Spring naar bijdragen

Macht van de duivel


Aanbevolen berichten

17 minuten geleden zei Fritsie:

Maar stel je de situatie nu even voor: Adam, sinds lange tijd alleen, slenterend door het Paradijs. Geen mens in de buurt om lief te hebben.. Geen vriend(in) om eens lekker mee te praten, te lachen, te huilen, of te knuffelen. Dat valt God de Vader op, en daarom formeert Hij een vrouw voor Adam. Daar is ze dan eindelijk, Eva! Adam is op slag verliefd. Maar Eva is qua ontwikkeling begrijpelijkerwijs nog niet zover als Adam. Hij kon de aard van de dieren doorgronden gaf ze zelfs een naam, zij niet. Daarom wendt de slang zich in zijn sluwheid tot Eva, en niet tot Adam. Eva houdt aanvankelijk stand, maar raakt gaandeweg het gesprek met de slang in verwarring en zondigt! Adam weet wat dat betekent, God had gezegd dat de zondaar zal sterven. Daar gaat ze! Die bloedmooie vrouw waar hij zoveel van hield, waar hij zoveel plannen mee had. Hij zou weer alleen zijn.. Adam kan die eenzaamheid niet verdragen, dat ziet hij niet zitten. Hij eet ook van die appel, net als zijn geliefde deed.

Heel dramatisch, de tranen vloeien over mijn wangen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om meer van je vrouw te houden dan van je Schepper. Adam verkoos zijn eigen belangen voor die van God, een zelfzuchtige daad waarvan ik denk dat het niet getuigt van een gezonde liefde voor je vrouw.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 186
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De duivel heeft gekozen voor een bestaan zonder God omdat hij zelf de baas wilde zijn. Buiten God is er geen goeds, dus daar is waar hij zich bevind.

3 minuten geleden zei Fritsie:

Tuurlijk, en ze moet ook mee naar de kerk. (Met hoed.) Ik weet het. Maar Sjors, waar is je gevoel voor romantiek en gebleven?

Die is er wel, maar staat objectiviteit niet in de weg.

15 minuten geleden zei Fritsie:

Tuurlijk, en ze moet ook mee naar de kerk. (Met hoed.)

Van wie? Ze moet helemaal niets, maar het zou fijn zijn als ze naast me zat in de kerk. Met of zonder hoed, dat is mij om het even. Je haalt er weer van alles bij wat niet ter zake doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Ja natuurlijk, is er iets mis ik met wat ik bedenk? Eva was uiteraard ook van uitnemende schoonheid, naar Gods beeld weet u wel?

Nee hoor, je mag gerust van alles bedenken. Niets mis mee. Als je maar doorhebt dat je het zelf bedenkt en dan anderen ook de ruimte geeft zelf dingen te bedenken zonder die te veroordelen.

Als je dan ook nog beseft dat de bijbelschrijvers net zo te werk zijn gegaan als jij nu doet.......Top !!

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Fritsie:

Wie kan er redden dan God alleen?

Ja, laten we het weer eens over de drieeenheid hebben. God redt door middel van Zijn Zoon, lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen. 

Mattheus 21:9

Grote groepen mensen liepen voor hem uit en kwamen achter hem aan. Ze riepen: ‘Red toch de Zoon van David! Gezegend is degene die komt in Jehovah’s naam! Red hem toch in de hoogste hoogten!’

20 uur geleden zei Mullog:

Nu wel dan? Ik zag een wrang beeld, twee JG's met een bord met folders. Aan de ene kant iets met God en aan de andere kant iets over gelukkige gezinnen. Misbruik wat toegedekt wordt en een nicht van mijn vrouw die door haar JG man in elkaar getimmerd werd waarna zij hem verliet en zij door de JG gemeenschap verstoten werd. Een grote hypocriete sekte. Over robots gesproken.

Ja, lekker weer een incident gebruiken om ons af te kraken. Je bent zelf hypocriet man. Een ander zn zijn ellende misbruiken om je gelijk te halen. Mee ophouden.

modbreak Trajecto: Niet zo reageren maar het probleem aan de moderator van het topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Fritsie:
15 uur geleden zei sjako:

Al hun nakomelingen waren genetisch belast met deze straf. 

 Hé, dat vind ik bijzonder! Zit er iets in uw genen? Kunt u dat laten opsporen, bv. via dna-onbekend ofzo? Staat dat in boekjes of tijdschriften, of welke Bijbeltekst wil u daarvoor ter onderbouwing aanvoeren? 

Met name de zin, "Al hun nakomelingen waren genetisch belast met deze straf.",  @sjako  waar haalt u dat vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sjako:

Jij maakt er ook aardig misbruik van om je gram te halen. Ophouden daarmee.

Als jullie ophouden met het proberen het in een doofpot te stoppen. Ophouden is niet zo'n gelukkige woordkeus. Werd er geluisterd als de slachtoffers dat zeiden?

modbreak Trajecto: Bij je bericht van gisterenmiddag was al een modbreak geplaatst maar het gaat door. Nu wordt er dus een waarschuwingspunt genoteerd.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Mullog:

Als jullie ophouden met het proberen het in een doofpot te stoppen. Ophouden is niet zo'n gelukkige woordkeus. Werd er geluisterd als de slachtoffers dat zeiden?

Je bent a. off-topic , b. ik verafschuw kindermisbruik en heb er part nog deel aan, dus er is geen 'jullie', c. laten we eerst maar eens het onderzoek afwachten. Dus ophouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Met name de zin, "Al hun nakomelingen waren genetisch belast met deze straf.",  @sjako  waar haalt u dat vandaan?

Als Adam en Eva niet van de boom hadden gegeten dan hadden ze nu nog geleefd. Ze worden door God gewaarschuwd dat wanneer ze van de boom zouden eten, ze zeker zouden sterven. Nou, en dat is uitgekomen. Ze werden oud en ze stierven. Ook al hun nakomelingen stierven op den duur. Omdat zij het begin waren van de mensheid, is de hele mensheid behept met dit gegeven, de erfzonde. Heel eenvoudig leggen we het wel eens uit met een broodblik met een grote deuk erin. Alle broden die uit dat blik komen hebben die deuk. Of met een computervirus. Alle bestanden gemaakt op een computer met dat virus, bevat dat virus. Dat wordt van generatie op generatie doorgegeven. Enkel Jezus kan deze erfzonde opheffen en doorbreken wat Hij ook in feite heeft gedaan. Daarom moest Gods Zoon als mens naar de aarde komen, om als een mens een zoenoffer te kunnen betalen dat gelijk stond aan de zonde van, de toen zondeloze, Adam. Enkel Jezus was, in de hoedanigheid als mens, zondeloos en kon dus een gelijkwaardig zoenoffer betalen. Met een ongelofelijk grotere uitwerking natuurlijk voor de hele mensheid. Nu bedoel ik natuurlijk niet dat Jezus alleen maar een volmaakt mens was, Hij was Gods Zoon. Eventjes voor de duidelijkheid. 

Dat ik de genetica erbij haal komt doordat het ouder worden wordt veroorzaakt door fouten bij het delen van de cellen. De telomeren worden steeds korter en zijn zelfs een keer op. De wetenschap heeft geen idee waardoor die telomeren korter worden, want in principe is dat niet nodig, maar het gebeurd wel. Het zal ongetwijfeld ingewikkelder in elkaar zitten biologisch, maar voor enig begrip is dit voldoende denk ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei sjako:

mensheid behept met dit gegeven, de erfzonde.

Term die in geen enkele Bijbel voorkomt!

(Waar heeft u dat gelezen, Art.15 van de Ned.Geloofsbelijdenis misschien?)

42 minuten geleden zei sjako:

Dat wordt van generatie op generatie doorgegeven. 

Hoe dan? Ook dit staat in geen enkele Bijb!

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Fritsie:

Term die in geen enkele Bijbel voorkomt!

(Waar heeft u dat gelezen, Art.15 van de Ned.Geloofsbelijdenis misschien?)

Hoe dan? Ook dit staat in geen enkele Bijb!

De term an sich niet nee, echter het concept weldegelijk. Worden wij zondeloos geboren in jou optiek en hebben wij dus het potentieel om volmaakt te zijn door niet te zondigen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De term an sich niet nee, echter het concept weldegelijk. Worden wij zondeloos geboren in jou optiek en hebben wij dus het potentieel om volmaakt te zijn door niet te zondigen?

Term staat er gewoon in hoor.

Psalm 51

7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen

@Fritsie

"Term die in geen enkele Bijbel voorkomt!"  ?

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Term staat er gewoon in hoor.

Psalm 51

7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen

Daarom. Ook verderop in de Bijbel wordt deze kwestie aangekaart:

Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens. Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden. (Rom.5:18-19, SV)

Erfzonde, oorzaak-gevolg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Psalm 51

7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen

Dat is een verschrikkelijk deprimerend psalm.

Ten eerste gaat het over David die met Bathseba vreemd is gegaan. David zegt dan ook nog eens:

Citaat

 

6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, ik heb gedaan wat kwaad is in Uw ogen,

 

dat hij een huwelijk naar de knoppen helpt en haar man later vermoord is alleen een zonde tegenover God? Dat doet mij begrijpen dat er allerlei misdaden worden gedaan tegen mensen die in sommige christelijke kringen helemaal niet als misdaad worden gezien. Wat men de medemens aandoet telt niet, alleen zondes tegenover God tellen.

Verder kan David wel vinden dat hij in ongerechtigheid geboren is en in zonde door zijn moeder ontvangen maar behalve dat ik dan denk spreek voor jezelf geeft hij ook nog eens de remedie tegen dit probleem:

Citaat

9. Ontzondig mij met hysop, dan zal ik rein zijn, was mij, dan zal ik witter zijn dan sneeuw.

Hysop is een verwijzing naar de onderstaande reinigingsrite uit Leviticus en Numeri 

Citaat

 

Lev. 14:4  dan moet de priester opdracht geven dat men voor hem die gereinigd wordt, twee levende reine vogels neemt, cederhout, karmozijn en hysop.

Lev. 14:6  Dan moet hij de levende vogel nemen, met het cederhout, het karmozijn en de hysop. Hij moet dat alles mét de levende vogel dopen in het bloed van de vogel die boven het bronwater geslacht is.

 

Citaat

 

Num. 19:6  De priester moet cederhout, hysop en karmozijn nemen, en moet dat midden in de brandende koe werpen.

Num. 19:18  En iemand die rein is, moet hysop nemen en die in dat water dopen, en dat moet hij op de tent sprenkelen, en op al de voorwerpen, en op de personen die daar aanwezig waren, ook op hem die de beenderen, de vermoorde, de dode of het graf aangeraakt heeft.

 

 en ik snap ook niet waarom die riten niet bij iedere geboorte worden uitgevoerd als mensen op die manier ontzondigd kunnen worden.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis;

En dat voor het eten van een appel.

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mullog:

En dat voor het eten van een appel.

Of het een appel is geweest waag ik te betwijfelen, het was iig een vrucht. Echter de straf staat op het niet geloven van en ongehoorzaam zijn aan God.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

b. ik verafschuw kindermisbruik en heb er part nog deel aan, dus er is geen 'jullie',

Dat je het verafschuwt wil ik wel geloven dat je er part noch deel aan hebt is niet waar. Je bent onderdeel van de organisatie en een prominent vertegenwoordiger daarvan op dit forum en je verdedigt de organisatie, al is het maar doordat je iedere keer tegen mij zegt dat ik op moet houden. 

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Of het een appel is geweest waag ik te betwijfelen, het was iig een vrucht. Echter de straf staat op het niet geloven van en ongehoorzaam zijn aan God.

Omdat die het kwaad van buiten hem niet de baas kon worden wij plaatsvervangend gestraft. Volgens mij gaan we dan een eerdere discussie herhalen.

Als jij nu zegt
 

Citaat

Jou begrijpend vermogen is jou probleem, dag gollum

dan zijn we klaar :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mullog:

Omdat die het kwaad van buiten hem niet de baas kon worden wij plaatsvervangend gestraft. Volgens mij gaan we dan een eerdere discussie herhalen.

Als jij nu zegt
 

dan zijn we klaar :)

En ga jij weer gewoon de smiegel uithangen, wellicht heb je nog ergens een neefje die je nog kunt vermoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Mullog:
1 uur geleden zei Thinkfree:

Psalm 51

7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen

Dat is een verschrikkelijk deprimerend psalm.

In jouw beleving zal dat zo zijn, David wist waar de wortel van het probleem lag. Echter hoeven wij niet in die staat te blijven. God heeft zelf voor de oplossing gezorgd, door één mens gevallen en door één mens verlossing.

Alleen dan zul je eerst je gevallen staat moeten erkennen ik bedoel als je niet weet dat je ziek bent neem je ook geen medicijn.

Of als je het wel weet en het medicijn niet neemt en vervolgens de dokter de schuld geeft ben je gewoon een dwaas.

Het erkennen van de gevallen staat is het begin van de verlossing. Het feit dat jij die niet wil erkennen toont je geestelijke staat aan.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:
Citaat

6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, ik heb gedaan wat kwaad is in Uw ogen,

 

dat hij een huwelijk naar de knoppen helpt en haar man later vermoord is alleen een zonde tegenover God? Dat doet mij begrijpen dat er allerlei misdaden worden gedaan tegen mensen die in sommige christelijke kringen helemaal niet als misdaad worden gezien. Wat men de medemens aandoet telt niet, alleen zondes tegenover God tellen.

Verder kan David wel vinden dat hij in ongerechtigheid geboren is en in zonde door zijn moeder ontvangen maar behalve dat ik dan denk spreek voor jezelf geeft hij ook nog eens de remedie tegen dit probleem:

God liefhebben boven alles en de naaste als uzelf.

Dat betekent dat als jij de naaste iets aandoet je het ten diepste God aandoet.

Het zijn tenslotte Gods geboden.. die de naaste en de zwakkeren beschermen.

Je slaakt dus onzin uit... Zonder die geboden/moraal zou David zelf god zijn. Geheel gerechtvaardigd naar jouw visie, je leent dus in feite christelijk moraal om de christelijke God onderuit te halen. Welke totaal niet opgaat zoals ik liet zien.

David heeft dus gelijk, zonder God geen moraal maar een beestenbende.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

In jouw beleving zal dat zo zijn, David wist waar de wortel van het probleem lag. Echter hoeven wij niet in die staat te blijven. God heeft zelf voor de oplossing gezorgd, door één mens gevallen en door één mens verlossing.

Alleen dan zul je eerst je gevallen staat moeten erkennen ik bedoel als je niet weet dat je ziek bent neem je ook geen medicijn.

Of als je het wel weet en het medicijn niet neemt en vervolgens de dokter de schuld geeft ben je gewoon een dwaas.

Het erkennen van de gevallen staat is het begin van de verlossing. Het feit dat jij die niet wil erkennen toont je geestelijke staat aan.

Dit bevestigd hoe deprimerend dit is. Het lukt je maar niet om je eens af te vragen wat voor zin het voor God moet hebben gehad één mens (eigenlijk twee, maar goed dan gaat je vergelijking niet op) te laten vallen. Hij is als een dokter die zijn patiënten ziek maakt om ze daarna een remedie aan te smeren. Dat he jou niet lukt om daar doorheen te kijken zegt meer over jou geestelijke staat dan over de mijne.

54 minuten geleden zei Thinkfree:

God liefhebben boven alles en de naaste als uzelf.

Dat betekent dat als jij de naaste iets aandoet je het ten diepste God aandoet.

Het zijn tenslotte Gods geboden.. die de naaste en de zwakkeren beschermen. 

Je slaakt dus onzin uit... Zonder die geboden/moraal zou David zelf god zijn. Geheel gerechtvaardigd naar jouw visie, je leent dus in feite christelijk moraal om de christelijke God onderuit te halen. Welke totaal niet opgaat zoals ik liet zien.

David heeft dus gelijk, zonder God geen moraal maar een beestenbende.

Aangezien de geschiedenis van het christendom in bloed geschreven is vraag ik mij af waar die moraal van God vandaan komt.

Verder geeft David zelf aan hoe je vrij van zonde kunt worden. Ik zie dat dit deel van mijn reactie zorgvuldig buiten beschouwing wordt gelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Mullog:

Dit bevestigd hoe deprimerend dit is. Het lukt je maar niet om je eens af te vragen wat voor zin het voor God moet hebben gehad één mens (eigenlijk twee, maar goed dan gaat je vergelijking niet op) te laten vallen. Hij is als een dokter die zijn patiënten ziek maakt om ze daarna een remedie aan te smeren. Dat he jou niet lukt om daar doorheen te kijken zegt meer over jou geestelijke staat dan over de mijne.

Geef je weer God de schuld terwijl wij door eigen keuze ziek zijn geworden. En door Gods keuze kunnen we weer genezen worden dit is de goede volgorde.

12 minuten geleden zei Mullog:

Aangezien de geschiedenis van het christendom in bloed geschreven is vraag ik mij af waar die moraal van God vandaan komt.

De mens is niet instaat om aan Gods moraal te voldoen, door de val.

12 minuten geleden zei Mullog:

Verder geeft David zelf aan hoe je vrij van zonde kunt worden. Ik zie dat dit deel van mijn reactie zorgvuldig buiten beschouwing wordt gelaten.

Dat vraagt hij hem af omdat de mens het zelf niet kan, dus niet door eigen werken.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid