Spring naar bijdragen

Waarom moeten wij wedergeboren worden?


Aanbevolen berichten

45 minuten geleden zei sjako:

In feite hoort elke Christen tot het geestelijk Israël.

Dat ben ik met je eens.

 

33 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 

Hiermee geef je dus aan dat iemand die niet gedoopt is, niet de Heilige Geest heeft ontvangen en dus niet is ingelijfd bij Zijn Gemeente. Een gevaarlijk en ook niet Bijbels...

Ik laat het hier maar bij.

Ik heb mijn visie gedeeld. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

1 uur geleden zei Fritsie:

Even voor de duidelijkheid, ik heb mijn overtuiging in wat de Bijbel leert juist overgehouden nadat ik mijn hoofd uit het zand had gehaald. Nogmaals, ik ken er niet één. Want als een gelovige de Heilige Geest ontvangt, zal Die er middels de waterdoop op aandringen om van de Heer Jezus te getuigen. (Jh 15:26)

Dit zijn twee elkaar uitsluitende begrippen. Toen uw vrouw nog joods was, volgde zij Jezus Christus niet. Nu zij Hem volgt, heeft ze het judaïsme afgelegd. Of je kunt met Rm 2:29 ook zeggen, nu is zij pas een echte Jodin.

Dit soort besloten overleg met God is legitiem, als de uitkomst strookt met de leer van Jezus Christus.

Dit maakt een en ander zeer dubieus!

U bedoelt waarschijnlijk 'eveneens' een bijzaak, anders zou u wel uitkomen voor de Bijbelse doop van volwassenen door onderdompeling.

Nee, niet doen.

Geen maanden, maar na een goed gesprek met de ouders en een kopje koffie is het klaar. De ouders zullen vast op hun plaats komen, want wie zoekt die vindt! (Mt 7:8)

Ik vat het even samen: hoe kan mijn vrouw nu zonder de Heilige Geest nu de gave van profetie hebben? DAT is tegenstrijdig. Daarbij, ik heb het evangelie gedeeld met moslims en atheïsten op het werk en bij de YFC. Terwijl ik niet als volwassene gedoopt ben. 

Wij onderschrijven wel de visie op de volwassendoop, maar we hoefden niet gedoopt te zijn om lid te worden van de evangelische gemeente. Als het een plicht was om te geloven wat jij geloofde, dan waren we nooit lid geworden.

Hier laat ik het bij.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hiermee geef je dus aan dat iemand die niet gedoopt is, niet de Heilige Geest heeft ontvangen en dus niet is ingelijfd bij Zijn Gemeente.

Als ik mag aannemen dat u met ‘niet gedoopt’ de waterdoop bedoelt, is uw conclusie voorbarig. Het is een Bijbels gegeven dat sommige gelovigen de Heilige Geest reeds ontvingen, alvorens zij zich overeenkomstig ook in water lieten dopen. Dit valt onmiskenbaar op te maken uit de woorden van de apostel Petrus:

‘Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?’ (Hn 10:47) Het bezwaar bestaat hierin, dat mensen van mening zijn dat na de bekering de waterdoop om diverse redenen weggelaten mag worden! Bovendien zou er sprake zijn van het hebben ontvangen Heilige Geest, maar dat vervolgens uit niets in het leven van die mensen blijkt. Men geeft van deze grote genadegave geen enkel getuigenis, ook niet doordat men zich zelfs na jaren nog niet laat dopen in water. Dan is er dus iets grondig mis!

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Een gevaarlijk en ook niet Bijbels te onderbouwen standpunt die jij probeert te ondervangen dmv scheiden van rechtvaardiging en wedergeboorte.

Ik heb in al mijn posts over dit onderwerp steeds het Bijbelse standpunt aangegeven en onderbouwd.

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Rechtvaardiging zou volgens jou genoeg zijn om de hemel in te komen en wedergeboorte is de weg om charismata te ontvangen. Zoals reeds aangegeven kom jij dan in de knoop met het volgende:

Nee, de rechtvaardiging is het begin van de wedergeboorte, en samen met de doop in de Heilige Geest (getuigenis hiervan de waterdoop) betekent het dat God de rechtvaardige mens geestelijk toerust voor zijn wandel in de hemel. De Heer Jezus bezat als éérste mens de Heilige Geest, tijdens Zijn wandel op aarde was Hij ook in de hemel. (Jh 3:13)

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De essentie is dus dat je enkel door het ontvangen van de Heilige Geest bent ingelijfd als deel van Zijn Lichaam. Heb je de Heilige Geest niet, dan kom je de hemel niet in

Ja die conclusie is juist, wie de Heilige Geest niet heeft ontvangen behoort niet tot het Lichaam van Christus. En wie de Heilige Geest Gods niet hebben ontvangen, kunnen ook maar beter uit de hemel wegblijven. Wie namelijk buiten de Heer Jezus om langs illegale weg de hemel binnendringt, komt in diepe duisternis.

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Je scheidt steeds rechtvaardiging van wedergeboorte.

Zoals ik al zei, de rechtvaardiging is het begin van de wedergeboorte, dan wordt een mens geestelijk ‘wakker’. De doop met de Heilige Geest is de onontbeerlijke toerusting om de Heer Jezus te kunnen volgen. Het behoort bij elkaar, zoals ‘wakker worden’ voorafgaat aan het daadwerkelijke ‘opstaan’ om aan de slag te gaan.

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Terwijl Jezus duidelijk is over deze kwestie:

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh.3:1)

Dat is toch heel logisch; wie niet wederom geboren wordt kan ook de Heilige Geest niet ontvangen, die heeft dan vanzelfsprekend ook geen zicht op het Koninkrijk Gods omdat hij in de hemelen zijn ogen nog dicht heeft.

Maar bij de goedwillende mens vallen de woorden Jezus Christus van vergeving van zonden en van de doop met de Heilige Geest in het goede hart, waar ze de nieuwe hemelse mens ‘verwekken’. Na een tijd manifesteert deze nieuwe geestelijke mens zich naar buiten toe, doordat hij zich wil laten dopen in water en dan voor familie en vrienden zichtbaar wordt wat er bij hem in het verborgene heeft plaatsgehad. Deze rechtvaardige mag de belofte van Jezus uit Lucas 11:13 aangrijpen, dat hem op gebed de Heilige Geest gegeven zal worden. Ook dit geschiedt in het verborgene van zijn inwendige mens maar zal voor zijn omgeving direct duidelijk worden, omdat deze nieuwe mens anders reageert en anders spreekt. Ook kan hij voortaan de gave van de Heilige Geest gebruiken (Mr 16:17), hetgeen tevens duidelijk aangeeft dat deze persoon wedergeboren is.

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Rechtvaardiging is wedergeboorte! Enkel door de wedergeboorte kan men rechtvaardig staan tegenover God.

Het is helaas heel erg jammer dat veel christenen zich wel gerechtvaardigd weten door het dierbaar bloed van het Lam Gods, maar vervolgens nooit de charismata uit 1Co.12 ontwikkelen, omdat zij nimmer het voorbeeld van de Heer Jezus volgden en na de waterdoop om de Heilige Geest baden. (Lc 3:21)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fritsie:

Het is helaas heel erg jammer dat veel christenen zich wel gerechtvaardigd weten door het dierbaar bloed van het Lam Gods, maar vervolgens nooit de charismata uit 1Co.12 ontwikkelen, omdat zij nimmer het voorbeeld van de Heer Jezus volgden en na de waterdoop om de Heilige Geest baden. (Lc 3:21)

Ik ben er wel blij om. Dat betekent dat veel christenen zich daar terecht geen zorgen over maken en dat ook niet hoeven te doen. Wie geloofd ontvangt de Heilige Geest, is wedergeboren en hoort er helemaal bij. Ondanks sommigen die menen zich ver verheven te voelen boven hen vanwege vermeende charismata.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Ik vat het even samen: hoe kan mijn vrouw nu zonder de Heilige Geest nu de gave van profetie hebben? DAT is tegenstrijdig.

Is daar misschien een andere conclusie aan te verbinden?

7 uur geleden zei Gaitema:

Daarbij, ik heb het evangelie gedeeld met moslims en atheïsten op het werk en bij de YFC. Terwijl ik niet als volwassene gedoopt ben. 

Het evangelie delen met moslims en atheïsten is geen enkel punt, zolang het bij het kerstverhaal blijft. Maar als u hen oproept hun afgoden af te leggen en te bekeren tot Jezus Christus, waarvan zij dan getuigenis geven in de waterdoop, dan wordt het plotseling een heel ander verhaal!

7 uur geleden zei Gaitema:

Als het een plicht was om te geloven wat jij geloofde, dan waren we nooit lid geworden.

Het criterium is niet dat u gelooft wat ik geloof, maar u moet de Heer Jezus geloven en de leer van Zijn apostelen.

7 uur geleden zei Gaitema:

Hier laat ik het bij.

Dag @Gaitema, fijn dat u zo openhartig was. Doet u de vriendelijke groeten aan uw vrouw?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Fritsie:

Zoals ik al zei, de rechtvaardiging is het begin van de wedergeboorte, dan wordt een mens geestelijk ‘wakker’. De doop met de Heilige Geest is de onontbeerlijke toerusting om de Heer Jezus te kunnen volgen. Het behoort bij elkaar, zoals ‘wakker worden’ voorafgaat aan het daadwerkelijke ‘opstaan’ om aan de slag te gaan.

Ik sta op en wordt wakker met een kop koffie!

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Robert Frans:

Volwassendoop komt echter ook nergens voor in de Schrift. Dat wil zeggen: er staat nergens expliciet dat alleen volwassenen gedoopt mogen worden.

Dan raad ik u aan @Robert Frans om uw Willibrord er nog eens op na te lezen, Matteüs 3:15.  Daar staat:

‘Laat nu maar, want zo behoren wij de gerechtigheid volledig te vervullen.’

Het kleine woordje “zo” geeft exact de manier aan hoe wij behoren te dopen, namelijk zoals dat ook bij de Heer Jezus is gebeurd.
Het volgende vers vermeldt ‘dat Jezus uit het water kwam’, de Statenvertaling heeft hier: ‘En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water’. Dit geeft heel duidelijk aan dat de Heer Jezus zich in het water bevond. Dat is dus onmogelijk uit te beelden met een kannetje water of enkele druppels! ‘Dopen’ (Gr. babtizo), kan ook niet anders betekenen dan ‘onderdompelen’, omdat slechts dan het ganse lichaam is bedekt met water.
 

10 uur geleden zei Robert Frans:

In zendingsgebieden is het logisch dat vooral volwassenen gedoopt worden, maar als eenmaal het christendom gesettled is, dan mag men kinderen ook niet het heil onthouden dat zij nodig hebben.

Zowel in zendingsgebieden alsook aan het thuisfront onthoudt men de kleine kinderen niet het heil Gods doordat men het on-Bijbelse besprenkelen verbiedt, de ouders bewaren daarmee hun kleinen veeleer voor leringen van boze geesten! (1Tm 4:1)

 

10 uur geleden zei Robert Frans:

Sterker nog, in Handelingen al werden hele gezinnen gedoopt.

Doelt u wellicht op Handelingen 10, Cornelius?  Of op Handelingen 16, Lydia?
Staat daar dat baby's worden gedoopt? Welnee.

 

10 uur geleden zei Robert Frans:

Baby's worden dan ook gedoopt op het geloof van hun ouders. Zij beantwoorden de doopvragen en belijden het geloof namens het kind.

Een afkeurenswaardige, zeer on-Bijbelse handeling! Dit is een verzinsel van mensen, en vindt zijn climax in het corpus doctrinae van de kerk. Dit soort praktijken wordt absoluut niet door de Heer Jezus geleerd, noch door Zijn apostelen. Maar het belangrijkste is nog, dat ook over dit aspect de Heer Jezus specifieke instructies heeft gegeven:

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden’ (Mr 16:16a)

Die” is een aanwijzend voornaamwoord, waarmee de persoon wordt geïdentificeerd die zelf een besluit neemt om zich te laten dopen, omdat hij de woorden van de Heer Jezus gelooft!

 

10 uur geleden zei Robert Frans:

Er is dus geen sprake van volwassendoop of kinderdoop. Er is slechts één doopsel, één doop, dat door ieder mens ontvangen kan worden, ongeacht leeftijd, geslacht, intelligentie, gezondheid, noem maar op. Niemand is uitgesloten van Gods heil.

Uw bedoeling is duidelijk, alles op één grote hoop te vegen, waarmee u dan tevens de verderfelijke rkk-catechismus heeft kunnen insluiten. Dit is volstrekt onaanvaardbaar, omdat u daarmee zeer velen van Gods heil afhoudt!
Zoals aangetoond leert de Bijbel namelijk heel iets anders.

 

10 uur geleden zei sjako:

In feite hoort elke Christen tot het geestelijk Israël.

Dan zult u toch eerst een duidelijke omschrijving moeten geven van wie een Christen is, idem 'want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.' (Rm 9:6)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fritsie:

Is daar misschien een andere conclusie aan te verbinden?

Het evangelie delen met moslims en atheïsten is geen enkel punt, zolang het bij het kerstverhaal blijft. Maar als u hen oproept hun afgoden af te leggen en te bekeren tot Jezus Christus, waarvan zij dan getuigenis geven in de waterdoop, dan wordt het plotseling een heel ander verhaal!

Het criterium is niet dat u gelooft wat ik geloof, maar u moet de Heer Jezus geloven en de leer van Zijn apostelen.

Dag @Gaitema, fijn dat u zo openhartig was. Doet u de vriendelijke groeten aan uw vrouw?

 

Ik heb hen de noodzaak van het geloven in Jezus en Zijn offer aan het kruis uitgelegd, waarom wij de Heilige Geest nodig hebben en dat alles draait om het hebben van de liefde, omdat God liefde is. Daarmee bouw je schatten op in de hemel. 

Jouw vooroordelen te spijt, wij hebben de Heilige Geest en doen wat Jezus zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Dan zult u toch eerst een duidelijke omschrijving moeten geven van wie een Christen is, idem 'want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.' (Rm 9:6)

Volgens mij bedoelt Paulus daarmee, dat je niet een Israëliet hoeft te zijn om toch tot het verbondsvolk te kunnen behoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Volgens mij bedoelt Paulus daarmee, dat je niet een Israëliet hoeft te zijn om toch tot het verbondsvolk te kunnen behoren.

En wie is volgens u een Christen, kunt u dat voluit omschrijven?

(Ik had u ook nog gevraagd of u wel of niet 100% rechtvaardig bent.)

bewerkt door Fritsie
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei thom:

Zo is dat. God ziet het hart aan, en de mens kan daar niets over oordelen.

Dus als Idi Amim naar jou toe was gekomen met de mededeling dat hij christen is, dan nam jij dat klakkeloos aan? Vind je jezelf nu niet heel naïef uit de verf komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Fritsie:

Dan zult u toch eerst een duidelijke omschrijving moeten geven van wie een Christen is, idem 'want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.' (Rm 9:6)

Volgens mij bedoelt Paulus daarmee, dat je niet een Israëliet hoeft te zijn om toch tot het verbondsvolk te kunnen behoren.

Nou dat is niet wat in het bedoelde vers, Romeinen 9:6, gezegd wordt.

Neem maar de NWV ter hand: 6  Maar het is niet zo dat het woord van God gefaald heeft. Want niet allen die van Israël afstammen, zijn ook echt ‘Israël’.

In de SV staat het misschien wat minder duidelijk: Doch [ik] [zeg] [dit] niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.

Maar het is niet wezenlijk anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei thom:

Wie is een Christen, dat hij de ander ver-oordeelt? Die ander kan of mag oordelen omdat hij van zichzelf meent Christen te zijn?

Het geloof zelf kan als iets onbeschrijflijks zijn net als God onbeschrijflijk is, gezien de reacties op een forum dat geloven als hoofd-item heeft.

Dan zou een mens bepalen waar een ander staat in het geloof? Dat kan alleen de Christus zelf. Dus die mens zelf bij zichzelf. Geest doorzoekt de harten.

Oh ja, over Christus geschreven, ook Dat wordt vaak nog alleen als figuur gezien, en als beeld zogezegd beschreven en aanbeden.

Christus dienen, is Hem belijden kunnen met het hart dat het geloof heeft.

Dat is wat uitgedragen kan worden, en niet iets wat bij een ander veroordeelt moet worden, mocht diegene Hem niet bewust zijn in zichzelf. Dan is daar alleen de mogelijkheid als Christen, om Hem te tonen door het Woord.

Het Woord, ook onbegrepen.

Wat is dit nu voor een raar antwoord? Je kan toch gewoon ja of nee antwoorden? Simpele vraag en een vreselijk omslachtig en wazig nergens op slaand antwoord dit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Nee, dat gaat niet en ga ik ook niet doen. Met de mate dan je een ander oordeelt zal je zelf worden geoordeeld

He @sjako, heeft u iets te verbergen?

Ik vroeg u niet naar een oordeel, maar naar de omschrijving van een Christen.

Mijn persoonlijke vraag aan u (3e keer!) is, bent u nu wel of niet 100% rechtvaardig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Met de mate dan je een ander oordeelt zal je zelf worden geoordeeld

Bent u soms bang voor Gods oordeel?

Horen u en ik en zovelen op dit forum soms niet bij elkaar?

'Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?' (1Co 5:12)

4 minuten geleden zei thom:

Daarom, wat moet jij met die vragen.

Vragen heb ik al, nu de antwoorden nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Fritsie:

Bent u soms bang voor Gods oordeel?

 Horen u en ik en zovelen op dit forum soms niet bij elkaar?

 'Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?' (1Co 5:12)

Nee, ik ben daar niet bang voor, maar je moet er ook niet makkelijk over doen. Het is niet eens gered altijd gered. Satan zal altijd proberen je te laten struikelen. Ik zie Jezus als mijn Koning, vriend, leider, de Zoon van God die in het vlees is gekomen om mij te redden. Hij heeft aan mij laten zien hoe God denkt en hoe Hij van ons houdt. Ik ben blij met jullie ook al lopen we wel eens een beetje te bekvechten. Wij willen tenslotte allemaal hetzelfde, Jezus navolgen en God dienen.

27 minuten geleden zei Fritsie:

 @Trajecto en @sjako, mag ik het als de wenselijke gang van zaken op het forum beschouwen, dat als ik tot 3x toe een heel eenvoudige vraag aan @sjako stel, ik vervolgens steeds ontwijkingen en geen antwoord krijg?

Ik ben ook wel eens niet op het forum. Ik wil je zo goed mogelijk antwoord geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

 @Trajecto en @sjako, mag ik het als de wenselijke gang van zaken op het forum beschouwen, dat als ik tot 3x toe een heel eenvoudige vraag aan @sjako stel, ik vervolgens steeds ontwijkingen en geen antwoord krijg?

Nee, dat is geen wenselijke gang van zaken. Zoiets kan ook bij de moderator aangekaart worden. In het geval dat nu aan de orde is heb ik de indruk dat er een antwoord beloofd is en nog gaat komen, maar indien dat toch niet naar genoegen gebeurt is de moderator raadplegen natuurlijk mogelijk.

(Het bovenstaande betekent niet dat het inhoudelijk ingaan op een vraag steeds verplicht is. Het kan ook voorkomen dat er een vraag is waarop iemand niet wil ingaan, maar dan is de reactie dat je daarop niet wilt ingaan/antwoorden het passende antwoord.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid