Spring naar bijdragen

Schrijf een monoloog met je innerlijke zelf


Aanbevolen berichten

38 minuten geleden zei Tomega:

Uiteraard. :-) :+ Hoewel "spartelen in een oceaan van licht" toch echt al anders klinkt dan "ik sta op het moment nogal gefixeerd."(Y)

Zo zie je maar dat zaken heel anders kunnen klinken en toch een gemene deler hebben: futiel. Vergeefse pogingen, dat haalt de lol er bij mij wel af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

We hebben het over Abraham. Die stond helemaal aan het begin van al die verhalen. Wel alles helder blijven zien he? Dat daarna ook nog heel veel gelovigen om het leven zijn gekomen klopt, maar dat kon

Dus als je geen christen bent wordt je door leugengeesten wat wijs gemaakt? Wat een enge visie, een christen is niets beter of slechter dan een niet christen, misschien verwar je het met; Christus is

Bedankt voor je reactie ?

Sorry, ik zat je een beetje te plagen. En nu snap ik ook nog niet eens wat je bedoelt met vergeefse pogingen; zodat ik bijna zou willen vragen om verduidelijking...  Maar wel goed om op te merken dat je innerlijke zelf, kennelijk gevoeliger is dan je uiterlijk soms klinkt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komt op mij over, alsof de brillenglazen gesprongen zijn van het zoeken naar Gods waarheid en daarin Gods leiding te hebben ontdekt. 

Ik heb soms ook van die verrassingen. Dan ben ik aan het piekeren over mijn vorige werk en hoe zonde het zou kunnen zijn, dat ik dat werk nu niet behouden had met een toch wel dik salaris. En dan hoor ik op De Groot Nieuws Radio het refrein van een lied: "en ik kijk niet achterom en ik kijk niet achterom, want die kant ga ik niet op!"

Dan weet ik direct weer hoe laat het is en heeft God me door een lied weer met de neus op de juiste weg gezet. ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎10‎-‎9‎-‎2018 om 07:01 zei Gaitema:

Eens las ik over de mogelijkheid om een monoloog met je innerlijke zelf te schrijven. Je stelt dan vragen op en al schrijvende krijg je dan antwoorden op die vragen van je innerlijke zelf. Ik zelf geloof dat je zo ook antwoorden kan krijgen op je eigen gebeden, waar God dan via je gedachten door heen werkt.

Een voorbeeld. Ik schreef gisteren voor me dit:

"Heer, hoe vul ik mijn dagen in?"

Antwoord:

Volg je hart. Doe wat Ik je ingeef. Steun je vrouw en wees er voor je dochter. Knuffel haar. Wees blij en verheugd. Vertrouw op Mij. Ik ben bij je en laat je niet alleen. Op je werk hoef je niet bang te zijn. Ik ga je erbij helpen. Het zal niet lang meer duren (vinden vastigheid, heb nu iets tijdelijks). Ik leid je erdoor heen. 

Wees niet bang. Kijk niet angstig om je heen. Ik ben je God. Ik zal je helpen en bevrijden. Je overeind helpen met Mijn heilzame rechterhand. 

 

Het is een mooie manier om je stille tijd in te vullen. Om van je af te schrijven.

 

 

Het lijkt mij, dat hier duidelijk sprake is van een verschijnsel dat men vaker terugziet bij gelovigen:
De eigen gedachten betitelen als die van de god waar men in gelooft.
Je herkent dat vaak aan woorden als "Maar mijn god zegt…"   of "De God waar ik in geloof zegt...", terwijl men dan in feite niets anders weergeeft dan de eigen gedachten.
Gaitema zegt hier dat hij zijn hart wil volgen, van zijn vrouw en dochter houden, haar knuffelen, blij zijn, dat hij op zichzelf wil durven vertrouwen, dat hij zonder angst naar zijn werk wil.
Dat zijn allemaal goede zaken, gewoon doen, allemaal mogelijk door het zelf te doen. En als je je dat realiseert, dan groeit ze zelfvertrouwen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee; niet je eigen gedachten, maar die gedachten in jou waarvan je beseft dat ze goed en opbouwend en richtinggevend zijn voor de ziel. En geloof is dan dat je daarbij rekent met leiding van buitenaf. David die met een slinger een leeuw of een reus tegemoet ging. Mozes die de farao trotseerde. Daniël die de leeuwenkuil zonder schroom inging. De apostelen die hun kruis en foltering vrijwillig opzochten. 
Voor een ongelovige en soms ook voor gelovigen is dat niet te doorgronden en dan zal het kunnen zijn alsof het geloof schaakmat wordt gezet: dat aspect van buitenaf kan toeval of inbeelding of een andere vorm van externe of interne factor zijn die er sowieso geweest zou kunnen zijn. En daar is het waar geldt dat het geloof voor "dwazen en overstandigen" is: dat zijn de mensen die zó zeker zijn van Gods aanwezigheid en leiding, dat het voor hun helemaal niets uitmaakt wat voor tekenen of bevestiging zij krijgen. Hun hart is dwars door alles heen vast verbonden met God. Vast verbonden met het willen van het goede. Vast verbonden met het zoeken van recht. Vast verbonden met het lijdzaam ondergaan wat het vlees ook aan ontberingen treft. En bovenal vast gelovend en dankend, dat dit alles slechts tijdelijk is en een heerlijker toekomst aanstaande is. Dergelijke gelovigen zijn er in zuivere vorm misschien niet zo vreselijk veel. Maar dat is het wel waar heel de wereld een heerlijker glans van krijgt en een betere plaats van wordt. Het kwaad probeert altijd te winnen door het goede in een kwaad en armzalig en minder wenselijk daglicht te stellen. Het kwaad heeft de natuur en de neiging om alles te verduisteren. Maar door het effect dat daarmee goed verwatert en recht verdwijnt, weet je dat het zelfs voor de meest verstokte ongelovigen wenselijk en waardevol is om het kwaad tegen te staan en het goede te zoeken. Om volop licht te schijnen op alles wat er is: hetzij goed hetzij kwaad. Opdat het kwaad onderkend wordt en het goede zicht krijgt op nog beter. Dat zijn dan voor de ongelovigen hun eigen gedachten en hun eigen vertrouwen in zichzelf en op wat door hun wordt onderkend ook in algemeenheid duurzaam en recht en goed te zijn. 
Maar dan rekenen zij buiten God. Want God ziet en bewerkt wie rechtvaardig is en goed. Neem maar dit voorbeeld:

Noach was een rechtvaardig, oprecht man in zijn geslachten. Noach wandelde met God.
Daarna zeide de HEERE tot Noach: Ga gij, en uw ganse huis in de ark; want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn aangezicht in dit geslacht.
Als nu Abraham van Sara, zijn huisvrouw, gezegd had: Zij is mijn zuster, zo zond Abimelech, de koning van Gerar, en nam Sara weg.
Maar God kwam tot Abimelech in een droom des nachts, en Hij zeide tot hem: Zie, gij zijt dood om der vrouwe wil, die gij weggenomen hebt; want zij is met een man getrouwd.
Doch Abimelech was tot haar niet genaderd; daarom zeide hij: Heere! zult Gij dan ook een rechtvaardig volk doden? Heeft hij zelf mij niet gezegd: Zij is mijn zuster? en zij, ook zij heeft gezegd: Hij is mijn broeder. In oprechtheid mijns harten en in reinheid mijner handen, heb ik dit gedaan.
En God zeide tot hem in den droom: Ik heb ook geweten, dat gij dit in oprechtheid uws harten gedaan hebt, en Ik heb u ook belet van tegen Mij te zondigen; daarom heb Ik u niet toegelaten, haar aan te roeren. Zo geef dan nu dezes mans huisvrouw weder; want hij is een profeet, en hij zal voor u bidden, opdat gij leeft; maar zo gij haar niet wedergeeft, weet, dat gij voorzeker sterven zult, gij, en al wat uwes is!
Toen stond Abimelech des morgens vroeg op, en riep al zijn knechten, en sprak al deze woorden voor hun oren. En die mannen vreesden zeer.

Zie je de strekking van dit verhaal voor ongelovigen? Voor de ongelovige is dit een helder voorbeeld van geweten en zelfvertrouwen en een onbewust besef dat er dan in een droom uit komt. Maar tegelijkertijd een heldere zaak van goed en kwaad en dan ook luisteren naar (gezag geven aan) zelfs een droom. En ook de ongelovige mannen die de droom niet hadden gehad 'vreesden zeer'. Want vanuit het binnenste geestelijke was er een lijn naar het uiterlijke werkelijke, en die lijn werd bevestigd bewaarheid te worden. In al het ongeloof werd niet alleen het ongeloof, maar ook het kwaad schaakmat gezet. Voor een ongelovige is dit een zaak van balans in een wereld van werkelijkheden die niettemin vergaat en per saldo ellendig is. Maar voor een gelovige is dit een zaak van tijdelijkheid in een vooruitspiegeling van een heerlijkheid die die paar bevestigingsmomenten van het geloof rijkelijk overstijgt; voor een gelovige ligt het doorslaan van de balans naar goed en heerlijk, buiten dit leven.
Maar let op: ook voor een gelovige is de daadwerkelijk ervaren en beleefde heerlijkheid iets van dit huidige leven en voor dit leven (tot verlichting van de wereld). Want de gelovige rekent zichzelf ook in het hier en nu, zeer rijk met God.

En als je je dat realiseert, leer je God kennen; zelfs ondanks de gelovigen. Abimelech geloofde, ondanks de leugens van Abraham.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het lijkt mij, dat hier duidelijk sprake is van een verschijnsel dat men vaker terugziet bij gelovigen:
De eigen gedachten betitelen als die van de god waar men in gelooft.
Je herkent dat vaak aan woorden als "Maar mijn god zegt…"   of "De God waar ik in geloof zegt...", terwijl men dan in feite niets anders weergeeft dan de eigen gedachten.
Gaitema zegt hier dat hij zijn hart wil volgen, van zijn vrouw en dochter houden, haar knuffelen, blij zijn, dat hij op zichzelf wil durven vertrouwen, dat hij zonder angst naar zijn werk wil.
Dat zijn allemaal goede zaken, gewoon doen, allemaal mogelijk door het zelf te doen. En als je je dat realiseert, dan groeit ze zelfvertrouwen!

Dit geeft duidelijk het verschil weer tussen een overigens begrijpelijke atheïstische visie hierop, (want het lijkt ook het product van mezelf te zijn, wat ik schreef) en de christelijke gedachte dat wijsheid van God komt, zoals Salomo bad voor wijsheid en wijsheid kreeg. Het lijkt namelijk ook helemaal niet van God te komen. Het heeft er alle schijn van dat het je eigen gedachten zijn en dat doet God (zoals ik geloof) bewust, om zich niet aan ons op te dringen. Zou het opvallen dat God spreekt, dan lijkt een mens wel gek als die er niet toe beslist God te volgen. Echter is het beter voor de mens zelf te ontwikkelen en zelf de keuzes te maken, los van te opvallende sturingen van God. Het gaat dan dus ook niet om God, maar om de ontwikkeling van onze eigen geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Tomega:

Noach was een rechtvaardig, oprecht man in zijn geslachten. Noach wandelde met God.
Daarna zeide de HEERE tot Noach: Ga gij, en uw ganse huis in de ark; want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn aangezicht in dit geslacht.
Als nu Abraham van Sara, zijn huisvrouw, gezegd had: Zij is mijn zuster, zo zond Abimelech, de koning van Gerar, en nam Sara weg.
Maar God kwam tot Abimelech in een droom des nachts, en Hij zeide tot hem: Zie, gij zijt dood om der vrouwe wil, die gij weggenomen hebt; want zij is met een man getrouwd.
Doch Abimelech was tot haar niet genaderd; daarom zeide hij: Heere! zult Gij dan ook een rechtvaardig volk doden? Heeft hij zelf mij niet gezegd: Zij is mijn zuster? en zij, ook zij heeft gezegd: Hij is mijn broeder. In oprechtheid mijns harten en in reinheid mijner handen, heb ik dit gedaan.
En God zeide tot hem in den droom: Ik heb ook geweten, dat gij dit in oprechtheid uws harten gedaan hebt, en Ik heb u ook belet van tegen Mij te zondigen; daarom heb Ik u niet toegelaten, haar aan te roeren. Zo geef dan nu dezes mans huisvrouw weder; want hij is een profeet, en hij zal voor u bidden, opdat gij leeft; maar zo gij haar niet wedergeeft, weet, dat gij voorzeker sterven zult, gij, en al wat uwes is!
Toen stond Abimelech des morgens vroeg op, en riep al zijn knechten, en sprak al deze woorden voor hun oren. En die mannen vreesden zeer.

Zie je de strekking van dit verhaal voor ongelovigen?

Ongelovigen zien in dit verhaal enkel de volstrekte willekeur van onterechte maatregelen die de god in dit verhaal neemt ten aanzien van Abimelech.

Abraham en Sara zijn in dit verhaal degenen die hebben staan liegen tegen Abimelech, die daardoor meende volstrekt in zijn recht te staan.
Toch is God kwaad op Abimelech: "Gij zijt dood om der vrouwe wil". Absoluut onrechtvaardig, en god weet dat donders goed, want hij zegt, na Abimelechs terechte tegenspreken: "Ik heb het ook geweten". Waarom dan toch Abimelech dood veroordelen? Abraham heeft staan liegen!
En jij durft dat rechtvaardig te noemen? Het is alles, behalve dat !

Vervolgens krijgt Abimelech een andere keus voor gelegd:
Of je geeft haar terug, en dan heeft dat geen gevolgen want dat gaan Abraham voor je bidden (stel je voor, Abraham die net Abimelech had voorgelogen, waarom zou hij die in vredesnaam nog vertrouwen?!)
Of je gaat dood, en alles wat van jou is ook.

Dit belachelijke verhaal heeft niets, maar dan ook werkelijk niets van rechtvaardigheid in zich.
Als je dit ziet als rechtvaardig handelen, ben je alle kijk op de werkelijkheid helemaal kwijt.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Tomega:

Accepteer van jezelf dat je dit vindt en omarm dat. Dat geeft raakvlak en diepte van een nog onbekend terrein. Het strekte ook Abimelech tot voordeel!

Leuke zin, maar ben je ook in staat om mijn uitleg inhoudelijk bij de kop de pakken en uit te leggen dat ik er naast zit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ongelovigen zien in dit verhaal enkel de volstrekte willekeur van onterechte maatregelen die de god in dit verhaal neemt ten aanzien van Abimelech.

Abraham en Sara zijn in dit verhaal degenen die hebben staan liegen tegen Abimelech, die daardoor meende volstrekt in zijn recht te staan.
Toch is God kwaad op Abimelech: "Gij zijt dood om der vrouwe wil". Absoluut onrechtvaardig, en god weet dat donders goed, want hij zegt, na Abimelechs terechte tegenspreken: "Ik heb het ook geweten". Waarom dan toch Abimelech dood veroordelen? Abraham heeft staan liegen!
En jij durft dat rechtvaardig te noemen? Het is alles, behalve dat !

Vervolgens krijgt Abimelech een andere keus voor gelegd:
Of je geeft haar terug, en dan heeft dat geen gevolgen want dat gaan Abraham voor je bidden (stel je voor, Abraham die net Abimelech had voorgelogen, waarom zou hij die in vredesnaam nog vertrouwen?!)
Of je gaat dood, en alles wat van jou is ook.

Dit belachelijke verhaal heeft niets, maar dan ook werkelijk niets van rechtvaardigheid in zich.
Als je dit ziet als rechtvaardig handelen, ben je alle kijk op de werkelijkheid helemaal kwijt.

Hij loog uit angst, omdat hij vreesde dat de koning hem zou doden, om aan zijn vrouw te komen. Want zo deden koningen dat wel vaker. Koning David was niet de enige die dat op zijn geweten heeft.

God beschermde hem echter tegen de koning. 

Maar los hier van, het stoort mij hoe je voortdurend alle christelijke bijdragen tot de grond toe af brandt. Ik kan niet aan de indruk ontkomen dat dit door boze geesten komen die dat in jouw hersenen planten, zoals God de christenen wijsheid geeft. 

Als je die geesten volgt, kom je er nooit met christenen er uit. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Hij loog uit angst, omdat hij vreesde dat de koning hem zou doden, om aan zijn vrouw te komen. Want zo deden koningen dat wel vaker. Koning David was niet de enige die dat op zijn geweten heeft.

God beschermde hem echter tegen de koning. 

Maar los hier van, het stoort mij hoe je voortdurend alle christelijke bijdragen tot de grond toe af brandt. Ik kan niet aan de indruk ontkomen dat dit door boze geesten komen die dat in jouw hersenen planten, zoals God de christenen wijsheid geeft. 

Als je die geesten volgt, kom je er nooit met christenen er uit. 

Angst, ja. En daar had hij geen enkele reden toe. Hem was immers juist daarvoor (Genesis 18) bij Mamre verteld "Zou er iets voor de Heer te wonderlijk zijn?"
De angst is dus ingegeven door gebrek aan vertrouwen.
Jij weet dat, want je stelt "God beschermde hem tegen de koning". Mooi, maar Abraham was daar dus toch niet zeker van.
Dit alles volgt simpelweg uit de tekst van Genesis en heeft niets te maken met 'boze geesten die dit in mijn hersens planten'. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Angst, ja. En daar had hij geen enkele reden toe. Hem was immers juist daarvoor (Genesis 18) bij Mamre verteld "Zou er iets voor de Heer te wonderlijk zijn?"
De angst is dus ingegeven door gebrek aan vertrouwen.
Jij weet dat, want je stelt "God beschermde hem tegen de koning". Mooi, maar Abraham was daar dus toch niet zeker van.
Dit alles volgt simpelweg uit de tekst van Genesis en heeft niets te maken met 'boze geesten die dit in mijn hersens planten'. 

Goed, daarvan uitgaande. Deze angst is wel begrijpelijk. Al beschermd God, toch zijn vele Gods vrezenden om het leven gekomen in de geschiedenis van het jodendom en het christendom. Hij zal daar bang voor zijn geweest. Zoals je ziet, de profeten zijn niet volmaakt. Het waren gewone mensen die ook hun angsten kenden. God zal daar kennelijk begrip voor hebben. Uiteindelijk werd ook niemand gestraft. 

Ik stel me God ook niet voor als Iemand die kijkt naar of mensen alles nou wel precies goed doen, maar vooral kijkt naar hoe iemands hart is. Hoe iemand persoonlijk in elkaar steekt. Dat valt me ook op bij Jona: hij was behoorlijk dwars en wilde God niet in Zijn besluiten volgen, maar God werd niet boos op hem. Echter aan Mozus ergerde God zich wel eens een keer, dat Hij hem eens wilde slaan en miste. Dat las ik een keer in de bijbel en dat begreep ik dan niet. God wilde hem slaan en miste?? Apart.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Gaitema:

Goed, daarvan uitgaande. Deze angst is wel begrijpelijk. Al beschermd God, toch zijn vele Gods vrezenden om het leven gekomen in de geschiedenis van het jodendom en het christendom. Hij zal daar bang voor zijn geweest.

We hebben het over Abraham. Die stond helemaal aan het begin van al die verhalen. Wel alles helder blijven zien he? Dat daarna ook nog heel veel gelovigen om het leven zijn gekomen klopt, maar dat kon hij niet weten.

17 minuten geleden zei Gaitema:

Het waren gewone mensen die ook hun angsten kenden. God zal daar kennelijk begrip voor hebben.

Nee, dat laatste had hij niet en dat was reden om het geloof van Abraham nog eens op de proef te stellen. Izak, weet je wel ?

17 minuten geleden zei Gaitema:

Dat las ik een keer in de bijbel en dat begreep ik dan niet. God wilde hem slaan en miste?? Apart.. 

Zo apart is dat niet. Je leest in Genesis 18 dan ook dat God naar Sodom en Gomorra moet gaan om zich ervan te vergewissen dat de verhalen die hij er over hoorde, klopten. In die tijd had men dus een heel ander beeld van God, dan jij nu hebt. Er was destijds geen almachtige, alwetende en alziende God, maar van iemand die in de wandelgangen eens wat hoorde en dan veldonderzoek moest doen om te zien of het wel klopte. 

Nogmaals, er is geen boze geest die mij dit in mijn hoofd plant, het staat gewoon in Genesis.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-9-2018 om 07:01 zei Gaitema:

Eens las ik over de mogelijkheid om een monoloog met je innerlijke zelf te schrijven. Je stelt dan vragen op en al schrijvende krijg je dan antwoorden op die vragen van je innerlijke zelf. Ik zelf geloof dat je zo ook antwoorden kan krijgen op je eigen gebeden, waar God dan via je gedachten door heen werkt.

Denk je dat zo de bijbel tot stand gekomen is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Angst, ja. En daar had hij geen enkele reden toe. Hem was immers juist daarvoor (Genesis 18) bij Mamre verteld "Zou er iets voor de Heer te wonderlijk zijn?"
De angst is dus ingegeven door gebrek aan vertrouwen.
Jij weet dat, want je stelt "God beschermde hem tegen de koning". Mooi, maar Abraham was daar dus toch niet zeker van.
Dit alles volgt simpelweg uit de tekst van Genesis en heeft niets te maken met 'boze geesten die dit in mijn hersens planten'. 

Inderdaad. Angst, ja. En daar had hij geen enkele reden toe. Hem was immers juist daarvoor (Genesis 18) bij Mamre verteld "Zou er iets voor de Heer te wonderlijk zijn?" De angst is dus ingegeven door gebrek aan vertrouwen.
Jij weet dat, want je stelt "God beschermde hem tegen de koning". Mooi, maar Abraham was daar dus toch niet zeker van.
Dit alles volgt simpelweg uit de tekst van Genesis. 

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit alles heeft niets te maken met 'boze geesten die dit in mijn hersens planten'. 

De mens is heerser over de geesten die in hem zijn. Of jij de geesten in jouw hersens een naam en een plaats geeft is aan jou. Maar je zult over de geesten in jouw hersens heersen om gezond van geest en lichaam te zijn.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ongelovigen zien in dit verhaal enkel de volstrekte willekeur van onterechte maatregelen die de god in dit verhaal neemt ten aanzien van Abimelech.

Is God aangesteld als koning over Abimelech? Is God een heerser over Abraham? Welke maatregelen kan God rechtens treffen tegen Abraham en Abimelech? Hoe stel je je een heerschappij van God voor, als God is als een verterend vuur en alleen door tussenkomst van engelen en verschijningen en 'bovennatuurlijkheden' kan regeren? Dus de vraag is: wat vereist de rechtvaardigheid hier concreet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Denk je dat zo de bijbel tot stand gekomen is?

De apostelen hebben misschien zo de brieven geschreven, Paulus de Psalmen en Salomo de Spreuken. De andere boeken zijn levensverhalen met getuigenissen of visioenen.

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

We hebben het over Abraham. Die stond helemaal aan het begin van al die verhalen. Wel alles helder blijven zien he? Dat daarna ook nog heel veel gelovigen om het leven zijn gekomen klopt, maar dat kon hij niet weten.

Bij de hand. Dan zeg ik: wat wist Abraham nu van God? Vertrouwen op God is gewoon heel moeilijk. 

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee, dat laatste had hij niet en dat was reden om het geloof van Abraham nog eens op de proef te stellen. Izak, weet je wel ?

God is geen bureaucraat. 

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zo apart is dat niet. Je leest in Genesis 18 dan ook dat God naar Sodom en Gomorra moet gaan om zich ervan te vergewissen dat de verhalen die hij er over hoorde, klopten. In die tijd had men dus een heel ander beeld van God, dan jij nu hebt. Er was destijds geen almachtige, alwetende en alziende God, maar van iemand die in de wandelgangen eens wat hoorde en dan veldonderzoek moest doen om te zien of het wel klopte. 

Wat een onzin. God wist het allemaal wel. Het is mogelijk dat de schrijvers van de verhalen een verkeerd beeld van God hadden. Dat kan. Maar daarom is God opeens niet afwezig.

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nogmaals, er is geen boze geest die mij dit in mijn hoofd plant, het staat gewoon in Genesis.

Nou, ik vertrouw jouw geesten ook niet. Dat is ook mijn geloof. Iemand die geen Christen is wordt door leugengeesten was wijs gemaakt. Dat hoeven nog niet eens demonen te zijn. Maar dat is een verhaal apart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Gaitema:

Nou, ik vertrouw jouw geesten ook niet. Dat is ook mijn geloof. Iemand die geen Christen is wordt door leugengeesten was wijs gemaakt. Dat hoeven nog niet eens demonen te zijn. Maar dat is een verhaal apart.

Dus als je geen christen bent wordt je door leugengeesten wat wijs gemaakt? Wat een enge visie, een christen is niets beter of slechter dan een niet christen, misschien verwar je het met; Christus is beter.

Persoonlijk begrijp ik de atheïsten op credible beter dan een aantal wedergeboren christenen. Niks geen leugen geesten, brrrrrr.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Lobke:

Dus als je geen christen bent wordt je door leugengeesten wat wijs gemaakt? Wat een enge visie, een christen is niets beter of slechter dan een niet christen, misschien verwar je het met; Christus is beter.

Persoonlijk begrijp ik de atheïsten op credible beter dan een aantal wedergeboren christenen. Niks geen leugen geesten, brrrrrr.

Als die geesten niet bestaan, had Jezus ook niet de dood hoeven te verslaan. Dan had Hij de verzoeking in de woestijn met de duivel niet gehad. Dan had Hij niet de demonen uit mensen gedreven. Dan had Hij de farizeeërs geen addergebroed genoemd. Dat jij dat allemaal niet geloofd is niet mijn probleem.

Ik geloof dat elke leugen over God niet van God zelf komt, maar van geesten van overledenen die deze leugens aanhangen en rond deze aarde zich ophouden en van demonen.

32 minuten geleden zei TTC:

En wat zegt God tegen jou, wil je dat delen?

Ik geloof dat elke positieve gedachte in mijn hoofd en in jouw hoofd, alles wat liefdevol is van God komt. Dat zegt God op dit moment tegen jou en deel ik met jou. ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Lobke:

Persoonlijk begrijp ik de atheïsten op credible beter dan een aantal wedergeboren christenen. Niks geen leugen geesten, brrrrrr.

Zijn het dan wel wedergeboren christenen Lobke?

4 minuten geleden zei Gaitema:

Ik geloof dat elke positieve gedachte in mijn hoofd en in jouw hoofd, alles wat liefdevol is van God komt. Dat zegt God op dit moment tegen jou en deel ik met jou. 

En hoe verder?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

Zijn het dan wel wedergeboren christenen Lobke?

Volgens haar zijn alle christenen die geloven in de duivel, hel en demonen eng en geen christenen. Daarom heeft ze de kerk ook verlaten.

Citaat

En hoe verder?

Dat houd ik ook graag privé 

modbreak Trajecto: Je vult van alles in over wat Lobke zou denken en doen. Dat kan zo niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Gaitema:

Volgens haar zijn alle christenen die geloven in de duivel, hel en demonen eng en geen christenen. Daarom heeft ze de kerk ook verlaten. Dat houd ik ook graag privé 

Als je ziet hoe het hier gaat, wie kan ze ongelijk geven? Waarom wil je het antwoord van God privé houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid