Spring naar bijdragen

Jezus op Aarde en in de Hemel?


Aanbevolen berichten

17 minuten geleden zei Fritsie:

Wat door u wordt vertaalt met "in de hemel is geweest", dus in de verleden tijd, is onmogelijk voor het Griekse woord dat hier is gebruikt.

Er staat namelijk:

ὤν οὖσα ὄν   komt van   εἰμί 

Origin:

"the first person singular present indicative"

Hetgeen volgens Thayer betekent 'being' dus 'zijn', nader toegelicht met:  to be, to exist, to happen, to be present.

In dit geval van toepassing:

"Eerste persoon enkelvoud, TEGENWOORDIGE tijd."

Dus toen de Heer Jezus deze woorden sprak zei Hij:

'de Zoon des mensen, Die in den hemel IS.' (Joh.3:13)

Soms proberen mensen God te begrijpen met hun beperkte verstand, maar, naar mijn mening gaat het dan vaak ergens fout. Niet altijd, maar vaak wel. Zo krijgen we wel eens de vraag "Hoe kan God in de mens leven? Heeft iedereen dan een stukje God? God kan toch niet overal tegelijk zijn?, en dan is het antwoord logisch, tenminste, het is mijn mening, weer voor wat deze waard is: God leeft in ieder mens, door God de Heilige Geest. God kan overal zijn, tegelijk. Dezelfde God Die in jou aanwezig is, is ook in mij aanwezig, niet een stukje bij jou, en een stukje bij mij. Zo geloof ik ook dat God tegelijk op aarde kon zijn (als Mens) EN in de Hemel kon zijn. Het bevestigt naar mijn mening het gegeven dat Jezus beide was: Mens en God.

Het doet me een klein beetje denken aan een andere discussie. We proberen God na te rekenen, na te gaan, maar, het lijkt me verstandiger wanneer we Gods Woord boven ons eigen verstand plaatsen. Onderstaand filmpje lijkt off-topic, maar, dat is het volgens mij niet, het is een illustratie van hoe mensen kunnen denken over Gods Woord. Ik plaats de Bijbel boven mijn eigen gedachten, of ik het begrijp of niet. En, de ervaring? Vaak begrijp ik het dan des te beter. De openbaring komt vanzelf, soms snel, soms wat minder snel. Tot zover mijn gedachten, weer voor wat ze waard zijn....

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het gaat hier dus over de twee naturen van Jezus. En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij : Grieks opgeklommen; volledig doorgedrongen met volmaakte kennis van de hemelse zaken om die 

Desid is eerlijk door een mate van twijfel in te lassen in zijn betoog. tekstkritiek is uitermate subjectief en al zeker geen exacte wetenschap. Als je dan ook met tekstkritiek bezighoudt kan je zelde

Gewoon blijven gebruiken, maar je niet blindstaren op één vertaling. Is geen goed idee. Waar slaat dat weer op. Ik kan heel goed Nederlands en met de Bijbel interpreteren heb ik ook steeds mind

Op 4-8-2018 om 19:44 zei Fritsie:

Hij heeft ook gezegd:

Maar tot den Zoon zegt Hij: 

'Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid; de schepter Uws koninkrijks is een rechte schepter.' (Hebr.1:8)

Dat moet toch een exacte aanhaling zijn van de profetie, anders is het geen profetie. De Psalm was gericht tot een mens en niet God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fritsie:

Leuk filmpje WdG, ik hoop dat sjaco Engels (beter) verstaat (dan Nederlands). ?

Op https://www.youtube.com/user/CMIcreationstation/videos staan er veel meer. Zo wordt o.a. uitgelegd dat de Bijbel geen fouten bevat, ook geen wetenschappelijke fouten. Ik geloof dat de Bijbel ook een geschiedenisboek is. In de eerste plaats is de Bijbel het Woord van God, maar, daarnaast is het een nauwkeurige beschrijving van de geschiedenis van de mens van Adam tot de zondvloed en van Noach tot Jezus. Historici kunnen hun voordeel daarmee doen! Een van mijn favoriete filmpjes:

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-8-2018 om 19:49 zei WdG:

Vrijwel hetzelfde als in de HSV. Tja, heb altijd gedacht en erop vertrouwd dat mijn oude dikke Statenvertaling een goede Bijbel is. Wat nu??

Gewoon blijven gebruiken, maar je niet blindstaren op één vertaling. Is geen goed idee.

10 minuten geleden zei Fritsie:

 

Leuk filmpje WdG, ik hoop dat sjako Engels (beter) verstaat (dan Nederlands).

 

Waar slaat dat weer op. Ik kan heel goed Nederlands en met de Bijbel interpreteren heb ik ook steeds minder moeite. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-8-2018 om 22:49 zei WdG:

Geest, ziel en lichaam; zo heb ik het altijd gezien. Het niet-stoffelijke deel van de mens zal nooit sterven, het stoffelijke deel wel. 

Dat heb je echt verkeerd gezien. Dit is pure Griekse filosofie. Het staat nergens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Gewoon blijven gebruiken, maar je niet blindstaren op één vertaling. Is geen goed idee.

Ik las trouwens dat je al ruim 20 jaar een Jehovah's getuige bent. Heb je ooit getwijfeld aan hetgeen het WTG onderwijst? Voel je je ook aangetrokken tot andere Christelijke richtingen?

1 minuut geleden zei sjako:

Dat heb je echt verkeerd gezien. Dit is pure Griekse filosofie. Het staat nergens.

Toch heeft Paulus het erover. Volgens mij hadden we die discussie al gevoerd, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-8-2018 om 09:20 zei Fritsie:

De Heer Jezus geeft hier aan dat wie niet het Koninkrijk Gods binnen willen gaan, zij in de hel belanden waar hun 'worm' niet sterft.

Nee hoor, dat heeft alles met Gehenna te maken. In die vuilnisbelt die altijd brandend werd gehouden werden ook misdadigers in gegooid. Die bleven nog wel eens op een richeltje liggen, dus verteerden die langzaam met als gevolg wormen en maden op die lijken. Daar komt dit vandaan. Niks hel.

2 minuten geleden zei WdG:

Toch heeft Paulus het erover. Volgens mij hadden we die discussie al gevoerd, toch?

Zullen we die ergens anders voeren? Is hier off topic. Zal dan duidelijke teksten laten zien. Paulus zijn woorden moet je in het licht zien wat de Bijbel leert en niet de Grieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Zullen we die ergens anders voeren? Is hier off topic. Zal dan duidelijke teksten laten zien. Paulus zijn woorden moet je in het licht zien wat de Bijbel leert en niet de Grieken.

Klopt. Mag ik je iets vragen? Kleine moeite. Bekijk onderstaande video eens, en ga in gebed. Je hoeft het niet te aanvaarden, het is een goed bedoelde suggestie. Ik ben benieuwd naar je reactie en evt. op- en aanmerkingen. Het past zeker in het topic "Jezus op aarde, Jezus in de hemel".

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Ik las trouwens dat je al ruim 20 jaar een Jehovah's getuige bent. Heb je ooit getwijfeld aan hetgeen het WTG onderwijst? Voel je je ook aangetrokken tot andere Christelijke richtingen?

Ik was in het begin sceptisch, maar naarmate je studeert en controleert wat er gezegd wordt begon die twijfel als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Ik heb altijd hervormde opvoeding gehad. Wel hervormd op wieltjes want we deden er niet veel aan. Er zullen misschien kleine dingetjes niet kloppen, maar de belangrijkste leerstellingen sta ik 100% achter omdat ik het verband gewoon zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Ik was in het begin sceptisch, maar naarmate je studeert en controleert wat er gezegd wordt begon die twijfel als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Ik heb altijd hervormde opvoeding gehad. Wel hervormd op wieltjes want we deden er niet veel aan. Er zullen misschien kleine dingetjes niet kloppen, maar de belangrijkste leerstellingen sta ik 100% achter omdat ik het verband gewoon zie.

Dat is duidelijk. In veel kerken zitten naar mijn mening "slapende Christenen". I.h.a. kan je dat van Jehovah's getuigen niet zeggen. De meeste getuigen zijn zeer actief. Natuurlijk zijn er ook getuigen die uit verplichting naar de gemeente gaan. Maar, dat was een deel van het antwoord. De andere vraag: voel jij je ook aangetrokken tot andere Christelijke richtingen?

Ik zou het zeer waarderen als je de video eens bekijkt. Overigens, fijn met je in gesprek te gaan. Ondanks de grote verschillen in visie, blijf je vriendelijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:

Dat moet toch een exacte aanhaling zijn van de profetie, anders is het geen profetie. De Psalm was gericht tot een mens en niet God. 

Psalm 45:6 
'Uw troon, o God! is eeuwiglijk en altoos; de scepter Uws Koninkrijks is een scepter der rechtmatigheid.'

Hebr.1:8
'Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid; de schepter Uws koninkrijks is een rechte schepter.'

Gaat u nu de Hebreeen-schrijver aanvallen, omdat hij 'eeuwiglijk en altoos' heeft vervangen door 'in alle eeuwigheid', en 'een scepter der rechtmatigheid' door 'een rechte schepter'?

Bent u het eigenlijk wel met mij eens @sjako, dat Psalm 45 betrekking heeft op Jezus Christus?
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fritsie:

Bent u het eigenlijk wel met mij eens @sjako, dat Psalm 45 betrekking heeft op Jezus Christus?
 

Volgens mij gelooft sjako ook dat Jezus de Schepper is (?!). Bekijk onderstaande korte video eens, Fritsie. Graag jouw mening/visie.

 

Ik geloof dat juist onderwijs leidt tot juist geloven, en juist geloven leidt tot juist leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei WdG:

Mag ik je iets vragen? Kleine moeite. 

Heb het filmpje gezien. Zal er reactie op geven. Moet het nog wel uitwerken vanuit m'n aantekeningen.

35 minuten geleden zei Fritsie:

Psalm 45:6 
'Uw troon, o God! is eeuwiglijk en altoos; de scepter Uws Koninkrijks is een scepter der rechtmatigheid.'

Hebr.1:8
'Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid; de schepter Uws koninkrijks is een rechte schepter.'

Gaat u nu de Hebreeen-schrijver aanvallen, omdat hij 'eeuwiglijk en altoos' heeft vervangen door 'in alle eeuwigheid', en 'een scepter der rechtmatigheid' door 'een rechte schepter'?

 Bent u het eigenlijk wel met mij eens @sjako, dat Psalm 45 betrekking heeft op Jezus Christus?

Pak eens een andere vertaling en kijk eens naar de context. In de Nieuwe bijbelvertaling staat bijv Uw troon is voor eeuwig en altijd, o god, de scepter etc....

Je ziet dat god hier met een kleine g wordt geschreven. Dit omdat het gericht was naar een menselijke heerser, ik dacht Salomo. NWV zegt: God is uw troon... dat is grammaticaal ook goed en logischer. David en Salomo waren de voorouders van Jezus. Op die manier zal de troon van God nooit van hun afwijken omdat Jezus voor eeuwig op die troon zal zitten. Dus lees teksten in hun context en ruk ze niet uit hun verband.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Fritsie:

Bent u het eigenlijk wel met mij eens @sjako, dat Psalm 45 betrekking heeft op Jezus Christus?

Ja, daar ben ik dus mee eens.

34 minuten geleden zei WdG:

Volgens mij gelooft sjako ook dat Jezus de Schepper is (?!)

Ja, dat geloof ik ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Nee hoor, dat heeft alles met Gehenna te maken. In die vuilnisbelt die altijd brandend werd gehouden werden ook misdadigers in gegooid.

@sjako, 
Nu maakt u alweer een kapitale vergissing, ditmaal in de chronologie.

Dat er in vroeger tijden misdadigers op de vuilnisbelt van Jeruzalem werden gegooid, die altijd brandde en smeulde, dat klopt.
Maar dat met dit tijdelijke 'beeld' van Gehenna de eeuwige werkelijkheid van de 'hel', zoals  de Heer Jezus die noemt niet meer zou bestaan, in beslist onjuist.
Immers, "Gehenna" (Hebr.: Gej Hinnom) WAS in het OT (zie koning Salomo) een brandende vuilnisbelt, maar tegenwoordig is het een prachtig park!

Het helpt dus nu niet meer om de 'verachtelijke misdadigers' als straf daarheen te sturen, of u moet ze willen trakteren op een wandeling met ijsje of zoiets.
Nee, dat tijdelijke dal 'Gej Hinnom' heeft de Heer Jezus ook niet bedoeld. Hij bedoelde precies wat Hij heeft gezegd: een toestand van 'eeuwig vuur'. Daar gaan niet alleen de onbekeerlijke God-haters, moordenaars en beulen uit voorbije eeuwen naar toe, maar ook (en nu komt de chronologie) die van nu en die er in de toekomst komen!
Want als de voleinding aanbreekt en genoemde misdadigers hun eeuwige straf te horen krijgen, dan zal uit de mond van God klinken:  'Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur'.

Dat is vandaag nog niet  maar het komt zeker, om vervolgens 'de eeuwigheid' daarna te beslaan!

In Matt.25 geeft de Heer Jezus namelijk een perspectief van de toekomst:

'En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.'
(v31)
'Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur'. (vs41)

Ziet u sjako, uw visie deugt andermaal voor geen meter. Integendeel, zij is zeer misleidend en geeft moordenaars, bedriegers, onreinen en alle andere zondaars valse gerustheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Fritsie:

Maar dat met dit tijdelijke 'beeld' van Gehenna de eeuwige werkelijkheid van de 'hel', zoals  de Heer Jezus die noemt niet meer zou bestaan, in beslist onjuist.
Immers, "Gehenna" (Hebr.: Gej Hinnom) WAS in het OT (zie koning Salomo) een brandende vuilnisbelt, maar tegenwoordig is het een prachtig park!

Iedereen wist toen wat Gehenna was. Jezus vergeleek de roemloze eeuwige dood met Gehenna. In goede vertalingen is dat ook duidelijk. Die misdadigers branden nu toch ook niet meer. Dat houdt een keer op. Het ging om de situatie toen.

40 minuten geleden zei Fritsie:

Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur'.

Het meer van vuur in Openbaring wordt vergeleken met Gehenna. Het meer van vuur betekent de tweede dood. Het wordt notabene gelijk verklaard. Dit is een eeuwige straf. Je komt er nooit meer uit. Maar er staat niet dat je er eeuwig bewust in ben. God doet zo iets niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Dit is een eeuwige straf. Je komt er nooit meer uit. Maar er staat niet dat je er eeuwig bewust in ben. God doet zo iets niet. 

Alweer een ongefundeerde on-Bijbelse uitspraak! De Heer Jezus heeft ons namelijk anders laten weten:

'En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden' (Matt.13:42)

Mensen die 'wenen' en met de tanden 'knersen', hebben beslist bewustzijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Pak eens een andere vertaling en kijk eens naar de context.

Wat zou u ervan vinden indien wij de context bezien, door de Schrift te raadplegen die Paulus ook heeft gebruikt? Dit was de LXX, de Griekse versie van de Tenach. In de Engelse één-op-één (LXXE) vertaling staat er dit:

'Thy throne, O God, is for ever and ever: the sceptre of thy kingdom is a sceptre of righteousness.' 
(Ps.45:6)

Dus wat de apostel in de Psalmen had gelezen, heeft hij voor zijn Hebreeen-brief letterlijk overgeschreven!

Dat de Tenakh uit 1917: 

"Thy throne given of God is for ever and ever" 

inmiddels heel iets anders heeft, wordt plotseling heel begrijpelijk.
Net als de JG ontkennen immers ook de Joden dat Jezus Christus God is.
Gezien de grote overeenkomsten tussen het Judaïsme en JG op dit onderwerp (hemel, stervelijke ziel,enz.), is mijn persoonlijke mening dat het oude Judaïsme, via de zevendedagsadventisten, ook als leidraad voor C.T. Russel heeft gediend.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben het over Jezus. Hij was op aarde, en in de Hemel. We hebben nu gezien wat het bewijst. Inmiddels is de hel ook ter sprake gekomen. Opvallend is dat Jezus vaker over de hel sprak dan over de hemel. Waarom toch? Jezus weet waarover hij spreekt. Hij wil dat niemand, maar dan ook niemand in deze vreselijke plaats terecht komt, dat is waar. Maar, betekent het dan ook dat er geen eeuwige hel bestaat? Sommigen denken dat de hel niet bestaat, omdat ze geloven dat Jezus (God) liefde is, en Hij vrede, en vergeving predikte en dat Hij niet onderwees over een eeuwige plek waar diegenen die God (Jezus) afwijzen gestraft zouden worden. Het eerste is waar, het laatste niet. Jezus beschreef de hel als een plaats van eeuwig vuur en bestraffing (Ga weg van Mij, vervloekten, in het  eeuwige vuur  ... En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven - Mattheüs 25). Als we in het eeuwige leven bewustzijn hebben, waarom zou in de eeuwige straf geen bewustzijn aanwezig zijn? Het is hopen tegen beter weten in, ijdele hoop. De hel is echt. Jezus sprak er meer over dan over de hemel. Mensen, wees wijs! Vertrouw niet op eigen kracht, maar vertrouw op de enige God: Jezus Christus. Hij alleen brengt verlossing!

Tegenwoordig ontkennen steeds meer mensen dat Jezus onze Verlosser is! Steeds vaker denkt men dat we allemaal in "dezelfde god" geloven. Helaas is het een enorme denkfout. Moslims geloven in een geschapen Jezus, zoals humanisten ook in een historische Jezus geloven. De Bijbel leert dat Jezus eeuwig is, niet geschapen!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Fritsie:

inmiddels heel iets anders heeft, wordt plotseling heel begrijpelijk.
Net als de JG ontkennen immers ook de Joden dat Jezus Christus God is.

 En u denkt dat een wereldse koning 'God' wordt genoemd in de Hebreeuwse geschriften? Dat gaat tegen alles in wat ze geloven, dus in de Psalm kan die koning nooit God worden genoemd. God met een kleine g kan wel. Maar dan is het in Hebreeën ook met een kleine g.  Begrijpend lezen is niet uw sterkte kant. Misschien een aan @nikie90 vragen hoe hij deze psalm ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

God met een kleine g kan wel. Maar dan is het in Hebreeën ook met een kleine g.

Hebreeuws kent geen hoofdletters. En Hebreeuws kent ook geen specifiek enkel woord dat wij met de algemene term "god" of "goden" aanduiden. Er zijn verschillende Hebreeuwse termen die wij als god vertalen. Eén daarvan is "elohiem", maar dat woord wordt in de Hebreeuwse Bijbel ook voor "rechters" gebruikt. Het Griekse woord "theos" dat in onze Bijbels als God wordt vertaald hoeft ook niet altijd op de Eeuwige God van Israël te slaan. Het woord werd zelfs gebruikt voor hoge "goddelijke" personen, zoals de Romeinse gouverneur. Engelen worden in de Bijbel ook goden genoemd, mensen trouwens ook. Zelfs de satan wordt een god genoemd. We moeten dus wel goed onderscheiden. Voor ons is er maar één echte God en dat is de God van Abraham, Izaäk en Jacob, zoals Hij zich vaak bekend maakt. Hij maakt zich natuurlijk ook onder andere namen bekend.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

En u denkt dat een wereldse koning 'God' wordt genoemd in de Hebreeuwse geschriften? 

Op mijn vraag of u eigenlijk wel met mij eens was dat Psalm 45 betrekking heeft op Jezus Christus, antwoordde u volmondig met "Ja".
David was een profeet en hij zag in de verre toekomst dat zijn nakomeling de eeuwige Koning over Israël zou zijn. Daartoe had hij ook van God de belofte ontvangen, dat die Grote Koning een 'huis voor de Naam van God' zou bouwen. 

'Die zal Mijn Naam een huis bouwen; en Ik zal den stoel zijns koninkrijks bevestigen tot in eeuwigheid.'
(2Sam.7:13)

Zijn zoon koning Salomo bouwde daarna weliswaar een schitterende tempel voor de 'Naam des Heeren', met prachtige materialen en gesteente, die zijn gelijke op aarde niet kende, maar dat was niet de eeuwige Tempel waar God op doelde. (1Kon.10)
Daarom kan koning David zijn zoon Salomo nooit bedoeld hebben, immers: Salomo zelf verviel in afgoderij en zijn koninkrijk ging ten onder!
Ook heeft koning David zichzelf niet bedoeld:

'Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere' 
(Hand.2:34)

Nee, de belofte van David's profetie sloeg op de Heer Jezus, daar gaat Psalm 45 over. Hij is 'Zoon van David', de Uitverkoren nakomeling  (Matt.1:1) 
Jezus Christus is de 'SRUIT' waarover ook Zacharia het had: 

'Ziet, een Man, Wiens naam is SPRUITE, Die zal uit Zijn plaats spruiten, en Hij zal des HEEREN tempel bouwen. (Zac.6:12)

Daarmee is tevens antwoord gegeven op de vraag die de Heer Jezus stelde aan de ongelovige Joden: 

'Hoe zeggen de Schriftgeleerden, dat de Christus een Zoon van David is?' (Mar.12:35)

'Want David zelf heeft door den Heiligen Geest gezegd: De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand'
(v36)
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid