Spring naar bijdragen

Kiezen voor een andere kerk, ander geloof of atheïsme?


Aanbevolen berichten

26 minuten geleden zei Olorin:

Waar ik vooral moeite mee heb is wanneer iemand beweert dat een bepaalde gave iets is die iedere christen zou moeten of kunnen hebben. Ik geloof dat niet en ik denk dat het daarom ook vooral schadelijk is: Mensen gaan dan twijfelen of ze wel goed genoeg geloven, zichzelf bedriegen of faken. Die gemeente waar ik ben opgegroeid beweerde dat overigens niet. Ik heb het ook altijd iets raars gevonden omdat Paulus toch de nadruk legt op de verschillende gaven en taken. We zijn niet allemaal handen of voeten van het lichaam van Christus.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd een beetje sceptisch ben geweest over bepaalde gaven, maar dat is niet bepaald een reden om katholiek te worden. Die hebben nogal een flinke geschiedenis van verhalen ermee, met mensen en gaven van God. Met profetie, wonderen en uitdrijven van geesten. En in tegendeel wat sommige mensen: Veel van die verhalen gaan niet over geestelijken, maar over leken (veel vrouwen trouwens in die verhalen) met een dergelijke gave. En er bestaat ook heden ten dage ene charismatische beweging in de RKK.

Een tweede ding waar ik moeite mee had was dat bepaalde gaven dan ook maar persé op zondag in de kerkdienst moesten. Ik vind dat alles z'n tijd heeft en dat het geloof niet enkel op de zondag ochtend is. Andersom heeft die kerkdienst ook haar eigen functie. Dat is overigens iets wat ik wel fijn vind aan de katholieken. De mis heeft haar doel. Er zijn daarnaast ook andere hele belangrijke dingen, maar dat doe je niet tijdens de mis, net zoals je die andere belangrijke dingen ook niet gaat onderbreken door spontaan een mis te houden. Katholieken hebben een traditie met enorm veel gezamelijke bijeenkomsten en spiritualiteit samen of in je eentje. Maar het is helaas nogal in de praktijk hier in NL tot het minimum gereduceerd, of althans dat gezamelijke. Ik dat privé er nog wel wat leeft. Meer mensen die een kaarsje aantsteken, dan naar de mis gaan zeg maar. En ik kwam laatst zelfs in bedrijfssfeer een soort 'mindfullness' tegen, maar dan eentje gepasseerd op de regel van Benedictus. 

 

Ik snap wat je bedoelt, wat betreft de gaven. Het andere uiterste is de uitverkiezingshouding, zo van: als God het je niet geeft, dan krijg je het niet. Ik geloof dat gaven samen hangen met situaties en interesses. Paulus wilde zo veel mogelijk mensen bereiken, dus kreeg ook gaven die daar bij pasten. Hij had het zelf ook nadrukkelijk over het streven naar de gaven. Vooral naar die van de liefde en de profetie. Ik heb zelf door mijn vrouw verdiept in de profetie. Het is iets dat iedere christen wel op zijn minst een beetje heeft. De Heilige Geest herinnerd ons aan bijbelteksten en geeft ons wijsheid, bij voorbeeld. Dat is een contact met God, dus een beetje de gave van profetie. Hoe meer je met God bezig bent, hoe sterker dat kan worden. We moeten vaak de geluiden van de drukke samenleving ontvluchten en de stilte met God opzoeken. In die zin kan een gebedskapel een nuttige plek zijn.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De vraag/het onderwerp van het topic lijkt me echter duidelijk. Ik heb ervoor gekozen, of ben ertoe geroepen om vanuit het ietsisme terug te keren naar het geloof van mijn (eveneens ontkerkelijkt

Als het goed betaalt, waarom niet. Voor veel voorgangers de reden dat ze voorganger zijn, vooral bij Amerikaanse tv-dominees en - evangelisten Mijn ongelovigheid is gevolg van een proces dat zich

Wat verkopen betreft ben je wel een paar jaar te laat. Toen heb ik ze alle 350 weggegeven. Hadden anderen er ook nog plezier aan. Sorry........

16 uur geleden zei Gaitema:

Ik snap wat je bedoelt, wat betreft de gaven. Het andere uiterste is de uitverkiezingshouding, zo van: als God het je niet geeft, dan krijg je het niet. Ik geloof dat gaven samen hangen met situaties en interesses. Paulus wilde zo veel mogelijk mensen bereiken, dus kreeg ook gaven die daar bij pasten. Hij had het zelf ook nadrukkelijk over het streven naar de gaven. Vooral naar die van de liefde en de profetie. Ik heb zelf door mijn vrouw verdiept in de profetie. Het is iets dat iedere christen wel op zijn minst een beetje heeft. De Heilige Geest herinnerd ons aan bijbelteksten en geeft ons wijsheid, bij voorbeeld. Dat is een contact met God, dus een beetje de gave van profetie. Hoe meer je met God bezig bent, hoe sterker dat kan worden. We moeten vaak de geluiden van de drukke samenleving ontvluchten en de stilte met God opzoeken. In die zin kan een gebedskapel een nuttige plek zijn.

Voor een niet-christen zijn dit soort teksten volkomen abacadabra en daar zijn er heel wat van in de wereld.?

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid