Spring naar bijdragen

Zalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen


Aanbevolen berichten

Psalm 1:3

"Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, waarvan het blad niet afvalt; al wat hij doet, zal goed gelukken."

Zoals ook in de brieven staat: "Hij zal alles laten meewerken ten goede, voor wie Hem liefhebben."

Zo mooi, zien jullie dit ook in jullie levens terug? Hecht je hier geloof aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Gaitema, Je leven gaat met ups en down, trouwens dat is zo met de meesten van ons. Je vertelde wel eens dat je een ''stoornis'' hebt, ik weet niet meer welke. "Stoornis" zet ik tussen haakjes wa

De begrippen god, goden, goddeloos en godvrezend, zijn begrippen die door mensen wordt ingevuld en in stand gehouden. God is met ons, was meermaals het blazoen van elkaar uitmoordende legers. Om hier

Ef.6:5-9 Gij dienstknechten, zijt gehoorzaam uw heren naar het vlees, met vreze en beven, in eenvoudigheid uws harten, gelijk als aan Christus; Niet naar ogendienst, als mensenbehagers, maar als diens

Mijn persoonlijke ervaringen zijn dikwijls in strijd met de belofte van Psalm 1, dat alles zal lukken. Vaak verloor ik werk. Conflicten ontstonden. Een project in Rwanda strandde door leugens en bedrog van een contactpersoon in Rwanda. Twee auto's van me raakten total los. Een vriend verloor ik. Kreeg conflicten met mijn vrouw. Mijn broer begon wrok tegen mij te koesteren. Mijn zus werd bang voor mij. Verloor contacten in de kerk en de  bijbelkring stopte door interne Conflicten, waarbij ik ook betrokken was. Na een conflict stond de politie bij mij op de deurmat om mij te kalmeren en naar hulpverlening te verwijzen. Hoezo, alles zal me lukken?

Maar door alle ellende heen leerde ik Gods wil kennen en de vrede van Jezus. Daardoor herstelde de banden met mijn familie en mijn vrouw. Ze zijn niet meer bang voor mij en mijn broer koestert geen wrok meer tegen mij. Ik heb weer goed werk en goede contacten met mijn collega's. Een fijne gemeente en een fijne bijbelkring. Goede hulpverlening waarbij ik grote snelle vorderingen maak en een team vrijwilligers om ons heen die ons en onze dochter met liefde en warmte opvangen. Allemaal christenen.

Al ging ik door een dal van de moerbijbomen, God maakte het tot een fontein. :) (Psalm 84:7)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Trajecto unlocked this discussie
23 minuten geleden zei Trajecto:

Moderatie:

Ik heb het topic bijgewerkt. De link die je erbij gaf is niet juist en geeft een foutmelding van Facebook. Misschien kun je alsnog een kloppende link plaatsen.

Dank je. De inhoud van de link is hetgeen je leest. Het was mijn Facebook bericht op een christelijke facebookgroep.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Psalmen zijn goud waard! In de nood van ons bestaan leert het ons naar God onze hoop te richten. Die hoop houdt niet in dat je haast de wanhoop nabij wacht op een mogelijke lot dat God je misschien helpt, maar is werkelijk vertrouwen op het feit dat God helpt. Hij brengt verlossing en geeft vergeving. 

Zo ook Psalm 130:

Psalmen 130

 

 1 Een pelgrimslied.

   Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE;

 2 Heere, hoor naar mijn stem.

   Laat Uw oren opmerkzaam zijn

      op mijn luide smeekbeden.

 3  Als U, HEERE, op de ongerechtigheden let,

      Heere, wie zal staande blijven?

 4 Maar  bij U is vergeving,

      opdat U gevreesd wordt.

 5  Ik verwacht de HEERE,  mijn ziel verwacht Hem

      en ik hoop op Zijn woord.

 6  Mijn ziel wacht op de Heere,

      meer dan wachters op de morgen,

         wachters op de morgen.

 7 Laat Israël hopen op de HEERE,

      want bij de HEERE is goedertierenheid

         en bij Hem is veel verlossing.

 8 Ja, Hij zal Israël verlossen

      van al zijn ongerechtigheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En de volgende tekst:

Psalm 121: 

Psalmen 121

 

   God bewaart Zijn volk

 1 Een pelgrimslied.

   Ik sla mijn ogen op naar de bergen,

      vanwaar mijn hulp komen zal.  

 2 Mijn hulp is van de HEERE,

      Die hemel en aarde gemaakt heeft.

 3 Hij zal uw voet niet laten wankelen,

      uw Bewaarder zal niet sluimeren.

 4 Zie, de Bewaarder van Israël

      zal niet sluimeren of slapen.

 5 De HEERE is uw Bewaarder,

      de HEERE is uw schaduw aan uw rechterhand.

 6 De zon zal u overdag niet steken,

      de maan niet in de nacht.

 7 De HEERE zal u bewaren voor alle kwaad,

      uw ziel zal Hij bewaren.

 8 De HEERE zal uw uitgaan en uw ingaan bewaren,

      van nu aan tot in eeuwigheid.

 

Psalm 120

 

1 Een pelgrimslied. 

   Ik riep tot de HEERE in mijn benauwdheid,

      en Hij verhoorde mij.

 2  HEERE, red mijn ziel van de valse lippen,

      van de tong vol bedrog.

 3 Wat zal de tong vol bedrog u geven?

      Wat zal die aan u toevoegen?

 4  Scherpe pijlen van een machtig man,

      en gloeiende houtskool van bremstruiken daarbij.

 5 Wee mij, dat ik als vreemdeling in Mesech verblijf,

      dat ik woon in de tenten van Kedar.

 6 Mijn ziel heeft lang gewoond

      bij hen die de vrede haten.

 7 Ik ben vreedzaam, maar als ik spreek,

      voeren zij oorlog. 

 

Merken we in onze levens dat God gebeden verhoord en onze hulp is? Dat Hij ons niet laat wankelen? Dat Hij ons vrede geeft, als de wereld om ons heen uit is op strijd?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

als je niet oprecht leeft in de voetsporen van de ethiek van Jezus,

Vroeger moest je geloven in de opstanding. Tegenwoordig leven in de voetsporen van de ethiek van Jezus. Ik zou niet weten wat daarbinnen en daarbuiten valt. Geef eens 2 lijstjes van elk 3 of 5 punten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Bonjour:

Vroeger moest je geloven in de opstanding. Tegenwoordig leven in de voetsporen van de ethiek van Jezus. Ik zou niet weten wat daarbinnen en daarbuiten valt. Geef eens 2 lijstjes van elk 3 of 5 punten.

Een dominee zei: geloven is meer dan het aannemen van een stel geloofsfeiten. Op Groot Nieuws Radio hoorde ik: een levend geloof is in actie!

Op de radio werd het voorbeeld genoemd van een dief. Als die na zijn bekering een dief blijft, kan jij je afvragen of hij wel echt gelooft. Geloof is vertrouwen hebben in Jezus. Dat Hij je echt leidt naar een rechtvaardig leven. 

En als we dan zondigen, daarvoor stierf Jezus.

Dood geloof:

1 liefdeloosheid en totale egoïsme

2 rituelen boven de naastenliefde stellen.

3 ongeremd begeertes blijven volgen.

4 niet werkelijk op de leiding van Jezus vertrouwen.

Levend geloof:

1 heeft liefde voor God en de naaste

2 dient de ander, zoals Jezus voordeed

3 kent zelfbeheersing

4 vertrouwt op de leiding van Jezus 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dan is nog de vraag "Wat is rechtvaardig?". Een gelovige die 5 werknemers als slaven behandelt, en op het terrrein vasthoudt? Jezus zei niets over slavernij. De gelovige zorgt wel voor goed eten en een matras.

Daarnaast geloof ik het verhaaltje niet. Zelfs als er alleen maar goede morele opmerkingen in het NT stonden, geloof ik niet dat Jezus geleefd heeft.

 

Dat zijn dus 2 redenen waarom ik NIET geloof in Jezus. Dat is wat anders dan een DOOD geloof. 

Naschrift.

Dit deel was geschreven voordat je het lijstje toevoegde. Ga ik nu bekijken.

 

bewerkt door Bonjour
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dood geloof:

1 liefdeloosheid en totale egoïsme - NEE

2 rituelen boven de naastenliefde stellen. - NEE

3 ongeremd begeertes blijven volgen. - NEE

4 niet werkelijk op de leiding van Jezus vertrouwen. - JA

Levend geloof:

1 heeft liefde voor God en de naaste - NIET voor God, wel voor de naaste

2 dient de ander, zoals Jezus voordeed - Ja, maar niet zoals Jezus deed, waar ik ook vraagtekens bij zet.

3 kent zelfbeheersing  - JA

4 vertrouwt op de leiding van Jezus   - NEE

Dus het lijkt me dat ik niet de voetsporen volg, maar ook geen dood geloof heb.

4 minuten geleden zei Gaitema:

Dan heb je geen geloof.

Dat lijkt me dan een betere omschrijving van mijn positie.

 

31 minuten geleden zei Gaitema:

Mijn stelling is: als je niet oprecht leeft in de voetsporen van de ethiek van Jezus, (voor zo ver het lukt), dan toon jij je een dood geloof.

Is daarmee dan je stelling ontkracht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Dan heb je geen geloof. De slavernij werd inderdaad niks van gezegd. Waarom weet ik ook niet. 

Omdat Jezus dat blijkbaar geen probleem vond. Paulus ook niet, want die schrijft er over en niet dat dat niet koosjer zou zijn.

Dus het hebben van slaven is prima bijbels te verdedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg zo af en toe het idee dat christenen denken dat alle ellende op de wereld voortkomt uit de niet-gelovigen. Alsof die geen goed leven kunnen leiden en geen Moeder Theresa kunnen worden. Dat vind ik wel zorgelijk.

Wat nu wel of niet precies in het NT staat maakt me dan nog niet eens zoveel uit. Laten we het oppervlakkig houden, er staan dingen in die me niet bevallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bonjour:

Dood geloof:

1 liefdeloosheid en totale egoïsme - NEE

2 rituelen boven de naastenliefde stellen. - NEE

3 ongeremd begeertes blijven volgen. - NEE

4 niet werkelijk op de leiding van Jezus vertrouwen. - JA

Levend geloof:

1 heeft liefde voor God en de naaste - NIET voor God, wel voor de naaste

2 dient de ander, zoals Jezus voordeed - Ja, maar niet zoals Jezus deed, waar ik ook vraagtekens bij zet.

3 kent zelfbeheersing  - JA

4 vertrouwt op de leiding van Jezus   - NEE

Dus het lijkt me dat ik niet de voetsporen volg, maar ook geen dood geloof heb.

Dat lijkt me dan een betere omschrijving van mijn positie.

 

Is daarmee dan je stelling ontkracht?

Voor jou wel. Maar ik richte me dan ook op gelovigen. Dit toont aan dat er mensen zijn zonder geloof, die beter leven dan mensen met geloof. Dat vind ik een ernstig gegeven voor al die mensen met een dood geloof. ?

1 uur geleden zei HJW:

Omdat Jezus dat blijkbaar geen probleem vond. Paulus ook niet, want die schrijft er over en niet dat dat niet koosjer zou zijn.

Dus het hebben van slaven is prima bijbels te verdedigen.

Het lijkt me stug dat Jezus het goed keurde. Eerder geloof ik dat volgens Hem de slavernij nooit is afgeschaft. Aangezien we "moeten" zwoegen voor de centen, met een onrechtvaardige verdeling in de wereld.

1 uur geleden zei Bonjour:

Ik krijg zo af en toe het idee dat christenen denken dat alle ellende op de wereld voortkomt uit de niet-gelovigen. Alsof die geen goed leven kunnen leiden en geen Moeder Theresa kunnen worden. Dat vind ik wel zorgelijk.

Wat nu wel of niet precies in het NT staat maakt me dan nog niet eens zoveel uit. Laten we het oppervlakkig houden, er staan dingen in die me niet bevallen.

Dat geloof ik. Jouw bezorgdheid deel ik ook. Daarbij, de meerderheid van de wereld bestaat uit mensen met een godsdienstige overtuiging. Ik heb een Rwandese vriendin gehad. Nu kent Rwanda bijna alleen maar christenen en een klein groepje moslims. Atheïsten zal je er niet veel zien. Toch heeft het een gruwelijke oorlog achter de rug waarbij "de gewone burgerbevolking (Hutu's) de Tutsi's en gematigde Hutu's vermoorden. Er is ergens een kerk wat vol stroomde met vluchtelingen, maar een aantal Hutu's (zelf ook hoogst waarschijnlijk christen) moorden die hele kerk uit. 

Sinds dien kan ik geen berichten van oorlog meer aanhoren. Vreselijk, wat een leed doen mensen elkaar aan. Trouwens, die haat is ook in de wortel aangejaagd door Duitse en Belgische kolonisten die om beurten Rwanda tot kolonie hadden en een verdeel en heers systeem hadden. Ze gaven de Tutsi's veel belangrijke posities en goede banen, terwijl de Hutu's (de meerderheid van de bevolking) bewust achtergesteld werden. Door hen is ook het Rooms Katholieke geloof er gebracht. Wat daar ruim weg de grootste kerk is en het land is enorm kerkelijk. 

3/4 van de Tutsi's werden in de oorlog vermoord, daarnaast zijn er velen verminkt. Daarnaast veel gematigde Hutu's die weigerden aan de gruwelijkheden mee te doen. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Het lijkt me stug dat Jezus het goed keurde. Eerder geloof ik dat volgens Hem de slavernij nooit is afgeschaft. Aangezien we "moeten" zwoegen voor de centen, met een onrechtvaardige verdeling in de wereld.

Dat jou dat stug lijkt, komt omdat jij inmiddels een andere moraal hebt dan in de bijbel staat. Gelukkig maar. Jezus heft zich er nooit tegen uitgesproken en Paulus noemt het gewoon, zonder ook maar één negatief word over slavernij.

Voor mij wordt het daarmee des te duidelijker dat de bijbel mensenwerk van die tijd is.

Als slavernij inhoudt dat we moeten zwoegen voor onze centen, dan wordt het nog erger: dan is de slavernij door God ingesteld.

 

1 uur geleden zei Bonjour:

Ik krijg zo af en toe het idee dat christenen denken dat alle ellende op de wereld voortkomt uit de niet-gelovigen. Alsof die geen goed leven kunnen leiden en geen Moeder Theresa kunnen worden. Dat vind ik wel zorgelijk.

Wat nu wel of niet precies in het NT staat maakt me dan nog niet eens zoveel uit. Laten we het oppervlakkig houden, er staan dingen in die me niet bevallen.

Punt wat conservatieven ervan maken is niet dat ongelovigen geen leven als moeder Teresa zouden kunnen leiden, maar dat geen enkele geode daad je kan redden. Daarbij denken conservatieve gelovigen dat ellende door iedereen komt, maar dat de gelovigen dat niet kwalijk genomen zal worden.

Er staat een heleboel in het NT. Sommige zaken zijn geweldig en inspirerend, andere barbaars danwel achterhaald. De bijbel is een weergave van persoonlijke geloofsovertuigingen. Geen goddelijk woord. Ook Jezus blijkt er wel eens naast te zitten.

Je ziet ook hier op het forum mensen draaien en keren en wentelen om onder zaken uit te komen die ze ook niet aan staan.

2 uur geleden zei Bonjour:

Daarnaast geloof ik het verhaaltje niet. Zelfs als er alleen maar goede morele opmerkingen in het NT stonden, geloof ik niet dat Jezus geleefd heeft.

Natuurlijk heeft hij wel geleefd :-)

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW:

Dat jou dat stug lijkt, komt omdat jij inmiddels een andere moraal hebt dan in de bijbel staat. Gelukkig maar. Jezus heft zich er nooit tegen uitgesproken en Paulus noemt het gewoon, zonder ook maar één negatief word over slavernij.

Voor mij wordt het daarmee des te duidelijker dat de bijbel mensenwerk van die tijd is.

Als slavernij inhoudt dat we moeten zwoegen voor onze centen, dan wordt het nog erger: dan is de slavernij door God ingesteld.

God heeft het werk met het geld nooit uitgevonden. Het wordt juist in de bijbel als vijand van God genoemd. Geld is het wortel van al het kwaad. Paulus zei alleen dat we onze kost moeten verdienen, zoals hij deed. Echter zij verdeelden alles eerlijk. De wereld om ons heen niet.

Waar sprak Jezus zich voor slavernij uit? Nergens!

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

God heeft het werk met het geld nooit uitgevonden. Het wordt juist in de bijbel als vijand van God genoemd. Geld is het wortel van al het kwaad. Paulus zei alleen dat we onze kost moeten verdienen, zoals hij deed. Echter zij verdeelden alles eerlijk. De wereld om ons heen niet.

Waar sprak Jezus zich voor slavernij uit? Nergens!

God geeft als straf dat je moet zwoegen voor je bestaan. Of dat met geld wordt gedaan of niet, is daarin niet relevant.

Het klopt dat Jezus zich nergens over slavernij uitspreekt. Dus ook niet tegen slavernij is. De tenach spreekt zich wel uit over slavernij en ook Paulus meerdere malen. Maar nooit met de insteek dat slavernij moreel verwerpelijk zou zijn.

Als je dus slaven wilt houden kun je genoeg teksten in de bijbel vinden die dat ondersteunen. Je zult er geen vinden die stelt dat slavernij moreel onjuist is. Mits je de slaven goed behandelt. Paulus roept slaven meerdere keren op om hun meester gehoorzaam te zijn, Petrus vindt dat zelfs als de meester onrechtvaardig is !! (1 Petrus 2:18-19).

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-8-2018 om 15:28 zei Gaitema:

"Hij zal alles laten meewerken ten goede, voor wie Hem liefhebben."

Zo mooi, zien jullie dit ook in jullie levens terug? Hecht je hier geloof aan?

Wat uit God is, is niet uit de mens. Wie om zich heen kijkt en de hogere werkelijkheden en liefde gaat zien, die kijkt niet langer vanuit zijn persoonlijk blikveld en zijn  persoonlijke gevoelens, maar vanuit het blikveld van God, vanuit heilige gevoelens. Wat hij ziet, ziet hij met het oog op een tijdelijke wereld die gescheiden wordt in een goede blijvende wereld en een wegwerpwereld. Wat hem raakt, raakt hem omdat het God ook raakt. En hij ziet het nut van het goede dat beter moet worden, en het slechte dat inderdaad slechter zal worden; opdat de drijvende geesten openbaar worden. Mozes kijkt met een heilige opdracht en persoonlijke gevoelens; en verbleef tot zijn 80e in Midian. Paulus keek met een heilige opdracht en persoonlijke gevoelens, tot hij hardhandig tot de orde wordt geroepen. Maar nooit kwam hij meer los van persoonlijk lijden. De ellende van tegenslag en moeilijkheden is bedoeld om ons te testen en om ons op te voeden om te leren denken vanuit een heilig perspectief. David was er een uitgesproken voorbeeld van dat hij hardhandig werd opgevoed, en daarin ook glansrijk slaagde: hij was voor niets en niemand meer bang, want hij geloofde dat God hem had gezalfd en dus zeker eens tot koning zou maken. Zelfs de diepste duisternis, ervaart hij als rijkdom in de genade van God. En dat is zo ongeveer hoe je moet verwachten dat het werkt. Aan het einde van de woestijnreis had iedereen nog goed schoeisel en goede kleding. Maar de motor van het volk was zo gezegd al een paar keer total-loss geweest en de relatie met God was al een paar keer vast gelopen. En iedereen liep wel tot 40 jaar door de woestijn zonder mooiemantels, zonder uitgebreid eten en luxe of zelfs vaste woonplaatsen.
Dus, als je dan op een gegeven moment ook rust ervaart en rijkdom, dan is de beproevende vraag: is dit wat God geeft uit zijn genade omdat jij zijn heilige weg en waarheid ziet en volgt, of is dit opnieuw een verkapte zelfverheerlijking en een welvaartsevangelie? Het volk Israël ging de rust in van het beloofde land, maar wat deed het met die rust? Christenen krijgen de rust van de wederopstanding van Christus, maar wat doen ze ermee? De satan is bereid om veel goeds te bieden als we op zijn spoor willen zitten; en hij is graag bereid ervoor te betalen. Ook Jezus kreeg het aanbod om over de wereld te regeren naar aardse macht en luister. Maar de heilige ogen van de heilige gezindheid zijn die van Abraham: "geef mij maar het minste want ik weet dat al mijn welvaart uit Gods handen moet komen en door Hem bestendigd moet worden." Dat is wat Paulus ons voor houdt: leven uit genade alleen. Dat is: de wetenschap dat wij Gods kinderen genaamd mogen worden en tot Gods troon mogen komen, is ons genoeg. En vanuit dat heerlijke eeuwige perspectief bekijken we de aardse gedoe met andere ogen: niemand kan meer ons tevreden stellen; niemand kan het ons meer aangenaam maken; niemand kan ons meer winnen; en ook iemand kan ons meer beschadigen of treffen of stuk maken. Want dat kan God alleen. Wie zo leeft, die gaat in een sneltreinvaart vreselijk veel gelovigen voorbij, die lijken te kruipen, strompelen, of in grote kracht de andere kant op te rennen. Maar elke geestelijke vooruitgang wordt de wind uit de zeilen genomen door ook materiële vooruitgang: de satan zoekt een deal waarbij de innerlijke of drijvende kracht van het hollen wordt geneutraliseerd. En dan blijkt dat de les dat een rijke het koninkrijk van God haast niet in kan gaan, ook kan slaan op geestelijk rijken. En dat wie meent te staan toe moet zien dat hij niet valt, ook kan slaan op wie meent God Zelf al in zich te hebben als drijvende geest en motor en inspiratie. En hoe meer je leert, hoe meer je ook de beproevingen en louteringen en ervaren ellende, aangrijpt om daarin het goede te zien om daarvan het goede te leren. Want elke lofprijzing aan God die ingaat tegen het vlees in, krijgt bijval en bijklank in de hemelen. Steeds is de voorspoed ervaren van Gods genade, een weerspiegeling van het verhaal van Job: hoe lang houd je het vol tot je eigen vlees begint te klagen en de goedwillende geest gaat ondermijnen? Wie met zichzelf bezig is, mist steeds de realiteit van zichzelf en ook van het omvattende. Maar wie met het meer omvattende bezig is, die gaat steeds meer zien van het totaalplaatje en daarenboven ook van de eigen plaats en weg en rijkdom. 

Op 26-8-2018 om 15:28 zei Gaitema:

"Hij zal alles laten meewerken ten goede, voor wie Hem liefhebben."

En dat brengt je terug bij het begin: wat is eigenlijk "Hem liefhebben" ? De bijbel leert ons dat liefhebben en de liefde, worden onderwezen en geleerd door de Wet van God. En dat was wat je net niet citeerde uit de psalm: 

Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Gaitema,

Je leven gaat met ups en down, trouwens dat is zo met de meesten van ons. Je vertelde wel eens dat je een ''stoornis'' hebt, ik weet niet meer welke. "Stoornis" zet ik tussen haakjes want: Ooit een "normaal" mens gezien? En....hoe beviel het? Het lijkt me moeilijk voor jou en je familie, moeilijk als je zus bang voor je is.

Maar fijn dat het weer zoveel beter gaat, dat gun ik je van harte. Dat de psalmen veel voor je betekenen begrijp ik, er zijn er velen waar je kracht uit kunt halen ook doordat je soms de strijd leest van de psalmist. 

   Ik riep tot de HEERE in mijn benauwdheid, en Hij verhoorde mij.  Dat heb ik ooit ervaren in mijn leven. Ik ken angst en depressies en dan kon ik het alleen maar uitroepen naar God. Hielp Hij mij? Ik ervoer het wel zo; -Onrustig is mijn hart totdat het rust vind in U-.

Nu lezend weet ik dat bidden kan helpen in je persoonlijk leven, maar dat is geen garantie dat het goed gaat. En vaak denk ik:"dat is ook maar beter want het zou bitter zijn als het alleen christenen goed zou gaan".

En de exclusiviteit van de tekst; Zalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen vind ik nu ook moeilijker. Ik heb zoveel goede raad en zoveel liefdevolle reacties en handelingen van God-lozen gezien en ervaren dat ik teveel moeite heb met bepaalde teksten.

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Tomega:

Wat uit God is, is niet uit de mens. Wie om zich heen kijkt en de hogere werkelijkheden en liefde gaat zien, die kijkt niet langer vanuit zijn persoonlijk blikveld en zijn  persoonlijke gevoelens, maar vanuit het blikveld van God, vanuit heilige gevoelens. Wat hij ziet, ziet hij met het oog op een tijdelijke wereld die gescheiden wordt in een goede blijvende wereld en een wegwerpwereld. Wat hem raakt, raakt hem omdat het God ook raakt. En hij ziet het nut van het goede dat beter moet worden, en het slechte dat inderdaad slechter zal worden; opdat de drijvende geesten openbaar worden. Mozes kijkt met een heilige opdracht en persoonlijke gevoelens; en verbleef tot zijn 80e in Midiam. Paulus keek met een heilige opdracht en persoonlijke gevoelens, tot hij hardhandig tot de orde wordt geroepen. Maar nooit kwam hij meer los van persoonlijk lijden. De ellende van tegenslag en moeilijkheden is bedoeld om ons te testen en om ons op te voeden om te leren denken vanuit een heilig perspectief. David was er een uitgesproken voorbeeld van dat hij hardhandig werd opgevoed, en daarin ook glansrijk slaagde: hij was voor niets en niemand meer bang, want hij geloofde dat God hem had gezalfd en dus zeker eens tot koning zou maken. Zelfs de diepste duisternis, ervaart hij als rijkdom in de genade van God. En dat is zo ongeveer hoe je moet verwachten dat het werkt. Aan het einde van de woestijnreis had iedereen nog goed schoeisel en goede kleding. Maar de motor van het volk was zo gezegd al een paar keer total-loss geweest en de relatie met God was al een paar keer vast gelopen. En iedereen liep wel tot 40 jaar door de woestijn zonder mooiemantels, zonder uitgebreid eten en luxe of zelfs vaste woonplaatsen.
Dus, als je dan op een gegeven moment ook rust ervaart en rijkdom, dan is de beproevende vraag: is dit wat God geeft uit zijn genade omdat jij zijn heilige weg en waarheid ziet en volgt, of is dit opnieuw een verkapte zelfverheerlijking en een welvaartsevangelie? Het volk Israël gind de rust in van het belofde land, maar wat deed het met die rust? Christenen krijgen de rust van de wederopstanding van Christus, maar wat doen ze ermee? De satan is bereid om veel goeds te bieden als we op zijn spoor willen zitten; en hij is graag bereid ervoor te betalen. Ook Jezus kreeg het aanbod om over de wereld te regeren naar aardse macht en luister. Maar de heilige ogen van de heilige gezindheid zijn die van Abraham: "geef mij maar het minste want ik weet dat al mijn welvaart uit Gods handen moet komen en door Hem bestendigd moet worden." Dat is wat Paulus ons voor houdt: leven uit genade alleen. Dat is: de wetenschap dat wij Gods kinderen genaamd mogen worden en tot Gods troon mogen komen, is ons genoeg. En vanuit dat heerlijke eeuwige perspectief bekijken we de aardse gedoe met andere ogen: niemand kan meer ons tevreden stellen; niemand kan het ons meer aangenaam maken; niemand kan ons meer winnen; en ook iemand kan ons meer beschadigen of treffen of stuk maken. Want dat kan God alleen. Wie zo leeft, die gaat in een sneltreinvaart vreselijk veel gelovigen voorbij, die lijken te kruipen, strompelen, of in grote kracht de andere kant op te rennen. Maar elke geestelijke vooruitgang wordt de wind uit de zeilen door ook materiële vooruitgang: de satan zoekt een deal waarbij de innerlijke of drijvende kracht van het hollen wordt geneutraliseerd. En dan blijkt dat de les dat een rijke het koninkrijk van God haast niet in kan gaan, ook kan slaan op geestelijk rijken. En dat wie meent te staan toe moet zien dat hij niet valt, ook kan slaan op wie meent God Zelf al in zich te hebben als drijvende geest en motor en inspiratie. En hoe emer je leert, hoe meer je ook de beproevingen en louteringen en eervaren ellende, aangrijpt om daarin het goede te zien om om daravan het goede te leren. Want elke loprijzing aan God die ingaat tegen het vlees in, krijgt bijval en bijklank in de hemelen. Steeds is de voorspoed ervaren van Gods genade, een weerspiegeling van het verhaal van Job: hoe lang houd je het vol tot je eigen vlees begint te klagen en de goedwillende geest gaat ondermijnen? Wie met zichzelf bezig is, mist steeds de realiteit van zichzelf en ook van het omvattende. Maar wie met het meer omvattende bezig is, die gaat steeds meer zien van het totaalplaatje en daarenboven ook van de eigen plaats en weg en rijkdom. 

En dat brengt je terug bij de centrale vraag: wat is eigenlijk "Hem liefhebben" ? De bijbel leert ons dat liefhebben en de liefde, worden onderwezen en geleerd door de Wet van God. En dat was wat je net niet citeerde uit de psalm: 

Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.

Dat klopt. Heel belangrijke woorden. Dank voor je inhoudelijke bijdrage. Ik kan er volmondig Amen  op zeggen ?

6 minuten geleden zei Lobke:

@Gaitema,

Je leven gaat met ups en down, trouwens dat is zo met de meesten van ons. Je vertelde wel eens dat je een ''stoornis'' hebt, ik weet niet meer welke. "Stoornis" zet ik tussen haakjes want: Ooit een "normaal" mens gezien? En....hoe beviel het? Het lijkt me moeilijk voor jou en je familie, moeilijk als je zus bang voor je is.

Maar fijn dat het weer zoveel beter gaat, dat gun ik je van harte. Dat de psalmen veel voor je betekenen begrijp ik, er zijn er velen waar je kracht uit kunt halen ook doordat je soms de strijd leest van de psalmist. 

   Ik riep tot de HEERE in mijn benauwdheid, en Hij verhoorde mij.  Dat heb ik ooit ervaren in mijn leven. Ik ken angst en depressies en dan kon ik het alleen maar uitroepen naar God. Hielp Hij mij? Ik ervoer het wel zo; Onrustig is mijn hart totdat het rust vind in U.

Nu lezend weet ik dat bidden kan helpen in je persoonlijk leven, maar dat is geen garantie dat het goed gaat. En vaak denk ik:"dat is ook maar beter want het zou bitter zijn als het alleen christenen goed zou gaan.

 

Dank je. Ik heb een lichte vorm van pdd-nos. In combinatie met een familiedrama en andere negatieve ervaringen  ontwikkelde dat negatief. Het gaat nu gelukkig aardig goed. De psalmen helpen daar zeker bij. 

Angst ken ik sterk, heel veel. Daar komen ook mijn uitingen van. Daar ben ik tegen aan het strijden met therapie en mijn geloof. Door positieve gedachtes. Mooi dat het geloof bij jou ook tegen depressies en angst werkt ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lobke:

En de exclusiviteit van de tekst; Zalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen vind ik nu ook moeilijker. Ik heb zoveel goede raad en zoveel liefdevolle reacties en handelingen van God-lozen gezien en ervaren dat ik teveel moeite heb met bepaalde teksten.

De begrippen god, goden, goddeloos en godvrezend, zijn begrippen die door mensen wordt ingevuld en in stand gehouden. God is met ons, was meermaals het blazoen van elkaar uitmoordende legers. Om hier iets van te snappen, moeten we die begrippen weer koppelen aan de totstandkoming en normatieve inhoud van die begrippen.

Of meer praktisch: Wie is goddeloos, de farizeeër en schriftgeleerden of de ongelovige Samaritaan? *) Christus leert ons om het voorbeeld te volgen van de goddeloze barmhartige Samaritaan. Is daarmee iets goeds gezegd over het geloof van de Samaritaan? Nee; de Samaritaan zijn geloof staat los van dit verhaal. Er wordt iets slechts gezegd over het geloof van de farizeeërs en schriftgeleerden. En tegelijk over dat goede dat je ziet bij goddelozen. Al het goede is uit God. Jezus zegt namelijk: doe het nu net als die ongelovige Samaritaan. Opnieuw: zegt dat iets over het geloof van de Samaritaan? Nee het zegt iets over het onderwerp, namelijk "heb uw naaste lief als uzelf." Jezus leert ons hier om na te denken over de inhoud van wat er speelt: een gelovige kan goddeloze raad geven en een ongelovige kan godvrezende raad geven. En inhoudelijk is de goddeloze raad, de raad die tegen God ingaat, dat is tegen God als schepper en tegen het recht als zijnde recht tegen de waarheid als zijnde waarheid en tegen de barmhartigheid en tegen de liefde.

En dan wordt het na abstract en praktisch ook moeilijk. Want wat is liefde en wat is barmhartigheid? De partner die je/jou haat, wegzenden en vrijlaten, is liefdevoller, dan de moeizame pijnlijke tot mislukking gedoemde weg van bekering te gaan en liefde te doen bloeien waar die niet was/is. Iemand uit zijn lijden verlossen, is barmhartiger dan iemand een lijdensweg van pijniging en kruis opsturen. Om een reactie als liefdevol te duiden moet je dus niet kijken naar wat iemand belijdt, maar naar wat iemand doet. En daarbij moet je ook nog meewegen dat liefde een normatief begrip is dat heel gemakkelijk een andere lading kan krijgen door er creatief mee om te gaan. Ga je die moeizame weg van beproeving en onderzoeking, dan is de moeite die je mogelijk hebt met bepaalde teksten, niet de moeite van weerzin en tegenstand tegen die bepaalde teksten, maar dat is dan de moeite van het ootmoedig besef dat wij nog zo weinig begrijpen en nog zo heel erg ver verwijderd zijn van onze bestemming. Denk ik.

modbreak Trajecto: *) Er staat niet in de Bijbel dat de Samaritaan ongelovig was, maar wel was het zo dat de Samaritanen niet graag gezien waren bij de joden en dat er godsdienstige verschillen waren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid