Spring naar bijdragen

Bijbel en biecht


Aanbevolen berichten

Trajecto:

Twee berichten van Thinkfree zijn uit een ander topic gehaald en hier tot een nieuw topic gemaakt. Katholieken kennen het sacrament van de biecht. Hoe kunnen we dat bezien? Waar vinden we de grondslag voor dit sacrament?

 

13 uur geleden zei Jessica77:

Maar ja eigenlijk is dus de vraag hoe werkt biegten:

1 hoe gaat het in zijn werking?

2 hoe uit het zich/ hoe werkt het? je verteld je verhaal en dan ben je vergeven? zo makkelijk kan dat toch niet zijn? 

1. Je hoeft voor mensen niet te biechten biecht het op voor God.

2. Op je knieën alleen in gebed.

3.eenmaal opgebiecht aan de allerhoogste zal hij je kracht geven.

Mensen kunnen niet vergeven alleen God. De bijbel noemt het blasfemie als mensen doen alsof ze kunnen vergeven. (Schoonwassen van de zonde)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Thorgrem:
Citaat

Mensen kunnen niet vergeven alleen God. De bijbel noemt het blasfemie als mensen doen alsof ze kunnen vergeven. (Schoonwassen van de zonde)

 

Ik heb graag dat je voor deze forse beschuldigingen jegens het sacrament van de biecht een apart topic opent om het verder toe te lichten en dit topic schoon te houden.

Marcus 2

5 En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.

6 En sommigen van de Schriftgeleerden zaten aldaar, en overdachten in hun harten:

7 Wat spreekt Deze aldus gods lasteringen? Wie kan de zonden vergeven, dan alleen God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Marcus 2

5 En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.

6 En sommigen van de Schriftgeleerden zaten aldaar, en overdachten in hun harten:

7 Wat spreekt Deze aldus gods lasteringen? Wie kan de zonden vergeven, dan alleen God?

Graag verdere toelichting waarom dit in negatieve context over de biecht zou gaan. Ik lees het namelijk in positieve context. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thorgrem:

Graag verdere toelichting waarom dit in negatieve context over de biecht zou gaan. Ik lees het namelijk in positieve context. 

Denk dat het negatieve gaat over dan maar rustig verder zondigen, elke zondag worden we toch vergeven voor de afgelopen week. Beetje dubbel eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei TTC:

Denk dat het negatieve gaat over dan maar rustig verder zondigen, elke zondag worden we toch vergeven voor de afgelopen week. Beetje dubbel eigenlijk.

Wordt jij elke zondag vergeven? Ik niet. Biechten doe ik slechts eens in de zoveel jaar eigenlijk.

En de schuldbelijdenis die uitgesproken wordt tijdens de mis is zeer zeker geen vervanging van de biecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thorgrem:

Wordt jij elke zondag vergeven? Ik niet. Biechten doe ik slechts eens in de zoveel jaar eigenlijk. En de schuldbelijdenis die uitgesproken wordt tijdens de mis is zeer zeker geen vervanging van de biecht.

Dan zou ik al moeten weten wat ik elke week verkeerd gedaan heb, heb wel al begrepen dat zondag enkel om te rusten is. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Denk dat het negatieve gaat over dan maar rustig verder zondigen, elke zondag worden we toch vergeven voor de afgelopen week. Beetje dubbel eigenlijk.

Ik zie het verschil zonder de bocht niet zo. In je eentje in de slaapkamer sorry tegen God is toch net zo makkelijk, zo niet makkelijker?

Katholiek gezien: Als jij naar de biecht gaat met de intentie om door te zondigen, dan zul je geen vergeving vinden. Biecht verondersteld berouw. Als je berouw hebt, je leven wilt beteren en je gaat vervolgens weer opnieuw de fout, dan was het je wel vergeven, maar je zit toch weer met een nieuw probleem dan.
Ik zie het verschil hier in niet echt bij je punt of je nou vergeving aan God vraagt met of zonder een priester er bij. 

Het mooie van de biecht vind ik zelf nou net het drempelverhogende "er zit iemand bij en God is zo lekker onzichtbaar" en dat je gelijk feedback terug krijgt inclusief het stukje om het goed te maken. En als jij zelf oprecht en eerlijk bent en de priester maakt een foutje, dan heb niet jij maar de priester een probleem. En het katholieke geloof zit ook echt wel zo in elkaar dat als jij geen kans hebt gehad om te biechten en wel spijt hebt en dan plots dood gaat, dat God echt wel om je geeft en je vergeeft. De biecht zie ik ook geenzins als weer een extra storm katholiek regeltje, maar ik zie het als een mooi iets wat ik heb gemist toen ik protestant was. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Olorin:

Ik zie het verschil zonder de bocht niet zo. In je eentje in de slaapkamer sorry tegen God is toch net zo makkelijk, zo niet makkelijker? Katholiek gezien: Als jij naar de biecht gaat met de intentie om door te zondigen, dan zul je geen vergeving vinden. Biecht verondersteld berouw. Als je berouw hebt, je leven wilt beteren en je gaat vervolgens weer opnieuw de fout, dan was het je wel vergeven, maar je zit toch weer met een nieuw probleem dan. Ik zie het verschil hier in niet echt bij je punt of je nou vergeving aan God vraagt met of zonder een priester er bij. Het mooie van de biecht vind ik zelf nou net het drempelverhogende "er zit iemand bij en God is zo lekker onzichtbaar" en dat je gelijk feedback terug krijgt inclusief het stukje om het goed te maken. En als jij zelf oprecht en eerlijk bent en de priester maakt een foutje, dan heb niet jij maar de priester een probleem. En het katholieke geloof zit ook echt wel zo in elkaar dat als jij geen kans hebt gehad om te biechten en wel spijt hebt en dan plots dood gaat, dat God echt wel om je geeft en je vergeeft. De biecht zie ik ook geenzins als weer een extra storm katholiek regeltje, maar ik zie het als een mooi iets wat ik heb gemist toen ik protestant was. 

Denk dat ieder dat op z'n eigen manier kan invullen inderdaad, het resultaat is de realiteit zoals we dagelijks ervaren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een visie over de biecht uit de Orthodoxe traditie

Citaat

 

- Er wordt vaak gevraagd: "Waarom moet een persoon naar de kerk gaan en biechten voor een priester? Wat is er mis met berouw hebben alleen, voor God - thuis, bijvoorbeeld - zonder tussenpersoon?

- Als bekentenis in een kerk om een of andere reden niet mogelijk is, dan is het mogelijk om op deze manier te bekennen, zonder tussenpersoon. Maar kan een neofiet horen wanneer God zegt: "Heel goed, ik vergeef u?" Heilige Johannes van Kronstadt, wanneer hij op de een of andere manier zondigde, zou bidden totdat hij vergeving en geestelijke genezing van God ontving. Maar heeft een neofiet zo'n mate van communicatie met God?

Mensen hebben een natuurlijke behoefte aan persoonlijk contact. Maar zowel in relaties met een ander persoon als in relatie met God, is het erg belangrijk om niet alleen begrepen te worden, maar ook om een zichtbaar teken te hebben dat God of de ander je begrijpt. De Heer stelde het aldus vast, dat iemand zijn vergeving ontvangt door een ander persoon: een priester. "Aan wie ge de zonden vergeeft, zijn ze vergeven, en aan wie ge ze niet vergeeft, zijn ze niet vergeven.” (Johannes 20:23).

 

(Aartspriester Valerian Krechetov)

http://www.pravoslavie.ru/7429.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Modestus

Laten we nu alle 4 evangelieën naast elkaar leggen voor een compleet goed beeld, alle 4 spreken ze over hetzelfde.

Mattheus 28

16 En de elf discipelen zijn heengegaan naar Galilea, naar den berg, waar Jezus hen bescheiden had.

17 En als zij Hem zagen, baden zij Hem aan; doch sommigen twijfelden.

18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

20 En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen

markus 16

14 Daarna is Hij geopenbaard aan de elven, daar zij aanzaten, en verweet hun hun ongelovigheid en hardigheid des harten, omdat zij niet geloofd hadden degenen, die Hem gezien hadden, nadat Hij opgestaan was.

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.

16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.

18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Lucas 24

45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.

46 En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage.

47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.

48 En gij zijt getuigen van deze dingen.

49 En ziet, Ik zende de belofte Mijns Vaders op u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aangedaan zijn met kracht uit de hoogte.

Johannes 20

19 Als het dan avond was, op denzelven eersten dag der week, en als de deuren gesloten waren, waar de discipelen vergaderd waren om de vreze der Joden, kwam Jezus en stond in het midden, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!

20 En dit gezegd hebbende, toonde Hij hun Zijn handen en Zijn zijde. De discipelen dan werden verblijd, als zij den Heere zagen.

21 Jezus dan zeide wederom tot hen: Vrede zij ulieden, gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden.

22 En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Geest.

23 Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.

 

het zwartgedrukte van alle 4 evangelieën naast elkaar slaat op hetzelfde

Bijvoorbeeld: (Johannes 20:22 En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Geest. betekent hetzelfde als in Lucas 24: 45 45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.)

En Johannes 20:23 is hetzelfde als Markus 16:16

Joh20:23

23 Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.

Markus 16

16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Kortom gij behoort schrift met schrift te vergelijken om achter de waarheid te komen doet men dat bestaat er geen twijfel.

Om dan simpelweg een onderwezen leer te baseren op één tekst is zo onbijbels als het maar kan, opzicht zou dat al argwaan op moeten wekken.

het complete verhaal vindt je door alle 4 evangelieën naast elkaar te leggen dan valt alles in elkaar.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎6‎-‎9‎-‎2018 om 11:56 zei Thinkfree:

Trajecto:

Twee berichten van Thinkfree zijn uit een ander topic gehaald en hier tot een nieuw topic gemaakt. Katholieken kennen het sacrament van de biecht. Hoe kunnen we dat bezien? Waar vinden we de grondslag voor dit sacrament?

 

1. Je hoeft voor mensen niet te biechten biecht het op voor God.

2. Op je knieën alleen in gebed.

3.eenmaal opgebiecht aan de allerhoogste zal hij je kracht geven.

Mensen kunnen niet vergeven alleen God. De bijbel noemt het blasfemie als mensen doen alsof ze kunnen vergeven. (Schoonwassen van de zonde)

 

Uiteraard kunnen mensen wel vergeven. Als mijn kinderen iets doms deden, dan was soms kwaad, ik legde ze uit hoe het zat en vergaf het verder. Ik noem dat opvoeden en liefde.

Stel (stel he, het is natuurlijk niet echt zo) dat ik altijd kwaad op ze zou blijven, en het ook nog eens kun kinderen zou kwalijk nemen, en hun kleinkinderen, en hun achterkleinkinderen. Ja, dan zou ik wel hebben laten zien dat ik niet kan vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Uiteraard kunnen mensen wel vergeven. Als mijn kinderen iets doms deden, dan was soms kwaad, ik legde ze uit hoe het zat en vergaf het verder. Ik noem dat opvoeden en liefde.

Stel (stel he, het is natuurlijk niet echt zo) dat ik altijd kwaad op ze zou blijven, en het ook nog eens kun kinderen zou kwalijk nemen, en hun kleinkinderen, en hun achterkleinkinderen. Ja, dan zou ik wel hebben laten zien dat ik niet kan vergeven.

Personen onder elkaar kunnen vergeven in de zin van relatie herstellen. Mensen kunnen niet in Gods plaats gaan staan en zeggen mijn zoon u zonden zij u vergeven dat is Godslastering.

(Het gaat hier om het schoonwassen van het hart) 

En daarbij als jij vergeeft ga je een gesprek aan met de persoon die dat betreft en ga je niet naar een priester.

begrijp me niet verkeerd, het is goed om een vertrouwenspersoon te hebben en je hart daar kan luchten, maar die persoon kan niet vergeven in Gods naam.

“Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven; maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven.” Matteüs 6:14-15.

tis een kwestie tussen jouw het individu en God

Maar als we het aan God vertellen als we verkeerd hebben gedaan en Hem om vergeving vragen, dan vergeeft Hij ons. Dan wast Hij ons weer schoon van elke ongehoorzaamheid, zoals Hij heeft beloofd. Want Hij doet altijd wat Hij heeft gezegd” (1 Johannes 1:9).

Alleen God wast het hart schoon 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

begrijp me niet verkeerd, het is goed om een vertrouwenspersoon te hebben en je hart daar kan luchten, maar die persoon kan niet vergeven in Gods naam.

Als dát jouw uitgangspunt is, dan kun je dat natuurlijk niet onderbouwen door een tekst waarin een persoon, een mens dus, niet zijnde God, stelt:

2 uur geleden zei Thinkfree:

Maar als we het aan God vertellen als we verkeerd hebben gedaan en Hem om vergeving vragen, dan vergeeft Hij ons. Dan wast Hij ons weer schoon van elke ongehoorzaamheid, zoals Hij heeft beloofd. Want Hij doet altijd wat Hij heeft gezegd

Waarschijnlijk zul je nu denken: Maar Johannes legt uit, hij vergeeft zelf niet. Welnu, datzelfde doet een katholieke priester.
De priester zegt dan: God zal uw zonden vergeven, exact hetzelfde dat Johannes ook schrijft.

Citaat

 

2uur geleden zei Thinkfree:

Personen onder elkaar kunnen vergeven in de zin van relatie herstellen. Mensen kunnen niet in Gods plaats gaan staan en zeggen mijn zoon u zonden zij u vergeven dat is Godslastering.

 

Dat zijn dure woorden. Maar als mijn kinderen iets wilden wat mijn vrouw niet toestond, kon ik ook niet altijd in haar plaats gaan staan en zeggen "Mijn zoon, uw moeder vind dit goed". Dat is je vrouw afvallen.
Kortom, niets nieuws onder de zon. Je doet net of dit zo heel erg bijzonder is, maar dat is het dus niet.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarschijnlijk zul je nu denken: Maar Johannes legt uit, hij vergeeft zelf niet. Welnu, datzelfde doet een katholieke priester.
De priester zegt dan: God zal uw zonden vergeven, exact hetzelfde dat Johannes ook schrijft.

Nee de katholieke priester verleent genade in de vorm van absolutie dat is Godslastering.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat zijn dure woorden. Maar als mijn kinderen iets wilden wat mijn vrouw niet toestond, kon ik ook niet altijd in haar plaats gaan staan en zeggen "Mijn zoon, uw moeder vind dit goed". Dat is je vrouw afvallen.
Kortom, niets nieuws onder de zon. Je doet net of dit zo heel erg bijzonder is, maar dat is het dus niet

Precies ga je dan naar de priester als jezelf ook weet hoe het moet ?

Oftewel je kan rechtstreeks naar de bron

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarschijnlijk zul je nu denken: Maar Johannes legt uit, hij vergeeft zelf niet. Welnu, datzelfde doet een katholieke priester.
De priester zegt dan: God zal uw zonden vergeven, exact hetzelfde dat Johannes ook schrijft.

Niet helemaal. De precieze tekst van de absolutie is:

God, de barmhartige Vader, heeft de wereld met zich verzoend door de dood en de verrijzenis van zijn Zoon en de Heilige Geest uitgestort tot vergeving van de zonden; Hij schenke u door het dienstwerk van de kerk vrijspraak en vrede. En ik ontsla u van uw zonden in de naam van de Vader en de Zoon + en de Heilige Geest.

De tekst geeft dus inderdaad aan dat God door de Kerk de zonden vergeeft en op grond daarvan ontslaat de priester de boeteling van diens zonden. De priester heeft dus een actieve rol hierin, als de handen en mond van Christus zelf.
In de sacramenten is het immers Christus zelf die handelt, waarbij Hij zijn Lichaam gebruikt zoals ieder mens ook diens lichaam gebruikt bij het spreken en handelen. En het Lichaam van Christus is de Kerk. Daarom kan de priester deze woorden zo uitspreken; hij spreekt ze niet uit namens zichzelf.

Voor geïnteresseerden is hier de hele liturgie van het sacrament van boete en verzoening weergegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert Engel

Niemand kan namens God een andermans zonden vergeven das onmogelijk zoals ik al aantoonde Johannes 20 is in overeenstemming met de andere evangelieën, en de rest van de de bijbel

Tis niet in orde er is daar gewoon geen bijbelse onderbouwing voor, de bijbel noemt het zelfs blasfemie.

Of zou je zo vriendelijk willen zijn om dit te onderbouwen naar de schrift in de vorm van vergelijk schrift met schrift? 

(Dus niet aankomen met 1 tekst)

Sterker nog de bijbel spreekt dat het symptonen van de antichrist zijn.

-tijd en wet veranderen (4de gebod/

-Godslastering (in de bijbel is claimen als God te zijn en menen de zonden te kunnen vergeven, antichristelijk. )

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Thinkfree:

@Robert Engel

Niemand kan namens God een andermans zonden vergeven das onmogelijk zoals ik al aantoonde Johannes 20 is in overeenstemming met de andere evangelieën, en de rest van de de bijbel

Zoals @Robert Frans toch al duidelijk aangeeft: katholieken geloven dat Christus zelf in de sacramenten aanwezig is en dat de priester bij de vergeving niet als mens vergeeft, maar als werktuig van God. En daarmee vergeeft God, door middel van mensen die Hij daarvoor gebruikt en inzet.

Zo moeilijk is dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei HJW:
48 minuten geleden zei Thinkfree:

@Robert Engel

Niemand kan namens God een andermans zonden vergeven das onmogelijk zoals ik al aantoonde Johannes 20 is in overeenstemming met de andere evangelieën, en de rest van de de bijbel

Zoals @Robert Frans toch al duidelijk aangeeft: katholieken geloven dat Christus zelf in de sacramenten aanwezig is en dat de priester bij de vergeving niet als mens vergeeft, maar als werktuig van God. En daarmee vergeeft God, door middel van mensen die Hij daarvoor gebruikt en inzet.

Zo moeilijk is dat niet.

 Want er is maar één God, en maar één bemiddelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, 6 die zichzelf gegeven heeft als losgeld voor alle mensen, (1 Tim. 2:6) 

Nee tis inderdaad niet moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

 Want er is maar één God, en maar één bemiddelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, 6 die zichzelf gegeven heeft als losgeld voor alle mensen, (1 Tim. 2:6) 

Nee tis inderdaad niet moeilijk.

En die middelaar kan mensen gebruiken en inzetten om Zijn handelingen namens Hem te verrichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei HJW:

En die middelaar kan mensen gebruiken en inzetten om Zijn handelingen namens Hem te verrichten.

Alleen God ziet het hart aan alleen hij oordeelde en vergeeft dat is iets persoonlijk tussen de mens en God

Met Jezus als enige bemiddelaar dat houdt in dat jij geen priester nodig heb dan alleen de enige hogepriester Jezus Christus

Die koning profeet en hogepriester is

1 Ps. 45:8 Jes. 61: 1; Luc. 4: 18; Hand. 10: 38; Hebr. 1: 9. 2 Deut. 18: 15; Jes. 55: 4; Matt. 11: 27; Joh. 1: 18; Joh. 15: 15; Hand. 3: 22. 3 Ps. 110: 4; Hebr. 7: 21; Hebr. 9: 12, 14, 28; Hebr. 10: 12, 14. 4 Rom. 8: 34; Hebr. 7: 25; Hebr. 9: 24; 1 Joh. 2: 1. 5 Ps. 2: 6; Zach. 9: 9; Matt. 21: 5; Matt. 28: 18; Luc. 1: 33; Joh. 10: 28 Openb. 12: 10, 11.

Hij werkt door zijn woord en geest

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thinkfree:

Alleen God ziet het hart aan alleen hij oordeelde en vergeeft dat is iets persoonlijk tussen de mens en God

Met Jezus als enige bemiddelaar dat houdt in dat jij geen priester nodig heb dan alleen de enige hogepriester Jezus Christus

Je snapt het ook echt niet. De priester is slechts een gereedschap in de handen van God/Jezus. Het is dus God/Jezus die vergeeft.

De één vindt het prettig dat het op deze wijze gebeurt, de ander niet. Maar dat is slechts een vormverschil. En jij probeert er een inhoudelijk verschil van te maken en daarmee mis je volledig de essentie van de biecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

@Robert Engel

Niemand kan namens God een andermans zonden vergeven das onmogelijk zoals ik al aantoonde Johannes 20 is in overeenstemming met de andere evangelieën, en de rest van de de bijbel

Tis niet in orde er is daar gewoon geen bijbelse onderbouwing voor, de bijbel noemt het zelfs blasfemie.

Of zou je zo vriendelijk willen zijn om dit te onderbouwen naar de schrift in de vorm van vergelijk schrift met schrift? 

(Dus niet aankomen met 1 tekst)

Sterker nog de bijbel spreekt dat het symptonen van de antichrist zijn.

-tijd en wet veranderen (4de gebod/

-Godslastering (in de bijbel is claimen als God te zijn en menen de zonden te kunnen vergeven, antichristelijk. )

Allereerst mag je me uitleggen wat je precies bedoelt met "vergelijk schrift met schrift" en in hoeverre dat bijbels dan te verantwoorden is. In de Schrift zelf komen we die term immers niet tegen, laat staan het idee dat uitsluitend de Schrift gezaghebbend zou zijn.

Modestus haalt al terecht Johannes 20,23 aan, waarin Christus de apostelen direct de volmacht geeft zonden te vergeven. Ik weet niet wat je nog zou willen toevoegen aan de woorden van Jezus zelf, maar voor ons zijn die al vrij duidelijk.
Paulus omschrijft de Kerk in zijn brief aan de Korintiërs daarnaast als het Lichaam van Christus en met een lichaam doe je nu eenmaal zo'n beetje alles wat je doet. Of meen jij soms ook dat jouw lichaam tussen jou en mij bemiddelt als we elkaar spreken?
De apostelen en dus ook hun opvolgers hebben de volmacht ontvangen om namens Christus zonden te vergeven. Niet zij vergeven dan, maar Christus zelf, en zo oefent Christus zijn middelaarschap uit binnen de Kerk.

De andere evangelieteksten die jij aanhaalt bevestigen alleen maar het sacramentele karakter van de Kerk. Wie gelooft en gedoopt is, zal zalig zijn, en het dopen gebeurt binnen de Kerk. De verkondiging van het Evangelie gebeurt ook door de Kerk.
Het genezen van zieken (ziekenzalving), het uitdrijven van demonen (doopsel, eucharistie, het exorcisme) het opwekken van doden (doopsel, biecht), het uitdelen van de heilige Geest door handoplegging (vormsel) gebeuren ook allemaal binnen en door de Kerk. Alle handelingen die je daar de evangelieën laat opsommen gebeuren door de Kerk.
Het is dan ook niet meer dan logisch dat de vergeving van zonden óók door de Kerk gebeurt, want daarmee wordt een door de zonde gestorven mens weer tot het leven in Christus gewekt en wordt zijn ziel bevrijdt van de banden van de dood en zo werkelijk genezen. De Kerk is op aarde om te genezen en tot leven te wekken en zo op heel directe wijze het werk van Christus op aarde te verrichten.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-9-2018 om 12:34 zei HJW:

Je snapt het ook echt niet. De priester is slechts een gereedschap in de handen van God/Jezus. Het is dus God/Jezus die vergeeft.

De één vindt het prettig dat het op deze wijze gebeurt, de ander niet. Maar dat is slechts een vormverschil. En jij probeert er een inhoudelijk verschil van te maken en daarmee mis je volledig de essentie van de biecht.

Het "Onze Vader" is het gebed dat Jezus Christus ons heeft gegeven volgens Mattheüs 6:9-13 en Lukas 4:2-4.

Op 8-9-2018 om 12:38 zei Robert Frans:

Allereerst mag je me uitleggen wat je precies bedoelt met "vergelijk schrift met schrift" en in hoeverre dat bijbels dan te verantwoorden is. In de Schrift zelf komen we die term immers niet tegen, laat staan het idee dat uitsluitend de Schrift gezaghebbend zou zijn.

Zo kom je de waarheid te weten 

Op 8-9-2018 om 12:38 zei Robert Frans:

Modestus haalt al terecht Johannes 20,23 aan, waarin Christus de apostelen direct de volmacht geeft zonden te vergeven. Ik weet niet wat je nog zou willen toevoegen aan de woorden van Jezus zelf, maar voor ons zijn die al vrij duidelijk.

Nee, Johannes is onderdeel van de 4 evangelieën die duidelijk elkaar corrigeren. johannes 20 is niet los te zien van Markus 16 beiden zijn gelijk in bedoeling.

Op 8-9-2018 om 12:38 zei Robert Frans:

Paulus omschrijft de Kerk in zijn brief aan de Korintiërs daarnaast als het Lichaam van Christus en met een lichaam doe je nu eenmaal zo'n beetje alles wat je doet. Of meen jij soms ook dat jouw lichaam tussen jou en mij bemiddelt als we elkaar spreken?

Het woord kerk komt niet één keer voor in de bijbel 

Op 8-9-2018 om 12:38 zei Robert Frans:

De apostelen en dus ook hun opvolgers hebben de volmacht ontvangen om namens Christus zonden te vergeven. Niet zij vergeven dan, maar Christus zelf, en zo oefent Christus zijn middelaarschap uit binnen de Kerk.

De 12 apostelen hebben geen opvolgers anders dan medegelovigen

Op 8-9-2018 om 12:38 zei Robert Frans:

De andere evangelieteksten die jij aanhaalt bevestigen alleen maar het sacramentele karakter van de Kerk. Wie gelooft en gedoopt is, zal zalig zijn, en het dopen gebeurt binnen de Kerk. De verkondiging van het Evangelie gebeurt ook door de Kerk.
Het genezen van zieken (ziekenzalving), het uitdrijven van demonen (doopsel, eucharistie, het exorcisme) het opwekken van doden (doopsel, biecht), het uitdelen van de heilige Geest door handoplegging (vormsel) gebeuren ook allemaal binnen en door de Kerk. Alle handelingen die je daar de evangelieën laat opsommen gebeuren door de Kerk.
Het is dan ook niet meer dan logisch dat de vergeving van zonden óók door de Kerk gebeurt, want daarmee wordt een door de zonde gestorven mens weer tot het leven in Christus gewekt en wordt zijn ziel bevrijdt van de banden van de dood en zo werkelijk genezen. De Kerk is op aarde om te genezen en tot leven te wekken en zo op heel directe wijze het werk van Christus op aarde te verrichten.

Door zijn woord en geest zal het geschieden kerk is een bedachtsel.

Op het moment dat jij de kerk of organisatie boven Gods woord zet gaat het fout.

Jezus werkt doormiddel van de heilige geest die alle gelovigen gegeven is.

modbreak Trajecto: Je predikt jouw opvatting als enige juiste en waarheid. Dat is niet de bedoeling. Dit forum is ook voor bijvoorbeeld katholieken. Je wilt kennelijk geen echt gesprek maar meer iets van een soort terechtwijzen van jouw kant naar de ander. Dat moet anders worden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid