Spring naar bijdragen

Demiurg, alias Jahweh


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Bonjour:

Maar als je de waarheid niet mag vertellen of moet verdraaien om het christendom niet af te kraken is er wel iets mis.

Het is jou waarheid, niet de mijne. Net zoals met dat verhaal van de duivel. In het grieks was er geen ander woord voor tegenstrever, dus is het woord duivel gebruikt. Net zoals met het woord onderwereld. Dat heet in het Hebreeuws Sjeool, maar in het Grieks Hades. Maar dat is niet dezelfde Hades als in de mythologie.

In het Belgs zeggen ze tegen een helikopter een wentelwiek. Dat kennen we in het Nederlands ook niet, maar het wordt hetzelfde mee bedoelt.

5 minuten geleden zei Thinkfree:

Let wel dat de satan altijd God probeert te kopiëren, dus als satan dan afgoden als drie-eenheid presenteert. Is dat eigenlijk bewijs voor de officiële drie-eenheid van de ware God.

Het is allemaal terug te herleiden tot Babylon. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nee, ik heb hierboven reeds uitgelegd (omdat ik wel tijd had) wat het verschil is. Als je geen tijd hebt en alleen maar 'Nietus!' kan schrijven, kun je wellicht beter even wachten tot je meer tijd heb

Een heidense invloed, waarvan je ook nog eens zegt dat hij heerser der wereld is... vreemd. In ieder geval: als iemand de baas is kun je niet zeggen dat hij al verloren heeft. Je kunt wel zeggen dat

4 minuten geleden zei sjako:
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Let wel dat de satan altijd God probeert te kopiëren, dus als satan dan afgoden als drie-eenheid presenteert. Is dat eigenlijk bewijs voor de officiële drie-eenheid van de ware God.

Het is allemaal terug te herleiden tot Babylon

Satan wil als God Zijn en zal hemzelf ook zo voor proberen te doen nogmaals als satan afgoden als drie-eenheid presenteert is dat bewijs voor de levende drie-eenheid van God.

Als dat terug te leiden is naar het begin is dat altijd al zo geweest want satan stond ooit voor Gods aangezicht.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Net zoals met dat verhaal van de duivel. In het grieks was er geen ander woord voor tegenstrever, dus is het woord duivel gebruikt. Net zoals met het woord onderwereld. Dat heet in het Hebreeuws Sjeool, maar in het Grieks Hades. Maar dat is niet dezelfde Hades als in de mythologie.

In het Belgs zeggen ze tegen een helikopter een wentelwiek. Dat kennen we in het Nederlands ook niet, maar het wordt hetzelfde mee bedoelt.

Je lijkt niet te begrijpen dat synoniemen iets anders zijn dan twee woorden voor verschillende zaken.

Als de joden niet in de duivel geloven, dan kunnen satan en de duivel geen synoniemen zijn. Ik heb onderbouwd aangegeven dat er fundamentele verschillen zijn tussen beiden. De één is de grote tegenstrever, de ander een medewerker. De één haat God, de ander werkt samen met God.

Je laat (wederom) de vraag liggen hoe dit kan. Hoe kunnen deze twee synoniemen zijn als de joden wel in satan geloven maar niet in de duivel ? Leg dat dan eens uit.

Een wentelwiek is inderdaad een synoniem voor helicopter, het is exacte hetzelfde. Maar wentelwiek is geen synoniem voor fiets. Want dat zijn verschillende zaken.

De duivel is een synoniem van Hades en Pluto. Heidense overtuigingen. En moeilijker dan dat is het echt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Satan wil als God Zijn en zal hemzelf ook zo voor proberen te doen nogmaals als satan afgoden als drie-eenheid presenteert is dat bewijs voor de levende drie-eenheid van God. Als dat terug te leiden is naar het begin is dat altijd al zo geweest want satan stond ooit voor Gods aangezicht.

Ja, Satan lijkt hierdoor de tegenpool van een dualistische God, goed en kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Bonjour:

Er is niet een 'mijn' waarheid. 

In ieder geval niet de mijne.

20 minuten geleden zei Thinkfree:

Satan wil als God Zijn en zal hemzelf ook zo voor proberen te doen nogmaals als satan afgoden als drie-eenheid presenteert is dat bewijs voor de levende drie-eenheid van God.

Als dat terug te leiden is naar het begin is dat altijd al zo geweest want satan stond ooit voor Gods aangezicht.

Ik vind het een gewaagde uitspraak. Zeker omdat die niet in de Bijbel is terug te vinden naar mijn mening.

12 minuten geleden zei HJW:

Als de joden niet in de duivel geloven,

De Joden geloofden ook niet in Hades, maar in Sjeool. Precies hetzelfde. 

13 minuten geleden zei HJW:

De één haat God, de ander werkt samen met God.

 

Ik kan nergens terugvinden dat satan samenwerkt met God. Hij is de tegenstrever, kijk maar in Job. Daar was satan niet bepaald een medewerker van Jehovah.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Ik kan nergens terugvinden dat satan samenwerkt met God. Hij is de tegenstrever, kijk maar in Job. Daar was satan niet bepaald een medewerker van Jehovah.

Dat is wellicht dualistisch bekeken, als twee polen binnen het spel. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei HJW:

De duivel is een synoniem van Hades en Pluto. Heidense overtuigingen. En moeilijker dan dat is het echt niet.

Welnee, er was geen ander woord voor in het Grieks. Net als voor Sjeool. Daar was ook geen Grieks woord voor, dus hebben ze Hades gebruikt, het toen enige woord wat ongeveer overeenkwam met Sjeool. 

Bijv Handelingen 2:31 ....Hij zei dat de Christus niet achtergelaten zou worden in het Graf (Hades) en dat zijn lichaam niet tot ontbinding zou overgaan.

Dit is parallel met Psalm 16:10 Want u zult me niet achterlaten in het Graf (sjeool). U zult niet toelaten dat wie loyaal is aan u, de kuil ziet.

Hier is het allebei vertaald in de NWV met het Graf (het gemeenschappelijke Graf der mensheid). In handelingen is Hades gebruik en Psalmen Sjeool voor exact dezelfde tekst. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

De Joden geloofden ook niet in Hades, maar in Sjeool. Precies hetzelfde. 

Ik kan nergens terugvinden dat satan samenwerkt met God. Hij is de tegenstrever, kijk maar in Job. Daar was satan niet bepaald een medewerker van Jehovah.

Je halt andere termen aan. Ik heb over satan en duivel, niet over de hel. Geloven joden in de duivel ? Kun je dat onderbouwen als je dat denkt.

In Job overleggen beide. Dat klinkt heel anders dan de grote tegenstrever die God haat. Denk je dat de duivel kan komen buurten als het zulke aartsvijanden zijn ?

Satan is een soort openbaar aanklager in het jodendom. Ze zijn in gesprek en nadat God toestemming heeft gegeven kan satan pas aan de slag.

Als je je eens in het jodendom verdiept, zul je het zien. Maar dan moet je je daar wel voor open durven te stellen.

Dus de vragen zijn:

 - hoe kan het dat de duivel en satan synoniemen zouden zijn als de joden niet in de duivel maar wel in satan geloven

 - hoe denken de joden over de satan, wat is zijn rol.

2 minuten geleden zei sjako:

Welnee, er was geen ander woord voor in het Grieks. Net als voor Sjeool. Daar was ook geen Grieks woord voor, dus hebben ze Hades gebruikt, het toen enige woord wat ongeveer overeenkwam met Sjeool. 

Hades is in de Griekse mythologie de god van de onderwereld. Daar heb ik het over. Hades is dan de Griekse duivel. Net zoals de Romeinen Pluto hadden. Dat gedachtengoed hebben de christenen overgenomen van de heidenen en niet van de joden. Want die kennen geen duivel. De oorsprong van de duivel is dus gelegen in het heidendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW:

Je halt andere termen aan. Ik heb over satan en duivel, niet over de hel. Geloven joden in de duivel ? Kun je dat onderbouwen als je dat denkt. In Job overleggen beide. Dat klinkt heel anders dan de grote tegenstrever die God haat. Denk je dat de duivel kan komen buurten als het zulke aartsvijanden zijn ?Satan is een soort openbaar aanklager in het jodendom. Ze zijn in gesprek en nadat God toestemming heeft gegeven kan satan pas aan de slag. Als je je eens in het jodendom verdiept, zul je het zien. Maar dan moet je je daar wel voor open durven te stellen. Dus de vragen zijn:

 - hoe kan het dat de duivel en satan synoniemen zouden zijn als de joden niet in de duivel maar wel in satan geloven

 - hoe denken de joden over de satan, wat is zijn rol.

Wat is het verschil tussen Satan en de Duivel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW:

Je halt andere termen aan. Ik heb over satan en duivel, niet over de hel.

Nee, maar je kan het er wel mee vergelijken. Duivel is de Griekse benaming voor tegenstrever. Satan betekent niets meer dan tegenstrever. Uit Openbaring blijkt dat gewoon een en dezelfde persoon te zijn. Maakt niet uit wat de Grieken en Romeinen als duivel zagen. Het gaat om de vertaling. Er was geen beter woord voorhanden in het Grieks. Er was geen Grieks woord voor tegenstrever.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ook nog interessant is in deze discussie is Ezechiël 28 vanaf vers 12. Het gaat hier over de koning van Tyrus. Maar verkapt gaat het ook over satan. Daar worden dingen gezegd

-Je was toonbeeld van perfectie, vol van wijsheid en volmaakt in schoonheid (vers 12)

- Je was in de tuin van Eden (13) De koning van Tyrus is nooit in Eden geweest.

- Hij werd aangesteld als gezalfde cherub (Tyrus was nooit een engel)

- Gedrag was onberispelijk (15) tot er onrechtvaardigheid in je werd gevonden.

- Je ging zondigen (16) en hij werd verdreven

- Hij raakte hoogmoedig (17) maar zal naar de aarde worden geworpen

Als je dit zo leest, het gaat hier ook duidelijk over satan, dan was satan toch echt meer dan een openbaar aanklager, maar iemand die onrechtvaardig werd en ging zondigen. 

Dat de Joden niet de volle waarheid zagen van wat satan nu precies is heeft hier niks mee te maken. De Joden zagen meer dingen niet. Zo zagen ze niet dat Jezus de Messias was. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Hoe zie je dat? De wereld lijkt me nog steeds door Satan bevangen.

Ja, nu nog wel, maar hij weet dat hij nog maar een korte tijd heeft. Daarom gaat hij nu rond als een brullende leeuw. Maar met de juiste wapenuitrusting kan hij je niks maken. En bij Jezus wederkomst wordt hij voor 1000 jaar gebonden om dan daarna de genadeklap te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Ja, nu nog wel, maar hij weet dat hij nog maar een korte tijd heeft. Daarom gaat hij nu rond als een brullende leeuw. Maar met de juiste wapenuitrusting kan hij je niks maken. En bij Jezus wederkomst wordt hij voor 1000 jaar gebonden om dan daarna de genadeklap te krijgen.

Waarom lijkt dit alles zo vijandig en door haat gedragen? Kan dit niet vreedzamer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid