Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei sjako:

Ik lees toch heel wat anders. Ik lees dat de doden geen bewustzijn hebben en dat ze een opstanding krijgen aan het eind van het tijdperk, oftewel als Jezus komt. Hel en vagevuur wordt al helemaal niet geleerd en is naar mijn mening onverenigbaar met Gods eigenschappen zoals liefde. Dat een ziel en lichaam wordt verenigd staat ook nergens.

Dat komt omdat jij de bijbel anders interpreteert en daarbij het kerkelijk leergezag en de Traditio niet erkent. Maar ook als je werkelijk uitsluitend de Schrift wil volgen, zul je ontdekken hoe ontzettend veel interpretatiemogelijkheden er zijn en daardoor ook ontzettend veel versplinterde protestantse kerkgemeenschappen die allemaal menen de meest juiste interpretatie te hebben en de Schrift het meest zorgvuldig te bestuderen.

1 uur geleden zei sjako:

Zelfs de Paus ontkent de hel heb ik laatst gehoord, of klopt dat niet?

Nee, dat klopt niet. De huidige paus gelooft gewoon katholiek en daarbij kán hij de hel niet ontkennen, al zou hij dat willen. Ook de paus is gebonden aan het kerkelijk leergezag, de Schrift en de Traditio.

1 uur geleden zei Mullog:

Maar met gezond verstand en de kennis van nu is zou je kunnen zeggen dat het gewoon een hele slechte metafoor is. 

Misschien op strikt wetenschappelijk niveau. Maar op literair, artistiek en poëtisch niveau blijft het nog altijd een zeer aansprekende metafoor. De zee draagt vele betekenissen en vele geheimen in haar en die zijn niet uitsluitend biologisch van aard.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 226
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Leuke vragen hoor. 1. Die worden vernieuwd, verheerlijkt en ook fysiek met elkaar verenigd. Nu al worden ze geestelijk één in de sacramenten, maar die zijn straks niet meer nodig. De vergankel

Nee, het betekent dat hemel en aarde één werkelijkheid zijn, één wereld. Natuur en bovennatuur zijn niet langer gescheiden, het lichaam is eindelijk ook verlost van de zonde en de vergankelijkheid.

Vergeet echter niet de betekenis van het dodenrijk. Er staat zelfs dat de zee haar doden teruggaf. Wij vinden de zee misschien aardig om in te zwemmen met dit zomerse weer, maar voor Israël, dat niet

1 uur geleden zei Mullog:

De zee is in werkelijkheid natuurlijk de motor achter al het leven op aarde.

Hmm .. nee, het is een essentieel onderdeel voor het laten groeien en het onderhouden van het leven, net zoals zuurstof dat is. 

Ik bedoel zullen alle mensen die sterven gestopt zijn met water drinken ?

De "motor" van het leven heeft dien geschapen 

Ps: God is de motor trouwens

Dus de stelling dat water de motor is loopt volledig in de soep ?

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Maar met gezond verstand en de kennis van nu is zou je kunnen zeggen dat het gewoon een hele slechte metafoor is

Ik vindt het geniaal dat God ons laat puzzelen. Of puzzelen mensen met gezond verstand niet ?

God houdt niet van luie mensen dat blijkt maar weer.

Vindt het trouwens jammer dat je met de  gegeven uitleg je kwade wil weer laat zien, in plaats van de goede. 

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hier op deze aarde wel ja.

Als er op de nieuwe aarde een zee is, zal het in ieder geval een rustig zeetje zijn. Een zee van glas (Openbaring 15:2). 

2 En ik zag als een glazen zee, met vuur gemengd; en die de overwinning hadden van het beest, en van zijn beeld, en van zijn merkteken, en van het getal zijns naams, welke stonden aan de glazen zee, hebbende de citers Gods;

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mullog

@Kaasjeskruid

Openbaringen 17:

15 En hij zeide tot mij: De wateren, die gij gezien hebt, waar de hoer zit, zijn volken, en scharen, en natiën, en tongen.

Verklaart ook wat de zee voorstelt.

De hoer wordt hieronder uitgelegd welke koninkrijk zou dat in onze tijd zijn ? (Vrijheidsbeeld de hoer -Amerika)

Verbazingwekkend niet ?

18 En de vrouw, die gij gezien hebt, is de grote stad, die het koninkrijk heeft over de koningen der aarde.

Vrijheidsbeeld de hoer(  istar) de grote stad New York, hoofdstad van Amerika.

(Ištar, the Assyrian and Babylonian goddess of fertility, war, love, and sex)

 

modbreak Trajecto: New York is wel de grootste stad van de USA maar niet de hoofdstad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is de hemel wel? Het is de woonplaats van God Jes 63:15

15Kijk vanuit de hemel, kijk vanuit uw verheven woning van heiligheid en pracht. Waar zijn uw ijver en uw macht, uw diepe medegevoel en uw barmhartigheid? Ze worden me onthouden.

of psalm 33:13,14

13Jehovah kijkt omlaag vanuit de hemel, hij ziet alle mensen.14Vanuit de plaats waar hij woont, rust zijn blik op de bewoners van de aarde.

Psalm 115:15,16 laat zien dat Jehovah de hemel heeft gemaakt en de aarde heeft gemaakt voor de mensen.

15Mogen jullie gezegend worden door Jehovah, de Maker van hemel en aarde.16De hemel is van Jehovah, maar de aarde heeft hij aan de mensen gegeven.

De troon van God staat in de hemel

Psalm 103:19 Jehovah heeft zijn troon in de hemel gefundeerd,hij regeert als koning over alles.

Uit niets blijkt dat het Paradijs in de hemel is. De hemel is geestelijk. Het Paradijs was Eden op aarde. De belofte van God aan de mensheid is een herstelde aarde op deze aardbol. Mensen die wel naar de hemel gaan, gaan daar naar toe om als koningen te regeren samen met Christus.

12 uur geleden zei Thinkfree:

Als er op de nieuwe aarde een zee is, zal het in ieder geval een rustig zeetje zijn. Een zee van glas (Openbaring 15:2). 

Dat is niet op de nieuwe aarde maar in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Thinkfree:

Ik bedoel zullen alle mensen die sterven gestopt zijn met water drinken ?

Ik weet niet, heb jij wel eens een lijk zien drinken? Uit je verdere reactie begrijp ik dat we de zee hier maar als metafoor moeten beschouwen want van de geologische, meteorologische en biologische rol van de zee heb je geen enkele kennis of begrip.

 

14 uur geleden zei Thinkfree:

Ik vindt het geniaal dat God ons laat puzzelen. Of puzzelen mensen met gezond verstand niet ?

God houdt niet van luie mensen dat blijkt maar weer.

Vindt het trouwens jammer dat je met de  gegeven uitleg je kwade wil weer laat zien, in plaats van de goede. 

Hangt een beetje van de antwoorden af. De vraag was oprecht en er zijn verscheidene mensen die er een fatsoenlijk antwoord op hebben gegeven. Daar de onzin die jij uitkraamt nodigt nu eenmaal uit tot venijnige reacties.

Overigens mag ik graag een sudoku doen.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Wat is de hemel wel? Het is de woonplaats van God Jes 63:15

Kijk neer uit de hemel en zie uit Uw heilige en luisterrijke woning. Waar zijn Uw na-ijver en Uw machtige daden, Uw innerlijke bewogenheid en Uw barmhartigheid? Ze houden zich jegens mij in. Toch bent U onze Vader, want Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet. U, HEERE, bent onze Vader; onze Verlosser van oude tijden af is Uw Naam.

Dat is waar. Jezus, onze Verlosser, eeuwige Vader, woont in de Hemel. We zullen Hem zeker ontmoeten. Opvallend is dat van oude tijden Zijn Naam is. En, wat is Zijn Naam? Zijn Naam is Christus, eeuwige Vader, Sterke God. Ds. Douma heeft het mooi omschreven, zie http://www.josdouma.nl/bronwater/Bronwater 20041231.pdf.

Jezus is onze Sterke God, die in de Hemel is:

Citaat

De bijbel noemt Hem: ‘Christus - hij die God is, die boven alles verheven is en geprezen zij tot in eeuwigheid’ (Rom. 9:5). En: we zijn ‘in afwachting van het geluk waarop wij hopen: de verschijning van de majesteit van onze grote God en redder Jezus Christus’ (Tit. 2:13). Zelf zegt Jezus: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde’ (Mat. 28:18).

 

15 uur geleden zei Robert Frans:

Dat komt omdat jij de bijbel anders interpreteert

Zou het ook kunnen omdat hij een andere vertaling gebruikt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Mullog:

Uit je verdere reactie begrijp ik dat we de zee hier maar als metafoor moeten beschouwen 

Ik vraag je om oprecht onderzoek de bijbel legt zijn eigen metaforen uit, zie het als een puzzel zo moeilijk is het niet.

En verder niet zo kleinzerig doen hé mijn intenties zijn niet kwaad bedoeld, mocht ik je onbedoeld pijn doen sorry daarvoor.

 

2 uur geleden zei sjako:
14 uur geleden zei Thinkfree:

Verbazingwekkend niet ?

De hoer is niet het Vrijheidsbeeld hoor.

18 En de vrouw, die gij gezien hebt, is de grote stad, die het koninkrijk heeft over de koningen der aarde

Wie zou dat in onze tijd zijn ?

Welk koninkrijk regeert doormiddel. Van de dollar alle andere?

Wat is de hoofdstad van dat land ?

Welke vrouw/hoer staat er bij die hoofdstad ?

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Zou het ook kunnen omdat hij een andere vertaling gebruikt?

Ik gebruik vaak een vertaling gebaseerd op codexen die veel ouder zijn dan die voor bijv de King James of de Statenvertaling zijn gebruikt. In die jongere codexen staan vaak verzen die anders worden weergegeven of waar verzen zijn toegevoegd tov van de veel oudere. Hoe ouder de Codex des te meer komt het overeen met het origineel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Wie zou dat in onze tijd zijn ?

De hoer van Babylon is geen land, maar een stelsel. Een stelsel van valse religie, bijv de Islam etc. Ze is in purper en scharlaken getooid. Ze zit op een wild beest met zeven koppen. Op haar voorhoofd staat ‘Babylon de Grote, de moeder van de hoeren en de walgelijkheden der aarde’. Ze zit op vele wateren (volken).

Babylon stond bekend om hun afgodenaanbidding. Veel dingen zie je nog steeds terug in religie. Aangezien ze op vele wateren zit betekent dat ze veel (politieke) invloed uitoefend op die volken. Babylon de Grote plaatst zich boven aardse koningen en oefent veel macht uit. De reformatie gaf aan dat dit overeen kwam met het Vaticaan, maar het gaat veel verder. Dat beest met zeven koppen betekent politieke wereldmachten.

Ze is een hoer die hoererij bedrijft met koningen der aarde. Het is niet Rome want Babylon, de stad dus, bevatte veel verschillende culturen. Kijk je hoe het symbool van een hoer wordt gebruikt in de Bijbel dan zie je dat dit altijd met valse religie te maken heeft bijv in Exodus 34:12-16. Bijv Israël en Juda vielen van de ware aanbidding af en werden veroordeeld omdat ze hoererij hadden gepleegd met andere politieke natiën en hun goden.

Als Babylon de Grote valt zal haar val betreurt worden door met wie ze hoererij heeft gepleegd, de koningen der wereld, kooplieden en zeelieden etc.

Babylon is dronken van het bloed der heiligen en het bloed van de getuigen van Jezus. Ze is dus een tegenstander van de ware aanbidding. 

Overigens wordt het Angelo-Amerikaanse wel genoemd in Openbaring als een beest. Openbaring 13:11

Toen zag ik een ander wild beest uit de aarde opkomen. Het had net als een lam twee hoorns, maar het ging spreken als een draak.  12 Het oefent alle autoriteit van het eerste wilde beest voor zijn ogen uit. En het zorgt ervoor dat de aarde en de bewoners ervan het eerste wilde beest aanbidden, dat van zijn dodelijke wond was genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Ik vraag je om oprecht onderzoek de bijbel legt zijn eigen metaforen uit, zie het als een puzzel zo moeilijk is het niet.

Dat doe ik toch, ik vraag het jullie. Misschien bedoel je met onderzoek dat ik de hele bijbel ga uitpluizen. Ik heb hem in mijn leven één keer van kaft tot kaft gelezen en nu lees ik nog wel eens delen als daar aanleiding toe is (en dat voor een atheïst :wacko:). Voor diepgravende studies lees ik boeken en artikelen. Ik ga niet meer zelf in het boek op zoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei thom:

Om uitleg voor een metafoor snap ik dat wel. Maar een metafoor als uitleg wordt dan beter gesnapt.

Hoezo dat? Ik snap de metafoor, ik vind het geen goede, noch inhoudelijk, noch literair. Daar hoeft niemand het mee eens te zijn en meer regels Bijbeltekst gaan daar echt niks aan veranderen.

Volgens mij doen jullie geen bijbelonderzoek. Jullie lezen de bijbel, of misschien beter, je doorzoekt hem on-line met wat trefwoorden, en dan plakken jullie losse zinnen, volledig uit hun context gerukt, aan elkaar en geven daar een eigen bedacht invulling aan. En dan is opeens het vrijheidsbeeld de hoer van..., ja van wat eigenlijk?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Mullog:

Ik zie dat mijn gesprekspartner inmiddels verandert is. Dat was me niet opgevallen. Mijn opmerking was richting @Thinkfree bedoeld. Excuses voor de verwarring.

Ik liet mij allicht ietwat gaan in iets wat ik nog verder moet onderzoeken en vond het opmerkelijk dat het Vrijheidsbeeld istars gelijkenis is.

Sorry voor de verwarring 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Thinkfree:

In Openbaringen komen twee beesten (koningrijken) naar boven.

Het Vaticaan en Amerika 

 

De beesten zijn allemaal afbeeldingen van wereldmachten. Amerika dus ook. Je kunt het parallel zien aan de beesten in Daniël. Aan dit verslag kan je duidelijk zien dat we in de Eindtijd zitten. Het Vaticaan wordt volgens mij niet afgebeeld door een beest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

@Robert Frans

In uw post van 21 juli las ik o.a.:

Op 21-7-2018 om 23:30 zei Robert Frans:

Na de wederkomst wordt je ziel weer verenigd met je lichaam, net zoals de hemel verenigd wordt met de aarde. Dat is de opstanding der doden.

Vraag: 
Als u dit moment culmineert tot 'de opstanding der doden', waarom doet dan de apostel de volgende oproep:

'Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.' (Efe.5:14)

 

Ietsje verder in dit stukje las ik:

Op 21-7-2018 om 23:30 zei Robert Frans:

na een prachtig en vruchtzaam leven op aarde met ziel en lichaam naar de hemel gingen. Net zoals Henoch, Mozes, Elia en Maria nu alreeds hebben gedaan.

 

Van Mozes echter lees ik:

'Alzo stierf Mozes, de knecht des HEEREN, aldaar in het land van Moab, naar des HEEREN mond.
En Hij begroef hem in een dal, in het land van Moab, tegenover Beth-Peor; en niemand heeft zijn graf geweten, tot op dezen dag. (Deut.34:5,6)

Naast Henoch, Mozes en Elia, schrijft u ook dat Maria met ziel en lichaam naar de hemel ging.

Zou u ons a.u.b. de passage in de Bijbel willen noemen, zodat wij dit ook zelf kunnen verifiëren met Gods Woord?

Vervolgens houd u @WdG de volgende stelling voor:

Op 21-7-2018 om 23:30 zei Robert Frans:

Stel nu dat jij in de hemel zou zijn en ik zou jou vragen om voor mij te bidden om genezing

 

Bedoelt u daarmee dat u zou overwegen aan iemand die gestorven is "te vragen" om voor u te bidden?

Bent u dan inmiddels niet bezig met puur spiritisme, in plaats van met genezing zoeken door de kracht van de Heilige Geest?


 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Fritsie:

Vraag: 
Als u dit moment culmineert tot 'de opstanding der doden', waarom doet dan de apostel de volgende oproep:

'Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.' (Efe.5:14)

Dat is een zeer oude doopformule. Sinds de zondeval is de mens niet meer van nature verbonden met God en mystiek dus dood. Met het doopsel wordt die verbondenheid met God geheeld en wordt de mens dus als het ware wakker. Hij wordt wedergeboren en behoort zo tot de werkelijk levenden.
Wij geloven echter dat het lichaam daarna nog onderworpen blijft aan de wetten der vergankelijkheid en ook de gedoopte mens daarom te strijden heeft tegen de zonde. En dat uiteindelijk de scheiding tussen lichaam en ziel onvermijdelijk is.
Dat is de biologische dood, die echter ook uiteindelijk tenietgedaan zal worden en voor een christen geen werkelijke dood is, omdat hij immers verbonden is met de Bron van eeuwig Leven. Alle mensen in de hemel leven, méér nog dan wij, en zullen weer ten volle geheeld worden, als ook het lichaam uiteindelijk mag delen in de glorie van de verrijzenis.

34 minuten geleden zei Fritsie:

Van Mozes echter lees ik:

'Alzo stierf Mozes, de knecht des HEEREN, aldaar in het land van Moab, naar des HEEREN mond.
En Hij begroef hem in een dal, in het land van Moab, tegenover Beth-Peor; en niemand heeft zijn graf geweten, tot op dezen dag. (Deut.34:5,6)

Door dat laatste zinnetje is de overlevering ontstaan dat Mozes dus in de hemel is opgenomen. Een bevestiging daarvan vinden we ook tijdens de gedaanteverandering van de Heer op de berg Tabor, als Mozes samen met Elia bij Christus staat in hemelse glorie.

36 minuten geleden zei Fritsie:

Naast Henoch, Mozes en Elia, schrijft u ook dat Maria met ziel en lichaam naar de hemel ging.

Zou u ons a.u.b. de passage in de Bijbel willen noemen, zodat wij dit ook zelf kunnen verifiëren met Gods Woord?

Het staat niet in de Schrift, maar komt voort uit de Traditio, die samen met de Schrift de Openbaring verkondigt. Maria is ten hemel opgenomen, omdat zij God de Zoon heeft gedragen in de schoot, omdat zij een volstrekt liefdevol en rechtvaardig leven heeft mogen leiden en omdat niemand zo diep en zo innig met Hem verbonden was en is als zij, tot in zijn lijden en dood.
Als beeld van de Kerk, die ook Jezus' woorden overweegt en gehoorzaamt en die ook Christus brengt in deze wereld, laat zij zo ook de toekomst van de Kerk zien: die ligt niet in het graf, maar is voor eeuwig en altijd bij God, in de hemel.

38 minuten geleden zei Fritsie:

Bedoelt u daarmee dat u zou overwegen aan iemand die gestorven is "te vragen" om voor u te bidden?

Nee, niet aan een gestorvene, want dat zou het raadplegen van doden zijn, iets wat God inderdaad verbiedt. Maar aan iemand in de hemel, die niet dood is, maar levend. De biologische dood is voor een christen slechts een tijdelijke scheiding van lichaam en ziel en de toegang tot de hemel.
De échte dood is het verlies van de relatie met God door de zonde en dat is in de hemel natuurlijk volstrekt niet het geval. Sterker nog: vergeleken met de hemelse liefde voor God en elkaar, zijn wij nog maar koud en onverschillig. Als de mensen in de hemel dus dood zouden zijn, hoeveel temeer wij op aarde dan wel niet?

43 minuten geleden zei Fritsie:

Bent u dan inmiddels niet bezig met puur spiritisme, in plaats van met genezing zoeken door de kracht van de Heilige Geest?

Geen spiritisme, maar het oeroude, bijbelse gegeven dat we voor elkaar mogen bidden en dat het gebed van een rechtvaardige veel vermag. Dus hoeveel termeer dan wel niet het gebed van een volmaakte in de hemel? Uiteindelijk is het ook Gód die gebeden verhoort en is het juist de heilige Geest die ons aanspoort tot bidden.
Ook op aarde kun jij al veel voor je broeders en zusters betekenen door gebed en naastenliefde. Dat vlakt het werk van de heilige Geest niet uit, want de Geest werkt juist buitengewoon krachtig door gelovigen die met Hem zijn gezalfd. God werkt graag met de mens samen aan het verwezenlijken van zijn Plan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Vraag: 
Als u dit moment culmineert tot 'de opstanding der doden', waarom doet dan de apostel de volgende oproep:

'Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.' (Efe.5:14)

Klopt precies wat ik al de hele tijd zeg. Na de dood ga je naar Hades. Daar is geen bewustzijn. Jezus vergelijkt het met een slaap. Je gaat niet na je dood naar de hemel toe, behalve als je tot de uitverkorenen hoort, de 144.000, of naar een hel.

Bij Jezus 'wederkomst' zullen degenen die slapen in de dood weer opstaan in de opstanding. Christus gaat over hun ontfermen. Deze mensen mogen leven op een vernieuwde aarde. Ik maak alles nieuw zegt Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Klopt precies wat ik al de hele tijd zeg. Na de dood ga je naar Hades. Daar is geen bewustzijn. Jezus vergelijkt het met een slaap. Je gaat niet na je dood naar de hemel toe, behalve als je tot de uitverkorenen hoort, de 144.000, of naar een hel.

Bij Jezus 'wederkomst' zullen degenen die slapen in de dood weer opstaan in de opstanding. Christus gaat over hun ontfermen. Deze mensen mogen leven op een vernieuwde aarde. Ik maak alles nieuw zegt Jezus. 

Los van de verschillen in visie ben je naar mijn mening te stellig. Je mag dit geloven. Het betekent niet dat het dan ook zo is. Robert Frans gelooft iets heel anders, om maar een voorbeeld te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid