Spring naar bijdragen

De 144.000 gezalfden


Aanbevolen berichten

Ooit raakte ik in gesprek met een aantal Jehovah's getuigen. Een vertelde dat hij wist dat zijn broeder/collega naar de hemel zou gaan, de andere getuigen niet. Ik was verbaasd. Pas later werd mij verteld dat een grote schare op de nieuwe aarde zou wonen, en dat slechts 144.000 gezalfden naar de hemel zouden gaan. Men wist mij toen ook te vertellen dat ze precies wisten wie deze gezalfden waren. Ik schonk daar geen aandacht aan, het was geen belangrijk punt. Het maakt mij immers niks uit of het eeuwige leven op een nieuwe aarde, of in de hemel, of in een combinatie daarvan, zou plaatsvinden. Toch werden de 144.000 belangrijk, toen "dit geslacht" aan de orde kwam. "Het geslacht" dat in leven zou zijn wanneer Armageddon zou beginnen, bestaat immers uit een groep gezalfden die een andere groep gezalfden overlapt. Ik citeer:

Citaat

 

Hoe moeten we Jezus’ woorden over het geslacht dus begrijpen? Het geslacht bestaat uit twee groepen gezalfden die elkaar overlappen: de eerstewordt gevormd door gezalfden die in 1914 het begin van de vervulling van het teken hebben gezien, en de tweede door gezalfden die een bepaalde periode tijdgenoten van de eerste groep waren. Op zijn minst enkelen uit de tweede groep zullen bij het begin van de komende verdrukking nog in leven zijn. De twee groepen vormen één geslacht omdat hun levens als gezalfde christenen elkaar een tijdlang hebben overlapt.

Deze generatie is dus nog niet voorbij, maar het wordt natuurlijk wel kort dag.

 

Omdat Jehovah's getuigen precies weten wie de gezalfden zijn heb ik n.a.v. dit bericht een aantal vragen:

1. Hoeveel gezalfden zijn er al gestorven?

2. Hoeveel gezalfden leefden in 1914 en zijn nu nog in leven?

3. Wat gebeurt er als het getal der gezalfden vol is?

4. Hoe weet je dat je bij de 144.000 gezalfden hoort?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De redenatie van het WTG klopt niet. Immers, niemand heeft in 1914 het begin van de vervulling van het teken gezien. Men denkt dat WO1 dit is, maar dat staat niet in Daniel.

Wat wél in Daniel staat is dat de Satan, als hij uit de hemel wordt gezet en op aarde valt (wat dus volgens de WTG in 1914 is gebeurd) met zijn staart een derde van de sterren uit de hemel slaat en dat die dan op aarde vullen.
Dit is niet gebeurd.
En het gaat ook niet gebeuren.
Wat dit laat zien is dat de schrijvers van het boek Daniel een beeld hadden van de hemel die we boven ons zien,
- alsof daar goden wonen,
- alsof het een boog is waaraan lichtjes zijn geplakt.

Inmiddels, in 2018, weten we dat dit beeld absoluut niet klopt en daarmee de verhalen in Daniel ook niet.
Als je toch van Daniel uitgaat en denkt dat de Satan op enig moment uit de hemel is geworpen, dan denk je dus ook dat hemel bestaat uit een gewelf boven de aarde en dat daaraan lichtjes zijn bevestigd die er uit kunnen vallen, zo op onze aarde. Met alles respect, als je dat denkt dan zitten er toch een paar draadjes los.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat wél in Daniel staat is dat de Satan, als hij uit de hemel wordt gezet en op aarde valt (wat dus volgens de WTG in 1914 is gebeurd) met zijn staart een derde van de sterren uit de hemel slaat en dat die dan op aarde vullen.

Je hebt nooit van symboliek gehoord?

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei sjako:

Je hebt nooit van symboliek gehoord?

Misschien kunnen we ons beperken tot de vragen in dit topic? Jehovah's getuigen zijn meesters in het bijhouden van statistieken. 144.000 is een relatief klein aantal, dus daar moet veel over bekend zijn. Iedere Jehovah's getuige staat geregistreerd. Het is bekend wie naar de hemel gaat, volgens de getuigen. De antwoorden zijn dus relatief eenvoudig te formuleren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vraag 1. Weten we niet. De inzameling van de uitverkorenen is al begonnen na de uitstorting van de Heilige Geest, dus al in de eerste eeuw.

Vraag 2. Weten we ook niet, wat we wel weten is de hoeveelheid personen die gebruik hebben gemaakt van de symbolen, het ongerezen brood en de wijn tijdens de avondmaal viering. Er waren 20.175.477 aanwezigen (2016). 18.013 personen gebruiken de symbolen. Laat daar nog een foutmarge in zitten van 1000 dan weet je dat er ruim 17.000 gezalfde JG zijn. 

Op 23-7-2018 om 16:41 zei WdG:

Wat gebeurt er als het getal der gezalfden vol is?

Volgens Paulus zijn er nog voor de komst van Jezus gezalfden aanwezig op aarde. Deze worden gelijk opgenomen in de hemel. Dus het aantal zal voor de komst van Christus nooit vol zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-7-2018 om 16:41 zei WdG:

Hoe weet je dat je bij de 144.000 gezalfden hoort?

Dat geeft de Heilige Geest aan. Romeinen 8:15 geeft het aan

De geest die jullie hebben gekregen is er niet een van slavernij, wat weer tot angst zou leiden, maar van adoptie als zonen. Door die geest roepen we uit: ‘Abba, Vader!’  16 De geest zelf getuigt met onze geest dat we Gods kinderen zijn.  

Dit schijnt zo duidelijk te zijn zoals je ook zeker weet of je man of vrouwen bent. Heb nu al heel wat gezalfden horen spreken en ik kan bevestigen dat zij anders zijn. Geestelijk diepgaander. Bijv in gebeden. Het is moeilijk uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei sjako:

Dat geeft de Heilige Geest aan. Romeinen 8:15 geeft het aan

De geest die jullie hebben gekregen is er niet een van slavernij, wat weer tot angst zou leiden, maar van adoptie als zonen. Door die geest roepen we uit: ‘Abba, Vader!’  16 De geest zelf getuigt met onze geest dat we Gods kinderen zijn.  

Dit schijnt zo duidelijk te zijn zoals je ook zeker weet of je man of vrouwen bent. Heb nu al heel wat gezalfden horen spreken en ik kan bevestigen dat zij anders zijn. Geestelijk diepgaander. Bijv in gebeden. Het is moeilijk uit te leggen.

Hoeveel gezalfden zijn inmiddels bekend, volgens de Jehovah's getuigen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee. Het is ook niet na te gaan denk ik. Er overlijden gezalfden en er komen er nog bij, maar het zijn er vergeleken met de rest van de 144.000 niet zo heel veel denk ik.

2 minuten geleden zei Mullog:

Waar waren die "aanwezig" ? Zo'n gezelschap kun je niet missen en was vast wereldnieuws geweest maar ik kan mij niet herinneren daar iets over gehoord te hebben.

Beetje nadenken @Mullog Die waren natuurlijk verspreidt over alle gemeenten in de wereld aanwezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei sjako:

Beetje nadenken @Mullog Die waren natuurlijk verspreidt over alle gemeenten in de wereld aanwezig.

Een beetje nadenken @sjako. Jou tekst suggereert dat ze allemaal bij elkaar waren, op één locatie, in 2016. Dat waren ze dus niet.

Van jullie eigen site: Jehovah’s Getuigen wereldwijd in cijfers

  • 240 landen waar Jehovah’s Getuigen zijn
  • 8.457.107 Jehovah’s Getuigen
  • 10.071.524 personen krijgen gratis Bijbelles
  • 20.175.477 aanwezigen op de herdenking van Christus’ dood
  • 120.053 gemeenten

Hoe kom je aan 20 miljoen aanwezigen? Zijn dat reeds overleden JG's erbij geteld, familie of vrienden (mogen die er wel bij zijn als ze geen JG zijn)? Uiteindelijk zijn jullie maar met pakweg 8,5 miljoen.

3 uur geleden zei sjako:

18.013 personen gebruiken de symbolen

Waar haal je dat vandaan? Zit er iemand bij jullie vieringen te turven wie de symbolen gebruikt en dat dan aan het HK door te geven? En zijn er regels wie dan die symbolen mag gebruiken ofwel wordt dit georganiseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Geen idee. Het is ook niet na te gaan denk ik. Er overlijden gezalfden en er komen er nog bij, maar het zijn er vergeleken met de rest van de 144.000 niet zo heel veel denk ik.

Je weet hoeveel het er nu zijn, die zijn immers geregistreerd. Je weet ook hoeveel er overleden zijn, omdat overleden getuigen ook bekend zijn.

Vraag: zijn er afvalligen onder de gezalfden?

Twee andere vragen:

1. Hoeveel gezalfden leven er nu?

2. Hoeveel levende gezalfden hadden contact met gezalfden die in 1914 in leven waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat wél in Daniel staat is dat de Satan, als hij uit de hemel wordt gezet en op aarde valt (wat dus volgens de WTG in 1914 is gebeurd) met zijn staart een derde van de sterren uit de hemel slaat en dat die dan op aarde vullen.

Je hebt nooit van symboliek gehoord?

Eerst een fout van mijzelf corrigeren, waar hier boven Daniel staat, hoort Openbaringen te staan.
Ik doel op Openbaringen 12 (voor deze gelegenheid zal ik citeren op de NWV 2017)

Citaat

Toen werd er een groot teken gezien in de hemel: Een vrouw was bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten. Op haar hoofd was een kroon van 12 sterren. 2 Ze was zwanger en schreeuwde het uit van de pijn omdat ze weeën had. 3 Er werd nog een teken gezien in de hemel. Er was een grote vuurrode draak, met zeven koppen en tien hoorns en op zijn koppen zeven diademen 4. Zijn staart sleepte een derde deel van de sterren van de hemel mee, en hij gooide ze naar de aarde. De draak bleef voor de vrouw staan die op het punt stond te baren, zodat hij haar kind kon verslinden zodra het geboren was. 5 Ze baarde een zoon, een mannelijk kind, dat alle volken zal hoeden met een ijzeren staf. Haar kind werd weggerukt naar God en zijn troon. 6 De vrouw vluchtte naar de woestijn, waar God voor haar een plaats had klaargemaakt en waar ze 1260 dagen gevoed zou worden. 7 En er brak oorlog uit in de hemel: Michael en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug, 8 maar ze werden verslagen, en er was voor hen geen plaats meer in de hemel. 9 De grote draak werd daarom neergeworpen, de oorspronkelijke slang, degene die Duivel en Satan wordt genoemd, die de hele bewoonde aarde misleidt. Hij werd neergeworpen naar de aarde en zijn engelen werden samen met hem neergeworpen.

Bijzonder amusant om dit antwoord nu juist van jou te krijgen.
Uiteraard heb ik wel eens van symboliek gehoord.
Zo nu en dan twijfel ik er wel eens aan of dit bij de WTG ook het geval is.
Het is goed om te kezen dat jij het begrip ook kent.
Mijn idee is dat het héle boek Openbaringen symbolisch is bedoeld.

Het is natuurlijk te zot voor woorden dat je bij de beschrijving van deze tekenen een deel letterlijk opvat (vers 9) en als ik dan aangeef dat vers 4 dan ook moet zijn gebeurd, je daarbij aangeeft dat dit vooral niet letterlijk moet worden opgevat, maar dat dit nou net weer symboliek is.
Het hoofdstuk vat je ófwel letterlijk, ofwel symbolisch op.
Je kunt niet zomaar naar believen switchen van letterlijk naar symbolisch en weer terug, zonder enige uitleg of zonder dat de tekst daar enige aanleiding toe geeft.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
24 minuten geleden zei sjako:

Hier kunnen we misschien verder met de 144.000. Wij zijn ze?

Bedoel je echt 'wij' of wellicht toch 'wie'?

Het getal komt in drie verzen voor; Openbaring 7 (NBG51):

4 En ik hoorde het getal van hen, die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren verzegeld uit alle stammen der kinderen Israels.

5 Uit de stam Juda twaalfduizend verzegelden, uit de stam Ruben twaalfduizend uit de stam Gad twaalfduizend,

6 Uit de stam Aser twaalfduizend, uit de stam Naftali twaalfduizend, uit de stam Manasse twaalfduizend,

7 Uit de stam Simeon twaalfduizend, uit de stam Levi twaalfduizend, uit de stam Issakar twaalfduizend,

8 Uit de stam Zebulon twaalfduizend, uit de stam Jozef twaalfduizend, uit de stam Benjamin twaalfduizend verzegelden.

Openbaring 14:

1 En ik zag en zie, het Lam stond op de berg Sion en met Hem honderdvierenveertigduizend, op wier voorhoofden zijn naam en de naam zijns Vaders geschreven stonden.

3 En zij zongen een nieuw gezang voor de troon en voor de vier dieren en de oudsten; en niemand kon het gezang leren dan de honderdvierenveertigduizend, de losgekochten van de aarde.

Er staat hier toch vrij duidelijk dat het om 12.000 x 12 = 144.000 zielen uit de twaalf stammen van Israël gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei antoon:

Vergeet niet dat de stammen afwijken van de eerder genoemde, Josef verschijnt in beeld, men dient ook niet te vergeten dat alles in openbaring geestelijk is en niet letterlijk zoals voor de tijd van Jezus.

Inderdaad, de stammen komen niet overeen met het natuurlijke Israël. Het zou ook vreemd zijn dat enkel natuurlijke Israëlieten met Jezus mee gaan regeren. Bovendien komt dit aantal met het aantal dat het Nieuwe Jeruzalem vormt. In de studie zal je zien dat het Nieuwe Jeruzalem gelijk staat aan de Bruid van Christus. De Bruid van Christus komt uit alle volken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Het zou ook vreemd zijn dat enkel natuurlijke Israëlieten met Jezus mee gaan regeren.

Het is al vreemd dat Jezus iemand naast zich duld, dat is geen gewoonte van alleenheersers. En het is niet vreemd dat jij dit vreemd vindt, want als het zo zo zijn zou de deur voor het merendeel van de JG's, eigenlijk voor het grootste deel van de wereld, bij voorbaat gesloten zijn. Kansloos was je dan.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei sjako:

Hier kunnen we misschien verder met de 144.000. Wij zijn ze?

Ik ben bang dat daar met jou niet goed over valt te praten. Je moet het beeld van de WTG domweg aanvaarden, zoniet dan wordt je  uitgesloten.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei antoon:

Vergeet niet dat de stammen afwijken van de eerder genoemde, Josef verschijnt in beeld, men dient ook niet te vergeten dat alles in openbaring geestelijk is en niet letterlijk zoals voor de tijd van Jezus.

Kun je wat duidelijker zijn. Wat is bv de geestelijke betekenis van 12.000 gezalfden uit de stam Issakar?
Als ik Openbaringen lees, dan begrijp ik, als ik de tekst letterlijk lees, goed wat daar mee wordt bedoeld.
Met een opmerking als 'maar je moet het geestelijk zien' kan ik niets, ik begrijp niet wat je daarmee dan wil zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei antoon:

Vergeet niet dat de stammen afwijken van de eerder genoemde, Josef verschijnt in beeld, men dient ook niet te vergeten dat alles in openbaring geestelijk is en niet letterlijk zoals voor de tijd van Jezus.

Beste Antoon, wat bedoel je precies met 'dat de stammen afwijken van de eerder genoemde' en 'Jozef verschijnt in beeld'? Suggereer je dat, omdat in Openbaring alles geestelijk zou zijn, deze stammen ook bijvoorbeeld Jehovah's getuigen zouden kunnen bevatten o.i.d.? Zo ja, kun je dat dan toelichten? Aub dan niet vanuit het starre JG dogma maar vanuit de bijbel zelf?

19 uur geleden zei sjako:

Inderdaad, de stammen komen niet overeen met het natuurlijke Israël. 

Waar baseer je dit op? Op wat voor manier interpreteer je dat gelovigen uit de heidenen er deel van uit zullen maken? Hoe maak je die stap precies?

19 uur geleden zei sjako:

In de studie zal je zien dat het Nieuwe Jeruzalem gelijk staat aan de Bruid van Christus. De Bruid van Christus komt uit alle volken.

Welke studie?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Geestelijk zien wil mijninziens zeggen dat talloze letterlijke gebeurtenissen in de bijbel met name het OT. In openbaring aangehaald worden niet meer in letterlijke zin maar geestelijk  en vaak wel met een letterlijke uitwerking.

bv. De koningen van de opgang der zon in openbaring aangehaald, er waren letterlijk 2 koningen uit het oosten Cyrus de Perz en Darius de Meder, in openbaring Jehovah en zijn zoon Jezus

Er waren letterlijk wateren die Babylon beschermden, in openbaring worden ook wateren aangehaald en bedoelt mensen die valse religie voorstaan en beschermen, dat aantal neemt af, droogt op net als de wateren rond het oude Babylon opdroogden.

2 lampenstandaarden waren er letterlijk hogepriester Jozua  en stadhouder Serubabel, in openbaring worden ook 2 lampenstandaarden aangehaald en bedoekt mensen die net als voorgaande 2 ware aanbidding herstellen.

ik kan doorgaan met honderden voorbeelden, misschien doe ik dat een keer, maar nu wil ik alleen maar zeggen dat de 12 stammen in openbaring niet letterlijk gebiedsdelen hoeven te zijn met bijbehorende inwoners, maar bedoelt wordt dat de nieuwe wereldorde onder Jehovah net zo een solide structuur zal krijgen. Getal 12 wil in de schrift ook zeggen organisatorisch, onderbouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Mullog:

Het is al vreemd dat Jezus iemand naast zich duld, dat is geen gewoonte van alleenheersers. En het is niet vreemd dat jij dit vreemd vindt, want als het zo zo zijn zou de deur voor het merendeel van de JG's, eigenlijk voor het grootste deel van de wereld, bij voorbaat gesloten zijn. Kansloos was je dan.

Dus is het onmogelijk dat het enkel Joden zijn.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik ben bang dat daar met jou niet goed over valt te praten. Je moet het beeld van de WTG domweg aanvaarden, zoniet dan wordt je  uitgesloten.

Onzin, wacht nu maar eerst eens de uitleg af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei antoon:

Geestelijk zien wil mijninziens zeggen dat talloze letterlijke gebeurtenissen in de bijbel met name het OT. In openbaring aangehaald worden niet meer in letterlijke zin maar geestelijk  en vaak wel met een letterlijke uitwerking.

bv. De koningen van de opgang der zon in openbaring aangehaald, er waren letterlijk 2 koningen uit het oosten Cyrus de Perz en Darius de Meder, in openbaring Jehovah en zijn zoon Jezus

Er waren letterlijk wateren die Babylon beschermden, in openbaring worden ook wateren aangehaald en bedoelt mensen die valse religie voorstaan en beschermen, dat aantal neemt af, droogt op net als de wateren rond het oude Babylon opdroogden.

2 lampenstandaarden waren er letterlijk hogepriester Jozua  en stadhouder Serubabel, in openbaring worden ook 2 lampenstandaarden aangehaald en bedoekt mensen die net als voorgaande 2 ware aanbidding herstellen.

ik kan doorgaan met honderden voorbeelden, misschien doe ik dat een keer, maar nu wil ik alleen maar zeggen dat de 12 stammen in openbaring niet letterlijk gebiedsdelen hoeven te zijn met bijbehorende inwoners, maar bedoelt wordt dat de nieuwe wereldorde onder Jehovah net zo een solide structuur zal krijgen. Getal 12 wil in de schrift ook zeggen organisatorisch, onderbouwd.

Dank, ik begrijp ook wel wat er wordt bedoeld met 'geestelijke betekenis'.
Maar mijn vraag was dus wat de geestelijke betekenis is van 12.000 gezalfden uit de stam Issakar.
Of, iets uitgebreider, als de 12 stammen worden aangehaald, wat wordt daar dan mee bedoeld, 12 ……. (vul in op de puntjes)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid