Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 502
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Blijf het maar een vreemde term vinden. Ik zie dan echt zo'n keurmeester voor me, waarbij op een soort lopende band mensen voorbijkomen en hij sommigen een stempel geeft: goedgekeurd. Of een keurmee

Patroon bij Sjako: als de inhoudelijke argumenten weg zijn, dan op de vlucht en de verantwoordelijkheid daarvoor bij de ander neerleggen.  

Klopt wie niet bij Noach in de ark werden gebracht stierven, maar die in de ark waren stierven ook! Weet u nog, het tijdelijke leven en het eeuwige leven. In de Hades had de Heer Jezus alle mensen wel

13 minuten geleden zei Gaitema:

Het enige wat je in de bijbel ziet is dat Jezus een oordeel uitspreekt over wie in het poel van vuur terecht komt. Maar deze staat van zijn is geheel op basis van het aanwezige licht of duisternis in de mensen.  Als de mensen niets deden voor de broeders van Jezus en dus in de duisternis leefden, dan is het vuur het gevolg.

En dan is het vuur ook nog eens niet iets wat eeuwig pijnigen betekent in de zin van martelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die steenredenatie vind ik enigszins gezocht. Het lijkt een woordgrapje. Maar ik beschouw hemel en hel als onderdeel van de schepping, al staat dat niet expliciet in Genesis. Maar dan ga je er ook vanuit dat God de toegang tot beiden bepaalt. Nu zeg jij dat er iets anders is dat deze toegang bepaalt. Helaas niet specifiek waar in de Bijbel. Als Jezus het op een bepaalt moment heeft voor de eisen voor toegang voor de hemel, lees ik dat als regels van God. Jij leest dat blijkbaar anders. Dat is wel interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Gaitema:

Ik twijfelde of ik zou reageren, aangezien ik alleen maar mensen zie reageren die niet in volle overgave christenen zijn, maar ik wilde jou het graag wel zeggen: Dat mensen in de "hel" komen is niet omdat God hen erin gooit, maar omdat God niemand kan redden die zijn Licht niet aan wil nemen.

Ergo mijn reactie:

9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ook onvoorwaardelijke liefde kan je niet redden als je deze weigert.

 

20 minuten geleden zei Gaitema:

Het enige wat je in de bijbel ziet is dat Jezus een oordeel uitspreekt over wie in het poel van vuur terecht komt. Maar deze staat van zijn is geheel op basis van het aanwezige licht of duisternis in de mensen. 

Op basis van geloof dus.

22 minuten geleden zei Gaitema:

Als de mensen niets deden voor de broeders van Jezus en dus in de duisternis leefden, dan is het vuur het gevolg.

Waar staat dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ja, dat weet ik wel zeker. Bewijs is de brief van Judas vers 6. Hier worden deze zelfde geesten genoemd.

En de engelen die hun oorspronkelijke positie niet hebben behouden maar hun eigen woonplaats hebben verlaten, houdt hij met eeuwige ketens in diepe duisternis gevangen in afwachting van het oordeel van de grote dag. 

Uw verhaal snijdt geen hout, vers 6 van Judas betekent namelijk het tegenovergestelde van wat u beweert. God heeft de gevallen boze engelen 'tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard'. Hier wordt dus gezegd dat God Zelf deze demonen met 'eeuwige banden' onder de duisternis heeft gesteld, dat is dus definitief voor 'eeuwig'. Dan heeft het voor de Heer Jezus geen enkele betekenis om juist aan hen (volgens u!) Zijn Evangelie van verlossing van het kwaad (duisternis) te prediken; Hij zou daarmee tegen de wil en de verordening van God de Vader ingaan, en dat doet de Heer Jezus niet! (Jh.8:29)

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Gaitema:

Daar heb je die steenredenatie weer. God is niet bij machte een steen te scheppen die Hij zelf niet op kan tillen.

Lijkt niet op het steenverhaal. Als God de regels bepaalt wie er wel en niet naar de hel gaan, dan kan hij die regels ook aanpassen. Hij is immers nergens aan gebonden.

Het is God die de regel stelt dat je naar de hel gaat als je niet in Hem gelooft. Er is niemand die Hem die regel opdringt.

Dus heeft God ook de vrijheid om het anders te regelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW:

Als God de regels bepaalt wie er wel en niet naar de hel gaan, dan kan hij die regels ook aanpassen. Hij is immers nergens aan gebonden. 

Een regel door God gegeven blijft van kracht totdat het doel is bereikt, er is namelijk bij God 'geen verandering', of 'schaduw van omkering.' (Jc.1:17)

De Allerhoogste houdt Zich dus altijd aan Zijn Eigen Woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fritsie:

Een regel door God gegeven blijft van kracht totdat het doel is bereikt, er is namelijk bij God 'geen verandering', of 'schaduw van omkering.' (Jc.1:17)

De Allerhoogste houdt Zich dus altijd aan Zijn Eigen Woord.

Jaja.......het godsbeeld daarentegen verandert wel telkens.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei HJW:

Het is God die de regel stelt dat je naar de hel gaat als je niet in Hem gelooft. 

Het is God Zelf die gesteld heeft dat alle afvallige engelen en de duivel in de hel zullen komen, en de mens die zich meer hecht aan de boze dan aan Jezus Christus komt daar ook!

2 minuten geleden zei HJW:

Jaja.......het godsbeeld daarentegen verandert wel telkens. 

Mijn Godsbeeld niet ik heb er maar één, Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fritsie:

Het is God Zelf die gesteld heeft dat alle afvallige engelen en de duivel in de hel zullen komen, en de mens die zich meer hecht aan de boze dan aan Jezus Christus komt daar ook!

Een klein beetje hechting met de boze is in orde?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fritsie:

Het is God Zelf die gesteld heeft dat alle afvallige engelen en de duivel in de hel zullen komen, en de mens die zich meer hecht aan de boze dan aan Jezus Christus komt daar ook!

Mijn Godsbeeld niet ik heb er maar één, Jezus Christus.

Jouw godsbeeld is een product van reeds vele veranderingen. En na jou zal het ook wel verder veranderen. 

De bijbel is door mensen geschreven in een bepaalde tijd, met een bepaalde beperkte kennis. Jij doet constant een geloofsuitspraak, want blijkbaar heb je grote behoefte aan een externe autoriteit in een boek. Dat is je goed recht, maar niet iedereen heeft die behoefte.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Een klein beetje hechting met de boze is in orde?

Nee, maar dan zou er nog sprake kunnen zijn van inkeer en bekering tot de Heer Jezus. Wie uit vrije wil volledig één wordt met de satan (denk aan de anti-christ), die komt uiteindelijk met de duivel in de poel des vuurs.

5 minuten geleden zei HJW:

Jij doet constant een geloofsuitspraak, want blijkbaar heb je grote behoefte aan een externe autoriteit in een boek. Dat is je goed recht, maar niet iedereen heeft die behoefte. 

Het boek waar u op doelt is de Bijbel, waarin de Heer Jezus Zijn Evangelie van redding en herstel predikt en doet. En inderdaad, ik heb de grootst mogelijke behoefte aan Zijn autoriteit in mijn leven.

10 minuten geleden zei HJW:

Dat is je goed recht, maar niet iedereen heeft die behoefte.

Inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

Mattheüs 25:31-46

Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend? Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan. (Mat.25:44-45)

Hoe kan men nu voor zoveel minsten zorgen dat er niet een overgeslagen wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend? Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan. (Mat.25:44-45)

Hoe kan men nu voor zoveel minsten zorgen dat er niet een overgeslagen wordt?

God brengt ons mensen op onze pad en zal onze geestelijke ontwikkeling kennen. Wie Hem volgt, zal vrucht dragen. De één meer dan de ander (gelijkenis van de zaaier). Wat denk jij bij het lezen van de tekst?

Het staat ook in het verband met de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. De schriftgeleerde vroeg eerst: "Wie is mijn naaste?". Ten slotte na de vertelling vroeg Jezus hem: "Wie is de naaste van 'het slachtoffer'?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

God brengt ons mensen op onze pad en zal onze geestelijke ontwikkeling kennen. Wie Hem volgt, zal vrucht dragen. De één meer dan de ander (gelijkenis van de zaaier). Wat denk jij bij het lezen van de tekst?

Het staat ook in het verband met de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. De schriftgeleerde vroeg eerst: "Wie is mijn naaste?". Ten slotte na de vertelling vroeg Jezus hem: "Wie is de naaste van 'het slachtoffer'?"

Ik denk dat met de minsten in Mattheus de mensen bedoeld worden die ter rechterzijde van God worden gesteld. Dat zijn dus mensen die zich bekeerd hebben en een beroep hebben gedaan op het offer van Jezus, oftewel christenen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Lijkt niet op het steenverhaal. Als God de regels bepaalt wie er wel en niet naar de hel gaan, dan kan hij die regels ook aanpassen. Hij is immers nergens aan gebonden.

Het is God die de regel stelt dat je naar de hel gaat als je niet in Hem gelooft. Er is niemand die Hem die regel opdringt.

Dus heeft God ook de vrijheid om het anders te regelen.

Gaat niet. Zoals ik al aangaf: is Hij Licht. Wie het Licht niet wil, zal in de duisternis zitten. 

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk dat met de minsten in Mattheus de mensen bedoeld worden die ter rechterzijde van God worden gesteld. Dat zijn dus mensen die zich bekeerd hebben en een beroep hebben gedaan op het offer van Jezus, oftwel christenen.

Ik geloof dat al de mensen aan de rechter zijde de mensen aan de rechter zijde helpen. Wie zijn immers anders de mensen die hen hielpen, dan de genen die in Gods Licht leven? Aan een slechte boom kunnen geen goede vruchten komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Ik geloof dat al de mensen aan de rechter zijde de mensen aan de rechter zijde helpen. Wie zijn immers anders de mensen die hen hielpen, dan de genen die in Gods Licht leven? Aan een slechte boom kunnen geen goede vruchten komen.

Dus iedereen die jou een handje helpt komt in de hemel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus iedereen die jou een handje helpt komt in de hemel?

Ik ga op de tekst af. Niet op eigen inzicht. Ik weet niet wie er wel komt, maar door deze tekst heb ik op mijn 22ste ongeveer geleerd dat een gelovige ook dient vrucht te dragen. Anders is hij niet werkelijk een gelovige. Hoe kan je immers te gelijk Jezus geloven en bewust Hem links laten liggen door mensen in nood bewust te negeren? Dan volg je niet werkelijk Jezus.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid