Spring naar bijdragen

Jehovah's getuigen en jaartallen


Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei WdG:

Is 1975 een bijzonder jaar voor Jehovah's getuigen?

Nee, maar rond die tijd heeft is het idee ontstaan dat in 1975 het zevende millennium zou beginnen, het sabats millenium zeg maar. Sommige dachten dat het 1000jarig Rijk dan zou aanbreken. Het is nooit een officieel standpunt geweest van de JG. Dus, nee 1975 is geen speciale datum en ook nooit geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is zo jammer al deze discussie die nergens voor nodig is. Daniël is namelijk niet tijdens de ballingschap geschreven maar in de tweede eeuw voor christus. Daarom kloppen al die voorspellingen zo g

Stel ik voorspelde dat Ajax in 2018 landskampioen zou worden. Nu blijkt dat PSV landskampioen geworden is. Vervolgens beweer ik in 2021 dat ik een foutje gemaakt heb, en het verkeerd geinterpreteerd h

Dat ben ik met je eens, kijk het raakt mij niet zozeer, het zal een van uitspraken zijn die gevoed werden door geestdrift voor de nieuwe wereld en beïnvloed door menselijke onvolmaaktheid, ik had het

Posted Images

11 minuten geleden zei sjako:

Je zou eens de geschiedenis moeten bestuderen. De Eerste Wereldoorlog was niet bepaald geruisloos. Dit was het gevolg dat satan uit de hemel was geworpen. Hij weet dat zn tijd kort is en gaat tekeer als een briesende leeuw.

Ik denk ook wel dat er in 1914 iets belangwekkends is gebeurd, iets uit Openbaring vervuld zelfs. Het zijn niet alleen de JG's die dat denken. De invulling die het WTG er aan geeft en die vervolgens verkondigt als "de absolute waarheid" gaat veel te ver maar er zijn wel tekenen die de eindtijd aanduiden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Satan is de heerser der  wereld, hij beschikte over de autoriteit om Jezus ook heerser of medebeheerder over zijn imperium  te maken dat maken wij op uit de verzoekingen in de wildernis, ook in openbaring staan treffende uitspraken dat hij die macht heeft of nog heeft.

De eerste wereld oorlog past heel goed in de tijdlijn die Daniel aangeeft over de koningen van het Noorden en zuiden

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei WdG:

Stel dat ook de "voorspelling" m.b.t. de vestiging van het Koninkrijk in 1914 onjuist is. Welk gevolg heeft dit dan voor jou?

Voor mij zal het geen gevolg hebben, al zal er wel iets van een teleurstelling zijn natuurlijk. Ik geloof ook niet dat 1914 niet zal kloppen, want die is goed te berekenen. Het zal dan in de generatie-passage niet kloppen, maar daar ga ik niet van uit. Op de generatie kom ik later terug. Ik wil niet God dienen tot een bepaalde datum. In principe moet het ook niet uitmaken wanneer God gaat ingrijpen. Al geeft het huidige inzicht dat de periode nog maar heel kort is de dringendheid aan dat we moeten prediken en mensen helpen God te vinden.

15 uur geleden zei WdG:

Is de grote verdrukking al begonnen? Hoe zie je deze in relatie tot 1914?

Nee, die moet nog komen. De generatie van 1914 zou deze verdrukking moeten meemaken. Op de generatie kom ik later terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Daniël hoofdstuk 11 staat een tijdlijn van meer dan 2000 jaar terug tot in de nabij toekomst volgens onderzoek is vers 29 van toepassing op de koning van het noorden (Duitsland)

 

 29 Op de vastgestelde tijd zal hij terugkomen en tegen het zuiden optrekken. Maar dit keer zal het niet zo gaan als eerst, 30 want de schepen van Kittim zullen hem aanvallen en hij zal vernederd worden.

Opmerkelijk is dat allleen hier wordt over een vaststelling gesproken 1914 is ook een vaststelling voor ons de Septuaginta spreekt ook over de set time

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei WdG:

In de Wachttoren van 1984 is een artikel verschenen met de titel "The generation that will not pass away", duidend op de generatie vanaf 1914. Inmiddels zijn we ruim 100 jaar verder, en is het grootste deel van die generatie WEL verdwenen. Hoe rijm je dat met het artikel uit 1984? Klopt het artikel niet? En zo nee, is het mogelijk dat meer niet klopt?

Dit is een wat ingewikkelder antwoord. Want wat is een generatie of geslacht nu precies en wel volgens een bijbelse definitie. Mattheus 24:32-34 geeft aan dat het geslacht die de tekenen zouden zien Gods Koninkrijk zouden zien geboren worden.

Je moet het woord zelf antwoord laten geven Exodus 1:6 heeft het over een geslacht

6Uiteindelijk stierf Jozef, en ook al zijn broers en die hele generatie stierven.

Het volgende komt uit het boek Gods Koninkrijk regeert

Hoe moeten we Jezus’ woorden over het geslacht dus begrijpen? Het geslacht bestaat uit twee groepen gezalfden die elkaar overlappen: de eerste wordt gevormd door gezalfden die in 1914 het begin van de vervulling van het teken hebben gezien, en de tweede door gezalfden die een bepaalde periode tijdgenoten van de eerste groep waren. Op zijn minst enkelen uit de tweede groep zullen bij het begin van de komende verdrukking nog in leven zijn. De twee groepen vormen één geslacht omdat hun levens als gezalfde christenen elkaar een tijdlang hebben overlapt.

Deze generatie is dus nog niet voorbij, maar het wordt natuurlijk wel kort dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei sjako:

Het is nooit een officieel standpunt geweest van de JG. Dus, nee 1975 is geen speciale datum en ook nooit geweest.

Kijk eens aan. Net als in het boek "1984" van George Orwell hebben de JG een "Ministerie van Waarheid" dat zich bezig houdt met het herschrijven van de geschiedenis naar de actuele voorkeurs visie. Dit artikel geeft een eningszins ander beeld (maar dat zal wel door een gefrustreert uigestapte ex-JG geschreven zijn die met zijn leugens en manipulaties de JG's verdacht probeert te maken zoals ook de tweede kamer in Nederland een stelletje boeven is om zomaar een onafhankelijk onderzoek te eisen naar seksueel misbruik binnen de club). 

43 minuten geleden zei sjako:

De bijbel heeft het over een getrouwe beleidvolle slaaf die voedsel terechtertijd uitdeelt. Deze bestaan uit een groep gezalfde personen. Het is een orgaan, zo is er dus niet echt een directeur of president van de organisatie.

Iedereen kan zeggen dat die rol hem door Jezus is gegeven. Niemand die het kan controleren. En om dan maar gelijk de nuance aan te geven wordt er bij gezegd

44 minuten geleden zei sjako:

Nu wilt het niet zeggen dat ze het altijd bij het juiste eind hebben. De kennis wordt progressief gegeven. Het is dus best mogelijk dat inzichten veranderen, maar dat gaat meestal niet over heel grote zaken.

en die stuntelende en blunderende club moet dan met 144.000 man Jezus gaan helpen de zaak op de rit te houden als dat moment daar is? 

39 minuten geleden zei antoon:

Satan is de heerser der  wereld, hij beschikte over de autoriteit om Jezus ook heerser of medebeheerder over zijn imperium  te maken dat maken wij op uit de verzoekingen in de wildernis, ook in openbaring staan treffende uitspraken dat hij die macht heeft of nog heeft.

Dus als ik het goed begrijp wordt de zoon van God aangestuurd door de grootste vijand van God? Wat is dat nu weer voor onzin? Is de warmte naar je hoofd gestegen?

 

17 minuten geleden zei sjako:

Mattheus 24:32-34 geeft aan dat het geslacht die de tekenen zouden zien Gods Koninkrijk zouden zien geboren worden.

Ik heb altijd gedacht dat Jezus het over zijn generatie had, maar nu heeft hij het opeens over een toekomstige generatie. Op die manier kunnen tot in het oneindige door fantaseren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Dus als ik het goed begrijp wordt de zoon van God aangestuurd door de grootste vijand van God? Wat is dat nu weer voor onzin? Is de warmte naar je hoofd gestegen?

Je moet eens begrijpend leren lezen God gaf geeft hem (Satan)  autoriteit over deze wereld ook tegen Pilatus bleek dat, hij had autoriteit van boven af om de Messias wel of niet terecht te stellen, Jezus wordt door niemand aangestuurd dan alleen door God, Satan moet hij in de eindtijd teniet doen, die machtiging heeft hij van Jehovah.

Met de warmte kan ik overigens goed overweg, maak je geen zorgen

 

bewerkt door antoon
spelfouten
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei sjako:

Hoe moeten we Jezus’ woorden over het geslacht dus begrijpen? Het geslacht bestaat uit twee groepen gezalfden die elkaar overlappen: de eerste wordt gevormd door gezalfden die in 1914 het begin van de vervulling van het teken hebben gezien, en de tweede door gezalfden die een bepaalde periode tijdgenoten van de eerste groep waren. Op zijn minst enkelen uit de tweede groep zullen bij het begin van de komende verdrukking nog in leven zijn. De twee groepen vormen één geslacht omdat hun levens als gezalfde christenen elkaar een tijdlang hebben overlapt.

Deze generatie is dus nog niet voorbij, maar het wordt natuurlijk wel kort dag.

Was dat in 1914 ook al de visie, of is deze visie later tot stand gekomen? Tja, het wordt inderdaad kort dag. Je kunt dus op basis van deze twee groepen gezalfden, zoals jij het benoemt, dus "berekenen" wanneer de uiterste datum is. Sterker nog, je kunt op een bepaald moment mensen gaan tellen die nog voor een bepaalde periode een tijdgenoot waren van de eerste groep. Je kunt het op een gegeven moment gaan rekken tot de laatste persoon sterft die geboren is op het moment dat de laatste persoon uit de eerste persoon gestorven is. Ben je het met me eens dat er (veel?) Jehovah's getuigen zijn die eigenlijk al verwacht hadden dat de verdrukking begonnen zou zijn?

Dan spreek je over de "getrouwe en beleidvolle slaaf". Ik gebruik, als je het goed vindt, even de HSV:

Wie is dan de trouwe en verstandige dienaar, die zijn heer over zijn personeel aangesteld heeft om hun het voedsel op de juiste tijd te geven?

Laten we nu niet gaan discussieren over het woord dienaar of slaaf. Voor mijn part is het een slaaf. N.a.v. dit punt een aantal vragen:

a. Geloof jij dat de Jehovah's getuigen op basis daarvan een of het orgaan zijn dat geestelijk voedsel uitdeelt?

b. Er zijn veel vooroordelen en misverstanden. Een daarvan betreft het jaar 1874 en de berekening van Russell. Voor zover ik weet was Russell de eerste redacteur van The Watchtower. Russell berekende het jaar 1874 als jaar van de werderkomst van Christus. 1914 is gebaseerd op 1874 + 40. Klopt het dat in eerste instantie het 1000 jarig rijk zou aanbreken volgens Russell?

c. Er zijn veel jaartallen door de Jehovah's getuigen genoemd, voor de wederkomst, aanbreken Armageddon, 1000 jarig rijk. Waarom weet je zo zeker dat het jaartal 1914 nu wel klopt?

d. Je hebt nu meer informatie dan Russell had. Kan jij een nauwkeurige voorspelling doen voor een jaar waarin het 1000 jarig rijk begint?

e. Heb je wel eens gehoord van de 1925-profetie? Hoe denk je daarover?

f. In de eerdere berekening noem je "2520 profetische jaren", en die moeten natuurlijk worden omgerekend naar de kalenderjaren! Dit is niet gedaan. Besef je dat? Volgens mij kom je ruim 30 jaar eerder uit, dus rond 1880 - 1885. Ik denk dat er dus sprake is van een rekenfout! Hoe denk je daarover? Heb je het zelf al eens nagerekend??

g. Russell dacht heel anders over "dit geslacht". Op basis van de Bijbel trek ik de conclusie dat een geslacht een jaar of 30 - 40 duurt. Russell dacht hetzelfde! Later is de "overlappende generaties” theorie bedacht, omdat de eerdere theorie door de praktijk weerlegd is. En zo kan je natuurlijk bezig blijven, denk je niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@antoon je schrijft

Citaat

Satan is de heerser der  wereld, hij beschikte over de autoriteit om Jezus ook heerser of medebeheerder over zijn imperium  te maken

Misschien moet jij eens begrijpend leren schrijven zodat je noteert wat je bedoelt en niet wat je denkt dat je beoelt. En misschien moet je ook eens een cursus volgen hoe je opo deze site oirdentelijk citeerd want daar snap je ook geen hout van.

Een Coronaatje helpt prima met dit weer, pak er een op mij zou ik zeggen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het  probleem ligt grotendeels ook bij jou, jij ziet dingen die niet bedoelt worden, of ik denk dat jij bewust of onbewust verdraai zodanig dat het je goed uitkomt, dat merk ik niet bij mij alleen maar bij verschillende topics . Discussie met jou is dus bijzonder lastig, het is geen kwestie dat je dom zou zijn of het niet begrijpt, nee ik denk dat jij de wens de vader van jouw gedachte laat zijn. Toch raad ik je aan om nog buiten een pilsje ook eens te overdenken dat ook jij de wijsheid niet in pacht hebt, en de dingen  wel eens anders kunnen zijn dan  jij het ziet.

WDG. Ik kan je begrijpen, waarom nu, juist nu zouden we gelijk hebben, vergeet niet dat we niet alleen staan veel Christelijke uitleggers komen met de eindtijd juist nu, veel kerkgangers  houden zich er ook aan vast Amerika staat vaak centraal bij uitleggingen, we hebben de profetie van Daniel die progressief in deze tijd uitkomt, openbaring idem dito, persoonlijk vind ik het jammer voor onderzoekers en bijbelgelovigen dat zij enkele vergissingen of wijzigingen bij het besturend lichaam als reden zien voor een beetje apathische instelling jegens JG. Tja als de grote gevestigde kerken niets wijzigen kunnen zij zich ook geen buil vallen, dus blijven zij met een aantal onbijbelse leringen, dat is ook iets om te overdenken.

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Je zou eens de geschiedenis moeten bestuderen. De Eerste Wereldoorlog was niet bepaald geruisloos. Dit was het gevolg dat satan uit de hemel was geworpen. Hij weet dat zn tijd kort is en gaat tekeer als een briesende leeuw.

Wat een onzin. Uit de geschiedenis blijkt niet dat WO1 het gevolg was van het uit de hemel werpen van satan.

4 uur geleden zei sjako:

Nee, maar rond die tijd heeft is het idee ontstaan dat in 1975 het zevende millennium zou beginnen, het sabats millenium zeg maar. Sommige dachten dat het 1000jarig Rijk dan zou aanbreken. Het is nooit een officieel standpunt geweest van de JG. Dus, nee 1975 is geen speciale datum en ook nooit geweest. 

Ook dit is domweg niet waar. Ik zal in het midden laten of het uit onwetendheid is, of gewoon misleiding.:

De JG werden wel degelijk aangespoord om maatregelen te nemen tegen 1975, zoals blijkt uit onderstaande publicaties.

"Moeten wij uit deze studie opmaken dat de strijd van Armageddon tegen de herfst van 1975 geheel achter de rug zal zijn en dat de langverwachte duizendjarige regering van Christus dan zal beginnen? Mogelijk, maar wij moeten nog afwachten hoe nauwkeurig de zevende duizendjarige periode van 's mensen bestaan samenvalt met de op een sabbat gelijkende duizendjarige regering van Christus. (...) Het zal hooguit een verschil van weken of maanden, niet van jaren, betreffen”— De Wachttoren, 15 november 1968, blz. 691-92

“Er worden berichten gehoord van broeders die hun huizen en eigendommen verkopen en van plan zijn de rest van hun dagen in dit oude samenstel in de pioniersdienst door te brengen. Dit is stellig een voortreffelijke manier om de korte tijd die er tot aan het einde van de goddeloze wereld nog rest, door te brengen.” — Koninkrijksdienst, december 1974, blz. 3

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

dit is domweg niet waar. Ik zal in het midden laten of het uit onwetendheid is, of gewoon misleiding.:

De JG werden wel degelijk aangespoord om maatregelen te nemen tegen 1975, zoals blijkt uit onderstaande publicaties.

"Moeten wij uit deze studie opmaken dat de strijd van Armageddon tegen de herfst van 1975 geheel achter de rug zal zijn en dat de langverwachte duizendjarige regering van Christus dan zal beginnen? Mogelijk, maar wij moeten nog afwachten hoe nauwkeurig de zevende duizendjarige periode van 's mensen bestaan samenvalt met de op een sabbat gelijkende duizendjarige regering van Christus. (...) Het zal hooguit een verschil van weken of maanden, niet van jaren, betreffen”— De Wachttoren, 15 november 1968, blz. 691-92

“Er worden berichten gehoord van broeders die hun huizen en eigendommen verkopen en van plan zijn de rest van hun dagen in dit oude samenstel in de pioniersdienst door te brengen. Dit is stellig een voortreffelijke manier om de korte tijd die er tot aan het einde van de goddeloze wereld nog rest, door te brengen.” — Koninkrijksdienst, december 1974, blz. 3

Waarom ontkennen sjako en antoon dit? Onwetendheid of bewust? Dat laatste kan ik me niet voorstellen, aangezien iedereen deze informatie openbaar is?!

3 uur geleden zei antoon:

WDG. Ik kan je begrijpen, waarom nu, juist nu zouden we gelijk hebben, vergeet niet dat we niet alleen staan veel Christelijke uitleggers komen met de eindtijd juist nu, veel kerkgangers  houden zich er ook aan vast Amerika staat vaak centraal bij uitleggingen, we hebben de profetie van Daniel die progressief in deze tijd uitkomt, openbaring idem dito, persoonlijk vind ik het jammer voor onderzoekers en bijbelgelovigen dat zij enkele vergissingen of wijzigingen bij het besturend lichaam als reden zien voor een beetje apathische instelling jegens JG. Tja als de grote gevestigde kerken niets wijzigen kunnen zij zich ook geen buil vallen, dus blijven zij met een aantal onbijbelse leringen, dat is ook iets om te overdenken.

 

1975 is dus toch van belang! Hoe leg je dit nu uit??

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

1975 is dus toch van belang! Hoe leg je dit nu uit??

Niet echt. De broeders geven ook al aan de periode niet nauwkeurig te bepalen valt. Het was een reactie op een gerucht die rondging. De reactie was dus zoiets van afwachten maar, het zou kunnen. Het was niet een of andere profetie. Iets wat we trouwens nooit doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Niet echt. De broeders geven ook al aan de periode niet nauwkeurig te bepalen valt. Het was een reactie op een gerucht die rondging. De reactie was dus zoiets van afwachten maar, het zou kunnen. Het was niet een of andere profetie. Iets wat we trouwens nooit doen.

Is onderstaand citaat correct? Zo ja, hoe moet ik het zien?

Citaat

"Moeten wij uit deze studie opmaken dat de strijd van Armageddon tegen de herfst van 1975 geheel achter de rug zal zijn en dat de langverwachte duizendjarige regering van Christus dan zal beginnen? Mogelijk, maar wij moeten nog afwachten hoe nauwkeurig de zevende duizendjarige periode van 's mensen bestaan samenvalt met de op een sabbat gelijkende duizendjarige regering van Christus. (...) Het zal hooguit een verschil van weken of maanden, niet van jaren, betreffen”— De Wachttoren, 15 november 1968, blz. 691-92

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei sjako:

Niet echt. De broeders geven ook al aan de periode niet nauwkeurig te bepalen valt. Het was een reactie op een gerucht die rondging. De reactie was dus zoiets van afwachten maar, het zou kunnen. Het was niet een of andere profetie. Iets wat we trouwens nooit doen.

Wat is er @sjako, heb je de citaten die ik gaf niet gelezen of zo? Dit is onzin wat je schrijft. Er staat:  Armageddon, Herfst 1975, we kunnen er een paar weken of maanden naast zitten maar geen jaren. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei sjako:

Jehovah’s Getuigen gaan niet met elke wind mee. Wij geloven dat er een kanaal op aarde is gevestigd dat de Christenen aanstuurd. De bijbel heeft het over een getrouwe beleidvolle slaaf die voedsel terechtertijd uitdeelt. Deze bestaan uit een groep gezalfde personen. Het is een orgaan, zo is er dus niet echt een directeur of president van de organisatie.

Mattheus 24:45 Wie is echt de getrouwe en beleidvolle slaaf, die door zijn meester over zijn huisknechten is aangesteld om hun op het juiste moment hun voedsel te geven?  46 Gelukkig is die slaaf als hij daarmee bezig is wanneer zijn meester komt!  47 Ik verzeker jullie: hij zal hem aanstellen over al zijn bezittingen.

Dus wanneer de meester komt, Jezus, zou er dus een slaaf aangesteld worden die voedsel op jet juiste moment geeft. Dit voedsel is over de hele wereld hetzelfde. In de eerste was een soortgelijk orgaan bestaande uit de apostelen. In Handelingen staan veel voorbeelden hoe die handelden bijv over de besnijdenis.

Nu wilt het niet zeggen dat ze het altijd bij het juiste eind hebben. De kennis wordt progressief gegeven. Het is dus best mogelijk dat inzichten veranderen, maar dat gaat meestal niet over heel grote zaken.

Satan is de god van dit samenstel. Hij gebruikt wel degelijk groeperingen, regeringen etc. Hij gebruikt ze als een marionet.

Ik zie hier enkel bijgelovige zaken van de CGvJG en van de schrijver van Mattheus staan, die niets te maken hebben met het oorspronkelijke idee dat Jezus geeft over het begrip 'Heerschappij ("koninkrijk") van God'.

De Heerschappij van God komt pas in je leven als je alles hebt leren loslaten en alleen nog maar de Vader ziet in alles en iedereen, zelfs in je eigen handelen en denken. Ze heeft niets te maken met een "wederkomst van Jezus" of hem "volgen als een getrouwe slaaf", noch met het religieuze waanbeeld van een "Satan". Dat zijn allemaal fantasiebeelden die vroege christenen eroverheen hebben proberen te leggen. Er komt helemaal geen "koninkrijk" voor christenen, maar wel zelfrealisatie in de Heerschappij van God voor iedereen, ongeacht welke levensbeschouwing men aanhangt. Uiteraard komt dit voor de meeste mensen niet in een enkel leven, maar pas na meerdere levens in een menselijk lichaam (of in een hoogontwikkeld lichaam op een andere planeet in dit universum). Maar de Heerschappij van God komt dus enkel op individuele basis en niet als een collectieve (mythisch-religieuze) gebeurtenis.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Niet echt. De broeders geven ook al aan de periode niet nauwkeurig te bepalen valt. Het was een reactie op een gerucht die rondging. De reactie was dus zoiets van afwachten maar, het zou kunnen. Het was niet een of andere profetie. Iets wat we trouwens nooit doen.

Je leest niet echt wat ik hier schrijf he?  Maar goed, om op je laatste zinnen (onderstreept) nog eens in te gaan, dat is domweg niet waar. Om dat te laten zien, een stukje uit een 'ontwaakt' uit 1974.

“Thans hebben wij de tijd bereikt waarin God tot actie zal overgaan om de volledige verwezenlijking van zijn grootse voornemen tot stand te brengen. Hoe weten wij dit? En welke reden hebben wij om te geloven dat wij ons persoonlijk in de betere tijden zullen kunnen verheugen die Gods beloofde regering zal brengen? Wel, we kunnen hier zeker van zijn omdat is voorzegd dat de verwijdering van het tegenwoordige samenstel van dingen aan het eind van een bepaald „geslacht” of bepaalde generatie van mensen zal komen. Welke generatie? Uit de bijbel blijkt ze te bestaan uit mensen die in 1914 leefden, het jaar waarin de Eerste Wereldoorlog uitbrak.”
— Ontwaakt!, 8 oktober 1974, blz. 17"

En dan beweren dat JG nooit aan profetie doen? Hier staat dat God tot actie zal overgaan, en dat we daar zeker van kunnen zijn omdat is voorzegd dat...

In een Wachtoren uit 1984 gaan de JG nog even door: het gaat bijna gebeuren!|
Jezus Christus zei: „Dit geslacht [van 1914] zal geenszins voorbijgaan totdat alle dingen geschieden” (Lukas 21:32). En Jehovah, de bron van geïnspireerde en onfeilbare profetieën, zal in een betrekkelijk korte tijd de vervulling van de woorden van zijn Zoon bewerkstelligen.”
— De Wachttoren 15 augustus 1984, blz. 7

Ook in 1992 is men nog eens erg profetisch:
“In deze tijd kan een klein deel van de mensheid zich de dramatische gebeurtenissen van 1914 nog steeds herinneren. Zal dat bejaarde geslacht voorbijgaan voordat God de aarde van de ondergang redt? Volgens de bijbelse profetie niet. „Wanneer gij al deze dingen ziet,” beloofde Jezus, „weet dan dat hij nabij is, voor de deur. Voorwaar, ik zeg u dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan voordat al deze dingen geschieden.” — Mattheüs 24:33, 34.”
— De Wachttoren 1 mei 1992, blz. 3


Over de status van deze publicaties kan onder JG geen discussie zijn. Immers, de JG zijn God's eigen spreekbuis, gelet op volgende publicatie:
"Wie heeft God werkelijk als zijn profeet gebruikt? ... Jehovah's getuigen zijn er thans zeer dankbaar voor dat de duidelijke feiten aantonen dat het God heeft behaagd, hen te gebruiken ... zij hebben dit werk verricht omdat Jehovah zijn machtige hand had uitgestrekt, hun lippen had aangeroerd en zijn woorden in hun mond had gelegd."
— De Wachttoren, 1 april 1959, blz. 20

Met deze publicaties in gedachten kom ik even terug op een eerdere bewering van Sjako:

19 uur geleden zei sjako:
Op ‎21‎-‎7‎-‎2018 om 23:16 zei WdG:

Is 1975 een bijzonder jaar voor Jehovah's getuigen?

Nee, maar rond die tijd heeft is het idee ontstaan dat in 1975 het zevende millennium zou beginnen, het sabats millenium zeg maar. Sommige dachten dat het 1000jarig Rijk dan zou aanbreken. Het is nooit een officieel standpunt geweest van de JG. Dus, nee 1975 is geen speciale datum en ook nooit geweest.

In het licht van bovenstaande publicaties is het duidelijk dat dit, en de bewering dat Jehova's nooit aan profetie doen, simpelweg niet waar is.

In 1995 herzagen de Jehova's hun visie over de generatie van 1995 (men zag wel in dat er, net als  in 1975, weer helemaal niets was gebeurd) en kwam met de volgende verklaring op de proppen: met 'het geslacht van 1914' worden ongelovigen bedoeld!:
“Laten wij eens nauwlettender aandacht schenken aan Jezus’ verklaring in Mattheüs 24:34, 35: „Voorwaar, ik zeg u dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan voordat al deze dingen geschieden. (...) In de uiteindelijke vervulling van Jezus’ profetie in deze tijd heeft „dit geslacht” derhalve kennelijk betrekking op de volken der aarde die het teken van Christus’ tegenwoordigheid zien maar in gebreke blijven hun wegen te corrigeren. In tegenstelling hiermee weigeren wij, als Jezus’ discipelen, ons door de levensstijl van „dit geslacht” te laten vormen”
— De Wachttoren, 1 november 1995, blz. 19

Het is inmiddels toch wel duidelijk dat de JG keer op keer voorspellingen doen die niet uitkomen. Maar als je dan een jaar of 15 a 20 wacht is er weer een nieuwe generatie JG, die deze zaken anders ziet, onder invloed van hun leiders aan wiens woord zij niet twijfelen. Ik vraag mij af of zij ook de Bijbeltekst van Deuteronomium kennen, waarin staat dat profeten die woorden spreken die niet uitkomen, waardeloos zijn. Daarmee wou ik maar afsluiten.

 "En ingeval gij in uw hart zegt: "Hoe zullen wij weten welk woord Jehovah niet heeft gesproken?" - wanneer de profeet in de naam van Jehovah spreekt en het woord geschiedt niet of komt niet uit, dan is dat het woord dat Jehovah niet gesproken heeft. In overmoed heeft de profeet het gesproken. Gij moogt niet verschrikt voor hem worden." — Deuteronomium 18:21&22, NWV

 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-7-2018 om 17:30 zei antoon:

Het  probleem ligt grotendeels ook bij jou, jij ziet dingen die niet bedoelt worden, of ik denk dat jij bewust of onbewust verdraai zodanig dat het je goed uitkomt, dat merk ik niet bij mij alleen maar bij verschillende topics .

Goed formuleren helpt. Mijn uitgangspunt is altijd dat als iemand niet of verkeerd begrijpt wat ik schrijf ik het probleem veroorzaak omdat ik dan blijkbaar niet duidelijk uitleg wat ik bedoel.

Op 22-7-2018 om 17:30 zei antoon:

Discussie met jou is dus bijzonder lastig, het is geen kwestie dat je dom zou zijn of het niet begrijpt, nee ik denk dat jij de wens de vader van jouw gedachte laat zijn. Toch raad ik je aan om nog buiten een pilsje ook eens te overdenken dat ook jij de wijsheid niet in pacht hebt, en de dingen  wel eens anders kunnen zijn dan  jij het ziet.

Daar ben ik blij om. Want discussies met jullie zijn voor mij net zo lastig en gedeelde smart...:) Een van de problemen die ik ervaar is dat er op heel veel vragen nooit antwoord wordt gegeven. Ik heb ooit een poging gedaan om dat eens bij te gaan houden maar dat is geen doen.

En ik besef zeer goed dat ik geen enkele wijsheid in pacht heb maar ik denk dat ik minder moeite heb buiten mijn kaders te treden dan jullie in je strakke geloofsharnas.   

Op 23-7-2018 om 09:29 zei Dat beloof ik:

In het licht van bovenstaande publicaties is het duidelijk dat dit, en de bewering dat Jehova's nooit aan profetie doen, simpelweg niet waar is.

@antoon Dit doe ik volgens mij ook nooit, onwaarheden vertellen. En ik merk dat een aantal christenen daar weinig problemen mee hebben. Jullie als JG's onder andere maar volgens mij heeft bijvoorbeeld @WdG ook niet helemaal de waarheid vertelt toen hij in zijn enthousiasme schreef dat zijn kennisgebied xxxxxxx xxxxxxx*). Ik vraag mij altijd af hoe dat moet als jullie op het moment suprême voor de schepper staan en moeten uitleggen hoe dat nu ook alweer zit.

modbreak Trajecto: *) Op verzoek van WdG opgave van kennisgebied en opmerking in verband daarmee verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

“Thans hebben wij de tijd bereikt waarin God tot actie zal overgaan om de volledige verwezenlijking van zijn grootse voornemen tot stand te brengen. Hoe weten wij dit? En welke reden hebben wij om te geloven dat wij ons persoonlijk in de betere tijden zullen kunnen verheugen die Gods beloofde regering zal brengen? Wel, we kunnen hier zeker van zijn omdat is voorzegd dat de verwijdering van het tegenwoordige samenstel van dingen aan het eind van een bepaald „geslacht” of bepaalde generatie van mensen zal komen. Welke generatie? Uit de bijbel blijkt ze te bestaan uit mensen die in 1914 leefden, het jaar waarin de Eerste Wereldoorlog uitbrak.”
— Ontwaakt!, 8 oktober 1974, blz. 17"

Ik ben rond die tijd bij de broeders gekomen, ik geloof de theologie, ik geloof ook in een ware gemeente waar eenheid is, dat vind je bij JG, geen politiek of hetze of oorlog kan die eenheid verbreken, wel had ik ook grote bezwaren tegen de wat ik vond iets te voorbarige uitlegging, het zijn mensen en de wens kan de vader van de gedachte zijn , het is geen kwaadwil van de broeders, wat voor baat zouden zij er bij hebben, het koninkrijk komt en in verlangen ernaar kan je het wel eens mis hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites

In een ander topic kwamen diverse jaartallen aan de orde i.v.m. de leer van Jehovah's getuigen. Ik noem er een aantal:

1914 - een berekening heb ik gelezen. Ik constateerde wel een rekenfout (profetische jaren niet correct omgerekend). Armageddon??

1975 - ??

getrouwe en beleidvolle slaaf 1918? 1931

Russell - 1874? 1876? 1878?

Er zijn ongetwijfeld meer voorspellingen gedaan door Jehovah's getuigen. Er zijn ongetwijfeld meer jaartallen. Discussie in dit topic?

Verzoek aan Trajecto: verplaats je die onderdelen uit de andere discussie (Koninkrijk) die betrekking hebben op jaartallen naar dit topic? Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei WdG:

Dat kan dan ergens in levensbeschouwing. Akkoord?

Wat mij betreft prima.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

En dan beweren dat JG nooit aan profetie doen? 

Nee, we doen aan interpretatie, dat is wat anders.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is inmiddels toch wel duidelijk dat de JG keer op keer voorspellingen doen die niet uitkomen.

Nogmaals het is een interpretatie, geen voorspelling of profetie. Een profetie komt van God. Wij proberen profetie te interpreteren en dan kan je er naast zitten. Je kan ook veilig helemaal niks doen, maar dan alsnog de boot missen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Nee, we doen aan interpretatie, dat is wat anders

Je kunt onderstaande allemaal interpretatie noemen maar dan maak je er een woordspelletje van. Volgens mijn interpretatie zijn het allemaal voorspellingen gebaseerd op interpretatie van de bijbel. Gezien de hoeveelheid miskleunen is de vraag legitiem of de manier waarop de JG naar de bijbel kijken wel de goede manier is. (bron)

Citaat

“Wees niet verbaasd, dat in later volgende hoofdstukken we aantonen dat het oprichten van het Koninkrijk van God al begonnen is, dat de profetieën het aantonen dat het begin van de krachtige handelingen lag in het jaar 1878 en dat de Almachtige die zal eindigen in het jaar 1914. De Grote dag van God de Almachtige, die zal eindigen in het jaar 1914, met de complete vernietiging van de op aarde zijnde regeringsstelsels, al reeds is begonnen. De vergadering van de legers is duidelijk zichtbaar vanuit het standpunt van Gods woord.” (Studies in the Scriptures, vol 2. The Time is at Hand, 1889 ED, p.101. De editie van 1915 van deze teksten veranderde “AD 1914” in “AD 1915”). 

Citaat

“In de komende 26 jaar, zullen alle hedendaagse regeringsstelsels omver geworpen worden en ontbonden worden.” (C.T. Russell, studies in the Scriptures, Vol.2, p. 98-99, 1889)

Citaat

“Houd in gedachten dat de veertigjarige inzameling eindigde in oktober van het jaar 69, en werd gevolgd door de complete vernietiging van die natie; en dat net zo de veertigjarige evangelische tijdperkinzameling zal eindigen in oktober 1914 en dat de vernietiging van het zo genoemde “Christendom”, direct hierna verwacht wordt.” (Studies in the Scriptures, Vol. P. 245)

Citaat

“….. deze maat is 3416 inches (Engelse duim), dat symboliseert 3416 jaar…. Deze berekening laat het jaar onzes Heren 1874 zien als notering van het begin van het tijdperk der benauwdheid…” (Russel, studies in the scriptures: Uw koninkrijk kome, serie III, p342,)

Citaat

“Met het oog op dit sterke Bijbelse bewijs omtrent de Tijden der Heidenen, beschouwen we het als een vaststaand feit dat het definitieve einde van de koninkrijken van deze wereld, en de volledige oprichting van het Koninkrijk Gods, een voldongen feit zal zijn aan het eind van 1914 GT.” (The time is at hand, 1902 edition, p. 99)

Zie de bron voor meer voorbeelden.

Dat jullie dat volhouden. Je moet wel echt door de sekte zijn opgeslokt als je met droge ogen dit soort flauwekul kunt blijven beweren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei sjako:

Wat mij betreft prima.

Nee, we doen aan interpretatie, dat is wat anders.

Nogmaals het is een interpretatie, geen voorspelling of profetie. Een profetie komt van God. Wij proberen profetie te interpreteren en dan kan je er naast zitten. Je kan ook veilig helemaal niks doen, maar dan alsnog de boot missen.

Fijn en bedankt. Dan wat de post van Mullog betreft: jullie schijnen er dus wel heel vaak naast te zitten. Hoe verklaar je dat? En, logisch is de vraag hoe je nu zo zeker weet dat je er NIET naast zit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid