Spring naar bijdragen

Alleen christen wanneer je alle dogma's aanvaard?


Aanbevolen berichten

In de discussies kom ik nogal veel gesteggel over geloofsbelijdenissen tegen. De twaalf artikelen van het geloof, de geloofsbelijdenis van Nicea. En ik verbaas me erover. 

In mijn jonge jaren behoorde ik tot de synodaal gereformeerde kerk; de twaalf artikelen van het geloof werden voorgelezen of gezongen. Later werd ik lid van de Vrije Evangelische Gemeente waar er geen vaste geloofsbelijdenis was, ja die was er wel; Jezus is Heer!

Nu voel ik me meer aangetrokken tot enigszins vrijzinnige christenen; al ervaar ik Jezus niet vrijzinnig.  Ben je dan geen christen omdat je geen formulieren onderstreept en welke?
Is juist op een forum als Credible het niet belangrijk dat we niet in hokjes geplaatst worden, maar vrij met elkaar kunnen "spreken" over allerlei onderwerpen.  Ik vind het vreselijk als ik of anderen niet in een bepaald topic mee mogen doen.

Waar hoor ik bij; ik ben volgens mijzelf iemand die Jezus liefheeft maar niet met alles wat hij gezegd zou hebben eens ben, mag dat niet. Van wie niet? Van de kerk niet? Ik heb zo'n vermoeden dat Jezus er minder problemen mee zou hebben maar dat is gevoelsmatig.

Waar hoor ik dan; oh bij de agnosten ws of bij de atheïsten. Nee, daar hoor ik ook niet want ze kunnen niets met mijn irrationele liefde voor Jezus. En mijn verlangen naar dat wat diep zit.

Ik wil niet zielig doen maar is er nog een hokje voor mij en die vele anderen die enigszins vrijzinnig geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lobke:

In de discussies kom ik nogal veel gesteggel over geloofsbelijdenissen tegen. De twaalf artikelen van het geloof, de geloofsbelijdenis van Nicea. En ik verbaas me erover. 

In mijn jonge jaren behoorde ik tot de synodaal gereformeerde kerk; de twaalf artikelen van het geloof werden voorgelezen of gezongen. Later werd ik lid van de Vrije Evangelische Gemeente waar er geen vaste geloofsbelijdenis was, ja die was er wel; Jezus is Heer!

Nu voel ik me meer aangetrokken tot enigszins vrijzinnige christenen; al ervaar ik Jezus niet vrijzinnig.  Ben je dan geen christen omdat je geen formulieren onderstreept en welke?
Is juist op een forum als Credible het niet belangrijk dat we niet in hokjes geplaatst worden, maar vrij met elkaar kunnen "spreken" over allerlei onderwerpen.  Ik vind het vreselijk als ik of anderen niet in een bepaald topic mee mogen doen.

Waar hoor ik bij; ik ben volgens mijzelf iemand die Jezus liefheeft maar niet met alles wat hij gezegd zou hebben eens ben, mag dat niet. Van wie niet? Van de kerk niet? Ik heb zo'n vermoeden dat Jezus er minder problemen mee zou hebben maar dat is gevoelsmatig.

Waar hoor ik dan; oh bij de agnosten ws of bij de atheïsten. Nee, daar hoor ik ook niet want ze kunnen niets met mijn irrationele liefde voor Jezus. En mijn verlangen naar dat wat diep zit.

Ik wil niet zielig doen maar is er nog een hokje voor mij en die vele anderen die enigszins vrijzinnig geloven?

Naar mijn mening stel je verschillende vragen, Lobke. Je spreekt over jouw gevoel, of Jezus er problemen mee zou hebben? Zijn er grenzen? Kunnen en mogen we in iedere God / god geloven, zonder gevolgen? Een goede vraag.

Jouw andere punt betreft nu precies het punt waar ik een voorstel voor gedaan heb: schaf de hokjes af, zodat iedereen mee kan praten! Of je nu wel of niet in de Drie-ene God gelooft, of je nu wel of niet gelooft of Jezus geschapen is, een profeet is of was, een goed mens, of je nu wel of niet gelooft dat de God van de moslims dezelfde God is als de Christelijke God. Zonder hokjes kunnen we naar mijn mening in ieder geval beter met elkaar in gesprek gaan. Tenminste, dat is mijn mening, voor wat die waard is....

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Lobke:

Nu voel ik me meer aangetrokken tot enigszins vrijzinnige christenen; al ervaar ik Jezus niet vrijzinnig.  Ben je dan geen christen omdat je geen formulieren onderstreept en welke?

Dat beperkende ervaar ik ook op dit forum. Maar ik accepteer wel dat dit bepaald wordt door de mensen die dit forum zo gewenst hebben, ik ben hier ondanks mijn passie voor de historische Jesjoea slechts te gast als niet-christen. In mijn eigen traditie ben je helemaal niet welkom als je niet geinitieerd bent en deel hebt aan de praktijken van de gemeenschap. Wat me wel tegenstaat is dat je hier met enige regelmaat weggedrukt wordt uit bepaalde topics en dat dan zelfs het enige topic dat je als gegoten zit op slot gegooid wordt. Dat voelt als intolerantie en ongastvrijheid. Dat lijkt mij zeker niet passen bij de weg van de historische Jezus, maar dit is dan ook een christelijk forum, dus ik heb het te accepteren.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Jouw andere punt betreft nu precies het punt waar ik een voorstel voor gedaan heb: schaf de hokjes af, zodat iedereen mee kan praten!

Iedereen kan al meepraten. In 'geloof' gaan we uit van de christelijke grondbeginselen zoals aanvankelijk bepaald in Nicea en tegenwoordig (blijkbaar) in de Apostolische Geloofsbelijdenis maar iedereen is daar welkom om mee te discussiëren. Dat is al zo sinds de oprichting van Credible en is nooit (of tenminste nauwelijks) een probleem geweest. Dat jij het nodig vindt om -tig topicreports in te dienen als iemand daarvan afwijkt (vooral Sjako)  verandert daar niets aan. Sorry dat ik het zo bot breng maar ik vind dat je nu onterecht de onschuld zelve speelt.

 

18 minuten geleden zei zendeling:

Dat voelt als intolerantie en ongastvrijheid.

Grote woorden.. Mag ik vragen om welk topic het ging? En waarom is het gesloten? Zat daar een bepaalde context aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Lobke:

Ik wil niet zielig doen maar is er nog een hokje voor mij en die vele anderen die enigszins vrijzinnig geloven?

Uiteraard is op Credible een plekje voor je. Met name omdat je zover ik weet nog nooit de Drie-eenheid ontkend of bestreden hebt. En dan kun je hier gewoon mee discussiëren. De betreffende belijdenissen worden door grofweg >90% van de Christenen onderschreven en zijn daarmee een goede basis voor een christelijk forum. Dat bepaalde mensen hier bezig zijn de zaken op de spits te drijven omdat ze wat tegen JG in zijn algemeenheid en als moderator in het bijzonder hebben verandert daar niets aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei JoostG:

Iedereen kan al meepraten. In 'geloof' gaan we uit van de christelijke grondbeginselen zoals aanvankelijk bepaald in Nicea en tegenwoordig (blijkbaar) in de Apostolische Geloofsbelijdenis maar iedereen is daar welkom om mee te discussiëren. Dat is al zo sinds de oprichting van Credible en is nooit (of tenminste nauwelijks) een probleem geweest. Dat jij het nodig vindt om -tig topicreports in te dienen als iemand daarvan afwijkt (vooral Sjako)  verandert daar niets aan. Sorry dat ik het zo bot breng maar ik vind dat je nu onterecht de onschuld zelve speelt.

Ik begrijp jouw reactie, JoostG, maar, begrijp je ook dat er op standpunten terug gekomen kan worden? Ik heb teveel vastgehouden aan "mijn visie" in de zin dat deze leidinggevend moet zijn. Met "mijn visie" bedoel ik het "dogma" Drie-ene God. Ik kom niet terug op "mijn visie" in de zin dat ik erin geloof EN deze als DE Waarheid beschouw. Immers, als dat niet het geval zou zijn, zou ik mijn visie direct wijzigen. Waar ik wel op terug kom, is dat ik personen als sjako de ruimte wil geven om "zijn visie" te verdedigen, zonder belemmeringen. Nu ontstaat er een situatie dat enerzijds sjako "zijn visie" niet kan of mag verkondigen, en ik mag "mijn visie" niet verkondigen, omdat dit provocerend of listig overkomt - WAAR TOTAAL GEEN SPRAKE VAN IS! Je spreekt over tig topics. In werkelijkheid zijn het er niet zoveel, je kunt ze tellen.

Om deze redenen is mijn voorstel af te stappen van de genoemde "hokjes", zodat iedere user volledig vrij, met respect voor de ander, kan meespreken. Ik ga graag met sjako in gesprek. Nu kan dat slechts in "levensbeschouwing". Dat kan niet de bedoeling zijn van een Christelijk forum. Hoe anderen ook denken, ik weet zeker dat sjako zichzelf als een Christen ziet. Ik noem mijzelf ook Christen. Ik ben voorstander van een open discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kaasjeskruid,

Zou ik daar beland zijn? Ik hoef niet in een hokje en ben beslist niet zielig. Maar als ik denk aan het boek: "Het bezoek" van Adrian Plass dan is er meer ruimte.

M.i mag Jacco ook zijn mening /geloof belijden hier. Geweldig dat dat kan. (YY)

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Lobke:

Zou ik daar beland zijn? Ik hoef niet in een hokje en ben beslist niet zielig.

Onmogelijk om niet in een hokje te verblijven. Wil jij buiten een bepaald hokje, dan verdwijn je dus weer in een ander hokje. Uiteindelijk beland je in het hokje der hoklozen, daar maken ze elkaar wijs dat ze allemaal nergens thuishoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Onmogelijk om niet in een hokje te verblijven. Wil jij buiten een bepaald hokje, dan verdwijn je dus weer in een ander hokje. Uiteindelijk beland je in het hokje der hoklozen, daar maken ze elkaar wijs dat ze allemaal nergens thuishoren.

Nee dat is ook niks aan, doe me dan maar in het hondenhok. Thuis hebben we ook een hok waar het fijn is om te vertoeven het heet het hiernaastmaals.

Maar zonder gein ik ben lid van een facebookgroep die;'' bevraag alles'' heet. De leden van de groep liepen vast in gemeentes omdat ze teveel bevroegen. Dat is lastig en geeft op den duur irritatie.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lobke:

Nee dat is ook niks aan, doe me dan maar in het hondenhok. Thuis hebben we ook een hok waar het fijn is om te vertoeven het heet het hiernaastmaals.

Mijn hond wil je best gezelschap houden hoor. Die heeft een complete schuur als hok. Toch ligt hij meestal in de woonkamer op de bank de luiwammes uit te hangen.

2 minuten geleden zei Lobke:

Maar zonder gein ik ben lid van een facebookgroep die;'' bevraag alles'' heet. De leden van de groep liepen vast in gemeentes omdat ze teveel bevroegen. Dat is lastig en geeft op den duur irritatie.

Heel goed; onderzoek alles en behoud het goede. Volgens mij is dat een Bijbelse uitspraak...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lobke:

Maar als ik denk aan het boek: "Het bezoek" van Adrian Plass dan is er meer ruimte.

Dat is dan een kwestie van het hokje vergroten naar een hok.

1 uur geleden zei Lobke:

M.i mag Jacco ook zijn mening /geloof belijden hier. Geweldig dat dat kan. (YY)

Dat mag hij van mij niet hier, maar wel in zijn eigen hok.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Lobke:

_O- Welk hok is van Jacco dan?

Het hok der pseudo christenen.

4 minuten geleden zei Lobke:

Het mijne is lekker ruim je hond kan er ook best bij.

Dat vind ie vast leuk, hij is heel speels en kan het goed vinden met andere honden over het algemeen, ook met andere rekels. Dat verbaast mij wel eens, want het is een rekel waar Amerikaanse Stafford in zit.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-7-2018 om 22:20 zei JoostG:

Grote woorden.. Mag ik vragen om welk topic het ging? En waarom is het gesloten? Zat daar een bepaalde context aan?

Het was het topic over Q-lite waar ik in eerste instantie door moderatie meerdere malen heen was "verbannen" omdat men het lastig vond dat hetzelfde thema steeds in verschillende topics opdook.  Nota bene was ik het zelf niet eens geweest die het topic opende (je kent het verschijnsel waarbij ineens een hele zijdiscussie een eigen topic krijgt toebedeeld via moderatie). Uiteindelijk werd het topic op slot gegooid waardoor mij feitelijk de mond werd gesnoerd. Inmiddels heb ik het zeer naar mijn zin op een ander (engelstalig) levensbeschouwelijk forum met een veel bredere opzet. Toch heb ik hier ook het nodige geleerd, waarvoor dank aan iedereen.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei zendeling:

Het was het topic over Q-lite waar ik in eerste instantie door moderatie meerdere malen heen was "verbannen" omdat men het lastig vond dat hetzelfde thema steeds in verschillende topics opdook.  Nota bene was ik het zelf niet eens geweest die het topic opende (je kent het verschijnsel waarbij ineens een hele zijdiscussie een eigen topic krijgt toebedeeld via moderatie). Uiteindelijk werd het topic op slot gegooid waardoor mij feitelijk de mond werd gesnoerd. Inmiddels heb ik het zeer naar mijn zin op een ander (engelstalig) levensbeschouwelijk forum met een veel bredere opzet. Toch heb ik hier ook het nodige geleerd, waarvoor dank aan iedereen.

Fijn dat je inmiddels een forum hebt gevonden waar je beter je ei kwijt kan. Ik wens je God's zegen toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid