Spring naar bijdragen

Jezus op Aarde en in de Hemel?


Aanbevolen berichten

18 minuten geleden zei Fritsie:

Op mijn vraag of u eigenlijk wel met mij eens was dat Psalm 45 betrekking heeft op Jezus Christus, antwoordde u volmondig met "Ja".
David was een profeet en hij zag in de verre toekomst dat zijn nakomeling de eeuwige Koning over Israël zou zijn. Daartoe had hij ook van God de belofte ontvangen, dat die Grote Koning een 'huis voor de Naam van God' zou bouwen. 

'Die zal Mijn Naam een huis bouwen; en Ik zal den stoel zijns koninkrijks bevestigen tot in eeuwigheid.'
(2Sam.7:13)

Zijn zoon koning Salomo bouwde daarna weliswaar een schitterende tempel voor de 'Naam des Heeren', met prachtige materialen en gesteente, die zijn gelijke op aarde niet kende, maar dat was niet de eeuwige Tempel waar God op doelde. (1Kon.10)
Daarom kan koning David zijn zoon Salomo nooit bedoeld hebben, immers: Salomo zelf verviel in afgoderij en zijn koninkrijk ging ten onder!
Ook heeft koning David zichzelf niet bedoeld:

'Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere' 
(Hand.2:34)

Nee, de belofte van David's profetie sloeg op de Heer Jezus, daar gaat Psalm 45 over. Hij is 'Zoon van David', de Uitverkoren nakomeling  (Matt.1:1) 
Jezus Christus is de 'SRUIT' waarover ook Zacharia het had: 

'Ziet, een Man, Wiens naam is SPRUITE, Die zal uit Zijn plaats spruiten, en Hij zal des HEEREN tempel bouwen. (Zac.6:12)

Daarmee is tevens antwoord gegeven op de vraag die de Heer Jezus stelde aan de ongelovige Joden: 

'Hoe zeggen de Schriftgeleerden, dat de Christus een Zoon van David is?' (Mar.12:35)

'Want David zelf heeft door den Heiligen Geest gezegd: De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand'
(v36)
 

 

De vraag is nu "Jezus op Aarde en in de Hemel?" Hoe relateer je bovenstaande aan deze vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het gaat hier dus over de twee naturen van Jezus. En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij : Grieks opgeklommen; volledig doorgedrongen met volmaakte kennis van de hemelse zaken om die 

Desid is eerlijk door een mate van twijfel in te lassen in zijn betoog. tekstkritiek is uitermate subjectief en al zeker geen exacte wetenschap. Als je dan ook met tekstkritiek bezighoudt kan je zelde

Gewoon blijven gebruiken, maar je niet blindstaren op één vertaling. Is geen goed idee. Waar slaat dat weer op. Ik kan heel goed Nederlands en met de Bijbel interpreteren heb ik ook steeds mind

47 minuten geleden zei Fritsie:

Die zal Mijn Naam een huis bouwen; en Ik zal den stoel zijns koninkrijks bevestigen tot in eeuwigheid.'
(2Sam.7:13)

Dit heeft idd dezelfde strekking. De troon van God, door God gegeven, zou altijd in de bloedlijn blijven liggen van David. Jezus kwam uit de stam van David. Maar daarom was David en Salomo nog geen God. De nieuwe Bijbelvertaling van NBG vertaald het dan ook met een kleine g, dus god. De hele psalm was in de eerste plaats gericht aan een menselijke heerster. Later is dat profetisch op Jezus van toepassing gebracht. Dit om te laten zien dat Jezus de rechtmatige erfgenaam is voor de troon van Jehovah.

47 minuten geleden zei Fritsie:

'Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere' 
(Hand.2:34)

Daarom was het ook profetisch.

47 minuten geleden zei Fritsie:

Hij is 'Zoon van David',

Dat was Salomo ook. Daarom is het zo'n mooi profetisch beeld.

Op 4-8-2018 om 23:54 zei Kaasjeskruid:

n de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus. (1Thes.5:23)

Ja, helemaal in lijn met wat ik zeg. Ziel = lichaam + geest. Bij de dood gaat het lichaam dood en de geest of levensadem terug naar God die hem gegeven heeft. De ziel wordt onthouden door God. Bij de opstanding wordt de ziel weer hersteld door de opstanding van het lichaam en de levensadem wordt weer aan het lichaam gegeven. Kwestie van Griekse filosofie bril afzetten. 

Psalm 16:10 zegt bijv Want gij zult mijn ziel in Sjeool niet verlaten. of Psalm 49:15 Maar God zelf zal mijn ziel uit de hand van Sjeool verlossen (opstanding)

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei WdG:

De andere vraag: voel jij je ook aangetrokken tot andere Christelijke richtingen?

In principe niet zo, maar als ik dan een groepering aan moet wijzen dan de Zevendedags adventisten. Hun visie lijkt op de onze. 

10 minuten geleden zei WdG:

Dat beweert Fritsie toch ook niet?

Dan is het toch duidelijk dat de psalm niet tot God gericht was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

De vraag is nu "Jezus op Aarde en in de Hemel?" Hoe relateer je bovenstaande aan deze vraag?

Toen Jezus predikte op aarde, was Hij reeds de grote Koning van Israël, waar genoemde profetieën over gaan. (2Sam.7, Ps.45, Zac.6)

Maar dat werd slechts gezien door hen die het gegeven was. (Joh.3:13) Op datzelfde moment was Hij Koning in de hemel. (Joh.18:36)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Op 3-8-2018 om 16:49 zei WdG:

Vandaag las ik onderstaande tekst:

En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.

Jezus was in gesprek met Nicodemus (Johannes 3), dat betekent dat Hij dus op aarde was. Toch lijkt Jezus te beweren dat Hij in de hemel is. Hoe zit dit?

Toen Jesjoea ons een gebed leerde, zei hij: "Onze vader, die in de hemelen bent..."

Er zijn dus kennelijk meerdere hemels, zoals ook Paulus in 2 korinthe 12 zegt. De tempel in Jeruzalem was ingedeeld in een voorhof en in de tempel waren twee gedeelten: het heilige en het heiligste van het heilige. Alleen de hogepriester mocht in dat laatstgenoemde deel komen, maar de hogepriester kon van daaruit ook naar buiten lopen om (bijvoorbeeld op jom Kippoer, de grote verzoendag, de zegen uit te spreken over het volk) en dan was hij nog steeds in hetzelfde tempelcomplex. 

Zou het niet zo zijn dat wanneer Jesjoea als de ware hogepriester vanuit het heiligste van het heilige naar de mensen komt om ons te zegenen en werkelijk verzoening voor ons te doen, dat hij dan nog steeds in "de hemel" is, namelijk het symbolische voorhof? 

Als Paulus zegt dat hij tot in de derde hemel is weggevoerd, vanuit welke hemel gebeurde dat dan? Kan het niet zo zijn dat Jesjoea kan zeggen dat hij in de hemel is omdat het koninkrijk van g'd uit meerdere hemelen bestaat? En waar g'd zelf in het heiligste van het heilige is, bevind Jesjoea zich in een ander deel, namelijk de hemel op aarde. Hij verklaart tenslotte zelf "als ik door een kracht van g'd demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van g'd bij jullie gekomen." (Lucas 11) 

En hij zegt dat de mensen die wederom geboren worden uit water en geest, dat Koninkrijk kunnen ingaan. Dat zou dus verklaren dat Paulus, die wederom geboren is, kan worden weggevoerd van 'de hemel op aarde' tot in de derde hemel. En het verklaart waarom Jesjoea op aarde kan zeggen dat hij in de hemel is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 17-10-2018 om 01:37 zei Levi:

Toen Jesjoea ons een gebed leerde, zei hij: "Onze vader, die in de hemelen bent..."

Er zijn dus kennelijk meerdere hemels, zoals ook Paulus in 2 korinthe 12 zegt. De tempel in Jeruzalem was ingedeeld in een voorhof en in de tempel waren twee gedeelten: het heilige en het heiligste van het heilige. Alleen de hogepriester mocht in dat laatstgenoemde deel komen, maar de hogepriester kon van daaruit ook naar buiten lopen om (bijvoorbeeld op jom Kippoer, de grote verzoendag, de zegen uit te spreken over het volk) en dan was hij nog steeds in hetzelfde tempelcomplex. 

Zou het niet zo zijn dat wanneer Jesjoea als de ware hogepriester vanuit het heiligste van het heilige naar de mensen komt om ons te zegenen en werkelijk verzoening voor ons te doen, dat hij dan nog steeds in "de hemel" is, namelijk het symbolische voorhof? 

Als Paulus zegt dat hij tot in de derde hemel is weggevoerd, vanuit welke hemel gebeurde dat dan? Kan het niet zo zijn dat Jesjoea kan zeggen dat hij in de hemel is omdat het koninkrijk van g'd uit meerdere hemelen bestaat? En waar g'd zelf in het heiligste van het heilige is, bevind Jesjoea zich in een ander deel, namelijk de hemel op aarde. Hij verklaart tenslotte zelf "als ik door een kracht van g'd demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van g'd bij jullie gekomen." (Lucas 11) 

En hij zegt dat de mensen die wederom geboren worden uit water en geest, dat Koninkrijk kunnen ingaan. Dat zou dus verklaren dat Paulus, die wederom geboren is, kan worden weggevoerd van 'de hemel op aarde' tot in de derde hemel. En het verklaart waarom Jesjoea op aarde kan zeggen dat hij in de hemel is. 

Shalom Levi,

Dat is een heel aardige gedachte.

Behalve dat zijn er genoeg soortgelijke situaties te vinden in het OT en NT waarbij JHWH op verschillende plaatsen tegelijk is.

Ik zie het probleem ook niet; stel dat iemand om 15.00 uur in Nederland begint te bidden terwijl er ook anderen in elk ander land dit precies om 15.00 uur doen.

Heeft iedereen dan een volgnummer of is God in staat om een ieder persoonlijk aandacht te geven en antwoord te geven op dezelfde tijd?

Kan Hij dan ook niet op maar 2 plaatsen tegelijk zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Het eerste geschapen wezen ook genaamd Zoon van God en Heilige Geest voegde zich samen in een menselijke tempel genaamd Jezus Christus. Heilige Geest zijn als een geheel naar de hemel gegaan. Christus ontving de openbaring van God vervolgens gaaf die aan zijn heilige geest / engel en deze gaaf die aan Johanes. Iedere van de 7 christelijk gemeenten werd geleid door 1 heilige angel /geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...
Op 3-8-2018 om 16:49 zei WdG:

Jezus was in gesprek met Nicodemus (Johannes 3), dat betekent dat Hij dus op aarde was. Toch lijkt Jezus te beweren dat Hij in de hemel is. Hoe zit dit?

Jezus is één persoon, één van de drie hypostasen van de Drie-eenheid, die twee naturen heeft: Goddelijke en menselijke. Als God is Hij zowel in de Hemel, als alom-tegenwoordig aanwezig (dus ook op aarde), als mens was hij tijdelijk op aarde na Zijn incarnatie uit de Maagd Maria.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid