Spring naar bijdragen

Kiezen voor een andere kerk, ander geloof of atheïsme?


Aanbevolen berichten

Ik ben van huis uit gereformeerd (synodaal). Daar heb ik op mijn 18de geloofsbelijdenis gedaan, samen met 17 andere jonge mensen. Deze kerk ging op in de PKN. Toen ik in Bennekom kwam wonen werden mijn vrouw en ik evangelisch en sloten aan bij de Evangelische Gemeente De Schuilplaats. Dat deden we vanwege de Gaven van de Heilige Geest dat daar duidelijk ruimte krijgt in de gemeente met profetische en gebedsgenezingteams. Ook merkten we dat de prediking verder ging over de Gaven en de Liefde, waar het bij de PKN toch op hield.  Sinds afgelopen jaar wonen we in Veenendaal en bezoeken daar een Evangelie Gemeente. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De vraag/het onderwerp van het topic lijkt me echter duidelijk. Ik heb ervoor gekozen, of ben ertoe geroepen om vanuit het ietsisme terug te keren naar het geloof van mijn (eveneens ontkerkelijkt

Als het goed betaalt, waarom niet. Voor veel voorgangers de reden dat ze voorganger zijn, vooral bij Amerikaanse tv-dominees en - evangelisten Mijn ongelovigheid is gevolg van een proces dat zich

Wat verkopen betreft ben je wel een paar jaar te laat. Toen heb ik ze alle 350 weggegeven. Hadden anderen er ook nog plezier aan. Sorry........

19 uur geleden zei Lobke:

Ik ben geboren in de jaren 50-tig, in een gereformeerd (synodaal) gezin. Maar het was allemaal niet zo strak; ik zat op de gitaarband van het leger des Heils, op de hervormde zondagsschool en de gereformeerde club. Er werd veel over geloof en politiek gepraat en mijn vader zei als hij iets niet begreep wat in de Bijbel stond ook eerlijk; "ik weet echt niet waarom dat zo is/was" . Daar ben ik nog altijd blij om dat vragen over geloof niet bedreigend hoeven te zijn. We gingen wel naar de kerk maar vanaf een jaar of 15 maakten we daarin onze eigen keuzes. Mijn broer had behoorlijk lang haar en speelde in een band, waarop nogal eens commentaar kwam van buren of familie die zwaarder in de leer waren. Maar mijn ouders vonden het prima en lieten ons eigen keuzes en fouten maken. Ik bleef lid van de gereformeerde kerk totdat deze (in mijn ogen) steeds vrijzinniger werd. Ja, ja het kan verkeren. Op mijn veertigste werden we lid van de Vrije evangelische gemeente en daar heb ik me 15 jaar heel goed thuis gevoeld. Toen kwam internet en hyves; op christenhyves kwam ik atheïsten tegen die me vaak aan het denken zetten over mijn geloof. Over de hel gedachte die ik al afschuwelijk vond.Toen las ik op freethinker ~~Volwassen geloof~~van Rereformed en het was of de grond onder mijn voeten wegzakte. Zoveel herkenning maar ook zoveel verdriet, later zelfs zoveel bitterheid en cynisme. En ik heb mijn lidmaatschap van de kerk opgezegd. Maar kerkloos wil nog niet zeggen: Godloos.

De uitkomst atheïsme werd het niet. Er is nog een lijntje, weliswaar dun maar de rek is er nog niet helemaal uit. 

Jammer dat je geen band meer hebt met een kerk. Mis je dat niet ergens? 

9 uur geleden zei Gaitema:

Ik ben van huis uit gereformeerd (synodaal). Daar heb ik op mijn 18de geloofsbelijdenis gedaan, samen met 17 andere jonge mensen. Deze kerk ging op in de PKN. Toen ik in Bennekom kwam wonen werden mijn vrouw en ik evangelisch en sloten aan bij de Evangelische Gemeente De Schuilplaats. Dat deden we vanwege de Gaven van de Heilige Geest dat daar duidelijk ruimte krijgt in de gemeente met profetische en gebedsgenezingteams. Ook merkten we dat de prediking verder ging over de Gaven en de Liefde, waar het bij de PKN toch op hield.  Sinds afgelopen jaar wonen we in Veenendaal en bezoeken daar een Evangelie Gemeente. 

Een Evangelie Gemeente is iets anders dan de Evangelische Gemeente. Het verschil er tussen wist de voorganger niet, maar het viel me wel op dat in de Evangelie Gemeente weinig aan de Gaven van de Heilige Geest gedaan wordt. Wel dat de liefde en de jonge gezinnen er enorm centraal staat. Een perfecte gemeente zie je nergens, maar we voelen ons er wel thuis. De voorganger doet een theologische opleiding, waarmee je ook voorganger bij de Baptisten Unie kan worden. Dat hij theologie studeert merk je ook wel. Het zijn goede inhoudelijke preken. Ik heb er bewondering voor. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik had het over de Jezus uit de Bijbel. Niet over Paulus of andere kerk beambten uit het begin van de kerk. 

De missionarissen (m/v) uit mijn eigen "club" moeten het helemaal zelf zien te rooien via donaties. Meer zoals bij de boeddhisten dus.

Ik was in mijn jongere jaren, geboren in een geloofsafvallig nest, atheist neigend naar agnost. Toen ik rond mijn vijftiende filosofieles kreeg neigde ik ernaar de filosofen met een soort godsbesef interessanter te vinden zoals Schopenhauer en ik meen Kierkegaard. Maar echt neigen naar een geestelijke dimensie begon pas rond mijn achttiende, toen ik dat zelf beredeneerde als het meest bevredigende en complete wereldbeeld. Mijn afkeer van de primitievere oorsprong van religie bleef ondertussen onverminderd bestaan. Op mijn twintigste leerde ik bij toeval mijn tantra-yoga meester kennen en begon ik dat te beoefenen en van daaruit begon ik het levensbeschouwelijke landschap ook steeds beter te begrijpen. Zijn filosofie bleek geheel toevallig perfect bij mijn eigen wereldbeeld te passen.

Alles wat werkzaam is en waarachtig leidend naar vooruitgang is voor mij nu tantra en alles wat bijgelovig, contraproductief of onwerkzaam is, is nu voor mij 'vedisch' ("theoretisch zonder echte basis in de werkelijkheid"). In die zin bestaan er voor mij geen grenzen meer tussen de levensbeschouwingen, enkel meer of minder tantrische manieren van leven.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vrouw heeft een lange weg gegaan. Ze waren bevindelijk Gereformeerd thuislezend van huis uit. Ze bezochten dus niet de kerk, maar deden alles thuis, door vooral de kerkvaders te lezen van vooral reformatorische huize. Toen ze zelf besloot de kerk te bezoeken, begon zij bij de kerk van haar groot ouders. De Gereformeerde Gemeente. Maar daar werd ze depressief van, waardoor ze al snel naar de hersteld Hervormde Kerk ging. Dat beviel haar ook niet, waardoor ze naar de zwaarste bonderskerk van Veenendaal ging, wat trouwens een hoop gedoe opleverde bij de Hersteld Hervormden, want lid worden van de PKN is als van je geloof vallen. Al snel ging ze over naar de iets minder zware, doch degelijke Julianakerk. Ook een bondersgemeente. Een hele goede liefdevolle dominee, waar ze veel aan heeft gehad. Ze bleef er een beste tijd zitten, maar ergerde zich aan de kerkgangers waar weinig in zat. Dus ging ze naar de Westerkerk. Ook een bondersgemeente, maar als jonge grote wijkgemeente met zondags rond de 1500 bezoekers in de ochtenddienst en redelijk wat in de avonddienst en waarin er ruimte is voor enkele opwekkingsnummers en een bandje eens in de zoveel tijd in de kerk. Echter daar ergerde zij zich aan een dominee en vond de kerkgangers nog niet erg overtuigend op haar over komen. Een beetje gewoontedieren zeg maar. Ook kreeg ze maar niet het kerkblad, al was ze lid. Ze kreeg pas het kerkblad toen ze het lidmaatschap wilde opzeggen. In de Evangelische Beweging, waar ze door mij min of meer kwam, belande ze in een warm bad met overtuigd levende christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Jammer dat je geen band meer hebt met een kerk. Mis je dat niet ergens? 

Een Evangelie Gemeente is iets anders dan de Evangelische Gemeente. Het verschil er tussen wist de voorganger niet, maar het viel me wel op dat in de Evangelie Gemeente weinig aan de Gaven van de Heilige Geest gedaan wordt. Wel dat de liefde en de jonge gezinnen er enorm centraal staat. Een perfecte gemeente zie je nergens, maar we voelen ons er wel thuis. De voorganger doet een theologische opleiding, waarmee je ook voorganger bij de Baptisten Unie kan worden. Dat hij theologie studeert merk je ook wel. Het zijn goede inhoudelijke preken. Ik heb er bewondering voor. 

@Gaitema,

Ik zit op een christelijk koor dus ik kom nog wel eens in kerken. Maar ik ben nooit zo'n groepsdier geweest, krijg het daar soms benauwd van. Nee, ik mis het niet echt, maar het posten op fora en blogs geven dat ik toch heel veel met geloof bezig ben. Beide gemeenten waartoe ik behoorde waren op zich fijne gemeenten, ook de mensen waren over het algemeen hartelijk. Maar ik kon me niet meer vinden in de manier van geloven en kon geen ja meer zeggen tegen het lidmaatschap van de Vrije evangelische gemeente. Ook bij jullie in Nijverdal had je een VEG dus je kent het vast.

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Lobke:

@Gaitema,

Ik zit op een christelijk koor dus ik kom nog wel eens in kerken. Maar ik ben nooit zo'n groepsdier geweest, krijg het daar soms benauwd van. Nee, ik mis het niet echt, maar het posten op fora en blogs geven dat ik toch heel veel met geloof bezig ben. Beide gemeenten waartoe ik behoorde waren op zich fijne gemeenten, ook de mensen waren over het algemeen hartelijk. Maar ik kon me niet meer vinden in de manier van geloven en kon geen ja meer zeggen tegen het lidmaatschap van de Vrije evangelische gemeente. Ook bij jullie in Nijverdal had je een VEG dus je kent het vast.

 

Dat klopt. Het bijzondere is dat de vrij evangelischen de eerste protestanten die samen kwamen van Nijverdal waren, als huisgemeente ontstaan. Door zending in het net door de textielfabrieken ontstaande dorp. De hervormden en gereformeerden zijn er zelfs uit voort gekomen bij ons. Daardoor heeft Nijverdal een hechte band met de VEG als PKN. Mooi dat je via het koor jouw plek kon vinden.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hadden jullie zo'n 10 of 20 jaar geleden ooit kunnen bevroeden dat jullie op een dag samen met een tantrische yogi op 1 en hetzelfde forum zouden meedoen? Of dat er ooit een vlees- of suikertax in de lucht zou komen te hangen en er weer wolven in Nederland zouden rondlopen? De tijden veranderen snel, het is soms moeilijk te bevatten hóe snel!?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei zendeling:

Hadden jullie zo'n 10 of 20 jaar geleden ooit kunnen bevroeden dat jullie op een dag samen met een tantrische yogi op 1 en hetzelfde forum zouden meedoen? Of dat er ooit een vlees- of suikertax in de lucht zou komen te hangen en er weer wolven in Nederland zouden rondlopen? De tijden veranderen snel, het is soms moeilijk te bevatten hóe snel!?

De tijd veranderd inderdaad snel :) Nee in zou het allemaal niet hebben gedacht ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei zendeling:

Hadden jullie zo'n 10 of 20 jaar geleden ooit kunnen bevroeden dat jullie op een dag samen met een tantrische yogi op 1 en hetzelfde forum zouden meedoen? Of dat er ooit een vlees- of suikertax in de lucht zou komen te hangen en er weer wolven in Nederland zouden rondlopen? De tijden veranderen snel, het is soms moeilijk te bevatten hóe snel!?

Tantrische yogi; je schreef dat je je niet verbind met één religie? Maar het heeft veel elementen van boeddhisme en Hindoeïsme in zich? Of zie ik dat verkeerd? 

 

Had jij 10 jaar geleden gedacht op een christelijk forum te posten? 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-9-2018 om 20:07 zei Lobke:

Tantrische yogi; je schreef dat je je niet verbind met één religie? Maar het heeft veel elementen van boeddhisme en Hindoeïsme in zich? Of zie ik dat verkeerd? 

Had jij 10 jaar geleden gedacht op een christelijk forum te posten? 

Tantra-yoga is geen religie, maar meer een methode voor spirituele ontwikkeling/groei. Je vindt het wel bij boeddhisten, jains of "hindoes", maar ook daarbuiten wel. Mijn stroming zit niet bij een religie. Ik zat 10 jaar geleden al op een christelijk forum te posten omdat ik ook toen al belangstelling had voor de tantrische leringen van Yeshua/Jezus en dat ergens wilde delen. Maar 20 jaar geleden had ik nog niet kunnen bevroeden dat christenen bereid zouden zijn naar zulke ideeen te luisteren, de programma's van de EO zijn enorm veranderd (mijn referentiekader want ik ken nauwelijks christenen anders dan via de media).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-9-2018 om 11:41 zei Lobke:

Van morgen las ik in het ND het verhaal van Eli Stok nu priester-en ik meen ooit lid van Credible- maar komend uit de gereformeerde gemeente. Dat intrigeerde me en leek mij altijd zover van elkaar af te staan. Ik heb Eli Stok wel eens op tv gezien tijdens een viering waar ook het koor zong waar hij opzit.
Zijn aanhef begrijp ik; je hoeft het wiel niet meer uit te vinden iets wat bij beide kerken zo is. Hoe vrijzinniger hoe moeilijker om ethisch met je geloof om te gaan.

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/eli-stok-nog-steeds-geen-carnavalsvierder.3109213.lynkx

Ik ben benieuwd naar de weg die jullie gingen/gaan.  Van gelovige naar een ander kerkgenootschap of van gelovige naar atheïsme, of andersom.

 

Ik ben opgegroeid in de pinksterbeweging. Ik ben opgegroeid in een kerk die lid is van de VPE en vooral in de evangelische beweging staat. Een wat conservatievere gemeenschap, geen 'vallen in de Geest' en eentje die graag samen dingen organiseert met de gereformeerde kerken in het dorp. Een kerk die trouwens in in het bible-belt-light ligt. Ik woonde zelf niet in het dorp, maar mijn vader was oudste (ouderling) daar. 

Als tiener merkte ik dat bepaalde kerken veel groter waren en toffere bands hadden (in de naburige stad bijvoorbeeld) en dat de gemeenschap in mijn kerk best burgerlijk was (light-bibel belt dorp he). Later merkte ik dat deze kerk niet met alle winden mee waaide, lekker stabiel en nuchter was. Ze heeft gezond contact met lokale kerken en nieuwe pinkster hypes werden met opgetrokken wenkbrauwen aangezien. Ze is in feite een bible-belt pinkergemeente. Daar worstelt ze soms ook mee hoor, leden hangen soms bepaalde gereformeerde denkbeelden aan die niet de denkbeelden van de kerk zijn. ;) Sommigen zijn wat meer gepredestineerd, of meer op de zondagsrust.

Ik heb de opvatting gehad dat ik me protestants voel, zelfs ' evangelical' maar niet pinkster. Ik heb me laten dopen. Het hele charismatische trok me nooit, maar ik vond wel dat ik de keuze voor Jezus moest maken. Sterker nog, ik voelde me heel geroepen. De rode draad is in feite dat ik me gelovig voelde, protestant, evangelical, maar niet strikt pinkster. 

Toen ik begon te studeren begon ik theologische bepaalde diepgang te missen. Mijn vader had die (de ouderling in de kerk), maar hij greep terug op van alles wat niet pinkster was. Van protestantse tot katholieke theologen. En als het evangelisch was, dan waren het Anglicanen (Mc Grath). Ik heb me een tijd post-evangelisch gevoeld. Ik had liever gereformeerd (en stiekem nog liever Anglicaans) geworden. Maar er zaten me een paar doctrines waaronder de doop me in de weg. 

Ik begon me tijdens mijn studie enorme interesse te krijgen in katholicisme. Ik vond het enerzijds absurdistisch, anderzijds kreeg ik van huid uit noot een negatief gevoel. Rond kerst en pasen stond de Paus op tv, tot ergernis van oma. Vader was het theologisch niet overal mee eens, maar JPII was voor hem altijd een oprecht christen. Ik ben nogal oecumenisch opgevoed. Ouders zijn orthodox, maar zien hele oprechte christenen in andere christelijke stromingen.
Anyway, Ik kwam een katholieke kerk binnen en het was een nogal mystieke ervaring. Ik ben op een gegeven moment een soort van verliefd er op geraakt. Mijn probleem was dat ik theologisch het me niet lukte. Ik heb eens op forum gezegd dat met mijn huidige visie me misschien gereformeerd zie worden, maar niet katholiek, dan moet er iets fundamenteels veranderen, hoe graag ik het ook wil. Toen is er van alles gebeurd. Sociale samenhang, relatie met een katholiek meisje, gesprekken met mensen, waaronder dit forum (paar users die heel waardevol waren). 
Op een geven moment lopen anderen (waaronder op dot forum) je te vertellen dat je al katholiek bent, maar dat accepteerde ik niet al wilde ik stiekem toen al katholiek Zijm. Mijn breekpunt was tijdens mijn masterscriptie. Toen sneuvelde de laatste weerstand. tijden mijn thesis begon katholicisme zo verklaarbaar te worden..  Alles klopte, als je het gelooft althans...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Olorin,

Zo hebben de rooms-katholieke leden hier toch nogal wat invloed gehad. Zeker toen het forum nog veel jonge leden had en sommigen bezig waren om hun eigen weg (ook op geloofsgebied te bewandelen).

Zo'n Pinkstergemeente als waar jij lid van was lijkt op de baptisten en de Vrije Evangelische gemeente als ik het goed heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-9-2018 om 15:25 zei zendeling:

Tantra-yoga is geen religie, maar meer een methode voor spirituele ontwikkeling/groei. Je vindt het wel bij boeddhisten, jains of "hindoes", maar ook daarbuiten wel. Mijn stroming zit niet bij een religie. Ik zat 10 jaar geleden al op een christelijk forum te posten omdat ik ook toen al belangstelling had voor de tantrische leringen van Yeshua/Jezus en dat ergens wilde delen. Maar 20 jaar geleden had ik nog niet kunnen bevroeden dat christenen bereid zouden zijn naar zulke ideeen te luisteren, de programma's van de EO zijn enorm veranderd (mijn referentiekader want ik ken nauwelijks christenen anders dan via de media).

En als je (zoals ik) overtuigd bent dat Jezus enkel tantra onderwees en dat zelfs het Taoisme met tantra is begonnen, waarom zou je dan nog behoefte hebben aan een religie? Maar een beetje op mijzelf een traditie bij elkaar prutsen zou mij ook niet bevredigen. Ik heb wel een club nodig die een gemeenschap vormt en speciale feestdagen viert en wekelijkse gemeenschappelijke spirituele beoefeningen kent (ik spreek bewust niet van geloofsbeoefening) en vaste wetten of voorschriften volgt en een gedegen Schrift heeft.

Het grote verschil met andere mensen op dit forum is dat zij de luxe hebben dat overal om hen heen christenen rondlopen waar ze eventueel mee in gesprek kunnen gaan of te rade gaan over hun geloof. Ik woon in een grote Nederlandse stad, maar ken maar heel weinig mensen die ook aan deze tantra-beoefening doen. Voor wat grotere bijeenkomsten moet ik zelfs naar het buitenland afreizen, iets wat ik vroeger graag deed maar om diverse redenen niet meer op kan brengen.

Misschien dat de eerste volgelingen van Jezus dit gevoel ook gehad hebben in de eeste tientallen jaren na Jezus, dat je omringd wordt door mensen die andere tradities hebben en anders in het leven staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-9-2018 om 09:51 zei Lobke:

@Olorin,
Zo'n Pinkstergemeente als waar jij lid van was lijkt op de baptisten en de Vrije Evangelische gemeente als ik het goed heb.

Denk ik ook. Ze is wel lid van de VPE. Maar ze is historisch ontstaan uit een baptisten gemeente. En ik herinner me ook wel een gastprediker die VEG dominee is.
Ik denk dat het er ook wel veel op lijkt, maar dan met wat meer nadruk op 'de gaven van de Geest' en de eindtijd enzo. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Olorin:

Denk ik ook. Ze is wel lid van de VPE. Maar ze is historisch ontstaan uit een baptisten gemeente. En ik herinner me ook wel een gastprediker die VEG dominee is.
Ik denk dat het er ook wel veel op lijkt, maar dan met wat meer nadruk op 'de gaven van de Geest' en de eindtijd enzo. 

In onze gemeente zie je eigenlijk helemaal niks van de gaven van de Heilige Geest en ik hoor er ook niks over in de preken, hoewel het een Evangelie Gemeente is. De enige opvallende gave die ik merk, is bij mijn vrouw. De gave van profetie. Zij had er laatst met een gemeentelid er over, dat zij dit enorm mist in de gemeente. In de vorige gemeente waren we veel gaven van de Heilige Geest tegen gekomen en er ook profijt van gehad. In onze gemeente staan ze er echter wel degelijk positief tegen over, wist ze te zeggen, maar het is een bewuste keuze van de gemeente geweest om te focussen op Jezus en dan komen de gaven vanzelf. Dit doen ze ook om uitwassen te voorkomen. Want dat is het vaak hé, er is niks mis met vallen in de Geest, het komt voor. Echter heb je ook veel mensen die er zo naar verlangen, dat ze gewoon zelf gaan vallen en denken dat het van God komt. 

De vrouw van mijn neef is vaak op de radio van Groot Nieuws Radio te horen. Ze is een gereformeerde dominee en sceptisch ook naar bepaalde zaken. Echter toen ze in een opwekkingsbeweging dat vanuit Toronto naar Nederland was over komen waaien een keer aanwezig was (tijdens haar theologiestudie), kwam ze ook naar voren en verbaasde ze er over dat zij ook viel, hoewel ze er best sceptisch tegenover stond. Wat ze toen ervoer was God. Ze wist dat het God was en dat het voor haar was. En wat het dan precies was wist ze niet, maar ze wist dat God er was voor haar en dat was voor haar genoeg. 

Dit verteld ze bij de EO in het programma Andries

Andries

Ik weet niet of het lukt te openen. Bij mij lukte het nog niet. 

1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Je bent niet de enige man die dit denkt.;)

? Ja, de meeste vrouwen kunnen er wat van.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-9-2018 om 18:59 zei Lobke:

@Trajecto,

Sorry, ik heb er wel voor betaald! Maar dan mag ik het toch niet posten hier begrijp ik.

Maar mag spam over valse paspoorten wel? :P

Bij de Correspondent mag dat wel, je mag artikelen gratis delen met derden. Ze krijgen dan wel meteen je naam te zien omdat dit er dan boven staat. ?

 

Nou is deze kapelaan Eli Stok overgestapt van het gereformeerde Christendom naar het roomse Christendom, niet echt een heel grote stap lijkt me. 

Maar wat vinden jullie er persoonlijk van als mensen overstappen van het Christendom naar de Islam of naar een vorm van Hindoeisme of Boeddhisme?

Bijvoorbeeld als je broer of zus dat zouden doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Robert Frans:

Groter dan je denkt, mijn beste, groter dan je denkt. :)

Ik las daarnet in een stuk over aartsbisschop Eijk dat er zelfs roomse christenen zijn die bij het sluiten van hun kerkgebouw maar besluiten te gaan kerken bij een KPN-kerk.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/aartsbisschop-wim-eijk-voorziet-over-10-jaar-hooguit-15-praktiserende-katholieke-kerken-in-bisdom-utrecht-~b0a92f07/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een soort 'Samen op weg' diensten zou misschien wat kunnen wezen voor een omgeving waar én nog weinig rooms katholieken én nog weinig protestanten zijn. Bij de ontginning van de polders ging het ook zo. 

Er woonden zo weinig mensen in de dorpen zodat er gezamenlijke diensten waren, wat prima ging volgens de mensen die ik hierover sprak.  Toen de dorpen groter werden ging men uit elkaar, sommigen spreken nog met weemoed over die tijd.

Ik denk dat het grootste euvel is de kijk op het avondmaal; maar wat uit nood geboren is kan best mooi wezen.

 

@zendeling,

Dat lijkt me wel heftig, bij mijn broers en zussen zou ik het gewoon accepteren. Bij mijn kinderen? Ja, ik hou van ze onvoorwaardelijk, ook al maken ze keuzes die ik misschien niet begrijp. Onze jongste is agnost en dat begrijp ik héél goed.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-9-2018 om 07:34 zei Gaitema:

In onze gemeente zie je eigenlijk helemaal niks van de gaven van de Heilige Geest en ik hoor er ook niks over in de preken, hoewel het een Evangelie Gemeente is. De enige opvallende gave die ik merk, is bij mijn vrouw. De gave van profetie. Zij had er laatst met een gemeentelid er over, dat zij dit enorm mist in de gemeente. In de vorige gemeente waren we veel gaven van de Heilige Geest tegen gekomen en er ook profijt van gehad. In onze gemeente staan ze er echter wel degelijk positief tegen over, wist ze te zeggen, maar het is een bewuste keuze van de gemeente geweest om te focussen op Jezus en dan komen de gaven vanzelf. Dit doen ze ook om uitwassen te voorkomen. Want dat is het vaak hé, er is niks mis met vallen in de Geest, het komt voor. Echter heb je ook veel mensen die er zo naar verlangen, dat ze gewoon zelf gaan vallen en denken dat het van God komt. 

De vrouw van mijn neef is vaak op de radio van Groot Nieuws Radio te horen. Ze is een gereformeerde dominee en sceptisch ook naar bepaalde zaken. Echter toen ze in een opwekkingsbeweging dat vanuit Toronto naar Nederland was over komen waaien een keer aanwezig was (tijdens haar theologiestudie), kwam ze ook naar voren en verbaasde ze er over dat zij ook viel, hoewel ze er best sceptisch tegenover stond. Wat ze toen ervoer was God. Ze wist dat het God was en dat het voor haar was. En wat het dan precies was wist ze niet, maar ze wist dat God er was voor haar en dat was voor haar genoeg. 

Dit verteld ze bij de EO in het programma Andries

Andries

Ik weet niet of het lukt te openen. Bij mij lukte het nog niet. 

? Ja, de meeste vrouwen kunnen er wat van.

Waar ik vooral moeite mee heb is wanneer iemand beweert dat een bepaalde gave iets is die iedere christen zou moeten of kunnen hebben. Ik geloof dat niet en ik denk dat het daarom ook vooral schadelijk is: Mensen gaan dan twijfelen of ze wel goed genoeg geloven, zichzelf bedriegen of faken. Die gemeente waar ik ben opgegroeid beweerde dat overigens niet. Ik heb het ook altijd iets raars gevonden omdat Paulus toch de nadruk legt op de verschillende gaven en taken. We zijn niet allemaal handen of voeten van het lichaam van Christus.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd een beetje sceptisch ben geweest over bepaalde gaven, maar dat is niet bepaald een reden om katholiek te worden. Die hebben nogal een flinke geschiedenis van verhalen ermee, met mensen en gaven van God. Met profetie, wonderen en uitdrijven van geesten. En in tegendeel wat sommige mensen: Veel van die verhalen gaan niet over geestelijken, maar over leken (veel vrouwen trouwens in die verhalen) met een dergelijke gave. En er bestaat ook heden ten dage ene charismatische beweging in de RKK.

Een tweede ding waar ik moeite mee had was dat bepaalde gaven dan ook maar persé op zondag in de kerkdienst moesten. Ik vind dat alles z'n tijd heeft en dat het geloof niet enkel op de zondag ochtend is. Andersom heeft die kerkdienst ook haar eigen functie. Dat is overigens iets wat ik wel fijn vind aan de katholieken. De mis heeft haar doel. Er zijn daarnaast ook andere hele belangrijke dingen, maar dat doe je niet tijdens de mis, net zoals je die andere belangrijke dingen ook niet gaat onderbreken door spontaan een mis te houden. Katholieken hebben een traditie met enorm veel gezamelijke bijeenkomsten en spiritualiteit samen of in je eentje. Maar het is helaas nogal in de praktijk hier in NL tot het minimum gereduceerd, of althans dat gezamelijke. Ik dat privé er nog wel wat leeft. Meer mensen die een kaarsje aantsteken, dan naar de mis gaan zeg maar. En ik kwam laatst zelfs in bedrijfssfeer een soort 'mindfullness' tegen, maar dan eentje gepasseerd op de regel van Benedictus. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid