Spring naar bijdragen

De oude vrouw in de scootmobiel met de lege batterij.


Aanbevolen berichten

Een praktijkgeval. Loop zojuist in de blinkende najaarszon naar de plaatselijke Aldi, voor wat vers gebakken croissantjes.  Op weg naar toe, zo'n 100 meter van de kerk, komt mij een vrouwtje in een scootmobiel tegemoet. Ik lette er niet goed op, want ik was pas wakker. Na mijn boodschappen te hebben gehaald liep ik weer naar huis. En weer kwam ik langs de  scootmobiel. Het viel mij op dat de het ding in de tussentijd nog geen 10 meter vooruit was gekomen (ik was al wat wakkerder), terwijl de klok al het dubbele in minuten had afgelegd.  De vrouw keek mij aan met een hulpeloze blik en mompelde iets onverstaanbaars. Ik beschouwde de situatie eens en zag dat er op het stuur een symbool van een stekker rood knipperde: ze stond zonder stroom. Vooruit dan maar, DBI: "Kan ik U helpen mevrouw ?" 
V: "Ach, hij gaat nog maar erg langzaam, ik weet niet....."
DBI: "Ik zie dat uw batterij leeg is, waar moet U naar toen?"
Ze wees naar de bejaardenwoningen een paar honderd meter verderop.
DBI: "Dan was U al bijna thuis ?"
V: "Nee, ik was net weg en wilde naar de kerk, maar hij ging steeds langzamer. Toen ben ik maar gedraaid maar terugrijden kan ook niet meer."
Ik wilde haar eerst voorstellen dat ze dan God moest bidden om stroom, maar realiseerde mij dat ze daarmee geen meter verder zou komen.
DBI: "Als U mijn boodschappen vast houdt, dan duw ik U wel even naar huis"
Zo gezegd, niet zomaar gedaan. Gelukkig kwam ze er halverwege achter dat het ding niet in zijn vrijloop stond, van daar uit ging het een stuk makkelijker.
V: "Dankuwel meneer, ik zal voor U danken"
Toen ik het toch echt niet laten.
DBI:  "U hoeft niemand anders te danken voor mijn hulp, ik heb dat zelf gedaan omdat ik U niet kon laten staan. Maar ik denk toch echt dat U er beter aan doet om hem nu aan de oplader aan te sluiten en te controleren of dat goed werkt, of het bedrijf te bellen dat het onderhoud doet".
V: "Ja, mijn man zal wel weer boos op me zijn".
Ocharme, ook dat nog.... ik denk dat ik er vanmiddag nog eens langs ga of alles goed is gegaan.

Graag zou ik weten, het liefst van mensen die zijn overtuigd van verschijnselen als gebedsgenezing en aanverwante zaken, waarom ik die kar moest duwen ?   

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Graag zou ik weten, het liefst van mensen die zijn overtuigd van verschijnselen als gebedsgenezing en aanverwante zaken, waarom ik die kar moest duwen ?  

Helaas voor je, maar het kan zomaar zo wezen dat God jou brutaalweg heeft ingezet om haar gebed te verhoren. Die neiging heeft Hij nogal eens, misschien wel gewoon om niet-gelovigen een beetje te trollen. ;)
Maar wees gerust, God zal je er vast wel voor belonen. ;);)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Helaas voor je, maar het kan zomaar zo wezen dat God jou brutaalweg heeft ingezet om haar gebed te verhoren. Die neiging heeft Hij nogal eens, misschien wel gewoon om niet-gelovigen een beetje te trollen. ;)
Maar wees gerust, God zal je er vast wel voor belonen. ;);)

Kijk, zo'n antwoord had ik natuurlijk wel verwacht. Maar in dat geval heeft zijn interventie alleen maar geresulteerd in dat de vrouw nu inziet dat een oplaadapparaat  vandaag belangrijker was dan God. Dat kan natuurlijk nooit zijn bedoeling zijn geweest.;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Kijk, zo'n antwoord had ik natuurlijk wel verwacht. Maar in dat geval heeft zijn interventie alleen maar geresulteerd in dat de vrouw nu inziet dat een oplaadapparaat  vandaag belangrijker was dan God. Dat kan natuurlijk nooit zijn bedoeling zijn geweest.;)

Vertrouw op God, maar zet wel je kameel vast. ;)

Ze heeft nu een kerkdienst gemist, maar nu heeft ze misschien geleerd wat zorgvuldiger met haar scootmobiel om te gaan, zodat ze niet in de toekomst nóg meer kerkdiensten zal missen. ;)

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Lobke:

Wat je deed was gewoon een gebaar van medemenselijkheid. Niks meer en niks minder. En haar de tip geven haar accu goed op te laden dat komt natuurlijk van God.|:)

Ja, een gebaar van naastenliefde. Er zal vast e.o.a. evolutionair voordeeltje aan vast zitten. Het geweten komt van God, dus indirect heb je zeker een punt te pakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij Robert Frans.

Op ‎8‎-‎9‎-‎2018 om 18:08 zei HJW:

Ik denk dat het inderdaad God was. Om christenen te laten zien dat je ook als atheïst vanuit je hart de dingen kunt doen waar het werkelijk om draait: mede-menselijkheid. 

En dat al dat geneuzel over het al dan niet hebben van het juiste geloof irrelevant is.

 

Niet helemaal met je eens. Al doen we goede dingen, niemand verdient daarom de hemel. Omdat iedereen ook verkeerde dingen doet. Het geloven in Jezus blijft relevant. Anders is die arme Man voor niks aan het kruis gestorven na een lange geselweg. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Niet helemaal met je eens. Al doen we goede dingen, niemand verdient daarom de hemel. Omdat iedereen ook verkeerde dingen doet. Het geloven in Jezus blijft relevant. Anders is die arme Man voor niks aan het kruis gestorven na een lange geselweg. 

Het was ook prikkelend bedoeld. @Dat beloof ikheeft gewoon zijn hart gevolgd en iets goeds gegaan voor zijn medemens. Dat is geen christelijk voorrecht. En iedereen maakt wel eens een foutje.

De arme man is idd voor niets gestorven, maar ook daar heb ik een troost voor: in de romeinse tijd zijn er meerdere duizenden gekruisigd en zijn ook voor niets gestorven. Jezus is daar echt niet uniek in.

Mogelijke oproerkraaiers gingen gewoon aan het kruis of warden anderszins omgebracht. En God heeft zo'n vreselijke lijdensweg toch helemaal niet nodig.......

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW:

Het was ook prikkelend bedoeld. @Dat beloof ikheeft gewoon zijn hart gevolgd en iets goeds gegaan voor zijn medemens. Dat is geen christelijk voorrecht. En iedereen maakt wel eens een foutje.

De arme man is idd voor niets gestorven, maar ook daar heb ik een troost voor: in de romeinse tijd zijn er meerdere duizenden gekruisigd en zijn ook voor niets gestorven. Jezus is daar echt niet uniek in.

Mogelijke oproerkraaiers gingen gewoon aan het kruis of warden anderszins omgebracht. En God heeft zo'n vreselijke lijdensweg toch helemaal niet nodig.......

Ik zal bidden dat God je mag openbaren waarom Jezus moest sterven. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW:

Dat staat je geheel vrij. Ik heb het een tijdlang geloofd, maar nu niet meer.........veel te ouderwets en primitief.

Dat vind ik nou altijd zo'n onzin reactie: "ouderwets" Daar kan ik nu helemaal niks mee. Behalve dan dat ik traditionele kerken niet altijd helemaal van deze tijd vind, maar het is ook maar net waar je komt. Als nu de kerk zou ontstaan, dan zou niemand kiezen voor houten kerkbanken. Het zou meer een bioscoopzaal worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Dat vind ik nou altijd zo'n onzin reactie: "ouderwets" Daar kan ik nu helemaal niks mee.

Het is een verklaring die nog stamt uit een tijd dat men dacht dat men goden gunstig moest stemmen. En dat goden offers vroegen, al dan niet menselijk.

Een liefdevolle God die een vreselijk lijden nodig heeft om zonden te kunnen vergeven ? Jezus sprak ook gewoon de woorden uit en dan was het ook goed. Vreselijk lijden is niet nodig om zielen te genezen of te reinigen. Men heeft achteraf een reden gezocht omdat men zijn dood niet betekenisloos wilde laten zijn.

Ik heb het achter mij gelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei HJW:

Het is een verklaring die nog stamt uit een tijd dat men dacht dat men goden gunstig moest stemmen. En dat goden offers vroegen, al dan niet menselijk.

Een liefdevolle God die een vreselijk lijden nodig heeft om zonden te kunnen vergeven ? Jezus sprak ook gewoon de woorden uit en dan was het ook goed. Vreselijk lijden is niet nodig om zielen te genezen of te reinigen. Men heeft achteraf een reden gezocht omdat men zijn dood niet betekenisloos wilde laten zijn.

Ik heb het achter mij gelaten.

Dat is wat de joden aan verhaal de wereld inhielpen. Dat Jezus niet werkelijk uit de dood is opgestaan. Ik snap dat het moeilijk is te geloven. Echter het probleem is dat door de zondeval van ieder persoonlijk zijn geest van God verwijderd raakte. Jezus echter liet zich niet er toe verlijden en kon daarom ons de Heilige Geest weer geven en de dood overwinnen. Het offer aan het kruis was vooral de manier om mensen te laten zien dat niet zij, maar hijzelf het offer bracht. Officieel is een kruisdood geen offerplaatst. Schapen werden niet aan een kruis gespijkerd in de tempel. Het is vooral dat Jezus Zijn leven opofferde om de dood te kunnen overwinnen. Zijn terugkomst uit de dood was om mensen van die overwinning te getuigen. Het enthousiasme hierover heeft het christendom enorm laten groeien.

Maar goed, ik snap dat je het zo ziet.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Gaitema:

 Zijn terugkomst uit de dood was om mensen van die overwinning te getuigen. Het enthousiasme hierover heeft het christendom enorm laten groeien.

Maar goed, ik snap dat je het zo ziet.

Het hele offergedoe vind ik primitief en stamt uit de tijd van de woeste stamgoden. En daar zouden we het ook moeten laten.

Het enthousiasme over het christendom ligt veel meer op het vlak dat gewone mensen er volwaardig deel aan konden nemen.

Dat Jezus is gestorven voor onze zonden is ook iets wat pas veel later een essentieel punt is geworden. De Apostolische Geloofsbelijdenis ( 150-180 n. Chr.) vermeldt er niets over.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Willempie:

Niet "de joden" maar de toenmalige Joodse en Romeinse machthebbers. :) Het zijn wel de joden die ons het evangelie hebben geschonken.

Ja, dat is waar ?

28 minuten geleden zei HJW:

Het hele offergedoe vind ik primitief en stamt uit de tijd van de woeste stamgoden. En daar zouden we het ook moeten laten.

Het enthousiasme over het christendom ligt veel meer op het vlak dat gewone mensen er volwaardig deel aan konden nemen.

Dat Jezus is gestorven voor onze zonden is ook iets wat pas veel later een essentieel punt is geworden. De Apostolische Geloofsbelijdenis ( 150-180 n. Chr.) vermeldt er niets over.

Dat lijkt me stug. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei HJW:

War lijkt je stug ? Geloofsbelijdenis ? Lees het maar even na. Staat niets over de reden van zijn dood en dat dat een offer was en dat hij daarmee zielen reinigde of de band met God herstelde.

Dat het er zo niet in staat geloof ik. Maar het geloof erin leek me al wel aanwezig. We lezen het trouwens gewoon in onze bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Dat het er zo niet in staat geloof ik. Maar het geloof erin leek me al wel aanwezig. We lezen het trouwens gewoon in onze bijbel.

Het was dusdanig niet belangrijk dat men het toen niet opnam in de geloofsbelijdenis. Het is dus pas veel later een essentieel punt geworden. Als het net zo centraal was geweest als nu, dan had het wel in de belijdenis gestaan. De opstanding was veel meer het centrale punt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei HJW:

Het was dusdanig niet belangrijk dat men het toen niet opnam in de geloofsbelijdenis. Het is dus pas veel later een essentieel punt geworden. Als het net zo centraal was geweest als nu, dan had het wel in de belijdenis gestaan. De opstanding was veel meer het centrale punt.

 

Als ik mijn eigen gedachte mag geven: in het begin hamerde men überhaupt niet zo op geloofsbelijdenisgeschriften, maar gewoon op het volgen van Jezus. Des al niet te min geloofden zij (op gnostische christenen na dan) dat Jezus voor hen aan het kruis was gegaan. Wat ik zelf wel eens denk en hier op het forum soms ook tegen kom, dat christenen het geloof als de kern zien, terwijl volgens mij de Liefde, die God is de kern is. Als ik zeg dat we hier op aarde zijn om te leren leven vanuit naastenliefde (vanuit Gods Geest), dan zal niet iedereen het er mee eens zijn, want we leven toch immers puur om Christus te leren kennen. Dat terwijl Jezus niet voor de eigen eer, maar Gods eer kwam en telkens de leer van de Liefde onderwees. Wat Jezus deed is de weg vrijmaken voor God(s Liefde).  Jezus volgen is dan ook in de eerste plaats de weg van de Liefde gaan. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Gaitema:

Als ik mijn eigen gedachte mag geven: in het begin hamerde men überhaupt niet zo op geloofsbelijdenisgeschriften, maar gewoon op het volgen van Jezus.

Dat zou kunnen. Maar op een gegeven moment waren er een aantal verschillende overtuigingen in omloop, en was er behoefte om aan te geven wat men nu eigenlijk geloofde, om tot een soort van eenheid te komen.

En daar is dan de Geloofsbelijdenis uit naar voren gekomen. En was het dus in de eerste twee eeuwen geen essentieel onderdeel van het geloof.

31 minuten geleden zei Gaitema:

Des al niet te min geloofden zij (op gnostische christenen na dan) dat Jezus voor hen aan het kruis was gegaan

Niet om te sterven voor de zonden van de mensheid. Dat was geen centraal thema, hoe graag christenen dat in deze tijd ook anders zouden willen zien. Het geloof is nooit een statisch iets geweest.

32 minuten geleden zei Gaitema:

Wat ik zelf wel eens denk en hier op het forum soms ook tegen kom, dat christenen het geloof als de kern zien, terwijl volgens mij de Liefde, die God is de kern is.

Helemaal correct. Dat zie je goed.

Het staat ook gewoon in de bijbel: liefde is belangrijker dan geloof.

32 minuten geleden zei Gaitema:

Als ik zeg dat we hier op aarde zijn om te leren leven vanuit naastenliefde (vanuit Gods Geest), dan zal niet iedereen het er mee eens zijn,

Ik denk dat we hier zijn gekomen door een eigen keuze en de vraag is of dat zo'n verstandige keuze was. De verloren zoon werd niet een beter mens door van huis te gaan.

33 minuten geleden zei Gaitema:

Wat Jezus deed is de weg vrijmaken voor God(s Liefde).  Jezus volgen is dan ook in de eerste plaats de weg van de Liefde gaan. 

Dat klopt. Een een barbaarse kruisiging heeft daar niets mee van doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid