Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei Robert Frans:

Dat zal God nooit toelaten. Hij waakt over zijn schatten. Daar waar zij het niet begrepen, leidde God hen naar de waarheid en bracht Hij de kennis tot ontwikkeling. Maar altijd consistent met wat ze alreeds geloofde.

Ja, over zijn woord. Maar de interpretatie is door invloeden van buitenaf zo veranderd, oa door tradities! Bijv Prediker 9:10 zegt duidelijk dat er geen werk nog overleg is nog wijsheid in Sjeool. Dus bewusteloosheid, maar traditie geeft te kennen dat de ziel niet sterft en dus bewust is. Maar ik kan tich teksten noemen die dit tegenspreekt. 

3 minuten geleden zei Willempie:

Informatie op Wikipedia is vaak simplistisch en incorrect. Het gnosticisme is, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, nooit een hoofdstroming geweest binnen het christendom, zelfs niet een grote of belangrijke stroming. Philo heeft ook geen overheersende invloed gehad op het christendom. Indien het je interesseert kan ik je een boek aanbevelen van een echte kenner, "De Apocriefen van het Nieuwe Testament", van A.F.J. Klijn. Hij legt daarin goed uit hoe het huidige Nieuwe Testament is ontstaan en welke geschriften er verder nog in omloop waren bij de eerste christenen. 

Zou best kunnen hoor, maar dat het Hellenisme een grote invloed had is algemeen bekend.

46 minuten geleden zei Robert Frans:

De leer van de opstanding is altijd centrale leer geweest binnen het christendom.

Maar het naar de hemel gaan is daarvoor in de plaats gekomen. Terwijl de Bijbel duidelijk onderwijst dat het op de aarde is, voornamelijk dan.

47 minuten geleden zei Robert Frans:

Het protestantisme, inclusief aanverwante groeperingen als de Jehovah's Getuigen, is inderdaad hopeloos verdeeld. Zij vormt inderdaad het bewijs dat je met de Schrift alleen niet tot duidelijkheid komt, maar enkel tot verwarring en onbegrip. Zou de Schrift voldoende zijn geweest, dan was het protestantisme nu nog altijd één en dezelfde kerk geweest en was jij dus ook gewoon protestants geweest.

Dus is de interpretatie niet zo makkelijk. Zeker niet als je er traditie bijhaalt. Ik denk zelfs dat zonder Gods Geest het niet te begrijpen is.

49 minuten geleden zei Robert Frans:

Maar recht doe je Shakespeare daar bepaald niet mee.

Dat is heel andere kost. Met de interpretatie heb je Gods Geest nodig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 226
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Leuke vragen hoor. 1. Die worden vernieuwd, verheerlijkt en ook fysiek met elkaar verenigd. Nu al worden ze geestelijk één in de sacramenten, maar die zijn straks niet meer nodig. De vergankel

Nee, het betekent dat hemel en aarde één werkelijkheid zijn, één wereld. Natuur en bovennatuur zijn niet langer gescheiden, het lichaam is eindelijk ook verlost van de zonde en de vergankelijkheid.

Vergeet echter niet de betekenis van het dodenrijk. Er staat zelfs dat de zee haar doden teruggaf. Wij vinden de zee misschien aardig om in te zwemmen met dit zomerse weer, maar voor Israël, dat niet

2 minuten geleden zei sjako:

Ja, over zijn woord. Maar de interpretatie is door invloeden van buitenaf zo veranderd, oa door tradities! Bijv Prediker 9:10 zegt duidelijk dat er geen werk nog overleg is nog wijsheid in Sjeool. Dus bewusteloosheid, maar traditie geeft te kennen dat de ziel niet sterft en dus bewust is.

Omdat er geen werk en overleg zou zijn, is men bewusteloos? Ik vind dit toch weer een interpretatie van niks. Men zou ook gewoon in ruststand aanwezig kunnen zijn, rustend van alle gedane arbeid wachtend op die Grote en Doorluchtige dag van de Heer! Traditie heeft niks van doen met jou uitleg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Robert Frans:

Als Hij de afgelopen eeuwen de Kerk zijn Drie-eenheid liet verkondigen, dan laat Hij dat nu ook doen.

Maar had die Kerk nou de kenmerken van de ware kerk van Jezus kan je je afvragen. Als je ziet wat binnen die kerk gebeurd is. Mensen op de brandstapel gegooid omdat ze niet in de drieëenheid willen geloven, martelingen, kruistochten, politiek gekonkel..... snap je me een beetje waarom ik daar moeite mee heb?

46 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In feite is de katholieke kerk gewoon bijzonder gevaarlijk bezig met hun zelfbedachte menselijke instellingen toe te voegen aan wat geschreven staat.

Vind ik ook. Jezus veroordeeld ook traditie. Voorbeelden zat van. 

Voorbeeld de aflaten. Het is puur een methode om mensen geld afhandig te maken. Betaal maar veel, want dan hoeft je vader of jij minder lang in het vagevuur te zitten. Het liep als een trein, en ze konden de grootste kathedralen bouwen. En de bisschoppen, kardinalen etc leefden als koningen zo rijk. Komt bij mij als machtsmisbruik over. Bijbelvertalingen in eigen taal mocht niet. Nogalwiedes, want dan zagen de mensen dat er niks van klopt. Vind je het gek dat er mensen in opstand kwamen. Tyndale was zo dapper de Bijbel te vertalen voor de 'gewone' man.  

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Omdat er geen werk en overleg zou zijn, is men bewusteloos?

Lijkt me geen fijne plaats om bewust te zijn. Ook goede mensen gingen daar naar toe. Maar het is even een voorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Zou best kunnen hoor, maar dat het Hellenisme een grote invloed had is algemeen bekend.

Zelfs het hellenisme heeft nauwelijks of zelfs geen invloed gehad op de samenstelling van het Nieuwe Testament, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd. Het is zeker niet "algemeen bekend". Onze westerse manier van denken echter is wel puur hellenistisch en daardoor zijn ook de kerkelijke dogma's ontstaan. De Bijbel is niet dogmatisch in de hellenistische zin. Dat blijkt alleen al uit het feit dat je tegen ieder kerkdogma talloze Bijbelteksten kan aanvoeren die tegen dit dogma ingaan. Er is niets fout aan de Bijbel zoals die aan ons is overgeleverd. Er is iets fout aan onze manier van denken. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Zelfs het hellenisme heeft nauwelijks of zelfs geen invloed gehad op de samenstelling van het Nieuwe Testament

Helemaal eens, omdat dit door Gods Geest werd gestuurd. In die tijd begrepen de Christenen precies wat er stond. Maar op den duur gingen ze Griekse begrippen 'plakken' aan die geschriften, waardoor je een andere uitleg kreeg. Vergis je ook niet wat voor invloed andere heidense volken op de uitleg hebben gehad. Bijv. Kerstgebruiken zijn terug te herleiden tot de Saturnalia feesten. 

4 minuten geleden zei Willempie:

De Bijbel is niet dogmatisch in de hellenistische zin. Dat blijkt alleen al uit het feit dat je tegen ieder kerkdogma talloze Bijbelteksten kan aanvoeren die tegen dit dogma ingaan. Er is niets fout aan de bijbel zoals die aan ons is overgeleverd. Er is iets fout aan onze manier van denken. 

Helemaal mee eens Willempie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Bijv. Kerstgebruiken zijn terug te herleiden tot de Saturnalia feesten. 

Dit zijn slechts uiterlijke zaken die weinig hebben te maken met waar het werkelijk om gaat. We moeten ons op de boodschap richten en niet op uiterlijke randverschijnselen. Die doen er niet of nauwelijks toe en leiden alleen maar af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Dit zijn slechts uiterlijke zaken die weinig hebben te maken met waar het werkelijk om gaat. We moeten ons op de boodschap richten en niet op uiterlijke randverschijnselen. Die doen er niet of nauwelijks toe en leiden alleen maar af.

Het gaat om het principe hoe heidense invloeden de waarheid binnensluipen. En verspreidt over 2000 jaar wordt dat alleen maar erger. Vooral het 'kerstenen' van diverse heidense gebruiken hebben veel schade aangebracht denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Het gaat om het principe hoe heidense invloeden de waarheid binnensluipen. En verspreidt over 2000 jaar wordt dat alleen maar erger. Vooral het 'kerstenen' van diverse heidense gebruiken hebben veel schade aangebracht denk ik.

Dat denk ik niet. Ik denk dat het WTG mensen leert wettisch te denken, net zoals in het jodendom een probleem was en nu nog is, en ook binnen het christendom overigens. Het WTG heeft oude dogma's en wetjes vervangen door andere. Het principe blijft hetzelfde. Het is juist dat waarvoor Jezus en de apostelen voortdurend waarschuwden. Lees de brief aan de Galaten maar eens zorgvuldig en kijk of je niet je vrijheid in Jezus kunt hervinden. Want dat is namelijk waarom het gaat. Het gaat absoluut niet om gebruiken en regeltjes, heidens of niet.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Willempie:

Dat denk ik niet. Ik denk dat het WTG mensen leert wettisch te denken, net zoals in het jodendom een probleem was en nu nog is, en ook binnen het christendom overigens. Het WTG heeft oude dogma's en wetjes vervangen door andere. Het principe blijft hetzelfde. Het is juist dat waarvoor Jezus en de apostelen voortdurend waarschuwden. Lees de brief aan de Galaten maar eens zorgvuldig en kijk of je niet je vrijheid in Jezus kunt hervinden. Want dat is namelijk waarom het gaat. Het gaat absoluut niet om gebruiken en regeltjes, heidens of niet.

Sjako leest een andere Bijbel dan jij Willem. Wellicht handiger om erbij te vermelden dat hij dan de Statenvertaling moet lezen, in ieder geval niet de NWV.

Leef jij geheel dogmaloos?

modbreak Trajecto: spreken van een andere Bijbel is niet toegestaan; het moet andere Bijbelvertaling zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

Maar had die Kerk nou de kenmerken van de ware kerk van Jezus kan je je afvragen. Als je ziet wat binnen die kerk gebeurd is. Mensen op de brandstapel gegooid omdat ze niet in de drieëenheid willen geloven, martelingen, kruistochten, politiek gekonkel..... snap je me een beetje waarom ik daar moeite mee heb?

Voor de waarheid is dit niet relevant. Stel dat ik iemand zou vermoorden en vervolgens zou verkondigen dat gij niet zult moorden, dan ben ik zeer zeker hypocriet, maar heb ik wel gelijk. Men mag niet ineens gaan moorden, alleen maar omdat ik dat deed.
De waarheid staat dus los van de verkondiger, van de zonden die wij begaan. Anders zou Gods leer elke keer weer veranderen als een kerkleider zondigt en kun je pas God leren kennen als je helemaal zeker weet of de kerkleiders wel helemaal zondeloos zijn. Maar dat kun je toch ook nooit zeker weten; zelfs over de kerkleiders van toen kunnen we niet echt oordelen, omdat zij misschien ook oprecht dachten het beste te doen in de tijd waarin zij leefden.

En ja, de katholieke Kerk heeft wel degelijk alle kenmerken van Christus' Kerk. Want hoewel er inderdaad veel zonde en leed te vinden is binnen haar, zijn er ook ontelbaar veel gelovigen die devoot Christus dienen, in alle zachtmoedigheid, liefde en bescheidenheid. Kennen we vele heiligen die schitterende werken hebben gedaan op aarde en miljoenen mensen ter inspiratie zijn.
Hun grootse werken zijn nog altijd krachtiger dan alle gruwelijkheden bij elkaar, want Gods liefde is altijd sterker dan zonde en dood. Al zouden er maar tien rechtvaardigen zijn...
Maar bovenal kennen we de sacramenten, die door geen kwaad kunnen worden aangetast en waardoor Christus zijn heilshandelingen verricht. We kennen Christus' Werkelijke Tegenwoordigheid in de eucharistie, de grondslag van het bestaan van de Kerk, waardoor wij ook fysiek gemeenschap met Hem hebben. We kennen het apostolisch leergezag, een gids door de tijden heen die elke keer weer het geloof zowel vernieuwd als bevestigd.

Dat de Kerk ondanks alle zonden er nog steeds is, bemoedigd ons des te meer. God laat het werk van zijn handen nooit varen. Ook als ík zondig, laat Hij mij niet los en vervangt Hij mij niet voor een ander.
De Kerk is onvervangbaar, net zoals ik dat voor God ook ben. De Kerk is heilig, omdat zij met Christus verbonden is en ik ook heilig mag zijn ondanks al mijn zonden. De Kerk is één, omdat Christus één is. Haar toekomst ligt in Christus, tezamen met de Kerk in de hemel, net zoals mijn toekomst ook bij Hem ligt als ik ondanks mijn zonden Hem trouw blijf dienen.

Bedenk je wel: ook Israël beging de ene zonde na de andere en was God meer niet dan wel trouw. Wreedheden in de oorlog, politiek gekonkel, overspel, ontucht, het kwam er allemaal voor. Maar toch gaf Hij haar nooit op, bleef zij zijn oogappel, liet Hij haar door bijvoorbeeld Bileam zelfs het meest rechtvaardige volk noemen.
Hoe dit kan? Simpel, omdat God niet naar de zonde kijkt, maar naar onze wil Hem te dienen. Omdat Hij vertrouwen in ons heeft, omdat Hij van ons houdt. God houdt van zijn Kerk, Hij lijdt daarom hevig als haar dienaren zondigen, en Hij wil alleen maar het beste voor haar. En dat is niet haar vernietiging.
Hoe vaak Hij niet tegen Mozes zei dat Hij Israël wilde vernietigen en met hem een beter, sterker volk wilde oprichten? Maar Mozes bad dat dat nooit zou gebeuren en God stemde daar keer op keer mee in. Zo bidden en vertrouwen wij dat Hij ook zijn Kerk nooit zal vervangen.

De verschrikkingen binnen de Kerk die gebeuren, gaan mij ook aan het hart. Maar de zonde is nu eenmaal onlosmakelijk onderdeel van het verhaal van de mens. Maar het verhaal eindigt daar niet mee, de Kerk is méér dan enkel dat. Véél meer.
Zou de Kerk alleen de zonde zijn, dan was zij allang verloren gaan. Maar zo is het gelukkig niet. Zij is wat Christus wil dat zij is, los van de zonde, en zelfs de zonde weet Hij nog ten goede te keren. De geschiedenis van de Kerk leert ons nederigheid en ons te vertrouwen op Christus alleen.
Laat je dus niet verontmoedigen als de zonde je bij de keel grijpt, want je hebt een machtige Medestander aan je zijde. Laat je niet verontmoedigen als de Kerk geplaagd wordt door het zoveelste schandaal, want het kloppend Hart van de Kerk is het Hart van Christus en Hij zal nooit zijn Kerk overleveren aan de zonde.
Zijn waarheid, zijn liefde en zijn wil zullen altijd gekend worden binnen de Kerk en geen satan kan daar ook maar iets tegen beginnen. Satan kan ons beroven van onze waardigheid door de zonde, hij kan ons kleineren, ons geloof verminderen en ons verwoesten. Maar hij kan de Kerk nooit afhouden van de juiste goddelijke leer, van wat Christus in alle tijden en culturen ons wil openbaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Sjako leest een andere Bijbel dan jij Willem. Wellicht handiger om erbij te vermelden dat hij dan de Statenvertaling moet lezen, in ieder geval niet de NWV.

Valt wel mee, denk ik.

 

29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Leef jij geheel dogmaloos?

Ja. Ik onderwerp mijn denken aan de Bijbel en aan God's Geest, niet aan menselijke denkconstructies. Dogmatisch denken heb ik afgeleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Willempie:

Ja. Ik onderwerp mijn denken aan de Bijbel en aan God's Geest, niet aan menselijke denkconstructies. Dogmatisch denken heb ik afgeleerd.

Dus het verzoenende werk van Jezus aan het kruis tot genoegdoening voor al onze zonden kan ook beschouwd worden als niet perse noodzakelijk volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-7-2018 om 13:01 zei WdG:

Ik geloof dat we bij het aanvaarden van Jezus als God en Verlosser direct een nieuwe schepping zijn. We kunnen niet ontkennen dat het lichaam nog steeds sterft. Zou je kunnen stellen dat bij het aanvaarden van Jezus als Verlosser iemand geestelijk een nieuwe schepping wordt, en dat na het aardse leven het lichaam "volgt", en dan dus vernieuwd wordt?

Ik geloof dat de ziel een aard en een bestemming heeft om eeuwig te leven. Die aard en die bestemming is door God gegeven en staat als zodanig los van het aanvaarden van Jezus. Uit de aard van het verworpen zijn uit Gods heerlijkheid, is de bestemming van de mens eenduidig niet bij God en niet in heerlijkheid. Dat is dus de aard en de realiteit van het mensenleven. God kan dan die mens losbreken uit zijn aard en zijn bestemming. En daarvoor hoeft de mens zijn aard niet te verlaten (en dat kan hij ook niet), maar wel zijn wil zodanig principieel ontkoppelen van zijn aard, dat het voor hem en zijn wil (en ook vor God) geldt alsof zijn eigen aard en bestemming wordt gekruisigd en vernietigd en definitief afstand van gedaan. Om terug in gunst en genade van de oorspronkelijke bestemming een pad te kiezen waarin de eigen ziel (als opvolging op de genoemde afsterving van de eigen wil en aard) steeds met de eigen wil wordt gekoppeld aan God en Gods Wil. Dat dit mogelijk is, is dankzij en door God. Het feit dat het gebeurt getuigt van werking van de heilige Geest van God in een mensenziel. Maar de realiteit is ondertussen nog steeds die van de mens in zijn menselijke hoedanigheden. 

Dus denk ik dat de mens als schepping niet verandert. Maar omdat de ziel van dat schepsel eindigt buiten God, is er een nieuwe geestelijke schepping op het moment dat de ziel wordt getrokken door en verbonden met God. Die nieuwe schepping is volledig geestelijk van aard. Maar die volledig nieuwe geestelijke schepping krijgt het vlees van het schepsel dat naar zijn aard verloren gaat en wint het alle kennis van goed en kwaad zonder in de bestemming van het kwaad te vallen. Het wonderlijke is hier dus dat de ziel die verloren hoort te gaan en dat ook heel goed weet aangezien het van stof is en geheel ongeschikt om heilig en goddelijk zuiver te leven, hunkert naar uitredding en verlossing, en deze dan ook daadwerkelijk grijpen en winnen kan. Op deze wijze moet God aan de tegenstander elke ziel afstaan die is gevallen in het kwaad, maar werkt het slechts als een tijdelijke periode van beproeving en loutering en wint God vervolgens in dat proces van de tegenstander elke ziel die al tot winst en aanzien van de tegenstander werd gerekend, maar kiest / wordt getrokken tot God.

Met tegelijk ook een vlijmscherp kantje: zolang de ziel nog leeft in het vlees heeft de tegenstander vrij (niet vrij, maar gereguleerd gekoppeld aan de gesteldheid van de ziel en de bedoelingen van God tot zijn loutering en verhoging) spel om die ziel te treiteren, te verheerlijken of net gelijk wat de ziel nodig heeft om uit zijn rol en positie te vallen. Denk aan Job. Het eerste gered zijn is daarom iets als een heel klein zaadje. Dat kan groeien, vergroeien, verstrikken, verstikken en een heel kleurenpallet geven van afval en verlijering. Dat is waarom er ook een leer is en een bijbel en een indringende oproep: weest heilig, want God is heilig! En waar het aanslaat en groeit en voeding krijgt en ook voeding zoekt, wordt het als een Boom van Leven waaraan vele andere zielen zich weer zullen laven tot versterking in de groei en opwassing tot volwassen kinderen van God; of anders tot een lofzang wordt bij de engelen c.q. heiligen onder Gods troon.

Romeinen 7:14-22 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik. En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is. Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet. Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dus het verzoenende werk van Jezus aan het kruis tot genoegdoening voor al onze zonden kan ook beschouwd worden als niet perse noodzakelijk volgens jou?

Omdat dit zo duidelijk in de Bijbel staat hoeft daar geen dogma over geformuleerd te worden. Waarheden en dogma's zijn geen synoniemen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Dogma's worden per definitie door mensen vastgelegd. Je zou je eens moeten afvragen waarom mensen dat doen. Is de Bijbel niet genoeg? Of niet duidelijk genoeg?

Dat doen mensen omdat er mensen zijn die bv de noodzaak van het offer van Jezus onderuit schoffelen door er hun eigen interpretatie aan te geven. Neem bv de atheïsten, of de mystici. Om dergelijk gedachtegoed te weren uit in ieder geval eigen gemeente zijn deze vastomlijnde en onbetwistbare leerstellingen nu eenmaal noodzakelijk. Ik betwist niet dat er dogma's zijn die menselijk denken verwoorden, maar er zijn ook echt wel dogma's die rechtstreeks ontleend zijn uit de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat doen mensen omdat er mensen zijn die bv de noodzaak van het offer van Jezus onderuit schoffelen door er hun eigen interpretatie aan te geven. Neem bv de atheïsten, of de mystici. Om dergelijk gedachtegoed te weren uit in ieder geval eigen gemeente zijn deze vastomlijnde en onbetwistbare leerstellingen nu eenmaal noodzakelijk. Ik betwist niet dat er dogma's zijn die menselijk denken verwoorden, maar er zijn ook echt wel dogma's die rechtstreeks ontleend zijn uit de Bijbel.

Zoals het dogma "Drie-ene God: God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest", een van de fundamenten van het Christelijke geloof. Zonder dogma's??

Citaat

Tijd om afscheid te nemen van de christelijke dogma’s

Ik nam afscheid van mijn vroegere vanzelfsprekende geloof in de christelijke dogma’s: van God in de hemel, met een dikke vinger in de dagelijkse pap, en van de hel. Ik kwam er achter dat het allemaal toch heel anders in elkaar zit, nog veel mooier dan de dogma’s ons voorhouden. Mijn geloof werd levend.

Bron: https://www.trouw.nl/home/tijd-om-afscheid-te-nemen-van-de-christelijke-dogma-s~aa2392db/

Het afwijzen van fundamentele dogma's zet naar mijn mening, voor wat die waard is, de deur open naar allerlei "geestelijke zaken", waar een Christen zich niet mee bezig mee moet houden. Uit hetzelfde artikel:

Citaat

Dagen en avonden achter elkaar zat ik op zolder te studeren en te schrijven en te mediteren. Ik verdiepte me in de Bijbel en de Koran, in het paranormale en het boeddhisme. Ik raakte dolenthousiast over alle ontdekkingen die ik deed. Slapen deed ik nauwelijks meer. Mijn vrouw werd er soms helemaal gek van.

Naar mijn mening een gevaarlijke ontwikkeling....

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wordt het ene grote bende.

Daar ben ik het mee eens. Er zijn mensen die Jezus als een geschapen wezen zien. Er zijn Christenen die Hem niet eens als God beschouwen, laat staan accepteren. Er zijn mensen die zich Jezus-fan noemen, maar niet eens weten wie Jezus echt is. Jezus kennen betekent God kennen, want, Jezus is niemand anders dan de levende God. Uit hetzelfde artikel blijkt hoe mensen, naar mijn mening kunnen verdwalen als ze Christelijke dogma's loslaten! Een Jezus-fan hoeft niet eens een Christen te zijn:

Citaat

 

Ik was Nederlands hervormd, we werden een tijdje evangelisch, maar tegenwoordig komen we bij de katholieke kerk. Of ik daarmee ook katholiek ben, weet ik eigenlijk niet. Ik doe gewoon mee aan de eucharistie. Het gaat mij niet om de regeltjes en de instituten of wat wij verder hier op aarde allemaal bedenken. Daar sta ik boven. Tegenwoordig weet ik dingen die instituten vaak niet willen weten. Zoals dat vrouwen en homo’s altijd betere discipelen zijn geweest dan heteromannen – de menselijke geest is namelijk vrouwelijk, het ego mannelijk.

Ik ben een enorme Jezus-fan, maar christelijk zou ik mezelf niet gauw meer noemen.

 

 

modbreak Trajecto: Bij citaat ontbreekt bronopgave.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Daar ben ik het mee eens. Er zijn mensen die Jezus als een geschapen wezen zien. Er zijn Christenen die Hem niet eens als God beschouwen, laat staan accepteren. Er zijn mensen die zich Jezus-fan noemen, maar niet eens weten wie Jezus echt is. Jezus kennen betekent God kennen, want, Jezus is niemand anders dan de levende God. Uit hetzelfde artikel blijkt hoe mensen, naar mijn mening kunnen verdwalen als ze Christelijke dogma's loslaten! Een Jezus-fan hoeft niet eens een Christen te zijn:

Verdwaasde groupies zijn het, meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid