Spring naar bijdragen

Macht van de duivel


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 186
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De duivel heeft gekozen voor een bestaan zonder God omdat hij zelf de baas wilde zijn. Buiten God is er geen goeds, dus daar is waar hij zich bevind.

17 uur geleden zei Mullog:

Uiteindelijk is dat hele erfzonde verhaal door Augustinus bedacht om mensen met een belofte van eeuwig leven aan het christendom te binden. De drijfveer om christen te worden en te blijven is de angst voor de dood. Christendom heeft niks met (naasten)liefde te maken zou je uit alle discussies hier op dit forum kunnen concluderen. Men probeert alleen zichzelf en anderen te overtuigen van zijn eigen gelijk omdat men daarmee wanhopig hoopt de dood te ontlopen.

Kijk eens aan, ben je er toch nog uitgekomen. Hoef je daar verder ook niet meer over na te denken en kun je mooi je punt maken op verjaardagen en in cafés. Want natuurlijk zijn alle niet-gelovigen altijd zuiver op zoek naar waarheid, zonder eigenbelang, dat spreekt voor zich.

Als ik je alvast een extra tip mag geven: mocht iemand aankomen met een argument dat jou niet aanstaat, noem het argument dan religieus, ouderwets of voortkomend uit net zo'n eenvoudige motivatie. Die je dan natuurlijk wel even noemt, zoals je hierboven ook doet.
Het maakt dan niet uit of het argument daadwerkelijk dat echt is, het gaat erom dat mensen dan al snel stoppen met nadenken erover, jou daarom veel sneller gelijk geven en niet op het gevaarlijke idee komen dat dergelijke omschrijvingen echt volstrekt irrelevant zijn als het gaat om het zoeken naar wat juist en rechtvaardig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

@Mullog En hij gaat gewoon door met z'n veldtocht tegen de JG ondanks waarschuwing.

Hoezo? Leg mij dan eens uit waar in de bijbel staat dat je lid moet worden van de JG's en dat lidmaatschap niet meer kunt opzeggen.

Jij zegt

13 uur geleden zei sjako:

Gelukkig komt dat boek ook met de oplossing.

en die regeltjes is jullie oplossing. Die eindeloze reeks regeltjes zijn jullie implementatie van de oplossing. Als het plaatsen van vraagtekens daarbij door jou als een veldtocht tegen de JG's wordt ervaren dan zit dat in jou hoofd. Niet in het mijne. Jullie zijn gewoon een makkelijk voorbeeld van de deprimerende uitwerkingen.  

modbreak Trajecto: Je trekt je niets aan van de modbreaks eerder in dit topic. Je doet zelfs een flinke schep bovenop hetgeen waar je mee bezig was.

Je vorige post met een lijst is verwijderd. Je krijgt 2 waarschuwingspunten. Binnen korte tijd heb je er nu 3 verzameld en je mag niet meer meeforummen tot 15 september.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Robert Frans:

Kijk eens aan, ben je er toch nog uitgekomen. Hoef je daar verder ook niet meer over na te denken en kun je mooi je punt maken op verjaardagen en in cafés. Want natuurlijk zijn alle niet-gelovigen altijd zuiver op zoek naar waarheid, zonder eigenbelang, dat spreekt voor zich.

Als ik je alvast een extra tip mag geven: mocht iemand aankomen met een argument dat jou niet aanstaat, noem het argument dan religieus, ouderwets of voortkomend uit net zo'n eenvoudige motivatie. Die je dan natuurlijk wel even noemt, zoals je hierboven ook doet.
Het maakt dan niet uit of het argument daadwerkelijk dat echt is, het gaat erom dat mensen dan al snel stoppen met nadenken erover, jou daarom veel sneller gelijk geven en niet op het gevaarlijke idee komen dat dergelijke omschrijvingen echt volstrekt irrelevant zijn als het gaat om het zoeken naar wat juist en rechtvaardig is.

Ik snap je punt. Neemt niet weg dat @Mullogdeels gelijk heeft. Hij schiet dan alleen erg door.

Het klopt dat Augustinus met de erfzondeleer is begonnen. Althans, toen is het duidelijk geworden. Oudere bronnen zijn er volgens mij niet.

Ten tweede moet je een onderscheid maken in deze tussen katholiek geloof en conservatief protestantisme/JG.

Bij de tweede groep hebben ze 3 prioriteiten:

 - ik moet zorgen dat ik door het oordeel kom

 - ik moet zorgen dat ik door het oordeel kom

 - ik moet zorgen dat ik door het oordeel kom

Het is een vrijwel complete fixatie daarop. Alles is erop gericht om te leven zodat je dat oordeel haalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Robert Frans:

Kijk eens aan, ben je er toch nog uitgekomen. Hoef je daar verder ook niet meer over na te denken en kun je mooi je punt maken op verjaardagen en in cafés. Want natuurlijk zijn alle niet-gelovigen altijd zuiver op zoek naar waarheid, zonder eigenbelang, dat spreekt voor zich.

Als ik je alvast een extra tip mag geven: mocht iemand aankomen met een argument dat jou niet aanstaat, noem het argument dan religieus, ouderwets of voortkomend uit net zo'n eenvoudige motivatie. Die je dan natuurlijk wel even noemt, zoals je hierboven ook doet.
Het maakt dan niet uit of het argument daadwerkelijk dat echt is, het gaat erom dat mensen dan al snel stoppen met nadenken erover, jou daarom veel sneller gelijk geven en niet op het gevaarlijke idee komen dat dergelijke omschrijvingen echt volstrekt irrelevant zijn als het gaat om het zoeken naar wat juist en rechtvaardig is.

Ik ben gewend dat jij inhoudelijkere reacties geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:
3 uur geleden zei Mullog:
  • Zich niet aansluiten of op een of andere wijze betrokken zijn bij een andere geloofs- of kerkgemeenschap
  • Zich op een of andere manier bezig houden met politiek

Hoe zijn deze te rijmen met elkaar? 

Dit ging over een lijst die in het topic geplaatst was, maar die verwijderd is door de moderatie. JG's dienen zich niet aan te sluiten bij een andere geloofs- of kerkgemeenschap of op een of andere wijze betrokken te zijn daarbij (zolang ze JG zijn). Zich op een of andere manier bezig houden met politiek is een JG niet toegestaan.

Verder praten over wat er geldt binnen de organisatie van JG's is echter offtopic in deze draad; dat zou eventueel mogelijk zijn in een ander topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Trajecto:

Dit ging over een lijst die in het topic geplaatst was, maar die verwijderd is door de moderatie. JG's dienen zich niet aan te sluiten bij een andere geloofs- of kerkgemeenschap of op een of andere wijze betrokken te zijn daarbij (zolang ze JG zijn). Zich op een of andere manier bezig houden met politiek is een JG niet toegestaan. Verder praten over wat er geldt binnen de organisatie van JG's is echter offtopic in deze draad; dat zou eventueel mogelijk zijn in een ander topic.

Vond het al vreemd dat het in die lijst stond, Sjako beweert immers altijd anders. Met dank!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Trajecto:

Zich op een of andere manier bezig houden met politiek is een JG niet toegestaan.

Kleine correctie, we doen het niet. En dat past ook wel in dit topic. Zoals aangegeven staat er in de Bijbel dat satan de wereldheerser van dit samenstel is. Hij gebruikt oa regeringen als marionetten. Vandaar oorlog, armoede etc. Wij als Christenen staan wel in de wereld, maar behoren er geen onderdeel van te zijn. We staan namelijk onder Christus bestuur en wij zien Gods Koninkrijk als enige oplossing voor de problemen. Ondertussen proberen we goede burgers te zijn en zijn we gehoorzaam aan de wet voorzover die niet indruist tegen Gods wetten. Dus als een regering zegt: dood die vijand, dan doen wij dat niet, want een Christen is het niet toegestaan om te doden. Regeringen zijn dus in een relatieve positie ingesteld als regeerders, er moet namelijk wel een bestuur zijn. Maar we moeten God meer gehoorzamen dan mensen. Wij als JG zijn dus neutraal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
  • 3 weeks later...
Op 26-8-2018 om 19:05 zei HJW:

Kun jij nog aangeven waar de duivel de macht die hij gekregen heeft die vermeld staat in Lucas 4:6 (dus niet onze keuze vrijheid, dat is iets anders) vandaan heeft. Van wie heeft hij die macht gekregen.

"God, die de kracht van de mens kent, laat ook de macht van de duivel toe om in ieder mens anders te werken. Omdat de duivel ook een slaaf en een schepsel van God is, bekoort hij niet volgens zijn raadsbesluit, noch brengt hij zoveel verdriet als hij wil, maar zoveel als God het hem toestaat. De Heer kent de kracht van ieder van ons en dienovereenkomstig de beproeving toestaat. Dit is wat de apostel Paulus ons verzekert, door te zeggen: "1 Korinthe 10:13 Meer dan een menselijke verzoeking is u niet overkomen. En God is getrouw: Hij zal niet toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven om die te kunnen doorstaan.'"

Meer over duivel Over de duivel (uit geestelijke ervaringen van de asceten) - Geloofsgesprek.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid