Spring naar bijdragen

Wilders blaast cartoonwedstrijd af.


Aanbevolen berichten

@Thorgrem

Er zijn al openbare scholen.

@Bonjour

Ja, het is een schok om te zien hoe snel mensen op de been waren en totaal hysterisch leken. Maar ook de terechte angst voor aanslagen heeft iets de das om gedaan. De vrijheid van meningsuiting die bevochten is en nu niets meer lijkt voor te stellen.

Hans Teeuwen zal altijd door kunnen gaan met zijn "grappen'' over Christus en gelovigen en dat zal sommige christenen kwetsen (meer een persoonlijke kwetsing) daar zal over geschreven worden, soms hatelijk woorden maar daar blijft het dan bij. En reageren op dit soort cabaret mag dan ook weer, ook dat is vrijheid van meningsuiting.

De grappen over Mohammed en moslims worden minder, en voor mij hoeven ze niet maar het is tekenend. Vaak zie ik in discussies wanneer het over moslims gaat toch al snel; maar christenen enz, enz.  Het gaat nu over het buiten proporties reageren van moslims en het voor ons bepalen hoe de regels moeten zijn..

 

In een topic over christenen valt er ook wel iets over te zeggen. Dan doe ik ook mee. ;)

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Om even on-topic te reageren.  Helemaal mee eens. Maar ik heb mijn bedenkingen over Wilders’ zijn intenties. Volgens mij is het slechts een poging tot verkrijgen van aandacht. En dat is hem wee

5 minuten geleden zei Thorgrem:

@Lobke, klopt heb er zelf een jaar of 5 voor de klas gestaan. Maar een openbare school is beslist geen atheïstische school. Meer een mengelmoes van van alles en nog wat op levensbeschouwelijk vlak. Dus volstrekt niet wat @Bonjourvoor ogen heeft. 

Correctie, wat jij vindt dat ik voor ogen moet hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bonjour:

Correctie, wat jij vindt dat ik voor ogen moet hebben.

"Ik denk dat er op scholen en tv nog meer aandacht moet zijn waarom de gelovige claims gewoon niet duigen."

Aldus jezelf. Dat gaat op openbare scholen dus niet gebeuren want een veelkleurig pallet met respect voor alle levensbeschouwingen. Veel geblaat weinig wol is mij nu wel duidelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thorgrem:

Aldus jezelf. Dat gaat op openbare scholen dus niet gebeuren want een veelkleurig pallet met respect voor alle levensbeschouwingen. Veel geblaat weinig wol is mij nu wel duidelijk. 

Dus moeten we wat een dat "respect" doen. We hoeven niet alle onzin te respecteren. We kunnen centraal afspreken welke kennis er op alle scholen gegeven moet worden. Ik vind dat er op de scholen Bijbel kennis moet worden gegeven maar ook Koran kennis en kennis hoe beide boeken tot stand zijn gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Bonjour:

Dus moeten we wat een dat "respect" doen. We hoeven niet alle onzin te respecteren. We kunnen centraal afspreken welke kennis er op alle scholen gegeven moet worden. Ik vind dat er op de scholen Bijbel kennis moet worden gegeven maar ook Koran kennis en kennis hoe beide boeken tot stand zijn gekomen.

Nee respect is een groot woord, maar wanneer er kinderen van allerlei geloven op zo'n school komen omdat er geen bijzondere scholen meer zullen zijn dan doe je ze m.i te kort. Je doet ze te kort omdat wat voor hen misschien wel belangrijk is af te doen als onzin. Je kunt vertellen over de evolutie, allerlei geloven maar niet op een manier van...onzin. Geloven is voor diegene die gelooft meer dan onzin. Maar dat het goed is dat ze meer horen dan het geloof wat hun ouders aanhangen dat ben ik met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Lobke:

Nee respect is een groot woord, maar wanneer er kinderen van allerlei geloven op zo'n school komen omdat er geen bijzondere scholen meer zullen zijn dan doe je ze m.i te kort. Je doet ze te kort omdat wat voor hen misschien wel belangrijk is af te doen als onzin. Je kunt vertellen over de evolutie, allerlei geloven maar niet op een manier van...onzin. Geloven is voor diegene die gelooft meer dan onzin. Maar dat het goed is dat ze meer horen dan het geloof wat hun ouders aanhangen dat ben ik met je eens.

Je hebt gelijk dat we dat niet alles als onzin moeten bestempelen. Waar ik voor zou pleiten is onderwijs op basis van feiten. Een vak zoals levensbeschouwing zou mooi kunnen onderrichten in de verschillende religies, levenbeschouwingen en filosofische stromingen en de geschiedenis daarvan, zonder daar een oordeel over te vellen. En in de natuurwetenschappelijke vakken moet de basis wetenschappelijke kennis zijn, gevrijwaard van een levenbeschouwelijk oordeel. Dat heeft verder niks met 'atheïstische' scholen te maken, maar met seculiere openbare onderwijs dat er al is.

bewerkt door Appie B
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Lobke:

Nee respect is een groot woord, maar wanneer er kinderen van allerlei geloven op zo'n school komen omdat er geen bijzondere scholen meer zullen zijn dan doe je ze m.i te kort. Je doet ze te kort omdat wat voor hen misschien wel belangrijk is af te doen als onzin. Je kunt vertellen over de evolutie, allerlei geloven maar niet op een manier van...onzin. Geloven is voor diegene die gelooft meer dan onzin. Maar dat het goed is dat ze meer horen dan het geloof wat hun ouders aanhangen dat ben ik met je eens.

Ik vind dat je kinderen mishandelt als je ze niet vertelt wat de andere kant is van hun geloof. Bonifatius hakte de heilige boom van de Germanen om, en dat is een heilige. En nu moet het christedom beschermt worden met respect. Er mag best wel eens wat meer vertelt worden over het ontstaan van de grote religies.

Het probleem is dat elke groep zijn gematigden heeft en zijn fanatici. Je kan niet de fanatici uit de groep halen en dan denken dat het klaar is. De groep moet andere ideeën krijgen of veel kleiner worden. Doe je dat niet, komen er alleen maar nieuwe fanatici. Dan kan je proberen alleen de groep moslims wat te veranderen, maar ik betwijfel of dat echt werkt. Ga voor een echte oplossing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even on-topic te reageren. 

2 uur geleden zei Bonjour:

Ik ben niet voor Wilders. Die cartoonwedstrijd ging wel ver. Maar dat er op deze manier toegegeven moet worden aan een stel van die gekken. Afschuwelijk.

Helemaal mee eens. Maar ik heb mijn bedenkingen over Wilders’ zijn intenties. Volgens mij is het slechts een poging tot verkrijgen van aandacht. En dat is hem weer gelukt. 

bewerkt door Appie B
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Appie B:

Je hebt gelijk dat we dat niet alles als onzin moeten bestempelen. Waar ik voor zou pleiten is onderwijs op basis van feiten. Een vak zoals levensbeschouwing zou mooi kunnen onderrichten in de verschillende religies, levenbeschouwingen en filosofische stromingen en de geschiedenis daarvan, zonder daar een oordeel over te vellen. En in de natuurwetenschappelijke vakken moet de basis wetenschappelijke kennis zijn, gevrijwaard van een levenbeschouwelijk oordeel. Dat heeft verder niks met 'atheïstische' scholen te maken, maar met seculiere openbare onderwijs dat er al is.

Op basis van feiten? Hoe implementeer je een nieuwe rekenmethode? Hoe kies je de beste uit wetenschappelijk gezien?

Hoe bepaal je wat het de beste pedagogische houding is per individu of voor de groep?

Een wettelijk verplicht vak als burgerschap op basis van feiten geven? Lol.

Wat is wetenschappelijk beter? Jenaplan, Montessori, Dalton, de vrije school of een van de vele andere mogelijkheden?

Een basisschool enkel op feiten? Onmogelijk. Zo steekt de mens ook volstrekt niet in elkaar.

Een openbare basisschool is overigens ook niet seculier in de strikte betekenis van het woord. Dat is onmogelijk gezien de populatie van een openbare basisschool.

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thorgrem:

Op basis van feiten? Hoe implementeer je een nieuwe rekenmethode? Hoe kies je de beste uit? 

Die is simpel. Je probeert de nieuwe methode op een deel van de leerlingen en vergelijkt de kennis na een jaar.

Zonder feiten ben je nergens. Zezult minimaal een poging moeten doen om het op basis van feiten te doen. Want op basis van mythes lukt het echt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei antoon:

kort gezegd wie  bepaald wat de feiten zijn, en degene die het gaat bepalen zal zijn eigen zienswijze laten prevaleren

Is het een feit dat er meer dan 4 evangeliën zijn?

Is het een feit dat we geen bewijs hebben voor het bestaan van een evangelie voor het jaar 100 CE?

Feiten zijn niet zo moeilijk. Maar je kan wel rookwolken maken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Thorgrem:

Op basis van feiten? Hoe implementeer je een nieuwe rekenmethode? Hoe kies je de beste uit wetenschappelijk gezien?

Hoe bepaal je wat het de beste pedagogische houding is per individu of voor de groep?

Een vak als burgerschap op basis van feiten geven? Lol.

Wat is wetenschappelijk beter? Jenaplan, Montessori, Dalton, de vrije school of een van de vele andere mogelijkheden?

Een basisschool enkel op feiten? Onmogelijk. Zo steekt de mens ook volstrekt niet in elkaar.

Ik had het eigenlijk over de inhoud van kennis die wordt overgedragen. Maar ook over de vorm valt te praten. Welke rekenmethode is beter? Welk soort onderwijs is beter? Welke andere manier, dan de wetenschappelijke methode, kan daar iets over zeggen?  Wat is het alternatief voor feiten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei antoon:

kort gezegd wie  bepaald wat de feiten zijn, en degene die het gaat bepalen zal zijn eigen zienswijze laten prevaleren

In het onderwijs is dat vrij onmogelijk omdat je te maken hebt met oa gedragswetenschappen. Maar schijnbaar is het voor enkele atheïsten onmogelijk te begrijpen om enkel op basis van feiten te leven, op te groeien tot volwassen mens. Ze zullen het wel leren zodra ze zelf kinderen moeten opvoeden. 

1 minuut geleden zei Appie B:

Ik had het eigenlijk over de inhoud van kennis die wordt overgedragen. Maar ook over de vorm valt te praten. Welke rekenmethode is beter? Welk soort onderwijs is beter? Welke andere manier, dan de wetenschappelijke methode, kan daar iets over zeggen?  Wat is het alternatief voor feiten?

Feiten op zichzelf zijn betekenisloos zonder menselijke factoren als ervaring en gevoel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thorgrem:

In het onderwijs is dat vrij onmogelijk omdat je te maken hebt met oa gedragswetenschappen. Maar schijnbaar is het voor enkele atheïsten onmogelijk te begrijpen om enkel op basis van feiten te leven, op te groeien tot volwassen mens. Ze zullen het wel leren zodra ze zelf kinderen moeten opvoeden. 

Feiten op zichzelf zijn betekenisloos zonder menselijke factoren als ervaring en gevoel. 

Geef mij dan eens aan op welke andere manier je kunt bepalen welke rekenmethode beter is dan de andere?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thorgrem:

In het onderwijs is dat vrij onmogelijk omdat je te maken hebt met oa gedragswetenschappen.

Als gedragswetenschappen niet op feiten gebaseerd is, gaat het je niet helpen. Dan is het geen wetenschap. Als er geen methoden worden gegeven om feiten uit de implementatie van een nieuwe rekenmethode te halen, is het waardeloos.

Maar goed, ik heb kinderen en ik weet hoe beroerd het rekenonderwijs is, dus ik geloof graag dat het uitkiezen van rekenmethodes niet op basis van feiten gebeurd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bonjour:

Als gedragswetenschappen niet op feiten gebaseerd is, gaat het je niet helpen. Dan is het geen wetenschap. Als er geen methoden worden gegeven om feiten uit de implementatie van een nieuwe rekenmethode te halen, is het waardeloos.

Lol. Je hebt dus geen idee van gedragswetenschappen. Prima hoor, maar lees je even in aub. 

1 minuut geleden zei Bonjour:

Maar goed, ik heb kinderen en ik weet hoe beroerd het rekenonderwijs is, dus ik geloof graag dat het uitkiezen van rekenmethodes niet op basis van feiten gebeurd is.

Feiten spelen deels mee. Maar voordat de werking van een rekenmethode daadwerkelijk echt wetenschappelijk aangetoond kan worden ben je al 8 jaar verder. En zijn er daarnaast zo veel andere factoren waardoor het resultaat maar moeilijk vergelijkbaar is met de tegenhangende groep. Daarnaast staan ouders en dus ook scholen niet te springen om een hele jaargang als experiment in te zetten. 

5 minuten geleden zei Appie B:

Geef mij dan eens aan op welke andere manier je kunt bepalen welke rekenmethode beter is dan de andere?

In de praktijk laat een basisschool enkele proefzendingen van verschillende methoden komen. Vervolgens gaan leerkrachten al dan niet in een werkgroep bekijken hoe het toegepast kan worden in de huidige leerlijn. Daarna worden er een week of 2 weken in verschillende klassen proeflessen gegeven op meerdere differentiatie niveaus. De stof is zo uitgekozen dat de leerlijn probleemloos doorgang kan vinden. Aan de hand van de ervaringen van de leerkrachten en de verwachtte jaarlijkse kosten wordt er 1 gekozen. 

 

Ik zie graag jouw wetenschappelijk onderbouwde verbetervoorstel. En als je het uitwerkt dan adviseer ik je contact op te nemen met uitgevers en pabo hogescholen want dan heb je potentieel een zeer leuk verdienmodel. Succes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bonjour:

Ik krijg steeds meer het gevoel dat jij geen benul hebt van wat wetenschap is en wat een feit is.

Dat mag. Ik ken de theorie en praktijk van het onderwijs. Ik krijg steeds meer het gevoel dat dom geblaat de norm is en dat atheïsten daarin geen steek verschillen met religekkies. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thorgrem:

Lol. Je hebt dus geen idee van gedragswetenschappen. Prima hoor, maar lees je even in aub. 

Feiten spelen deels mee. Maar voordat de werking van een rekenmethode daadwerkelijk echt wetenschappelijk aangetoond kan worden ben je al 8 jaar verder. En zijn er daarnaast zo veel andere factoren waardoor het resultaat maar moeilijk vergelijkbaar is met de tegenhangende groep. Daarnaast staan ouders en dus ook scholen niet te springen om een hele jaargang als experiment in te zetten. 

In de praktijk laat een basisschool enkele proefzendingen van verschillende methoden komen. Vervolgens gaan leerkrachten al dan niet in een werkgroep bekijken hoe het toegepast kan worden in de huidige leerlijn. Daarna worden er een week of 2 weken in verschillende klassen proeflessen gegeven op meerdere differentiatie niveaus. De stof is zo uitgekozen dat de leerlijn probleemloos doorgang kan vinden. Aan de hand van de ervaringen van de leerkrachten en de verwachtte jaarlijkse kosten wordt er 1 gekozen. 

 

Ik zie graag jouw wetenschappelijk onderbouwde verbetervoorstel. En als je het uitwerkt dan adviseer ik je contact op te nemen met uitgevers en pabo hogescholen want dan heb je potentieel een zeer leuk verdienmodel. Succes. 

Volgens beschrijf jij hier gewoon een wetenschappelijk benadering op basis van feiten. Dan zijn we het dus redelijk eens. Als je het echt goed wilt onderzoeken zou je wellicht strikter en feitelijker de uitkomsten moeten vastleggen, analyseren en beproeven. Dit zou je dan op meerdere scholen kunnen doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW:

Ik ben wel benieuwd wat de reacties uit (conservatief) christelijke of joodse hoek zouden zijn als een dergelijke cartoon wedstrijd over die geloven zou worden gemaakt. En wat dat dan zegt over de mate van beschaving. Er zal niet met geweld gedreigd worden maar of men dan geheel de vrijheid vab meningsuiting in het oog zou houden ?

Denk dezelfde reactie als de reactie van Nederlandse moslims over Wilders' initiatief, dus vooral een schouderophalen over de zoveelste spotterij. We zijn wel wat gewend hier inmiddels. Misschien dat er wel boosheid hier en daar zal zijn, wat natuurlijk net zo goed ook mag, maar geen oproep tot geweld.

Waarbij gezegd moet worden dat het uiten van doodsbedreigingen bepaald niet enkel uit moslimhoek komt; tegenwoordig lijkt het op social media een normale manier van argumenteren te worden als je het met een politicus of beroemdheid niet eens bent. En het kan om de meest kleinzerige dingen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thorgrem:

Dat mag. Ik ken de theorie en praktijk van het onderwijs. Ik krijg steeds meer het gevoel dat dom geblaat de norm is en dat atheïsten daarin geen steek verschillen met religekkies. 

Ik kreeg steeds meer het gevoel dat je aan het trollen bent als je met atheïsten in gesprek bent. Dan wordt er al snel op de man gespeeld met dit soort opmerkingen. Wat een zwakte!

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Robert Frans:

Waarbij gezegd moet worden dat het uiten van doodsbedreigingen bepaald niet enkel uit moslimhoek komt; tegenwoordig lijkt het op social media een normale manier van argumenteren te worden als je het met een politicus of beroemdheid niet eens bent. En het kan om de meest kleinzerige dingen gaan.

Ja dat klopt. Zo heb ik eens op een site voor rechten voor dieren geschreven dat het eten van honden niet zo raar is. Kwestie van cultuur. Koeien zijn in India dan weer not done om daar te eten enzovoorts. Vreemde reacties op gekregen die wat mij betreft dan weer gelijk staan aan kannibalisme. En dan wel moeilijk doen over het eten van honden. Onbegrijpelijk sommigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thorgrem:

Al decennia lang worden christenen in Nederland beschimpt. In het theater, op publieke tv en in de kranten. Hoeveel aanslagen zijn er gepleegd? Hoeveel oproepen tot geweld? Hoeveel doden zijn er gevallen?. 

Zoals ik al stelde: er vindt geen dreiging met geweld plaats. Toch is er in die kringen ook intolerantie en vindt men dat soort zaken niet prettig. Het gebeurt hier ook op het forum. Mensen krijgen er een tijdelijke ban voor, en dan heb ik nog geen cartoon gezien......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid