Spring naar bijdragen

Jezus Christus is in het vlees gekomen


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei WdG:

Jezus is God en God is ook Jezus. De Drie-ene God, die als basis geldt in dit onderdeel: God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest. Akkoord?

De kerkelijke leer over de Drievuldigheid zegt nu juist niet dat God Jezus is. Dat is een ketterij.

bewerkt door Desid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 196
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je hebt gelijk. 

De discussie is uitgemond in een discussie over de (on)waarheid van de Drie-ene God. Nu de discussie verplaatst is, kan ik de Drie-ene God niet meer als waarheid poneren. Het tegengestelde kan natuurl

We zitten nu dus op het goede speelveld, ik vind het verder heel  redelijk van je gesproken

4 minuten geleden zei WdG:

Ik verzoek je trouwens wel om in dit deel de Drie-ene God als basis te aanvaarden!

En ik verzoek jou dus om je bij God's Woord te houden, dat niet onjuist te citeren en er niet bovenuit te gaan. Wat jou betreft volg ik het liefst het advies van Derek Prince op dat je zelf plaatste maar ik zal er het nodige aan doen om te voorkomen dat jij hier (jonge) christenen op het verkeerde been zet.

Ik wil ook graag wijzen op een zeer oude Joodse wijsheid. Indien er twee teksten in de Thora staan die met elkaar in tegenspraak lijken te zijn, mag je noch de ene noch de andere als de waarheid verkondigen. Je moet dan zoeken naar een derde tekst die ze met elkaar verzoent en het verduidelijkt. Wat jij doet is enkele teksten misbruiken om jouw gelijk aan te tonen en ontzettend veel andere teksten negeren. Het spijt me voor je maar zo werkt het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Desid:

De kerkelijke leer over de Drievuldigheid zegt nu juist niet dat God Jezus is.

"ook"

God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest. Immers:

Citaat

 

Christenen hebben één God en niet drie. Maar, God laat zich op drie verschillende manieren aan de mensen zien. Dit wordt aangeduid met Drie-eenheid, of drieëne God:

God de Vader

God de Zoon (Jezus Christus)

God de heilige Geest

Bron: https://www.katholiek.nl/encyclopedia/heilige-drie-eenheid/

 

Dit is geen discussiepunt, wat mij betreft.

3 minuten geleden zei Willempie:

En ik verzoek jou dus om je bij God's Woord te houden, dat niet onjuist te citeren en er niet bovenuit te gaan. Wat jou betreft volg ik het liefst het advies van Derek Prince op dat je zelf plaatste maar ik zal er het nodige aan doen om te voorkomen dat jij hier (jonge) christenen op het verkeerde been zet.

Als ik beweer dat Jezus God is, zet ik niemand op het verkeerde been. Als jij dat vindt, kan je dat in "Levensbeschouwing" gaan uitleggen, Willempie!

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei WdG:

"ook"

God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest. Immers:

Dit is geen discussiepunt, wat mij betreft.

Als ik beweer dat Jezus God is, zet ik niemand op het verkeerde been. Als jij dat vindt, kan je dat in "Levensbeschouwing" gaan uitleggen, Willempie!

Je blijft dus gewoon hardnekkig ontkennen dat Jezus de Zoon van God is, die God aan de wereld heeft gegeven?

En wiskunde is net zo min een afspraak tussen mensen als de rest van God's schepping.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Willempie:

Je blijft dus gewoon hardnekkig ontkennen dat Jezus de Zoon van God is, die God aan de wereld heeft gegeven?

En wiskunde is net zo min een afspraak tussen mensen als de rest van God's schepping.

Kwestie van lezen, Willempie. Maar voor jou nog een keer: Jezus is de Zoon van God EN Jezus is God! Ik onderschrijf de Drie-ene God, zoals ook afgesproken is in dit forumgedeelte. Zowel God de Vader, als God de Zoon als God de Heilige Geest zijn Personen. Samengevat:

Citaat

 

Volgens de katholieke leer is het geloofsmysterie van de heilige Drie-eenheid de meest fundamentele en essentiële leer in de hiërarchie van de geloofswaarheden. Andere benamingen voor Drie-eenheid zijn Drievuldigheid of triniteit, van het Latijnse woord trinitas.

Vader, Zoon en heilige Geest
Christenen hebben één God en niet drie. Maar, God laat zich op drie verschillende manieren aan de mensen zien. Dit wordt aangeduid met Drie-eenheid, of drieëne God:

God de Vader

God de Zoon (Jezus Christus)

God de heilige Geest

Eén God, drie personen, één natuur

Katholieken geloven dat er één ware God is, die eeuwig, onmetelijk groot en onveranderlijk, onbegrijpelijk, almachtig en onuitsprekelijk, Vader, Zoon en de heilige Geest: drie personen, maar één wezen, één essentie, dat wil zeggen één enkelvoudige natuur (KKK 202).

Hoe zit dat? Een God, drie personen en één natuur? In het jodendom wordt God als Vader aangeroepen (de joodse Jezus noemt God liefkozend “Abba”, papa). Jezus openbaarde in het evangelie volgens Mt 11,27 zijn meer dan innige band met God de Vader: “Niemand kent de Zoon tenzij de Vader, en niemand kent de Vader tenzij de Zoon”.

In navolging van de apostelen, die Jezus belijden dat het Woord (Jezus) God is, wordt in de geloofsbelijdenis van Nicea dat de Zoon “één in wezen” is met de Vader. Dus één God met Hem. Jezus bevestigt dit in zijn uitleg aan de leerlingen (Joh. 14,7-11) “Als jullie Mij hebben leren kennen, zul je ook mijn Vader leren kennen. Sterker, nu al kennen jullie Hem en heb je Hem gezien.’ Hierop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, dan zijn we tevreden!’ En Jezus weer: ‘Ik ben al zo lang bij jullie, Filippus, en je hebt Me nog niet leren kennen? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Hoe kun je dan nog zeggen: “Laat ons de Vader zien”? Geloof je niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij? De woorden die Ik tot jullie spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf: het zijn daden van de Vader, die in Mij blijft. Geloof Me toch: Ik ben in de Vader en de Vader is in Mij.”

Samenvallend met deze citaten is de tweenaturenleer van Jezus, als mens en als God. Jezus kondigt in hetzelfde hoofdstuk van de evangelist Johannes vervolgens het zenden van een andere helper (paracleet) aan: de de heilige Geest. “Ik zal de Vader vragen jullie een andere Helper te geven, die voor altijd met jullie zal zijn, de Geest van de waarheid. De wereld kan Hem niet ontvangen, omdat ze Hem niet ziet en ook niet kent; jullie kennen Hem wel, want Hij blijft bij jullie en zal in jullie zijn.”

Met deze teksten wordt de de heilige Geest geopenbaard als een andere goddelijke persoon in relatie tot God de Zoon en God de Vader.

Bron: https://www.katholiek.nl/encyclopedia/heilige-drie-eenheid/

 

Onderschrijf jij dit ook, Willempie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Jezus is God en God is ook Jezus. De Drie-ene God, die als basis geldt in dit onderdeel: God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest. Akkoord?

Het ligt iets subtieler. "God is Jezus" gaat te kort door de bocht. Je kunt vanuit de kerkelijke orthodoxie spreken over "God de Zoon" maar niet zeggen "God is de Zoon", wel "God is óók de Zoon".

Bovendien is zeggen dat Jezus God is eigenlijk ook te kort door de bocht. Volgens de kerkelijke orthodoxie is er bij Jezus sprake van een hypostatische unie van de menselijke en goddelijke natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Dit is intimiderend gedrag van je. Ik kan hier weliswaar op antwoorden maar beantwoord jij nu eerst maar eens een vraag, want tot nu ga je alle vragen aan jou uit de weg. 

Geloof jij dat Jezus de eniggeboren Zoon van God is, of niet?

 

Als je goed had gelezen, Willempie, had ik die vraag al beantwoord. Maar, goed voor jou nog een keer: zeker is Jezus de eniggeboren Zoon van God.

Nu weer terug naar de tekst:

Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God. 1 Johannes 4:2

Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist. 2 Johannes 7

Omdat ik geloof dat Jezus God de Zoon is, kan dus gesteld worden:

Iedereen die ontkent dat God de Zoon in het vlees gekomen is, is niet uit God. Iedereen die de komst van God de Zoon in het vlees NIET belijdt, is de misleider en de antichrist. Naar mijn mening is dit dus een van de essentiele fundamenten van het Christelijke geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei WdG:

Als je goed had gelezen, Willempie, had ik die vraag al beantwoord. Maar, goed voor jou nog een keer: zeker is Jezus de eniggeboren Zoon van God.

Nu weer terug naar de tekst:

Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God. 1 Johannes 4:2

Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist. 2 Johannes 7

Omdat ik geloof dat Jezus God de Zoon is, kan dus gesteld worden:

Iedereen die ontkent dat God de Zoon in het vlees gekomen is, is niet uit God. Iedereen die de komst van God de Zoon in het vlees NIET belijdt, is de misleider en de antichrist. Naar mijn mening is dit dus een van de essentiele fundamenten van het Christelijke geloof.

Je gelooft dus wel wat de Bijbel ons vertelt maar.... omdat jij zus en zo gelooft, bedoelt de Bijbel eigenlijk iets anders dan wat er staat. Goed. Duidelijk! En nogmaals citeer je Johannes onjuist, overduidelijk om jouw gelijk te halen. Bijbelteksten mogen dus verdraaid worden als die niet passen bij jouw overtuiging. Zoals beloofd dien ik nu een klacht tegen je in. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei WdG:

Als je goed had gelezen, Willempie, had ik die vraag al beantwoord. Maar, goed voor jou nog een keer: zeker is Jezus de eniggeboren Zoon van God.

Nu weer terug naar de tekst:

Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God. 1 Johannes 4:2

Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist. 2 Johannes 7

Omdat ik geloof dat Jezus God de Zoon is, kan dus gesteld worden:

Iedereen die ontkent dat God de Zoon in het vlees gekomen is, is niet uit God. Iedereen die de komst van God de Zoon in het vlees NIET belijdt, is de misleider en de antichrist. Naar mijn mening is dit dus een van de essentiele fundamenten van het Christelijke geloof.

Maar die bijbelteksten zijn bedoeld om precies het tegenovergestelde tegen te gaan: de ontkenning dat Jezus echt mens was geweest. Wat jij er van maakt komt helemaal voor je eigen rekening en komt dus nogal blaaskakerig over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Desid:

Maar die bijbelteksten zijn bedoeld om precies het tegenovergestelde tegen te gaan: de ontkenning dat Jezus echt mens was geweest. Wat jij er van maakt komt helemaal voor je eigen rekening en komt dus nogal blaaskakerig over.

Jezus is echt mens geweest. Ik geloof dat Jezus echt mens geweest is. Jezus is de Zoon van God en Jezus is God.

51 minuten geleden zei Willempie:

Je gelooft dus wel wat de Bijbel ons vertelt maar.... omdat jij zus en zo gelooft, bedoelt de Bijbel eigenlijk iets anders dan wat er staat. Goed. Duidelijk! En nogmaals citeer je Johannes onjuist, overduidelijk om jouw gelijk te halen. Bijbelteksten mogen dus verdraaid worden als die niet passen bij jouw overtuiging. Zoals beloofd dien ik nu een klacht tegen je in. 

Nee, ik citeer Johannes zoals het er staat:

Citaat

 

Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God. 1 Johannes 4:2

Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist. 2 Johannes 7

 

Daarna leg ik uit, wat ik geloof. Ik baseer me op de Drie-ene God. Als je niet gelooft dat Jezus God is, dat de Heilige Geest God is, dan kan je beter in levensbeschouwing jouw visie duidelijk maken, niet hier.

 

57 minuten geleden zei Willempie:

Je gelooft dus wel wat de Bijbel ons vertelt maar.... omdat jij zus en zo gelooft, bedoelt de Bijbel eigenlijk iets anders dan wat er staat. Goed. Duidelijk! En nogmaals citeer je Johannes onjuist, overduidelijk om jouw gelijk te halen. Bijbelteksten mogen dus verdraaid worden als die niet passen bij jouw overtuiging. Zoals beloofd dien ik nu een klacht tegen je in. 

Ik heb jouw bericht ook even gemeld, voor de duidelijkheid. Ik citeer Johannes, en geef daarna uitleg, en baseer me op de Drie-ene God. Ik ben voorzichtiger geworden in de formulering door onderscheid te maken tussen God en God de Zoon. Het is duidelijk dat er personen zijn die NIET geloven dat de Heilige Geest een Persoon is binnen de Drievuldigheid, die ook niet geloven dat Jezus God is. Ik geloof dat wel, en, we hebben met elkaar afgesproken dat in dit forumonderdeel de Drie-ene God een gegeven is en niet tegengesproken dient te worden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei WdG:

we hebben met elkaar afgesproken dat in dit forumonderdeel de Drie-ene God een gegeven is en niet tegengesproken dient te worden!

Indien er hier inderdaad is afgesproken dat we verplicht zijn in een onjuiste wiskundige formule te geloven, en dat die boven de Bijbel uitgaat, heb ik hier op dit forum niets meer te zoeken. Dan zou dit namelijk niet langer een christelijk forum zijn maar een forum van een bepaalde kerk. Maar ik geloof niet dat het zo afgesproken is als jij voortdurend suggereert.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Aanvulling:

Citaat

 

Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God. 1 Johannes 4:2

Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist. 2 Johannes 7

Omdat ik geloof dat Jezus God de Zoon is, kan dus gesteld worden:

Iedereen die ontkent dat God de Zoon in het vlees gekomen is, is niet uit God. Iedereen die de komst van God de Zoon in het vlees NIET belijdt, is de misleider en de antichrist. Naar mijn mening is dit dus een van de essentiele fundamenten van het Christelijke geloof.

 

De conclusie is gebaseerd op hetgeen ik geloof. De Bijbelteksten staan erboven, de uitleg eronder, waarbij ik geloof dat Jezus Christus = God de Zoon!

1 minuut geleden zei Willempie:

Indien er hier inderdaad is afgesproken dat we verplicht zijn een onjuiste wiskundige formule te geloven, en dat die boven de Bijbel uitgaat, heb ik hier op dit forum niets meer te zoeken. Dan zou dit namelijk niet langer een christelijk forum zijn maar een forum van een bepaalde kerk. Maar ik geloof niet dat het zo afgesproken is als jij nu suggereert.

Jezus Christus = God de Zoon! Dat is het directe gevolg van geloof in de Drie-ene God. Fijn dat je in ieder geval erkend dat jij je niet aan de afspraak houdt. Jij gelooft niet in de Drie-eenheid, Willempie. Dat mag, maar, dan heb je inderdaad niks te zoeken in dit deel van het forum.

3 minuten geleden zei Willempie:

Indien er hier inderdaad is afgesproken dat we verplicht zijn een onjuiste wiskundige formule te geloven, en dat die boven de Bijbel uitgaat, heb ik hier op dit forum niets meer te zoeken. Dan zou dit namelijk niet langer een christelijk forum zijn maar een forum van een bepaalde kerk. Maar ik geloof niet dat het zo afgesproken is als jij nu suggereert.

Lees feedback alsjeblieft even, daar wordt e.e.a. duidelijk gemaakt. Je kunt daar ook jouw visie geven. En, voor de duidelijkheid, jij gelooft niet in het feit dat Jezus God de Zoon is, ik geloof dat wel. Als ik op een Jehovah's-forum of een islam-forum post, moet ik de afspraken daar respecteren, of anders niet meedoen. Jouw bewering dat dit boven de Bijbel uitgaat, komt voor jouw rekening, Willempie. De Bijbel leert dat Jezus God is, de Bijbel leert ook dat de Heilige Geest God is, dat is wat ik geloof, en dat is wat hier gelukkig geloofd en beleden wordt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei WdG:

Aanvulling:

De conclusie is gebaseerd op hetgeen ik geloof. De Bijbelteksten staan erboven, de uitleg eronder, waarbij ik geloof dat Jezus Christus = God de Zoon!

Jezus Christus = God de Zoon! Dat is het directe gevolg van geloof in de Drie-ene God. Fijn dat je in ieder geval erkend dat jij je niet aan de afspraak houdt. Jij gelooft niet in de Drie-eenheid, Willempie. Dat mag, maar, dan heb je inderdaad niks te zoeken in dit deel van het forum.

Lees feedback alsjeblieft even, daar wordt e.e.a. duidelijk gemaakt. Je kunt daar ook jouw visie geven. En, voor de duidelijkheid, jij gelooft niet in het feit dat Jezus God de Zoon is, ik geloof dat wel. Als ik op een Jehovah's-forum of een islam-forum post, moet ik de afspraken daar respecteren, of anders niet meedoen. Jouw bewering dat dit boven de Bijbel uitgaat, komt voor jouw rekening, Willempie. De Bijbel leert dat Jezus God is, de Bijbel leert ook dat de Heilige Geest God is, dat is wat ik geloof, en dat is wat hier gelukkig geloofd en beleden wordt!

Ik ga nu weer even wat nuttigs doen en wacht ondertussen rustig af wat de moderatie hierover heeft te melden, want ik denk niet dat jij hier de dienst uitmaakt. Leuke opdracht weer voor de moderatie trouwens. Ik zou ze daar liever niet mee belasten zodat ze zich met nuttiger zaken bezig kunnen houden. Maar het is helaas niet anders. Je probeert de boel hier te tiranniseren en te verzieken.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt wel eens gevraagd wat ons bindt, katholieken, baptisten, protestanten, en m.i. is dat dus de Drie-ene God:

Citaat

 

In de rooms-katholieke kerk, net als in andere christelijke kerken overigens, wordt God Vader, Zoon en heilige Geest genoemd. Samen met God de Vader en God de Zoon vormt de heilige Geest de goddelijke drie-eenheid. De heilige Geest kun je zien als de liefdesband tussen God de Vader en Jezus Christus. De term Geest komt uit het Hebreeuws en betekent zoveel als adem, lucht of wind. In de eerste bijbelteksten (het boek Genesis), is de heilige Geest al aanwezig: Gods geest zweeft er over de wateren.

Bron: https://www.katholiek.nl/encyclopedia/heilige-geest/

 

 

1 minuut geleden zei Willempie:

Je probeert de boel hier te tiranniseren en te verzieken.

Dit soort taal liever niet. Ik maak melding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

Dat kan aan de ene kant inderdaad een binding zijn in de vorm van dogmatisch denken en een algemene aanname dat het buiten de mens omgaat.

Nee, niet in de vorm van dogmatisch denken. Ik wil het eigenlijk iets anders formuleren. WIE bindt ons? Waarom WIE, omdat de Heilige Geest een Persoon is.

Citaat

 

In de rooms-katholieke kerk, net als in andere christelijke kerken overigens, wordt God Vader, Zoon en heilige Geest genoemd. Samen met God de Vader en God de Zoon vormt de heilige Geest de goddelijke drie-eenheid. De heilige Geest kun je zien als de liefdesband tussen God de Vader en Jezus Christus. De term Geest komt uit het Hebreeuws en betekent zoveel als adem, lucht of wind. In de eerste bijbelteksten (het boek Genesis), is de heilige Geest al aanwezig: Gods geest zweeft er over de wateren.

Wie is de heilige Geest?

Maar wie of wat is nu die heilige Geest? Veel mensen lijken wel wat “moeite” met wie de heilige Geest nu is. Is het een iets, is het een Iemand? Je kunt immers Hem niet zien, niet voelen, laat staan fysiek aanraken.

En toch, de heilige Geest is de grootste gave van God aan de mensen. Hij gaat uit van God, de Vader en de Zoon, en Hij is gelijk aan God. Dit klinkt erg lastig om te begrijpen. “God heeft de Geest van zijn Zoon in ons hart gezonden.” staat in de Bijbel en dat verduidelijkt wie de heilige Geest is.

Bron: https://www.katholiek.nl/encyclopedia/heilige-geest/

De Heilige Geest is een Persoon uit de Drie-ene God, die Christenen uit allerlei denominaties bindt.

Citaat

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei WdG:

Dit soort taal liever niet. Ik maak melding.

Ik zou het zelf niet onverstandig vinden als de moderatie ons allebei een ban van een maand zou geven, zodat we ons allebei kunnen bezinnen, aangezien dit meer op een persoonlijke strijd begint te lijken dan dat het iets nuttigs toevoegt aan dit forum. Dit is in ieder geval niet leerzaam of opbouwend voor (jonge) gelovigen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

En daar doe je het weer. Je citeert weer verkeerd. Het staat er gewoon niet. God de Zoon komt nergens voor in de Bijbel.

Nee sjako, ik citeer niet, ik interpreteer. Let op wat ik zeg:

Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God. 1 Johannes 4:2

Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist. 2 Johannes 7

DIT ZIJN DUS TWEE BIJBELCITATEN!

Omdat ik geloof dat Jezus God de Zoon is, geloof ik dus:

Iedereen die ontkent dat God de Zoon in het vlees gekomen is, is niet uit God. Iedereen die de komst van God de Zoon in het vlees NIET belijdt, is de misleider en de antichrist. Naar mijn mening is dit dus een van de essentiele fundamenten van het Christelijke geloof.

EN DIT IS DUS WAT IK GELOOF, OP BASIS VAN DE BIJBELCITATEN! Waarom? Omdat Jezus Christus = God de Zoon, zoals in dit forumdeel toch geldt!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

En daar doe je het weer. Je citeert weer verkeerd. Het staat er gewoon niet. God de Zoon komt nergens voor in de Bijbel.

Dit is exact mijn probleem met WdG. Het is gewoon verdraaien wat er in de Bijbel staat en dat valt onder liegen. Rapporteer het, zou ik zeggen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei WdG:

De Heilige Geest is een Persoon uit de Drie-ene God, die Christenen uit allerlei denominaties bindt.

Beste @WdG lees de Hebreeën brief nu eens goed. Ik zal je zo eens wat uitleggen. De scheiding tussen God, de Vader, en de Zoon is idd heel moeilijk te zien, maar ik zal het proberen uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

God de Zoon komt nergens voor in de Bijbel.

Dat zou best kunnen, dat interesseert me niet. Feit is dat in dit forum-gedeelte geldt: Jezus Christus = God de Zoon. Dat betekent dat ik overal waar Jezus staat ik mag lezen "God de Zoon". Ik heb de vrijheid dat te doen, en dus doe ik dat. Overigens is het volkomen in lijn met hetgeen de Bijbel leert: de Drie-ene God. Jij hebt daarover een afwijkende visie, je mag geloven wat je wilt, maar hier is de Drie-ene God een gegeven!

Zojuist zei Willempie:

Dit is exact mijn probleem met WdG. Dit is gewoon verdraaien wat er in de bijbel staat en dat valt onder liegen. Rapporteer het, zou ik zeggen.

Nee, ik verdraai niks, beste Willempie! Voor jou geldt hetzelfde als voor sjako: Feit is dat in dit forum-gedeelte geldt: Jezus Christus = God de Zoon, dat is een logisch gevolg van geloof in de Drie-ene God. Dat betekent dat ik overal waar Jezus staat ik mag lezen "God de Zoon". Ik heb de vrijheid dat te doen, en dus doe ik dat. Overigens is het volkomen in lijn met hetgeen de Bijbel leert: de Drie-ene God. Jij hebt daarover een afwijkende visie, je mag geloven wat je wilt, maar hier is de Drie-ene God een gegeven!

Zojuist zei sjako:

Beste @WdG lees de Hebreeën brief nu eens goed. Ik zal je zo eens wat uitleggen. De scheiding tussen God, de Vader, en de Zoon is idd heel moeilijk te zien, maar ik zal het proberen uit te leggen.

Maar niet hier, beste sjako. Maak in levensbeschouwing alsjeblieft een topic aan, en respecteer het feit dat in het deel "geloof" de Drie-ene God een gegeven is.

14 minuten geleden zei Willempie:

Ik zou het zelf niet onverstandig vinden als de moderatie ons allebei een ban van een maand zou geven, zodat we ons allebei kunnen bezinnen, aangezien dit meer op een persoonlijke strijd begint te lijken dan dat het iets nuttigs toevoegt aan dit forum. Dit is in ieder geval niet leerzaam of opbouwend voor (jonge) gelovigen.

Waarom, beste Willempie? Voor mij is er echt niks persoonlijks. Ik geef om je. Er is niks persoonlijks aan. Je hoeft het niet met me eens te zijn. Enige dat ik van je vraag is te respecteren dat in dit deel de Drie-eenheid een gegeven is, waarover niet gediscussieerd kan worden. Levensbeschouwing biedt ruimte genoeg. Er zijn een paar miljard mensen die gewoon, net als ik, in de Drie-ene God geloven. Er zijn ook mensen die in allah geloven of een andere god. Je mag geloven wat je wilt, maar, hou je aan de forum-regels. Je wordt toch ook geen lid van een schaakclub als je de regels niet respecteert?

17 minuten geleden zei Willempie:

Ik zou het zelf niet onverstandig vinden als de moderatie ons allebei een ban van een maand zou geven, zodat we ons allebei kunnen bezinnen, aangezien dit meer op een persoonlijke strijd begint te lijken dan dat het iets nuttigs toevoegt aan dit forum. Dit is in ieder geval niet leerzaam of opbouwend voor (jonge) gelovigen.

Je hoeft het dus niet met me eens te zijn. Enige dat ik vraag: respecteer de regels! Niks persoonlijk, simpel een technische opmerking!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga uit van de Hebreeën brief. Ik zal de tekst erbij zetten. Zoek eventueel je favoriete vertaling erbij. De sleutelwoorden zal ik vet maken. 

Hij is de weerspiegeling van Gods glorie en zijn volmaakte evenbeeld, en door zijn krachtige woord houdt hij alle dingen in stand. Nadat hij ons van onze zonden had gereinigd, heeft hij plaatsgenomen aan de rechterhand van de Majesteit hoog daarboven.  4 Hij is dus beter geworden dan de engelen in die mate dat hij een naam heeft geërfd die hun naam overtreft. 5 Tegen wie van de engelen heeft God bijvoorbeeld ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden’? Of: ‘Ik zal zijn vader worden, en hij zal mijn zoon worden’?  6 Maar als hij zijn Eerstgeborene de bewoonde aarde weer binnenleidt, zegt hij: ‘En al Gods engelen moeten hem eer bewijzen.’

Allereerst, door de hele Bijbel door wordt enkel de Vader, de ware God genoemd. Niet gelijk boos worden, maar lees verder. God is een Geest en zeer machtig en krachtig. Wij sterfelijke mensen kunnen God niet aanschouwen. Hij bezit de kracht om een heel universum te scheppen. Jezus, de Eerstgeborene, is naar de aarde gekomen om Gods heiligheid en Goddelijkheid te weerspiegelen. Hij droeg als het ware de Goddelijkheid van Zijn Vader in zich. De Vader en de Zoon werken door middel van de Heilige Geest heel nauw samen. De Vader laat Zijn Geest stromen door zijn Zoon en op die manier is de Zoon bij ons. Daar wordt de Geest ook wel de Geest van Christus genoemd. De Heilige Geest is eigenlijk zowel de Geest van Jehovah als Jezus. De bron is echter de Vader. Daarom kan Jezus zeggen dat de Vader ook Zijn God is.

Doordat Jezus getrouw is geweest en daarbij dus een volmaakt mens op aarde kon Hij ons vrijkopen van de (erf)zonden van Adam. Hij heeft plaatsgenomen aan de rechterhand van Jehovah God. Hij heeft goddelijke macht gekregen door erfenis. Hij is de Eerstgeborene, Hij is getrouw geweest. Daardoor heeft Hij een naam geërft. Een naam hoog boven alles, ook boven de engelen. Wij zijn Hem (Jezus) eer schuldig. Tijdens de transfuguratie zei God, de Vader, dat we naar Hem moeten luisteren. Hij is onze Koning en straks de Koning over Gods Koninkrijk, het Messiaanse Koninkrijk, ook op aarde. Hij is Gods Zoon, Hij heeft miljarden jaren bij God geweest, Hij kent Zijn Vader door en door. Zij zijn één in alles, in doel, missie, in denken etc. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • JoostG locked this discussie
  • JoostG unlocked this discussie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid