Spring naar bijdragen

Openbaring 12 - toekomst of verleden?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het zal denk ik gebeurd zijn nadat Maria ten hemel is opgenomen. Michael heeft reeds gestreden met de draak (lucifer). Het Lam is Jezus Christus.

Het teken dat inmiddels in de hemel is verschenen, is 'een vrouw', maar zij is niet Maria uit wie Jezus  werd geboren, noch duidt zij op het volk Israël. De vrouw die door Johannes in Opb.12 wordt g

Nogmaals, het is geen menselijke oorlog. Dus de 'krijg' is een figuurlijke zegswijze. "want voor Michaël en Gods engelen zelf vormt de duivel geen enkel gevaar. Wat zij doen en zullen doen is Gods men

7 minuten geleden zei Willempie:

Goed. Kun je uitleggen waarom het teken de Heilige Maagd Maria betreft en niet het volk Israël?

Ik moet bekennen dat ik me er nooit zo in verdiept heb. Slechts toen men mij ging bevragen over de Maria tenhemelopneming heb ik een en ander uitgezocht en stuitte hierop.

Een bekende beeltenis van de heilige maagd;

H.-Maria-op-sikkel-223x300.jpg

En daar schijnen we dan ook onze EU vlag aan te danken hebben.

 

Maria, zon en maan

door Toon Brekelmans, kerkhistoricus

Ze is omgeven van lichtstralen en staat op de sikkel van de maan. Dit beeld gaat terug op de Apocalyps ofwel openbaring van St.-Jan: ‘Er verscheen in de hemel een indrukwekkend teken: een vrouw, bekleed met de zon, met een maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op har hoofd (12,1).’

Christelijke schrijvers van de oude kerk zagen in deze apocalyptische vrouw een verwijzing naar de vervolgde (moeder)kerk. In de middeleeuwen kwam er een nieuwe interpretatie bij. De vrouw werd geïsoleerd uit de context van de Apocalyps en als een voorstelling van de maagd Maria gezien.

De stralen- of vlammenkrans komt van de zon. Zon en maan zijn hemellichamen en Maria wordt voorgesteld als de hemelse koningin, soms door engelen gekroond. Ze staat op de sikkel van de maan die een symbool is van de wisselvalligheid van het leven,die ze door haar hemelvaart overwonnen heeft. Vaak wordt er onder de maansikkel nog een slangenkop afgebeeld die door Maria wordt verpletterd. Het is de slang van het aardse paradijs, waardoor het kwaad in de wereld kwam. Als moeder van Christus heeft zij dit kwaad overwonnen en bevindt zij zich als koningin in het hemelsparadijs.

De maansikkel is ook het symbool van de Islam. Toen het oprukkend Turkse leger in 1571 het christelijk westen bedreigde, riep paus Pius V de katholieken op om de rozenkrans te bidden. De Turken werden in de zeeslag bij Lepanto op 7 oktober 1571 verslagen. Deze overwinning werd toegeschreven aan het rozenkransgebed. De paus maakte daarom oktober tot de rozenkransmaand en 7 oktober tot een Mariafeest, de heilige maagd Maria van de Rozenkrans. Latere voorstellingen van Maria, staande op de maansikkel, suggereren de overwinning op de Islam.

https://rkkerkjoppe.nl/maria-zon-maan/

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vrouwen zijn in de Bijbel vaak een afbeelding van organisaties. Israël wordt bijv in Jeremia 3:14 als een vrouw van God aangeduid. De gezalfde Christenen worden in Openbaring 3:14 de Bruid van Christus genoemd. De vrouw die hier wordt gezien is ook ‘getrouwd’, nl met God, symbolisch gezien dan. Er staat dat haar kind wordt weggerukt van God en tot Zijn troon. Dit wijst erop dat Jehovah de Vader is. Jesaja 54:5,13 zegt dat ‘al uw zonen zullen door Jehovah onderwezen personen zijn’. Jezus haalde dit aan in Johannes 6:44 en 45. Een andere tekst van de puzzel vind je in Galaten 4:6 ‘Het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is onze moeder. Dus de vrouw die hier inOpenbaring wordt gezien is het ‘Jeruzalem dat boven is’, oftewel het Nieuwe Jeruzalem. Het getal 12 slaat op organisatorische volledigheid. Het is een organisatie in de hemel. Het Jeruzalem dat boven is dus Jehovah’s universele organisatie. De zon en de maan duidt op hemelse lichten. Gods gunst beschijnt haar dag en nacht.

Zij is zwanger. Barensweeen slaan vaak op hard werken in de Bijbel bijv psalm 90:2 Spreuken 25:23

De draak is satan. Satan heeft hier een diadeem op elk van zijn kop wat weer op wereldmachten duidt. 

Het mannelijk kind dat wordt gebaard is Jezus Christus. Deze geboorte slaat niet op de geboorte op aarde, maar op de tijd dat Jezus begint te regeren.

Michael is Jezus Christus oftewel het Lam.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

In het betreffende Schriftgedeelte wordt met Michael Jezus aangeduid. Niet de aartsengel Michael. Dus Jezus is geen engel.

Michael is Jezus Christus. Elders in de Bijbel wordt Michael omschreven als de aartsengel. 

modbreak Trajecto: Dat is meer een onderwerp en vraag voor in een topic in subforum Geloof en spiritualiteit.

En nergens in het forum is het de bedoeling om zo'n bewering simpelweg te stellen, als was het een algemeen erkend feit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Jezus Christus degraderen tot aartsengel klinkt mij als blasfemie in de oren en heeft iig in dit forumonderdeel geen enkele plaats. 

Het is vrij eenvoudig te bewijzen hoor. Het is niet gezegd dat Jezus enkel een aartsengel is, maar dat Hij dat ook is. Hij is allereerst Gods Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Ach, ik geef er niet eens meer antwoord op. Zolang @Thorgrem zich moet beroepen op termen die niet eens in de Bijbel staan, neem ik het niet serieus.

Ik verwacht simpelweg van jou als mod dat je de forumregels van het geloofs gedeelte respecteerd. Is dat te veel gevraagd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Je beschuldigd me van blasfemie terwijl de Bijbel het duidelijk leert.

Je vergeet steeds het woord interpretatie. Jouw interpretatie van de bijbel laat dat duidelijk zien, dat is wat je bedoeld te zeggen. Ik verwerp jouw interpretatie als belasfemisch. 

11 minuten geleden zei sjako:

Ik zal het nogmaals uitleggen in Levensbeschouwing en als je een beetje vent ben bestudeer je dit eerlijk en trek dan conclusies.

Daar mag je het idd gerust uitleggen net zoals alle andere onchristelijke zaken en zaken uit andere religies mag daar zo'n beetje alles besproken worden. Ik hoef overigens mijzelf niet te bewijzen door WTG meuk te bestuderen. Dat heb ik het verleden al eens gedaan en de conclusie was voor mij vrij helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaringen 2 zegt iets over openbaringen 12

Let op dat Jezus spreekt in openbaringen 2

Dus het kind uit de vrouw zijn zij die volhouden in de grote verdrukking aan het einde der tijden

De vrouw is de volheid van Gods gemeente, de barendsnood de grote verdrukking, en het kind zij die volhouden. Gebaseerd op openbaringen 2

24 Doch Ik zeg ulieden, en tot de anderen, die te Thyatire zijn, zovelen, als er deze leer niet hebben, en die de diepten des satans niet gekend hebben, gelijk zij zeggen: Ik zal u geen anderen last opleggen;

25 Maar hetgeen gij hebt, houdt dat, totdat Ik zal komen.

26 En die overwint, en die Mijn werken tot het einde toe bewaart, Ik zal hem macht geven over de heidenen;

27 En hij zal ze hoeden met een ijzeren staf; zij zullen als pottenbakkersvaten vermorzeld worden; gelijk ook Ik van Mijn Vader ontvangen heb.

28 En Ik zal hem de morgenster geven.

29 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2018 om 19:13 zei WdG:

En er verscheen een groot teken in de hemel: een vrouw, bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren.

Het teken dat inmiddels in de hemel is verschenen, is 'een vrouw', maar zij is niet Maria uit wie Jezus  werd geboren, noch duidt zij op het volk Israël.
De vrouw die door Johannes in Opb.12 wordt genoemd, is dezelfde 'Vrouw' die hij ook noemt in 2Joh.1 -  Zij is onmiskenbaar de heilige en uitverkoren Vrouw des Lams: Zijn Gemeente! (Opb.21:9)
Haar leden bevinden zich ook anno nu nog steeds op aarde (dus in het vlees), maar naar de geest zijn zij tegelijkertijd door het geloof overgeplaatst in de hemel: zij ontvingen in de wedergeboorte ieder afzonderlijk Zijn Heilige Geest. Vandaar dat de met de Heilige Geest gedoopte gelovigen geestelijk (in de hemel) 'zichtbaar' zijn geworden: God Zelf ziet hen want zij stonden op uit de dood, op het moment dat zij de woorden van Jezus Christus aannamen. (Joh.5:25) Maar ook de boze ziet hen(!) en siddert, omdat zij door hun hemelse wandel in het volgen van Jezus Christus hem overwinnen!
Dat de vrouw bekleed is 'met de zon', duidt op het feit dat Haar leden door de overweldigende genade de glans der gerechtigheid van God Zelf (Mal.4:2) mochten ontvangen, uitdrukkende de volkomen rechtvaardiging op grond van het voor ieder van ons vergoten bloed van Jezus Christus op Golgota.
Dit 'bekleed met de zon' is ook waar Paulus op doelt, als hij de wapenrusting van wedergeboren gelovigen omschrijft als, 'bekleed met het pantser der gerechtigheid'. (Ef.6:14) De Meester Zelf zei dat 'de rechtvaardigen blinken, gelijk de zon, in het Koninkrijk huns Vaders.' (Matt.13:43)
De Vrouw des Lams heeft de maan onder Haar voeten. Dit wil zeggen dat zij in het geloof rotsvast staat op Haar Man Jezus Christus. Zijn woord is Haar enige houvast en fundament, dat niemand anders leggen kan! (1Cor.3:11)
Voorts heeft de Vrouw 'op haar hoofd een kroon van twaalf sterren'. Dit ziet op 'de sterren' die door de profeet Daniël worden genoemd in hoofdstuk 12. Het betreft mensen die anderen in het Evangelie Gods onderwijzen, leraren die stralen 'gelijk de sterren', omdat door hun verkondiging velen door God gerechtvaardigd kunnen worden. (Dan.12:3)
Hier betreft het uiteraard de twaalf apostelen van de Heer Jezus die het allermeest schitteren, want door hun zuiver onderwijs in Zijn leer zijn de eeuwen door de meeste gelovigen aan de Gemeente van Jezus Christus toegevoegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-8-2018 om 18:06 zei Willempie:

Goed. Kun je uitleggen waarom het teken de Heilige Maagd Maria betreft en niet het volk Israël?

Ik heb geleerd dat het slaat op Eva in Genesis. Omdat haar nageslacht de kop van de slang zou vermorzelen. Het slaat niet op Israël. Dat lijkt me zeker. Dan eerder Maria, als het Eva niet is.

Echter wij zijn geen nageslacht van Maria, maar van Eva. Immers wordt in dit bijbelgedeelte vermeld dat de draak woedend het nageslacht van de vrouw vervolgt. Daarom moet het op Eva slaan. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-8-2018 om 18:10 zei Thorgrem:

Ik moet bekennen dat ik me er nooit zo in verdiept heb. Slechts toen men mij ging bevragen over de Maria tenhemelopneming heb ik een en ander uitgezocht en stuitte hierop.

Een bekende beeltenis van de heilige maagd;

H.-Maria-op-sikkel-223x300.jpg

En daar schijnen we dan ook onze EU vlag aan te danken hebben.

 

Maria, zon en maan

door Toon Brekelmans, kerkhistoricus

Ze is omgeven van lichtstralen en staat op de sikkel van de maan. Dit beeld gaat terug op de Apocalyps ofwel openbaring van St.-Jan: ‘Er verscheen in de hemel een indrukwekkend teken: een vrouw, bekleed met de zon, met een maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op har hoofd (12,1).’

Christelijke schrijvers van de oude kerk zagen in deze apocalyptische vrouw een verwijzing naar de vervolgde (moeder)kerk. In de middeleeuwen kwam er een nieuwe interpretatie bij. De vrouw werd geïsoleerd uit de context van de Apocalyps en als een voorstelling van de maagd Maria gezien.

De stralen- of vlammenkrans komt van de zon. Zon en maan zijn hemellichamen en Maria wordt voorgesteld als de hemelse koningin, soms door engelen gekroond. Ze staat op de sikkel van de maan die een symbool is van de wisselvalligheid van het leven,die ze door haar hemelvaart overwonnen heeft. Vaak wordt er onder de maansikkel nog een slangenkop afgebeeld die door Maria wordt verpletterd. Het is de slang van het aardse paradijs, waardoor het kwaad in de wereld kwam. Als moeder van Christus heeft zij dit kwaad overwonnen en bevindt zij zich als koningin in het hemelsparadijs.

De maansikkel is ook het symbool van de Islam. Toen het oprukkend Turkse leger in 1571 het christelijk westen bedreigde, riep paus Pius V de katholieken op om de rozenkrans te bidden. De Turken werden in de zeeslag bij Lepanto op 7 oktober 1571 verslagen. Deze overwinning werd toegeschreven aan het rozenkransgebed. De paus maakte daarom oktober tot de rozenkransmaand en 7 oktober tot een Mariafeest, de heilige maagd Maria van de Rozenkrans. Latere voorstellingen van Maria, staande op de maansikkel, suggereren de overwinning op de Islam.

https://rkkerkjoppe.nl/maria-zon-maan/

Daarin zie ik het beeld terug van onze predikant. Een nageslacht van Eva zou de kop van de slang vermorzelen. Echter zie ik Jezus als de gene die dat deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is het Eva?

 Openbaring 12: 17 

En de draak werd boos op de vrouw, en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God in acht nemen en het getuigenis van Jezus Christus hebben.

Zie linkt met 

Genesis 3:15 

En Ik zal  vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw en tussen uw nageslacht en haar nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen. 

 

 

3 uur geleden zei Fritsie:

Het teken dat inmiddels in de hemel is verschenen, is 'een vrouw', maar zij is niet Maria uit wie Jezus  werd geboren, noch duidt zij op het volk Israël.
De vrouw die door Johannes in Opb.12 wordt genoemd, is dezelfde 'Vrouw' die hij ook noemt in 2Joh.1 -  Zij is onmiskenbaar de heilige en uitverkoren Vrouw des Lams: Zijn Gemeente! (Opb.21:9)
Haar leden bevinden zich ook anno nu nog steeds op aarde (dus in het vlees), maar naar de geest zijn zij tegelijkertijd door het geloof overgeplaatst in de hemel: zij ontvingen in de wedergeboorte ieder afzonderlijk Zijn Heilige Geest. Vandaar dat de met de Heilige Geest gedoopte gelovigen geestelijk (in de hemel) 'zichtbaar' zijn geworden: God Zelf ziet hen want zij stonden op uit de dood, op het moment dat zij de woorden van Jezus Christus aannamen. (Joh.5:25) Maar ook de boze ziet hen(!) en siddert, omdat zij door hun hemelse wandel in het volgen van Jezus Christus hem overwinnen!
Dat de vrouw bekleed is 'met de zon', duidt op het feit dat Haar leden door de overweldigende genade de glans der gerechtigheid van God Zelf (Mal.4:2) mochten ontvangen, uitdrukkende de volkomen rechtvaardiging op grond van het voor ieder van ons vergoten bloed van Jezus Christus op Golgota.
Dit 'bekleed met de zon' is ook waar Paulus op doelt, als hij de wapenrusting van wedergeboren gelovigen omschrijft als, 'bekleed met het pantser der gerechtigheid'. (Ef.6:14) De Meester Zelf zei dat 'de rechtvaardigen blinken, gelijk de zon, in het Koninkrijk huns Vaders.' (Matt.13:43)
De Vrouw des Lams heeft de maan onder Haar voeten. Dit wil zeggen dat zij in het geloof rotsvast staat op Haar Man Jezus Christus. Zijn woord is Haar enige houvast en fundament, dat niemand anders leggen kan! (1Cor.3:11)
Voorts heeft de Vrouw 'op haar hoofd een kroon van twaalf sterren'. Dit ziet op 'de sterren' die door de profeet Daniël worden genoemd in hoofdstuk 12. Het betreft mensen die anderen in het Evangelie Gods onderwijzen, leraren die stralen 'gelijk de sterren', omdat door hun verkondiging velen door God gerechtvaardigd kunnen worden. (Dan.12:3)
Hier betreft het uiteraard de twaalf apostelen van de Heer Jezus die het allermeest schitteren, want door hun zuiver onderwijs in Zijn leer zijn de eeuwen door de meeste gelovigen aan de Gemeente van Jezus Christus toegevoegd.

Zie je de vrouw in 2 Johannes 1 aan voor symbool voor de Gemeente?  Ik vraag dit, omdat ik het zelf letterlijk als gewoon een vrouw lees aan wie persoonlijk een brief geschreven is. Wel uitverkoren, maar dat zijn wij dan ook allemaal als levende christenen. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Omdat haar nageslacht de kop van de slang zou vermorzelen. Het slaat niet op Israël. Dat lijkt me zeker. Dan eerder Maria, als het Eva niet is.

Dat heb je niet goed begrepen denk ik, want iedereen is het nageslacht van Eva. Je bedoelt denk ik de vrouw in de oerprofetie. Dat klopt wel, want de vrouw stelt Gods organisatie voor. De vrouw in Openbaring stelt in eerste instantie de gezalfde klasse voor, de Bruid van Christus. Maar indirect ook de andere schapen, degenen die een aardse opstanding krijgen. Gods organisatie dus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Dat heb je niet goed begrepen denk ik, want iedereen is het nageslacht van Eva. Je bedoelt denk ik de vrouw in de oerprofetie. Dat klopt wel, want de vrouw stelt Gods organisatie voor. De vrouw in Openbaring stelt in eerste instantie de gezalfde klasse voor, de Bruid van Christus. Maar indirect ook de andere schapen, degenen die een aardse opstanding krijgen. Gods organisatie dus. 

Het staat letterlijk dat de vrouw nageslacht heeft en satan nageslacht heeft. Dit gaat niet over dat we letterlijk allemaal van Eva afstammen, maar geestelijk van Eva of zoals de Farizeeën vaak, van de slang. 

Ik onderstreep het in de tekst uit Genesis:

Genesis 3:15 

En Ik zal  vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw en tussen uw nageslacht en haar nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen. 

Een PKN dominee bracht dit eens in een opening van de vakantie bijbelclub, op de leidersopening. volgens hem gaat de hele bijbel over de strijd tussen de vrouw en het nageslacht en de slang en zijn nageslacht. Hij benoemde ook Openbaringen 12 als het beeld van Eva en de slang. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Gaitema:

Een PKN dominee bracht dit eens in een opening van de vakantie bijbelclub, op de leidersopening. volgens hem gaat de hele bijbel over de strijd tussen de vrouw en het nageslacht en de slang en zijn nageslacht. Hij benoemde ook Openbaringen 12 als het beeld van Eva en de slang. 

 

Deze uitleg is helemaal nieuw voor me. In het algemeen wordt aangenomen dat de vrouw Gods organisatie is. Het Zaad van de vrouw is Jezus. Jezus werd in de hiel getroffen (Hij werd gedood door het zaad van de slang, satan) maar werd weer levend en verheerlijkt. De verheerlijkte Jezus zal de kop van de slang, satan, in de kop vermorzelen, dus vernietigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Deze uitleg is helemaal nieuw voor me. In het algemeen wordt aangenomen dat de vrouw Gods organisatie is. Het Zaad van de vrouw is Jezus. Jezus werd in de hiel getroffen (Hij werd gedood door het zaad van de slang, satan) maar werd weer levend en verheerlijkt. De verheerlijkte Jezus zal de kop van de slang, satan, in de kop vermorzelen, dus vernietigen.

Die visie ken ik ook. De visie van de predikant spreekt me persoonlijk erg aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid