Spring naar bijdragen

Jehovah's getuigen en jaartallen


Aanbevolen berichten

Trajecto: Dit topic is afgesplitst uit een ander topic.

Als opening voor de afsplitsing schreef WdG:

Citaat

 

WdG:

In een ander topic kwamen diverse jaartallen aan de orde i.v.m. de leer van Jehovah's getuigen. Ik noem er een aantal:

1914 - een berekening heb ik gelezen. Ik constateerde wel een rekenfout (profetische jaren niet correct omgerekend). Armageddon??

1975 - ??

getrouwe en beleidvolle slaaf 1918? 1931

Russell - 1874? 1876? 1878?

Er zijn ongetwijfeld meer voorspellingen gedaan door Jehovah's getuigen. Er zijn ongetwijfeld meer jaartallen. Discussie in dit topic?

Verzoek aan Trajecto: verplaats je die onderdelen uit de andere discussie (Koninkrijk) die betrekking hebben op jaartallen naar dit topic? Alvast bedankt!

 

 

 

 

= = = = = = =

 

Op 21-7-2018 om 17:15 zei WdG:

Dat is mooi, en in ieder geval al heel wat. Het is en blijft verder een raadsel waar je het jaar 1914 in een eerdere post vandaan haalt. Ik kan het op geen enkele manier uit de Bijbel halen.

Het jaartal 1914 staat er ook niet letterlijk. Het is te berekenen aan de hand van een profetie in Daniël. Als je dezelfde rekenwijze gebruikt kan je ook de geboortejaar van Jezus berekenen. Waarschijnlijk waren er Joden die dat hebben gedaan, want rond de tijd van Jezus verwachtten ze de Messias al.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is zo jammer al deze discussie die nergens voor nodig is. Daniël is namelijk niet tijdens de ballingschap geschreven maar in de tweede eeuw voor christus. Daarom kloppen al die voorspellingen zo g

Stel ik voorspelde dat Ajax in 2018 landskampioen zou worden. Nu blijkt dat PSV landskampioen geworden is. Vervolgens beweer ik in 2021 dat ik een foutje gemaakt heb, en het verkeerd geinterpreteerd h

Dat ben ik met je eens, kijk het raakt mij niet zozeer, het zal een van uitspraken zijn die gevoed werden door geestdrift voor de nieuwe wereld en beïnvloed door menselijke onvolmaaktheid, ik had het

Posted Images

6 minuten geleden zei sjako:

Het jaartal 1914 staat er ook niet letterlijk. Het is te berekenen aan de hand van een profetie in Daniël. Als je dezelfde rekenwijze gebruikt kan je ook de geboortejaar van Jezus berekenen. Waarschijnlijk waren er Joden die dat hebben gedaan, want rond de tijd van Jezus verwachtten ze de Messias al.

Twee vragen:

1. Ik heb het jaar 1914 ook wel eens gehoord i.v.m. "Armageddon". Is jou dat bekend? Zo ja, hoe moet ik dat zien?

2. Je beweert dat het te berekenen is. Je bent heel stellig. Geef je de berekening even?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Ik heb het jaar 1914 ook wel eens gehoord i.v.m. "Armageddon". Is jou dat bekend? Zo ja, hoe moet ik dat zien?

Ja klopt, in het begin dachten ze dat 1914 gelijk stond aan Armageddon, maar dat was een verkeerde interpretatie. Het is wel de datum dat Jezus daadwerkelijk begint met het proces van het vestigen van Gods Koninkrijk op aarde.

1 uur geleden zei WdG:

Je beweert dat het te berekenen is. Je bent heel stellig. Geef je de berekening even?

Zal het zo kort mogelijk uitleggen.

Ik begin met Daniël 9:25. Dat is de datum dat de Messias zou verschijnen

Je moet dit weten en begrijpen: vanaf het moment dat het woord uitgaat om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot Messi̱as de Leider zullen er 7 weken voorbijgaan en ook 62 weken. Ze zal hersteld en herbouwd worden, met een plein en een gracht, maar in moeilijke tijden.

Dus vanaf het bericht dat Jeruzalem herbouwt zou worden zou het 69 weken duren. Als je een week letterlijk neemt is er niks gebeurd. 69 weken is 483 dagen. Volgend Numeri 14:34 mag je voor een dag een jaar rekenen. Dus dan hebben we het over 483 jaar. Het woord dat Jeruzalem herbouwd zou worden was 455 v. Chr. (Nehemia 2:1-8). Tel je dus vanaf 455 v Chr. 483 jaar erbij dan kom je op 29 na Chr. De datum dat Jezus werd gedoopt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daniël 4:10-37 beschrijft Daniël een profetie over een hemelhoge boom. Die boom stelde Nebukadnezar voor. In een grotere betekenis de boom de opperheerschappij van God voor, vooral met betrekking tot de aarde. Nebukadnezar moest namelijk erkennen dat God hoger was dan hem. Gods Koninkrijk werd vroeger tot uitdrukking gebracht in het volk Israël. De koningen die regeerden zaten dan figuurlijk op de troon van Jehovah 1 kronieken 29:23

De boom werd in het visioen omgehakt. De boomstomp werd met banden van ijzer en koper omsloten zodat de boom niet zou uitgroeien.

Zedekia was de laatste koning die op de troon van Jehovah zat. Ezechiël 21:25-27

De boom werd in 607 v Chr. omgehakt. Nu was er dus geen regering meer die Jehovah’s heerschappij op aarde vertegenwoordigde. In 607 v Chr. begon dus ‘de tijden der heidenen’ waar Jezus het over had in Lukas 21:24

Aan het einde van deze bestemde tijden der heidenen zou Jehovah de regeringsmacht geven aan hem die daar wettelijk recht op heeft en dat is Jezus.

Ok, nu het rekenwerk. Deze bestemde tijden of tijden der heidenen zou volgens Daniël ‘zeven tijden’ duren. Dat is dus de tijd zonder gezalfde koning. Daniël 4:16. Nu zou je moeten weten hoe lang deze zeven tijden duurt. Openbaring geeft de sleutel in Openbaring 12:6 en 14. 1260 dagen komt overeen met één tijd. En tijden (2 tijden) en een halve tijd. Dat is dus 3,5 tijd. Een tijd is 360 dagen. 

7x 360 is 2520 dagen. Volgens een bijbelse regel mag je voor een dag een jaar rekenen. Dus komen we op 2520 jaar. De bestemde tijden begonnen in 607 v Chr. Tel daarbij de 2520 jaar bij op. Dan kom je op 1914 n Chr. Christus is dus in 1914 begonnen met het regeren van Gods Koninkrijk.

17 minuten geleden zei zendeling:

Is Jezus gekomen om ons in getallenmagie te laten geloven?

Als het niet van belang was zou het er niet staan en het blijkt ook te kloppen ook het vervolg van die profetie, tot op het jaar precies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Zal het zo kort mogelijk uitleggen.

Ik begin met Daniël 9:25. Dat is de datum dat de Messias zou verschijnen

Je moet dit weten en begrijpen: vanaf het moment dat het woord uitgaat om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot Messi̱as de Leider zullen er 7 weken voorbijgaan en ook 62 weken. Ze zal hersteld en herbouwd worden, met een plein en een gracht, maar in moeilijke tijden.

Dus vanaf het bericht dat Jeruzalem herbouwt zou worden zou het 69 weken duren. Als je een week letterlijk neemt is er niks gebeurd. 69 weken is 483 dagen. Volgend Numeri 14:34 mag je voor een dag een jaar rekenen. Dus dan hebben we het over 483 jaar. Het woord dat Jeruzalem herbouwd zou worden was 455 v. Chr. (Nehemia 2:1-8). Tel je dus vanaf 455 v Chr. 483 jaar erbij dan kom je op 29 na Chr. De datum dat Jezus werd gedoopt.

 

Wie zegt dat het kort moet? Om het vermoeden van Fermat uit te leggen, heb je boekwerkje nodig (of er is ondertussen een andere bewijsmethode, misschien binair?). Op basis van jouw rekensom de volgende vragen:

1. Vanwaar de ommezwaai van Armageddon naar de vestiging van het Koninkrijk? Omdat feitelijk aangetoond is dat Armageddon nog niet plaatsvond?

2. Je moet ook in staat zijn meer voorspellingen te doen. Wanneer begint bijvoorbeeld Armageddon?

3. Is het jaar 1914 berekend voor 1914, of is het jaar 1914 berekend met terugwerkende kracht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Als het niet van belang was zou het er niet staan en het blijkt ook te kloppen ook het vervolg van die profetie, tot op het jaar precies.

Het is wat mij betreft bijgeloof en niet waarvoor Jezus kwam, verspilde moeite en verspilde tijd dus, bizarre inlegkunde, meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei WdG:

Vanwaar de ommezwaai van Armageddon naar de vestiging van het Koninkrijk? Omdat feitelijk aangetoond is dat Armageddon nog niet plaatsvond?

De broeders hadden al vroeg door dat 1914 iets te betekenen had. Gezien de tijdgeest leek het voor de hand te liggen dat wanneer Jezus op de troon ging zetten Armageddon zou aanbreken. De eerste Wereldoorlog werd dan ook door veel Christenen gezien als de Grote Verdrukking. Later kreeg men het inzicht dat er eerst nog een heleboel dingen moest gebeuren. Ze kregen ook beter begrip van Openbaring. Het is ook geen profetie. Het is een interpretatie.

59 minuten geleden zei WdG:

Je moet ook in staat zijn meer voorspellingen te doen. Wanneer begint bijvoorbeeld Armageddon?

Weten we niet. Zelfs Jezus wist dat niet. Het is wel aannemelijk dat Jezus dat nu wel weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Is het jaar 1914 berekend voor 1914, of is het jaar 1914 berekend met terugwerkende kracht?

Ik zou het op moeten zoeken wanneer ze precies die datum hebben gevonden, maar het was in de jaren zeventig van de negentiende eeuw, dus ruim voor 1914.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

De broeders hadden al vroeg door dat 1914 iets te betekenen had. Gezien de tijdgeest leek het voor de hand te liggen dat wanneer Jezus op de troon ging zetten Armageddon zou aanbreken. De eerste Wereldoorlog werd dan ook door veel Christenen gezien als de Grote Verdrukking. Later kreeg men het inzicht dat er eerst nog een heleboel dingen moest gebeuren. Ze kregen ook beter begrip van Openbaring. Het is ook geen profetie. Het is een interpretatie.

Ze hadden het dus fout, zoals je er ook naast zit dat de katholieke kerk preteristisch zou zijn. Ik zie ook niet in waarom in 1914 het Koninkrijk gevestigd is. Het is een ommezwaai om "Armageddon" te corrigeren. Jehovah's getuigen zaten er dus behoorlijk naast. Ik weet vrijwel zeker dat ze er ook nu naast zitten. De door jouw gegeven berekening bewijst echt niks, sjako, hoe goed het ook bedoeld is.

Waarom suggereerde je eigenlijk dat de katholieke kerk behoorlijk preteristisch is??

Zojuist zei sjako:

Ik zou het op moeten zoeken wanneer ze precies die datum hebben gevonden, maar het was in de jaren zeventig van de negentiende eeuw, dus ruim voor 1914.

Zou ik op prijs stellen. Zou je dat willen doen? Je mag trouwens ook - wat mij betreft - een bron of link geven, als het teveel of te lang is, van de berekening.

Geloof je dus, sjako, dat Jezus in 1914 "onzichtbaar" is wedergekomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Preterisme is de uitvinding van een Jezuïtische priester.

Er is wel historische overeenstemming over dat de eerste systematische, preteristische beschouwing werd geschreven door de jezuïet Luis De Alcasar gedurende de Reformatie. Moses Stuart merkte op dat Alcasar's preteristische interpretatie van onschatbare waarde was voor de Rooms-katholieke Kerk gedurende de strijd met de protestanten. In de moderne eschatologie vormt het preterisme vaak een katholiek verweer tegen de protestantse interpretatie waarin de katholieke kerk als een vervolgend instituut wordt gezien.

Bron: Wikipedia 

Wikipedia interesseert me niet, met alle respect. Ik kan ook wel onzin over Jehovah's getuigen verkondigen met Wikipedia als bron, of onzin over Christenen in het algemeen. Laten we dus wikipedia maar voor wat het is.

Er volgt nog antwoord op de andere vragen? Dan nog een aanvullende vraag, sjako: is het nu (na 1914) eerst wachten op de "grote verdrukking" of is die al begonnen? Of komt er helemaal geen verdrukking? En, hoe zit het nu met Jezus? Is Hij "onzichtbaar" wedergekomen? Kan je dat zo stellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei WdG:

Geloof je dus, sjako, dat Jezus in 1914 "onzichtbaar" is wedergekomen?

Zo kan je het ook weer niet stellen. Jesus is nog in de hemel, maar het proces is begonnen. Je kan spreken van een tegenwoordigheid. De zichtbare wederkomst ligt nog in de toekomst.

4 minuten geleden zei WdG:

Denk je ook nog aan de andere openstaande vragen?

Je moet me even helpen. Welke vraag heb ik nog niet beantwoord?

4 minuten geleden zei WdG:

Waarom eerst op "Armageddon", maar later op "de vestiging van het Koninkrijk" uitgekomen is. Denk je ook nog aan de andere openstaande vragen?

Heb ik al beantwoord. Verkeerde interpretatie. Dat 1914 het einde van de tijden der heidenen is is zeker. Wat dat precies betekende zaten begrepen ze nog niet goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Heb ik al beantwoord. Verkeerde interpretatie. Dat 1914 het einde van de tijden der heidenen is is zeker. Wat dat precies betekende zaten ze mis.

Akkoord, zo zien jullie dat dus. Onlangs vernam ik dat Jezus - volgens de Jehovah's getuigen - in 1918 getrouwe bijbelonderzoekers (Jehovah’s Getuigen?) aangesteld hebben als exclusief kanaal, ofwel als "getrouwe en beleidvolle slaaf" om "geestelijk voedsel" uit te delen. Ik zou graag van een Jehovah's getuige (jou bijvoorbeeld) willen vernemen of dit klopt of niet? Zo ja, waarom in 1918 en niet in 1914?

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei WdG:

Je moet ook in staat zijn meer voorspellingen te doen. Wanneer begint bijvoorbeeld Armageddon?

Weten we niet. Zelfs Jezus wist dat niet. Het is wel aannemelijk dat Jezus dat nu wel weet.

Sjako bedoelt eigenlijk: we hebben er al een paar keer volledig naast gezeten dus wagen ons maar niet meer aan het noemen van een jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Heb ik al beantwoord. Verkeerde interpretatie. Dat 1914 het einde van de tijden der heidenen is is zeker. Wat dat precies betekende zaten begrepen ze nog niet goed.

a. Hoe zit het met 1918? Heeft Jezus - volgens de Jehovah's getuigen - in 1918 getrouwe bijbelonderzoekers (Jehovah’s Getuigen?) aangesteld als exclusief kanaal, ofwel als "getrouwe en beleidvolle slaaf" om "geestelijk voedsel" uit te delen. Ik zou graag van een Jehovah's getuige (jou bijvoorbeeld) willen vernemen of dit klopt of niet?

b. Is 1975 een bijzonder jaar voor Jehovah's getuigen?

c. Stel dat ook de "voorspelling" m.b.t. de vestiging van het Koninkrijk in 1914 onjuist is. Welk gevolg heeft dit dan voor jou?

d. Is de grote verdrukking al begonnen? Hoe zie je deze in relatie tot 1914?

e. In de Wachttoren van 1984 is een artikel verschenen met de titel "The generation that will not pass away", duidend op de generatie vanaf 1914. Inmiddels zijn we ruim 100 jaar verder, en is het grootste deel van die generatie WEL verdwenen. Hoe rijm je dat met het artikel uit 1984? Klopt het artikel niet? En zo nee, is het mogelijk dat meer niet klopt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei WdG:

a. Hoe zit het met 1918? Heeft Jezus - volgens de Jehovah's getuigen - in 1918 getrouwe bijbelonderzoekers (Jehovah’s Getuigen?) aangesteld als exclusief kanaal, ofwel als "getrouwe en beleidvolle slaaf" om "geestelijk voedsel" uit te delen. Ik zou graag van een Jehovah's getuige (jou bijvoorbeeld) willen vernemen of dit klopt of niet?

b. Is 1975 een bijzonder jaar voor Jehovah's getuigen?

c. Stel dat ook de "voorspelling" m.b.t. de vestiging van het Koninkrijk in 1914 onjuist is. Welk gevolg heeft dit dan voor jou?

d. Is de grote verdrukking al begonnen? Hoe zie je deze in relatie tot 1914?

e. In de Wachttoren van 1984 is een artikel verschenen met de titel "The generation that will not pass away", duidend op de generatie vanaf 1914. Inmiddels zijn we ruim 100 jaar verder, en is het grootste deel van die generatie WEL verdwenen. Hoe rijm je dat met het artikel uit 1984? Klopt het artikel niet? En zo nee, is het mogelijk dat meer niet klopt?

Het is vrij simpel. De leiding heeft al vele aankondigingen gedaan, die echter nog geen enkele keer zijn uitgekomen.
Ook de vestiging van het Koninkrijk in 1914 blijkt nergens uit; je zou toch verwachten, als die dit gebeurt, dat iedereen over de hele wereld daar toch iets van zou merken? Niets van dat alles. Ja, we hebben een 1e wereldoorlog gehad, maar daar is op geen enkele manier de link te leggen met de vestiging van een koninkrijk door welke god dan ook.

Telkens opnieuw is men dus gedwongen om terug te komen op eerder 'absolute waarheden', die dus stuk voor stuk niet waar bleken. Bij de JG verdoezelt men die door gebruik van andere termen, maar iedere buitenstaander ziet dat het gewoon onzin is. Over punt E heeft men inmiddels de gedachte dat het zo moet zijn dat het gaat mensen die nog leven, en dat die mensen moeten hebben gekend die leefden in 1914. Ik weet, het is te belachelijk voor woorden maar ze geloven dit nu eenmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 dingen

1 WDG krijgt mijn waardering ik dat hij in vragende vorm dingen aan Sjako voorlegt, hij blijkt ook intern goed op de hoogte, had dit niet helemaal verwacht

2 dat beloof ik raad ik aan  de dingen af te wachten en per item goed of afkeuring te geven, overigens kan ik goed aanvoelen wat je bedoelt, niet iedere getuige vind het netjes van mij dat ik dit toen sprak of nu schrijf, ik heb echter van het begin af aan weinig vertrouwen gehad in de geslacht theologie, volgens mij iets meer menselijk dan Goddelijke theologie, neemt niet weg dat er een aantal theologische voorspellingen aardig juist zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is vrij simpel. De leiding heeft al vele aankondigingen gedaan, die echter nog geen enkele keer zijn uitgekomen.
Ook de vestiging van het Koninkrijk in 1914 blijkt nergens uit; je zou toch verwachten, als die dit gebeurt, dat iedereen over de hele wereld daar toch iets van zou merken? Niets van dat alles.

Dat is inderdaad een dooddoener van jewelste en zo kan altijd recht gepraat worden wat krom is. Het is er wel maar we zien het niet... Reken er maar op dat als God komt met zijn Koninkrijk dit luid en duidelijk gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Reken er maar op dat als God komt met zijn Koninkrijk dit luid en duidelijk gebeurt.

Er zijn meer dingen in de schrift die opzien moeten  baren en toch niet luid en duidelijk aankomen zoals de verschijning van de Messias overigens is dat bijbels en in overeenstemming zoals Jehovah dingen beziet en laat gebeuren, er staat ook dat het niet in de brede straten terecht kwam en ook de apostelen mochten niet meer zeggen dan nodig was.

Mensen van geloof zagen toen de gebeurtenissen en konden een juiste conclusie of gevolgtrekking maken, en ook nu zien mensen die Gods woord onderzoeken en aannemen het tafereel zich ontwikkelen.

 

Neemt natuurlijk niet weg dat Armageddon wel voor enig vuurwerk garant kan staan.

bewerkt door antoon
toevoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Je zou eens de geschiedenis moeten bestuderen. De Eerste Wereldoorlog was niet bepaald geruisloos. Dit was het gevolg dat satan uit de hemel was geworpen. Hij weet dat zn tijd kort is en gaat tekeer als een briesende leeuw.

Onzin, de eerste zowel als de tweede wereldoorlog was het gevolg van mensen die verkeerde keuzes maakten. Ik denk dat het verstandig is om de vinger bij jezelf te leggen ipv alles op satan af te schuiven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei WdG:

Hoe zit het met 1918? Heeft Jezus - volgens de Jehovah's getuigen - in 1918 getrouwe bijbelonderzoekers (Jehovah’s Getuigen?) aangesteld als exclusief kanaal, ofwel als "getrouwe en beleidvolle slaaf" om "geestelijk voedsel" uit te delen. Ik zou graag van een Jehovah's getuige (jou bijvoorbeeld) willen vernemen of dit klopt of niet?

Jehovah’s Getuigen gaan niet met elke wind mee. Wij geloven dat er een kanaal op aarde is gevestigd dat de Christenen aanstuurd. De bijbel heeft het over een getrouwe beleidvolle slaaf die voedsel terechtertijd uitdeelt. Deze bestaan uit een groep gezalfde personen. Het is een orgaan, zo is er dus niet echt een directeur of president van de organisatie.

Mattheus 24:45 Wie is echt de getrouwe en beleidvolle slaaf, die door zijn meester over zijn huisknechten is aangesteld om hun op het juiste moment hun voedsel te geven?  46 Gelukkig is die slaaf als hij daarmee bezig is wanneer zijn meester komt!  47 Ik verzeker jullie: hij zal hem aanstellen over al zijn bezittingen.

Dus wanneer de meester komt, Jezus, zou er dus een slaaf aangesteld worden die voedsel op jet juiste moment geeft. Dit voedsel is over de hele wereld hetzelfde. In de eerste was een soortgelijk orgaan bestaande uit de apostelen. In Handelingen staan veel voorbeelden hoe die handelden bijv over de besnijdenis.

Nu wilt het niet zeggen dat ze het altijd bij het juiste eind hebben. De kennis wordt progressief gegeven. Het is dus best mogelijk dat inzichten veranderen, maar dat gaat meestal niet over heel grote zaken.

10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Onzin, de eerste zowel als de tweede wereldoorlog was het gevolg van mensen die verkeerde keuzes maakten. Ik denk dat het verstandig is om de vinger bij jezelf te leggen ipv alles op satan af te schuiven.

Satan is de god van dit samenstel. Hij gebruikt wel degelijk groeperingen, regeringen etc. Hij gebruikt ze als een marionet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Satan is de god van dit samenstel. Hij gebruikt wel degelijk groeperingen, regeringen etc. Hij gebruikt ze als een marionet.

Het is onze eigen zondige natuur die satan in staat stelt om macht over ons te hebben. Doe er wat aan zou ik zo zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid