vrouwe, te vernietigen.
De belangen van de Kerk om dat te leren zijn dan ook heel eenvoudig: omdat Christus haar gebiedt de juiste leer te bewaren en te verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is inderdaad een dooddoener van jewelste en zo kan altijd recht gepraat worden wat krom is. Het is er wel maar we zien het niet... Reken er maar op dat als God komt met zijn Koninkrijk dit luid en duidelijk gebeurt.

Je zou eens de geschiedenis moeten bestuderen. De Eerste Wereldoorlog was niet bepaald geruisloos. Dit was het gevolg dat satan uit de hemel was geworpen. Hij weet dat zn tijd kort is en gaat tekeer als een briesende leeuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Trajecto:

Topic bevat nogal wat opmerkingen gebaseerd op JG-leer.

Topcstarter WdG vraagt er ook expliciet naar.

Daarom wordt dit topic (voorlopig(?)) uit het gedeelte Geloof gelicht en verplaatst naar subforum Geloof en spiritualiteit.

Deze opmerking klopt deels. In de openingspost vroeg ik niet naar de JG-leer! De eerste reacties hadden daar ook NIKS mee te maken. Later heb ik inderdaad vragen gesteld aan sjako en antoon, dat klopt, vooral n.a.v. de genoemde jaartallen en de berekening waar ik nieuwsgierig naar was. Ik zal een topic starten over jaartallen en het op prijs tellen wanneer je dit topic verplaatst naar het gedeelte Geloof, en die delen die betrekking hebben op jaartallen verplaatst naar een nieuw topic - dat ik wel zal aanmaken. Dat kan dan ergens in levensbeschouwing. Akkoord?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Topics over de 'Heerschappij van God' passen beter in de sectie 'Godsdienst en Spiritualiteit' omdat dit begrip veel ruimer is dan alleen dat wat past binnen het christelijke geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei WdG:

In de openingspost vroeg ik niet naar de JG-leer!

Je stelde een aantal vragen die door iedereen vrij te beantwoorden zijn, ook door JG en eventuele joden, moslims, atheisten etc. en dus niet alleen door mensen die een bepaalde christelijke leer aanhangen. Lijkt me ook wel zo bevorderlijk voor de diversiteit van de discussie, overigens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-7-2018 om 13:04 zei sjako:

Dat kan niet waar zijn, want wij moeten bidden ‘Uw Koninkrijk kome’, met andere woorden het is er nog niet. Het is een preterisme idee, dingen die in toekomst plaatsvinden naar het heden verschuiven.

Ten tijde dat de Heer Jezus in Matt.6 het Onze Vader leerde bidden, bevond men zich nog in het Oude Testament. Gods Koninkrijk was op aarde immers alleen in Jezus Christus nabij.

Met de uitstorting van de Heilige Geest na Pinksteren, kwam Gods Koninkrijk binnenin de gelovigen in Christus. (Luc.17:21) Daarmee is Gods Koninkrijk vanuit de hemel definitief gevestigd op aarde, zolang er met de Heilige Geest vervulde christenen onder ons zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Deze opmerking klopt deels. In de openingspost vroeg ik niet naar de JG-leer! De eerste reacties hadden daar ook NIKS mee te maken. Later heb ik inderdaad vragen gesteld aan sjako en antoon, dat klopt, vooral n.a.v. de genoemde jaartallen en de berekening waar ik nieuwsgierig naar was. Ik zal een topic starten over jaartallen en het op prijs tellen wanneer je dit topic verplaatst naar het gedeelte Geloof, en die delen die betrekking hebben op jaartallen verplaatst naar een nieuw topic - dat ik wel zal aanmaken. Dat kan dan ergens in levensbeschouwing. Akkoord?

Een nieuw topic voor de jaartallenkwestie lijkt me wel een goed idee.

Of dit topic dan weer naar het gedeelte Geloof kan..., mja... (?)

Ik zie enige oppositie...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Trajecto:

Een nieuw topic voor de jaartallenkwestie lijkt me wel een goed idee.

Of dit topic dan weer naar het gedeelte Geloof kan..., mja... (?)

Ik zie enige oppositie...

Ik start met een Bijbelcitaat, Trajecto: Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.

Ik denk dat je begrijpt dat ik NIET over de Drie-ene God wil discussieren, maar over het Koninkrijk van deze Drie-ene God. DAAROM is het onwenselijk dat het topic hier staat. Bovendien ben ik de topicstarter.

In dit topic gebeuren twee dingen:

1. Gesprek over Gods Koninkrijk - die graag in "geloof".

2. Gesprek over jaartallen. Daarvoor een nieuw topic aangemaakt.

Iemand die deze discussie vanuit een ander gezichtspunt wil bespreken, kan een eigen topic beginnen, toch? Ik wil in dit topic NIET de richting op van zendeling ("Heerschappij van God") en/of de Drie-ene God bespreken. Daar lijkt het toch (weer) op uit te draaien. Zou je dus dit topic alsjeblieft weer willen verplaatsen en de posts m.b.t. jaartallen verplaatsen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei WdG:

Ik start met een Bijbelcitaat, Trajecto: Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.

Ik denk dat je begrijpt dat ik NIET over de Drie-ene God wil discussieren, maar over het Koninkrijk van deze Drie-ene God. DAAROM is het onwenselijk dat het topic hier staat. Bovendien ben ik de topicstarter.

In dit topic gebeuren twee dingen:

1. Gesprek over Gods Koninkrijk - die graag in "geloof".

2. Gesprek over jaartallen. Daarvoor een nieuw topic aangemaakt.

Iemand die deze discussie vanuit een ander gezichtspunt wil bespreken, kan een eigen topic beginnen, toch? Ik wil in dit topic NIET de richting op van zendeling ("Heerschappij van God") en/of de Drie-ene God bespreken. Daar lijkt het toch (weer) op uit te draaien. Zou je dus dit topic alsjeblieft weer willen verplaatsen en de posts m.b.t. jaartallen verplaatsen?

Oké ja, ik zie nu dat je inmiddels al het nieuwe topic aangemaakt had. Ik zal eens kijken wat er daarnaartoe te verplaatsen is.

Dit topic zet ik dan weer terug in Theologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Trajecto:

Oké ja, ik zie nu dat je inmiddels al het nieuwe topic aangemaakt had. Ik zal een kijken wat er daarnaartoe te verplaatsen is.

Dit topic zet ik dan weer terug in Theologie.

Mijn dank, Trajecto!

3 minuten geleden zei zendeling:

Moeten al mijn reacties dan liever verwijderd worden op grond van "niet christelijk genoeg"?

Je kunt evt. een topic starten met de titel "Heerschappij van God" in Levensbeschouwing. Dan kunnen jouw bijdragen en die van Jehovha's getuigen daar geplaatst worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei WdG:

Mijn dank, Trajecto!

Je kunt evt. een topic starten met de titel "Heerschappij van God" in Levensbeschouwing. Dan kunnen jouw bijdragen en die van Jehovha's getuigen daar geplaatst worden.

Nee, dan ook enkel belicht vanuit het Jezuisme. Als je apartheid wilt, dan ook meteen goed scheiden die handel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei zendeling:
30 minuten geleden zei WdG:

Mijn dank, Trajecto!

Je kunt evt. een topic starten met de titel "Heerschappij van God" in Levensbeschouwing. Dan kunnen jouw bijdragen en die van Jehovha's getuigen daar geplaatst worden.

Nee, dan ook enkel belicht vanuit het Jezuisme. Als je apartheid wilt, dan ook meteen goed scheiden die handel. 

Zo'n topic kun je inderdaad starten.

Echt grote voorstanders van apartheid zullen wel niet zijn, maar enige ordening waar wat behandeld wordt maakt het wel overzichtelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Ten tijde dat de Heer Jezus in Matt.6 het Onze Vader leerde bidden, bevond men zich nog in het Oude Testament. Gods Koninkrijk was op aarde immers alleen in Jezus Christus nabij.

Met de uitstorting van de Heilige Geest na Pinksteren, kwam Gods Koninkrijk binnenin de gelovigen in Christus. (Luc.17:21) Daarmee is Gods Koninkrijk vanuit de hemel definitief gevestigd op aarde, zolang er met de Heilige Geest vervulde christenen onder ons zijn.

Dat lijkt me niet. Het Onze Vader is een universeel gebed door de tijden heen. Wat zei Jezus trouwens bij het laatste avondmaal? Mattheüs 26:29

Maar ik zeg jullie: vanaf nu zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag waarop ik samen met jullie nieuwe wijn zal drinken in het Koninkrijk van mijn Vader. 

Het Koninkrijk van God is zoals Daniël 2 zegt een Koninkrijk wat alle andere koninkrijken zal verbrijzelen. Dat is niet gebeurd, want dat ligt nog in de toekomst. In die toekomst zal Jezus dus nieuwe wijn drinken met zijn volgers. Niet in een of andere hartestoestand. In een herstelde wereld, verlost van dood, ziekte en oorlog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Topic kan niet verplaatst worden denk ik omdat het mij niet toegestaan wordt om een eigen topic over de Heerschappij van God te starten in Levensbeschouwing.

Ik ga dan hier maar weer verder, want het is een onderwerp dat mij zeer aan het hart gaat:

Het begrip 'Basileia tou Theou' (βασιλεία τοῦ θεοῦ) betekent ongeveer 'daar waar God de Heerschappij heeft'. Het is onbekend welk Aramees woord Jesjoea zelf gebruikt heeft toen hij dit begrip omschreef, dus we kunnen niet weten of dit een nauwkeurige vertaling naar het Grieks is geweest of niet. Uit de omschrijving (via beeldtaal) in de authentieke Jezus-teksten blijkt echter wel dat het om een metafysisch begrip gaat en niet om een plek of iets dat in de toekomst ligt, zoals christenen het begrip zijn gaan projecteren in hun religieuze verbeelding.

Er is dan ook een conflict tussen de betekenis die in de oudste overlevering naar voren komt (die mogelijk van de historische Jezus zelf afkomstig is) en de betekenissen die de christelijke evangelisten er aan zijn gaan geven.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Dat lijkt me niet. Het Onze Vader is een universeel gebed door de tijden heen. Wat zei Jezus trouwens bij het laatste avondmaal? Mattheüs 26:29

Maar ik zeg jullie: vanaf nu zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag waarop ik samen met jullie nieuwe wijn zal drinken in het Koninkrijk van mijn Vader. 

Het Koninkrijk van God is zoals Daniël 2 zegt een Koninkrijk wat alle andere koninkrijken zal verbrijzelen. Dat is niet gebeurd, want dat ligt nog in de toekomst. In die toekomst zal Jezus dus nieuwe wijn drinken met zijn volgers. Niet in een of andere hartestoestand. In een herstelde wereld, verlost van dood, ziekte en oorlog.

En dat is dus, als we jouw redenatie volgen, geen profetie, maar een menselijke interpretatie die er best wel eens naast kan zitten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei zendeling:

Topic kan niet verplaatst worden denk ik omdat het mij niet toegestaan wordt om een eigen topic over de Heerschappij van God te starten in Levensbeschouwing.

Heb ik dan iets gemist? Dat is toch juist een onderwerp voor levensbeschouwing, of zie ik dat verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Fritsie:

Ten tijde dat de Heer Jezus in Matt.6 het Onze Vader leerde bidden, bevond men zich nog in het Oude Testament. Gods Koninkrijk was op aarde immers alleen in Jezus Christus nabij.

Wat bedoel je met nabij? Dit is uitsluitend mogelijk als Jezus God is. Immers, de Heilige Geest was nog niet uitgestort, dat gebeurde pas met Pinksteren:

Citaat

Met de uitstorting van de Heilige Geest na Pinksteren, kwam Gods Koninkrijk binnenin de gelovigen in Christus. (Luc.17:21) Daarmee is Gods Koninkrijk vanuit de hemel definitief gevestigd op aarde, zolang er met de Heilige Geest vervulde christenen onder ons zijn.

Inderdaad: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen:  Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u. Een mooie omschrijving van de Drie-ene God. Dankzij God (De Heilige Geest) is het Koninkrijk nu in ons! Niet in de wereld, wel in de Christenen. Na de wederkomst zal alles natuurlijk anders zijn. Hoe?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Wat bedoel je met nabij? Dit is uitsluitend mogelijk als Jezus God is. Immers, de Heilige Geest was nog niet uitgestort, dat gebeurde pas met Pinksteren:

Jezus is toch aangesteld als Koning over het Koninkrijk? Jezus was aanwezig op aarde. Op die manier was het Koninkrijk niet in maar onder de mensen. Kwestie van goed vertalen. Waarom zeg ik dat. Kijk naar de context. Jezus had het tegen de Farizieeen, die zouden nooit het Koninkrijk in zich kunnen hebben, want ze werden keer op keer veroordeeld door Jezus. Bovendien staat het woord ‘u’ in het meervoud. Hij had het tegen de Farizeeen. Dus een bepaalde toestand in iemands binnenste zou ook niet kunnen kloppen met dat meervoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

1 uur geleden zei sjako:

Jezus is toch aangesteld als Koning over het Koninkrijk? Jezus was aanwezig op aarde. Op die manier was het Koninkrijk niet in maar onder de mensen. Kwestie van goed vertalen. Waarom zeg ik dat. Kijk naar de context. Jezus had het tegen de Farizieeen, die zouden nooit het Koninkrijk in zich kunnen hebben, want ze werden keer op keer veroordeeld door Jezus. Bovendien staat het woord ‘u’ in het meervoud. Hij had het tegen de Farizeeen. Dus een bepaalde toestand in iemands binnenste zou ook niet kunnen kloppen met dat meervoud.

 

4 uur geleden zei WdG:

Wat bedoel je met nabij? Dit is uitsluitend mogelijk als Jezus God is. Immers, de Heilige Geest was nog niet uitgestort, dat gebeurde pas met Pinksteren

Dat het Koninkrijk Gods nabijgekomen was door de prediking van de Heer Jezus, was een citaat van de Meester Zelf:

'De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabijgekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.' (Marc.1:15)

De Heilige Geest was inderdaad nog niet op de gelovigen uitgestort (Pinksteren), maar Jezus Zelf was wel in de gestalte Gods. Hij was immers door Zijn geboorte het 'Heilige Gods', hetgeen wij, die Hem in alles willen volgen, door wedergeboorte worden. (Luc.1:35)

55 minuten geleden zei WdG:

Correct, en daarmee was God dus op aarde! En dan wordt het opeens volkomen duidelijk!

Inderdaad, goed geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei thom:

De prediking óver Gods Koninkrijk kwam daarna.

Jezus begon Zijn bediening na de doop. Toen kwam er een stem uit de hemel van Zijn Vader en Gods heilige Geest kwam in de vorm van een duif op hem. Blijkbaar kon Hij daarna alles herinneren wat Hij in de hemel had geleerd en werd Hij officieel de Messias. Daarom kom je bij de berekening van Daniël niet op Zijn geboortejaar terecht maar op het jaar dat Jezus gedoopt werd.

Het Koninkrijk was nabij gekomen omdat Jezus als toekomstige Koning op de aarde was.

Voor het eind van het tijdperk zou er geen fysiek Koninkrijk zijn. Vandaar dat Jezus zegt je het Koninkrijk nog niet op aarde moest zoeken. Als iemand zegt het is hier of daar, geloof het niet. Het is geen apart land in deze wereld. Het zou plotsklaps komen als een dief in de nacht. Als een bliksemschicht. 

Het is duidelijk geen een of andere wazig gevoel in je hart of zo. Het is Gods herstelde schepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid