Spring naar bijdragen

Demiurg, alias Jahweh


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nee, ik heb hierboven reeds uitgelegd (omdat ik wel tijd had) wat het verschil is. Als je geen tijd hebt en alleen maar 'Nietus!' kan schrijven, kun je wellicht beter even wachten tot je meer tijd heb

Een heidense invloed, waarvan je ook nog eens zegt dat hij heerser der wereld is... vreemd. In ieder geval: als iemand de baas is kun je niet zeggen dat hij al verloren heeft. Je kunt wel zeggen dat

37 minuten geleden zei sjako:

Dat de Joden niet de volle waarheid zagen van wat satan nu precies is heeft hier niks mee te maken. De Joden zagen meer dingen niet. Zo zagen ze niet dat Jezus de Messias was. 

Of ze de volle waarheid zien is hierin niet relevant. In de tenach wordt geen duivel genoemd. Satan en duivel zijn geen synoniemen. Dus hebben de christenen dat ergens anders vandaan gehaald. En dat hebben ze bij de heidenen gedaan. Kwestie van je geschiedenis kennen.

Aardig is jouw opmerking van 31 juli:

Citaat

Door de invloed van het Hellenisme zijn Joden ook in een hel gaan geloven

En zo ben jij onder de invloed van het hellenisme in een duivel gaan geloven. Kijk, dat zijn nu gelijke zaken.

En dat de joden niet alles zagen is in strijd met wat je eerder zelf melded, namelijk op 26 juli:

Citaat

Als dit waar zou zijn dan zouden de Joden dit ook hebben gelooft en dat is niet zo.

Als je consequent redeneert, geldt dat hier dus ook. Als de duivel werkelijk zou bestaan, dan zouden de joden dat ook hebben geloofd en dat is niet zo.

 

De duivel is heidense/hellenistische verbeelding die door christenen later is overgenomen. In het streven om God van alle negativiteit te zuiveren, is er een andere kracht bedacht waar dat dan vandaan zou moeten komen. En dat is de duivel geworden. Verbeelding, geen werkelijkheid. De duivel is sowieso een menselijk bedenksel, geen realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW:

De duivel is heidense/hellenistische verbeelding die door christenen later is overgenomen. In het streven om God van alle negativiteit te zuiveren, is er een andere kracht bedacht waar dat dan vandaan zou moeten komen. En dat is de duivel geworden. Verbeelding, geen werkelijkheid. De duivel is sowieso een menselijk bedenksel, geen realiteit.

Heeft die Duivel niet met hebzucht en machtswellust te maken? Is dat geen realiteit?

30 minuten geleden zei Gaitema:

Dat doet Jezus. Wij niet. Ontwaken en niet slapen.

Hoe ga je dan om met die 'briesende leeuwen' zoals Sjako ze noemt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjako @HJW

Openbaring

9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.

Tis gewoon dezelfde hoor Sjako heeft gelijk

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Heeft die Duivel niet met hebzucht en machtswellust te maken? Is dat geen realiteit?

Nee, heeft daar niets mee te maken. Doen we gewoon zelf. "The devil made me do it" is onzin. Gewoon eigen verantwoordelijkheid. En dat is goed nieuws, want dan kunnen we het ook gewoon zelf veranderen. Geen erfzonde, geen duivel, niets van dat alles. Verbeelding om dingen te verklaren buiten onszelf.

5 minuten geleden zei Thinkfree:

@sjako @HJW

9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.

Tis gewoon dezelfde hoor Sjako heeft gelijk

De christenen hebben de duivel gelijk gesteld aan satan. Ze hebben als het ware satan gejat van de joden en die gekoppeld aan de heidense/hellenistische gedachten. En daarmee staat die heidense/hellenistische overtuiging dus in de bijbel. Als je het wilt geloven, vind ik dat prima. Conclusie is dan wel dat de bijbel niet gevrijwaard is van dit soort denkbeelden.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW:
12 minuten geleden zei Thinkfree:

@sjako @HJW

9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.

Tis gewoon dezelfde hoor Sjako heeft gelijk

De christenen hebben de duivel gelijk gesteld aan satan. Ze hebben als het ware satan gejat van de joden en die gekoppeld aan de heidense/hellenistische gedachten. En daarmee staat die heidense/hellenistische overtuiging dus in de bijbel. Als je het wilt geloven, vind ik dat prima. Conclusie is dan wel dat de bijbel niet gevrijwaard is van dit soort denkbeelden.

Nou nee de bijbel legt hemzelf uit.. niet zo heel moeilijk, conclusie is dat jij fout  zit.

Als christenen de duivel en satan als één persoon zien is dat dus gewoon op de bijbel gebaseerd.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei HJW:

Nee, heeft daar niets mee te maken. Doen we gewoon zelf. "The devil made me do it" is onzin. Gewoon eigen verantwoordelijkheid. En dat is goed nieuws, want dan kunnen we het ook gewoon zelf veranderen. Geen erfzonde, geen duivel, niets van dat alles. Verbeelding om dingen te verklaren buiten onszelf. De christenen hebben de duivel gelijk gesteld aan satan. Ze hebben als het ware satan gejat van de joden en die gekoppeld aan de heidense/hellenistische gedachten. En daarmee staat die heidense/hellenistische overtuiging dus in de bijbel. Als je het wilt geloven, vind ik dat prima. Conclusie is dan wel dat de bijbel niet gevrijwaard is van dit soort denkbeelden.

Als het daar niets mee te maken heeft, waar komt die drang naar macht en hebzucht dan vandaan? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thinkfree:

Nou nee de bijbel legt hemzelf uit.. niet zo heel moeilijk, conclusie is dat jij fout  zit.

Als christenen de duivel en satan als één persoon zien is dat dus gewoon op de bijbel gebaseerd.

En de bijbel is dan in dit geval gebaseerd op heidense/hellenistische geloofsovertuigingen.

2 minuten geleden zei TTC:

Als het daar niets mee te maken heeft, waar komt die drang naar macht en hebzucht dan vandaan? 

Goeie vraag. Wat denk jij ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei HJW:
24 minuten geleden zei Thinkfree:

Nou nee de bijbel legt hemzelf uit.. niet zo heel moeilijk, conclusie is dat jij fout  zit.

Als christenen de duivel en satan als één persoon zien is dat dus gewoon op de bijbel gebaseerd.

En de bijbel is dan in dit geval gebaseerd op heidense/hellenistische geloofsovertuigingen

Degene die heidens denkt ben jij

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:
15 minuten geleden zei Thinkfree:

Degene die heidens denkt ben jij

Hoe zie je dit hier, als een arbeider in Gods leger

Als één die schrift met schrift vergelijkt om de waarheid te ontrafelen en indien mogelijk anderen daar op wijst, interpretaties niet gebaseerd op de schrift zie ik als heidens in dit geval ook dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Ik blijf het niet met je eens zijn. Hades staat ook niet in de Hebreeuwse geschriften, maar betekent ook heel iets anders dan in de mythische verhalen, namelijk sjeool.

Kijk eens naar de geschiedenis. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Joden: geen duivel

Romeinen: wel een duivel

Grieken: wel een duivel

Christenen: wij willen God ook schoonpraten en nemen de gedachte van de duivel over van de grieken/romeinen. En dan stellen we die gelijk aan satan, en dan hebben we de link met de tenach ook nog eens gelegd.

En zo zijn ook in de bijbel de hellenistische gedachten ook al terecht gekomen. Je wijst de invloeden daarna allemaal af. Dat mag. Maar ook jij bent niet vrij van hellenistisch gedachtengoed. Ik snap dat je dat niet leuk vindt, maar het is wel de realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Thinkfree:

Als één die schrift met schrift vergelijkt om de waarheid te ontrafelen en indien mogelijk anderen daar op wijst, interpretaties niet gebaseerd op de schrift zie ik als heidens in dit geval ook dat.

Dan zullen we mi ook rekening dienen te houden met tal van door de Duivel aangebrachte inprentingen, kan zeer woelig worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:
33 minuten geleden zei Thinkfree:

Als één die schrift met schrift vergelijkt om de waarheid te ontrafelen en indien mogelijk anderen daar op wijst, interpretaties niet gebaseerd op de schrift zie ik als heidens in dit geval ook dat.

Dan zullen we mi ook rekening dienen te houden met tal van door de Duivel aangebrachte inprentingen, kan zeer woelig worden.

Het filteren van duivelse inprentingen doet men door schrift met schrift te vergelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Diegene die het leven bedacht heeft, het maakt het leven tot wat het is en het houdt ons bezig. 

Wie heft het leven bedacht ?

Had die niet iets anders kunnen bedenken dan hebzucht en zucht naar macht ?

Is de bedenker verantwoordelijk voor zijn bedenksels ?

Maakt de holocaust ook onderdeel uit van die bedenksels ? De bedenker heeft de mogelijkheid immers ingebakken.

Zomaar eens vragen die bij mij opkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Thinkfree:

Het filteren van duivelse inprentingen doet men door schrift met schrift te vergelijken.

Precies, de Bijbel legt zichzelf uit en bijv in Openbaring blijkt dat satan en de duivel een en dezelfde persoon zijn. Net als bijv Sinterklaas en de Kerstman dezelfde personages zijn alleen vanuit een andere cultuur. Alleen het verschil met Sinterklaas en de Kerstman tov de duivel is dat de duivel wel bestaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid