Spring naar bijdragen
WdG

De Hemel

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei thom:

..en de context die totaal anders is dan Fritsie meent te kunnen gebruiken

Excuus thom, ik had er voor de duidelijkheid bij kunnen zetten dat deze tekst uit Jac.4:5 refereert aan Numeri 11:29. Daarin spreekt Mozes de wens van God uit, dat Hij Zijn Geest het liefst op heel Zijn volk zou willen leggen, en zij door die nabijheid van Geest allemaal profetprofeten van God Zelf waren.

'Doch Mozes zeide tot hem: Zijt gij voor mij ijverende? Och, of al het volk des HEEREN profeten waren, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave!'

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fritsie:

De geest, die Hij in ons deed wonen, begeert Hij met jaloersheid? (Jac.4:5)

In de Statenvertaling staat deze tekst als volgt:

Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid? (Jac.4:5, SV)

Opmerkelijk verschil is het gebruik van een hoofdletter wat Geest betreft. Ik ben het eens met de SV dat hier de Heilige Geest wordt bedoeld, door welke wij wedergeboren worden. Het is deze Geest die in ons strijd tegen de boze genegenheid der nijdigheid.

Vergelijk:

Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet. (Gal.5:17, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In de Statenvertaling staat deze tekst als volgt:

Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid? (Jac.4:5, SV)

Opmerkelijk verschil is het gebruik van een hoofdletter wat Geest betreft. Ik ben het eens met de SV dat hier de Heilige Geest wordt bedoeld, door welke wij wedergeboren worden. Het is deze Geest die in ons strijd tegen de boze genegenheid der nijdigheid.

Vergelijk:

Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet. (Gal.5:17, SV)

Ja mee eens, mijn aanhaling kwam uit de nbg51die ik jaren heb gebruikt. Daarbij ligt het accent meer op de Geest Gods die om dezelfde reden in en bij de mens wil zijn om alle boosheid te overwinnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei sjako:

Maar als diezelfde moordenaar de regels gaat veranderen zodat die vrijuit gaat, maakt het toch wel degelijk uit. Zie dat echt anders.

Alleen moet de moordenaar dat wel kunnen. En dat kan hij of zij niet, daar is de wetgever voor. Zo kan de Kerk niet de leer veranderen, omdat alleen Christus de Wetgever is.
Natuurlijk zijn er minder essentiele geboden, theorieën en leerstellingen die verfijnd, genuanceerd of anders verwoord worden en soms zijn bepaalde geboden niet langer nodig in de tijd en veranderen ook inzichten in mens en schepping door de tijden heen. Het WTG zou dat voortschrijdend inzicht noemen.
Maar de fundamenten van de leer kunnen door niemand gewijzigd worden, ook niet door de engelen en ook niet door de paus. God blijft wie Hij is en Hij staat niet toe dat de Kerk op dogmatisch, fundamenteel niveau daarover iets leert dat tegenstrijdig is met wat zij alreeds gelooft en met wat Hij verkondigd wil hebben.

God blijft dus een Drie-eenheid, de sacramenten blijven Christus' heilshandelingen door zijn Lichaam de Kerk en de Traditio blijft samen met de Schrift de leer van Christus verkondigen, ook al zou er in heel de Kerk slechts één rechtvaardige aanwezig zijn, die nog geboren moet worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

Het is geen dwaalleer, maar een zeer goed onderbouwde leer. 

Een leer die in dit forum-onderdeel niet toegestaan is (tenzij de koers gaat wijzigen). Luister eens naar onderstaande preek, een geweldig verhaal, slechts 30 minuten, maar zoveel waardevoller dan alle leerstellingen van het WTG. Luister er maar eens naar, beste sjako. Ik gun je dit zo, luister ernaar, en geef je hart aan de enige ware God, Jezus Christus! Ga op je knieeen, en bekeer je! Ik gun het je zo!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid