Spring naar bijdragen

Het werk van de Heilige Geest.


Aanbevolen berichten

Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt. Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden. Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam? En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam? Ware het gehele lichaam het oog, waar zou het gehoor zijn? Ware het gehele lichaam gehoor, waar zou de reuk zijn? Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft. Waren zij alle maar een lid, waar zou het lichaam zijn? Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar een lichaam. (1Kor.12:13-20)

In het verlengde van de wedergeboorte zouden we het kunnen hebben over de gaven van de Heilige Geest. Bovenstaande Schriftgedeelte lijkt mij van toepassing op dit onderwerp. Om een gezond en goed functionerend Lichaam van Christus te zijn, is het relevant om onze gaven in te zetten in het belang van de ander.

Wat is een gezonde gelovige en hoe gezond ben jij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vele leden, één lichaam. Ik heb deze tekst altijd gezien als: hoe verschillend we ook zijn,- hier wordt gesproken over Joden, Grieken, vrijen- toch zijn zij allen nodig, samen vormen zij één geheel.

Deze tekst gaat dus niet over; ik ben R-KK, ik Jehovah getuigen, ik evangelisch en mijn kerk is de beste/ de ware.
Het heeft een oecumenisch karakter en vraagt ieder zijn talenten in te zetten. Martha's en Maria's, Petrus en Johannes.

Gezond gelovigen, ik ben het niet; maar voor mij zijn dat wel de mensen die geloven in woord en daad.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Lobke:

Vele leden, één lichaam. Ik heb deze tekst altijd gezien als: hoe verschillend we ook zijn,- hier wordt gesproken over Joden, Grieken, vrijen- toch zijn zij allen nodig, samen vormen zij één geheel.

Deze tekst gaat dus niet over; ik ben R-KK, ik Jehovah getuigen, ik evangelisch en mijn kerk is de beste/ de ware.
Het heeft een oecumenisch karakter en vraagt ieder zijn talenten in te zetten. Martha's en Maria's, Petrus en Johannes.

Toch lijkt mij dat het hier gaat over mensen in een bepaald hokje, want niet iedereen is lid van dit Lichaam.

41 minuten geleden zei Lobke:

Gezond gelovigen, ik ben het niet;

Het Lichaam is zo gezond als elk lid afzonderlijk dat is. Is het nu goed of slecht dat jij geen lid bent van een gemeente? Je zou kunnen zeggen dat het wel zo gezond is voor de andere leden. Aan de andere kant zijn de andere leden er ook voor jou om je weer gezond te krijgen, maar dat gaat niet als je je onttrekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gemeente waar wij lid van waren was enorm actief, er werd van alles georganiseerd. Soms zoveel dat je er moe van werd, ook predikanten raakten er overspannen. Want al die mensen die vol van de geest zijn en enthousiast gaven voorgangers wel eens het gevoel dat ze te kort schoten.

Ik herinner me een preek waarin gezegd werd; sommige mensen hebben het nodig om achterin te zitten, zonder dat ze iets moeten, zonder dat ze meedoen. Ik begrijp dat nu héél goed.

Maar hoe is dat met jou Kaasjeskruid; hoe gezond ben jij? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt. Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden. Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam? En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam? Ware het gehele lichaam het oog, waar zou het gehoor zijn? Ware het gehele lichaam gehoor, waar zou de reuk zijn? Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft. Waren zij alle maar een lid, waar zou het lichaam zijn? Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar een lichaam. (1Kor.12:13-20)

In het verlengde van de wedergeboorte zouden we het kunnen hebben over de gaven van de Heilige Geest. Bovenstaande Schriftgedeelte lijkt mij van toepassing op dit onderwerp. Om een gezond en goed functionerend Lichaam van Christus te zijn, is het relevant om onze gaven in te zetten in het belang van de ander. Wat is een gezonde gelovige en hoe gezond ben jij?

Deze insteek lijkt me naar het syncretisme te verwijzen, samenwerkend als een grote familie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Lobke:

De gemeente waar wij lid van waren was enorm actief, er werd van alles georganiseerd. Soms zoveel dat je er moe van werd, ook predikanten raakten er overspannen. Want al die mensen die vol van de geest zijn en enthousiast gaven voorgangers wel eens het gevoel dat ze te kort schoten.

Ik herinner me een preek waarin gezegd werd; sommige mensen hebben het nodig om achterin te zitten, zonder dat ze iets moeten, zonder dat ze meedoen. Ik begrijp dat nu héél goed.

En in welke gemeente zit jij achterin? Niets doen lijkt mij geen optie, wat heeft een ander daaraan?

4 minuten geleden zei Lobke:

Maar hoe is dat met jou Kaasjeskruid; hoe gezond ben jij? 

Ik wordt steeds gezonder. Dat merk ik bijvoorbeeld in mijn schrijven hier op het forum. Geloofszaken worden steeds meer uitgekristalliseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Deze insteek lijkt me naar het syncretisme te verwijzen, samenwerkend als een grote familie.

Toch verwijs ik daar zeker niet naar. Religieuze samensmelting van allerlei soorten winden van leer, geeft geen synthese maar wel familie met de cohesie van los zand.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 12-8-2018 om 21:15 zei Kaasjeskruid:

Wat is een gezonde gelovige en hoe gezond ben jij?

Een gezonde gelovige is volgens mij iemand die altijd beseft dat hij in alles is afhankelijk van God, dat zonder God hij is niets en kan nooit zeker zijn in zijn mening dat hij in alle opzichten gezond is. Hij beseft zijn gevallen toestand waarbij hij God als Redder en Verlosser nodig heeft om terug te keren naar de oorspronkelijke gelukzalige leven in eenheid met God waarvoor hij geschapen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid