Spring naar bijdragen

Macht van de duivel


Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Fritsie:

"En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver koninkrijkengeven; want zij is mij overgegeven, en ik geef ze, wien ik ook wil" (Lu.4:6)

Satan heeft idd de macht over deze wereld. Hij gebruikt o.a. regeringen als marionet om zijn doelen te bereiken. Daarom kon satan ook alle koninkrijken aanbieden voor één aanbidding van Jezus jegens hem. Jezus ontkende niet dat hij dat niet kon. Maar dat zou er op neerkomen dat Jezus Zijn Vader niet meer als soeverein zou zien, wat satan dus echte macht zou geven. Satans macht is dus relatief. In feite is Jehovah God soeverein, maar Hij laat toe dat de duivel deze wereld tijdelijk in zijn macht heeft. Dat heeft alles met het conflict te maken tussen God en satan, de strijdvraag. Daarom bemoeien JG zich zo min mogelijk met politiek.  

14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ons geweten is denk ik een van de voornaamste zaken waardoor we God kunnen kennen.

Ons geweten is een kompas. Door het goed fijn te tunen kunnen we voorkomen dat we schipbreuk leiden. Als het gaat knagen vanbinnen weten we dat we niet goed bezig zijn. We hebben dus een ingeschapen waarschuwingsmechanisme meegekregen dat ons waarschuwt voor de duivel. 

14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat kun je wel stellen. Die mensen zijn niet uit God maar staan buiten God in het duister te tasten. Een haast hopeloze toestand, maar gelukkig is het dat niet.

Verklaart een heleboel problemen in deze wereld en in Nederland. 82% gaat niet of bijna niet naar een kerk. Mensen laten zich niet meer leiden door God, maar door satan eigenlijk. Je bent of vóór God of je bent tegen Hem. Een middenweg is er eigenlijk niet. Je kunt stellen dat Nederland geen Christelijke natie meer is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 186
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De duivel heeft gekozen voor een bestaan zonder God omdat hij zelf de baas wilde zijn. Buiten God is er geen goeds, dus daar is waar hij zich bevind.

2 uur geleden zei HJW:

De bijbel zelf is kraakhelder: God is de schepper van al het heil en al het onheil. Jesaja 45:7.

Jou interpretatie van dit Schriftgedeelte schijnt jou kraakhelder toe, echter daar staat niet dat het kwaad uit God komt.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

God heeft vrije wil geschapen en dat is misbruikt door satan. Satan is de bron van het kwaad.

Je gaat weer eens voor de gemakkelijke uitweg en geeft satan de schuld van alles. Ik ben van mening dat een ieder die kiest tegen God, zelf een bron van het kwaad wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:

Satan heeft idd de macht over deze wereld. Hij gebruikt o.a. regeringen als marionet om zijn doelen te bereiken.

En hoe komt hij aan die macht. Wie heft hem die macht gegeven ?

23 minuten geleden zei sjako:

82% gaat niet of bijna niet naar een kerk. Mensen laten zich niet meer leiden door God, maar door satan eigenlijk. Je bent of vóór God of je bent tegen Hem.

Bush-retoriek.

Valse tegenstelling en daarmee een drogreden.

Mensen die de kerk verlaten laten zich leiden door satan, dus ik ook ? Mwahh....

Weet je......steeds meer mensen gaan nadenken en zelf ECHT dingen onderzoeken. En als je dan historie erbij haalt, hoe de teksten tot stand zijn gekomen, hoe de diverse verwachtingen waren. En dan is het in Nederland steeds meer mensen duidelijk dat het niet kan kloppen en dat het christelijke verhaal aan te veel kanten rammelt. En dan haken ze af. Niet door satan, maar gewoon door zelf na te denken. En daar ben ik er één van. Geen satansaanbidder, maar gewoon een normal zelftandig denkend mens.

Als ik dan vervolgens zie welke bijzonder kromme redeneringen opgehangen worden om de meubelen nog te redden, dan wordt het verhaal nog ongeloof-waardiger. Jij bent daar een exponent van, zoals ik meermaals heb aangetoond. Het is voor mij de zoveelste bevestiging.

Persoonlijk geloof ik dat het goddelijke bestaat, maar de bijbel is bepaald geen accurate beschrijving ervan. En dat jij mij dan een satansaanhanger vindt, zegt iets over jou, niet over mij.

16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jou interpretatie van dit Schriftgedeelte is kraakhelder, echter daar staat niet dat het kwaad uit God komt.

En dat is precies wat het is, mijn interpretative. Net zoals jouw verhaal jouw interpretatie is. Jij schat eenvoudigweg de bewijsstukken anders in dan ik. Voor beide visies is geen doorslaggevend bewijs. Jesaja zegt dat al het onheil bij God vandaan komt en dat er buiten Hem geen is. Job mag alles verliezen, met goedkeuring van God.

15 minuten geleden zei Mullog:

Dat bedoel ik, de inhoudelijkheid verdwijnt uit de reacties en er wordt op de man gespeeld. Geen probleem, we laten het hier verder bij.

Het is een terugkerend patroon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Je gaat weer eens voor de gemakkelijke uitweg en geeft satan de schuld van alles. Ik ben van mening dat een ieder die kiest tegen God, zelf een bron van het kwaad wordt.

Ach gut, die arme satan. Natuurlijk is hij de bron. Als hij Adam en Eva niet had verleidt dan was er nog steeds een paradijs hier op aarde. Kijk maar eens goed in de Bijbel wat voor gevolg het had deze keuze. De hele wereld was vergeven van het kwaad. Zo erg, dat God een Vloed moest laten komen om al de slechtheid weg te vagen. Nu zit de wereld weer in het zelfde schuitje. Het zal zijn als in de dagen van Noach zegt Jezus. 

God had er ook voor kunnen kiezen geen vrije wil te schapen, maar dan waren we robots en hadden we God niet oprecht lief. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei HJW:

En dat is precies wat het is, mijn interpretative. Net zoals jouw verhaal jouw interpretatie is. Jij schat eenvoudigweg de bewijsstukken anders in dan ik. Voor beide visies is geen doorslaggevend bewijs. Jesaja zegt dat al het onheil bij God vandaan komt en dat er buiten Hem geen is. Job mag alles verliezen, met goedkeuring van God.

De leraren zeiden vroeger wel eens tegen mij: : "Sjors, wat ben je weer eens een chaos aan het creëren." Mijn repliek was dan steevast: "Nee hoor meneer, ik creëer helemaal niets, ik gebruik slechts dat wat voor handen is." Dat is wat God doet in Jesaja: ter Hand nemen van wat er al is en dat gebruiken voor Zijn doeleinden. Dat is wat er met scheppen aldaar wordt bedoeld.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW:

En hoe komt hij aan die macht. Wie heft hem die macht gegeven ?

Satan is niet altijd slecht geweest. Hij was een voorname engel. In die hoedanigheid had hij bovennatuurlijke macht. Maar hij besloot een tegenstrever van God te worden. Hij vond zichzelf heel wat. Die macht heeft idd ook de mens hem gegeven door deze mens te verleiden tot kwaad doen. Hadden Adam en Eva niet van die vrucht gegeten dan had hij geen poot om op te staan. Dan had hij 0 macht over ons. Maar helaas is het anders verlopen en is de strijdvraag opgeworpen: is Jehovah God werkelijk de almachtige Soeverein? Heeft Hij het recht daartoe? En aanbidden Zijn volgelingen Hem omdat ze van Hem houden en als soeverein zien of om er zelf beter van te worden. Dingen die de wereld uit geholpen moeten worden om het kwaad eens en voor altijd de kop om te draaien. En om die vraag te beantwoorden is tijd nodig. Daarom duurt deze situatie al zo lang. Maar nu blijkt dat mensen wel degelijk Hem aanbidden zonder er zelf beter van te worden en Gods Zoon heeft het zelfs bewezen door Zijn eigen leven te geven. Satan heeft verloren en is de hemel uit geworpen. De laatste genadeklap komt nog en dat weet hij. Daarom doet hij zo zijn best om tweedracht teweeg te brengen. Mensen uit elkaar te spelen, mensen tot oorlog te bewegen en zo op die manier Gods volk uit te roeien. 

God laat het toe vanwege de strijdvraag, maar op de lange termijn heeft satan 0 macht en door het schild van het geloof aan te doen kunnen we hem ook weerstaan, ook al worden we soms door een pijl geraakt. Maar deze zal nooit dodelijk zijn als we Jezus als onze Redder aannemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Natuurlijk is hij de bron. Als hij Adam en Eva niet had verleidt dan was er nog steeds een paradijs hier op aarde.

Ik hoor van @Kaasjeskruid dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen keuze (wat ik onderschrijf) waarmee de schuld dus niet bij Satan ligt maar bij de keuze van Adam en Eva. Wat dan zo flauw is van God is dat hij alle generaties daarna dezelfde straf geeft. *)

5 uur geleden zei sjako:

Zo erg, dat God een Vloed moest laten komen om al de slechtheid weg te vagen.

Van dezelfde Kaasjeskruid leer ik dat het kwaad buiten God bestaat. In plaats van de slachtoffers van het kwaad uit te roeien had hij er beter aan gedaan het kwaad zelf uit te roeien. **)

5 uur geleden zei sjako:

God had er ook voor kunnen kiezen geen vrije wil te schapen, maar dan waren we robots en hadden we God niet oprecht lief. 

Nu wel dan? Ik zag een wrang beeld, twee JG's met een bord met folders. Aan de ene kant iets met God en aan de andere kant iets over gelukkige gezinnen. Misbruik wat toegedekt wordt en een nicht van mijn vrouw die door haar JG man in elkaar getimmerd werd waarna zij hem verliet en zij door de JG gemeenschap verstoten werd. Een grote hypocriete sekte. Over robots gesproken. ***)

modbreak Trajecto:

*) Dit is wel erg eenvoudig geredeneerd. een meer diepgaande bespreking zou de zaken meer handvat moeten geven om duidelijk te krijgen wat de standpunten zijn.

**) Weer zo'n oplossing die een advies van de koude grond is. Dit is toch niet serieus in de kwestie duiken?

***) Weer een aanval op op de JG's. Dat geval waar je het over hebt hier gebruiken om een JG dwars te zitten gaat niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Mullog:

Van dezelfde Kaasjeskruid leer ik dat het kwaad buiten God bestaat. In plaats van de slachtoffers van het kwaad uit te roeien had hij er beter aan gedaan het kwaad zelf uit te roeien.

Gelukkig ben jij niet God en heeft ieder mens nog steeds de kans om zich tot Hem te keren ipv uitgeroeid te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei HJW:

En dat jij mij dan een satansaanhanger vindt, zegt iets over jou, niet over mij.

Hoor je mij dat zeggen? Je moet God volgen omdat satan je anders te pakken neemt. Voor gelovigen is het al moeilijk hem te weerstaan soms, laat staan voor mensen die God niet kennen. Je moet Gods wetten kennen, je moet je geweten vormen. Doe je dat niet dan ga je voor de bijl. Kijk maar naar de Kruistochten. God zegt duidelijk: Gij zult niet doden. Maar toch maakten deze 'Christenen' ik weet het niet hoeveel mensen af. Door je niet aan God over te geven, geef je je over aan satan, al dan niet bewust. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Mullog:

Ik hoor van @Kaasjeskruid dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen keuze (wat ik onderschrijf) waarmee de schuld dus niet bij Satan ligt maar bij de keuze van Adam en Eva. Wat dan zo flauw is van God is dat hij alle generaties daarna dezelfde straf geeft.

Ja, God gaf de mens vrije wil, dus uiteindelijk ligt de oorzaak bij de mens. Hadden ze niet gegeten van die vrucht dan had saten 0 macht. Er was geen strijdvraag. Satan heeft wellicht misbruik gemaakt van de naïviteit van de mens. Maar ze hadden wel een geweten. De mens had gezondigd tegen God en ze wisten van te voren de consequenties. Al hun nakomelingen waren genetisch belast met deze straf. Daarom moeten we ook altijd goed nadenken wat we doen. Het heeft vaak niet enkel gevolg voor onszelf maar ook voor anderen. God heeft nu toegelaten dat satan zijn gang gaat vanwege de strijdvraag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De leraren zeiden vroeger wel eens tegen mij: : "Sjors, wat ben je weer eens een chaos aan het creëren." Mijn repliek was dan steevast: "Nee hoor meneer, ik creëer helemaal niets, ik gebruik slechts dat wat voor handen is." Dat is wat God doet in Jesaja: ter Hand nemen van wat er al is en dat gebruiken voor Zijn doeleinden. Dat is wat er met scheppen aldaar wordt bedoeld.

En dat is dan jouw interpretatie. Niets meer en niets minder. Dus er zou moeten staan: dat is volgens mij wat er met scheppen aldaar wordt bedoeld.

Joden denken heel anders over deze door hen geschreven tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Tja, maar dat zijn dan ook regelrechte Godslasteraars.

Dat is dan wederom jouw interpretatie. De bijbel zegt iets geheel anders.

18 minuten geleden zei sjako:

Hoor je mij dat zeggen? Je moet God volgen omdat satan je anders te pakken neemt.

Ja, dat zeg je inderdaad. Ik ben in de macht van satan en heb dat bewust gedaan door geen christen meer te zijn. En zo zijn volgens jouw geloof ook alle drie-eenheid aanhangers in de ban van de leugen en dus van satan.

11 minuten geleden zei sjako:

Ja, God gaf de mens vrije wil, dus uiteindelijk ligt de oorzaak bij de mens. Hadden ze niet gegeten van die vrucht dan had saten 0 macht. Er was geen strijdvraag. Satan heeft wellicht misbruik gemaakt van de naïviteit van de mens. Maar ze hadden wel een geweten. De mens had gezondigd tegen God en ze wisten van te voren de consequenties. Al hun nakomelingen waren genetisch belast met deze straf. Daarom moeten we ook altijd goed nadenken wat we doen. Het heeft vaak niet enkel gevolg voor onszelf maar ook voor anderen. God heeft nu toegelaten dat satan zijn gang gaat vanwege de strijdvraag. 

Er zijn steeds meer mensen die dit niveau wat jij hier tentoonspreidt ontgroeid zijn. Het is een achterhoede gevecht wat je voert. Net zoals mensen niet meer denken dat de bliksem de straf van God is, haken ook steeds meer mensen af bij dit soort sprookjes.

Je grootste vijand op onwetende mensen loslaten en dan klagen dat het fout gaat ? Waar staat dat ze een geweten hadden ? Ze hadden geen idee van goed en kwaad. En nee, ze wisten de gevolgen niet, want achteraf bleken de gevolgen veel groter dan vooraf was gezegd. God was op zijn minst niet volledig. Dat alle nakomelingen genetisch belast zijn is ten eerste zeer onrechtvaardig. Daarnaast is het in strijd met de bijbel en het is een theologie van veel later (4e/5e eeuw . Chr.) En zeer zeker niet wat de eerste christenen geloofden.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei HJW:

Je grootste vijand op onwetende mensen loslaten en dan klagen dat het fout gaat ?

Nonsens, de mens was donders goed op de hoogte van wat goed was en werd door God gewaarschuwd voor het kwaad.

Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.n (Gen.2:17)

Maar nee, de mens geloofde God niet. Met alle consequenties van dien. Hou dus op met zo te piepen over we wisten het niet. Daar hebben de Duitsers het destijds ook niet mee gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei sjako:

Maar deze zal nooit dodelijk zijn als we Jezus als onze Redder aannemen. 

Wie kan er redden dan God alleen?

43 minuten geleden zei sjako:

Al hun nakomelingen waren genetisch belast met deze straf. 

Hé, dat vind ik bijzonder! Zit er iets in uw genen? Kunt u dat laten opsporen, bv. via dna-onbekend ofzo? Staat dat in boekjes of tijdschriften, of welke Bijbeltekst wil u daarvoor ter onderbouwing aanvoeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nonsens, de mens was donders goed op de hoogte van wat goed was en werd door God gewaarschuwd voor het kwaad. 

Maar stel je de situatie nu even voor: Adam, sinds lange tijd alleen, slenterend door het Paradijs. Geen mens in de buurt om lief te hebben.. Geen vriend(in) om eens lekker mee te praten, te lachen, te huilen, of te knuffelen. Dat valt God de Vader op, en daarom formeert Hij een vrouw voor Adam. Daar is ze dan eindelijk, Eva! Adam is op slag verliefd. Maar Eva is qua ontwikkeling begrijpelijkerwijs nog niet zover als Adam. Hij kon de aard van de dieren doorgronden gaf ze zelfs een naam, zij niet. Daarom wendt de slang zich in zijn sluwheid tot Eva, en niet tot Adam. Eva houdt aanvankelijk stand, maar raakt gaandeweg het gesprek met de slang in verwarring en zondigt! Adam weet wat dat betekent, God had gezegd dat de zondaar zal sterven. Daar gaat ze! Die bloedmooie vrouw waar hij zoveel van hield, waar hij zoveel plannen mee had. Hij zou weer alleen zijn.. Adam kan die eenzaamheid niet verdragen, dat ziet hij niet zitten. Hij eet ook van die appel, net als zijn geliefde deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Fritsie:

Wie kan er redden dan God alleen?

Niemand. En hoe en door wie doet Hij dat? :)

 

16 minuten geleden zei Fritsie:

Hé, dat vind ik bijzonder! Zit er iets in uw genen? Kunt u dat laten opsporen, bv. via dna-onbekend ofzo? Staat dat in boekjes of tijdschriften, of welke Bijbeltekst wil u daarvoor ter onderbouwing aanvoeren?

Blijkbaar zit er iets in onze genen waardoor we dood gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nonsens, de mens was donders goed op de hoogte van wat goed was en werd door God gewaarschuwd voor het kwaad.

Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.n (Gen.2:17)

Maar nee, de mens geloofde God niet. Met alle consequenties van dien. Hou dus op met zo te piepen over we wisten het niet. Daar hebben de Duitsers het destijds ook niet mee gered.

Om vervolgens een veel ergere straf op te leggen dan Hij eerst aangeeft. Alle mensen zullen sterven, ze moeten het paradijs uit. Lekker is dat. Dat wisten ze niet, want dat had God ze dan toch maar even niet verteld.

Als je geen kennis van goed en kwaad hebt, hoe weet je dan dat het kwaad is om de appel te eten ?

 

5 minuten geleden zei Fritsie:

Daar is ze dan eindelijk, Eva! Adam is op slag verliefd. Maar Eva is qua ontwikkeling begrijpelijkerwijs nog niet zover als Adam. 

Waar staat dat in de bijbel ? Eigen bedenksels ?

6 minuten geleden zei Fritsie:

Daar gaat ze! Die bloedmooie vrouw waar hij zoveel van hield, waar hij zoveel plannen mee had. Hij zou weer alleen zijn.. Adam kan die eenzaamheid niet verdragen, dat ziet hij niet zitten. Hij eet ook van die appel, net als zijn geliefde deed.

En daar werd God zo kwaad om, om deze daad van Liefde, dat Hij ze allebei het paradijs uitgooide.

Overigens staat dit ook nergens in de bijbel. Je maakt er wel een heel eigen verhaal van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid