Spring naar bijdragen

Jehovah's getuigen en jaartallen


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei sjako:

Nogmaals het is een interpretatie, geen voorspelling of profetie. Een profetie komt van God.

En dan herhaal ik nog maar eens het standpunt van de JG:
"Wie heeft God werkelijk als zijn profeet gebruikt? ... Jehovah's getuigen zijn er thans zeer dankbaar voor dat de duidelijke feiten aantonen dat het God heeft behaagd, hen te gebruiken ... zij hebben dit werk verricht omdat Jehovah zijn machtige hand had uitgestrekt, hun lippen had aangeroerd en zijn woorden in hun mond had gelegd."
— De Wachttoren, 1 april 1959, blz. 20

M.a.w: De Wachttoren (dus: het besturend lichaam)  schrijft dat de JG door God als zijn profeet worden gebruikt. En daar gaan jullie ook van uit, dat weet je donders goed. Je kan hier dus niet aan beweren dat het om eigen interpretaties gaat en dat je niet aan profetie doet, maar dat is wél wat je doet:

1 uur geleden zei sjako:

Wij proberen profetie te interpreteren en dan kan je er naast zitten.

Dit is pure nonsens. Je kunt niet ervan uit gaan dat je door God als zijn profeet wordt gebruikt, en tevens beweren "ach ik kan er best naast zitten". En wat betreft mensen die zeggen profeet te zijn en er naast zitten, enfin dat heb ik de vorige keer al uitgelegd, ik ga niet alles herhalen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is zo jammer al deze discussie die nergens voor nodig is. Daniël is namelijk niet tijdens de ballingschap geschreven maar in de tweede eeuw voor christus. Daarom kloppen al die voorspellingen zo g

Stel ik voorspelde dat Ajax in 2018 landskampioen zou worden. Nu blijkt dat PSV landskampioen geworden is. Vervolgens beweer ik in 2021 dat ik een foutje gemaakt heb, en het verkeerd geinterpreteerd h

Dat ben ik met je eens, kijk het raakt mij niet zozeer, het zal een van uitspraken zijn die gevoed werden door geestdrift voor de nieuwe wereld en beïnvloed door menselijke onvolmaaktheid, ik had het

Posted Images

51 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En daar gaan jullie ook van uit

Ik ga er niet van uit dat JG profeten zijn, denk geen enkele JG. Bovendien was begin 20ste eeuw een heel andere tijd. De Bijbel onderzoekers waren nog maar net begonnen. Denk dat de meeste uitspraken over jaartallen voortkwam uit verlangen naar de Nieuwe Wereld. 1914 staat wel vast, maar de rest moeten we gewoon afwachten. Afgezien van JG zijn de meeste Christenen het er wel over eens dat we in de laatste dagen leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

f. In de eerdere berekening noem je "2520 profetische jaren", en die moeten natuurlijk worden omgerekend naar de kalenderjaren! Dit is niet gedaan. Besef je dat? Volgens mij kom je ruim 30 jaar eerder uit, dus rond 1880 - 1885. Ik denk dat er dus sprake is van een rekenfout! Hoe denk je daarover? Heb je het zelf al eens nagerekend??

 

Welke jaren bedoel je Joodse jaren of anders samengestelde jaren, bedoel je dus jaren van allemaal  maanden met 28 of 30 dagen dagen of iets anders toch

Zijn dus  profetische jaren gelijk aan kalender jaren, een wel zeer belangrijke kwestie

 

 

bewerkt door antoon
toevoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

 

Welke jaren bedoel je Joodse jaren of anders samengestelde jaren, bedoel je dus jaren van allemaal  maanden met 28 of 30 dagen dagen of iets anders toch

Zijn dus  profetische jaren gelijk aan kalender jaren, een wel zeer belangrijke kwestie

 

 

Ga maar eens na hoe je de berekening hebt gemaakt. Je ontdekt dan zelf de rekenfout?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Welke jaren bedoel je Joodse jaren of anders samengestelde jaren, bedoel je dus jaren van allemaal  maanden met 28 of 30 dagen dagen of iets anders toch

Zijn dus  profetische jaren gelijk aan kalender jaren, een wel zeer belangrijke kwestie

Ik denk dat de voorspellingen voorschrijven welke gegevens gebruikt moeten worden al was het alleen maar in de context waarin ze gedaan zijn. Je kunt bijvoorbeeld van Daniel niet verwachten dat hij de nu geldende kalender hanteert, die zal de tijdrekening van zijn tijd en streek aan hebben gehouden. Reken op basis van wat de voorspelling vraagt en vertaal het resultaat naar de nu gebruikte kalender.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ik ga er niet van uit dat JG profeten zijn, denk geen enkele JG. Bovendien was begin 20ste eeuw een heel andere tijd. De Bijbel onderzoekers waren nog maar net begonnen. Denk dat de meeste uitspraken over jaartallen voortkwam uit verlangen naar de Nieuwe Wereld. 1914 staat wel vast, maar de rest moeten we gewoon afwachten. Afgezien van JG zijn de meeste Christenen het er wel over eens dat we in de laatste dagen leven.

De meeste Christenen en JG hebben nooit anders gedacht dan dat laatste. Al 2000 jaar lang gebeurt er niets; ook dit zegt dus werkelijk helemaal geen zier.
Ik ga niet 10 x uitleggen dat het besturend lichaam altijd in publicaties heeft uitgelegd dat JG door God worden gebruikt als zijn profeten.
Opmerkingen van jou als "Ik ga er niet van uit dat JG profeten zijn, denk geen enkele JG" zijn keer op keer in strijd met wat de JG officieel zeggen, ook dat ga ik niet blijven herhalen. Je maakt jezelf steeds ongeloofwaardiger.
De Bijbel onderzoekers nog maar net begonnen ? Het citaat dat ik postte was uit 1959, dus niet aan het begin van de 20 eeuw. De onderzoekers waren al vele decennia op weg. 1959, we namen al foto's van de achterkant van de maan, lazen Asterix strips en hadden al een half miljoen tv's. Begin van de eeuw, tsssss.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Mullog:

Je kunt bijvoorbeeld van Daniel niet verwachten dat hij de nu geldende kalender hanteert, die zal de tijdrekening van zijn tijd en streek aan hebben gehouden. Reken op basis van wat de voorspelling vraagt en vertaal het resultaat naar de nu gebruikte kalender.

Dat beweerde ik ook. En dan kom je toch op een ander jaar uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het nog zo net niet, in het verleden ben ik een keeraan het rekenen geweest, het resultaat is verloren gegaan, kan mij ook niet alles meer herinneren.

om tot een gedegen resultaat te komen zijn er voorwaarden 

wordt bij de profetische periode aangenomen dat er een duidelijk begin en eindpunt is

wordt het profetische aspect serieus genomen

zijn er duidelijke linken naar de wereldgeschiedenis, met andere woorden zijn er punten die met de wereld geschiedenis overeenkomen.

voorwaarde is zeker ook om de zuivere bijbelse chronologie aan te houden, daar kan je niet mee sjacheren anders heb je verschillende begin en eindpunten, deze chronologie wordt trouwens nergens tegengesproken.

dus neem een handrekenmachine gebruik de rekenmogelijkheden op je computer zoals spr. Shetes als je die hebt, zelf heb ik dan nog de bestanden van vrijwel alle heersers en politieke gebeurtenissen zowel uitgelegd regulier en Bijbels , die kan je ook goed vinden bij de Engelse Wiki, die geeft altijd iets meer dan onze Hollandse . Veel bijbelse jaartallen en politieke gebeurtenissen zijn te vinden bij Eusebius, ik ben met tablet , ik kan de link moeilijk geven nu.

ik raad aan om dan eens een keer uit te rekenen voor zover het mogelijk is en niet bij voorbaat gelijk iets  roepen.

WDG jij begon erover, het zou netjes zijn als je met een duidelijke berekening of herberekening komt, ik zie het je nog niet doen.

Of op zijn minst kan je de lengte aan geven van een profetisch jaar, zoals jij het ziet

We hebben gegevens over de lengte van jaren toen over schrikkeljaren over ingevoegde perioden enz, er moet mee te werken zijn

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei antoon:

Ik weet het nog zo net niet, in het verleden ben ik een keeraan het rekenen geweest, het resultaat is verloren gegaan, kan mij ook niet alles meer herinneren.

om tot een gedegen resultaat te komen zijn er voorwaarden 

wordt bij de profetische periode aangenomen dat er een duidelijk begin en eindpunt is

wordt het profetische aspect serieus genomen

zijn er duidelijke linken naar de wereldgeschiedenis, met andere woorden zijn er punten die met de wereld geschiedenis overeenkomen.

voorwaarde is zeker ook om de zuivere bijbelse chronologie aan te houden, daar kan je niet mee sjacheren anders heb je verschillende begin en eindpunten, deze chronologie wordt trouwens nergens tegengesproken.

dus neem een handrekenmachine gebruik de rekenmogelijkheden op je computer zoals spr. Shetes als je die hebt, zelf heb ik dan nog de bestanden van vrijwel alle heersers en politieke gebeurtenissen zowel uitgelegd regulier en Bijbels , die kan je ook goed vinden bij de Engelse Wiki, die geeft altijd iets meer dan onze Hollandse . Veel bijbelse jaartallen en politieke gebeurtenissen zijn te vinden bij Eusebius, ik ben met tablet , ik kan de link moeilijk geven nu.

ik raad aan om dan eens een keer uit te rekenen voor zover het mogelijk is en niet bij voorbaat gelijk iets  roepen.

WDG jij begon erover, het zou netjes zijn als je met een duidelijke berekening of herberekening komt, ik zie het je nog niet doen.

Of op zijn minst kan je de lengte aan geven van een profetisch jaar, zoals jij het ziet

We hebben gegevens over de lengte van jaren toen over schrikkeljaren over ingevoegde perioden enz, er moet mee te werken zijn

Ik heb jullie berekening bekeken, en er is naar mijn mening een fout gemaakt wat de jaren betreft. Daarnaast is het ook nog zo dat er m.i. met terugwerkende kracht een betekenis aan 1914 gegeven is. Hoewel eerder Armageddon aan dit jaar werd toegeschreven, werd dit later "hersteld". In 1916 was de "teleurstelling" dermate groot dat er een andere betekenis aan gegeven moest worden. Het heeft dus enkele jaren geduurd voordat de Jehovah's getuigen achter kwamen dat Armageddon in 1914 niet begonnen was. In die jaren heeft men volgens mij een andere betekenis bedacht, en noemt men het nu een "juiste interpretatie" van een destijds "onjuiste interpreatie", ook nog gebaseerd op een berekening die rammelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn zeer domme fouten gemaak zoal het jaar 0 invoegen, een jaar dat niet bestaat, het werd snel rechtgetrokken en zo kwam oa. De 70 jaarweken profetie iets beter uit de verf, ik sluit meer fouten niet uit, maar globaal genomen komen de jaartallen overeen met onze berekening van kalenderjaren, dat vind ik wel

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei antoon:

Er zijn zeer domme fouten gemaak zoal het jaar 0 invoegen, een jaar dat niet bestaat, het werd snel rechtgetrokken en zo kwam oa. De 70 jaarweken profetie iets beter uit de verf, ik sluit meer fouten niet uit, maar globaal genomen komen de jaartallen overeen met onze berekening van kalenderjaren, dat vind ik wel

Globaal wel, maar toch zijn verschillen tot 30 - 50 jaar goed mogelijk. Ik kom eerder uit op een jaartal rond 1880. Overigens kwam Russell ook op een dergelijk jaar uit. Ik blijf erbij dat het "toevallig" is dat in 1914 de eerste wereldoorlog begon. Als deze oorlog in 1910 begonnen was, dan was jullie "voorspelling" of "berekening" op 1910 uitgekomen. Je kunt de vraag dus op twee manieren stellen:

1. Bereken m.b.v. de Bijbel in welk jaar Gods Koninkrijk gevestigd wordt.

2. Toon aan dat Gods Koninkrijk in 1914 gevestigd is.

Wat jullie gedaan hebben is (2), en daarvoor had dus ieder willekeurig jaartal tussen 1860 - 1930 ingevuld kunnen worden. Beter was dus geweest als jullie gesteld hadden dat op basis van de Bijbel rond 1900 de eindtijd zou moeten beginnen, zonder een concreet jaartal te noemen.

En dan komt het probleem van "dit geslacht" en de gezalfden. Daar heb ik een ander topic voor geopend. Heb je dat gezien?

8 minuten geleden zei antoon:

Er zijn zeer domme fouten gemaak zoal het jaar 0 invoegen, een jaar dat niet bestaat, het werd snel rechtgetrokken en zo kwam oa. De 70 jaarweken profetie iets beter uit de verf, ik sluit meer fouten niet uit, maar globaal genomen komen de jaartallen overeen met onze berekening van kalenderjaren, dat vind ik wel

Voor de duidelijkheid: 

Misschien kunnen we daarover van gedachten wisselen??

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over geslacht heb ik ook iets van bedenkingen, men probeert wel in eer en geweten de profetie te begrijpen en uit teleggen, want er moet een uitlegging voor zijn, Jezus vertelde geen sprookjes. Over jaar 1914 is heel wat te zeggen, en ik weet niet of het zo overkomt dat men begrip heeft, ik verwerp je argumenten ook niet meteen, het zet mij aan het denken en noopt mij tot studie. Gewoon een goede zaak, maar nu is het te warm, ik sluit mijn tent, morgenochtend ben ik er weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei antoon:

Over geslacht heb ik ook iets van bedenkingen, men probeert wel in eer en geweten de profetie te begrijpen en uit teleggen, want er moet een uitlegging voor zijn, Jezus vertelde geen sprookjes. Over jaar 1914 is heel wat te zeggen, en ik weet niet of het zo overkomt dat men begrip heeft, ik verwerp je argumenten ook niet meteen, het zet mij aan het denken en noopt mij tot studie. Gewoon een goede zaak, maar nu is het te warm, ik sluit mijn tent, morgenochtend ben ik er weer.

Prima. Bestudeer het maar. Er is genoeg te vinden. Ik heb nog wel meer vragen, die komen later wel....

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei antoon:

Of op zijn minst kan je de lengte aan geven van een profetisch jaar, zoals jij het ziet

Volgens mij is een profetisch jaar gelijk aan de gewone tijdrekening. Als je zegt iemand is 100 v Chr. geboren dan maakt het niet hoe lang die jaren waren naar mijn idee. Het eindresultaat is hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is allemaal vrij simpel hoor.
Een jaar is de tijd die de aarde er over doet om rond de zon te draaien (een volledige baan er om heen).
Als iemand de term 'profetisch jaar' (of als Sjako het doet: interpretatie jaar) gebruikt dan mag ik toch hopen dat hij in feite daarmee hetzelfde bedoelt.
Als  hij iets anders bedoelt, is het namelijk geen jaar meer.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei sjako:

Volgens mij is een profetisch jaar gelijk aan de gewone tijdrekening. Als je zegt iemand is 100 v Chr. geboren dan maakt het niet hoe lang die jaren waren naar mijn idee. Het eindresultaat is hetzelfde.

Is dat zo? Toon maar aan. Hoe interpreteer je de de 2520 profetische jaren?

Dan iets anders:

Citaat

Op soortgelijke wijze bracht een profetie ernstige Bijbelonderzoekers in de negentiende eeuw er door goddelijke leiding toe verwachtingen te koesteren. Door de "zeven tijden" uit Daniël 4:25 met "de tijden der heidenen" in verband te brengen, verwachtten zij dat Christus in 1914 Koninkrijksmacht zou ontvangen.

Wachttoren, 15 september 1998, blz.15

Kan je deze bron bevestigen? Het lijkt er dus op dat er iets anders geleerd werd? Het wordt er zo niet duidelijker op. Het WTG leerde volgens mij niet dat Gods Koninkrijk in 1914 zou worden opgericht, maar dat Jezus in 1874 op Zijn troon was geplaatst en dat de opstanding der heiligen in 1878 was begonnen (en dus niet in 1918). De "tijd van het einde" was volgens Russell begonnen in 1799 (en niet in 1914). Tot ver na zijn dood (1916) werden deze jaartallen door het genootschap onderwezen!!! Dan opeens een draai??

Citaat

Bijbelse profetieën tonen aan dat men kon verwachten dat de Heer in het jaar 1874 voor de tweede maal zou verschijnen. De profetieën die in vervulling zijn gegaan, tonen zonder enige twijfel aan dat hij inderdaad in 1874 is verschenen. De vervulling van de profetieën blijkt tevens uit de waarneembare feiten en deze feiten zijn onloochenbaar. Alle trouwe wachters zijn bekend met deze feiten zoals die in de Schriften worden vermeld en door de uitleg van de speciale dienstknecht van de Heer (Russell, red.) zijn verklaard.

Wachttoren, 1 november 1922, blz. 333

Misschien wil je deze bron bevestigen?

TWEEDE REKENFOUT!

Op geen enkele manier werd het begin van de tweede tegenwoordigheid van Jezus met 1914 in verband gebracht. Dat is echter wel wat het WTG ons wil laten denken! Wat Russel over 1914 leerde was dat in dat jaar, op 1 augustus, de "tijden der heidenen" zouden eindigen. Zelfs dat was nog "per ongeluk". Waarom? Omdat hij de verwoesting van Jeruzalem plaatste in het jaar 606 v.GT. waardoor 2520 jaar later zouden uitkomen in 1915!! Doordat hij hierin een rekenfout maakte kwam hij uit op 1914! Pas tientallen jaren later (na de dood van Rutherford in 1942) werd deze fout ontdekt, maar omdat 1914 al die jaren zo was benadrukt en omdat de 1e wereldoorlog in dat jaar uitbrak -- hetgeen een gekenmerkt jaar veel geloofwaardiger maakte --  hield men toch aan dat jaar 1914 vast! Ten onrechte dus!

Ik blijf erbij dat de berekening en de interpretatie van het jaar 1914 aan alle kanten rammelt. Wanneer dit dogma valt, dan valt er heel veel leer van de Jehovah's getuigen. Zou dat niet een reden kunnen zijn waarom er toch krampachtig aan vastgehouden wordt?

Aanvulling:

Citaat

 

Door de leiding van Gods geest worden Jehovah’s dienstknechten in staat gesteld goddelijk licht te hebben in een wereld van geestelijke duisternis (2 Kor. 4:4). Lang geleden begrepen zij bijvoorbeeld dat 1914 G.T. het einde zou kenmerken van de tijden der heidenen of „bestemde tijden der natiën”, gedurende welke het de heidense natiën werd toegestaan onbelemmerde heerschappij over de aarde uit te oefenen (Luk. 21:24). Deze 2520 jaren durende periode begon met de vernietiging van Jeruzalem en zijn tempel door de Babyloniërs in de zevende eeuw v.G.T. In Zion’s Watch Tower van maart 1880 stond bijvoorbeeld: „’De tijden der heidenen’ strekken zich uit tot 1914 en het hemelse koninkrijk zal pas dan volledig heerschappij uitoefenen.” Alleen God, door zijn heilige geest, zou dit zo lang van tevoren aan die vroege Bijbelonderzoekers hebben kunnen openbaren.

De Wachttoren, 1 oktober 1973, blz. 594

 

Gebleken is dus dat in diverse uitgaven van de Wachttoren aantoonbare fouten staan.

Geen enkele voorspelling is uitgekomen aangaande 1914. Ook de artikelen in de Wachttoren m.b.t. deze voorspellingen zijn vaak onjuist. Hoe kan dit tijdschrift dan nog serieus genomen worden. Wat is waar? Wat is niet waar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag mij af of de Zevendedagsadventisten en de Apostolischen zich aanvankelijk ook bezig hielden met dergelijke "voorspellende" theorien, omdat ze in de negentiende eeuw in dezelfde restaurationistische millianistische hoek zaten. Jammer dat die hier niet op het forum te vinden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is allemaal vrij simpel hoor.
Een jaar is de tijd die de aarde er over doet om rond de zon te draaien (een volledige baan er om heen).
Als iemand de term 'profetisch jaar' (of als Sjako het doet: interpretatie jaar) gebruikt dan mag ik toch hopen dat hij in feite daarmee hetzelfde bedoelt.
Als  hij iets anders bedoelt, is het namelijk geen jaar meer.

Nu simplificeer je teveel. Als je bijvoorbeeld naar de Joodse kalender kijkt dan zie je dat die een afwijkend aantal dagen heeft met een wispelturig schrikkeljaar regime. Bij de berekeningen uit het boek Daniel, waar de JG's zeer aan hechten, wordt uitgegaan van jaren van 360 dagen (zie hier). De uitspraak van @sjako

54 minuten geleden zei sjako:

Volgens mij is een profetisch jaar gelijk aan de gewone tijdrekening. Als je zegt iemand is 100 v Chr. geboren dan maakt het niet hoe lang die jaren waren naar mijn idee. Het eindresultaat is hetzelfde.

raakt daarom volgens mij kant noch wal. Als je onze moderne jaartelling aan houdt heeft hij gelijk maar als hij vermeld dat er moet worden uitgegaan van de Joodse kalender of bijvoorbeeld de Romeinse kalender dan kun je, als je naar de moderne jaartelling terug rekent wel eens op een heel ander jaartal uitkomen. Aangezien de Gregoriaanse kalender, onze huidige kalender, pas in 1582 is ingevoerd mag je ervan uitgaan dat er al die oude boeken zich baseren op andere kalenders.

In berekeningen uit Daniel komt men ergens uit op 2520 dagen. Volgens Daniel zijn dat 7 jaar. Volgens onze kalender is er dan sprake van circa 6,9 jaar. Het leuke daarvan is dat je natuurlijk kunt "spelen" met je berekeningen en met een beetje creativiteit ze zo'n beetje op iedere gewenste uitkomst kunt laten uitkomen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Mullog:

Nu simplificeer je teveel. Als je bijvoorbeeld naar de Joodse kalender kijkt dan zie je dat die een afwijkend aantal dagen heeft met een wispelturig schrikkeljaar regime. Bij de berekeningen uit het boek Daniel, waar de JG's zeer aan hechten, wordt uitgegaan van jaren van 360 dagen (zie hier). De uitspraak van @sjako

raakt daarom volgens mij kant noch wal. Als je onze moderne jaartelling aan houdt heeft hij gelijk maar als hij vermeld dat er moet worden uitgegaan van de Joodse kalender of bijvoorbeeld de Romeinse kalender dan kun je, als je naar de moderne jaartelling terug rekent wel eens op een heel ander jaartal uitkomen. Aangezien de Gregoriaanse kalender, onze huidige kalender, pas in 1582 is ingevoerd mag je ervan uitgaan dat er al die oude boeken zich baseren op andere kalenders.

In berekeningen uit Daniel komt men ergens uit op 2520 dagen. Volgens Daniel zijn dat 7 jaar. Volgens onze kalender is er dan sprake van circa 6,9 jaar. Het leuke daarvan is dat je natuurlijk kunt "spelen" met je berekeningen en met een beetje creativiteit ze zo'n beetje op iedere gewenste uitkomst kunt laten uitkomen :)

Exact. En dat bedoel ik dus met de twee benaderingswijzes. Als ik voorspel dat Ajax de Europacup wint, maar ze verliezen uiteindelijk de finale, dan kan ik nog altijd beweren dat ik een ander jaar bedoelde. Als nu voorspel wie de tour de France wint, is mijn voorspelling minder waardevol, dan wanneer ik dat tien jaar geleden deed. Jehovah's getuigen hebben met terugwerkende kracht voorspeld dat in 1914 het Koninkrijk van God gevestigd werd. Ik kan ook voorspellen wanneer Kennedy vermoord werd. Over de moord op Trump kan ik niks zeggen. Misschien een Jehovah's getuige wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedgelovige mensen willen dit soort dingen horen, want het geeft ze een goed gevoel. een gevoel van hoop dat ze ooit gelukkig gemaakt zullen worden en beloond voor hun zware leven. En al die anderen, die hadden maar moeten luisteren en zich ook bij dezelfde beweging aan moeten sluiten, staks zijn ze lekkerrrr te laat!?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van kalenders etc heb ik geen verstand. Zoals ik al zei, ik wil Jehovah niet tot een bepaalde datum dienen. Denk dat de meeste JG hier ook zo over denken. Ik denk dat het Besturend Lichaam gewoon wel eens te stellig is over jaartallen. Neemt niet weg dat daar een hoop expertise zit. Theologisch sta ik helemaal achter ze. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Ik denk dat het Besturend Lichaam gewoon wel eens te stellig is over jaartallen.

Onder het "Besturend Lichaam" versta je het WTG?

Stel nu dat het jaar 1914 totaal verkeerd voorspeld is, en dat Gods Koninkrijk dus NIET gevestigd is, ben je dan met me eens dat een flink deel van de leer instort?

Citaat

Theologisch sta ik helemaal achter ze. 

Dan kan je toch niet blijven volhouden dat je theologisch achter ze staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

We vinden buiten de kalenders een parallel voor 1914 of grote oorlogen, denk aan de ruiter in openbaring op het rode paard met een groot zwaard die oorlog voorstelde, Jezus sprak over natie tegen natie, koninkrijk tegen koninkrijk.

bewerkt door antoon
toevoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites

We vinden in de schrift weinig info over de kalender (schrikkeljaren) die zij gebruikt moeten hebben, ik geloof helemaal niets, toch zullen zij zeker een gesloten systeem gehad hebben, zij waren als landbouw natie namelijk  zeer afhankelijk van een ordelijk verloop van zaaien en oogsten, komt nog bij dat het vaak   aardig gelijk moest lopen met verschillende feestdagen, ik geloof dat geleerden een systeem ontwikkeld hebben, welliswaar een beetje  na of op het eind  de Joodse Bijbelse tijd 

Cyclus van Meton https://nl.wikipedia.org/wiki/Meton_van_Athene

zie ook http://www.nik.nl/loeach-de-joodse-kalender/

Zelf gebruik ik, bij gebrek aan beter deze Cyclus om te proberen meer inzicht te krijgen. tot nu toe met weinig resultaat, de schrift vermeld geen schrikkeljaren waaraan we een gebeurtenis vast kunnen pinnen, in ieder geval  loopt met dit systeem het zonnejaar periodiek na 19 jaar weer gelijk.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei antoon:

We vinden buiten de kalenders een parallel voor 1914 of grote oorlogen, denk aan de ruiter in openbaring op het rode paard met een groot zwaard die oorlog voorstelde, Jezus sprak over natie tegen natie, koninkrijk tegen koninkrijk.

Hoe zie je daar een verwijzing naar 1914? Ik zie dat absoluut niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid