Spring naar bijdragen

Boeken/films/docu's over bewijs bestaan van God.


Aanbevolen berichten

Ik ben ontzettend aan het struggelen met mijn leven en hoe ik dit moet gaan indelen. Ben christelijk opgevoed en heb het geloof in mijn studentenleven losgelaten en alles gedaan wat god verboden heeft. Altijd wel in gedachten dat ik me later wel weer zou bekeren, maar ik wilde een beetje lol maken in m'n leven. 

Wat hieruit is voortgevloeid is een leven vol (in christelijke ogen) zonden en niet-christelijke vriendschappen. Omdat ik onlangs de man van mijn dromen (niet-christen) heb ontmoet, begon het ineens bij mij te dagen: wil ik wel een leven met een man die niet christelijk is? Als ik kies voor hem, dan kies ik ook meteen voor een leven wat God niet zou willen en voor een leven wat ik als christen niet wil. Alsof het dan definitief is. Maar, ben ik wel christelijk, geloof ik wel in God? Ik sta nu voor mijn gevoel echt enorm op een kruispunt. Kiezen voor God, alles achterlaten en een nieuw leven beginnen, of gewoon doorgaan zoals het nu gaat? Als ik kies voor God wil ik dit doen met 100% overtuiging, alleen op dit moment kan ik dit niet. 

Ik zoek hier nu bewijzen voor. Bewijzen dat God bestaat. Mijn hoofd zit zo vol met vragen en ik vind het allemaal zo verschrikkelijk moeilijk om echt te kunnen geloven in Hem. Het geloof voelt zo ontzettend onrechtvaardig, maar loslaten lukt me niet. Wat nou als God wél bestaat en ik straks voor Zijn troon sta, en ik mezelf moet verantwoorden? 
Ik vind het zo vreselijk allemaal.

 

Goed, ik zoek dus docu's, boeken, etc. voor bewijzen dat God bestaat.

 

Ik heb al het boekje 'Who moved the Stone' gekocht en ik heb onlangs de Netflix docu 'Patterns of Evidence (Exodus)' bekeken. Zulk soort dingen zoek ik.

 

Of, als mensen mij een hart onder de riem kunnen steken dat God daadwerkelijk bestaat, dan vind ik dat ook prima. 

Joe!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Meisje93:

Ik ben ontzettend aan het struggelen met mijn leven en hoe ik dit moet gaan indelen. Ben christelijk opgevoed en heb het geloof in mijn studentenleven losgelaten en alles gedaan wat god verboden heeft. Altijd wel in gedachten dat ik me later wel weer zou bekeren, maar ik wilde een beetje lol maken in m'n leven. 

Wat hieruit is voortgevloeid is een leven vol (in christelijke ogen) zonden en niet-christelijke vriendschappen. Omdat ik onlangs de man van mijn dromen (niet-christen) heb ontmoet, begon het ineens bij mij te dagen: wil ik wel een leven met een man die niet christelijk is? Als ik kies voor hem, dan kies ik ook meteen voor een leven wat God niet zou willen en voor een leven wat ik als christen niet wil. Alsof het dan definitief is. Maar, ben ik wel christelijk, geloof ik wel in God? Ik sta nu voor mijn gevoel echt enorm op een kruispunt. Kiezen voor God, alles achterlaten en een nieuw leven beginnen, of gewoon doorgaan zoals het nu gaat? Als ik kies voor God wil ik dit doen met 100% overtuiging, alleen op dit moment kan ik dit niet. 

Ik zoek hier nu bewijzen voor. Bewijzen dat God bestaat. Mijn hoofd zit zo vol met vragen en ik vind het allemaal zo verschrikkelijk moeilijk om echt te kunnen geloven in Hem. Het geloof voelt zo ontzettend onrechtvaardig, maar loslaten lukt me niet. Wat nou als God wél bestaat en ik straks voor Zijn troon sta, en ik mezelf moet verantwoorden? 
Ik vind het zo vreselijk allemaal.

 

Goed, ik zoek dus docu's, boeken, etc. voor bewijzen dat God bestaat.

 

Ik heb al het boekje 'Who moved the Stone' gekocht en ik heb onlangs de Netflix docu 'Patterns of Evidence (Exodus)' bekeken. Zulk soort dingen zoek ik.

 

Of, als mensen mij een hart onder de riem kunnen steken dat God daadwerkelijk bestaat, dan vind ik dat ook prima. 

Joe!

 

Er zijn zeer veel boeken over Godsbewijzen. Een, naar mijn mening, goed boek is het boek "Bewijs Genoeg" van Lee Strobel, zie https://www.gideonboeken.nl/bewijs-genoeg

Op https://www.youtube.com/user/CMIcreationstation/videos tref je eveneens een groot aantal video's (in het Engels) aan over tal van onderwerpen.

Volgens mij gaat God volgen en lol maken prima samen. Daarnaast hoef jij je geen zorgen te maken over wat je gedaan hebt. God vergeeft jou, als je Christus aanvaardt als Verlosser. Stel gerust vragen, of stuur me een pb, ik sta je graag te woord.

Ik wens je Gods Zegen, en, bedenk dat het wellicht geen "toeval" is dat we elkaar hier ontmoeten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een mooi boekje is ook "faith in an age of science" een heel dun boekje door Polkinghorne met enkele filosofische essays omtrent geloof en waarom geloof vrij logisch is. Polkinghorne is een fysicus en Anglicaanse priester, hij is tevens ook evolutionist (maar dat hindert zijn geloof niet).

Verder heeft Ouweneel enkele maanden geleden het boek uitgebracht "Adam, waar ben je, en doet het ertoe?" waar er nogal vrij veel ophef rond was, ik heb het nog niet gelezen, staat wel om mijn ntl-lijstje, verder heeft Ehrman een interessant boek geschreven over het feit of Jezus werkelijk heeft geleefd, maar ja, dat hebben velen voor hem ook al gedaan, en Swinburnes werk is ook de moeite.

Als je iets specifieks over evolutie wilt lezen vanuit het oogpunt van creatie kan ik ook "evolutie, het nieuwe hoofdstuk" aanbevelen die je gratis kunt bekomen op de site van Logos (www.logos.nl).

Vergeet ook niet dat jij misschien God kunt opgeven, maar dat er al heel veel moet gebeuren voordat God jou opgeeft... Ik ben daar een levend voorbeeld van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Niet-christelijke vrienden daar is niks mis mee. God gebruikt jou misschien om een getuigenis naar je vrienden te zijn voor zijn koninkrijk ;Van wie zouden ze anders de goede boodschap moeten horen. Lastig als de man van je dromen, nog geen christen is, een belangrijke vraag voor mij hierin zou zijn, hoe hij er verder in staat. Zou ie bijvoorbeeld wel mee willen naar de kerk of helemaal niet.

 Herkenbaar wat je verder schrijft. Ook ik was rond mijn 20-25e jaar van God los geraakt en heb op datzeflde kruispunt gestaan.

Om je op weg te helpen, begin eens de delen van de ALpha cursus, die op Youtube staan te kijken.

Mogelijk dat je ogen opnieuw geopend zullen worden.

Ik raad je verder aan om gewoon te beginnen met http://bijbeljaar.nl/ (bible in one year) te gaan lezen. Elke dag het woord van God, het is God die tegen je praat. Je leest het makkelijk vanuit je email, op je mobile device. Zeker een aanrader.

Tegelijkertijd ben ik stellingen van Atheisten , die op atheistische sites stonden gaan lezen. En proberen om daar antwoorden/tegenantwoorden vanuit de bijbel te zoeken middels literatuur, bijbel, internet. Je zult zien, dat je gewoon hele goede tegenargumenten zult vinden. Waardoor mijn twijfels beetje bij beetje werden weggenomen.

Geleidelijk kwam ik tot besef, dat hetgeen in de bijbel stond echt waarheid was en begon te leven.

Mocht je vervolgens nog niet helemaal overtuigd zijn, mogelijk dat het boek Wetenschap in de bijbel (Gideon, geschreven door Ben Hobrink). Je nog verder brengt.

Als je nog steeds twijfelt, kijk dan eens naar de youtube film ( The life, van the last reformation). God geneest en leeft vandaag de dag nog steeds!!

 

Hopelijk heb je er wat aan.

 

Suc6 met je zoektocht, greets.

 

P.S. Laat over een tijdje nog eens weten waar je tegenaan bent gelopen en hoe het met je zoektocht vergaat?

 

 

 

 

bewerkt door risza
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2018 om 17:52 zei Meisje93:

Goed, ik zoek dus docu's, boeken, etc. voor bewijzen dat God bestaat.

 

jw.org staat vol met interessante boeken, brochures, filmpjes en ander materiaal. Er is ook een app voor zowel Apple als Android. Als je vragen hebt hoor ik het wel.

moderator Trajecto: We richten ons hier primair op het mainstream christendom. Ten behoeve van Meisje93 wijs ik erop dat jw.org een site is van de Jehovah's Getuigen. Belangrijk verschil in de leer van de Jehovah's Getuigen in vergelijking met het mainstream christendom is dat de JG's niet de Drie-eenheid erkennen/leren (de drie-eenheid God: Vader - Zoon - Heilige Geest).

In het gedeelte Geloof waarin dit subforum staat gaan we uit van de Drie-eenheid, maar daarom de info van sjako hier in het topic weren gaat me wat ver. Maar een verduidelijkende opmerking zoals ik die nu maakte, moet er wel bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vraag aan de moderatie, in dit geval Trajecto: jw.org wijst de Drie-eenheid structureel af. Is het desondanks toegestaan dat er reclame gemaakt wordt voor sites waar de Drie-eenheid wordt afgewezen? Lijkt me zeer ongewenst! Misschien kan deze ongewenste reclame verwijderd worden. In de rubriek Geloof moeten we dit maar niet doen!

Bericht van sjako daarom gemeld, omdat het ongewenste reclame is!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2018 om 17:52 zei Meisje93:

Kiezen voor God, alles achterlaten en een nieuw leven beginnen, of gewoon doorgaan zoals het nu gaat? Als ik kies voor God wil ik dit doen met 100% overtuiging, alleen op dit moment kan ik dit niet. 

Hoi Meisje93,

Ik zie dat je heel serieus en optecht zoekt om bij de Heer Jezus te horen, top! Je kunt eenvoudig voor jezelf bidden: 'Heer Jezus wilt u mij helpen en raadgeven? Ik kan het niet alleen, kom alstublieft in mijn hart met een duidelijk antwoord. Heer Jezus ik weet dat ondanks alles u van mij houdt, ik houd ook van U!'

Wat je vervolgens kunt doen is deze dingen ook voorleggen aan je vriend. Als hij echt de man van je leven is, zal hij dat zeker aanvoelen en er begrip voor tonen.

Geloof mij Meisje93, de Heer Jezus is een beloner voor wie Hem ernstig zoekt! (Ps. Ga NIET naar de site van "jw.org", deze mensen proberen invloed op je te krijgen, terwijl ze zelf ontkennen dst Jezus Christus God is en Verlossen kan!)

Groeten, Fritsie

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

 

In het gedeelte Geloof waarin dit subforum staat gaan we uit van de Drie-eenheid, maar daarom de info van sjako hier in het topic weren gaat me wat ver. Maar een verduidelijkende opmerking zoals ik die nu maakte, moet er wel bij.

Dus sjako kan "ongestraft" reclame blijven maken voor het WTG? Ga je dit nu dus iedere keer doen? Lijkt me onbegonnen werk. Ik wil je wel een handje gaan helpen. Iedere keer wanneer ik de leer van het WTG tegen kom in het onderdeel "Geloof" zal ik een waarschuwing plaatsen. Akkoord? Of is dat dan ook weer niet de bedoeling? Plaatsen mag eigenlijk niet, maar, als het gebeurt, dan gebeurt er niets? Erg duidelijk ben je....

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei WdG:

Dus sjako kan "ongestraft" reclame blijven maken voor het WTG? Ga je dit nu dus iedere keer doen? Lijkt me onbegonnen werk. Ik wil je wel een handje gaan helpen. Iedere keer wanneer ik de leer van het WTG tegen kom in het onderdeel "Geloof" zal ik een waarschuwing plaatsen. Akkoord? Of is dat dan ook weer niet de bedoeling? Plaatsen mag eigenlijk niet, maar, als het gebeurt, dan gebeurt er niets? Erg duidelijk ben je.... 

"Ongestraft" is niet helemaal waar. Hij zal in een voorkomend geval zeker zelf al moeten verwoorden wat ik er nog aan heb toegevoegd. (Of hij dat als straf ervaart weet ik niet.)

Zie verder mijn uitleg in het feedbacktopic dat je gestart hebt. Liefst ook daar dan er verder over praten en niet hier. Dit topic is er niet voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Trajecto:

"Ongestraft" is niet helemaal waar. Hij zal in een voorkomend geval zeker zelf al moeten verwoorden wat ik er nog aan heb toegevoegd. (Of hij dat als straf ervaart weet ik niet.)

Zie verder mijn uitleg in het feedbacktopic dat je gestart hebt. Liefst ook daar dan er verder over praten en niet hier. Dit topic is er niet voor.

Onvoldoende maatregel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks allemaal voor de reacties, heel chill.

En ook voor de bemoedigende woorden!

 

Ik ga alles rustig eens bekijken en doorlezen dit weekend, kijken of er iets tussen zit. 

 

Ik ben ook van plan om te beginnen met een Alpha cursus bij een kerk hier bij me in de stad. Wel erg spannend, maar ik ga het gewoon stapje voor stapje doen. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎9‎-‎8‎-‎2018 om 23:45 zei Meisje93:

Thanks allemaal voor de reacties, heel chill.

En ook voor de bemoedigende woorden!

 

Ik ga alles rustig eens bekijken en doorlezen dit weekend, kijken of er iets tussen zit. 

 

Ik ben ook van plan om te beginnen met een Alpha cursus bij een kerk hier bij me in de stad. Wel erg spannend, maar ik ga het gewoon stapje voor stapje doen. 

 

 

Heb je dat ook overlegd met de man van je dromen?
Zo ja wat vond hij er van , zo nee waarom niet ?

 

Op ‎7‎-‎8‎-‎2018 om 17:52 zei Meisje93:

Wat hieruit is voortgevloeid is een leven vol (in christelijke ogen) zonden en niet-christelijke vriendschappen. Omdat ik onlangs de man van mijn dromen (niet-christen) heb ontmoet, begon het ineens bij mij te dagen: wil ik wel een leven met een man die niet christelijk is? Als ik kies voor hem, dan kies ik ook meteen voor een leven wat God niet zou willen en voor een leven wat ik als christen niet wil.

Dat is vreemd, want dat leven leidt je al een tijdje?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎7‎-‎8‎-‎2018 om 17:52 zei Meisje93:

de Netflix docu 'Patterns of Evidence (Exodus)' bekeken. Zulk soort dingen zoek ik.

Mooie doc, maar je moet er wel naar kijken met beide benen op de grond en niet gelijk door alles laten mee slepen. Shimon Peres zegt daar ergens aan het begin dat de 10 geboden de basis voor onze moderne beschaving zijn. Dan weet je natuurlijk al dat daar zwaar wordt overdreven.
En bovendien: zelfs al wordt de aanwezigheid van Israëlieten in Egypte aangetoond, dan nog zegt dat niets over de vraag waar je mee worstelt.

Je zult jezelf dus altijd de vraag moeten stellen waarom je datgene doet wat je doet, en of het wel in de lijn van je vraag ligt.
Als je bv een Alpha cursus gaat volgen, dan is dat hetzelfde als aan mensen van Calvé vragen welke pindakaas zijn het lekkerst vinden.
Dat antwoord wat je bij zo'n cursus of bij Calvé gaat krijgen is tevoren duidelijk, niet onafhankelijk en dus ook niet betrouwbaar.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Alpha zeker doen!! en zowiezo vragen of je vriend ook mee zou wil meegaan :). Laat hem anders deel 1 van youtube kijken. Dan krijgt hij een indruk, dat het niet direct heel zwaar is, maar een cursus die voor iedereen toegankelijk is. Zo heb ik 18 jaar geleden toen ik zoekende was en mijn huidige vrouw (destijds vriendin) samen ook de cursus gevolgd. Ik was na de cursus niet helemaal om, maar bracht mij terugkijkend op het begin van de goede weg.

Als reactie op voorgaande reactie. Als je de apha gedaan hebt, heb je in iedergeval inzichten / argumenten gekregen vanuit christelijk perspectief, waarom het christelijk geloof waarheid is. Als je dan nog twijfelt, ken je de argumenten en kan je die makkelijker naast andere geloven/ gedachtes leggen.

Wel zegt de heer. Geloof als een kind. door enkel de argumenten te vergelijken, kan het zijn, dat je er mogelijk niet uitkomt. Zoals hierboven al gezegd. Ga op je knieen en vraag de heer. Als u daadwerkelijk bestaat, wil u zich dan aan mij openbaren.

De heer zegt namelijk:

Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij. 

Te zeggen dat Alpha niet betrouwbaar zou zijn, vind ik persoonlijk iets te ver gaan. De argumenten die tijdens de cursus gegeven worden, zijn op betrouwbare gegevens gebaseerd zijn.


Suc6 met je zoektocht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Kaasjeskruid,

Je hebt gelijk, scherp ik heb weer wat geleerd :). Het staat er idd niet geheel letterlijk in. 

de tekst die er het dichtstbij komt: mat 18-3:

En zei, ik verzeker jullie: als je niet verander en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan.

maar ik bedoelde meer te zeggen, je kan alles wel gaan proberen te beredeneren uitzoeken vanuit theorieen/argumenten, maar het is goed om ook de Heer daarbij te betrekken. Zoals een kind aan zijn vader vragen stelt. Je ook als een kind je vragen bij de Heer mag neerleggen. Ik verwacht, dat de Heer je, zoals een vader zal doen, een betrouwbaar antwoord zal geven.

 

Greets

 

 

bewerkt door risza
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei risza:

Hoi Kaasjeskruid,

Je hebt gelijk, scherp ik heb weer wat geleerd :). Het staat er idd niet geheel letterlijk in. 

de tekst die er het dichtstbij komt: mat 18-3:

En zei, ik verzeker jullie: als je niet verander en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan.

maar ik bedoelde meer te zeggen, je kan alles wel gaan proberen te beredeneren uitzoeken vanuit theorieen/argumenten, maar het is goed om ook de Heer daarbij te betrekken. Zoals een kind aan zijn vader vragen stelt. Je ook als een kind je vragen bij de Heer mag neerleggen. Ik verwacht, dat de Heer je, zoals een vader zal doen, een betrouwbaar antwoord zal geven.

 

Greets

Hou goed de context in de gaten. We hebben hier te maken met bijzonder arrogante discipelen, die zich afvragen wie nu eigenlijk de meeste in in het Koninkrijk van God. (Mat.18:1)

Groeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om terug te komen op het onderwerp, boeken films etc, even terug naar de film die werd genoemd, “Patterns of evidence: Exodus”.

Het mooie van Netflix is dat je kunt zien dat je de film al eens hebt bekeken, maar niet tot het einde.
Ik heb de film nog eens afgespeeld, en snap nu weer heel goed waarom ik hem destijds niet heb afgekeken.

Hieronder zal ik uitleggen (niet uitputtend, dat kost echt te veel tijd) wat er zoal niet in orde is met de film.

Het probleem is dat de meeste van deze documentairemakers vaak niet genoeg expertise hebben om te weten welke deskundige goede informatie aanbiedt. Mahoney is de oude talen die cruciaal zijn voor de evaluatie van een aantal van de gemaakte claims niet machtig, noch heeft hij de kennis van archeologie en de literatuur uit het Midden-Oosten, wat toch nodig is om wat hem wordt voorgelegd op waarde te kunnen beoordelen. Mahoney geeft gelukkig wel toe dat hij geen expert is. Hij geeft ook eerlijk toen dat de meerderheid van de geleerden het niet eens is met zijn documentaire. Dat laat onverlet dat er bij het kijken van de docu duidelijk wordt dat daarin een paar ongelooflijke blunders worden gemaakt.

Mahoney stelt dat er overtuigend bewijs is dat de Exodus plaatsvond rond 1450 BC. Hij denkt dat dit geloofwaardiger is dan 1250 BC, dat door de meeste exegeten wordt aangenomen. 1250BC is gebaseerd op de vermelding van Ramses in Exodus 1:11. Ramses II regeerde van ongeveer 1279 tot 1213 BCE. Mocht Exodus 1:11 het hebben over Ramses I (die regeerde rond 1290 v. Chr.) dan kan de Exodus niet eerder zijn geweest dan de regeerperiode van deze laatste.
Het probleem voor exegeten met het dateren van de uittocht rond deze periode is dat het archeologische bewijsmateriaal voor vele essentiële personages en gebeurtenissen op dat ogenblik in zowel Egypte als in Palestina volledig ontbreekt.

Mahoney stelt dat als de Exodus eerder wordt gedateerd, dus rond 1450 BC, dit archeologische bewijs er wel is en maakt daarbij in zijn documentaire o.a. de volgende claims:  1. Er is archeologisch bewijs dat Israëlieten in die tijd als slaven leefden in Egypte in het Midden Koninkrijk. 2. De aanwezigheid van Jakob en Jozef in Egypte in die tijd heeft archeologische steun.

Punt 1, daarbij wordt het Brooklyn papyrus opgevoerd en wordt gesteld dat 70% van de namen daarin Semitisch zijn. Dat wordt 1 op 1 gelijkgesteld met Israëlieten. Echter, de grote meerderheid van de mensen die in de late bronstijd een semitische taal spraken, waren niet Hebreeuws of Israëlitisch. Sterker nog: van de namen die in beeld komen is opvallend dat er niet één is die herkenbaar is als typisch Israelitisch (met daarin een vorm van Yah, Yahweh of iets dergelijks). De getoonde namen kunnen gebruikt zijn door zowel Isaelieten als niet- Israelieten en zeggen dus in feite helemaal niets op dit punt.
Wat er wordt gedaan is te vergelijken met het zoeken naar de naam Peter, en dan op een lijst met Europese namen heel veel de naam Peter tegen komen. Het lijkt er heel op en het zou best kunnen dat het om een Nederlander gaat, maar ook in Engeland, Duitsland, de Scandinavische landen, de Alpenlanden etc wordt deze naam gebruikt. Je kunt dan eenvoudig niet concluderen dat dit allemaal Nederlandse Peters zijn.

Punt 2. Hier maakt Rohl een vreemde aanname. In Goshen wordt bij een opgraving een huis gevonden, soortgelijk aan een huis dat in Syrie werd aangetroffen. Hij neemt dan maar aan dat Jacob in dit huis woonde, omdat die ook uit de Syrië komt en de Bijbel zegt dat Jacob in Goshen ging wonen.
Dat is vreemd en vergezocht. De Bijbel noemt eigenlijk alleen maar een tent als onderkomen van Jacob. Als je daar van afwijkt, zoals Rohl doet, zul je toch echt moeten aantonen waarom je denkt dat Jacob ook in een huis woonde, en daarnaast waarom je denkt dat dit nu toevallig hét huis van Jacob is.
Dit is hetzelfde als een willekeurig huis in Limburg pakken en dan aannemen dat dit van André Rieu is omdat die ook in Limburg woont. Het klinkt belachelijk, maar dat is dus de aanname die Rohl hier doet.

Rohl toont een reconstructie van de tuin van het huis, waarin hij 12 graven laat zien. Twaalf! Het aantal zonen, het aantal stammen! Rohl zegt er niet bij dat hij 20 andere in de tuin aangetroffen graven weg laat, het zegt dus niets. Men gaat hier in de docu nog even verder met het getal 12, maar laat buiten beschouwing dat 12 in héél de oude wereld een symbolische functie had (bijv. de Zodiac, het aantal maanden in een jaar). Je kunt dus niet zomaar een verband met Israël aannemen terwijl er volop andere mogelijkheden zijn.

Dit soort redenaties gaat maar door, bv bij de beroemde veelkleurige jas van Jozef. Ja, in de bijbel staat dat Jozef een jas in verschillende kleuren heeft. Maar er waren zoveel gezagsdragers die gekleurde jassen droegen. Rohl zou een punt hebben als alleen Jozef zo'n jas had, maar dat is dus niet zo.

Verder kloppen Rohl's conclusies over deze archeologische vindplaats niet met de rapporten die bij het opgraven zijn gemaakt, kennelijk heeft hij die niet goed bestudeerd.
Hij komt tot de conclusie dat de 12 door hem opgevoerde graven behoren aan de 12 zonen van Jacob, maar laat daarbij onvermeld dat daarbij ook grafkamers zijn waar botten in zijn aangetroffen van tenminste 2 verschillende mensen.

Wat Rohl verder verzwijgt is de exacte vindplaats van een zegel van een Syrische zeegod (wellicht Baal Zaphon, een God die bijzonder populair was in Syrië). Die vindplaats is wat Rohl beschouwt als het paleis van Jozef. Dat zegt hij er maar niet nij. Tsja, Jozef die Baal Zaphon aanbidt is nu niet bepaald iets dat in zijn plaatje past.

Het is ongeveer op dit punt waar ik de eerste keer ben gestopt met het kijken van de documentaire.

Zoals ik al zei, ik pak een paar punten bij de kop, ik vind het leuk om uit te zoeken maar alles behandelen zou me wel erg veel tijd gaan kosten. Mochten er nog opmerkingen zijn over specifieke punten in de doc, dan wil ik daar best eens induiken.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Zo, het is een tijd geleden dat ik hier heb gepost, maar ik zou nog even laten weten hoe het me nu vergaat.

 

Het gaat goed! In de tussentijd God wel weer een aantal keer kwijtgeraakt, maar de laatste tijd een énorm verlangen God beter te leren kennen.
Wat ik ook heb gemerkt is dat bewijzen goed en fijn zijn, maar het uiteindelijke geloof niet daar vandaan komt. 

Mijn geloof is nu meer gebaseerd op een soort  vertrouwen, een vertrouwen wat ik heb mogen ontvangen nadat ik hiervoor heb gebeden.

Ik heb God gewoon heel eerlijk gezegd dat ik Hem niet los kan laten, de Bijbel niet los kan laten maar met vreselijk veel vragen zit. Ik heb hiervoor meerdere keren gebeden en ik merkte dat langzaamaan mijn twijfels minder werden. Ik kreeg ineens een rotsvast vertrouwen in de betrouwbaarheid van de 4 evangeliën en ik had en heb geen twijfels meer, wat super fijn is. Ook is er een klein wondertje gebeurt.

Wel ben ik ook nog steeds enorm geïnteresseerd in het ontstaan van de bijbel, archeologie, onderzoeken van de originele manuscripten, etc. Maar dat is meer vanuit een oprechte interesse en niet om mijn geloof persé kracht bij te zetten. Tenminste, het is een combinatie van die dingen. Bewijzen zijn prachtig en mooi, maar bewijzen zullen nooit mijn geloof echt kunnen maken. Toch zijn ze wel door God gegeven en mogen wij hiervan profiteren. Ik heb wel het boek van Lee Strobel gekocht, en ik kijk veel op de website www.creation.com 

Ook is dit gegroeid doordat ik me heb verdiept in de Islam. Beetje raar misschien, maar ik dacht; waarom zou het christendom waar zijn en de Islam niet? Het is dat ik in een westerse cultuur ben geboren, maar mocht ik in het Midden-Oosten zijn geboren was ik waarschijnlijk moslim.

Door het lezen van de koran en het verdiepen in de Islam ben ik meer en meer het christendom gaan waarderen en zie in in hoe speciaal het christelijke geloof is, en hoe haaks het tegenover andere geloven staat. 

Verder heb ik mijn niet-christelijke 'vriend' laten gaan, ik kan niet met iemand samenleven die niet gelooft. Alleen al niet omdat ik nooit zou kunnen leven met het feit dat de man waarvan ik hou, niet naar de hemel gaat later. 

Verder heb ik nu contact gezocht met wat kerken en hoop ik hier in mijn stad een fijne kerk te vinden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid